Fremsat den 29. april 2011 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om pas til danske
statsborgere m.v. og udlændingeloven
(Fingeraftryk i pas m.v.)
§ 1
I lov om pas til danske statsborgere m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 900 af 8. september 2008, foretages
følgende ændringer:
1. § 2, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. I de
i stk. 1, nr. 1, omhandlede tilfælde indbringes
begæringen for den ret, som har kompetence til at
træffe beslutning om fængsling i medfør af
retsplejelovens § 694. I de i stk. 1, nr. 2,
omhandlede tilfælde indbringes begæringen for den ret,
som har afsagt dom i straffesagen i første instans. I de i
stk. 1, nr. 3, omhandlede tilfælde indbringes
begæringen for den ret, der er nævnt i retsplejelovens
§ 698. Ved sagens behandling finder reglerne i
retsplejelovens 4. bog i øvrigt anvendelse med de
fornødne lempelser.«
2. I
§ 4 a indsættes
før stk. 1 som nyt stykke:
»For udstedelse af pas betales et gebyr, jf.
stk. 2-6. For optagelse af digitalt fingeraftryk i forbindelse
med udstedelse af pas betales et gebyr, jf. § 4
b.«
Stk. 1-5 bliver herefter
stk. 2-6.
3.
Efter § 4 a indsættes:
Ȥ 4
b. For optagelse af digitalt fingeraftryk i forbindelse med
udstedelse af pas betales 27 kr.
Stk. 2. Gebyret
efter stk. 1 pris- og lønreguleres en gang årligt
den 1. januar med den af Finansministeriet fastsætte sats for
det generelle pris- og lønindeks. Det herefter fremkomne
beløb afrundes til nærmeste kronebeløb.
Justitsministeriet bekendtgør hvert år, hvilken
regulering der skal finde sted.«
4. § 6 ophæves.
§ 2
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1061 af 18. august 2010, som senest
ændret ved lov nr. 1604 af 22. december 2010, foretages
følgende ændring:
1. § 44,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. For
udstedelse af dansk rejselegitimation til udlændinge og for
optagelse af digitale fingeraftryk til brug for udstedelsen betales
et gebyr svarende til gebyret for udstedelse af danske pas og
optagelse af digitale fingeraftryk til brug for udstedelsen, jf.
pasloven § 4 a og § 4 b.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Loven kan
dog ved kongelig anordning sættes i kraft helt eller delvist
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Rådets forordning nr. 2252/2004 af 13. december 2004, som
ændret ved forordning nr. 444/2009 af 28. maj 2009,
indebærer, at danske pas skal indeholde biometriske kendetegn
i form af et digitalt billede af pasindehaverens ansigt og et
digitalt billede af fingeraftryk. I 2006 blev
pasudstedelsesproceduren ændret således, at danske pas
nu indeholder et digitalt billede af pasindehaverens ansigt. Kravet
om optagelse af et digitalt billede af pasindehaverens fingeraftryk
er endnu ikke opfyldt.
Der vil blive etableret et system, som kan håndtere
optagelse af fingeraftryk i passet. Det foreslås, at
meromkostningerne ved indførelse af systemet
gebyrfinansieres. Gebyret, som svarer til de gennemsnitlige
meromkostninger for det offentlige, bl.a. Rigspolitiet og
kommunerne, ved det nye system, er beregnet til at skulle
være på 27 kr.
Med lovforslaget foreslås det således, at der
indføres et nyt gebyr på 27 kr., som betales for
optagelse af fingeraftryk i forbindelse med udstedelse af pas.
Endelig indebærer lovforslaget konsekvensrettelser som
følge af ændringer i retsplejeloven og
straffeloven.
2. Lovforslagets baggrund og
indhold
På rådsmødet (generelle og eksterne
relationer) den 13.-14. december 2004 blev Rådets forordning
om standarder for sikkerhedselementer og biometriske
identifikatorer i pas og rejsedokumenter, som medlemsstaterne
udsteder (Rådets forordning (EF) nr. 2252/2004 af 13.
december 2004), vedtaget med hjemmel i afsnit IV i traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab. Forordningen
udgør en udbygning af Schengenreglerne.
Forordningen fastsætter en række
minimumssikkerhedsstandarder for EU-borgeres pas og rejsedokumenter
og indebærer endvidere, at pas m.v. skal indeholde
biometriske kendetegn i form af ansigtsbillede og fingeraftryk.
Forordningen finder også anvendelse for udstedelse af dansk
rejselegitimation til udlændinge (rejsedokument til
flygtninge og fremmedpas). Fristen for indførelse af
ansigtsbilleder var 18 måneder og for fingeraftryk 36
måneder efter vedtagelsen af de tekniske specifikationer
herfor. Med virkning fra 1. august 2006 blev biometriske pas med et
digitalt billede af pasindehaverens ansigt indført i
Danmark.
Vedtagelsen af de tekniske specifikationer vedrørende
fingeraftryk betyder efter art. 6 i Rådets forordning nr.
2252/2004 af 13. december 2004, at pas, der udstedes efter den 28.
juni 2009, skal være forsynet med en chip, der indeholder et
digitalt billede af pasindehaverens fingeraftryk.
Danske pas er som nævnt allerede i dag forsynet med en
chip, der indeholder et digitalt foto af pasindehaveren, og bortset
fra kravet om biometriske kendetegn i form af fingeraftryk opfylder
den nuværende danske pasmodel således kravene i
forordningen.
De nuværende forretningsgange ved håndtering af
pasansøgninger blev tilrettelagt i 1996 i forbindelse
med introduktionen af et nyt dansk pas. Forretningsgangene er
papirbaserede og omfatter en række manuelle arbejdsgange.
Forretningsgangene og den tilhørende
it-understøttelse blev ikke ændret i forbindelse med,
at kommunerne den 1. januar 2007 overtog ansvaret for
pasudstedelsen til danske statsborgere fra politiet.
I dag fungerer processen omkring optagelse af digitale billeder
i pas således, at pasansøgeren medbringer et foto i
forbindelse med pasansøgningen. Det medbragte foto sendes
til pasproducenten, der digitaliserer billedet ved at indscanne det
og derefter lagrer det i passets chip. Scanningen foretages
således centralt af pasproducenten i forbindelse med
fremstillingen af pasbogen.
Optagelsen af fingeraftryk adskiller sig fra optagelsen af foto
ved, at pasansøger ikke selv kan optage og aflevere et
fingeraftryk sammen med pasansøgningen. Fingeraftryk skal
således optages digitalt via en fingeraftryksscanner i
forbindelse med indgivelse af pasansøgningen. Det digitale
fingeraftryk skal herefter formidles til pasproducenten sammen med
øvrige relevante oplysninger til brug for
pasudstedelsen.
Indførelse af digitale fingeraftryk indebærer
derfor, at der skal indkøbes scanningsudstyr og etableres et
it-system til optagelse og fremsendelse af fingeraftryk,
således at der kan foretages indscanning af fingeraftryk
på pasudstedelsessteder, og fingeraftrykkene kan sendes til
producenten af pas.
Det er Rigspolitiet, der har ansvaret for at tilvejebringe
it-understøttelse til håndtering af de data, der er
nødvendige for at producere pas, og sikre formidlingen af de
registrerede data til pasproducenten. Dette sker via Det Centrale
Pasregister. Rigspolitiet har ligeledes ansvaret for produktionen
af pas, herunder løbende kontrol med pasproducenten.
Med henblik på at opfylde forordningens krav om
fingeraftryk i pas vil Rigspolitiet etablere en
it-understøttelse af optagelsen og fremsendelsen af digitale
fingeraftryk til brug for udstedelse af pas (PAS 1.1). PAS 1.1 vil
blive tilrettelagt således, at de pasudstedende myndigheder
får størst mulig fleksibilitet til at indpasse
systemet i deres eksisterende processer og systemer.
Pasudstedelsesprocessen vil således kunne foregå
på to måder i PAS 1.1. Enten som en delvist digital
proces, hvor fingeraftryk optages og sendes digitalt til PAS 1.1,
mens de resterende biometrityper (ansigtsbillede og underskrift)
sendes på et stamkort direkte til pasproducenten. Det er
denne model, som vil blive tilbudt af Rigspolitiet til
pasudstedelsesmyndighederne.
Pasudstedelsesprocessen vil også kunne foregå som en
fuldt digital proces, hvor alle typer biometri (dvs. fingeraftryk,
ansigtsbillede og underskrift) sendes digitalt til PAS 1.1.
Pasudstedelsesmyndigheden skal blot være i stand til at
aflevere de biometriske data i det korrekte format til
Rigspolitiet. Ved den fuldt digitale proces udgår stamkortet
i processen, og data fra stamkortet indgår i stedet i
biometrifilen.
I begge tilfælde sendes data fra Det Centrale Pasregister
som hidtil fra pasekspeditionsstedet til pasproducenten via en
særlig server.
Justitsministeriet foreslår, at udgifterne ved etablering
af et system til optagelse af fingeraftryk i pas gebyrfinansieres.
Gebyret for optagelse af fingeraftryk i forbindelse med udstedelse
af pas vil være på 27 kr., svarende til de
gennemsnitlige meromkostninger for det offentlige, herunder bl.a.
politiet, kommunerne og Udlændingeservice, ved den delvist
digitale løsning, dvs. udgifterne til indkøb af
scanningsudstyr til optagelse af fingeraftryk samt til etablering
og drift af PAS 1.1.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
Da omkostningerne forbundet med etablering og drift af et system
til optagelse af fingeraftryk i pas gebyrfinansieres, har
lovforslaget samlet set ikke økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne.
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser.
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder.
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, Samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, HK-Landsklubben Danmarks Domstole,
Rigsadvokaten, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Rigspolitiet,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, HK-Landsklubben
for Politiet, Datatilsynet, Kommunernes Landsforening (KL),
Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Foreningen af Advokater og
Advokatfuldmægtige, Institut for Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk Forening, Kriminalpolitisk
Forening (KRIM), Amnesty International, Danmarks Fotohandler
Forening, Dansk Erhverv og Danish Biometrics.
| | | 9. Sammenfattende skema. | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Som en konsekvens af ændringer i retsplejeloven
foreslås en ny affattelse af paslovens § 2,
stk. 3. Ved lov nr. 260 af 8. juni 1979 om ændring af
retsplejeloven m.v. (Behandling af borgerlige sager m.v.), blev
»underret« overalt i retsplejeloven ændret til
»byret«. Paslovens § 2, stk. 3,
ændres i overensstemmelse hermed.
Ved lov nr. 243 af 8. juni 1978 om ændring af
retsplejeloven m.v. (Efterforskning i straffesager, anholdelse og
varetægtsfængsling, erstatning i anledning af
strafferetlig forfølgning, herunder for frakendelse eller
inddragelse af førerretten m.v.) blev den dagældende
bestemmelse i retsplejelovens § 781 ophævet. Nu
fastlægges værnetinget i sager under efterforskning af
retsplejelovens § 694. Som følge heraf
ændres henvisningen til retsplejelovens § 781 til
§ 694.
Som følge af lov nr. 538 af 8. juni 2006 om ændring
af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og
domstolsreform) bliver alle straffesager nu anlagt ved byretten som
første instans. Det foreslås derfor, at ordene
»eller ved hvilken sagen ville være blevet behandlet,
hvis den var pådømt ved underret« i paslovens
§ 2, stk. 3, 1. pkt., udgår.
Til nr. 2.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 1 i
§ 4 a, således at det tydeliggøres, at der
fremover skal betales to gebyrer for at få udstedt pas.
Til nr. 3.
Der skal etableres et system, som kan håndtere optagelse
af fingeraftryk i pas. Det foreslås, at omkostningerne ved
systemet gebyrfinansieres.
Det foreslås, at der indføres en ny bestemmelse
(§ 4 b), som regulerer dette gebyr.
Det foreslås således i stk. 1, at der indføres et nyt
gebyr på 27 kr. som betaling for optagelse af fingeraftryk i
forbindelse med udstedelse af pas. Gebyret svarer til de
gennemsnitlige meromkostninger, som er forbundet med
indførelsen af det nye pasudstedelsessystem. Gebyret betales
for optagelse eller forsøg på optagelse af
fingeraftryk i pas. I situationer, hvor det viser sig, at der ikke
kan optages et brugbart fingeraftryk, skal gebyret således
også betales.
I stk. 2 fastsættes det,
at gebyret årligt reguleres i overensstemmelse med den
almindelige pris- og lønudvikling, og Justitsministeriet vil
hvert år udstede en bekendtgørelse om beløbets
aktuelle størrelse.
Til nr. 4.
Det foreslås som en konsekvens af ændringer i
retsplejeloven og straffeloven, at paslovens § 6
ophæves.
Ved lov nr. 385 af 20. maj 1992 om ændring af
retsplejeloven, straffeloven, færdselsloven og
udlændingeloven (Anklagemyndighedens struktur) er den
dagældende sondring mellem politisager og statsadvokatsager
ophævet. Som følge heraf foreslås paslovens
§ 6, stk. 1 og 2, ophævet.
Ved lov nr. 433 af 31. maj 2000 om lov om ændring af
forskellige lovbestemmelser i forbindelse med gennemførelsen
af en lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Ændringer som
følge af straffuldbyrdelsesloven, afskaffelse af
hæftestraffen og prøveløsladelse af
livstidsdømte m.v.) blev straffelovens § 50,
stk. 1, ændret, så bøder tilfalder
statskassen, uanset om hjemlen er i straffeloven eller
særlovgivningen. Det foreslås som følge heraf,
at paslovens § 6, stk. 3, ophæves.
Til § 2
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 44, stk. 2, vedrører
udstedelse af dansk rejsedokument for flygtninge (konventionspas)
og dansk fremmedpas. Disse dokumenter udstedes af
Udlændingeservice. Efter den gældende regel i
udlændingelovens § 44, stk. 2, betales der for
udstedelse af disse pas et beløb svarende til udstedelsen af
dansk pas. Det foreslås, at der for optagelse af digitale
fingeraftryk til brug for udstedelsen ligeledes betales et
beløb svarende til beløbet for optagelse af digitalt
fingeraftryk til brug for udstedelsen af danske pas.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2011. Gebyret for optagelse af fingeraftryk vil først blive
opkrævet, når systemet til optagelse af fingeraftryk er
etableret.
Til § 4
Bestemmelsen indeholder regler om lovens territoriale
anvendelsesområde. Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning skal kunne sættes i kraft helt
eller delvist for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om pas til danske statsborgere m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 900 af 8. september 2008, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. Politiet
kan nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger eller
inddrage et allerede udstedt pas i følgende
tilfælde: | | | 1) | når der er rejst sigtelse mod den
pågældende for et strafbart forhold, som kan antages at
medføre frihedsstraf, og der på grund af sagens
beskaffenhed eller den sigtedes forhold er føje til at
antage, at han vil unddrage sig ansvaret ved udrejse af landet
eller forbliven i udlandet, | | | 2) | når den pågældende er
idømt frihedsstraf, som ikke er afsonet, eller er
pålagt bødestraf eller konfiskation, som ikke er
erlagt, eller for hvilken sikkerhed ikke foreligger, og der
på grund af sagens beskaffenhed eller den sigtedes forhold er
føje til at antage, at han vil unddrage sig ansvaret ved
udrejse af landet eller forbliven i udlandet, | | | 3) | når den pågældendes
udrejse ville stride imod bestemmelser i lovgivningen, der har til
formål at sikre en persons tilstedeværelse her i
landet, indtil han har opfyldt ham påhvilende forpligtelser
over for det offentlige eller over for private. | | | Stk. 2.
Spørgsmålet om ophævelse af en af politiet i
medfør af stk. 1 truffet bestemmelse kan af den, hvem
pas er nægtet, eller hvis pas er inddraget, kræves
forelagt retten til afgørelse. Politiet skal uden
unødigt ophold indbringe begæringen for retten, der
ved kendelse snarest muligt afgør, om politiets bestemmelse
skal opretholdes eller ophæves. Opholder vedkommende sig i
udlandet, skal politiet, inden | | | passet inddrages, søge rettens
godkendelse af den | | 1.§ 2, stk. 3, affattes
således: | trufne bestemmelse. | | | Stk. 3. I de i
stk. 1, nr. 1, omhandlede tilfælde indbringes
begæringen for den ret, af hvilken beslutning om
fængsling i medfør af retsplejelovens § 781
ville være at træffe, i de i stk. 1, nr. 2,
omhandlede tilfælde for den underret, som har afsagt dom i
straffesagen i første instans, eller ved hvilken sagen ville
være blevet behandlet, hvis den var pådømt ved
underret. I de i stk. 1, nr. 3, omhandlede tilfælde
indbringes begæringen for den i retsplejelovens
§ 698 nævnte ret. I øvrigt finder ved sagens
behandling reglerne i retsplejelovens 4. bog anvendelse med de
fornødne lempelser. | | »Stk. 3. I
de i stk. 1, nr. 1, omhandlede tilfælde indbringes
begæringen for den ret, som har kompetence til at
træffe beslutning om fængsling i medfør af
retsplejelovens § 694. I de i stk. 1, nr. 2,
omhandlede tilfælde indbringes begæringen for den ret,
som har afsagt dom i straffesagen i første instans. I de i
stk. 1, nr. 3, omhandlede tilfælde indbringes
begæringen for den ret, der er nævnt i retsplejelovens
§ 698. Ved sagens behandling finder reglerne i
retsplejelovens 4. bog i øvrigt anvendelse med de
fornødne lempelser.« | | | | | | 2. I § 4 a indsættes før
stk. 1 som nyt stykke: | | | | § 4 a. For
udstedelse af pas til personer, der er fyldt 18 år, men ikke
har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om
social pension, betales 600 kr. Stk. 2. For
udstedelse af fællespas betales 600 kr. | | »For udstedelse af pas betales et gebyr, jf.
stk. 2-6. For optagelse af digitalt fingeraftryk i forbindelse
med udstedelse af pas betales et gebyr, jf. § 4
b.« Stk. 1-5 bliver herefter stk. 2-6. | Stk. 3. For
udstedelse af pas til personer, der har nået
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,
betales 350 kr. | | | Stk. 4. For
udstedelse af pas til personer, der er under 18 år, betales
115 kr. | | | Stk. 5.
Stk. 1-4 gælder også ved ombytning af pas,
udstedelse af ekstra pas og udstedelse af nyt pas i
gyldighedsperioden. Dog udstedes nyt pas uden betaling, hvis et pas
på grund af forhold, der må tilregnes den pasudstedende
myndighed, lider af væsentlige mangler. | | | | | | | | 3. Efter
§ 4 a indsættes: | | | | | | »§ 4
b. For optagelse af digitalt fingeraftryk i forbindelse med
udstedelse af pas betales 27 kr. Stk. 2. Gebyret efter stk. 1 pris- og
lønreguleres en gang årligt den 1. januar med med den
af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og
lønindeks. Det herefter fremkomne beløb afrundes til
nærmeste kronebeløb. Justitsministeriet
bekendtgør hvert år, hvilken regulering der skal finde
sted.« | | | | § 6.
Sager angående overtrædelser af denne lov behandles som
politisager. Stk. 2. De i
retsplejelovens kapitel 68 (beslaglæggelse), kapitel 69
(ransagning), kapitel 71 (anholdelse) og kapitel 72
(fængsling)omhandlede retsmidler finder anvendelse ved
overtrædelse af denne lov i samme omfang som i sager, som det
efter de almindelige regler i retsplejeloven tilkommer
statsadvokaten at forfølge. Stk. 3.
Bøder, der vedtages eller idømmes i medfør af
denne lov, tilfalder statskassen. | | 4.§ 6 ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1061 af 18. august 2010, som senest
ændret ved lov nr. 1604 af 22. december 2010, foretages
følgende ændring: | | | | § 44.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan
fastsætte regler om betaling for ansøgninger om visum
og forlængelse af visum for ansøgninger, der indgives
her i landet om opholds- og arbejdstilladelse. | | | Stk. 2. For udstedelse
af dansk rejselegitimation til udlændinge betales et
beløb svarende til beløbet for udstedelse af dansk
pas, jf. paslovens § 4 a. Stk. 3. Ministeren for
flygtninge, indvandrere og integration kan fastsætte regler
om betaling for genudstedelse af opholdskort. | | 1.§ 44, stk. 2, affattes
således: Stk. 2. For udstedelse
af dansk rejselegitimation til udlændinge og for optagelse af
digitale fingeraftryk til brug for udstedelsen betales et gebyr
svarende til gebyret for udstedelse af danske pas og optagelse af
digitale fingeraftryk til brug for udstedelsen, jf. pasloven §
4 a og § 4 b. |
|