Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2010)
Klima- og
energiministeren (Lykke Friis) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
bæredygtige biobrændstoffer.(Udvidelse af lovens
anvendelsesområde og pligt til reduktion af drivhusgasser fra
transport)
(Lovforslag nr. L 21).
Lovforslaget gennemfører dele af
brændstofkvalitetsdirektivet, der er et
totalharmoniseringsdirektiv, hvorfor Danmark ikke kan fravige
direktivets bestemmelser.
Lovforslaget vil nedbringe udledningen af drivhusgasser.
Lovforslagets indebærer en reduktion af olieselskabers
vugge til grav-emissioner af drivhusgasser. Der er tale om en
reduktionsforpligtelse, der eksisterer fra olien kommer op af
undergrunden til den forbrændes i køretøjers
motorer - vugge til grav. Olieselskaberne kan selv vælge i
hvilket led, at reduktionen skal foretages.
I den gældende lov er der fastsat regler om, at
olieselskaber skal sikre at bæredygtige biobrændstoffer
udgør 5,75 pct. af deres samlede brændstofsalg. Med
lovforslaget pålægges olieselskaberne at reducere deres
vugge til grav-emissioner af drivhusgasser på 6 pct.
Procentsatsen på 6 pct. kan forhøjes til 10 pct. efter
nærmere overvejelser i EU. Det forventes, at en stor del af
virksomhedernes forpligtelse vil blive gennemført ved brug
af bæredygtige biobrændstoffer.
Lovforslaget giver ministeren de fornødne hjemler til
blandt andet at fastsætte mellemliggende mål om
nedbringelse af vugge til grav-emissioner af drivhusgasser,
fastsættelse af beregningsmetoder, indhold til
olieselskabernes afrapportering m.v.
Det er de enkelte olieselskaber, der afgør hvorledes de
vil opfylde deres forpligtelser efter lovforslaget. Det er derfor
vanskeligt at vurdere de økonomiske konsekvenser, da de er
afhængige af opfyldelsesmetoden. Det må dog forventes
at brændstofudgifterne vil stige, da biobrændstoffer er
dyrere end fossilt brændstof, ligesom der må forventes
et provenutab for staten.
De administrative byrder for erhvervslivet forventes kun at
blive udvidet i begrænset omfang ved lovforslaget.
Lovforslaget indeholder ikke administrative konsekvenser for
borgeren, men der må forventes en mindre forøgelse af
udgifter til brændstof.
Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med
bemærkninger, anbefales lovforslaget til Folketingets
velvillige behandling.