Betænkning afgivet af Det
Energipolitiske Udvalg den 2. december 2010
1. Ændringsforslag
Klima- og energiministeren har stillet 9 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 29. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske
Udvalg.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og klima- og energiministeren
sendte den 5. juli 2010 dette udkast til udvalget, jf.
(folketingsåret 2009-10) EPU alm. del - bilag 334. Den 7.
oktober 2010 sendte klima- og energiministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til klima- og
energiministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at en
iblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel er et godt
tiltag ud fra flere synspunkter. Dels er det en fortsættelse
mod at blive uafhængig af importerede fossile
brændsler, dels vil det skabe danske arbejdspladser.
Dansk Folkeparti går ud fra, at iblandingen sker med
andengenerationsbiobrændsler, som er produkter, der kan
produceres i Danmark. Dette synspunkt falder godt i tråd med,
at lov om bæredygtige biobrændstoffer og
bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed
m.m. fastsætter et bindende (mindste) mål for
olieselskabernes iblanding af bæredygtige
biobrændstoffer i benzin og diesel til vejtransport fra 2010
og fremefter.
Dansk Folkeparti tolker bæredygtige
biobrændstoffer som netop
andengenerationsbiobrændstoffer, hvorfor lovforslaget som
sådant falder i tråd med Dansk Folkepartis
politik.
SF's medlemmer af udvalget finder det skuffende, at det ikke
er lykkedes for regeringen at opnå en bedre frivillig aftale
med oliebranchen. Aftalen burde have været på et
niveau, der i højere grad lever op til
bæredygtighedskrav og energieffektivitet. Hermed ville
aftalen også have afspejlet en ambition om, at der er vilje
til at forbedre EU's regulering af minimumskrav til
biobrændstoffernes bæredygtighed og reelle CO2-fortrængning.
SF mener, at mest muligt af den tvungne procentvise andel af
VE i drivmidlerne bør realiseres gennem eldrift og
biogasser.
Efter SF's opfattelse bør det været
målet, at alle biobrændstoffer, der iblandes, skal
være andengenerationsbiobrændstoffer. Det er tvivlsomt,
om det, at andengenerationsbiobrændstoffer tæller
dobbelt, er et tilstrækkelig stærkt virkemiddel. SF
mener, at det bør sikres - eventuelt ved
direktivændringer - at landene selv - som minimum - kan
stille krav om, at iblanding skal være med
andengenerationsbiobrændstoffer.
Radikale Venstres medlem af udvalget støtter
lovforslaget. Radikale Venstre er enig i de af SF angivne politiske
bemærkninger og vil desuden opfordre klima- og
energiministeren til at arbejde for, at procentsatsen øges
til 10 pct. hurtigst muligt.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 2, nr. 3,
indsættes efter »biobrændstof« ordene:
»til transportsektoren«.
[Præcisering]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 2, nr. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »tilført energi«:
»,«.
[Præcisering]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 2, nr. 6, 2. pkt.,
ændres »brændstof udtrykt« til:
»brændstoffets energiindhold udtrykt«.
[Sproglig præcisering]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 2, nr. 7,
ændres »Vejgående køretøjer«
til: »Drift af vejgående
køretøjer«.
[Sproglig præcisering]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 2, nr. 8,
ændres »Vejgående køretøjer«
til: »Drift af vejgående køretøjer,
jernbaner«.
[Præcisering: Drift af
jernbaner omfattes også af bestemmelsen]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
6) I
den under nr. 5 foreslåede § 3 a ændres »energi, jf.
§ 3 e, til transport,« til: »elektricitet til brug
i vejkøretøjer, jf. § 3 e,«.
[Sproglig præcisering]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
7) I
det under nr. 5 foreslåede § 3 b, stk. 1, ændres
»energi, jf. § 3 e, til transport« til:
»elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf.
§ 3 e,«.
[Sproglig præcisering]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
8) I
det under nr. 5 foreslåede § 3 b, stk. 3, ændres
»energi, jf. § 3 e, til transport« til:
»elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf.
§ 3 e,«.
[Sproglig præcisering]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
9) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af § 8, stk. 1, nr. 2,
ændres »energi, jf. § 3 e, til transport«
til: »elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf.
§ 3 e,«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring præciserer, at
definitionen i § 2, nr. 3, omhandler brændstoffer til
brug i transportsektoren.
Til nr. 2
Med indsættelsen af kommaet efter tilført energi
præciseres det, at det er den samlede masse af CO2-ækvivalente drivhusgasemissioner,
der er knyttet til brændstoffet eller tilført energi,
der skal divideres med brændstoffets eller den
tilførte energis samlede energiindhold. I den danske
oversættelse af brændstofkvalitetsdirektivet er kommaet
ikke medtaget. Dette antages at være en fejl, da både
den engelske og den svenske oversættelse af direktivet
indeholder omtalte komma.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring præciseres det,
at det er brændstoffets energiindhold, der udtrykkes som
brændstoffets nedre brændværdi.
Til nr. 4
Med den foreslåede tilføjelse præciseres
definitionen af landtransport. Det tydeliggøres, at
definitionen ikke omfatter selve de pågældende
køretøjer, men driften af
køretøjerne.
Til nr. 5
Med den foreslåede tilføjelse præciseres
definitionen af transport. Det tydeliggøres, at definitionen
ikke omfatter selve de pågældende
køretøjer, men driften af
køretøjerne.
Endvidere indebærer den foreslåede
tilføjelse, at bestemmelsen ændres til også at
omfatte jernbanedrift. Bestemmelserne om iblandingsforpligtelsen
på 5,75 pct. vedrører landtransport, og bestemmelserne
om reduktionsforpligtelsen af emissionen fra drivhusgasser
vedrører transport. Selv om området for landtransport
og transport er næsten identiske, er der dog visse forskelle,
hvorfor de to områder er nærmere defineret i
lovforslaget. Begge områder omfatter vejtransport, hvilket
først og fremmest vil sige person-, vare- og lastbiler samt
busser. Derudover omfatter begge områder jernbanedrift. De
primære forskelle er, at transport omfatter
ikkevejgående maskiner og traktorer, hvilket landtransport
ikke omfatter. Den elektricitet, der anvendes ved jernbanedrift,
kan ikke indgå i retten for en elleverandør til at
bidrage til en virksomheds reduktionsforpligtelse efter § 3 e,
da denne bestemmelse kun omfatter vejkøretøjer.
Til nr. 6-9
I de fire nævnte bestemmelser foreslås det at
ændre »energi, jf. § 3 e, til transport« til
»elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf.
§ 3 e,«. Præciseringen foretages for at
tydeliggøre, at de nævnte bestemmelser bl.a. omhandler
elektricitet til brug i vejkøretøjer. Henvisningen
til § 3 e sikrer, at der kun anvendes elektricitet, hvor
elleverandøren kan påvise, at den leverede
elektricitet kan måles og overvåges.
Villum Christensen (LA) Jens Kirk
(V) fmd. Lars Christian Lilleholt
(V) Tage Leegaard (KF) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Ellen
Trane Nørby (V) Per Dalgaard (DF) Tina Petersen (DF)
Jørgen S. Lundsgaard (KF) Mette Gjerskov (S) Ole Vagn
Christensen (S) Kim Mortensen (S) Ole Hækkerup (S) Anne Grete
Holmsgaard (SF) Ida Auken (SF) Margrethe Vestager (RV) nfmd. Per Clausen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 21
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra klima- og energiministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | 1. udkast til betænkning |
4 | Ændringsforslag fra klima- og
energiministeren |
5 | 2. udkast til betænkning |
6 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 21
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at redegøre for de
yderligere bæredygtighedstiltag, som regeringen har
ønsket/forsøgt at få oliebranchen til at
gennemføre med frivillige aftaler, til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at redegøre for, hvilke
tiltag det er lykkedes at få oliebranchen til rent faktisk at
acceptere, til klima- og energiministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om regeringens muligheder for at
fastsætte et loft for CO2-udledningen fra transportsektoren, til
klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. , om ministeren vil give tilsagn om
supplerende virkemidler til fremme af eldrift og drift på
metan, således at det bliver attraktivt for producenterne at
øge andelen af VE/mindre CO2-intensive brændstoffer, til klima-
og energiministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om at sætte lovforslaget i en
sammenhæng ved at oplyse, hvilke virkemidler, ud over
lovforslaget, regeringen vil anvende for at reducere emissionen af
drivhusgasser fra transportsektoren, til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om den bagvedliggende EU-lovgivning
lægger hindringer i vejen for Danmarks muligheder for at leve
op til sine reduktionsforpligtelser i Kyotoprotokollen eller
generelt i forhold til klimakonventionen, til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. , om oliebranchen helt eller delvis
kunne opfylde kravene i denne lovgivning i EU og medlemslandene ved
at indgå aftaler med producenterne af
køretøjer, jf. at 80-90 pct. af CO2-emissionen sker fra
køretøjet, til klima- og energiministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. , om ministeren vil kommentere
begrebet vugge til grav, jf. diskussionen under 1. behandling, til
klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. , om det er muligt at indsætte
en bestemmelse i lovforslaget om, at den yderligere brug af
biobrændstoffer, som lovforslaget lægger op til, skal
være fremstillet ved hjælp af
andengenerationsteknologi, til klima- og energiministeren, og
ministerens svar herpå |