Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 14. december 2010
Forslag
til
Lov om ændring af lov om bæredygtige
biobrændstoffer1)
(Pligt for importører eller
producenter af benzin, gas eller dieselolie til reduktion af
drivhusgasser fra transport m.v.)
§ 1
I lov nr. 468 af 12. juni 2009 om
bæredygtige biobrændstoffer foretages følgende
ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om bæredygtige
biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra
transport«
2. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af
energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senere
ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF, EU-Tidende
2009, nr. L 140, side 16, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om ændring
af direktiv 98/70/EF for så vidt angår
specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om
indførelse af en mekanisme for overvågning og
reduktion af emissionerne af drivhusgasser og om ændring af
Rådets direktiv 1999/32/EF for så vidt angår
specifikationerne for brændstof, der benyttes i
fartøjer til sejlads på indre vandveje, og om
ophævelse af direktiv 93/12/EØF, EU-Tidende 2009, nr.
L 140, side 88.«
3. I
§ 1 indsættes efter
»landtransport«: »og at reducere vugge til
grav-emissioner af drivhusgasser fra transport«.
4. §
2 affattes således:
Ȥ 2. I denne lov
forstås ved følgende:
1) Biobrændstof: Flydende eller gasformigt
brændstof til brug for transportsektoren fremstillet på
grundlag af biomasse.
2) Biomasse: Den bionedbrydelige del af
produkter, affald og restprodukter af biologisk oprindelse fra
landbrug, herunder vegetabilske og animalske stoffer, skovbrug og
tilknyttede industrier, herunder fiskeri og akvakultur, samt den
bionedbrydelige del af industriaffald og kommunalt affald.
3) Brændstof: Benzin, dieselolie, gas
eller biobrændstof til transportsektoren.
4) Drivhusgasser: CO2, CH4 og
N2O.
5) Elleverandør: Den enhed, der er
ansvarlig for ekspedition af elektricitet gennem et
punktafgiftsopkrævningssted, og som leverer elektricitet til
brug i vejkøretøjer.
6) Emissioner af drivhusgasser pr. energienhed:
Den samlede masse af CO2-ækvivalente drivhusgasemissioner,
der er knyttet til brændstoffet eller tilført energi,
divideret med brændstoffets eller den tilførte energis
samlede energiindhold. Ved energiindhold i brændstof
forstås brændstoffets energiindhold udtrykt som dets
nedre brændværdi.
7) Landtransport: Drift af vejgående
køretøjer og jernbanedrift.
8) Transport: Drift af vejgående
køretøjer, jernbaner og mobile ikkevejgående
maskiner, herunder fartøjer til sejlads på indre
vandveje, når de ikke er til søs, landbrugs- og
skovbrugstraktorer samt fritidsfartøjer, når de ikke
er til søs.
9) Virksomhed: Importør eller producent
af benzin, gas eller dieselolie.
10) Vugge til grav-emissioner af drivhusgasser:
Alle nettoemissioner af CO2, CH4 og N2O,
der kan tilskrives brændstoffet, herunder alle iblandede
komponenter, eller tilført energi. Dette omfatter alle
relevante stadier fra udvinding eller dyrkning, herunder
ændret arealanvendelse, transport og distribution,
forarbejdning og forbrænding, uanset hvor disse emissioner
finder sted.«
5.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3
a. Virksomheder skal efter regler fastsat af klima- og
energiministeren hvert år rapportere til Energistyrelsen om
drivhusgasintensiteten af de brændstoffer og den elektricitet
til brug i vejkøretøjer, jf. § 3 e, der i
Danmark er blevet leveret af virksomheden.
§ 3
b. Virksomheder skal så gradvis som muligt reducere
vugge til grav-emissionerne af drivhusgasser pr. energienhed fra
leveret brændstof og elektricitet til brug i
vejkøretøjer, jf. § 3 e, med mindst 6 pct.
senest den 31. december 2020.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at reduktionen
efter stk. 1 skal være på 2 pct. senest den 31.
december 2014 og 4 pct. senest den 31. december 2017.
Stk. 3. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at virksomhederne
ud over den i stk. 1 nævnte reduktion på 6 pct.
yderligere skal reducere med 2 pct., som skal opfyldes senest den
31. december 2020 ved at levere elektricitet til brug i
vejkøretøjer, jf. § 3 e, eller ved at anvende
teknologi, der begrænser vugge til grav-emissionerne pr.
energienhed fra leveret brændstof og energi.
Stk. 4. Ud over den i
stk. 1 nævnte reduktion på 6 pct. og en eventuel
forpligtelse fastsat efter stk. 3 kan klima- og energiministeren
med henblik på reduktioner inden for sektoren for
brændstofforsyning fastsætte regler om en yderligere
reduktion på 2 pct., som virksomhederne skal opfylde senest
den 31. december 2020 ved at købe kreditter på de
betingelser, der er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om en ordning for handel med kvoter for
drivhusgasemissioner i Fællesskabet.
Stk. 5. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om metoden til beregning
af brændstoffers vugge til grav-emissioner af
drivhusgasser.
Stk. 6. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om metoden til
fastsættelse af grundlaget for reduktionsforpligtelsen, jf.
stk. 1.
§ 3
c. Virksomheder kan aftale, at de i fællesskab helt
eller delvis vil opfylde deres forpligtelser efter § 3 b.
§ 3
d. I det omfang en virksomhed vil benytte
biobrændstoffer til at opfylde sin forpligtelse efter §
3 b, kan der alene medregnes biobrændstoffer, der overholder
krav til biobrændstoffers bæredygtighed i regler
fastsat i medfør af § 4.
§ 3
e. Elleverandører kan vælge at bidrage til en
virksomheds reduktionsforpligtelse efter § 3 b, hvis
elleverandøren kan påvise, at denne på
fyldestgørende vis kan måle og overvåge den
elektricitet, der leveres til brug i
vejkøretøjer.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter nærmere regler om metoden
til beregning af elektricitet til brug i de elektriske
vejkøretøjer.«
6. I
§ 4 ændres »og
biobrændstoffers bæredygtighed« til: »,
biobrændstoffers bæredygtighed og reduktion af
drivhusgasser fra transport«.
7. I
§ 5, stk. 1, indsættes efter
»§ 3, stk. 1,«: »eller § 3 b, stk.
1,«.
8. I
§ 5, stk. 1, indsættes efter
»§ 3, stk. 5,«: »§ 3 b, stk.
2-4,«.
9. I
§ 5, stk. 2, indsættes efter
»som nævnt i § 3, stk. 4,«: »eller
§ 3 c,«.
10. I
§ 6, stk. 3, indsættes efter
»akkrediteret certificering«: »,
verificering«.
11. I
§ 6 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Omkostningerne til akkrediteret certificering, verificering eller
inspektion efter regler fastsat i medfør af stk. 3
påhviler virksomheden eller elleverandøren.«
12. §
8 affattes således:
Ȥ 8. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der
1) overtræder
forpligtelsen efter § 3, stk. 1,
2) overtræder
forpligtelsen efter § 3 b, stk. 1, om at reducere vugge til
grav-emissionerne af drivhusgasser pr. energienhed fra leveret
brændstof og elektricitet til brug i
vejkøretøjer, jf. § 3 e, med mindst 6 pct.
senest den 31. december 2020,
3) afgiver urigtige
eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger, der har
betydning for størrelsen af forpligtelsen efter § 3,
stk. 1,
4) afgiver urigtige
eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger, der har
betydning for størrelsen af forpligtelsen efter § 3 b,
stk. 1,
5) undlader at
rapportere i henhold til § 5, stk. 1 og 2,
6) undlader at
afgive eller tilvejebringe oplysninger efter § 6, stk. 2,
eller
7) undlader at
efterkomme påbud efter § 7, stk. 1.
Stk. 2. I regler, som
udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes
bødestraf for overtrædelse af reglerne og påbud
fastsat i medfør af reglerne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 2
Loven træder i kraft den 31. december
2010.
Officielle noter
1) Loven gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/30/EF af 23.
april 2009 om ændring af direktiv 98/70/EF for så vidt
angår specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om
indførelse af en mekanisme for overvågning og
reduktion af emissionerne af drivhusgasser og om ændring af
Rådets direktiv 1999/32/EF for så vidt angår
specifikationerne for brændstof, der benyttes i
fartøjer til sejlads på indre vandveje, og om
ophævelse af direktiv 93/12/EØF, EU-Tidende 2009, nr.
L 140, side 88.