Fremsat den 29. april 2011 af
økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
byggevirksomhed m.v.
(Udvidelse af lovens anvendelsesområde
til også at omfatte regioners og kommuners
byggevirksomhed)
§ 1
I lov om statens byggevirksomhed m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1712 af 16. december 2010, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om
offentlig byggevirksomhed«
2. § 1,
stk. 1, affattes således:
»Opførelse, om- og tilbygning af
bygninger, hvor staten, regioner eller kommuner er bygherre, skal
ske på den for bygherren mest fordelagtige måde under
hensyntagen til den påtænkte anvendelse og fremtidige
drift. Byggeriet skal tilrettelægges teknisk
hensigtsmæssigt og opfylde de arkitektoniske krav, som
formål og beliggenhed tilsiger.«
3. I
§ 1, stk. 2, ændres
»Statens« til: »Den i stk. 1 nævnte«,
og efter »statslige« indsættes: »,
regionale og kommunale«.
4.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8
a. Økonomi- og erhvervsministeren kan bestemme, at
regler, som udfærdiges i medfør af denne lov, skal
være gældende for bygninger og dertil knyttede
anlæg af en vis størrelse, hvor region eller kommune
er bygherre.
Stk. 2. Økonomi-
og erhvervsministeren kan bestemme, at regler, som udfærdiges
i medfør af denne lov, skal være gældende for
bygninger og dertil knyttede anlæg af en vis
størrelse, der helt eller delvist finansieres ved lån
eller tilskud fra region eller kommune. Det samme gælder
bygninger til brug for institutioner, hvis drift helt eller delvist
betales af region eller kommune.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Formålet med lovforslaget er at
tilvejebringe den fornødne hjemmel til at lade kommuner og
regioner omfatte af de samme regler, som gælder for det
statslige byggeri, når det drejer sig om at fremme en
effektiv og omkostningsbesparende tilrettelæggelse af
byggeprocessen og den efterfølgende drift af
bygningerne.
Ved at gøre det muligt at lade disse
bestemmelser gælde for hele den offentlige bygningsmasse, vil
lovforslaget medvirke til at generere flere erfaringer med at
tilrettelægge byggeprocessen og den efterfølgende
drift, så disse i øget grad spredes til den
øvrige byggesektor til gavn for kvaliteten og
produktiviteten i byggeriet generelt. Lovforslaget sikrer
således, at flere byggerier omfattes af de produktivitets- og
omkostningsbesparende værktøjer, der i dag benyttes i
det statslige byggeri, så de kan udbredes til andre dele af
byggesektoren.
Udbredelsen vil bl.a. ske, når de
entreprenører og rådgivere, der arbejder for
statslige, regionale eller kommunale bygherrer, anvender de
produktivitets- og omkostningsbesparende værktøjer
på andre kunders byggeprojekter.
Statsbyggeloven med tilhørende
bekendtgørelser omfatter alene større byggerier. I de
enkelte bekendtgørelser er der fastsat mindstegrænser
for at sikre, at efterlevelse ikke medfører
uforholdsmæssige byrder for bygherrerne.
Det vurderes, at kommuner og regioner
opfører og ombygger op mod 400 byggerier årligt, der
vil være omfattet af den foreslåede ændring af
statsbyggeloven.
1.2. Baggrund for
lovforslaget
Lovforslaget er et led i udmøntningen
af Aftale om Konkurrencepakken af 11. april 2011 mellem regeringen
og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Kristendemokraterne, som
har til formål at fremme konkurrencen og produktiviteten i
den private og offentlige sektor. I forhold til det forslag, der
oprindeligt blev sendt i offentlig høring, er der foretaget
enkelte ændringer, således at regioners og kommuners
rolle fremgår af lovens formålsbestemmelse.
Ændringerne har alene lovteknisk og præciserende
karakter, idet der ud fra en indholdsmæssig betragtning ikke
er tale om en ændring i forhold til det forslag, der blev
udsendt i høring.
Lovforslaget har til formål at skabe
større effektivitet i byggeriet.
Bygge- og anlægssektoren
beskæftiger ca. 170.000 fuldtidsmedarbejdere og tegner sig
for cirka 5 pct. af den samlede værdiskabelse i
økonomien. Sektoren har i de seneste årtier oplevet en
faldende og endda negativ produktivitetsudvikling, og sammenlignet
med lande som Sverige, Holland, Tyskland og Finland er prisniveauet
for færdigt byggeri mellem 10 og 30 pct. højere i
Danmark.
Der er således et stort potentiale for
at øge produktiviteten i byggesektoren i Danmark. En
måde, hvorpå produktiviteten kan fremmes, er ved at
udbrede anvendelse af nye digitale værktøjer i
byggeprocessen. Herudover vil anvendelse af totaløkonomi og
nye organisationsformer og samarbejdsmodeller mellem de offentlige
bygherrer og private virksomheder bidrage til en mere effektiv
byggeproces og efterfølgende drift, hvilket også vil
have en positiv effekt på produktiviteten.
De statslige bygherrer er kendetegnede ved at
have erfaring og volumen til at kunne agere professionelt på
markedet. Det statslige byggeri skal overholde statsbyggeloven med
tilhørende bekendtgørelser, der bidrager til at
kvalificere de statslige bygherrers efterspørgsel og skabe
omkostningsoptimalt byggeri, samtidig med at udvikling og
gennemprøvning af nye byggemetoder fremmes. I
modsætning hertil har de regionale og kommunale bygherrer
ikke de samme stordriftsfordele og dermed ikke de samme
forudsætninger for at optræde som professionelle
bygherrer. Ved at lade de kommunale og regionale bygherrer omfatte
af de samme værktøjer som de statslige bygherrer
skabes et større potentiale for at forbedre byggeprocesserne
og sikre et mere omkostningsoptimalt byggeri i kommunerne og
regionerne. Samtidig sikres en langt større volumen for den
innovation og udvikling, der i dag foregår som en del af det
statslige byggeri. Dette vil gavne det samlede byggeri i form af fx
nye produkter, teknologier og samarbejdsformer, der kan øge
produktiviteten og kvalitet i byggesektoren generelt.
2. Redegørelse for
hovedpunkterne i lovforslaget
2.1. Gældende ret
Lov om statens byggevirksomhed gælder
for byggeri, som opføres af statslige myndigheder. Herudover
kan loven finde anvendelse på byggeri, som opføres
helt eller delvist med statsligt tilskud eller lån, og
opførelse af byggeri til brug for institutioner, hvis drift
helt eller delvist finansieres af staten.
Loven er en rammelov, der giver en generel
hjemmel til, at økonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte bestemmelser, der bl.a. fremmer udvikling og
gennemprøvning af nye byggemetoder og materialer til gavn
for det øvrige byggeri, samt at byggeprocessen og den
efterfølgende drift tilrettelægges så
omkostningsbesparende som muligt.
Statsbyggeloven med tilhørende
bekendtgørelser indebærer, at statsligt byggeri skal
anvende fastlagte redskaber til sikring af anlægs- og
driftsomkostningerne, herunder vurdering af totaløkonomi i
byggeprojektet, vurdering af, om et byggeri kan opføres i
partnerskab med en privat virksomhed samt krav til anvendelse af
informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i byggeriet.
For byggerier, der ligger under
mindstegrænserne, kan den statslige bygherre frit
vælge, om og hvilke af de fastlagte redskaber man
ønsker at benytte i byggeprocessen.
Bygninger og dertil knyttede anlæg, som
opføres helt eller delvist med lån eller tilskud fra
staten og bygninger til brug for institutioner, hvis drift helt
eller delvist betales af staten, kan være omfattet af
statsbyggelovens bekendtgørelser. Grænserne for dette
fastsættes i de enkelte bekendtgørelser. Fælles
for de gældende bekendtgørelser er, at de på
nuværende tidspunkt finder anvendelse, når der gives
tilskud fra staten på 50 pct. eller derover til enten
anlæg eller drift. Fx er sygehusbyggerier, der modtager mere
end 50 pct. tilskud til anlæg fra Kvalitetsfonden, omfattet
af en række af statsbyggelovens bekendtgørelser.
Undtaget er bygninger og dertil knyttede anlæg, der helt
eller delvist finansieres af henholdsvis det regionale og kommunale
bloktilskud, idet dette ikke kan betragtes som et egentligt
statstilskud.
Nedenstående er de
bekendtgørelser, der på tidspunktet for
lovforslagets fremsættelse er udstedt med hjemmel i
statsbyggelovens § 2, stk. 1, og § 8:
-
Nøgletalsbekendtgørelsen
-
Kvalitetssikringsbekendtgørelsen
-
IKT-bekendtgørelsen
-
Bekendtgørelse om anvendelse af OPP, partnering og
nøgletal
-
OPP-bekendtgørelsen
-
Bekendtgørelse om selektiv nedrivning af statsbygninger.
Bekendtgørelse nr. 1469 af 16.
december 2009 om nøgletal for statsbyggerier m.v.
(Nøgletalsbekendtgørelsen)
Ifølge
nøgletalsbekendtgørelsen skal bygherren indhente
nøgletal i forbindelse med prækvalifikationen af
tilbudsgivere, som ønsker at byde på statslige
byggeopgaver. Med nøgletallene kan bygherren vurdere
forholdet mellem entreprenørens evne til at overholde bl.a.
de økonomiske og tidsmæssige rammer opstillet i et
udbud og prisen på tilbuddet.
Bygherren kan vælge at undlade at
indhente nøgletal for tilbudsgiverne, herunder
rådgivere og entreprenører, såfremt
byggeprojektets samlede anslåede entreprisesum er under
mindstegrænsen på 5 mio. kr. ekskl. moms.
Bekendtgørelse nr. 1117 af 23.
september 2010 om kvalitetssikring af byggearbejder
(Kvalitetssikringsbekendtgørelsen)
Ifølge
kvalitetssikringsbekendtgørelsen skal bygherren
udføre totaløkonomiske beregninger af byggeprojektet,
hvis den samlede projektsum andrager 5 mio. kr. eller derover, for
at sikre, at bygningen er omkostningsoptimal på langt sigt.
Kravet kan fraviges, såfremt det vurderes at være
uforholdsmæssigt økonomisk ufordelagtigt. Derudover
indeholder bekendtgørelsen en række regler om
bygherrens pligt i forhold til at sikre kvalitet i byggeriet.
Bekendtgørelse nr. 1381 af 13.
december 2010 om krav til anvendelse af Informations- og
Kommunikationsteknologi i byggeri
(IKT-bekendtgørelsen)
Ved opførelse af nybyggeri skal
bygherren tilstræbe en effektiv anvendelse af informations-
og kommunikationsteknologi (IKT) i byggeprocessen, så alle
relevante informationer om byggeriet deles, og unødvendigt
dobbeltarbejde undgås, samtidig med at fejl og mangler i det
færdige byggeri begrænses. Bl.a. skal bygherren sikre,
at alle relevante deltagere under byggeprocessen anvender
projektweb som medie for løsning af arbejderne, Dansk Bygge
Klassifikation til at strukturere de digitale projektinformationer
og krav om brug af en digital udbudsportal ved hoved- og
fagentrepriser mv. Endvidere kan anvendelsen af IKT bidrage til at
rationalisere den efterfølgende drift og vedligeholdelse af
bygningen, da bygherren har alle relevante oplysninger om sin
bygning tilgængelig og dermed let kan udarbejde fx
vedligeholdelsesplaner, optimere arealudnyttelsen og udlevere
relevante oplysninger om bygningen i forbindelse med ombygnings- og
renoveringsopgaver.
Kravene til udførelse af
byggearbejderne i overensstemmelse med IKT-bekendtgørelsen
kan fraviges af bygherren, såfremt den samlede anslåede
projektsum ikke overstiger 5 mio. kr. ekskl. moms. Kravene kan
endvidere fraviges, hvis de udgør en uforholdsmæssig
stor økonomisk byrde. Økonomi- og erhvervsministeren
kan på forlangende anmode om, at bygherren giver en skriftlig
begrundelse for en sådan fravigelse.
Bekendtgørelse nr. 1394 af 17.
december 2004 med senere ændringer om anvendelse af
offentlig-privat partnerskab (OPP), partnering og oplysninger
svarende til nøgletal
Ved byggeprojekter skal bygherrer foretage en
systematisk vurdering af, om byggeopgaver med fordel kan
gennemføres i et partnerskab med en privat virksomhed.
Kravet om vurdering af, om byggeriet skal gennemføres som
OPP eller i partnering, kan ikke fraviges. Bygherren kan
vælge at fravige kravet om oplysninger svarende til
nøgletal, hvis byggeriets samlede anslåede
entreprisesum ikke overstiger 5 mio. kr. Opføres statsligt
byggeri i OPP, skal bygherren sikre, at OPP-byggeriet opfylder de
krav, der stilles til arkitektur og kvalitet i statslige
byggerier.
Bekendtgørelse nr. 948 af 12.
september 2006 om byggerier udført i offentlig-private
partnerskaber
(OPP-bekendtgørelsen)
Ved byggeri, der opføres som OPP, skal
bygherren anvende nøgletal i tilrettelæggelsen af
byggeriet.
Bygherren kan vælge at fravige kravet
om oplysninger svarende til nøgletal, hvis byggeriets
samlede anslåede entreprisesum ikke overstiger 5 mio. kr.
ekskl. moms, eller for delentrepriser med en entreprisesum, der
ikke overstiger 300.000 kr. ekskl. moms.
Bekendtgørelse nr. 282 af 18.
april 1997 om selektiv nedrivning af statsbygninger
Bekendtgørelsen har til formål
at fremme størst mulig genanvendelse og ressourceudnyttelse
af byggeaffald. Bekendtgørelsen finder anvendelse ved
ombygning og nedrivning af statsbygninger, hvorved der forventes at
fremkomme mere end 10 tons byggeaffald.
2.2 Den foreslåede
ændring
Det foreslås, lovens
formålsbestemmelse og anvendelsesområdet udvides til
også at omfatte regionalt og kommunalt byggeri, og at der
indsættes en hjemmel til, at økonomi- og
erhvervsministeren kan bestemme, at regler udstedt i medfør
af statsbyggeloven også skal gælde for:
- Bygninger og
dertil knyttede anlæg, hvor en region eller kommune er
bygherre, f.eks. sygehusbyggeri, institutioner,
idrætsanlæg og skoler.
- Bygninger og
dertil knyttede anlæg, der helt eller delvist finansieres ved
lån eller tilskud fra regioner og kommuner.
- Bygninger til
brug for institutioner, hvis drift helt eller delvist betales af
regioner og kommuner, f.eks. selvejende institutioner.
Hjemlen påtænkes udmøntet
således, at visse bekendtgørelser udstedt med hjemmel
i statsbyggeloven ændres, så de også kan omfatte
ovennævnte bygninger, dog kun i de tilfælde, hvor den
anslåede entreprisesum overstiger en vis mindstegrænse.
Denne mindstegrænse vil i første omgang blive fastsat
til 20 mio. kr. i bekendtgørelserne udstedt med hjemmel i
statsbyggeloven.
For byggerier, der ligger under
mindstegrænsen, kan den regionale eller kommunale bygherre
frit vælge, om og hvilke af statsbyggelovens
værktøjer man ønsker at benytte i
byggeprocessen. Fx anvender en række kommuner allerede i dag
totaløkonomiske beregninger i forbindelse med
tilrettelæggelsen af deres byggerier.
Hjemlen betyder endvidere, at bygninger og
dertil knyttede anlæg, som opføres helt eller delvist
med lån eller tilskud fra regioner eller kommuner, eller hvis
drift skal finansieres helt eller delvist af regioner eller
kommuner, kan omfattes regler udstedt i medfør af
statsbyggeloven. Det vil betyde, at fx opførelse og
ombygninger af regionalt byggeri, som primært er sygehuse,
sundhedsklinikker og administrationsbygninger m.v. og dertil
knyttede anlæg, kan være omfattet, ligesom
opførelse og ombygninger af kommunalt byggeri som skoler,
(dag)institutioner, biblioteker, administrationsbygninger m.v. kan
være omfattet. Såfremt en kommune helt eller delvist
skal finansiere driften af f.eks. et kulturhus, som er
opført med private midler, vil opførelse af et
sådant byggeri også kunne blive omfattet af
statsbyggeloven.
Det foreslås alene at ændre de
bestemmelser, som er relevante for at sikre effektivisering og
produktivitetsforøgelse i de regionale og kommunale
byggerier. Bestemmelser, som ikke understøtter dette
formål, er af den årsag ikke omfattet af forslaget.
Byggeri efter lov om almene boliger m.v., lov
om friplejeboliger, lov om byfornyelse og udvikling af byer samt
byggerier omfattet af lov om byfornyelse omfattes ikke af
bekendtgørelserne.
Kommunalt og regionalt byggeri samt byggeri,
som opføres helt eller delvist med lån eller tilskud
fra regioner eller kommuner, samt bygninger til brug for
institutioner, hvis drift helt eller delvist betales af region
eller kommune, vil dog ikke blive omfattet af krav om anvendelse af
nøgletal. Det betyder, at
nøgletalsbekendtgørelsen og de bestemmelser om
anvendelse af nøgletal, som følger af
bekendtgørelse om byggerier udført i
offentlig-private partnerskaber (OPP) og bekendtgørelse om
anvendelse af offentlig-privat partnerskab (OPP), partnering og
oplysninger svarende til nøgletal, ikke vil finde anvendelse
for kommunalt og regionalt byggeri samt byggeri, som opføres
helt eller delvist med lån eller tilskud fra regioner eller
kommuner, samt bygninger til brug for institutioner, hvis drift
helt eller delvist betales af region eller kommune.
Tilsvarende er det ikke hensigten, at
bekendtgørelse om selektiv nedrivning af statsbygninger og
cirkulære om kunstnerisk udsmykning af statsligt byggeri m.v.
skal finde anvendelse, ligesom pris- og tidscirkulæret ikke
omfattes.
Ændringen vil blive evalueret to
år efter ikrafttrædelsen.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører, at regioner og
kommuner skal anvende visse af de værktøjer, der i
medfør af statsbyggeloven med tilhørende
bekendtgørelser sætter rammen for, hvordan
organiseringen og kvaliteten af byggerier styres. Regioner og
kommuner vil dermed få bedre mulighed for at agere som
professionelle bygherrer, hvilket vil bidrage til at fremme en mere
effektiv og omkostningsbesparende tilrettelæggelse af
byggeprocessen ved de regionale og kommunale byggerier. Samtidig
kan anvendelsen af bl.a. IKT bidrage til at rationalisere den
efterfølgende drift og vedligeholdelse af bygningen, da
bygherren har alle relevante oplysninger om sin bygning
tilgængelige og dermed let kan udarbejde fx
vedligeholdelsesplaner, optimere arealudnyttelsen og udlevere
relevante oplysninger om bygningen i forbindelse med ombygnings- og
renoveringsopgaver. Lovforslaget vil derfor bidrage til på
sigt at effektivisere og billiggøre byggeriet samt den
efterfølgende drift i kommuner og regioner.
Der vil ikke være negative
administrative konsekvenser som følge af lovforslaget, da
lovforslaget alene har betydning for større byggerier, hvor
der vil være gevinster ved at anvende statsbyggelovens
værktøjer.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget sikrer, at flere byggerier
omfattes af de produktivitets- og omkostningsbesparende
værktøjer, der i dag benyttes i det statslige byggeri,
så de kan udbredes til andre dele af byggesektoren. Dermed
genereres der flere erfaringer med at tilrettelægge
byggeprocessen og den efterfølgende drift, så disse i
øget grad spredes til den øvrige byggesektor til gavn
for kvaliteten og produktiviteten i byggeriet generelt. Udbredelsen
vil bl.a. ske, når de entreprenører og
rådgivere, der arbejder for statslige, regionale eller
kommunale bygherrer, anvender de produktivitets- og
omkostningsbesparende værktøjer på andre kunders
byggeprojekter. Erhvervslivet vil dermed kunne opleve positive
økonomiske effekter af lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser
for borgere
Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har forud for fremsættelse
været sendt i høring hos [Advokatrådet,
Akademisk Arkitektforening, Aalborg Kommune, Advokatsamfundet,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arkitektforbundet, Banedanmark, BAT-Kartellet, Beredskabsstyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet, Bips, Boligselskabernes
Landsforening, Brancheforeningen for bygningssagkyndige og
energikonsulenter, Byfo, Byfornyelse Danmark, Bygherreforeningen i
Danmark, Byggecentrum, Byggefagenes Kooperative
Landssammenslutning, Byggeriets Evaluerings Center,
Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse,
Byggesocietetet, Danmarks Tekniske Universitet, Danmark Tekniske
Universitet, Institut for byggeri og anlæg, Dansk Byggeri,
Dansk Bygningsinspektørforening, Dansk Erhverv, Dansk
Standard, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Regioner, Datatilsynet, Den Danske Landinspektørforening,
DI, DI Byggematerialer, DI Videnrådgiverne, Digital
Konvergens, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Domstolsstyrelsen,
DSB, Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Esbjerg Kommune, Finansministeriet, Foreningen af kommunale
beredskabschefer, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Forsikring og Pension, Forsvarets Bygnings- &
Etablissementstjeneste, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune,
FødevareErhverv, Håndværksrådet,
Implementeringsnetværket for Det Digitale Byggeri, Indenrigs-
og Sundhedsministeriet, Ingeniørforeningen i Danmark, IT- og
Telestyrelsen, Justitsministeriet, Klima- og Energiministeriet,
Kommunalteknisk Chefforening, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Konstruktørforeningen,
Kulturarvsstyrelsen, Kulturministeriet, Københavns
Ejendomme, Københavns Kommune, Teknik- og
Miljøforvaltningen, Landsbyggefonden, Lejeorganisationen
BOSAM, Miljøministeriet, Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, Natur- og Miljøklagenævnet, Odense Kommune,
Organisationen af Selvejende Institutioner, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Praktiserende
Landskabsarkitekters Råd, Realdania, Region Hovedstaden,
Region Midtjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Region Nordjylland, Rigspolitiets Bygningsafdelingen,
Rigsrevisionen, SBS Rådgivning A/S, Slots- og
Ejendomsstyrelsen, Skatteministeriet, Socialministeriet, Statens
Byggeforskningsinstitut, Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen,
Tekniq, Teknologisk Institut, Transportministeriet,
Træbranchens Oplysningsråd, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, Universitets- og Bygningsstyrelsen,
Vejdirektoratet, VELTEK, Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Århus Kommune].
9. Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunerne og regionerne vil opleve en
professionalisering af deres bygherrerolle, hvilket vil resultere i
et billigere kommunalt og regionalt byggeri med færre
fejl. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Erhvervslivet vil opleve en øget
produktivitet og kvalitet i byggesektoren. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har ingen EU-retlige
konsekvenser. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at titlen på lov om
statens byggevirksomhed ændres således, at loven skal
benævnes lov om offentlig byggevirksomhed. Det skyldes, at
såvel statens som regionernes og kommunernes byggeri som
følge af forslaget omfattes af lovens formål, og
dermed kan blive omfattet af de administrative bestemmelser, der
kan udstedes i medfør af loven.
Til nr. 2 og 3
I den gældende lov om statens
byggevirksomhed beskrives lovens formål og
anvendelsesområde i dennes § 1. Loven skal sikre, at
statens byggevirksomhed tilrettelægges på en for staten
hensigtsmæssig måde, herunder på den
økonomisk mest fordelagtige måde. Det er også et
formål med loven, at byggeri tilrettelægges teknisk
hensigtsmæssigt og i øvrigt lever op til de
arkitektoniske krav, som byggeriet formål og beliggenhed
tilsiger. Endelig har hensigten været at skabe rammerne for
løbende udvikling og gennemprøvning af nye
byggemetoder og materialer, som kan komme det øvrige byggeri
til gode.
Det foreslås, at lovens
formålsbestemmelse, og dermed anvendelsesområdet,
udvides til også at omfatte kommunalt og regionalt byggeri,
således at sådant byggeri kan underlægges de
samme krav som statsligt byggeri.
Formålsbestemmelsen indeholder ikke
selvstændige forpligtelser for de omfattede bygherrer, men
udgør en hensigtserklæring i forhold til de elementer,
der skal lægges vægt på ved offentligt
byggeri.
Den væsentligste konsekvens af den
foreslåede ændring af lovens formål og
anvendelsesområde kommer således først til
udtryk i de efterfølgende bestemmelser, der bemyndiger
økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte regler
for byggevirksomheden som sådan.
Som det fremgår under
bemærkningerne til nr. 4 og 5, hvortil der henvises, er det
imidlertid ikke hensigten, at alle regler, der udstedet med hjemmel
i loven, automatisk skal finde anvendelse for regionalt og
kommunalt byggeri. Der vil således i forbindelse med
udstedelse af regler med hjemmel i loven i hvert enkelt
tilfælde skulle tages stilling til, om en
bekendtgørelse, herunder eventuelt kun visse af
bekendtgørelsens bestemmelser, skal finde anvendelse for
regioner og kommuner.
Til nr. 4
I den gældende lov om statens
byggevirksomhed findes alene regler om det statslige byggeri. Det
foreslås som noget nyt, at økonomi- og
erhvervsministeren kan bestemme, at lovens anvendelsesområde
skal udvides således, at de administrative bestemmelser, der
fastsættes med hjemmel i loven, også kan finde
anvendelse for regioner og kommuner. Økonomi- og
erhvervsministeren kan således bestemme, hvilke
administrative bestemmelser, der skal finde anvendelse for
bygninger og dertil knyttede anlæg opført eller
på anden måde finansieret af region eller kommune. I
overensstemmelse med kongelig resolution af 27. november 2001 om
deling af By- og Boligministeriets ressort er det
påtænkt, at bestemmelsen alene skal finde anvendelse
for de bestemmelser, der fastsættes af økonomi- og
erhvervsministeren.
Ligesom for det statslige byggeri vil
reglerne omfatte regional og kommunal byggevirksomhed, herunder
opførelse, om- og tilbygninger af bygninger og dertil
knyttede anlæg.
Kun kommunalt og regionalt byggeri samt
byggeri, som opføres helt eller delvist med lån eller
tilskud fra regioner eller kommuner, vil være omfattet af
reglerne. Det samme gælder bygninger til brug for
institutioner, hvis drift helt eller delvist betales af region
eller kommune. Det vil alene være byggerier af en vis
størrelse målt efter byggeriets samlede entreprisesum,
som påtænkes omfattet af disse regler. Entreprisesummen
udgøres af de samlede omkostninger til byggeriet fratrukket
eventuelle udgifter til erhvervelse af grund samt byggemodning.
Denne mindstegrænse vil i første omgang blive fastsat
til 20 mio. kr. i bekendtgørelserne udstedt med hjemmel i
statsbyggeloven.
De regler, der allerede er udstedt med
hjemmel i lovens § 2, stk. 1, vil ikke uden videre kunne finde
anvendelse for regionalt og kommunalt byggeri. Hvis reglerne skal
gælde for regioners og kommuners byggeri, forudsætter
det, at reglerne ændres eller udstedet på ny, og at der
i den forbindelse tages konkret stilling til, hvorvidt reglerne
skal finde anvendelse for regioner og kommuner. Ved vurderingen af
om reglerne skal gælde for regioner og kommuner, vil der
blive lagt vægt på, om det vil være
hensigtsmæssigt ud fra såvel en økonomisk som en
byggeteknisk betragtning. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bestemmelser, punkt 2.1. for en nærmere
beskrivelse af de bekendtgørelser, der er udstedt med
hjemmel i § 2, stk. 1.
Det er ikke hensigten, at kommunalt og
regionalt byggeri samt byggeri, som opføres helt eller
delvist med lån eller tilskud fra regioner eller kommuner,
vil ikke blive omfattet af krav om anvendelse af nøgletal
udstedt med hjemmel i denne lov. Det samme gælder bygninger
til brug for institutioner, hvis drift helt eller delvist betales
af region eller kommune.
Det foreslåede stk. 1 omhandler
tilfælde, hvor region eller kommune er bygherre.
Ved dertil knyttede anlæg forstås
anlæg, som ligger i tilknytning til den opførte
bygning. Her er det i lighed med gældende ret i forhold til
anlæg knyttet til statsligt byggeri hensigten, at f.eks. en
skoles parkeringsplads eller boldbane kan blive omfattet af lov om
det offentliges byggevirksomhed. Derimod vil anlægsarbejder
som f.eks. havne, dæmnings-, tunnel-, brobygningsanlæg
og jernbanespor ikke være omfattet.
Det foreslåede stk. 2, 1. pkt.
omhandler tilfælde, hvor region eller kommune ikke er
bygherre, men finansierer et byggeri og dertil knyttede anlæg
helt eller delvist ved enten lån eller tilskud.
Lånet eller tilskuddet skal være
direkte øremærket til det konkrete byggeri,
førend loven kan finde anvendelse. Byggeri, som finansieres
ved generelle tilskud, er ikke omfattet af loven.
Bygninger, der finansieres af kommune eller
region ved enten lån eller tilskud, kan for eksempel
være et kulturhus eller en sundhedsklinik.
Ved finansiering af konkret byggeri ved
lån eller tilskud er udgifter forbundet med
løsøre ikke omfattet af loven. Ved
løsøre skal forstås fysiske flytbare
formuegenstande, dvs. møbler, maskiner, apparaturer,
inventar, varelagre o.l., men ikke løsøre, der
indgår som en fast bestanddel af fast ejendom.
Det foreslåede stk. 2, 2. pkt. retter
sig mod byggeri til brug for institutioner, hvis drift helt eller
delvist betales af regioner og kommuner.
Som eksempel på udgifter til drift af
institutioner kan nævnes løn til ansatte, udgifter til
indkøb af varer og tjenesteydelser og betaling for brugen af
bygningen.
Blandt institutioner, som kan blive omfattet
af loven, er børnehaver og plejehjem, hvor en kommune eller
region helt eller delvist betaler den årlige drift.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2011. De administrative bestemmelser udstedt med
hjemmel i loven vil blive ændret efterfølgende,
så de afspejler lovændringen. Der vil i den forbindelse
blive taget højde for eventuelle behov for
overgangsbestemmelser for de regionale og kommunale byggerier.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse beskriver
lovens territoriale gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 | | I lov om statens byggevirksomhed m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1712 af 16. december 2010,
foretages følgende ændringer: | »Lov om statens byggevirksomhed
m.v.« | 1. Lovens
titel affattes således: »Lov om offentlig
byggevirksomhed« | § 1.
Opførelse, om- og tilbygning af statsbygninger og
anlæg knyttet hertil skal ske på den for staten
økonomisk mest fordelagtige måde under hensyntagen til
den påtænkte anvendelse og fremtidige drift. Byggeriet
skal tilrettelægges teknisk hensigtsmæssigt og opfylde
de arkitektoniske krav, som formål og beliggenhed
tilsiger. | 2.§ 1, stk. 1, affattes
således: »Opførelse, om- og tilbygning af
bygninger, hvor staten, regioner eller kommuner er bygherre, skal
ske på den for bygherren mest fordelagtige måde under
hensyntagen til den påtænkte anvendelse og fremtidige
drift. Byggeriet skal tilrettelægges teknisk
hensigtsmæssigt og opfylde de arkitektoniske krav, som
formål og beliggenhed tilsiger.« | Stk. 2.
Statens byggevirksomhed skal tilrettelægges og
gennemføres således, at de fordele, som en omfattende
og kontinuerlig byggevirksomhed muliggør, udnyttes.
Udvikling og gennemprøvning af nye byggemetoder og
materialer, som også kan komme det øvrige byggeri til
gode, skal kunne indgå i den statslige byggevirksomhed | 3. I § 1, stk. 2, ændres
»Statens« til: »Den i stk. 1 nævnte«,
og efter »statslige« indsættes: »,
regionale og kommunale«. | | 4. Efter
§ 8 indsættes: »§ 8
a. Økonomi- og erhvervsministeren kan bestemme, at
regler, som udfærdiges i medfør af denne lov, skal
være gældende for bygninger og dertil knyttede
anlæg af en vis størrelse, hvor region eller kommune
er bygherre. Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan bestemme, at regler, som
udfærdiges i medfør af denne lov, skal være
gældende for bygninger og dertil knyttede anlæg af en
vis størrelse, der helt eller delvist finansieres ved
lån eller tilskud fra region eller kommune. Det samme
gælder bygninger til brug for institutioner, hvis drift helt
eller delvist betales af region eller kommune.« | | § 2 | | Loven træder i kraft den 1. juli
2011. | | § 3 | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|