Fremsat den 29. april 2011 af
økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
håndhævelse af udbudsreglerne m.v. og lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter
(Effektivisering af sagsbehandlingen i
Klagenævnet for Udbud m.v.)
§ 1
I lov nr. 492 af 12. maj 2010 om
håndhævelse af udbudsreglerne m.v., som ændret
ved § 13 i lov nr. 1556 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »de fællesskabsretlige
udbudsregler« til: »EU-udbudsreglerne«.
2.
Overalt i loven ændres »Konkurrencestyrelsen«
til: »Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen« og
»Konkurrencestyrelsens« til: »Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens«.
3. I
§ 1, stk. 2, nr. 1,
ændres »fællesskabsretten« til:
»EU-retten«.
4. I
§ 6 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Er
en klage uegnet til at danne grundlag for sagens behandling, kan
Klagenævnet for Udbud afvise klagen ved en beslutning, der
meddeles klageren.«
Stk. 2-4 bliver herefter
stk. 3-5.
5. I
§ 6, stk. 4, der bliver
stk. 5, ændres »§ 18, stk. 3«
til: »§ 18, stk. 2«.
6. I
§ 8, stk. 2,
ændres »§ 18, stk. 2« til:
»§ 13, stk. 2«.
7. § 10 affattes således:
»§ 10. Klagenævnet
for Udbud træffer afgørelse om, hvorvidt der er sket
overtrædelse af de regler, der er nævnt i
§ 1, stk. 2 og 3. Klagenævnet kan ikke
tilkende en part mere, end den pågældende har
påstået, og kan ikke tage hensyn til forhold, som ikke
er gjort gældende af den pågældende.
Stk. 2. Ved
afgørelsen af den enkelte sag deltager et medlem fra
formandskabet og et sagkyndigt medlem, jf. dog stk. 4.
Formanden for Klagenævnet for Udbud kan i særlige
tilfælde beslutte at udvide antallet af medlemmer fra
formandskabet og sagkyndige medlemmer, som skal deltage i
afgørelsen af en sag. Antallet af medlemmer fra
formandskabet skal i så fald svare til antallet af sagkyndige
medlemmer.«
Stk. 3.
Klagenævnets afgørelser træffes ved almindeligt
stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er stemmen fra
formanden i den enkelte sag udslagsgivende.
Stk. 4. Det eller
de medlemmer, der i den enkelte sag deltager fra formandskabet, kan
uden medvirken af sagkyndige medlemmer træffe
afgørelse i sager, der kan afgøres på
skriftligt grundlag og ikke er af principiel karakter samt
træffe afgørelse om processuelle
spørgsmål.«
8. I
§ 11, stk. 2,
ændres »§ 1, stk. 2« til:
»§ 1, stk. 2 og 3«.
9. I
§ 12, stk. 1,
ændres »efter begæring« til: »efter
påstand«.
10. I
§ 13 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Erklæres en kontrakt for uden virkning i medfør af
§§ 16 eller 17, udsteder Klagenævnet for Udbud
påbud om, at ordregiveren skal bringe kontrakten til
ophør.«
11. I
§ 14, stk. 2,
ændres »fremsætter et krav« til:
»nedlægger påstand«.
12. I
§ 15, stk. 5,
ændres »§ 18, stk. 1-3« til:
»§ 18, stk. 1 og 2«.
13. § 18, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter
stk. 2 og 3.
14. I
§ 18, stk. 4, der bliver
stk. 3, ændres »stk. 3« til:
»stk. 2«.
15. I
§ 19, stk. 1,
ændres »stk. 3« til:
»stk. 2«.
16. § 21, nr. 2, affattes
således:
»2) undlader
at efterkomme et påbud eller et pålæg, jf.
§ 13, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, samt
§ 15, stk. 2, nr. 3, og stk. 3.«
17. § 24, stk. 1, nr. 3, affattes
således:
»3)
efterkomme et påbud eller pålæg efter
§ 13, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, samt
§ 15, stk. 2, nr. 3, og stk. 3.«
18. I
Overskriften til Kapitel 6 ændres
»Konkurrencestyrelsens« til: »Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens«.
19. I
§ 25, stk. 1,
ændres »påbud, jf. § 13, nr. 3, eller
§ 18, stk. 2« til: »påbud eller
pålæg, jf. § 13, stk. 1, nr. 3, og
stk. 2 samt § 15, stk. 2, nr. 3, og
stk. 3«.
§ 2
I lov om indhentning af tilbud på visse
offentlige og offentligt støttede kontrakter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007, foretages
følgende ændringer:
1. Overskriften til afsnit III affattes
således:
»Ikrafttræden
m.v.«
2. Kapitel
7 ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2011.
Stk. 2. Klager, der
inden den 1. juli 2011 er indbragt for Klagenævnet for Udbud,
behandles efter de hidtil gældende regler.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Gældende
ret | 3. | Lovforslagets
indhold | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Høring | 10. | Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser |
|
1. Indledning
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
Aftale om Konkurrencepakken af 11. april 2011 mellem regeringen og
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Kristendemokraterne, som har
til formål at fremme konkurrencen og produktiviteten i den
private og offentlige sektor.
Lovforslaget har til formål at sikre en
effektiv og målrettet anvendelse af Klagenævnet for
Udbuds ressourcer til at håndhæve udbudsreglerne.
For at sikre en effektiv anvendelse af
ressourcerne i Klagenævnet for Udbud foreslås det, at
klagenævnet alene skal kunne tage stilling til de af parterne
nedlagte påstande og alene skal tage hensyn til de forhold,
som er gjort gældende. Dermed kan klagenævnet ikke
længere tage spørgsmål op af egen drift til
påkendelse. Klagenævnet kan stadig kræve alle
oplysninger, som er nødvendige for, at klagenævnet kan
træffe afgørelse i en sag samt stille
spørgsmål og yde vejledning i fornødent omfang
på samme måde som domstolene i civile sager. Derudover
foreslås det, at der ved afgørelse af en sag i
klagenævnet medvirker en juridisk dommer og en sagkyndig, og
at stemmen fra formanden i den enkelte sag i tilfælde af
stemmelighed er udslagsgivende. Endelig foreslås det, at det
eller de medlemmer fra formandskabet, der deltager i den enkelte
sag skal kunne træffe afgørelse uden medvirken af
sagkyndige medlemmer i sager, der afgøres på
skriftligt grundlag og ikke er af principiel karakter.
Lovforslaget medvirker til at sikre en
målrettet og effektiv håndhævelse af
udbudsreglerne og dermed til at reducere de hindringer, der er for
konkurrence om offentlige opgaver. Lovforslaget forventes derfor at
have positive konsekvenser for både den offentlige sektor og
erhvervslivet.
2. Gældende ret
Klagenævnet for Udbud består af en
formand og et antal næstformænd (formandskabet) samt et
antal sagkyndige medlemmer. Formanden for klagenævnet udpeger
en formand for den enkelte sag blandt formandskabet.
Efter den gældende lov har Klagenævnet
for Udbud mulighed for at tage spørgsmål op af egen
drift. Dette kan indebære, at klagenævnet, uagtet at
klager har fremsendt et klageskrift, der angår
afgrænsede problemstillinger, selvstændigt formulerer
nye påstande, som begge parter efterfølgende må
bruge økonomiske og administrative ressourcer på at
forholde sig til.
Herudover følger det af den gældende
lov, at den enkelte sag afgøres af et medlem fra
formandskabet og to sagkyndige medlemmer, idet der dog er mulighed
for, at formanden for Klagenævnet for Udbud kan udvide
antallet af medlemmer.
Endelig følger det af den gældende
lov, at formanden for Klagenævnet for Udbud uden medvirken af
sagkyndige medlemmer, kan træffe afgørelse i sager,
der kan afgøres på skriftligt grundlag og ikke er af
principiel karakter. Samme kompetence er ikke tillagt
klagenævnets næstformænd.
3. Lovforslagets indhold
For at sikre en effektiv og målrettet
anvendelse af Klagenævnet for Udbuds ressourcer
foreslås det, at klagenævnet - på samme
måde som domstolene i civile sager - alene kan tage stilling
til de af parterne nedlagte påstande og alene kan tage
stilling til de forhold, som er gjort gældende af parterne.
Som en nødvendig konsekvens heraf foreslås det, at
klagenævnet kan afvise en klage, hvis klagen er uegnet til at
danne grundlag for sagens behandling. Derimod ændres der ikke
på klagenævnets adgang til at oplyse sagen, inden
nævnet træffer afgørelse. Klagenævnet vil
derfor fortsat kunne kræve enhver oplysning, som er
nødvendig for, at klagenævnet kan træffe
afgørelse i en sag samt stille spørgsmål og yde
vejledning i fornødent omfang på samme måde som
domstolene i civile sager.
For at lette sagsbehandlingen i klagenævnet
og for at sikre, at de juridiske dommere ikke er i mindretal,
foreslås det, at sager fremover afgøres af et medlem
af formandskabet og et sagkyndigt medlem. Formanden for
Klagenævnet for Udbud kan i helt særlige tilfælde
beslutte at udvide antallet af medlemmer, der træffer
afgørelse i den enkelte sag. Dog skal antallet af medlemmer
fra formandskabet, der deltager i afgørelsen af en sag,
altid svare til antallet af sagkyndige medlemmer.
Klagenævnet for Udbud træffer fortsat
afgørelse ved almindeligt stemmeflertal. For at undgå,
at klagenævnet skal komme i den situation, hvor der på
grund af stemmelighed ikke kan træffes afgørelse,
foreslås det, at stemmen fra formanden i den enkelte sag i
tilfælde af stemmelighed skal være udslagsgivende.
For at målrette og effektivisere
Klagenævnet for Udbuds ressourceanvendelse foreslås
det, at det eller de medlemmer, der i den enkelte sag deltager fra
formandskabet, uden medvirken af sagkyndige kan træffe
afgørelse i sager, der kan afgøres på
skriftligt grundlag og ikke er af principiel karakter.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De foreslåede ændringer i lov om
håndhævelse af udbudsreglerne m.v. forventes at
medføre positive økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
Ændringerne i reglerne omkring
sagsbehandlingsprocesserne i Klagenævnet for Udbud må
forventes at have en positiv økonomisk konsekvens. Det vil
for det første reducere omkostningerne i klagenævnet,
at der fremover kun skal deltage ét sagkyndigt medlem i
behandlingen af en sag frem for to.
For det andet vil det have positiv
økonomisk konsekvens, at Klagenævnet for Udbud
fremadrettet alene skal tage stilling til de af parterne nedlagte
påstande, ligesom klagenævnet alene skal tage hensyn
til de forhold, som er gjort gældende. Dette vil samtidig
lette den administrative byrde og reducere omkostningerne for de
offentlige ordregivere i forbindelse med klager over udbud.
Endelig vil det have en positiv administrativ
konsekvens for klagenævnet, at næstformændene i
klagenævnet, i lighed med formanden, tillægges
kompetence til, uden medvirken af sagkyndige, at træffe
afgørelse i sager, der kan afgøres på
skriftligt grundlag og ikke er af principiel karakter.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
De foreslåede ændringer i lov om
håndhævelse af udbudsreglerne m.v. skønnes ikke
at have administrative eller økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har forud for fremsættelse
været sendt i høring hos Advokatsamfundet, Affald
Danmark, Akademikernes Centralorganisation, Amager
forbrænding I/S, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Asfaltindustrien, Banedanmark, Boligselskabernes Landsforening,
Bryggeriforeningen, Bygge-, anlægs- og trækartellet,
Bygherreforeningen, Børsmæglerforeningen,
Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark, CO-Industri,
COOPDanmark, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Eksportråd,
Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Nationalbank, Danmarks
Rederiforening, Dansk Annoncørforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Fjernvarme, Dansk IT, Dansk Kollektiv Trafik, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Mode og Textil, Dansk
Skovforening, Dansk Taxi Råd, Dansk Transport og Logistik,
Danske Advokater, DANSKE ARK, Danske Busvognmænd, Danske
Dagblades forening, Danske Havnevirksomheder, Danske Malermestre,
Danske Regioner, De samvirkende Købmænd, Den Danske
Forlæggerforening, Den Danske Dommerforening, DI -
Organisation til erhvervslivet, DI Handel, DONG Naturgas A/S,
Energi- og Olieforum, Finans og Leasing, Finansrådet,
Forbrugerrådet, Foreningen af registrerede revisorer (FRR),
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen
af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Vandværker i
Danmark, Forsikring & Pension, Forsvarets Bygnings- og
Etablissementstjeneste, Frederiksberg Kommune,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Grafisk Arbejdsgiverforening (GA),
Grafisk Industri og Medie Kartel, Hovedstadsregionernes
Naturgasselskab I/S (HNG), Håndværksrådet, IDA,
International Transport Danmark, KL, Klagenævnet for Udbud,
KMD, Kooperationen, Københavns Kommune, Københavns
Lufthavne A/S, Landbrug og Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Liberale
Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Medicoindustrien,
Naturgas Fyn I/S, Naturgas Midt/Nord I/S, Offentligt Ansattes
Organisationer, Post Danmark, Public Relations Branchen,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Renosam,
Rigsrevisionen, Statens og Kommunernes Indkøbsservice A/S
(SKI), Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsforvaltningen
Midtjylland, Statsforvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen
Sjælland, Statsforvaltningen Syddanmark og Tekniq.
| | | 10. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ændringerne i
sagsbehandlingsprocesserne i Klagenævnet for Udbud
indebærer, at omkostningerne ved behandlingen af sager i
klagenævnet falder. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget forventes at medføre en
administrativ lettelse i Klagenævnet for Udbud som
følge af ændringer i sagsbehandlingsprocesserne. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med vedtagelsen af Lissabontraktaten, jf.
EU-Tidende nr. C 306 af 14. december 2007, trådte Den
Europæiske Union (EU) i stedet for Det Europæiske
Fællesskab (EF). På den baggrund foreslås det
overalt i loven at erstatte »de fællesskabsretlige
udbudsregler« med »EU-udbudsreglerne« for derved
at tydeliggøre, at der er tale om Den Europæiske
Unions udbudsregler.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af, at
Konkurrencestyrelsen i 2010 fusionerede med Forbrugerstyrelsen
under det fælles navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Til nr. 3 (§ 1, stk. 2, nr.
1)
Som anført i bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, trådte Den
Europæiske Union (EU) i stedet for Det Europæiske
Fællesskab (EF) ved vedtagelse af Lissabontraktaten. På
denne baggrund foreslås det at erstatte
»fællesskabsretten« med »EU-retten«
for derved at tydeliggøre, at der er tale om Den
Europæiske Unions regler.
Til nr. 4 (§ 6, stk. 2)
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens
af forslagets § 1, nr. 7. I henhold til forslagets
§ 1, nr. 7, kan Klagenævnet for Udbud ikke
træffe en afgørelse, der går ud over de
påstande eller forhold, som en part har nedlagt eller
fremført.
Klagenævnet for Udbud er et administrativt
rekursorgan og tilhører den offentlige forvaltning.
Administrative rekursorganer er som udgangspunkt
underlagt officialprincippet, men der findes rekursorganer, hvis
sagsbehandling nærmer sig processen i civile sager ved de
almindelige domstole. Det gælder eksempelvis
Konkurrenceankenævnet, hvis praksis generelt er kendetegnet
ved en domstolslignende procedure.
For at sikre en effektiv og målrettet
anvendelse af klagenævnets ressourcer foreslås det i
§ 1, nr. 7, at Klagenævnet for Udbud fremover ikke
træffer afgørelser, der går ud over de nedlagte
påstande eller faktiske og retlige forhold, som parterne
fremfører. Som konsekvens heraf kan Klagenævnet for
Udbud - i lighed med Konkurrenceankenævnet - efter forslagets
§ 1, nr. 4, afvise at behandle en klage, hvis klagen er
uegnet til at danne grundlag for sagens behandling. Indeholder en
klage eksempelvis ikke en påstand, eller er påstanden
uklar, kan Klagenævnet for Udbud afvise at behandle
sagen.
Klagenævnet skal fortsat opfylde sin
vejledningspligt efter forvaltningslovens § 7, idet
klagenævnet skal vejlede parten om, hvilke elementer af
klagen der gør denne uegnet til at danne grundlag for
klagenævnets behandling, fx at klagers påstand er
uklar, samt hvad klager bør foretage sig med henblik
på at udforme klagen, så den egner sig til behandling
for nævnet. En sådan vejledning bør dog ikke
gå så vidt, at klagenævnet yder bistand til at
formulere brugbare påstande eller formulere nye eller
supplerende spørgsmål/forhold som kunne
fremføres, jf. herved bemærkningerne til
§ 1, nr. 7.
Klagenævnet kan fastsætte en frist
inden for hvilken, klager gives mulighed for at udforme klagen,
så den kan antages til behandling af klagenævnet. En
sådan frist bør især gives, hvis det er
åbenbart, at en klager ikke kan nå at indgive en ny
klage inden for klagefristen. Hvis klagen efter udløbet af
den af klagenævnet fastsatte frist fortsat er uegnet til at
danne grundlag for behandling, kan klagenævnet afvise
klagen.
Klagenævnet vil fortsat kunne kræve
enhver oplysning, som er nødvendig for at tilvejebringe et
fyldestgørende faktisk og retligt grundlag, så
klagenævnet kan træffe afgørelse i sagen i
forhold til de nedlagte påstande og forhold, som er gjort
gældende.
Til nr. 5 (§ 6, stk. 4)
Som en konsekvens af forslaget § 1, nr.
13, foreslås det at ændre »§ 18,
stk. 3« til »§ 18,
stk. 2«.
Til nr. 6 (§ 8, stk. 2)
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 10 og nr. 13. Med lovforslagets § 1,
nr. 13, foreslås ophævelse af den gældende
bestemmelse i § 18, stk. 2, om Klagenævnet for
Udbuds udstedelse af påbud om ophør af en kontrakt i
tilfælde, hvor en kontrakt erklæres for uden virkning.
En bestemmelse herom foreslås i stedet indsat i
§ 13, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr.
10.
Til nr. 7 (§ 10)
Med stk. 1, 1.
pkt., foreslås det, at klagenævnet træffer
afgørelse om, hvorvidt en ordregiver har overtrådt de
regler, der er nævnt i § 1, stk. 2 og 3. Efter
den gældende § 10, stk. 1, træffer
Klagenævnet for Udbud afgørelse om, hvorvidt en
ordregiver har overtrådt reglerne i § 1,
stk. 2. Det foreslås med henvisningen til stk. 3 at
klagenævnet træffer afgørelse om, hvorvidt
reglerne i lovgivning, hvor Klagenævnet for Udbud er
tillagt kompetence til at behandle klager, er overholdt. Der er
alene tale om en præcisering, idet det allerede følger
af den gældende § 1, stk. 3, at loven finder
anvendelse, når der i lov eller i henhold til lov er fastsat
bestemmelser om klageadgang til Klagenævnet for Udbud.
Med 2. pkt.
foreslås det, at klagenævnet ikke kan træffe en
afgørelse, der går ud over de påstande eller de
retlige og faktiske forhold, som en af parterne har gjort
gældende. Den foreslåede bestemmelse betyder, at
Klagenævnet for Udbud er bundet af parternes påstande
og kun kan tage hensyn til anbringender, der er gjort
gældende. Klagenævnet kan dermed ikke længere
bistå med formulering af brugbare påstande og faktiske
og retlige forhold, som ikke vedrører parternes oprindelige
påstande, ligesom klagenævnet ikke kan tage
spørgsmål op af egen drift.
Klagenævnet skal fortsat vejlede parterne
om, hvilke elementer af klagen, der gør denne uegnet til at
danne grundlag for klagenævnets behandling, jf.
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 4.
Den foreslåede bestemmelse betyder ikke, at
klagenævnet er bundet af de fremlagte beviser.
Klagenævnet har således som hidtil ansvaret for sagens
oplysning og kan enten selv indhente oplysninger eller foranledige,
at parterne fremskaffer oplysninger til brug for afgørelsen
af en sag. Endvidere vil klagenævnet stadig kunne kræve
enhver oplysning, som er nødvendig for, at klagenævnet
kan træffe afgørelse i en sag samt stille
spørgsmål og yde vejledning i fornødent omfang
på samme måde som domstolene i civile sager.
Klagenævnet er - ligesom domstolene - ikke
bundet af parternes udtalelser om forståelsen af de
retsregler, som de mener finder anvendelse i en sag.
For at lette sagsbehandlingen i Klagenævnet
for Udbud foreslås det, at afgørelsen i konkrete sager
som udgangspunkt skal træffes af et medlem fra formandskabet
for klagenævnet og et sagkyndigt medlem af klagenævnet,
jf. stk. 2. Efter den
gældende § 10, stk. 2, deltager der udover et
medlem fra formandskabet to sagkyndige medlemmer. Formandskabet
består af formanden for klagenævnet samt et antal
næstformænd.
Den foreslåede bestemmelse giver, i lighed
med den gældende § 10, stk. 2, formanden for
klagenævnet mulighed for at udvide antallet af medlemmer, som
skal deltage i afgørelsen af den enkelte klagesag.
Udvidelsen gælder såvel medlemmer fra formandskabet som
sagkyndige medlemmer. Når antallet af sagkyndige udvides,
skal antallet af medlemmer fra formandskabet ligeledes udvides,
således at antallet af medlemmer fra formandskabet svarer til
antallet af sagkyndige medlemmer, der medvirker i den
pågældende sag. En udvidelse af antallet af medlemmer
vil dog kun kunne ske i helt særlige tilfælde,
eksempelvis som følge af sagens særligt komplekse
eller principielle karakter.
Med stk. 3
foreslås det for det første præciseret - og som
efter hidtidig praksis - at klagenævnet træffer
afgørelse ved almindeligt stemmeflertal.
For at undgå, at klagenævnet kommer i
en situation, hvor der på grund af stemmelighed ikke kan
træffes afgørelse, foreslås det for det andet,
at stemmen fra formanden i den enkelte sag i tilfælde af
stemmelighed skal være udslagsgivende. Den gældende lov
forholder sig ikke til spørgsmålet om
stemmelighed.
Med stk. 4
foreslås det, at det eller de medlemmer, der i den enkelte
sag deltager fra formandskabet, uden medvirken af sagkyndige
medlemmer kan træffe afgørelse i sager, der kan
afgøres på skriftligt grundlag og ikke er af
principiel karakter samt afgørelse om processuelle
spørgsmål. Efter den gældende § 10,
stk. 3, er det alene formanden for klagenævnet som uden
medvirken af sagkyndige medlemmer kan træffe afgørelse
i sager af ikke principiel karakter og på skriftligt
grundlag. Ved at tillægge denne kompetence til alle medlemmer
af formandskabet bidrager forslaget til effektivisering af
sagsbehandlingen i klagenævnet.
Det eller de medlemmer, der deltager i den enkelte
sag, afgør, hvornår der er tale om en sag, der ikke er
af principiel karakter. Dette kan fx være tilfældet,
hvor der foreligger klar praksis på et område. Dette er
fx tilfældet i den situation, hvor en ordregiver accepterer
et tilbud, der er indleveret efter fristens udløb. En
sådan overtrædelse er i strid med udbudsreglerne, og
praksis på dette område er klar.
I sager, hvor der træffes afgørelse
om, at en kontrakt skal anses for uden virkning, og/eller der skal
anvendes en alternativ sanktion, kan der kun træffes
afgørelse med medvirken af et sagkyndigt medlem.
Den del af bestemmelsen, der fastsætter, at
det eller de medlemmer, der deltager i den enkelte sag fra
formandskabet, uden medvirken af sagkyndige kan træffe
afgørelse om processuelle spørgsmål, er en
videreførelse af den gældende § 10,
stk. 4.
Processuelle spørgsmål kan fx
være, om en sag skal afgøres på det skriftlige
grundlag eller efter en mundtlig forhandling, eller om behandlingen
af erstatningskrav mod en ordregiver eller andre
spørgsmål skal udskilles til særskilt
behandling. Processuelle spørgsmål kan også
være afgørelser om aktindsigt, om en klage skal
tillægges opsættende virkning, eller om en klage skal
afvises fx pga. manglende retlig interesse.
Såfremt en sag afgøres efter mundtlig
forhandling, kan personer afgive forklaring for Klagenævnet
for Udbud. Retsplejelovens regler om vidnepligt finder i den
forbindelse ikke anvendelse. Afgiver en person forklaring for
klagenævnet, skal oplysningerne imidlertid være
korrekte. Det følger af gældende § 21, nr.
1, at den, der forsætligt eller groft uagtsomt afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger til klagenævnet eller
fortier forhold af betydning for en sag, kan straffes med
bøde.
Til nr. 8 (§ 11, stk. 2)
Med den foreslåede ændring
præciseres det, at Klagenævnet for Udbud har hjemmel
til at indhente alle oplysninger, som skønnes
nødvendige til vurderingen af, om regler omfattet af den
gældende § 1, stk. 3, er overholdt, eller til
afgørelse af, om et forhold er omfattet af Klagenævnet
for Udbuds kompetence.
Til nr. 9 (§ 12, stk. 1)
Som en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 7 foreslås det, at »efter begæring«
erstattes med »efter påstand«.
Til nr. 10 (§ 13, stk. 2)
Den foreslåede bestemmelse svarer til
§ 18, stk. 2, i den gældende lov, idet der for
at lette forståelsen blot er tilføjet en henvisning
til §§ 16 og 17, som omhandler de tilfælde,
hvor Klagenævnet for Udbud kan eller skal anvende
retsvirkningen uden virkning. Bestemmelsen indebærer, at hvis
Klagenævnet for Udbud erklærer en kontrakt for uden
virkning, skal klagenævnet udstede påbud om, at
ordregiveren skal bringe kontrakten til ophør. Der er ikke
sket nogen materiel ændring af bestemmelsen, og der henvises
derfor til bemærkningerne til den gældende
§ 18, stk. 2, jf. Folketingstidende 2009-10, A, L
110, side 26.
Som konsekvensændring foreslås den
gældende § 18, stk. 2, ophævet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 13.
Til nr. 11 (§ 14, stk. 2)
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 7, der indebærer, at Klagenævnet for
Udbuds afgørelse skal basere sig på de påstande
og forhold, som parterne har nedlagt eller fremført.
Til nr. 12 (§ 15, stk. 5)
Som en konsekvens af forslagets § 1, nr.
13, foreslås det, at ændre »§ 18,
stk. 1-3« til »§ 18, stk. 1 og
2«.
Til nr. 13 (§ 18, stk. 2)
Som en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 10, foreslås det at ophæve § 18,
stk. 2. Den gældende § 10, stk. 3 og 4
bliver herefter stk. 2 og 3.
Til nr. 14 (§ 18, stk. 4)
Som en konsekvens af forslagets § 1, nr.
13, foreslås det, at ændre »stk. 3«
til »stk. 2«.
Til nr. 15 (§ 19, stk. 1)
Som en konsekvens af forslagets § 1, nr.
13, foreslås det, at ændre »stk. 3«
til »stk. 2«.
Til nr. 16 (§ 21, nr. 2)
Det foreslås at nyaffatte § 21,
nr. 2. Henvisningen til § 13, stk. 1, nr. 3, og
stk. 2 er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 10.
Med henvisningerne til § 13, stk. 1, nr. 3, og
stk. 2, samt § 15, stk. 2, nr. 3, og stk. 3,
foreslås det, at en ordregiver kan straffes med bøde,
såfremt et af Klagenævnet for Udbud udstedt påbud
eller et af Sø- og Handelsretten udstedt pålæg
ikke efterkommes. Det er en forudsætning, at ordregiveren har
handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
Efter den gældende § 21, nr. 2,
kan en ordregiver straffes med bøde for ikke at efterkomme
et påbud fra klagenævnet, mens en manglende
efterkommelse af et pålæg udstedt af Sø- og
Handelsretten ikke sanktioneres. Denne utilsigtede ulighed mellem
sanktioner for ikke at efterkomme et påbud udstedt af
klagenævnet og et pålæg udstedt af Sø- og
Handelsretten foreslås udlignet med henvisningen til
§ 15, stk. 2, nr. 3, og stk. 3, således
at ordregiver kan straffes med bøde, hvis denne ikke
efterkommer et pålæg udstedt af Sø- og
Handelsretten.
Til nr. 17 (§ 24, stk. 1, nr.
3)
Det foreslås at nyaffatte § 24,
stk. 1, nr. 3. Henvisningerne til § 13, stk. 1,
nr. 3, og stk. 2, er en konsekvens af § 1, nr. 10.
Med henvisningerne til § 13, stk. 1, nr. 3, og
stk. 2, samt § 15, stk. 2, nr. 3, og
stk. 3, foreslås det, at en ordregiver, der ikke
efterkommer et påbud fra Klagenævnet for Udbud eller et
pålæg fra Sø- og Handelsretten, kan
pålægges daglige eller ugentlige tvangsbøder af
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Efter den gældende § 24,
stk. 1, nr. 3, kan en ordregiver alene pålægges
daglige eller ugentlige tvangsbøder af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, når et påbud udstedt af
klagenævnet ikke efterkommes. Derimod har Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen ikke samme kompetence, når et
pålæg udstedt af Sø- og Handelsretten ikke
efterkommes. Denne utilsigtede ulighed mellem sanktioner for ikke
at efterkomme et påbud fra klagenævnet og et
pålæg fra Sø- og Handelsretten foreslås
udlignet med henvisningen til § 15, stk. 2, nr. 3,
og stk. 3. Dermed kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
pålægge daglige eller ugentlige tvangsbøder,
hvis ordregiver ikke efterkommer et pålæg udstedt af
Sø- og Handelsretten.
Formålet med Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens beføjelse er at fremme ordregiverens
handlepligt navnlig i de tilfælde, hvor ordregiveren har
fået et påbud fra klagenævnet eller et
pålæg fra Sø- og Handelsretten om, at
ordregiveren skal bringe en indgået kontrakt til
ophør. Det er ikke hensigten, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen af egen drift skal føre tilsyn med at
udstedte påbud eller pålæg overholdes, men skulle
det vise sig nødvendigt, skal styrelsen kunne
håndhæve et pålæg i en konkret sag, fx
når der klages til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen over et
pålæg ikke er efterkommet.
Til nr. 18
Det foreslås, at
»Konkurrencestyrelsen« ændres til
»Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen« i overskriften til
kapitel 6. Forslaget er en konsekvens af, at Konkurrencestyrelsen i
2010 fusionerede med Forbrugerstyrelsen under det fælles navn
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Til nr. 19 (§ 25, stk. 1)
Det foreslås, at ændre
»påbud, jf. § 13, nr. 3, eller
§ 18, stk. 2« til: »påbud eller
pålæg, jf. § 13, stk. 1, nr. 3, og
stk. 2 samt § 15, stk. 2, nr. 3, og
stk. 2« i den gældende § 25,
stk. 1.
Den foreslåede henvisning til
§ 13, stk. 1, nr. 3, og stk. 2 er en
konsekvensændring som følge af forslagets
§ 1, nr. 10. Henvisningen betyder, i lighed med
gældende regler, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
kompetence til at indhente oplysninger til vurderingen af, om
påbud udstedt af klagenævnet er efterlevet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke efter
de gældende regler kompetence til at indhente oplysninger til
vurderingen af, om pålæg udstedt af Sø- og
Handelsretten er efterlevet. Denne forskel er utilsigtet og
foreslås derfor udlignet med henvisningen til § 15,
stk. 2, nr. 3, og stk. 2. Henvisningen indebærer,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan kræve alle
oplysninger, som skønnes nødvendige til vurderingen
af, om et pålæg udstedt af Sø- og Handelsretten
i henhold til § 15, stk. 2, nr. 3, og stk. 2 er
efterlevet.
Henvisningen til § 15, stk. 2, nr.
3, og stk. 2 skal ses i sammenhæng med forslagets
§ 1, nr. 17, hvorefter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
foreslås at kunne udstede daglige eller ugentlige
tvangsbøder til den, der undlader at efterkomme et
pålæg fra Sø- og Handelsretten. Det er ikke
hensigten, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen af egen drift skal
føre tilsyn med at udstedte påbud overholdes, men
skulle det vise sig nødvendigt, skal styrelsen kunne
håndhæve et pålæg i en konkret sag, fx
når der klages til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen over
manglende efterlevelse af et pålæg.
Til § 2
Til nr. 1
Som en konsekvens af forslagets § 2, nr.
2, ændres overskriften til afsnit III til
»Ikrafttræden m.v.«
Til nr. 2
Det er naturligt at fastlægge
Klagenævnet for Udbuds kompetence i lov om
håndhævelse af udbudsreglerne m.v. og ikke i
tilbudsloven. Da indholdet af kapitel 7 i tilbudsloven
fremgår af § 6 i lov om håndhævelse af
udbudsreglerne m.v., foreslås kapitel 7 ophævet.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. juli 2011.
Med stk. 2 foreslås det,
at klager, der inden den 1. juli 2011 er indbragt for
Klagenævnet for Udbud, færdigbehandles efter de hidtil
gældende regler.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 492 af 12. maj 2010 om
håndhævelse af udbudsreglerne m.v., som ændret
ved § 13 i lov nr. 1556 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Overalt i
loven ændres »de fællesskabsretlige
udbudsregler« til: »EU-udbudsreglerne«. | | | | | | 2. Overalt i
loven ændres »Konkurrencestyrelsen« til:
»Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen« og
»Konkurrencestyrelsens« til: »Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens«. | | | | Stk. 2. Loven
finder endvidere anvendelse ved håndhævelsen af: 1) fællesskabsretten
vedrørende indgåelse af offentlige kontrakter og
kontrakter inden for forsyningsvirksomhed (de
fællesskabsretlige udbudsregler), | | 3. I § 1, stk. 2, nr. 1,
ændres »fællesskabsretten« til:
»EU-retten«. | | | | - - | | 4. I § 6 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 2. Er
en klage uegnet til at danne grundlag for sagens behandling, kan
Klagenævnet for Udbud afvise klagen ved en beslutning, der
meddeles klageren.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | | | | Stk. 4. I de
tilfælde, hvor der nedlægges påstand om, at en
kontrakt skal erklæres for uden virkning, eller om anvendelse
af en alternativ sanktion, jf. § 18, stk. 3, skal
Klagenævnet for Udbud hurtigst muligt efter modtagelse af
klagen meddele ordregiverens kontraktpart, at det inden en fastsat
frist er muligt at intervenere i sagen. | | 5. I § 6, stk. 4, der bliver
stk. 5, ændres »§ 18, stk. 3«
til: »§ 18, stk. 2«. | | | | Stk. 2. En
afgørelse efter § 18, stk. 2, kan indbringes
for domstolene, senest 8 uger efter at afgørelsen er meddelt
ordregiveren. | | 6. I § 8, stk. 2, ændres
»§ 18, stk. 2« til:
»§ 13, stk. 2«. | | | | | | 7.§ 10 affattes således: | § 10. Klagenævnet for Udbud
træffer afgørelse om, hvorvidt en ordregiver har
overtrådt de regler, der er nævnt i § 1,
stk. 2. | | »§ 10. Klagenævnet for
Udbud træffer afgørelse om, hvorvidt der er sket
overtrædelse af de regler, der er nævnt i
§ 1, stk. 2 og 3. Klagenævnet kan ikke
tilkende en part mere, end den pågældende har
påstået, og kan ikke tage hensyn til forhold, som ikke
er gjort gældende af den pågældende. | Stk. 2. Ved
afgørelsen af den enkelte sag deltager 1 medlem fra
formandskabet og 2 sagkyndige medlemmer, jf. dog stk. 3 og 4.
Formanden for Klagenævnet for Udbud kan beslutte at udvide
antallet af medlemmer fra formandskabet og sagkyndige medlemmer,
som skal deltage i afgørelsen af en sag. | | Stk. 2. Ved
afgørelsen af den enkelte sag deltager et medlem fra
formandskabet og et sagkyndigt medlem, jf. dog stk. 4.
Formanden for Klagenævnet for Udbud kan i særlige
tilfælde beslutte at udvide antallet af medlemmer fra
formandskabet og sagkyndige medlemmer, som skal deltage i
afgørelsen af en sag. Antallet af medlemmer fra
formandskabet skal i så fald svare til antallet af sagkyndige
medlemmer. | Stk. 3. Formanden
for Klagenævnet for Udbud kan uden medvirken af sagkyndige
medlemmer træffe afgørelse i sager, der kan
afgøres på skriftligt grundlag og ikke er af
principiel karakter. | | Stk. 3.
Klagenævnets afgørelser træffes ved almindeligt
stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er stemmen fra
formanden i den enkelte sag udslagsgivende. | Stk. 4. Det eller
de medlemmer, der i den enkelte sag deltager fra formandskabet,
kan, uden at der medvirker sagkyndige medlemmer, træffe
afgørelse om processuelle spørgsmål. | | Stk. 4. Det eller
de medlemmer, der i den enkelte sag deltager fra formandskabet, kan
uden medvirken af sagkyndige medlemmer træffe
afgørelse i sager, der kan afgøres på
skriftligt grundlag og ikke er af principiel karakter samt
træffe afgørelse om processuelle
spørgsmål.« | | | | Stk. 2.
Klagenævnet for Udbud kan kræve alle oplysninger, som
skønnes nødvendige til vurderingen af, om de regler,
der er nævnt i § 1, stk. 2, er overholdt,
eller til afgørelse af, om et forhold er omfattet af
Klagenævnet for Udbuds kompetence. | | 8. I § 11, stk. 2, ændres
»§ 1, stk. 2« til: »§ 1,
stk. 2 og 3«. | | | | § 12. Hvor særlige grunde taler
herfor, kan Klagenævnet for Udbud eller det eller de
medlemmer, der i den enkelte sag deltager fra formandskabet,
på Klagenævnet for Udbuds vegne efter begæring
tillægge en klage opsættende virkning. | | 9. I § 12, stk. 1, ændres
»efter begæring« til: »efter
påstand«. | | | | - - | | 10. I § 13 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Erklæres en kontrakt for uden virkning i medfør af
§§ 16 eller 17, udsteder Klagenævnet for Udbud
påbud om, at ordregiveren skal bringe kontrakten til
ophør.« | | | | Stk. 2. Når
en klager fremsætter et krav om erstatning for omkostningerne
i forbindelse med udarbejdelse af et tilbud eller for deltagelse i
et udbud, der er omfattet af forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal
klageren alene godtgøre, at ordregiveren har overtrådt
de fællesskabsretlige udbudsregler, og at klageren ville have
haft en reel mulighed for at få tildelt ordren, hvis reglerne
var blevet overholdt. | | 11. I § 14, stk. 2, ændres
»fremsætter et krav« til: »nedlægger
påstand«. | | | | Stk. 5.
§ 6, stk. 4, § 12, § 14,
§§ 16 og 17 og § 18, stk. 1-3, finder
tilsvarende anvendelse ved Sø- og Handelsrettens behandling
af en sag anlagt efter stk. 1. | | 12. I § 15, stk. 5, ændres
»§ 18, stk. 1-3« til:
»§ 18, stk. 1 og 2«. | | | | Stk. 2.
Erklæres en kontrakt for uden virkning, udsteder
Klagenævnet for Udbud påbud om, at ordregiveren skal
bringe kontrakten til ophør. | | 13.§ 18, stk. 2,
ophæves. Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3. | | | | Stk. 4. Er
ordregiveren ikke omfattet af § 19, stk. 1, indgiver
Klagenævnet for Udbud politianmeldelse, når
ordregiveren i medfør af stk. 3 skal
pålægges en alternativ sanktion i form af en
bøde. | | 14. I § 18, stk. 4, der bliver
stk. 3, ændres »stk. 3« til:
»stk. 2«. | | | | § 19. Klagenævnet for Udbud kan
pålægge en ordregiver, som er en del af den offentlige
forvaltning, og som ikke er etableret på privatretligt
grundlag, en økonomisk sanktion, når Klagenævnet
for Udbud ikke erklærer hele kontrakten for uden virkning,
jf. § 18, stk. 3. | | 15. I § 19, stk. 1, ændres
»stk. 3« til: »stk. 2«. | | | | | | 16.§ 21, nr. 2, affattes
således: | 2) undlader at efterkomme et påbud,
jf. § 13, nr. 3, eller § 18, stk. 2. | | »2) undlader at efterkomme et
påbud eller et pålæg, jf. § 13,
stk. 1, nr. 3, og stk. 2 samt § 15,
stk. 2, nr. 3, og stk. 3.« | | | | | | 17.§ 24, stk. 1, nr. 3, affattes
således: | 3) efterkomme et påbud efter
§ 13, nr. 3, eller § 18, stk. 2. | | »3) efterkomme et påbud eller
et pålæg efter § 13, stk. 1, nr. 3, og
stk. 2 samt § 15, stk. 2, nr. 3, og
stk. 3.« | | | | Kapitel 6 Konkurrencestyrelsens indhentning af
oplysninger | | 18. I overskriften til Kapitel 6 ændres
»Konkurrencestyrelsens« til: »Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens«. | | | | § 25. Konkurrencestyrelsen kan
kræve alle oplysninger, som skønnes nødvendige
til vurderingen af, om de regler, der er nævnt i
§ 1, stk. 2, og om udstedte påbud, jf.
§ 13, nr. 3, eller § 18, stk. 2, er
efterlevet. | | 19. I § 25, stk. 1, ændres
»påbud, jf. § 13, nr. 3, eller
§ 18, stk. 2« til: »påbud eller et
pålæg, jf. § 13, stk. 1, nr. 3, og
stk. 2 samt § 15, stk. 2, nr. 3 og
stk. 3«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1.Overskriften til afsnit III affattes
således: | | | | Afsnit III Klage og ikrafttræden
m.v. | | »Ikrafttræden
m.v.« | | | | Kapitel 7 Klagemuligheder ved bygge- og
anlægs-, vare- og tjenesteydelseskontrakter | | 2.Kapitel 7 ophæves. | | | | § 16. Enhver, der har en retlig
interesse heri eller i øvrigt er tillagt klageadgang efter
lov om Klagenævnet for Udbud, kan indbringe
spørgsmål om overtrædelse af bestemmelser i
nærværende lov og regler udstedt i medfør heraf
for Klagenævnet for Udbud. | | | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2011. | | | Stk. 2. Klager,
der inden den 1. juli 2011 er indbragt for Klagenævnet for
Udbud, færdigbehandles efter de hidtil gældende
regler. |
|