Fremsat den 29. april 2011 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven og lov om
retsafgifter
(Forhøjelse af
beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces
m.v.)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1237 af 26. oktober 2010, som ændret ved § 1 i
lov nr. 404 af 21. april 2010, § 2 i lov nr. 718 af 25.
juni 2010, § 2 i lov nr. 1549 af 21. december 2010,
§ 2 i lov nr. 1552 af 21. december 2010 og lov nr. 292 af
11. april 2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 477 a, stk. 1, 1.
pkt., ændres »50.000« til:
»100.000«.
§ 2
I lov om retsafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 936 af 8. september 2006, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 518 af 6. juni 2007,
§ 3 i lov nr. 718 af 25. juni 2010 og senest ved lov nr.
221 af 21. marts 2011, foretages følgende
ændringer:
1. § 1, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
2. I
§ 1 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Stk. 1 og 2 gælder ikke, når retssagsbehandling
indledes på grundlag af et betalingspåkrav i
medfør af retsplejelovens § 477 f, 1. pkt., jf.
dog § 3, stk. 5.«
Stk. 3 bliver herefter til
stk. 4.
3. I
§ 15 a, stk. 1,
indsættes efter »betalingspåkrav«: »,
som angår højst 50.000 kr.,«.
4. § 15 b ophæves, og i stedet
indsættes:
Ȥ 15 b. For
betalingspåkrav, som angår mere end 50.000 kr., betales
750 kr. med tillæg af 1,2 pct. af den del af kravet, der
overstiger 50.000 kr., og med tillæg af de i stk. 2
nævnte beløb. Hvis sagen afsluttes uden meddelelse af
påtegning i medfør af retsplejelovens § 477
e, stk. 2, 1. pkt., eller indledning af retssagsbehandling i
medfør af retsplejelovens § 477 f, 1. pkt.,
bortfalder den del af afgiftspligten efter 1. pkt., som overstiger
400 kr.
Stk. 2. Anmoder
fordringshaveren om, at udlæg iværksættes uden
fornyet anmodning, såfremt skyldneren ikke fremsætter
indsigelser, betales yderligere 300 kr. med tillæg af
½ pct. af den del af kravet, der overstiger 3.000 kr.
Afgiftspligten efter 1. pkt. bortfalder, hvis sagen afsluttes uden
iværksættelse af tvangsfuldbyrdelse i medfør af
retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2. pkt.
Afgiftspligten efter 1. pkt. bortfalder endvidere i de
tilfælde, der er nævnt i § 16,
stk. 6.
Stk. 3.
Afgiftspligten efter stk. 1 og 2 bortfalder, hvis forkyndelse
af betalingspåkravet undlades, fordi udlæg er udelukket
efter retsplejelovens § 490 eller konkurslovens
§§ 12 c, 31 eller 207, og fordringshaveren har
anmodet om, at forkyndelse undlades, jf. retsplejelovens
§ 477 d, stk. 1.
§ 15
c. Reglerne i kapitel 1 finder anvendelse med de
fornødne lempelser.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. oktober 2011.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | | 1.1. | Baggrunden for lovforslaget | 2. | Retsplejelovens kapitel
44 a | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Lovforslagets indhold | 3. | Retsafgifter | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Lovforslagets indhold | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte myndigheder
mv. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Retsplejelovens kapitel 44 a om
betalingspåkrav blev indført ved lov nr. 450 af 9.
juni 2004 om ændring af retsplejeloven og lov om retsafgifter
(Forenklet inkassoproces) og trådte i kraft den 1. januar
2005. Formålet med indførelsen af reglerne var at
lette inddrivelsen af ubestridte pengekrav. I lyset af de
erfaringer, der var opnået med reglerne i praksis, blev
reglerne justeret ved lov nr. 518 af 6. juni 2007 om ændring
af retsplejeloven, lov om retsafgifter og konkursloven (Visse
ændringer af regler om forenklet inkassoproces, forbud mod
mobiltelefoner m.v. i retslokaler og ophævelse af regler om
rettergangsbøder).
Ved lov nr. 520 af 6. juni 2007 om ændring
af retsplejeloven (Revision af regler om advokaters virksomhed)
blev møderetsmonopolet for advokater lempet, så andre
end advokater kan repræsentere parterne i form af at
møde i retten og underskrive processkrifter bl.a. i den
forenklede inkassoproces, jf. retsplejelovens § 260,
stk. 5.
Lovændringen byggede på forslag fra
Advokatudvalget i betænkning nr. 1479/2006 om retsplejelovens
regler om advokater. Udvalget begrundede bl.a. sit forslag med, at
hensynet til fri konkurrence var tillagt en meget høj
prioritet såvel i Danmark som internationalt, og at
konkurrencebegrænsende ordninger som advokaters
møderetsmonopol derfor alene burde opretholdes, hvis de
kunne begrundes med tungtvejende hensyn, som ikke kunne tilgodeses
på en mindre konkurrencebegrænsende måde.
Justitsministeriet fandt som udvalget, at der i et vist omfang
kunne ske en lempelse af advokaters møderetsmonopol i
byretterne, uden at de vægtige hensyn, der ligger bag
reglerne, blev sat over styr, og tiltrådte således
udvalgets forslag.
Særligt for så vidt angår
forslaget om lempelse af møderetsmonopolet i den forenklede
inkassoproces anførte Advokatudvalget, at reglerne var
udformet således, at varetagelsen af partens interesser under
sagen ikke forudsatte, at vedkommende var repræsenteret ved
en advokat. De sager, der iværksattes efter den forenklede
inkassoproces, var (som altovervejende hovedregel) ikke-tvistige,
og de opgaver, som en repræsentant for en part skulle
udføre i den forenklede inkassoproces, var relativt
begrænsede. Justitsministeriet var enig heri.
Ved lovforslaget blev der også i
retsplejelovens §§ 267 a-267 d indført regler
om god skik for repræsentanter, der ikke er advokater.
Med det fremsatte lovforslag lempes advokaters
møderetsmonopol yderligere, da forslaget vil medføre,
at andre end advokater også vil kunne repræsentere
parterne i sager, der behandles efter den forenklede inkassoproces,
når sagsgenstanden ligger i intervallet 50.000 kr. - 100.000
kr.
Lovforslaget indeholder endvidere nogle
ændringer af lov om retsafgifter som følge af
forhøjelsen af beløbsgrænsen i den forenklede
inkassoproces.
1.1. Baggrund for
lovforslaget
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
Aftale om Konkurrencepakken af 11. april 2011 mellem regeringen,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Kristendemokraterne, som har
til formål at fremme konkurrencen og produktiviteten i den
private og offentlige sektor.
Lovforslaget har til formål at gøre
retsplejelovens regler om betalingspåkrav (den forenklede
inkassoproces) anvendelige i flere sager og dermed at lempe
advokaters møderetsmonopol for at bidrage til øget
konkurrence på området.
Sager om betalingspåkrav, der behandles
efter den forenklede inkassoproces, er efter gældende ret
undtaget fra hovedreglen om, at alene advokater kan
repræsentere parter i en retssag ved møde i retten og
ved at underskrive processkrifter. Det indebærer, at
eksempelvis inkassobureauer kan repræsentere deres klienter i
disse sager.
Med forslaget forhøjes
beløbsgrænsen for sager, der kan behandles efter den
forenklede inkassoproces, fra 50.000 kr. til 100.000 kr. Fremover
vil bl.a. inkassobureauer således kunne repræsentere
deres klienter i et større antal sager ved domstolene.
2. Retsplejelovens kapitel 44 a
2.1. Gældende ret
2.1.1. Retsplejelovens
kapitel 44 a (§§ 477 a-f) indeholder regler om
betalingspåkrav (den forenklede inkassoproces). Reglerne blev
indført ved lov nr. 450 af 9. juni 2004 om ændring af
retsplejeloven og lov om retsafgifter (Forenklet inkassoproces), og
de trådte i kraft den 1. januar 2005. I lyset af de
erfaringer, der var opnået med reglerne i praksis, blev der
foretaget mindre justeringer af reglerne ved lov nr. 518 af 6. juni
2007 om ændring af retsplejeloven, lov om retsafgifter og
konkursloven (Visse ændringer af regler om forenklet
inkassoproces, forbud mod mobiltelefoner m.v. i retslokaler og
ophævelse af regler om rettergangsbøder).
Reglerne i den forenklede inkassoproces bygger
på den del af Retsplejerådets betænkning nr.
1436/2004 om reform af den civile retspleje III (Adgang til
domstolene), der vedrører en forenklet inkassoproces.
Formålet med at indføre en forenklet
inkassoproces var at lette inddrivelsen af ubestridte pengekrav ved
at indføre en valgfri fremgangsmåde for retslig
inddrivelse af ubestridte pengekrav med henblik på en
enklere, hurtigere og billigere inddrivelse, hvor tilvejebringelsen
af grundlaget for tvangsfuldbyrdelse sker i én arbejdsgang.
Denne arbejdsgang består i, at et krav om betaling
(betalingspåkravet) forkyndes for skyldneren, hvorefter
skyldneren har en frist til at gøre indsigelse mod kravet.
Fremsætter skyldneren ikke rettidigt indsigelser mod kravet,
kan betalingspåkravet tjene som grundlag for
tvangsfuldbyrdelse og har i øvrigt samme bindende virkning
som en dom.
2.1.2. Retsplejelovens
§ 477 a, stk. 1, fastlægger, hvilke krav der
kan behandles efter reglerne i den forenklede inkassoproces. Efter
bestemmelsen kan den forenklede inkassoproces anvendes ved
inddrivelse af forfaldne pengekrav på højst 50.000
kr., når fordringshaveren ikke forventer, at skyldneren har
indsigelser mod kravet eller vil gøre modkrav
gældende. Renter og omkostninger medregnes ikke ved
opgørelsen af kravets værdi.
Hvis der er angivet flere skyldnere i samme
betalingspåkrav, skal reglerne i §§ 477 d-f
anvendes for hver skyldner for sig, jf. § 477 a,
stk. 2.
Inddrivelsen af forfaldne pengekrav ved
hjælp af den forenklede inkassoproces indledes, jf.
§ 477 b, stk. 1, ved indlevering af et
betalingspåkrav til fogedretten i en retskreds, hvor der er
værneting efter retsplejelovens kapitel 22 og 23. Hvis
fordringshaveren ved indleveringen af betalingspåkravet
anmoder om, at udlæg iværksættes uden en fornyet
anmodning, jf. § 477 b, stk. 4, nr. 2, skal
betalingspåkravet dog indleveres til fogedretten i en
retskreds, hvor der endvidere er værneting efter
§ 487, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.
Ifølge § 477 b, stk. 2, skal
der, før betalingspåkravet indleveres til fogedretten,
være sendt en påkravsskrivelse til skyldneren.
Påkravsskrivelsen skal opfylde betingelserne i
§ 10, stk. 2 og 3, i lov om inkassovirksomhed, og
fristen i lovens § 10, stk. 3, skal være
udløbet, jf. dog lovens § 11. Der skal
således være sendt en påkravsskrivelse til
skyldneren, der tydeligt angiver alle oplysninger, som er
nødvendige for, at skyldneren kan bedømme
fordringen.
Kravene til betalingspåkravet er fastlagt i
§ 477 b, stk. 3. Efter bestemmelsen skal et
betalingspåkrav indeholde: 1) parternes navn og adresse,
herunder angivelse af en postadresse i Danmark, hvortil meddelelser
til fordringshaveren vedrørende sagen kan sendes, og hvor
forkyndelse kan ske, 2) angivelse af den ret, ved hvilken
inddrivelsen indledes, 3) fordringshaverens krav og 4) en kort
fremstilling af de faktiske og retlige omstændigheder,
hvorpå kravet støttes.
Betalingspåkravet skal endvidere indeholde
oplysning om: 1) hvorvidt fordringshaveren ønsker
betalingspåkravet forkyndt for skyldneren, såfremt
udlæg er udelukket efter § 490 eller konkurslovens
§§ 12 c, 31 eller 207, 2) hvorvidt fordringshaveren
ønsker, at udlæg iværksættes uden fornyet
anmodning fra fordringshaveren, såfremt skyldneren ikke
fremsætter indsigelser, og 3) hvorvidt fordringshaveren
ønsker, at retssagsbehandling indledes på grundlag af
betalingspåkravet uden indlevering af stævning,
såfremt skyldneren fremsætter indsigelser, jf.
§ 477 b, stk. 4.
Med hjemmel i retsplejelovens § 477 b,
stk. 5, har Domstolsstyrelsen ved bekendtgørelse nr.
646 af 18. juni 2007 fastsat nærmere regler om
betalingspåkravets udformning, herunder om anvendelse af en
særlig blanket.
Fogedretten vejleder om udfyldning af blanketter,
jf. § 477 b, stk. 6.
Hvis betalingspåkravet ikke opfylder
betingelserne i §§ 477 a og 477 b, afviser
fogedretten sagen ved en beslutning, der meddeles fordringshaveren,
jf. § 477 c, stk. 1. Der kan dog i stedet ske
henvisning til den kompetente fogedret, jf. bestemmelsens
stk. 3, hvis det fremgår af det foreliggende, hvilken
fogedret der er kompetent. Sagen afvises endvidere, hvis
fordringshaverens krav er uklart eller ikke findes begrundet i
sagsfremstillingen, eller sagsfremstillingen må antages i
væsentlige henseender at være urigtig. Anmoder
fordringshaveren herom, træffes afgørelsen om
afvisning ved kendelse.
I stedet for at afvise sagen kan fogedretten
indrømme fordringshaveren en frist til at afhjælpe de
mangler, der er nævnt i § 477 c, stk. 1, jf.
§ 477 c, stk. 2.
Ifølge § 477 c, stk. 4,
træffer fogedretten afgørelse om betaling af
sagsomkostninger og giver betalingspåkravet påtegning
herom.
Er betingelserne i §§ 477 a og 477
b opfyldt, lader fogedretten betalingspåkravet
vedhæftet Domstolsstyrelsens Vejledning til skyldneren om
retsvirkningerne af betalingspåkravet og om, hvad skyldneren
bør foretage sig til varetagelse af sine interesser,
forkynde for skyldneren på grundlag af de oplysninger, som
betalingspåkravet indeholder, jf. § 477 d,
stk. 1 og 3. Forkyndelse foretages dog ikke, hvis udlæg
er udelukket efter § 490 eller konkurslovens
§§ 12 c, 31 eller 207), og fordringshaveren har
anmodet om, at forkyndelse i så fald undlades, jf.
§ 477 b, stk. 4, nr. 1.
Er angivelsen af skyldnerens navn og adresse, jf.
§ 477 b, stk. 3, nr. 1, unøjagtig,
således at forkyndelse ikke kan foretages på grundlag
af fordringshaverens oplysninger, kan fogedretten afvise sagen, jf.
§ 477 d, stk. 2. Bestemmelserne i § 477 c,
stk. 1, 3. pkt., og stk. 2, finder tilsvarende
anvendelse.
Det følger af § 477 e,
stk. 1, at skyldneren, hvis vedkommende har indsigelser mod
kravet, skriftligt skal give fogedretten meddelelse herom inden 14
dage fra forkyndelsen af betalingspåkravet. Fristen for
indsigelser er dog 4 uger, hvis forkyndelse sker i udlandet,
på Færøerne eller i Grønland.
Hvis skyldneren ikke rettidigt fremkommer med
indsigelser mod kravet, giver fogedretten betalingspåkravet
påtegning herom og underretter parterne. Har fordringshaveren
anmodet om foretagelse af udlæg uden fornyet anmodning, jf.
§ 477 b, stk. 4, nr. 2, iværksætter
fogedretten herefter tvangsfuldbyrdelse på grundlag af
betalingspåkravet, der sidestilles med en anmodning om
tvangsfuldbyrdelse. Har fordringshaveren ikke anmodet om
foretagelse af udlæg uden fornyet anmodning, sender
fogedretten udskrift af betalingspåkravet til
fordringshaveren, jf. § 477 e, stk. 2.
Når betalingspåkravet har fået
påtegning efter § 477 e, stk. 2, 1. pkt., har
det samme bindende virkning som en dom, jf. § 477 e,
stk. 3.
Skyldneren kan, inden 4 uger efter, at fogedretten
har givet betalingspåkravet påtegning om, at der ikke
rettidigt er fremkommet indsigelser, ved skriftlig anmodning til
fogedretten kræve sagen genoptaget. Fogedretten kan herudover
undtagelsesvis genoptage sagen, hvis anmodning herom indgives
senere, men inden 1 år efter, at fogedretten har givet
betalingspåkravet påtegning om, at der ikke rettidigt
er fremkommet indsigelser. Fogedretten kan betinge genoptagelse af,
at skyldneren betaler de sagsomkostninger, der er pålagt
skyldneren, eller stiller sikkerhed for betalingen, jf.
§ 477 e, stk. 4.
Genoptages sagen, annullerer fogedretten
påtegningen efter § 477 e, stk. 2. 1. pkt., og
går herefter frem efter § 477 f.
Fremkommer skyldneren rettidigt med indsigelser
mod kravet, jf. § 477 e, stk. 1, og har
fordringshaveren anmodet om, at retssagsbehandling indledes uden
indlevering af stævning, jf. § 477 b, stk. 4,
nr. 3, iværksætter retten retssagsbehandling på
grundlag af betalingspåkravet, der sidestilles med en
stævning. Sagen fortsætter herefter som en civil
retssag. Har fordringshaveren ikke anmodet om, at
retssagsbehandling indledes uden indlevering af stævning,
sendes betalingspåkravet til fordringshaveren, og skyldneren
underrettes herom, jf. § 477 f.
Ifølge § 477 g kan
afgørelser, der træffes af fogedretten, kæres
efter reglerne i retsplejelovens kapitel 53.
2.1.3. I sager om
inddrivelse af forfaldne pengekrav efter reglerne i den forenklede
inkassoproces kan en part, jf. retsplejelovens § 260,
stk. 5, være repræsenteret ved andre end de
personer, der er nævnt i bestemmelsens stk. 2 og 3. En
part kan således være repræsenteret ved andre
personer end advokater, f.eks. ved et inkassobureau eller en
revisor. Repræsentationen efter § 260, stk. 5,
kan i den forenklede inkassoproces bestå i at underskrive
processkrifter, jf. retsplejelovens § 261, stk. 2,
hvilket ellers er omfattet af advokaters
møderetsmonopol.
Bestemmelsen i retsplejelovens § 260,
stk. 5, blev indsat ved lov nr. 520 af 6. juni 2007 om
ændring af retsplejeloven (Revision af regler om advokaters
virksomhed). Ved denne lov blev møderetsmonopolet for
advokater lempet, så andre end advokater kan
repræsentere parterne bl.a. i den forenklede inkassoproces.
Om baggrunden herfor henvises til pkt. 1.2 ovenfor.
Samtidig med lempelsen af advokaters
møderetsmonopol blev der i retsplejelovens
§§ 267 a-d indført regler om god skik for
repræsentanter, der ikke er advokater, så disse skal
leve op til de samme regler om god skik som andre
rettergangsfuldmægtige.
2.2. Lovforslagets indhold
2.2.1. Det
foreslås at ændre retsplejelovens § 477 a,
stk. 1, således at beløbsgrænsen på
50.000 kr. forhøjes til 100.000 kr.
Forslaget om forhøjelse af
beløbsgrænsen indebærer samtidig en yderligere
lempelse af advokaters møderetsmonopol, da andre end
personer omfattet af retsplejelovens § 260, stk. 2
og 3, vil kunne repræsentere parterne i disse sager, jf.
retsplejelovens § 260, stk. 5.
Reglerne i den forenklede inkassoproces er
udformet således, at varetagelsen af parternes interesser
under sagen ikke forudsætter, at vedkommende er
repræsenteret ved en advokat. Endvidere er de sager, der
iværksættes efter den forenklede inkassoproces (som
altovervejende hovedregel) ikke-tvistige, og de opgaver, som en
repræsentant for en part skal udføre i forbindelse med
gennemførelsen af et betalingspåkrav efter den
forenklede inkassoproces, er relativt begrænsede. Det er
på den baggrund ubetænkeligt at lempe advokaters
møderetsmonopol som foreslået.
2.2.2. Reglerne i
retsplejelovens kapitel 44 a om den forenklede inkassoproces bygger
som anført ovenfor i pkt. 2.1.1 på den del af
Retsplejerådets betænkning nr. 1436/2004 om reform af
den civile retspleje III (Adgang til domstolene), der
vedrører en forenklet inkassoproces.
I forbindelse med indførelsen af reglerne
om den forenklede inkassoproces blev det overvejet, om
beløbsgrænsen på 50.000 kr. burde være
højere eller eventuelt helt burde fjernes, da der - som
anført af Retsplejerådet i betænkning nr.
1436/2004 - ikke var retssikkerhedsmæssige
betænkeligheder ved at lade den forenklede inkassoproces
omfatte pengekrav på over 50.000 kr. Justitsministeriet fandt
dog, at det ville være mest hensigtsmæssigt som
foreslået af Retsplejerådet foreløbigt at
begrænse den forenklede inkassoproces til pengekrav på
højst 50.000 kr., da der var tale om en ny procesform, og at
der derfor efter Justitsministeriets opfattelse burde
indhøstes praktiske erfaringer med reglerne, før
beløbsgrænsen eventuelt kunne sættes op eller
ophæves.
Retsplejelovens regler om den forenklede
inkassoproces trådte i kraft den 1. januar 2005, og de har
således på nuværende tidspunkt fungeret i mere
end 6 år. Reglerne er endvidere blevet revideret med virkning
fra den 1. januar 2007 i lyset af de erfaringer, der på dette
tidspunkt var opnået med reglerne i praksis.
Der foreligger ikke oplysninger om de hidtidige
erfaringer med den forenklede inkassoproces, som gør det
betænkeligt at hæve beløbsgrænsen til
100.000 kr.
Justitsministeriet finder det på den
baggrund ubetænkeligt nu at hæve
beløbsgrænsen til 100.000 kr.
Det bemærkes, at efter gældende ret
kan sager behandlet efter den forenklede inkassoproces, hvori der
iværksættes retssagsbehandling, behandles efter
retsplejelovens kapitel 39 om behandling af sager om mindre krav
(småsagsprocessen), der kan anvendes ved krav på
højst 50.000 kr.
Efter forslaget vil pengekrav på mere end
50.000 kr. også kunne behandles efter den forenklede
inkassoproces. Der foreslås ikke en ændring af
beløbsgrænsen i småsagsprocessen, og sager
vedrørende krav på mere end 50.000 kr. vil
således ikke kunne behandles efter småsagsprocessen,
hvis der iværksættes retssagsbehandling.
Fra det tidspunkt, hvor retten
iværksætter retssagsbehandling, fortsætter en sag
om pengekrav på mere end 50.000 kr. således som en
almindelig civil retssag, hvor betalingspåkravet sidestilles
med en stævning. Bestemmelsen i retsplejelovens
§ 260, stk. 5, om repræsentation af parterne
ved andre end advokater eller personer omfattet af bestemmelsens
stk. 3, vil i en sådan sag ikke finde anvendelse efter
dette tidspunkt, hvor sagen ikke længere behandles efter den
forenklede inkassoproces og heller ikke kan behandles efter
småsagsprocessen i retsplejelovens kapitel 39, da kravet
angår mere end 50.000 kr. Under den civile retssag kan
parterne således ikke længere lade sig
repræsentere ved f.eks. et inkassobureau eller en revisor ved
møder i retten eller ved underskrivelse af
processkrifter.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1, og bemærkningerne hertil.
3. Retsafgifter
3.1. Gældende ret
Bekendtgørelse nr. 936 af 8. september 2006
af lov om retsafgifter indeholder i kapitel 2 a
(§§ 15 a-15 b) regler om betaling af retsafgifter
ved indlevering af et betalingspåkrav.
Efter § 15 a, stk. 1, betales der
for betalingspåkrav en retsafgift på 400 kr. med
tillæg af de beløb, der er nævnt i bestemmelsens
stk. 2-4.
Anmoder fordringshaveren om, at udlæg
iværksættes uden fornyet anmodning, såfremt
skyldneren ikke fremsætter indsigelser, men ikke om, at
retssagsbehandling indledes på grundlag af
betalingspåkravet uden indlevering af stævning,
såfremt skyldneren fremsætter indsigelser, betales
yderligere 300 kr. Denne afgiftspligt bortfalder, hvis sagen
afsluttes uden iværksættelse af tvangsfuldbyrdelse i
medfør af retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2.
pkt., samt i de tilfælde, der er nævnt i
§ 16, stk. 6, i lov om retsafgifter, jf. denne lovs
§ 15 a, stk. 2.
Anmoder fordringshaveren om, at retssagsbehandling
indledes på grundlag af betalingspåkravet uden
indlevering af stævning, såfremt skyldneren
fremsætter indsigelser, men ikke om, at udlæg
iværksættes uden fornyet anmodning, såfremt
skyldneren ikke fremsætter indsigelser, betales yderligere
100 kr. Denne afgiftspligt bortfalder, hvis sagen afsluttes uden
indledning af retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt., jf. § 15 a, stk. 3, i
lov om retsafgifter.
Anmoder fordringshaveren både om, at
udlæg iværksættes uden fornyet anmodning,
såfremt skyldneren ikke fremsætter indsigelser, og om,
at retssagsbehandling indledes på grundlag af
betalingspåkravet uden indlevering af stævning,
såfremt skyldneren fremsætter indsigelser, betales
yderligere 300 kr. Iværksættes tvangsfuldbyrdelse i
medfør af retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2.
pkt., bortfalder denne afgiftspligt i de tilfælde, der er
nævnt i § 16, stk. 6, medmindre der indledes
retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt., hvor den del af afgiften, der
overstiger 100 kr., bortfalder, medmindre der har været
iværksat tvangsfuldbyrdelse i medfør af
retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2. pkt., uden at
der har været tale om et tilfælde som nævnt i
§ 16, stk. 6. Afgiften på 300 kr. bortfalder
helt, hvis sagen afsluttes uden iværksættelse af
tvangsfuldbyrdelse i medfør af retsplejelovens
§ 477 e, stk. 2, 2. pkt., eller indledning af
retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt., jf. § 15 a, stk. 4.
Ifølge § 15 a, stk. 5,
bortfalder afgiftspligten efter § 15 a, stk. 1-4,
hvis forkyndelse af betalingspåkravet undlades, fordi
udlæg er udelukket efter retsplejelovens § 490
eller konkurslovens §§ 12 c, 31 eller 207, og
fordringshaveren har anmodet om, at forkyndelse udelades, jf.
retsplejelovens § 477 d, stk. 1.
Ud over de særlige regler om retsafgifter
ved betalingspåkrav i kapitel 2 a finder reglerne i kapitel 1
i lov om retsafgifter anvendelse ved betalingspåkrav med de
fornødne lempelser, jf. § 15 b. Det følger
bl.a. af lovens § 1, at der ikke som normalt skal betales
500 kr. ved sagens anlæg, når retssagsbehandling
indledes på grundlag af et betalingspåkrav i
medfør af retsplejelovens § 477 f, 1. pkt.
Udvider fordringshaveren sin påstand til
mere end 50.000 kr. efter, at betalingspåkravet er
overgået til retssagsbehandling, skal der betales yderligere
afgift, jf. § 3, stk. 5. Den yderligere afgift
beregnes som afgiften efter § 1, stk. 1 og 2, med
fradrag af den afgift, der er betalt efter § 15 a.
3.2. Lovforslagets indhold
3.2.1. Som
anført ovenfor under pkt. 3.1 er der i lov om retsafgifter,
jf. lovbekendtgørelse nr. 936 af 8. september 2006, fastsat
regler om retsafgifter ved betalingspåkrav i kapitel 2 a
(§§ 15 a-15 b).
Retsafgifterne for den forenklede inkassoproces
bygger som foreslået af Retsplejerådet i
betænkning nr. 1436/2004 på to hovedprincipper: 1) at
afgiften for rettens behandling af selve betalingspåkravet
skal være lavere end afgiften for en civil retssag, og 2) at
den samlede afgift for rettens behandling af selve
betalingspåkravet samt enten udlæg eller
retssagsbehandling skal være lavere, når
fordringshaveren samtidig med indleveringen af
betalingspåkravet anmoder om behandling i én samlet
sagsgang, end når fordringshaveren efter anmodning får
betalingspåkravet tilbage og derefter ved særskilt
anmodning iværksætter udlæg eller
retssagsbehandling. Disse to hovedprincipper skal ses i forhold til
formålet med at indføre en forenklet inkassoproces -
nemlig at lette inddrivelsen af ubestridte pengekrav ved at
indføre en valgfri fremgangsmåde for retslig
inddrivelse af ubestridte pengekrav med henblik på en
enklere, hurtigere og billigere inddrivelse.
Formålet med det fremsatte lovforslag er
ikke som sådan billigere inddrivelse, men som anført
ovenfor under pkt. 1.1 at lempe advokaters møderetsmonopol i
sager, der kan behandles efter den forenklede inkassoproces, og som
angår krav på op til 100.000 kr., for dermed at
øge konkurrencen blandt de personer, der efter
retsplejelovens § 260 kan repræsentere parterne i
disse sager.
3.2.2. Det
foreslås, at de gældende regler om retsafgifter for
betalingspåkrav i § 15 a i lov om retsafgifter
fastholdes for betalingspåkrav, der angår højst
50.000 kr.
Det foreslås endvidere, at retsafgiften for
betalingspåkrav, som angår mere end 50.000 kr.,
fastsættes, så den svarer til den retsafgift, der skal
betales, hvis sagen ikke føres efter den forenklede
inkassoproces. Efter forslaget sidestilles indlevering af et
betalingspåkrav, som angår mere end 50.000 kr.,
således med indlevering af en stævning med hensyn til
retsafgifter.
Det foreslås således, at afgiften for
rettens behandling af selve betalingspåkravet og i givet fald
en retssagsbehandling i én samlet sagsgang skal være
750 kr. med tillæg af 1,2 pct. af den del af kravet, der
overstiger 50.000 kr.
Hvis der iværksættes
retssagsbehandling efter retsplejelovens § 477 f, 1.
pkt., skal der i givet fald betales afgift efter retsafgiftslovens
§ 2 for hovedforhandling eller for skriftlig behandling,
der træder i stedet herfor. Udvides sagsøgerens
påstand efter, at betalingspåkravet er overgået
til retssagsbehandling, skal der endvidere betales yderligere
afgift, jf. § 3, stk. 5, der beregnes som afgiften
efter § 1, stk. 1 og 2, af den udvidede
påstand med fradrag af den afgift, der allerede er betalt
efter § 15 a eller den foreslåede § 15
b.
Afsluttes sagen uden påtegning i
medfør af retsplejelovens § 477 e, stk. 2. 1.
pkt., eller uden indledning af retssagsbehandling i medfør
af retsplejelovens § 477 f, foreslås det, at den
del af afgiften, der overstiger 400 kr. bortfalder. Hermed
ligestilles en fordringshaver, der indleverer et
betalingspåkrav på over 50.000 kr., i disse
tilfælde med den fordringshaver, der indleverer et
betalingspåkrav på højst 50.000 kr., for
så vidt angår retsafgiften. Afgiften for rettens
behandling af selve betalingspåkravet udgør
således aldrig mere end 400 kr. uanset kravets
størrelse, når sagen afsluttes uden påtegning
eller retssagsbehandling.
Det foreslås endvidere, at afgiften for
behandling i én samlet sagsgang af betalingspåkrav og
udlæg skal være på yderligere 300 kr. med
tillæg af ½ pct. af den del af kravet, der overstiger
3.000 kr. Den foreslåede yderligere afgift svarer
således til, hvad der er gældende for udlæg, der
ikke gennemføres på grundlag af et
betalingspåkrav, jf. § 16, stk. 1.
Hvis sagen afsluttes uden
iværksættelse af tvangsfuldbyrdelse i medfør af
retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2. pkt.,
foreslås det, at denne afgiftspligt bortfalder. Dette skal
ligeledes gælde, hvis fogedretten efter retsplejelovens
§ 490, stk. 1, afviser at foretage
udlægsforretning, eller hvis denne afvises efter
konkurslovens §§ 12 c, 31, eller 207.
Endelig foreslås en bestemmelse svarende til
§ 15 a, stk. 5. Afgiftspligten bortfalder
således helt, hvis forkyndelse af betalingspåkravet
undlades, fordi udlæg er udelukket efter retsplejelovens
§ 490 eller konkurslovens §§ 12 c, 31,
eller 207, og fordringshaveren har anmodet om, at forkyndelse
undlades, jf. retsplejelovens § 477 d, stk. 1.
Med lovforslaget lægges der således
ikke op til en afgiftslempelse for inddrivelse af pengekrav
på over 50.000 kr. Dog vil den del af afgiftspligten, der
ligger over 400 kr. (som er afgiften for rettens behandling af
selve betalingspåkravet, når kravet er på
højst 50.000 kr.) bortfalde, hvis sagen afsluttes uden
meddelelse af påtegning eller indledning af
retssagsbehandling.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr.
1 og 2, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vil medføre, at civilretterne
vil få færre inkassosager, og at fogedretterne omvendt
vil skulle behandle et øget antal betalingskrav, idet den
forenklede inkassoproces fremover også vil finde anvendelse
på krav mellem 50.000 kr. - 100.000 kr. Da der i det
væsentlige alene sker en omlægning af opgavefordelingen
mellem civilretterne og fogedretterne, vil forslaget som
udgangspunkt ikke medføre et merarbejde hos domstolene.
Ændringen af proceduren, som bl.a. medfører en enklere
og hurtigere behandling af inkassosager, kan muligvis føre
til en mindre tilgang af inkassosager.
I forbindelse med de nye regler vil der være
behov for at foretage justeringer af retternes vejledningsmateriale
samt i retternes systemer. Omkostningerne forbundet hermed afholdes
inden for domstolenes eksisterende rammer.
Lovforslaget skønnes ikke i øvrigt
at have økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige. Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Anvendelse af den forenklede inkassoproces
på krav mellem 50.000 kr. og 100.000 kr. vil give mulighed
for, at andre end advokater, f.eks. inkassobureauer i højere
grad vil kunne anvendes til at inddrive ubestridte pengekrav efter
reglerne om betalingspåkrav. Hermed vil konkurrencen
på dette område forøges.
Lovforslaget vil give andre end advokater (f.eks.
ansatte i inkassobureauer) mulighed for på vegne af en
fordringshaver at underskrive og indlevere betalingspåkrav
på højst 100.000 kr., hvor grænsen i dag er
på 50.000 kr. Lovforslaget indebærer således
bl.a., at virksomheder i højere grad vil kunne anvende
f.eks. et inkassobureau til at inddrive ubestridte pengekrav efter
reglerne om betalingspåkrav.
Herudover forventes forslaget også at
medføre en administrativ lettelse, idet det bliver enklere
og hurtigere at gennemføre inkassosager med en
sagsværdi på mellem 50.000 og 100.000 kr. ved
domstolene.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
For borgerne betyder forslaget en administrativ
lettelse, idet det bliver enklere og hurtigere at gennemføre
inkassosager med en sagsværdi på mellem 50.000 og
100.000 kr. ved domstolene.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i
høring hos:
Præsidenterne for Østre og Vestre
Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, HK Landsklubben Danmarks Domstole,
Advokatrådet, Danske Advokater, Foreningen af Danske
Inkassoadvokater, Danske Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Institut for Menneskerettigheder, Danske
Regioner, Kommunernes Landsforening, Dansk Handel & Service,
Dansk Industri, Danske InkassoBrancheforening, Danske Told og
Skatteforbund, Danske Finansieringsselskabers Forening,
Finansrådet, Forbrugerrådet, Forbrugerombudsmanden,
Forsikring & Pension, HTS Interesseorganisationen,
Håndværksrådet, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af
Interne Revisorer, Foreningen af Danske Revisorer, Liberale
Erhvervs Råd, Dansk Byggeri og Realkreditrådet.
| | | | | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | En række sager vil fremover skulle
behandles i fogedretten i stedet for i civilretten. Endvidere vil
der være behov for justeringer af domstolenes
vejledningsmateriale mv. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Enklere og hurtigere behandling af
inkassosager med en værdi på mellem 50.000 kr. og
100.000 kr. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Enklere og hurtigere behandling af
inkassosager med en værdi på mellem 50.000 kr. og
100.000 kr. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 477 a,
stk. 1, 1. pkt.)
Ændringen indebærer en udvidelse af
anvendelsesområdet for reglerne i retsplejelovens kapitel 44
a om betalingspåkrav.
Det foreslås at forhøje
beløbsgrænsen på 50.000 kr. til 100.000 kr.,
så den forenklede inkassoproces kan anvendes ved inddrivelse
af forfaldne pengekrav på højst 100.000 kr.
Ud over ændringen af
beløbsgrænsen tilsigtes ingen ændringer i
bestemmelsens anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1 og 2 (§ 1,
stk. 1 og 3)
Ændringen er en konsekvens af den
foreslåede regel om betaling af retsafgifter for
betalingspåkrav, der angår mere end 50.000 kr., jf.
lovforslagets § 2, nr. 4.
Det foreslås, at bestemmelsen i
§ 1, stk. 1, 2. pkt., ophæves, og at der
indsættes en bestemmelse svarende til § 1,
stk. 1, 2. pkt., som et nyt stk. 3, således at
§ 1, stk. 1 og 2, ikke gælder ved
retssagsbehandling, der indledes på grundlag af et
betalingspåkrav i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt. Afgiften betales i stedet som
foreskrevet i § 15 a og den foreslåede
§ 15 b.
Den betalte retsafgift efter § 15 a
eller den foreslåede § 15 b omfatter også
retssagsbehandlingen, når fordringshaveren i
betalingspåkravet anmoder om, at retssagsbehandling indledes
på grundlag af betalingspåkravet uden indlevering af
stævning, såfremt skyldneren fremsætter
indsigelser. Herudover vil der i givet fald skulle betales afgift
for hovedforhandling eller for skriftlig behandling, der
træder i stedet herfor, jf. retsafgiftslovens § 2,
hvis sagens værdi på det tidspunkt overstiger 50.000
kr. Det foreslås endvidere, at det skal fremgå
udtrykkeligt af bestemmelsen, at lovens § 3, stk. 5,
finder anvendelse. Herved præciseres det, at såfremt
påstanden udvides efter, at betalingspåkravet er
overgået til retssagsbehandling, skal der således
betales yderligere retsafgift, jf. retsafgiftslovens § 3,
stk. 5. Den yderligere retsafgift beregnes som afgiften efter
§ 1, stk. 1 og 2, af den udvidede påstand med
fradrag af den afgift, der er betalt efter § 15 a eller
den foreslåede regel i § 15 b.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 (§ 15 a,
stk. 1)
Den foreslåede ændring
indebærer, at det udtrykkeligt fremgår af bestemmelsen,
at den finder anvendelse ved betalingspåkrav, der angår
højst 50.000 kr. Der tilsigtes således ingen
ændring af bestemmelsens anvendelsesområde.
Ændringen er alene en konsekvens af, at der
ved forslagets § 2, nr. 2, foreslås en ny
§ 15 b, som finder anvendelse ved betalingspåkrav,
der angår mere end 50.000 kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4 (§ 15 b og
c)
Bestemmelsen i § 15
b fastlægger retsafgiften for betalingspåkrav,
som angår mere end 50.000 kr.
Det foreslås, at retsafgiften
fastsættes, så den svarer til den afgift, der skal
betales, hvis sagen ikke føres efter den forenklede
inkassoproces. Retsafgiften skal betales ved indlevering af
betalingspåkravet.
Der foreslås derfor en retsafgift på
750 kr. med tillæg af 1,2 pct. af den del af kravet, der
overstiger 50.000 kr. for rettens behandling af selve
betalingspåkravet og en retssagsbehandling i én samlet
sagsgang.
Afsluttes sagen uden påtegning af
betalingspåkravet i medfør af retsplejelovens
§ 477 e, stk. 2. 1. pkt., eller uden indledning af
retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, stk. 1, 1. pkt., tilbagebetales den del af
afgiften, der overstiger 400 kr. Afgiften for rettens behandling af
selve betalingspåkravet udgør således aldrig
mere end 400 kr. uanset kravets størrelse, når sagen
afsluttes uden påtegning eller retssagsbehandling.
Der foreslås en afgift for behandling i
én samlet sagsgang af betalingspåkrav og udlæg
på yderligere 300 kr. med tillæg af ½ pct. af
den del af kravet, der overstiger 3.000 kr.
Hvis sagen afsluttes uden
iværksættelse af tvangsfuldbyrdelse i medfør af
retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2. pkt.,
tilbagebetales denne afgift. Dette er ligeledes tilfældet,
hvis fogedretten efter retsplejelovens § 490,
stk. 1, afviser at foretage udlægsforretning, eller hvis
denne afvises efter konkurslovens §§ 12 c, 31 eller
207.
For så vidt angår udlæg, er det
afgiften efter § 16, stk. 1, der er inkluderet i den
samlede afgift for betalingspåkravet efter § 15 a
eller den foreslåede § 15 b. Der vil herudover
skulle betales tillægsafgift efter § 17 a for
udkørende fogedforretning eller politifremstilling, hvis det
er relevant.
Der foreslås endvidere en bestemmelse
svarende til § 15 a, stk. 5.
Afgiften tilbagebetales således, hvis
forkyndelse af betalingspåkravet undlades, fordi udlæg
er udelukket efter retsplejelovens § 490 eller
konkurslovens §§ 12 c, 31, eller 207, og
fordringshaveren har anmodet om, at forkyndelse undlades, jf.
retsplejelovens § 477 d, stk. 1.
Bestemmelsen i § 15
c, som gør reglerne i retsafgiftslovens kapitel 1
anvendelige på afgifterne for betalingspåkrav i det
omfang, det er relevant, viderefører den gældende
§ 15 b uden ændringer i bestemmelsens ordlyd, og
bestemmelsen skal efter forslaget finde anvendelse ved alle
betalingspåkrav uanset kravets størrelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i
kraft den 1. oktober 2011. Forslaget indebærer, at loven
finder anvendelse ved betalingspåkrav, der indleveres til
fogedretten efter lovens ikrafttræden.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed og fastslår, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Baggrunden herfor er, at
hverken retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1237 af
26. oktober 2010 eller lov om retsafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 936 af 8. september 2006, gælder
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1237 af 26. oktober 2010, som
ændret ved § 1 i lov nr. 404 af 21. april 2010,
§ 2 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, § 2 i lov
nr. 1549 af 21. december 2010, § 2 i lov nr. 1552 af 21.
december 2010 og lov nr. 292 af 11. april 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 477 a. Reglerne i dette
kapitel kan anvendes ved inddrivelse af forfaldne pengekrav
på højst 50.000 kr., når fordringshaveren ikke
forventer, at skyldneren har indsigelser mod kravet eller vil
gøre modkrav gældende. Renter og omkostninger
medregnes ikke ved opgørelsen af kravets værdi. Stk. 2. Er der
angivet flere skyldnere i samme betalingspåkrav, anvendes
reglerne i §§ 477 d- 477 f for hver skyldner for
sig. | | 1. I § 477 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »50.000« til: »100.000«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om retsafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 936 af 8. september 2006, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 518 af 6. juni 2007,
§ 3 i lov nr. 718 af 25. juni 2010 og senest ved lov nr.
221 af 21. marts 2011, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1.
Ved sagens anlæg betales 500 kr. Dette gælder dog ikke,
når retssagsbehandling indledes på grundlag af et
betalingspåkrav i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt. Stk. 2. For sager, som
angår penge eller penges værd, og hvor værdien
overstiger 50.000 kr., betales ved sagens anlæg yderligere
250 kr. med tillæg af 1,2 pct. af den del af værdien,
der overstiger 50.000 kr. | | 1.§ 1, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | Stk. 3. Den samlede
betaling efter stk. 1 og 2 kan højst udgøre
75.000 kr. I sager, der angår prøvelse af
myndighedsudøvelse, eller som er omfattet af retsplejelovens
§ 327, stk. 1, nr. 2 eller 3, kan den samlede
betaling efter stk. 1 og 2 dog højst udgøre
2.000 kr. | | 2. I § 1 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3.
Stk. 1 og 2 gælder ikke, når retssagsbehandling
indledes på grundlag af et betalingspåkrav i
medfør af retsplejelovens § 477 f, 1. pkt., jf.
dog § 3, stk. 5.« Stk. 3 bliver herefter til stk. 4. | | | | § 15
a. For betalingspåkrav betales 400 kr. med
tillæg af de i stk. 2-4 nævnte beløb. | | 3. I § 15 a, stk. 1,
indsættes efter »betalingspåkrav«: »,
som angår højst 50.000 kr.,«. | Stk. 2. Anmoder
fordringshaveren om, at udlæg iværksættes uden
fornyet anmodning, såfremt skyldneren ikke fremsætter
indsigelser, men ikke om, at retssagsbehandling indledes på
grundlag af betalingspåkravet uden indlevering af
stævning, såfremt skyldneren fremsætter
indsigelser, betales yderligere 300 kr. Afgiftspligten efter 1.
pkt. bortfalder, hvis sagen afsluttes uden
iværksættelse af tvangsfuldbyrdelse i medfør af
retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2. pkt.
Afgiftspligten efter 1. pkt. bortfalder endvidere i de
tilfælde, der er nævnt i § 16,
stk. 6. | | | Stk. 3. Anmoder
fordringshaveren om, at retssagsbehandling indledes på
grundlag af betalingspåkravet uden indlevering af
stævning, såfremt skyldneren fremsætter
indsigelser, men ikke om, at udlæg iværksættes
uden fornyet anmodning, såfremt skyldneren ikke
fremsætter indsigelser, betales yderligere 100 kr.
Afgiftspligten efter 1. pkt. bortfalder, hvis sagen afsluttes uden
indledning af retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt. | | | Stk. 4. Anmoder
fordringshaveren både om, at udlæg
iværksættes uden fornyet anmodning, såfremt
skyldneren ikke fremsætter indsigelser, og om, at
retssagsbehandling indledes på grundlag af
betalingspåkravet uden indlevering af stævning,
såfremt skyldneren fremsætter indsigelser, betales
yderligere 300 kr. Iværksættes tvangsfuldbyrdelse i
medfør af retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2.
pkt., bortfalder afgiftspligten efter 1. pkt. i de tilfælde,
der er nævnt i § 16, stk. 6. Indledes
retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt., bortfalder den del af afgiften efter 1.
pkt., der overstiger 100 kr. Afgiftspligten efter 1. pkt.
bortfalder helt, hvis sagen afsluttes uden
iværksættelse af tvangsfuldbyrdelse i medfør af
retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2. pkt., eller
indledning af retssagsbehandling i medfør af retsplejelovens
§ 477 f, 1. pkt. | | | Stk. 5.
Afgiftspligten efter stk. 1-4 bortfalder, hvis forkyndelse af
betalingspåkravet undlades, fordi udlæg er udelukket
efter retsplejelovens § 490 eller konkurslovens
§§ 12 c, 31 eller 207 og fordringshaveren har
anmodet om, at forkyndelse undlades, jf. retsplejelovens
§ 477 d, stk. 1. | | | | | | § 15
b. Reglerne i kapitel 1 finder anvendelse med de
fornødne lempelser. | | 4.§ 15 b ophæves, og i stedet
indsættes: »§ 15 b. For
betalingspåkrav, som angår mere end 50.000 kr., betales
750 kr. med tillæg af 1,2 pct. af den del af kravet, der
overstiger 50.000 kr., og med tillæg af de i stk. 2
nævnte beløb. Hvis sagen afsluttes uden meddelelse af
påtegning i medfør af retsplejelovens § 477
e, stk. 2, 1. pkt., eller indledning af retssagsbehandling i
medfør af retsplejelovens § 477 f, 1. pkt.,
bortfalder den del af afgiftspligten efter 1. pkt., som overstiger
400 kr. | | | Stk. 2. Anmoder
fordringshaveren om, at udlæg iværksættes uden
fornyet anmodning, såfremt skyldneren ikke fremsætter
indsigelser, betales yderligere 300 kr. med tillæg af
½ pct. af den del af kravet, der overstiger 3.000 kr.
Afgiftspligten efter 1. pkt. bortfalder, hvis sagen afsluttes uden
iværksættelse af tvangsfuldbyrdelse i medfør af
retsplejelovens § 477 e, stk. 2, 2. pkt.
Afgiftspligten efter 1. pkt. bortfalder endvidere i de
tilfælde, der er nævnt i § 16,
stk. 6. | | | Stk. 3.
Afgiftspligten efter stk. 1 og 2 bortfalder, hvis forkyndelse
af betalingspåkravet undlades, fordi udlæg er udelukket
efter retsplejelovens § 490 eller konkurslovens
§§ 12 c, 31 eller 207, og fordringshaveren har
anmodet om, at forkyndelse undlades, jf. retsplejelovens
§ 477 d, stk. 1. | | | | | | § 15
c. Reglerne i kapitel 1 finder anvendelse med de
fornødne lempelser.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1.
oktober 2011. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|