Fremsat den 29. april 2011 af
økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber
(Udvidelse af visse dispensationsmuligheder
med henblik på at styrke private virksomheders muligheder for
eksport, fx af sundheds- og velfærdsløsninger)
§ 1
I lov om kommuners udførelse af opgaver
for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners
deltagelse i selskaber, jf. lov nr. 548 af 8. juni 2006, foretages
følgende ændringer:
1. § 3, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan efter ansøgning give
tilladelse til, at kommuner og regioner kan deltage i selskaberne
indirekte via de kommunale henholdsvis regionale organisationer og
selskaber m.v., herunder via kommunale fællesskaber oprettet
i henhold til § 60 i lov om kommunernes styrelse, hvis
væsentlige forhold taler herfor.«
2. I
§ 5, stk. 5,
ændres »under ganske særlige
omstændigheder« til: »i konkrete
tilfælde«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Lovforslagets formål og
baggrund | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Ændring af dispensationsadgangen i
forhold til kravet om indirekte deltagelse | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Ændring af dispensationsadgangen med
hensyn til omsætning til andre end kommuner/regioner | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Konsekvenser for miljøet | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Høring | 9. | Oversigt over konsekvenser af
lovforslaget |
|
1. Lovforslagets formål
og baggrund
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
Aftale om Konkurrencepakken af 11. april 2011 mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Kristendemokraterne, som har til formål at fremme
konkurrencen og produktiviteten i den private og offentlige sektor.
Lovforslagets formål er at styrke private virksomheders
muligheder for eksport, fx af sundheds- og
velfærdsløsninger.
På områder, hvor der ikke umiddelbart
er velfungerende konkurrence, kan offentlig-private selskaber
være et første skridt til at få offentlige
opgaver ud på markedet. Det offentlige skal imidlertid ikke
kunne agere på markedet i forhold til en hvilken som helst
opgave. Det skal alene være i forhold til opgaver, der ikke
tidligere har været udliciteret til private virksomheder.
Selskaber anses således for at være et alternativ til,
at kommuner og regioner varetager opgaven i eget regi. Derfor skal
der alene kunne dannes selskaber med en reel privat deltagelse, og
det skal alene være i selskaber, der ikke i væsentlig
grad afsætter produkter på det private marked.
Generelt kan samarbejde mellem det offentlige og
private virksomheder være en central vej til at sikre en
effektiv opgavevaretagelse og en løbende udvikling af de
offentlige ydelser. Et formaliseret offentlig-privat samarbejde kan
bidrage til en bedre udnyttelse af henholdsvis de offentlige og
private ressourcer og medvirke til at skabe nye kompetente
leverandører af offentlig service. Offentlig-private
selskaber kan desuden medvirke til at opbygge de
forretningsmæssige kompetencer i den kommune eller region,
der deltager i selskabet, mens privat deltagelse i fælles
selskaber fremmer sandsynligheden for, at de offentlige ideer for
erhvervsaktivitet er forretningsmæssigt bæredygtige. Et
øget samspil mellem det offentlige og private virksomheder
kan medføre en effektiviseringsgevinst samt forbedret
service for borgere og virksomheder.
Lov nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber har som følge
heraf givet mulighed for, at kommuner og regioner under iagttagelse
af visse betingelser kan deltage i selskaber. Denne lov
gælder kun, hvis der ikke i anden lovgivning eller
kommunalfuldmagtsreglerne er hjemmel til den kommunale eller
regionale deltagelse i det pågældende selskab. Hvis en
kommune derfor deltager i et selskab i medfør af
kommunalfuldmagtsreglerne, vil reglerne i lov om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber ikke finde
anvendelse.
Formålet med lov om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber er bl.a. varetaget
ved, at der i selskaber omfattet af loven skal være private
ejere, som besidder minimum 25 pct. af selskabets kapital og
stemmerettigheder, at højst 25 pct. af selskabets
omsætning gennemsnitligt over 3 regnskabsår må
stamme fra salg til andre end kommuner/regioner, og ved at
kommuner/regioner ikke kan deltage indirekte i et selskab via fx et
kommunalt ejet selskab, et kommunalt fællesskab eller
kommunale organisationer.
Der har siden lovens vedtagelse i 2006 vist sig
få konkrete eksempler, hvor enkelte af de opstillede krav i
praksis har forhindret en række hensigtsmæssige
samarbejder, fx vedrørende eksport af sundheds- og
velfærdsløsninger til udlandet, da de eksisterende
dispensationsmuligheder ikke har omfattet de konkrete
tilfælde. Dette skal ses i sammenhæng med, at udlandet
ofte stiller betingelse om, at der skal være en offentlig
dansk repræsentant i det pågældende selskab, hvis
selskabet skal lukkes ind på det udenlandske marked. Det er
regeringens opfattelse, at der en række steder i udlandet er
et potentiale for danske virksomheders eksport fremover, fx af
sundheds- og velfærdsløsninger, hvilket kan bidrage
til at skabe øget vækst.
Med loven udvides derfor den eksisterende
dispensationsadgang i forhold til muligheden for indirekte
deltagelse og salg til andre end kommuner/regioner.
2. Lovforslagets indhold
Regeringen ønsker som nævnt i afsnit
1, at fælles selskaber skal medvirke til at få
offentlige opgaver, der tidligere har været varetaget af det
offentlige, via kommuners og regioners deltagelse i fælles
selskaber med private, ud på det private marked. Regeringen
finder endvidere, at lovgivningen skal indeholde mulighed for, at
danske virksomheder skal kunne eksportere fx sundheds- og
velfærdsløsninger til udlandet, hvilket i praksis har
vist sig ofte at nødvendiggøre en offentlig deltager
i selskabet.
Hovedelementerne i lovforslaget kan opdeles i to
emner. Det drejer sig om en udvidelse af dispensationsadgangen i
forhold til kravet om kommunens eller regionens direkte deltagelse
i selskabet og en udvidelse af dispensationsadgangen med hensyn til
omsætning til andre end kommuner/regioner.
Loven ændrer ikke på det overordnede
formål med lov om kommuners udførelse af opgaver for
andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber, og det offentlige skal fortsat ikke bevæge sig ud
på områder, hvor der allerede er et velfungerende
privat marked. Der vil fortsat skulle være tale om
tungtvejende grunde for at imødekomme en ansøgning om
dispensation.
2.1. Ændring af
dispensationsadgangen i forhold til kravet om indirekte
deltagelse
2.1.1. Gældende ret
Det blev i forbindelse med vedtagelsen af lov om
kommuners og regioners deltagelse i selskaber vurderet
uhensigtsmæssigt at give kommuner og regioner en generel
mulighed for at deltage indirekte i selskaber. Det blev derfor
vedtaget, at økonomi- og erhvervsministeren konkret under
særlige omstændigheder kunne give tilladelse til
kommuners og regioners indirekte deltagelse via de kommunale
organisationer eller andre selskaber m.v. Det fremgår af
bemærkningerne til loven, at denne bemyndigelse vil kunne
blive anvendt i forhold til de kommunale organisationers deltagelse
i tværoffentlige digitaliseringsprojekter, hvor der er store
perspektiver, og hvor et offentligt privat samarbejde vurderes at
have store positive konsekvenser for den offentlige sektors
opgaveløsning og effektivitet.
2.1.2. Overvejelser
Udgangspunktet er, at kommuner og regioner ikke
har en generel mulighed for at deltage indirekte i et selskab i
medfør af lov om kommuners og regioners deltagelse i
selskaber vurderet. Indirekte deltagelse kan ske ved, at
kommunen/regionen ikke deltager direkte i datterselskabet, hvori
aktiviteten foregår, men indskyder et andet selskab
(holdingselskab) mellem kommunen/regionen og datterselskabet.
Kommunen/regionen ejer således holdingselskaber, som deltager
i selskabet med aktiviteterne. Økonomi- og
erhvervsministeren kan dog konkret under særlige
omstændigheder give tilladelse til kommuners og regioners
indirekte deltagelse via de kommunale organisationer eller andre
selskaber m.v.
Økonomi- og erhvervsministerens mulighed
for at dispensere er i henhold til bemærkningerne til loven
alene tiltænkt anvendt i forhold til de kommunale og
regionale organisationers deltagelse i tværoffentlige
digitaliseringsprojekter.
Der har imidlertid efterfølgende vist sig,
at kommunernes og regionernes behov for at deltage indirekte i et
selskab omfattet af loven også opstår i andre
tilfælde. I tilfælde med projekter i udlandet kan
muligheden for at deltage via eksempelvis et andet selskab,
eksempelvis i form af et datterselskab, være med til at sikre
en bedre risikoafdækning, således at kommunen eller
regionen har mulighed for at deltage i et givent projekt i
udlandet. Risikoafdækningen kan for eksempel være
ønskelig i de tilfælde, hvor de offentlig-private
selskaber skal operere på et udenlandsk marked, under
udenlandsk lovgivning. Med risikoafdækning menes muligheden
for at indsætte et selskab mellem kommunen og
datterselskabet, således at kommunen ikke deltager direkte i
det selskab, der opererer i udlandet. Herved sikrer kommunen, at
hvis det ikke lykkes med selskabet i udlandet, er det alene
midlerne indskudt i datterselskabet, som kommunen risikerer at
miste.
2.1.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at udvide mulighederne for
dispensation fra kravet om indirekte deltagelse, så Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fremover kan give dispensation, hvis det
vurderes, at den indirekte deltagelse i det konkrete tilfælde
kan medvirke til en bedre risikoafdækning for
kommunen/regionen. Der vil fortsat skulle være tale om
tungtvejende grunde for at imødekomme ansøgning om
dispensation, eksempelvis at selskabsdannelsen ellers bliver
umuliggjort.
Det vurderes endvidere, at det i forhold til de
konkrete dispensationsanmodninger ofte har betydning, hvorvidt det
er muligt inden for kort tid at få svar på anmodningen.
Erfaringen viser, at det i praksis er lettere at gennemføre
en hurtig sagsbehandling af en konkret dispensationsanmodning, hvis
det er Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i stedet for økonomi-
og erhvervsministeren, som behandler disse anmodninger, hvilket
også vil stemme overens med, at det er styrelsen, der
behandler de konkrete anmodninger om dispensation fra kravet om 25
pct. privat deltagelse, og fra kravet om at maksimalt 25 pct. af
omsætningen gennemsnitligt over 3 regnskabsår må
stamme fra salg til andre end kommuner/regioner.
2.2. Ændring af
dispensationsadgangen med hensyn til omsætning til andre end
kommuner/regioner
2.2.1. Gældende ret
For selskaber, hvor der deltager kommuner,
må maksimalt 25 pct. af omsætningen gennemsnitligt over
3 regnskabsår stamme fra salg til andre end kommuner. For
selskaber, hvor der deltager regioner, må maksimalt 25 pct.
af omsætningen stamme fra salg til andre end regioner.
Grænsen på 25 pct. salg til andre end kommuner eller
regioner blev valgt, idet det blev vurderet, at der var tale om en
god indikator på, hvorvidt selskabet havde bevæget sig
ud på et område, hvor der allerede er et velfungerende
privat marked, hvor det offentlige som udgangspunkt ikke skal
agere.
Inden for visse typer selskaber kan der være
et særligt perspektiv i, at kommunen eller regionen fortsat
kan deltage i selskabet, uanset at selskabets salg til andre
overstiger den fastsatte procentgrænse på 25 pct. af
selskabets omsætning gennemsnitligt over 3 regnskabsår.
Loven indeholder derfor mulighed for, at økonomi- og
erhvervsministeren generelt kan undtage visse typer selskaber fra
kravet om afhændelse. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan
endvidere i ganske særlige tilfælde konkret undtage et
selskab fra omsætningskravet, hvis er et særligt behov
for, at selskabet i videre omfang kan afsætte sine produkter
til andre end kommuner/regioner, og hvis der er en særlig
grund til, at netop et selskab med offentlig deltagelse i videre
omfang afsætter sine produkter til andre end
kommuner/regioner, og at overskridelsen af
omsætningsgrænsen ikke kan ses som indikator på,
at der er et velfungerende privat marked. Økonomi- og
erhvervsministeren har benyttet bemyndigelsen til generelt at
undtage visse selskaber fra dette omsætningskrav til at
udstede bekendtgørelse nr. 1531 af 14. december 2006 om
undtagelse af visse typer af virksomheder fra krav i lov om
kommuners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber. I
henhold til denne bekendtgørelse er selskaber oprettet med
hjemmel i § 8, stk. 1, i lov om
teknologioverførsel undtaget fra kravet om, at maksimalt 25
pct. af omsætningen gennemsnitligt over 3 regnskabsår
må stamme fra salg til andre end henholdsvis kommuner eller
regioner. Selskaber, der har til formål at byomdanne
ældre erhvervs- og havneområder
(byomdannelse-selskaber), er tillige undtaget fra kravet om, at
maksimalt 25 pct. af omsætningen må stamme fra salg til
andre end henholdsvis kommuner eller regioner. Det er et krav, at
kommuner/regioner, der deltager i fælles selskaber, skal
trække sig ud af selskabet, hvis selskabets salg til andre
end kommuner henholdsvis regioner overstiger 25 pct. af selskabets
omsætning.
2.2.1. Overvejelser
Kravet om, at maksimalt 25 pct. af selskabets
omsætning gennemsnitligt over 3 regnskabsår må
stamme fra salg til andre, har i visse konkrete tilfælde vist
sig at forhindre kommuners og regioners deltagelse i selskaber, der
har til formål at eksportere løsninger udviklet i
offentlig-privat partnerskab, fx sundheds- og
velfærdsløsninger til udlandet, og hvor selskabernes
kunder er udenlandske myndigheder eller lignende. Da de udenlandske
myndigheder i en række lande stiller krav om en offentlig
deltager i selskabet, hvis de udenlandske myndigheder skal lukke
selskabet ind på det udenlandske marked, medfører
dette i praksis, at danske virksomheder ikke kan sælge disse
ydelser i udlandet.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås i lovforslaget at udvide
betingelserne for dispensation fra kravet om, at maksimalt 25 pct.
af selskabets omsætning gennemsnitligt over 3
regnskabsår må stamme fra salg til andre end
kommuner/regioner, så Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fremover
ved anmodninger om dispensation fra omsætningsgrænsen
skal lægge vægt på, at kommunens/regionens
fortsatte deltagelse i det pågældende selskab kan
bidrage til, at offentlige opgaver kommer ud på et privat
marked, og at det konkret vurderes, om den offentlige parts
deltagelse i selskabet er afgørende for selskabets videre
drift, eksempelvis ved eksport af løsninger, hvor der fra
udlandet stilles krav om offentlig deltagelse i selskabet. Det er
tanken med forslaget at udvide såvel anvendelsesmulighederne
som anvendelsesområdet for bestemmelsen.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at den udvidede adgang til at
kommuner og regioner kan deltage i selskaber, der eksporterer
sundheds- og velfærdsløsninger til udlandet, vil have
positive økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det vurderes, at lovforslaget vil betyde, at
antallet af anmodninger om dispensation fra lovens krav vil blive
en anelse forøget med lovforslaget, da de
omstændigheder, der kan begrunde en dispensation med
lovforslaget, udvides. Omkostningerne i den forbindelse afholdes
inden for Erhvervs- og Selskabsstyrelsens egne rammer.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes, at lovforslaget vil lette muligheden
for, at danske virksomheder kan eksportere fx sundheds- og
velfærdsløsninger til udlandet, hvilket vil
medføre positive økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser
for borgerne.
6. Konsekvenser for
miljøet
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser
for miljøet.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige
aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring
hos Advokatrådet, Danmarks Rederiforening, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Revisorforening, Danske Regioner,
Datatilsynet, Det Kommunale Kartel, DI - Organisationen for
Erhvervslivet, Finansforbundet, Finansrådet, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd,
Håndværksrådet, KL, Kommunale Tjenestemænd
og Overenskomstansatte, Københavns Kommune, Landbrug &
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark,
Realkreditrådet, Rigsrevisionen, Statsadvokaturen for
Særlig Økonomisk Kriminalitet,
Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet,
Forsvarsministeriet, Indenrigs og Sundhedsministeriet,
Integrationsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet,
Klima og Energiministeriet, Kulturministeriet,
Ligestillingsministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, Skatteministeriet, Socialministeriet,
Statsministeriet, Transportministeriet, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, Erhvervs- og Byggestyrelsen,
Søfartsstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Patent- og
Varemærkestyrelsen og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
| | | 9. Oversigt over konsekvenser af
lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser | Negative konsekvenser | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Det vurderes, at den udvidede adgang til at
kommuner og regioner kan deltage i selskaber, der eksporterer fx
sundheds- og velfærdsløsninger til udlandet, vil have
positive økonomiske konsekvenser for det offentlige. | Det vurderes, at lovforslaget vil betyde,
at antallet af anmodninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om
dispensation fra lovens krav vil blive en anelse forøget med
lovforslaget, da de omstændigheder, der kan begrunde en
dispensation med lovforslaget, udvides. Omkostningerne i den
forbindelse afholdes inden for Erhvervs- og Selskabsstyrelsens egne
rammer. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Det vurderes, at lovforslaget vil lette
muligheden for, at danske virksomheder kan eksportere fx sundheds-
og velfærdsløsninger til udlandet, hvilket vil
medføre positive økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Konsekvenser for miljøet | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes ikke at have
EU-retlige aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Efter de gældende krav i § 3,
stk. 3, i lov om kommuners udførelse af opgaver for
andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber kan en kommune eller region ikke deltage i et selskab
omfattet af loven indirekte via eksempelvis et datterselskab.
Økonomi- og erhvervsministeren kan konkret under
særlige omstændigheder give tilladelse til kommuners og
regioners indirekte deltagelse via de kommunale organisationer
eller andre selskaber m.v.
Det foreslås, at § 3, stk. 3, affattes på
ny, således at det fremover bliver Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, der skal tage stilling til konkrete anmodninger
om dispensation fra dette krav. Herved forventes det, at
dispensationsprocessen fremover vil kunne være
væsentligt hurtigere, ligesom der herved bliver større
ensartethed i loven, idet det er Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
der i øvrigt tager stilling til konkrete
dispensationsansøgninger i medfør af loven.
Det foreslås endvidere præciseret, at
hvis en ansøgning om dispensation fremover skal i
mødekommes, så skal væsentlige forhold tale
herfor. Hensigten hermed er, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
foruden dispensation til de kommunale organisationers deltagelse i
tværoffentlige digitaliseringsprojekter fremover skal kunne
give dispensation fra kravet om direkte deltagelse, hvis andre
tungtvejende grunde taler herfor. En tungtvejende grund kan i den
forbindelse bl.a. være, hvorvidt en dispensation fra kravet
om indirekte deltagelse vil medføre bedre
risikoafdækning eller et tilsvarende hensyn, der, hvis
dispensationen ikke gives, vil medføre at kommunen/regionen
er nødt til at opgive deltagelse i det
pågældende selskab.
Til nr. 2
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan efter de
gældende regler konkret under ganske særlige
omstændigheder dispensere fra omsætningskravet, hvis
der i det konkrete tilfælde er en særlig begrundelse
for en fortsat kommunal eller regional deltagelse i selskabet,
uanset den fastsatte omsætningsgrænse er overskredet.
Hvis en anmodning om dispensation skal imødekommes, er det i
henhold til forarbejderne et krav, at der skal være tale om
selskaber, der agerer inden for et marked, hvor der ikke på
det pågældende tidspunkt er et velfungerende privat
marked, eller hvor der af andre grunde, f.eks. hensynet til en
fortsat udvikling af de offentlige ydelser, er et særligt
behov for, at selskabet i videre omfang kan afsætte sine
produkter til andre end kommuner/regioner. Der skal endvidere
være en særlig grund til, at netop et selskab med
offentlig deltagelse i videre omfang afsætter sine produkter
til andre end kommuner/regioner.
Det foreslås, at affattelsen af lovens § 5, stk. 5, tilpasses,
således at Erhvervs- og Selskabsstyrelsens mulighed for
konkret at meddele dispensation fra omsætningskravet udvides.
Det foreslås, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fremover ved
anmodninger om dispensation fra omsætningskravet ved
selskabsdannelser inden for dette område skal lægge
vægt på, at kommunens/regionens fortsatte deltagelse i
det pågældende selskab kan bidrage til, at offentlige
opgaver kommer ud på et privat marked, og vurdere, hvorvidt
en fortsat kommunal eller regional deltagelse i selskabet er
afgørende for selskabets videre drift, eksempelvis ved
eksport af løsninger, hvor der fra udlandet stilles krav om
offentlig deltagelse i selskabet. Der vil således fortsat
skulle være tale om tungtvejende grunde for at
imødekomme en ansøgning om dispensation.
Til § 2
Det foreslås i lovforslaget § 2, at loven træder i kraft
den 1. juli 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommuners udførelse af
opgaver for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners
deltagelse i selskaber, jf. lov nr. 548 af 8. juni 2006, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3,
stk. 3 | | 1.§ 3, stk. 3, affattes
således: | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan give tilladelse til, at
kommuner og regioner kan deltage i selskaberne indirekte via de
kommunale henholdsvis regionale organisationer og selskaber m.v.,
herunder via kommunale fællesskaber oprettet i henhold til
§ 60 i lov om kommunernes styrelse. | | »Stk. 3.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan efter ansøgning give
tilladelse til, at kommuner og regioner kan deltage i selskaberne
indirekte via de kommunale henholdsvis regionale organisationer og
selskaber m.v., herunder via kommunale fællesskaber oprettet
i henhold til § 60 i lov om kommunernes styrelse, hvis
væsentlige forhold taler herfor.« | | | | § 5,
stk. 5 Stk. 5. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan under ganske særlige
omstændigheder give et selskab tilladelse til at fravige
stk. 1-3. | | 2. I § 5, stk. 5, ændres
»under ganske særlige omstændigheder« til:
»i konkrete tilfælde | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2011. |
|