Fremsat den 19. maj 2011 af
skatteministeren (Peter Christensen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven og lov om
hjemmeservice
(Forsøgsordning med fradrag for
hjælp og istandsættelse i hjemmet)
§ 1
I lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1365 af
29. november 2010, som ændret senest ved § 17 i lov
nr. 341 af 27. april 2011 foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 8 U indsættes:
Ȥ 8
V. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan
fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til
arbejdsløn til hjælp og istandsættelse i
hjemmet, jf. stk. 2-5.
Stk. 2. Fradraget
er betinget af,
1) at den
skattepligtige person ved indkomstårets udløb er fyldt
18 år,
2) at arbejdet er
udført vedrørende en helårsbolig, hvor den
skattepligtige person har fast bopæl på tidspunktet for
arbejdets udførelse,
3) at arbejdet er
udført af en virksomhed, der er momsregistreret i Danmark,
eller ved arbejde i form af rengøring, vinduespudsning,
børnepasning og havearbejde tillige af en person, der ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt
skattepligtig til Danmark,
4) at den
skattepligtige foretager indberetning af det fradragsberettigede
beløb til skattemyndighederne med angivelse af, hvem der har
udført arbejdet, og
5) at arbejdet er
udført og betalt i perioden fra og med den 1. juni 2011 til
og med den 31. december 2013.
Stk. 3. De
fradragsberettigede udgifter kan årligt højst
udgøre 15.000 kr. pr. person.
Stk. 4. Der kan
ikke foretages fradrag for udgifter til arbejde, som der er ydet
tilskud til efter andre offentlige støtteordninger, herunder
reglerne i lov om hjemmeservice. Tilsvarende gælder udgifter
til børnepasning, der er skattefritaget hos modtageren efter
ligningslovens § 7 Æ.
Stk. 5.
Skatteministeren kan bestemme, at det er en betingelse for fradrag,
at betalingen sker via et særligt betalingsmodul.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om de
omfattede ydelser, om dokumentation for det udførte arbejde
og om kontrol og administration af reglerne.«
§ 2
I lov om hjemmeservice, jf.
lovbekendtgørelse nr. 39 af 23. januar 2004, som senest
ændret ved § 28 i lov nr. 521 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan til
skattemyndighederne videregive CPR-numre på de personer, der
har fået udført arbejde, der er blevet udbetalt bidrag
til, samt CVR-numre på virksomheder, der er optaget under
hjemmeserviceordningen, jf. § 4.«
2. I
§ 3 indsættes som stk. 1:
»Bidrag kan ydes til personer, der indenfor
perioden fra den 1. januar 2009 til den 1. september 2011 har
anmodet om bidrag efter denne lov.«
Stk. 1-3 bliver herefter
stk. 2-4.
3. I
§ 3 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Undlader en bidragsmodtager at benytte sin ret til at modtage
bidrag i et sammenhængende kalenderår bortfalder retten
til at modtage bidrag.«
Stk. 2-4 bliver herefter
stk. 3-5.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 2, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 3. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
kalenderåret 2011 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2011, der følger af
ligningslovens § 8 V som affattet ved denne lovs
§ 1.
Stk. 4. Den beregnede korrektion af kommunens
og kirkens slutskat efter stk. 3 fastsættes af
indenrigs- og sundhedsministeren på grundlag af de
oplysninger, der foreligger pr. 1. maj 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter den del af aftalen af
18. maj 2011 mellem Regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en
BoligJobplan, der indfører et skattemæssigt fradrag
for lønudgifter til hjælp og istandsættelse i
hjemmet. Ordningen indføres som et forsøg fra den 1.
juni 2011 til og med 2013.
2. Lovforslagets formål og
baggrund
Danmark har en veludbygget offentlig sektor med et
højt niveau for den offentlige service og de offentlige
indkomstoverførsler. Det er en forudsætning for den
danske velfærdsmodel, at beskæftigelsen er høj,
fordi det skaber de skatteindtægter, der skal til for at
finansiere velfærden.
Med et højt skattetryk følger
også sort arbejde. Flere end hver anden dansker har
fået udført sort arbejde inden for det seneste
år. Og hver fjerde dansker er villig til at købe sort
arbejde, selvom de ikke har gjort det inden for det seneste
år. Der er samtidig meget lille accept i befolkningen af
omfattende og organiseret sort arbejde, hvor virksomheder er
indblandet.
Sort arbejde er oftest serviceydelser, der knytter
sig til boligen. Hver femte dansker har fået udført
bygge- eller anlægsarbejde, og hver tiende har købt
rengøring eller vinduespudsning sort.
Samtidig oplever mange familier - og især
børnefamilier - et stort tidspres i hverdagen. Det er en
udfordring for en familie at få hverdagen til at gå op,
når arbejdet skal passes, børn hentes og bringes, og
maden laves. Arbejdstider, åbningstider og sengetider
sætter grænser for familiens mulighed for at indrette
sin hverdag.
Oven i arbejdsdagen bruger en familie med
små børn tilsammen over ni timer dagligt til huslige
gøremål. Og der er ingen tvivl om, at mængden af
husarbejde er med til at sætte pres på hverdagen. Jo
mere husarbejde, der skal laves, desto mere stressende bliver
hverdagen.
Køb af serviceydelser i hjemmet ligger i
direkte og meget tæt konkurrence med gør-det-selv
arbejde. Men gør-det-selv arbejde kan være en
dårlig løsning. Lægen eller
folkeskolelæren, som vælger selv at efterisolere
boligen eller isætte lavenergiruder, fordi det er dyrt
at få fagfolk til det, vil typisk bruge længere tid til
at udføre arbejdet og i en dårligere kvalitet, end
fagfolk er i stand til. Samtidig vil lægen og
folkeskolelæreren ikke kunne behandle de syge og undervise
børnene i den tid, der bruges på gør-det-selv
arbejdet. Det giver en dårligere arbejdsdeling i samfundet og
lavere produktivitet.
Mange boliger kan have godt af mere vedligehold.
Ikke mindst i lyset af, at der som led i regeringens klimastrategi
i de kommende årtier skal ske en markant reduktion i
husholdningernes energiforbrug. En af de væsentligste kilder
til øget energieffektivitet er energirenoveringer af
boligmassen.
Kortuddannede er den gruppe på
arbejdsmarkedet, der har vanskeligst ved at finde jobs. Og i de
kommende år vil globaliseringen og den teknologiske udvikling
få efterspørgslen efter kortuddannet arbejdskraft til
at falde yderligere. Øget efterspørgsel efter
serviceydelser vil være med til at styrke
beskæftigelsen i serviceerhvervene. Det kan navnlig
være til gavn for ledige og langtidsledige, som forholdsvis
oftere rekrutteres til nystartede servicevirksomheder end
etablerede virksomheder.
Der er derfor gode argumenter for og et stort
potentiale i at gøre det billigere for danskerne at få
udført serviceydelser i hjemmet - både ude og inde.
Det kan få færre til at vælge det sorte arbejde
og gør-det-selv løsninger, når de skal have
udført opgaver i hjemmet. Og det vil lette mange familiers
travle hverdag. Endelig kan det skabe plads på
arbejdsmarkedet til grupper, der har svært ved at få
jobs.
Det foreslås, derfor som en
forsøgsordning, at der indføres et skattefradrag for
lønudgifter til serviceydelser i hjemmet. Det foreslås
at forsøgsordningen skal gælde fra 1. juni 2011 til og
med 2013.
3. Gældende ret
Indledning
Efter gældende ret er der som udgangspunkt
ikke skattemæssigt fradrag for privates udgifter
vedrørende serviceydelser i hjemmet. Der eksisterer dog
statslige tilskudsordninger - blandt andet for hjemmeserviceydelser
for folkepensionister og førtidspensionister efter lov om
hjemmeservice. Endvidere er der i begrænset omfang mulighed
for, at forældre kan få en form for
»tilskud« til børnepasning ved brug af den
såkaldte reservebedsteforældreordning.
3.1. Lov om hjemmeservice
Den nuværende hjemmeserviceordning giver ret
til, at private husstande, hvor mindst én person enten er
fyldt 65 år eller er førtidspensionist, kan få
tilskud på 30 pct. til rengøringsarbejde,
som husstanden ellers selv skulle have udført i hjemmet. Det
er en generel betingelse, at arbejdet udføres i kundens
bolig eller i direkte tilknytning dertil, f.eks.
tæppebankning i haven eller i et gårdanlæg.
Der er i 2010 blevet givet tilskud til ca. 32.000
husstande, og disse har i gennemsnit fået ca. 3.000 kr.
udbetalt i tilskud. En undersøgelse foretaget i 2010 viste,
at der ud af 18.500 husstande var ca. 1.300, der havde fået
udbetalt 6.000 kr. eller mere i tilskud.
Hjemmeserviceloven indeholder ikke nogen
øvre ramme for det samlede tilskudsbeløb. I år,
hvor der har været uventet mange ansøgninger om
udbetaling af tilskud, er bevillingen blevet forøget
tilsvarende.
Tilskuddet gives til husstanden, men udbetales af
praktiske årsager til hjemmeservicevirksomheden. Kunden
betaler sin del af regningen på de 70 pct. af de
tilskudsberettigede ydelser, og virksomheden modtager derefter
dette beløb og tilskuddet på de 30 pct. via
NemKontosystemet.
Den enkelte husstand kan højst få
udbetalt 24.000 kr. i tilskud om året for arbejde
udført af den samme virksomhed. Det betyder, at en husstand
(beboere på samme adresse) maksimalt kan få
udført hjemmeservice med tilskud for i alt 80.000 kr. i
fakturabeløb af samme virksomhed om året.
Modtagerne af tilskud fordeler sig på 1/3
førtidspensionister og 2/3 folkepensionister.
3.2.
Reservebedsteforældreordningen
Reservebedsteforældreordningen blev
indført med virkning fra og med indkomståret 2008.
Ordningen har til hensigt at skabe bedre muligheder for, at
forældre kan få passet deres syge børn, men
anses ikke for at være en generel skattefritagelse for al
indtægt forbundet med børnepasning.
For at benytte ordningen, der skattefritager
indtægten for børnepasningen, skal
reservebedsteforældrene være over 60 år. Den
samlede indtægt for den pågældende ved
børnepasningen må ikke overstige et årligt
grundbeløb på 3.100 kr. (2010-niveau) og udgifter i
forbindelse med børnepasningen fradrages ikke i den
skattepligtige indkomst. Det er endelig en betingelse, at
børnepasningen finder sted som led i en ordning, som er
administreret af en kommune eller en frivillig social organisation.
Af foreningens eller fondens vedtægter skal det fremgå,
at ordningen er rettet mod syge børn. Den kommune, hvori
ordningen fungerer, skal have ordningen, herunder sædvanlige
vedtægtsmæssige oplysninger, registreret som en
reservebedsteforældreordning.
4. Lovforslaget
4.1. Forslagets baggrund
I flere andre lande er der ordninger, der giver
tilskud til eller fradrag ved forskellige former for serviceydelser
til bl.a. familier. Eksempelvis har både Sverige og Finland
relativt omfattende ordninger, der dækker såvel
husholdningsarbejde som egentlig vedligeholdelse og
ombygningsarbejde. I Sverige blev ordningen indført i 2007,
og anvendelsen af ordningen har siden været stærkt
stigende. I 2010 skønnes det, at omkring hver 11. svensker
anvender ordningen.
Familie- og arbejdslivskommissionen foreslog i
2007, at den eksisterende hjemmeservice-ordning udvides til at
omfatte børnefamilier med børn under 14 år,
samt at gruppen af serviceydelser udvides til også at omfatte
f.eks. indkøb, madlavning, vask og vinduespudsning.
Derudover har Det Økonomiske Råd
tidligere foreslået, at man kunne lempe beskatningen af
hjemmeservice. Argumentet for en lempeligere beskatning af
hjemmeservice er, at husholdningernes
»hjemmeproduktion« dvs. gør-det-selv-arbejde er
ubeskattet. En normal beskatning af hjemmeservice kan hæmme
den lovlige markedsmæssige produktion af hjemmeservice, da
husholdninger bliver tilskyndet til at bruge ubeskattet arbejdstid
i hjemmet frem for beskattet tid på arbejdsmarkedet.
Regeringen har siden 2004 under betegnelsen
»Fairplay« skærpet indsatsen overfor den sorte
økonomi. Fairplay-indsatsen har bestået af tre lige
vigtige dele; skærpelse af lovgivningen,
holdningsbearbejdende tiltag samt kontrol og tværministerielt
samarbejde.
Rockwool Fondens Forskningsenhed har i en
undersøgelse fra 2010 påvist, at den sorte
økonomi fortsat er betydelig, herunder at flere end hver
anden dansker har fået udført sort arbejde indenfor
det seneste år, samt at hver fjerde dansker er villig til at
købe sort arbejde.
Samtidig viser undersøgelser fra Rockwool
Fondens Forskningsenhed siden 1980'erne samstemmende, at
befolkningen i stadig større udstrækning tager afstand
fra sort arbejde, især når virksomheder er indblandet,
og når det sorte arbejde bliver sat i system og har et
større omfang.
Det foreslås at indføre en
forsøgsordning med skattefradrag for udgifter til
arbejdsløn vedrørende serviceydelser i hjemmet
på linje med de ordninger, der gælder i f.eks. Sverige
og Finland. Forsøgsordningen foreslås indført i
perioden fra og med 1. juni 2011 til og med 2013.
Forsøgsordningen skal give husholdningerne
bedre muligheder for at betale sig fra tidskrævende
dagligdagsopgaver som f.eks. rengøring, vinduespudsning,
børnepasning og havearbejde. Samtidig tilgodeser ordningen
behovet for bedre og mere energieffektive boliger, idet der
også gives fradrag for lønudgifter til reparationer og
udvendig vedligehold, som f.eks. udskiftning af vinduer, tag,
isoleringsarbejde m.v.
Samlet set vil ordningen skabe vækst i
beskæftigelsen og være en effektiv måde at
konvertere sort arbejde til hvidt, og den kan dermed gøre op
med et område, hvor omfanget af sort arbejde er betydeligt,
og hvor SKAT har vanskeligt ved at gennemføre effektive
kontroller.
4.2. Forslagets indhold
Der foreslås et loft på de
fradragsberettigede udgifter på 15.000 kr. årligt pr.
person. Det svarer til, at et ægtepar eller to samboende kan
fratrække udgifter til arbejdsløn vedrørende
fradragsberettiget arbejde for 30.000 kr. om året. Afholder
hjemmeboende børn over 18 år i husstanden
fradragsberettigede udgifter, kan det samlede fradrag dog blive
større.
Fradraget knytter sig til, at personerne har
folkeregisteradresse i boligen, hvor ydelsen
leveres/udføres, og fradraget gælder for personer i
både ejerboliger, lejeboliger og andelsboliger. Da fradraget
gives som et ligningsmæssigt fradrag, dvs. med en
skatteprocent på 33,7 pct. i en gennemsnitskommune, vil
skatteværdien af fradraget være ca. 5.000 kr. pr.
person årligt.
De 30.000 kr. årligt for et ægtepar
eller to samboende svarer til knap 600 kr. om ugen eller groft
omregnet f.eks. cirka 2,5 timers rengøring ugentligt ved en
timepris på 250 kr. »Tilskudsværdien«
bliver således ca. 80 kr. pr. arbejdstime.
Fradragsberettiget arbejde omfatter
arbejdslønnen i forbindelse med både hjælp og
istandsættelse i hjemmet. Ved afgrænsningen af arbejde
omfattet af forsøgsordningen tages udgangspunkt i tidligere
lignende tilskudsordninger. Fradraget gives dermed for
serviceydelser i hjemmet, f.eks. rengøring, vinduespudsning,
børnepasning og havearbejde samt udvendig og indvendig
vedligeholdelse og reparation af helårsboliger, jf.
oversigten i bilag 1.
For så vidt angår serviceydelser i
form af rengøring, vinduespudsning, børnepasning og
havearbejde, skal arbejdet være udført af en
virksomhed eller af personer, der er fyldt 18 år, og er
skattepligtige i Danmark.
For så vidt angår arbejde i
forbindelse med udvendig og indvendig vedligeholdelse og reparation
af boligen skal arbejdet være udført af en virksomhed,
der er momsregistreret i Danmark.
Ordningen indføres den 1. juni 2011 og
fortsætter som en forsøgsordning indtil udgangen af
2013. Herefter skal parterne tage stilling til en eventuel
videreførelse, herunder også den fremtidige
hjemmeserviceordning.
4.3. Forslagets administrative
løsning
Det er forbundet med udfordringer, når
private skal bidrage til administrationen af fradragsordninger,
ligesom aktiviteter i private hjem er et af de områder, der
nærmest ikke kan kontrolleres på traditionel vis. Det
er derfor centralt for ordningens succes, at den konkrete
administrative udformning tilgodeser to overordnede hensyn. Dels
skal ordningen være så enkel som mulig for brugerne,
dels skal ordningen sikres bedst muligt mod misbrug.
Derfor gøres fradraget hurtigst muligt
betinget af, at der bruges et særligt betalingsmodul, der i
én handling sikrer betalingen for ydelsen, fører
fradraget på selvangivelsen hos køber og indberetter
indtægten på årsopgørelsen hos den person,
der udfører arbejdet. Hvis der er tale om en momsregistreret
virksomhed, vil indtægterne indgå som en
kontroloplysning i relation til kontrol af selvangivelse,
momsangivelse og A-skatteindberetning (hvis virksomheden har
ansatte). Løsningen vil for køberen af de
pågældende serviceydelser komme til at minde om en
almindelig betalingsoverførsel eller internethandel,
hvorefter systemet vil sørge for resten.
Den administrative løsning vil sikre, at
betalingen opleves som enkel og sikker, at der sker indberetning af
indkomsten, og at der kun gives fradrag for den faktiske betaling.
Ordningen er således »selvkontrollerende« for
personer, da et for højt fradrag for køber, vil
resultere i en for høj skat hos den, der udfører
arbejdet. Disse parter har således konkret modstridende
interesser.
Den administrative løsning vil også
sikre, at fradraget kun gives, hvis den, der udfører
arbejdet, har et CPR- eller CVR-nr., således at modtageren
kan identificeres og beskattes. Herudover udelukkes fradrag ved
brug af uregistrerede virksomheder.
Endelig vil oplysningerne give et kontrolspor, som
kan bruges ved eksempelvis en momskontrol og mindske incitamentet
til at betale til folk på overførselsindkomst.
Samlet set vil ordningen og den administrative
løsning være en effektiv måde at konvertere sort
arbejde til hvidt, og den kan dermed gøre op med et
område, hvor omfanget af sort arbejde er betydeligt, og hvor
SKAT har meget vanskeligt ved at gennemføre kontroller.
Den administrative løsning indføres
i to tempi. Inden udgangen af 2011 forventes en
TastSelv-løsning at være klar, der sikrer fradraget
hos køber og indberetningen hos den, der udfører
arbejdet. Medio 2012 forventes betalingsmodulet at være fuldt
udviklet, således at TastSelv-løsningen knyttes sammen
med selve betalingen for ydelsen. Da fradraget allerede skal
gælde for arbejde, der er udført og betalt fra og med
den 1. juni 2011, vil den administrative løsning, der giver
køber mulighed for at indberette betalingen til
skattemyndighederne, således ikke være klar med det
samme.
5. Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
5.1. Fradrag for serviceydelser i
hjemmet
Der er ikke noget præcist grundlag for at
vurdere udgifterne ved at indføre et fradrag for
serviceydelser i hjemmet. Der kan peges på, at den
renoveringspulje på 1½ mia. kr., som blev oprettet
midlertidigt i 2009 som led i Forårspakke 2.0, hvor der var mulighed
for et tilskud på op til 15.000 kr. til
håndværkernes løn, blev tømt i
løbet af ganske kort tid.
Efter tilbageløb og virkninger på
arbejdsudbuddet skønnes finansieringsbehovet med stor
usikkerhed til godt 1 mia. kr. i 2011 og til ca. 1¾ mia. kr.
i 2012 og 2013, jf. tabel 1. Usikkerheden på skønnet
er specielt stor vedrørende fradrag for reparationer m.v.
Der er i skønnet ikke taget højde for øget
efterspørgsel efter ydelserne.
| Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
af forsøgsordning med fradrag for lønudgifter til
serviceydelser i hjemmet, mio. kr. (2011-niveau). | | 2011 | 2012 | 2013 | Umiddelbart provenutab | 1.450 | 2.750 | 2.750 | Provenutab efter automatisk
tilbageløb på moms og afgifter | 1.100 | 2.075 | 2.075 | Provenutab efter
tilbageløb og adfærd; finansieringsbehov | 900 | 1.750 | 1.750 | Umiddelbart provenutab for kommunerne | 1.100 | 2.150 | 2.250 |
|
Da fradraget gives som et ligningsmæssigt
fradrag, udgør den kommunale andel af det umiddelbare
provenutab ca. ¾ og statens andel ca. ¼. Virkningerne
af lovforslaget for det kommunale skatteprovenu i de kommuner, der
har valgt at selvbudgettere i 2011, vil blive neutraliseret. Fra
2012 vil virkningerne indgå i det beregnede
udskrivningsgrundlag i forbindelse med kommuneforhandlingerne. Der
henvises derudover til de specielle bemærkninger til
§ 3, stk. 3 og 4. Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for regionerne.
For finansåret 2011 vil
forsøgsordningen ikke medføre noget provenutab. Det
skyldes, at det ikke vil være muligt at gøre
TastSelv-løsningen til indberetning af fradraget operativ
tids nok til, at der kan tages højde for fradraget i
forskuds-ændringssystemet vedrørende
indkomståret 2011. TastSelv-løsningen vil dog
være klar inden udgangen af 2011, så køber kan
indberette fradraget inden udgangen af 2011. Hele provenutabet for
indkomståret 2011 vil derfor fremkomme i finansåret
2012 som overskydende skat eller reduceret restskat hos
køber i forbindelse med årsopgørelsen for 2011
i foråret 2012.
Indførelse af et midlertidigt fradrag for
serviceydelser i hjemmet vil udgøre en skatteudgift.
Generelt er fradrag, der gives med henblik på at erhverve,
sikre og vedligeholde indkomst (fradrag knyttet til
indkomsterhvervelsen), ikke defineret som skatteudgifter. Et
midlertidigt fradrag, hvor der gives fradrag for udgifter til bl.a.
børnepasning, rengøring, reparation og
vedligeholdelse af bolig m.v., kan ikke karakteriseres som
værende udgifter, der er nødvendige for at erhverve,
sikre og vedligeholde indkomsten, hvorfor indførelse af et
servicefradrag vil udgøre en skatteudgift.
Skatteudgiften opgøres som det umiddelbare
provenutab før tilbageløb og adfærd og
skønnes at udgøre ca. 1,45 mia. kr. i 2011 og ca.
2¾ mia. kr. i 2012 og 2013.
Provenuskønnet er som nævnt
behæftet med stor usikkerhed. Skønnene er i nogen grad
baseret på de svenske erfaringer med lignende ordninger. Det
er lagt til grund, at én ud af otte husstande vil bruge
ordningen fuldt ud. Det er mere end i Sverige, men den svenske
ordning er ret ny og anvendelsen stigende. Derfor vurderes
skønnet på de 1¾ mia. kr. i finansieringsbehov
at flugte nogenlunde med de hidtidige (sparsomme) erfaringer fra
Sverige. I Sverige vedrører omkring 90 pct. af udgifterne
reparation m.v. I skønnet ovenfor er det lagt til grund, at
omkring 2/3 af udgifterne vil relatere sig til reparation m.v.
Skønnet er desuden baseret på nationalregnskabets
opgørelse af de samlede udgifter til reparation m.v. af
boliger.
Inddragelse af forbedring og reparation af bolig i
ordningen trækker alt andet lige i retning af en relativt
stor udgiftsvirkning, da disse aktiviteter i udgangspunktet ofte
foretages »hvidt«, dvs. der er et relativt stort
offentligt provenutab. Borgerne vil således med
forsøgsordningen opnå en rabat på regningen.
Rabatten vil også tilskynde til øget aktivitet in?den
for boligreparation m.v., idet der hovedsagligt vil være tale
om fortrængning af aktivitet i andre brancher.
Forsøgsordningen vil desuden
indebære, at den disponible indkomst forøges, og
derfor vil ordningen indebære afledte indtægter
på moms og afgifter herfra (tilbageløb).
Tilbageløbet skønnes at reducere finansieringsbehovet
med knap 25 pct.
Hertil kommer mulige strukturelle gevinster via en
forøgelse af arbejdsudbuddet. Mindre
gør-det-selv-arbejde kan således forventes at
indebære øget markedsmæssigt salg af
arbejdskraft. Desuden tilskyndes der til, at sort arbejde
omlægges til hvidt, og det forøger også
skattegrundlaget. Hvis det forudsættes, at tilskuddet virker
omtrent som en forøgelse af beskæftigelsesfradraget,
skønnes de afledte virkninger på arbejdsudbuddet at
udgøre omkring 15 pct.
Det bemærkes endvidere, at skønnet
for de strukturelle virkninger er opgjort efter den metode, der
sædvanligvis anvendes ved analyser vedr. arbejdsudbud,
grænsehandel, selskabsskat m.v., men i denne sammenhæng
er der dog ikke empiriske holdepunkter at støtte sig
til.
5.2. Reduktion af
hjemmeserviceordningen
Forslaget om at reducere hjemmeserviceordningen
parallelt med indførelsen af forsøgsordningen med
fradrag for serviceydelser i hjemmet skønnes at
medføre en mindreudgift på ca. 35 mio. kr. i 2011 og
ca. 70 mio. kr. årligt fra 2012. Udgifterne til den
nuværende hjemmeserviceordning udgør ca. 90 mio. kr.
årligt.
Det er herved forudsat, at ca. 12.500 af de
nuværende ca. 32.000 husstande, som i dag er brugere af
hjemmeserviceordningen, i 2011 vælger at benytte sig af den
nye fradragsordning i stedet, og at der i 2012 og 2013 er ca.
25.000 af de nuværende husstande, der i stedet vælger
at bruge fradragsordningen. Skønnet er behæftet med
betydelig usikkerhed. Det kan derfor ikke udelukkes, at provenuet
kan blive mindre end forudsat, såfremt der ikke er den
forudsatte overgang til den nye fradragsordning.
Trækket på fradragsordningen forventes dog at
blive mindre, hvis flere end forudsat vælger at benytte deres
ret til at blive på hjemmeserviceordningen.
6. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Forslaget om at indføre et fradrag for
serviceydelser i hjemmet skønnes med nogen usikkerhed at
medføre engangsudgifter til it-systemtilretning m.v. i SKAT
på ca. 10 mio. kr. samt ca. 1,5 mio. kr. til kommunikation
m.v. Forslaget skønnes tillige at medføre
øgede it-driftsudgifter på ca. 1 mio. kr.
årligt. Endvidere skønnes forslaget at medføre
et øget ressourcetræk i SKAT svarende til op til 20
årsværk.
De samlede merudgifter for SKAT fremgår af
følgende tabel.
| | | | | | Mio. kr. (pl. 2011) | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Merudgifter, SKAT | 6,6 | 14,2 | 16,6 | 16,2 | 7,8 |
|
Det bemærkes, at skønt ordningen er
fastsat til at være gældende til og med 2013, forventer
SKAT at skulle anvende ressourcer efterfølgende
vedrørende selvangivelser m.v.
7. Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Forsøgsordningen med fradrag for
serviceydelser i hjemmet vil have positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet - navnlig for virksomhederne, der
beskæftiger sig med service, reparation og
vedligeholdelse.
Færre vil vælge det sorte arbejde og
gør-det-selv løsninger, når de skal have
udført opgaver i hjemmet, og dermed øges
efterspørgslen i serviceerhvervene - ikke mindst for
virksomheder, hvor konkurrencen i forhold til det sorte arbejde er
størst.
8. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forsøgsordningen skønnes ikke at
medføre væsentlige administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Fradraget gøres betinget af, at
køberen af ydelsen anvender en særlig
indberetningsordning i SKATs TastSelv-system, jf. afsnit 9.
Ordningen kræver ikke forhåndsgodkendelser,
indsendelse af dokumentation eller andet administrativt
besvær for de involverede virksomheder.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Fradraget gøres betinget af, at
køberen af ydelsen anvender en særlig
indberetningsordning i SKATs TastSelv-system. Herved føres
fradraget automatisk på selvangivelsen hos køber, og
indtægten indberettes på årsopgørelsen hos
den person, der udfører arbejdet.
Løsningen vil for køberen af de
pågældende serviceydelser komme til at minde om en
almindelig betalingsoverførsel/internethandel. Systemet
sørger for resten. Den administrative løsning bliver
således meget enkel for borgeren at anvende. Den kræver
ikke forhåndsgodkendelser, indsendelse af dokumentation eller
andet administrativt besvær for borgeren eller de involverede
virksomheder.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Forslaget har ikke været udsendt på
høring inden fremsættelsen. Dette skal bl.a. ses i
lyset af, at det for denne type tiltag er nødvendigt med en
hurtig gennemførelse, for at undgå eventuel
uhensigtsmæssig aktivitetsnedgang i de brancher, der i
væsentlig grad vil mærke positive effekter af
ordningen. Det bemærkes i den forbindelse også, at
forslaget alene har positive virkninger for borgere og
virksomheder.
13. Sammenfattende skema
| Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Efter tilbageløb og virkninger
på arbejdsudbuddet skønnes finansieringsbehovet i
forbindelse med forsøgsordningen med stor usikkerhed at
beløbe sig til godt 1 mia. kr. for indkomståret 2011
og til ca. 1¾ mia. kr. i 2012 og 2013. Forslaget har ingen provenuvirkning for
finansåret 2011. Virkningerne af lovforslaget for det
kommunale skatteprovenu i de kommuner, der har valgt at
selvbudgettere i 2011, vil blive neutraliseret. Fra 2012 vil
virkningerne indgå i det beregnede udskrivningsgrundlag i
forbindelse med kommuneforhandlingerne. Forslaget om at reducere
hjemmeserviceordningen skønnes at medføre et provenu
på ca. 35 mio. kr. i 2011 og ca. 70 mio. kr. årligt i
2012 og 2013. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Forslaget om fradrag for serviceydelser i
hjemmet skønnes at medføre merudgifter for SKAT
på ca. 7 mio. kr. i 2011, ca. 14 mio. kr. i 2012, godt 16
mio. kr. i 2013 og i 2014 og ca. 8 mio. kr. i 2015. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Positive økonomiske konsekvenser -
navnlig for virksomhederne der beskæftiger sig med service,
reparation og vedligeholdelse. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen væsentlige | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Fradraget gøres betinget af, at
køberen af ydelsen anvender en særlig
indberetningsordning i SKATs TastSelv-system. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at indføre et
skattefradrag for udgifter til arbejdsløn til hjælp og
istandsættelse i hjemmet. Skattefradraget omfatter både
serviceydelser i hjemmet (rengøring, vinduespudsning,
børnepasning og almindeligt havearbejde) og indvendig og
udvendig vedligeholdelse og reparation af eksisterende
helårsbolig. Ved afgrænsningen af hvilke ydelser, der
kan berettige til fradrag, tages udgangspunkt i tidligere
tilskudsordninger. Det foreslås, at den endelige opregning af
de omfattede ydelser fastsættes af skatteministeren i en
bekendtgørelse, der udstedes i medfør af den
foreslåede bemyndigelse til skatteministeren i § 8
V, stk. 5. Opregningen vil følge den opregning, der
følger af bilag 1.
Omfattet af reglerne er således almindelig
rengøring, herunder vask og aftørring af flader i
boligen, rengøring af toilet og bad, støvsugning,
gulvvask og boning, opvask - i forbindelse med anden
rengøring, rensning eller vask af tæpper, gardiner og
persienner m.v. Det svarer til de rengøringsydelser, der
omfattes af den eksisterende hjemmeserviceordning.
Det gælder også vinduespudsning
(indvendig og udvendig), babysitning (herunder transport af
børn til og fra daginstitution, skole, fritid og
fritidsaktiviteter) og almindeligt havearbejde (herunder
græsslåning, hækkeklipning, lugning,
beskæring af buske og træer og snerydning).
Med hensyn til de omfattede udgifter til
istandsættelse følges den afgrænsning, som blev
anvendt i forbindelse med den nu ophævede lov om statstilskud
til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer
i helårsboliger (renoveringspuljen fra 2009), jf. lov nr. 275
af 7. april 2009.
Det indebærer bl.a., at det er muligt at
opnå fradrag i forbindelse med renovering, isolering og
udskiftning af tag (herunder tagrender og afløb), reparation
eller udskiftning af ruder og vinduer og døre, maling og
isolering af ydervægge, installation af solfangere og
solceller, reparation eller fornyelse af køkken og bad,
gulvarbejde og reparation eller udskiftning af vandinstallationer
og elinstallationer, jf. også bilag 1.
Fradraget henføres til det
indkomstår, hvor udgiften betales. Det hænger sammen
med den påtænkte etablering af et betalingsmodul, hvor
fradraget registreres hos den skattepligtige, og betalingen
gennemføres og registreres som indkomst hos modtageren i
samme arbejdsgang.
Der gives kun fradrag for udgifter til
arbejdsløn inkl. moms. Udgifter til materialer kan
således ikke fradrages.
I stk. 2 opregnes en række betingelser,
som skal være opfyldt for at opnå fradraget.
Det foreslås for det første, at
fradraget gives til personer, der er fyldt 18 år inden
udgangen af det pågældende indkomstår.
Det er endvidere en betingelse, at det omhandlede
arbejde er udført i en helårsbolig, hvor den
skattepligtige person har fast bopæl. Fradraget knytter sig
således til arbejde på den bolig, hvor personen har
folkeregisteradresse. Der kan således som udgangspunkt ikke
opnås fradrag for udgifter til arbejde, der knytter sig til
fritidsboliger. Derimod er der mulighed for at opnå fradrag,
uanset om man bor i ejendommen som ejer, lejer eller
andelshaver.
Det er desuden en betingelse, at arbejdet er
udført af en momsregistreret virksomhed i Danmark i henhold
til lov om merværdiafgift (momsloven). For arbejde i form af
rengøring, vinduespudsning, børnepasning og
almindeligt havearbejde må arbejdet dog tillige være
udført af en person, der er fyldt 18 år inden udgangen
af det pågældende indkomstår, og som er fuldt
skattepligtig til Danmark. Det sikres herved, at den, der
udfører arbejdet, har et CVR-nummer eller CPR-nummer.
Det er endvidere en betingelse at den
skattepligtige foretager indberetning af det fradragsberettigede
beløb til skattemyndighederne med angivelse af, hvem der har
udført arbejdet.
Det foreslås endelig at betinge fradraget
af, at ydelsen er udført og betalt i perioden 1. juni 2011
til og med 31. december 2013. Det skyldes, at der er tale om en
forsøgsordning. Efter periodens udløb vil der blive
taget stilling til, om ordningen skal videreføres.
Det foreslås i stk. 3, at der
fastsættes et loft på 15.000 kr. årligt pr.
person. Det betyder, at en husstand bestående af et
ægtepar eller af to ugifte voksne maksimalt kan få
fradrag for udgifter til hjælp og istandsættelse i
hjemmet på 30.000 kr. årligt tilsammen. Afholder
hjemmeboende børn over 18 år i husstanden
fradragsberettigede udgifter, kan det samlede fradrag dog blive
større.
Fradraget gives som et ligningsmæssigt
fradrag. Skatteværdien af et ligningsmæssigt fradrag i
en gennemsnitskommune udgør 33,7 pct. i 2011.
Det foreslås i stk. 4, at der ikke kan
gives fradrag for udgifter, som der allerede er ydet tilskud til
efter reglerne i lov om hjemmeservice, eller andre udgifter, som
der i forvejen gives offentligt tilskud til. Tilsvarende
gælder udgifter til børnepasning, der er
skattefritaget hos modtageren efter ligningslovens § 7
Æ.
Det foreslås i stk. 5, at
skatteministeren kan bestemme, at fradraget er betinget af, at
betalingen sker via et særligt betalingsmodul, der stilles
til rådighed af skattemyndighederne. Det foreslås at
udforme ordningen administrativt således, at hverken
køber eller sælger af serviceydelserne skal oprettes
eller registreres for at benytte ordningen. Det er hensigten, at
køber skal benytte betalingsmodulet, når ydelsen
betales. Modulet integreres i SKATs TastSelv-miljø, som
køber på almindeligvis logger ind på med NemID
eller TastSelv-kode, hvormed køber er entydigt
identificeret.
Det er hensigten, at køber skal have
mulighed for at betale for serviceydelserne via en kortbetaling
(dankort) i betalingsmodulet. Køberen skal i den forbindelse
indtaste de nødvendige oplysninger for at identificere
sælgeren, ydelsens art og ydelsens pris, samt den andel af
ydelsen, som vedrører arbejdsløn og dermed er
fradragsberettiget. Ligeledes skal køber indtaste de
almindelige kontooplysninger, som er nødvendige for at
gennemføre betalingen.
Bestemmelsen giver også skatteministeren
mulighed for at fastsætte, at betalingen skal foregå
via en bank, indtil det elektroniske betalingsmodel er endeligt
på plads og operativt.
Til § 2
Til nr. 1
Som led i aftalen om BoligJobplan - Fradrag for
hjælp og istandsættelse i hjemmet - skal der ske
tilpasning af den nuværende hjemmeserviceordning.
Det er en del af forslaget, at SKAT skal
kontrollere, om de personer, der har angivet en fradragsberettiget
ydelse, også har modtaget tilskud. Formålet med denne
kontrol er at sikre, at personer ikke får både bidrag
til og fradrag for udgiften til den samme ydelse.
Skattemyndighedernes kontrol vil blive gennemført på
baggrund af oplysninger - herunder CVR-nr./CPR-nr. - om
virksomheder og tilskudsmodtagere, som modtages fra Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen.
Den foreslåede bestemmelse sikrer, at
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen må videregive de
pågældende oplysninger om bidragsmodtagerne til
skattemyndighederne. Hvis det skønnes hensigtsmæssigt
kan oplysningerne videregives digitalt.
Til nr. 2
Den nuværende hjemmeserviceordning giver ret
til, at private husstande, hvor mindst én person enten er
fyldt 65 år eller er førtidspensionist, kan
få tilskud på 30 pct. til
rengøringsarbejde, som husstanden ellers selv
skulle have udført i hjemmet. Det er en generel
betingelse, at arbejdet udføres i kundens bolig eller i
direkte tilknytning dertil, f.eks. tæppebankning i haven
eller i et gårdanlæg.
Som led i aftalen om fradrag for hjælp og
istandsættelse i hjemmet skal der ske tilpasning af den
nuværende hjemmeserviceordning.
Det foreslås, at personer, der i dag
benytter hjemmeserviceordningen, også fremover vil kunne
modtage bidrag efter ordningen.
Personer, der indenfor de seneste 2 år har
benyttet den gældende hjemmeserviceordning, vil også
fremover kunne benytte den indenfor de i dag gældende rammer.
Personer, der endnu ikke har benyttet ordningen i år, men som
benytter den inden den 1. september 2011, vil også få
ret til fremover at benytte ordningen. Personer, der på
baggrund af ovenstående ikke er berettiget til at modtage
bidrag under hjemmeserviceordningen, vil i stedet kunne benytte
fradragsordningen til at opnå fradrag for
lønudgifterne til arbejdets udførelse.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at det fremover vil være en forudsætning for at modtage
bidrag, at man også har modtaget bidrag det foregående
kalenderår. Hvis man et år ikke får udført
en bidragsberettiget ydelse, vil man således ikke fremover
kunne modtage bidrag efter loven. Personer, der på baggrund
af ovenstående ikke er berettiget til at modtage bidrag under
hjemmeserviceordningen, vil i stedet kunne benytte
fradragsordningen til at opnå fradrag for
lønudgifterne til arbejdets udførelse.
Til § 3
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og får
virkning for serviceydelser i hjemmet udført og betalt i
perioden fra og med 1. juni 2011 til og med 31. december 2013.
Til stk. 2
Det foreslås, at lovforslagets
§ 2, nr. 3, der indebærer, at det fremover vil
være et krav for at modtage bidrag, at man også har
modtaget bidrag det foregående kalenderår, træder
i kraft 1. januar 2012.
Til stk. 3 og 4
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at de økonomiske virkninger af dette lovforslag for
skatteåret 2011 neutraliseres for kommunerne og folkekirken
for så vidt angår de kommuner, der for 2011 har valgt
at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget.
Det er i overensstemmelse med regeringens aftale
af 12. juni 2010 med KL om kommunernes økonomi for 2011. Det
fremgår således af bloktilskudsaktstykket for 2011, at:
»Skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2011 hviler i
øvrigt på en forudsætning om uændret
lovgivning. Ved efterfølgende ændringer heri med
virkning for 2011-grundlaget foretages der efterregulering med
henblik på neutralisering af virkningerne.«
Kommunerne vedtog senest den 15. oktober 2010
deres budgetter for 2011. Til brug for kommunernes
budgetlægning - herunder også fastsættelsen af
kirkeskatteprocenterne for 2011 - har Indenrigs- og
Sundhedsministeriet ultimo juni 2010 udmeldt et statsgaranteret
udskrivningsgrundlag for kommuneskat og kirkeskat, jf.
bestemmelserne herom i lov om kommunal indkomstskat. For 2011 har 8
kommuner valgt at selvbudgettere udskrivningsgrundlaget.
For de kommuner, der for 2011 har valgt, at
budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget,
vil efterreguleringen af indkomstskatten for 2011, som
opgøres i 2013 og afregnes i 2014, blive korrigeret efter
denne bestemmelse.
Bilag 1
Serviceydelser omfattet af
fradragsordningen
A.
Hjemmeservice/husholdningsarbejde i hjemmet
Almindelig rengøring
• Vask og
aftørring af flader i boligen
•
Rengøring af toilet og bad
•
Støvsugning, gulvvask og boning
• Opvask - i
forbindelse med anden rengøring
• Rensning
eller vask af tæpper, gardiner, persienner mv.
Vinduespudsning
•
Indvendig
• Udvendig
Børnepasning i hjemmet
•
Babysitning
• Hente og
bringe børn til og fra daginstitution, skole, fritidsklub og
fritidsaktivitet
Almindeligt havearbejde m.v.
•
Græsslåning
•
Hækkeklipning
• Lugning
•
Beskæring af buske og træer
•
Snerydning
B. Vedligeholdelse og reparation
af eksisterende helårsboliger
Boligens ydre rammer
• Reparation,
renovering, isolering og udskiftning af tag, herunder tagrender og
afløb
• Reparation
eller udskiftning af ruder og vinduer og terrassedøre med
glas
• Reparation
eller udskiftning af yderdøre, terrassedøre mv.
• Reparation,
maling og isolering af ydervægge
• Forbedringer
af boligens tilgængelighed for handicappede
• Fornyelse
eller etablering af dræn
•
Radonsikring
• Installation
af solfangere og solceller
Boligens indre rammer
• Reparation
eller fornyelse af køkken og bad
•
Gulvarbejder
•
Brandsikring, herunder nettilsluttede røgalarmer
• Installation
eller forbedring af ventilation
• Installation
eller forbedring af afløbsinstallationer
• Reparation
eller udskiftning af vandinstallationer
• Reparation
eller fornyelse af elinstallationer
• Reparation
eller udskiftning af olie- eller gasfyrskedler og varmeanlæg,
installering eller udskiftning af varmestyringsanlæg
• Udskiftning
eller reparation af fjernvarme units
• Installation
af varmepumper, herunder jordvarmepumper
• Maler- og
tapetserarbejder
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om påligningen af
indkomstskat til staten (ligningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr.1365 af 29. november 2010, som
ændret senest ved § 17 i lov nr. 341 af 27. april
2011 foretages følgende ændring: | | | | § X. --- | | 1. Efter
§ 8 U indsættes: | | | »§ 8
V. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan
fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til
arbejdsløn til hjælp og istandsættelse i
hjemmet, jf. stk. 2-5. Stk. 2. Fradraget
er betinget af, | | | 1) | at den skattepligtige person ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år, | | | 2) | at arbejdet er udført
vedrørende en helårsbolig, hvor den skattepligtige
person har fast bopæl på tidspunktet for arbejdets
udførelse, | | | 3) | at arbejdet er udført af en
virksomhed, der er momsregistreret i Danmark, eller ved arbejde i
form af rengøring, vinduespudsning, børnepasning og
havearbejde tillige af en person, der ved indkomstårets
udløb er fyldt18 år og er fuldt skattepligtig til
Danmark, | | | 4) | at den skattepligtige foretager
indberetning af det fradragsberettigede beløb til
skattemyndighederne med angivelse af, hvem der har udført
arbejdet, og | | | 5) | at arbejdet er udført og betalt i
perioden fra og med den1. juni 2011 til og med den 31. december
2013. | | | Stk. 3. De
fradragsberettigede udgifter kan årligt højst
udgøre 15.000 kr. pr. person. | | | Stk. 4. Der kan
ikke foretages fradrag for udgifter til arbejde, som der er ydet
tilskud til efter andre offentlige støtteordninger, herunder
reglerne i lov om hjemmeservice. Tilsvarende gælder udgifter
til børnepasning, der er skattefritaget hos modtageren efter
ligningslovens § 7 Æ. | | | Stk. 5.
Skatteministeren kan bestemme, at det er en betingelse for fradrag,
at betalingen sker via et særligt betalingsmodul.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om de
omfattede ydelser, om dokumentation for det udførte arbejde
og om kontrol og administration af reglerne.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om hjemmeservice, jf.
lovbekendtgørelse nr. 39 af 23. januar 2004, som senest
ændret ved § 28 i lov nr. 521 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer: | | | | § 2
. . | | | Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan
indhente oplysninger i elektronisk form fra kommunerne til
samkøring med styrelsens data til kontrol af, om en
forbruger er omfattet af stk. 1, nr. 2 og 3. | | 1. I § 2, stk. 2, indsættes
som 2. pkt.: »Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan til
skattemyndighederne videregive CPR-numre på de personer, der
har fået udført arbejde, der er blevet udbetalt bidrag
til, samt CVR-numre på virksomheder, der er optaget under
hjemmeserviceordningen, jf. § 4.« | | | | § 3. Bidraget ydes til husstanden. Bidraget
udbetales til den virksomhed, der har udført arbejdet. Det
er en betingelse, at arbejdet er udført af en virksomhed,
der ved arbejdets udførelse er optaget under
hjemmeserviceordningen, jf. § 4. Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om bidragets størrelse, beregningen
heraf og det samlede beløb, som kan udbetales til en
husstand. Stk. 3. Økonomi- og erhvervsministeren
kan fastsætte et loft over, hvor meget en husstand maksimalt
kan få ydet i samlet bidrag og i bidrag pr. ydelse under
hjemmeserviceordningen. | | 2. I § 3 indsættes som stk. 1: »Bidrag kan ydes til personer, der indenfor
perioden fra 1. januar 2009 - 1. september 2011 har anmodet om
bidrag efter denne lov.« Stk. 1-3 bliver herefter
stk. 2-4. 3. I § 3 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
Undlader en bidragsmodtager at benytte sin ret til at modtage
bidrag i et sammenhængende kalenderår bortfalder retten
til at modtage bidrag.« Stk. 2-4 bliver herefter
stk. 3-5. |
|