Fremsat den 6. oktober 2010 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov for
Færøerne om rettens pleje
(Legemsindgreb, advokatvirksomhed)
§ 1
I lov for Færøerne om rettens pleje,
jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 9. marts 2004, som
ændret ved lov nr. 529 af 6. juni 2007 og § 1 i lov
nr. 505 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 130 indsættes i kapitel 12:
Ȥ 130
a. Advokater beskikket af justitsministeren kan udøve
advokatvirksomhed på Færøerne i samme omfang som
advokater beskikket af de færøske
myndigheder.«
2. § 199, stk. 3,
ophæves.
3. § 758, stk. 1, affattes
således:
»Anholdelsen skal foretages så
skånsomt, som omstændighederne tillader. Politiet kan
under iagttagelse af § 781 f foretage besigtigelse og
undersøgelse af den anholdtes legeme og tøj med
henblik på at fratage vedkommende genstande, som kan benyttes
til vold eller undvigelse, eller som i øvrigt kan
medføre fare for den anholdte eller andre. Politiet kan tage
sådanne effekter samt penge, der findes hos den anholdte, i
bevaring. Under anholdelsen er den pågældende i
øvrigt ikke undergivet andre indskrænkninger i sin
frihed, end anholdelsens øjemed og ordenshensyn
nødvendiggør.«
4.
Efter § 781 indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 71a
Legemsindgreb
§ 781
a. Som led i efterforskningen kan der efter reglerne i dette
kapitel foretages legemsindgreb mod sigtede og andre ved
1) besigtigelse af
legemets ydre, optagelse af fotografier, aftryk og lignende af
legemets ydre samt visitation af det tøj, som den
pågældende er iført (legemsbesigtigelse), og
2) nærmere
undersøgelse af legemet, herunder af dets hulrum, udtagelse
af spyt- eller blodprøver eller andre tilsvarende
prøver, røntgenundersøgelse og lignende
(legemsundersøgelse).
Stk. 2.
Legemsindgreb mod anholdte personer kan tillige foretages efter
§ 758, stk. 1.
§ 781
b. Legemsbesigtigelse af en sigtet må kun foretages,
såfremt
1) den
pågældende med rimelig grund er mistænkt for en
lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale,
og
2) indgrebet
må antages at være af væsentlig betydning for
efterforskningen.
Stk. 2.
Legemsundersøgelse af en sigtet må kun foretages,
såfremt
1) der er begrundet
mistanke om, at den pågældende har gjort sig skyldig i
en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller
i en overtrædelse af straffelovens § 124,
stk. 4, eller § 249, 1. led, og
2) indgrebet
må antages at være af afgørende betydning for
efterforskningen.
§ 781
c. Uden for de tilfælde, der er nævnt i
§ 781 b, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, kan
optagelse af fingeraftryk og personfotografi samt udtagelse af
blodprøve med henblik på senere identifikation
endvidere foretages, hvis den pågældende med rimelig
grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der efter
loven kan medføre fængsel i 1 år og 6
måneder eller derover, eller for en overtrædelse af
straffelovens § 235, stk. 2.
Stk. 2. Uden for de
tilfælde, der er nævnt i § 781 b,
stk. 2, nr. 1, kan udtagelse af spyt- eller blodprøver
foretages, såfremt der er begrundet mistanke om, at den
pågældende har gjort sig skyldig i en
lovovertrædelse, i hvis gerningsindhold indtagelse af
spiritus eller euforiserende stoffer er et led.
§ 781
d. Afgørelse om legemsbesigtigelse af en sigtet og
legemsundersøgelse af en sigtet i form af nærmere
undersøgelse af legemets ydre, sikring af prøver
herfra og udtagelse af spyt- eller blodprøver træffes
af politiet.
Stk. 2.
Afgørelse om andre legemsundersøgelser af en sigtet
træffes af retten ved kendelse, jf. dog stk. 5. I
kendelsen anføres de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet er
opfyldt. Kendelsen kan til enhver tid omgøres.
Stk. 3.
Såfremt indgrebets øjemed ville forspildes, hvis
retskendelse skulle afventes, kan politiet træffe beslutning
om at foretage indgrebet. I så fald skal politiet snarest
muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for retten,
der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes. Dette
gælder dog ikke, såfremt der efter indgrebet meddeles
skriftligt samtykke hertil.
Stk. 4. Inden
retten træffer afgørelse efter stk. 2 eller
stk. 3, 2. pkt., skal der være givet den, mod hvem
indgrebet retter sig, adgang til at udtale sig. Offentlig forsvarer
beskikkes, når sigtede begærer det. Sigtede skal
vejledes om adgangen til forsvarerbeskikkelse.
Stk. 5.
Såfremt den sigtede meddeler skriftligt samtykke til, at
indgrebet foretages, kan beslutning om de former for
legemsundersøgelse, der er nævnt i stk. 2,
også træffes af politiet. Er der beskikket en forsvarer
for sigtede, kræves tillige samtykke fra forsvareren.
§ 781
e. Legemsindgreb over for en person, der ikke er sigtet, er
ikke omfattet af reglerne i dette kapitel, såfremt den
pågældende meddeler samtykke til indgrebet. Samtykket
skal så vidt muligt være skriftligt. I øvrigt
må legemsindgreb over for en person, der ikke er sigtet, kun
foretages efter reglerne i stk. 2 og 4.
Stk. 2.
Legemsbesigtigelse, der ikke kræver afklædning,
herunder optagelse af fotografier, aftryk og lignende af legemet og
visitation af tøj, kan foretages over for en person, der
ikke er sigtet, såfremt
1) efterforskningen
vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller
derover, og
2) indgrebet
må antages at være af afgørende betydning for
efterforskningen.
Stk. 3.
Afgørelse om legemsbesigtigelse efter stk. 2
træffes af retten ved kendelse. Bestemmelserne i
§ 781 d, stk. 2, 2. og 3. pkt., samt stk. 3 og
stk. 4, 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse. I stedet for
direkte gennemtvingelse kan de i § 178 nævnte
tvangsmidler anvendes til gennemførelse af
legemsbesigtigelsen.
Stk. 4. Under
efterforskning på gerningsstedet i umiddelbar tilknytning til
udøvelsen af en alvorlig voldsforbrydelse eller
fremsættelse af trussel herom samt i andre
efterforskningssituationer, hvor der er begrundet mistanke om, at
nogen tilstedeværende på sin person skjuler
våben, kan politiet foretage visitation af tøjet hos
alle personer, der træffes på stedet, med henblik
på at finde våben.
§ 781
f. Legemsindgreb må ikke foretages, såfremt det
efter indgrebets formål, sagens betydning og den
krænkelse og det ubehag, som indgrebet må antages at
forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
Stk. 2.
Legemsindgreb skal foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader. Det skal herved bl.a. så
vidt muligt iagttages, at et indgreb, der ellers kan føles
krænkende for blufærdigheden, kun foretages af personer
af samme køn som den undersøgte eller af
sundhedspersonale. Kræver et sådant indgreb
afklædning, må det så vidt muligt kun
overværes af personer af samme køn som den
undersøgte eller af sundhedspersonale.
Stk. 3.
Legemsundersøgelse, jf. § 781 a, stk. 1, nr.
2, må kun foretages under medvirken af en læge.
Lægen tager stilling til, om indgrebets gennemførelse
under hensyn til den hermed forbundne smerte og risiko samt den
undersøgte persons tilstand er lægeligt forsvarlig.
Spytprøve i medfør af § 781 c, stk. 1,
kan udtages uden medvirken af en læge.
§ 781
g. Politiet må ikke opbevare personfotografier med
henblik på senere identifikation af personer, der ikke har
været sigtet, eller som er frifundet, eller mod hvem
påtale er opgivet.
Stk. 2. Politiet
må ikke opbevare andet materiale og andre oplysninger, der er
tilvejebragt ved legemsindgreb, og som vedrører personer,
der ikke har været sigtet.
Stk. 3. Oplysninger
og materiale, der er tilvejebragt ved indgreb, som retten
nægter at godkende i medfør af § 781 d,
stk. 3, 2. pkt., eller som retten i medfør af
§ 746, stk. 1, finder uhjemlede, skal straks
tilintetgøres.«
5. I
§ 794 ændres
»andre rum, gemmer eller person« til: »andre rum
og gemmer«.
6. § 795, stk. 2,
ophæves.
7. I
§ 797, stk 2, nr. 2,
ændres »§ 795, stk. 1, nr. 2, litra a og
b« til: »§ 795, nr. 2, litra a og
b«.
8.
§ 797, stk. 4, ophæves.
9. § 800, stk. 5,
ophæves.
10. I
§ 878, stk. 2,
ændres »§ 877, nr. 2 og 3,« til:
»§ 877, stk. 2, nr. 2 og 3,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lov for
Færøerne om rettens pleje § 130 a, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, træder i kraft
efter justitsministerens nærmere bestemmelse.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning. | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1 | Gældende ret | | 2.2 | Afgrænsning af legemsindgreb | | 2.3 | Legemsindgreb mod sigtede | | | 2.3.1 Kriminalitetskrav | | | 2.3.2. Mistankekrav | | | 2.3.3. Indikationskrav | | | 2.3.4. Kompetencekrav | | | 2.3.5. Betydningen af samtykke | | 2.4. | Legemsindgreb mod ikke-sigtede | | | 2.4.1. Tvangsindgreb | | | 2.4.2. Kriminalitets- og
indikationskrav | | | 2.4.3. Kompetencekrav | | | 2.4.4. Betydningen af samtykke | | 2.5. | Lægelig medvirken | | 2.6. | Destruktion af fingeraftryk,
personfotografier og andet materiale | 3. | Forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Forslagets administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Forslagets miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forslagets EU-retlige konsekvenser | 8. | Sammenfattende skema | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer |
|
1. Indledning
Med dette lovforslag indføres en samlet og
systematiseret regulering i et nyt kapitel i lov for
Færøerne om rettens pleje af den type
efterforskningsmidler i straffesager, der rettes mod det
menneskelige legeme, og som har karakter af straffeprocessuelle
tvangsindgreb (legemsindgreb).
Denne del af lovforslaget indebærer bl.a.,
at lov om Det Centrale Dna-profil-register efterfølgende vil
kunne sættes i kraft for Færøerne i
overensstemmelse med de færøske myndigheders
ønske herom.
De foreslåede regler skal således
afløse de spredte og sparsomme bestemmelser i lov for
Færøerne om rettens pleje om legemsindgreb og danne
det retlige grundlag for indsamlingen af de oplysninger, der skal
registreres i Det Centrale Dna-profil-register.
Bestemmelserne i det foreslåede nye kapitel
71 a i lov for Færøerne om rettens pleje svarer fuldt
ud til de nugældende bestemmelser i kapitel 72 i den danske
retsplejelov.
Reglerne vedrørende legemsindgreb i
kapitel 72 i den danske retsplejelov blev indført ved lov
nr. 322 af 24. maj 1989 om ændring af retsplejeloven
(Legemsindgreb), der byggede på strafferetsplejeudvalgets
betænkning nr. 1104/1987 om legemsindgreb under
efterforskning (herefter benævnt betænkningen).
Lovforslaget til lov nr. 322 svarede i alt væsentligt til det
lovudkast, som et enigt Strafferetsplejeudvalg havde udarbejdet i
betænkningen. Der er siden foretaget mindre ændringer
af reglerne ved lov nr. 369 af 24. maj 2005 om ændring af lov
om oprettelse af et centralt dna-profilregister og retsplejeloven
(Udvidelse af dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved
legemsundersøgelse m.v.) samt lov nr. 527 af 6. juni 2007 om
ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
retsplejeloven (Kriminalisering af at besidde mobiltelefoner i
fængsel m.v.).
Med lovforslaget indsættes der endvidere en
bestemmelse i kapitel 12 i lov for Færøerne om rettens
pleje med henblik på at sikre, at advokater beskikket af
justitsministeren kan udøve advokatvirksomhed på
Færøerne i samme omfang som advokater beskikket af de
færøske myndigheder. Denne bestemmelse skal ses i
lyset af, at de færøske myndigheder ønsker at
overtage sagsområdet advokatvirksomhed.
Lovforslaget er forelagt de færøske
myndigheder til udtalelse.
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 183 fra folketingssamlingen 2009-2010.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
I dag findes der ikke i lov for
Færøerne om rettens pleje en samlet og
udtømmende regulering af straffeprocessuelle tvangsindgreb,
der rettes mod det menneskelige legeme. Derimod findes der spredte
bestemmelser, som bl.a. vedrører legemsindgreb (navnlig
kapitel 71 om besigtigelse og kapitel 73 om ransagning), ligesom
der findes regler om særlige forhold i forbindelse med
legemsindgreb i § 199, stk. 3, hvorefter
undersøgelse af en kvinde i en straffesag bør ske ved
en anden kvinde, og i § 758, stk. 1, om
undersøgelse af anholdte.
Reguleringen af straffeprocessuelle tvangsindgreb
i lov for Færøerne om rettens pleje svarer til
reguleringen i den danske retsplejelov forud for lov nr. 322 af 24.
maj 1989 om ændring af retsplejeloven (Legemsindgreb). Der
henvises til side 15-33 i betænkningen for en nærmere
gennemgang heraf.
2.2. Afgrænsning af
legemsindgreb
Ved legemsindgreb forstås de
straffeprocessuelle tvangsindgreb, hvorved der tilvejebringes og
fastholdes oplysninger om et levende menneskeligt legeme eller dele
heraf eller oplysninger om, hvorvidt genstande er anbragt på
legemet eller i legemets hulrum. På side 38-39 i
betænkningen er der opstillet følgende oversigt over
indgreb, der må karakteriseres som legemsindgreb:
1) Besigtigelse,
der kræver en vis medvirken, f.eks. vejning, måling og
besigtigelse af håndflader.
2) Besigtigelse,
der ikke kræver egentlig afklædning, men f.eks.
op-knapning af en skjorte for at se kradsemærker på
halsen og opsmøgning af et ærme for at se tatoveringer
m.v.
3) Optagelse af
fingeraftryk.
4) Besigtigelse,
der kræver afklædning.
5) Ydre
undersøgelse, der består i en beføling af
legemets overflade, f.eks. for at finde kapsler skjult under
huden.
6) Sikring af
prøver fra legemets ydre, f.eks. negleskrab eller
hår.
7) Udtagelse af
blodprøver.
8) Ultralyd- og
røntgenundersøgelser.
9)
Undersøgelse af legemets hulrum: Mundhule, anus og
vagina.
10) Indgivelse af
medicin (afføringsmidler og lignende).
11) Udtagelse af
prøver fra det indre legeme, f.eks.
vævsprøver.
12) Andre
undersøgelser af legemets indre, f.eks. rectoskopi,
gynækologisk undersøgelse og egentlige
operationer.
I betænkningen anføres, at
oversigten ikke er udtømmende, og at der ikke med de
anførte eksempler er tilsigtet nogen udvidelse af adgangen
til at foretage legemsindgreb. Dette udelukker dog ikke, at der som
følge af den tekniske udvikling og udviklingen inden for
lægevidenskaben i fremtiden kan blive behov og praktisk
mulighed for indgreb, der ikke kendes i dag.
I oversigten er indgrebene opstillet
således, at de indgreb, der typisk vil blive følt som
mindst byrdefulde, er anført først, mens de
sidstnævnte er de mest intense.
Endvidere foretages i betænkningen en
inddeling af indgrebene efter deres intensitet i to kategorier, der
betegnes henholdsvis legemsbesigtigelse og
legemsundersøgelse. Denne todeling af indgrebene danner
udgangspunkt for opstillingen af de forskellige betingelser i
lovforslaget, således at der som hovedregel stilles strengere
krav til foretagelsen af legemsundersøgelser end til
legemsbesigtigelser.
Legemsbesigtigelser - de mindst byrdefulde
indgreb - er angivet som pkt. 1-4 i oversigten. Legemsbesigtigelse
omfatter således alene de former for indgreb, hvor der ikke
sker nogen indtrængen i det menneskelige legeme eller nogen
egentlig beføling af legemet i
undersøgelsesøjemed. Fingeraftryk er medtaget i
kategorien legemsbesigtigelse, idet dette indgreb alene
består i, at en person anbringer sine fingre på en
stempelpude og derefter på et aftryksark.
I øvrigt foreslås visitation af det
tøj, som en person er iført, samt politiets optagelse
af personfotografier til politiets fotosamling (fototeket) med
henblik på senere identifikation sidestillet med
legemsbesigtigelse. Disse to former for tvangsindgreb er ikke
medtaget i oversigten, da de ikke er omfattet af den
ovennævnte teoretiske definition af legemsindgreb.
Legemsundersøgelser omfatter de indgreb,
der er angivet i oversigten pkt. 5-12, og hvor beføling af
legemet er et led i selve undersøgelsen, f.eks. for at finde
genstande under huden eller i legemets hulrum, eller hvor der
udtages prøver fra legemets ydre eller indre. Lovforslagets
beskrivelse af de to kategorier af legemsindgreb findes i forslaget
til § 781 a.
2.3. Legemsindgreb mod
sigtede
Betingelserne for at kunne foretage legemsindgreb
mod sigtede foreslås fastlagt i krav til den påsigtede
lovovertrædelse (kriminalitetskrav), krav til mistankens
styrke (mistankekrav), krav til indgrebets betydning for
efterforskningen (indikationskrav) og regler om, hvilken myndighed
der kan træffe afgørelse om indgrebet
(kompetencekrav).
2.3.1. Kriminalitetskrav
Kriminalitetskravets nærmere udformning
foreslås knyttet til sondringen mellem legemsbesigtigelse og
legemsundersøgelse.
Det foreslås, at legemsbesigtigelse
på grund af disse indgrebs ringe intensitet skal kunne
foretages, blot der er tale om efterforskning af en
lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale
(forslaget til § 781 b, stk. 1, nr. 1). Samme krav
stilles ved anholdelse.
Ved legemsundersøgelse foreslås der
krav om, at sigtelsen skal angå en lovovertrædelse,
hvor strafferammen er fængsel i 1 år og 6 måneder
eller derover (svarende til kravet i forbindelse med
varetægtsfængsling), en overtrædelse af
straffelovens § 124, stk. 4, om uretmæssig
besiddelse af mobiltelefoner eller lignende kommunikationsudstyr i
arresthuse eller fængsler, hvor strafferammen er bøde
eller fængsel indtil 6 måneder, eller en
overtrædelse af straffelovens § 249, stk. 1,
om uagtsomt at forvolde betydelig legemsskade, hvor strafferammen
er bøde eller fængsel (forslaget til § 781
b, stk. 2, nr. 1).
Baggrunden for at anse kriminalitetskravet for
opfyldt ved overtrædelse af straffelovens § 124,
stk. 4, er hensynet til en effektiv håndhævelse af
kriminaliseringen af at besidde mobiltelefoner i fængsler
mv., således at der kan foretages legemsundersøgelser
af indsatte, besøgende mv., der er mistænkt for
(forsøg på) uretmæssig besiddelse eller
medtagelse af kommunikationsudstyr. Der henvises nærmere
herom til pkt. 3.4.7 i lovforslag nr. 201 af 28. marts 2007 om
ændring af lov om euforiserende stoffer, straffeloven, lov om
fuldbyrdelse af straf og retsplejeloven (Højere bøder
i narkosager og kriminalisering af at besidde mobiltelefoner i
fængsler mv.).
Om baggrunden for at anse kriminalitetskravet for
opfyldt ved overtrædelse af straffelovens § 249,
stk. 1, henvises til pkt. 3.a i bemærkningerne til
lovforslag nr. L 81 af 3. november 1988.
Der foreslås dog et udvidet
kriminalitetskrav ved udtagelse af spyt- og blodprøver fra
personer med henblik på senere identifikation, således
at der også vil kunne udtages spyt- og blodprøver fra
personer, der med rimelig grund er mistænkt for en
overtrædelse af straffelovens § 235, stk. 2,
om besiddelse af børnepornografisk materiale (forslaget til
781 c, stk. 1). Begrundelsen herfor er den særlige
integritetskrænkelse, der er forbundet med
sædelighedsforbrydelser, herunder børnepornografi. Der
henvises nærmere herom til pkt. 4.1.2 i bemærkningerne
til lovforslag nr. L 14 af 23. februar 2005 om oprettelse af et
centralt dna-profilregister og retsplejeloven (Udvidelse af
dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved
legemsundersøgelse m.v.).
I øvrigt foreslås specielt for
så vidt angår blodprøver en generel fravigelse
af strafferammekravet ved lovovertrædelser, i hvis
gerningsindhold indtagelse af spiritus eller euforiserende stoffer
er et led (forslaget til § 781 c, stk. 2).
2.3.2. Mistankekrav
Det foreslås, at der ved legemsbesigtigelse
stilles krav om, at den pågældende »med rimelig
grund er mistænkt« svarende til kravet ved anholdelse
(forslaget til § 781 b, stk. 1, nr. 1).
For så vidt angår
legemsundersøgelse foreslås det, at der stilles krav
om »begrundet mistanke« på samme måde som
ved varetægtsfængsling (forslaget til § 781
b, stk. 2, nr. 1).
Det foreslås dog, at mistankekravet ved
udtagelse af spyt- og blodprøver lempes således, at
der med henblik på senere identifikation, kan udtages spyt-
og blodprøver fra personer, der med rimelig grund er
mistænkt for en lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller
derover, eller for en overtrædelse af straffelovens
§ 235, stk. 2, om besiddelse af
børnepornografisk materiale (forslaget til 781 c,
stk. 1).
Med den foreslåede lempelse bliver
mistankekravet ved udtagelse af spyt- og blodprøver,
herunder med henblik på dna-analyse, det samme som ved
fingeraftryk. Sammenholdt med den påtænkte
ikraftsættelse af lov om Det Centrale Dna-profil-register
på Færøerne, jf. indledningen til dette
lovforslag, vil dette betyde, at dna-spor vil kunne anvendes som et
effektivt efterforskningsmiddel på linje med fingeraftryk.
Justitsministeriet lægger endvidere vægt på, at
udtagelse af spyt- og blodprøver må anses for indgreb
af tilsvarende svag intensitet som fingeraftryk. Der henvises
nærmere herom til pkt. 4.1.3 i bemærkningerne til
lovforslag nr. L 14 af 23. februar 2005 om ændring af lov om
oprettelse af et centralt dna-profilregister og retsplejeloven
(Udvidelse af dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved
legemsundersøgelse m.v.).
2.3.3. Indikationskrav
Det foreslås, at kravet til indikation
(indgrebets betydning for efterforskningen) udformes således,
at indgreb i form af legemsbesigtigelse kan foretages,
såfremt det må antages at være af væsentlig
betydning for efterforskningen, jf. forslaget til § 781
b, stk. 1, nr. 2.
Legemsundersøgelse må efter
forslaget til § 781 b, stk. 2, nr. 2, derimod alene
foretages, hvis indgrebet må antages at være af
afgørende betydning for efterforskningen. Kravet
indebærer, at legemsundersøgelse kun må anvendes
i tilfælde, hvor andre efterforskningsskridt ikke kan
benyttes eller vil være uforholdsmæssigt
besværlige.
Det foreslås dog, at indikationskravet ved
optagelse af fingeraftryk og personfotografi samt udtagelse af
spyt- og blodprøver lempes således, at der med henblik
på senere identifikation kan udtages spyt- og
blodprøver fra personer, der med rimelig grund er
mistænkt for en lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller
derover, eller for en overtrædelse af straffelovens
§ 235, stk. 2, om besiddelse af
børnepornografisk materiale, jf. forslaget til
§ 781 c, stk. 1.
Der bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse i § 781 c, stk. 1, kombinerer
fravigelsen af indikationskravet med en skærpelse af
kriminalitetskravet med henblik på at sikre, at registre over
personfotografier og fingeraftryk og dna-profilregisteret kun
indeholder oplysninger om personer, der har gjort sig skyldige i
lovovertrædelser af en sådan grovhed, at det er
rimeligt, at oplysningerne findes i registrene.
Om den nærmere baggrund for at lade
fravigelsen af indikationskravet omfatte legemsundersøgelser
i form af spyt- og blodprøver henvises i øvrigt til
pkt. 4.1.4 i bemærkningerne til lovforslag nr. L 14 af 23.
februar 2005 om ændring af lov om oprettelse af et centralt
dna-profilregister og retsplejeloven (Udvidelse af
dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved
legemsundersøgelse m.v.).
2.3.4. Kompetencekrav
Strafferetsplejeudvalget giver i
betænkningen udtryk for, at det må anses for
ubetænkeligt at henlægge kompetencen til politiet ved
alle former for legemsbesigtigelse. Udvalget lægger i den
forbindelse vægt på, at disse indgreb er af så
ringe intensitet, at forudgående retskendelse ikke er
nødvendig, og at der bør være adgang for
politiet til umiddelbart at foretage dem over for en person, der
sigtes for en lovovertrædelse.
Forslaget indebærer, at beslutning om
optagelse af fingeraftryk med henblik på senere
identifikation kan træffes af politiet. Udvalget fandt dette
forsvarligt og i øvrigt hensigtsmæssigt. Der henvises
i den forbindelse til, at en sigtet, som drager lovligheden af
politiets afgørelse i tvivl, vil kunne indbringe
spørgsmålet for retten i medfør af den
almindelige adgang hertil i § 746, stk. 1, i lov for
Færøerne om rettens pleje, og at destruktionsreglen
som nævnt nedenfor under pkt. 2.5 foreslås udformet
således, at oplysningerne straks skal tilintetgøres,
hvis retten finder optagelsen uhjemlet.
Også for så vidt angår de
mildeste former for legemsundersøgelser som nævnt i
oversigtens pkt. 5-7, jf. ovenfor under pkt. 2.2, samt for
udtagelse af spytprøver foreslås det, at disse skal
kunne besluttes af politiet. Der lægges herved vægt
på, at disse indgreb, som, bortset fra udtagelse af
spytprøve, kun må foretages af en læge
(forslaget til § 781 f, stk. 3), alene
medfører ringe ulempe eller ulejlighed for sigtede.
Straffelovsudvalget tillagde det i betænkningen betydning, at
kompetencen til at træffe afgørelse om udtagelse af
blodprøve (oversigtens pkt. 7) i de praktisk vigtigste
tilfælde - sigtelse for spirituskørsel - i
medfør af den danske færdselslov allerede lå hos
politiet, uden at det havde givet anledning til kritik.
De øvrige, mere indgribende former for
legemsundersøgelser (pkt. 8-12 i oversigten) bør
efter Justitsministeriets opfattelse alene kunne foretages efter
rettens kendelse. I tilfælde, hvor indgrebets øjemed
ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes (såkaldt
periculum in mora), kan politiet dog træffe beslutning om
indgrebet. I så fald skal politiet imidlertid snarest muligt
og senest inden 24 timer forelægge sagen for retten, der ved
kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes.
Som det fremgår, indebærer forslaget,
at sondringen mellem legemsbesigtigelse og
legemsundersøgelse brydes ved spørgsmålet om
kompetencen til at træffe afgørelse om indgrebene.
Der henvises til forslaget til § 781 d,
stk. 1-3. Derudover foreslås, at den, indgrebet retter
sig imod, skal have lejlighed til at udtale sig, inden retten
træffer afgørelse i sagen (forslaget til
§ 781 d, stk. 4). Det samme gælder for en
eventuel forsvarer (lov for Færøerne om rettens pleje
§ 748, stk. 2 og 3).
2.3.5. Betydningen af
samtykke
Et samtykke fra sigtede bør
medføre, at kompetencen til at træffe beslutning om et
legemsindgreb i alle tilfælde ligger hos politiet. Det vil
således ved de legemsundersøgelser, som ellers
kræver retskendelse (oversigtens pkt. 8-12, jf. ovenfor under
pkt. 2.2), være unødvendigt at indhente retskendelse -
såvel forudgående som efterfølgende - hvis der
foreligger samtykke.
Derimod bør et samtykke ikke give politiet
adgang til at gennemføre et legemsindgreb mod en sigtet i
tilfælde, hvor de materielle betingelser for indgrebet
(kriminalitetskrav, mistankekrav, indikationskrav) ikke er til
stede. Der lægges herved vægt på, at et samtykke
fra en sigtet formentlig ofte gives ud fra den forudsætning,
at hvis samtykke nægtes, vil indgrebet blive foretaget
alligevel - og som et måske mere ubehageligt tvangsindgreb.
Man kan således rejse spørgsmålet, i hvilket
omfang samtykke fra en sigtet i virkeligheden er afgivet
frivilligt. Det ville derfor være uheldigt, hvis der på
samtykkegrundlag kunne gennemføres indgreb mod en sigtet i
tilfælde, hvor indgrebet ikke kunne gennemføres
tvangsmæssigt, fordi de materielle betingelser ikke var
opfyldt.
Under hensyn til lovforslagets udformning af de
materielle betingelser vil politiet i øvrigt næppe
have behov for på samtykkegrundlag at gennemføre
indgreb mod en sigtet i tilfælde, hvor de materielle
betingelser ikke er opfyldt.
Det foreslås, at samtykket skal være
skriftligt. Der henvises i den forbindelse til, at
skriftlighedskravet afskærer efterfølgende tvivl om,
hvorvidt et samtykke er afgivet. Dette er også en fordel for
politiet. Hertil kommer, at kravet om skriftlighed næppe vil
volde politiet praktiske vanskeligheder, da det kun vil få
betydning ved de mere indgribende legemsundersøgelser, hvor
der i mangel af samtykke kræves forudgående eller
efterfølgende retskendelse.
Det foreslås endvidere, at der tillige skal
foreligge samtykke, der ikke behøver at være
skriftligt, fra en eventuel beskikket forsvarer.
Der henvises til forslaget til § 781 d,
stk. 5.
2.4. Legemsindgreb mod
ikke-sigtede
2.4.1. Tvangsindgreb
Det foreslås, at adgangen til at
pålægge en ikke-sigtet at underkaste sig et
legemsindgreb begrænses til legemsbesigtigelse, der ikke
kræver afklædning (oversigtens pkt. 1-3, jf. ovenfor
under pkt. 2.2). De mere byrdefulde legemsindgreb bør ikke
kunne påtvinges en ikke-sigtet. Det bør eksempelvis
ikke kunne pålægges et voldtægtsoffer at
gennemgå en gynækologisk undersøgelse eller et
andet voldsoffer at underkaste sig en indgående
lægeundersøgelse til brug for straffesagen.
Justitsministeriet er opmærksom på,
at dette i særlige tilfælde vil kunne påvirke
muligheden for at gennemføre efterforskningen på
sædvanlig vis med den risiko, der ligger heri for ikke at
kunne opklare en forbrydelse. Det generelle hensyn til ofrets
integritet vejer imidlertid tungere, når der er tale om
alvorligere legemsindgreb.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør
en person, der har været offer for en forbrydelse og dermed
er fysisk og psykisk påvirket heraf, ikke bagefter af
myndighederne kunne underkastes et nyt tvangsmiddel i form af et
intenst legemsindgreb.
Der henvises til forslaget til § 781 e,
stk. 2.
2.4.2. Kriminalitets- og
indikationskrav
Som betingelse for at kunne pålægge
ikke-sigtede at underkaste sig legemsbesigtigelser foreslås
det, at efterforskningen vedrører en forbrydelse af en vis
grovhed udtrykt ved en strafferamme på mindst fængsel i
1 år og 6 måneder (forslaget til § 781 e,
stk. 2). Det kræves endvidere, at indgrebet må
antages at være af afgørende betydning for
efterforskningen. Denne udformning af indikationskravet betyder en
stramning i forhold til reglerne for sigtede, idet det svarer til
kravet ved legemsundersøgelser af sigtede.
Det følger i øvrigt af
indikationskravets formulering, at der ikke vil være mulighed
for at optage fingeraftryk og personfotografier af ikke-sigtede i
andet øjemed end til brug for efterforskningen i den
konkrete sag. Der kan altså ikke optages fingeraftryk og
personfotos af ikke-sigtede alene med henblik på opbevaring i
registre og fototek. Det bemærkes endelig, at der
ifølge sagens natur ikke skal være noget mistankekrav
ved indgreb mod ikke-sigtede.
2.4.3. Kompetencekrav
I overensstemmelse med gældende ret
foreslås det, at kompetencen til at træffe bestemmelse
om legemsbesigtigelse hos en ikke-sigtet skal være hos
retten. Denne kompetenceregel foreslås dog som hidtil
kombineret med en almindelig »periculum in mora«-regel,
således at politiet kan træffe bestemmelse om at
foretage indgrebet, såfremt øjemedet hermed ville
forspildes ved at afvente retskendelse. I så fald skal
politiet snarest muligt og inden 24 timer forelægge sagen for
retten til godkendelse (forslaget til § 781 e,
stk. 3).
2.4.4. Betydningen af
samtykke
Ved legemsindgreb mod sigtede personer er det
fundet betænkeligt at fravige de materielle betingelser
(kriminalitets-, mistanke- og indikationskrav m.v.) for indgrebets
foretagelse, selv om der foreligger samtykke. Et samtykke flytter
alene kompetencen fra retten til politiet ved de mere byrdefulde
former for legemsundersøgelse, hvor retskendelse
kræves, jf. pkt. 2.3.5 ovenfor.
Sådanne betænkeligheder, herunder
risikoen for at samtykket ikke i alle tilfælde i
virkeligheden kan siges at være afgivet ganske frivilligt,
findes ikke i samme grad at foreligge ved indgreb mod ikke-sigtede,
mod hvem tilmed kun de mindre indgribende former for
legemsbesigtigelse efter lovforslaget skal kunne gennemføres
tvangsmæssigt.
Det foreslås derfor at tillægge et
samtykke fra ikke-sigtede den betydning, at ikke blot
kompetencereglerne, men også de materielle betingelser kan
fraviges. Herved bliver der mulighed for at foretage alle
frivillige legemsundersøgelser af ofre for forbrydelser
(forslaget til § 781 e, stk. 1).
Efter Justitsministeriets opfattelse er det
unødigt restriktivt at stille krav om, at samtykket skal
være skriftligt, såfremt ofret for en forbrydelse ikke
fysisk eller psykisk (den pågældende er kvæstet,
fortumlet m.v.) kan siges på normal vis at være i stand
til at skrive under på en samtykkeerklæring.
Justitsministeriet finder det derfor hensigtsmæssigt - og
forsvarligt - ikke ubetinget at kræve skriftlighed, men alene
at stille krav om, at samtykket så vidt muligt skal
være skriftligt. Almindelig taktfølelse,
situationsfornemmelse m.v. af hensyn til ofret taler tillige for at
undlade at stille krav om skriftligt samtykke i de nævnte
typer af tilfælde.
Særlige forhold gør sig
gældende, såfremt ofret for en forbrydelse er
bevidstløs eller en person under 18 år. Der henvises
herom til side 78-79 i betænkningen. Der vil efter reglerne i
lagtingslov om forvaltning kunne gives oplysninger fra den
lægelige undersøgelse af bevidstløse personer
til brug for efterforskningen. Ved undersøgelse af
børn kræves i almindelighed (skriftligt eller
mundtligt) samtykke fra forældremyndighedens indehaver
(f.eks. en af forældrene) og ved større børn
(fra omkring 15-års alderen) tillige samtykke fra barnet
selv. Tilsvarende gælder i øvrigt også ved
legemsindgreb mod sigtede under 18 år, hvor det dog alene har
betydning for kompetencen ved de mere intense
legemsundersøgelser.
Efter lovforslaget stilles der ikke krav om
samtykke fra en eventuel bistandsadvokat, der er beskikket efter
reglerne i lov for Færøerne om rettens pleje kapitel
66 a om advokatbistand til den forurettede.
2.5. Lægelig
medvirken
Den foreslåede bestemmelse i
§ 781 f, stk. 3, indebærer, at
legemsundersøgelse kun må foretages under medvirken af
en læge. I betænkningen anføres der herom
på side 62, at Strafferetsplejeudvalget under hensyn til
straffeprocessuelle legemsindgrebs karakter af tvangsmidler finder
det nødvendigt at foreskrive lægelig medvirken i
videre omfang, end hvad der følger af lægeloven.
Ifølge udvalget bør der f.eks. medvirke læge
ved undersøgelse af legemets hulrum (især mundhule,
anus og vagina), idet sådan undersøgelse - i hvert
fald hvis den gennemføres tvangsmæssigt - kan rumme en
helbredsmæssig risiko.
Spytprøver foretages i dag ved at sikre
spytsekret fra munden med en vatpind. Som følge af
udviklingen i metoderne til dna-analyse kræves således
meget lidt materiale til at lave en dna-profil. Retsmedicinsk
Institut har oplyst over for Justitsministeriet, at der ikke
foreligger lægefaglige hensyn, der tilsiger medvirken af en
læge ved udtagelse af spytprøver med en vatpind.
Spytprøver er ikke omfattet af lægeloven.
På den baggrund er det Justitsministeriets
opfattelse, at denne form for spytprøve må anses for
et væsentligt mindre ubehageligt og intensivt indgreb end de
andre former for undersøgelse af mundhulen,
bemærkningerne i betænkningen må antages at have
taget sigte på. Efter Justitsministeriets opfattelse
tilhører en sådan spytprøve således en
mindre indgribende kategori af legemsundersøgelse end
undersøgelse og prøveudtagelse fra anus og vagina
samt udtagelse af blodprøve.
Justitsministeriet finder det på den
baggrund forsvarligt, at der i § 781 f, stk. 3,
tilføjes en undtagelse til hovedreglen om lægelig
medvirken ved legemsundersøgelser, således at politiet
selv kan foretage spytprøver uden en læges
medvirken.
Politiet findes ikke at burde kunne gennemtvinge
spytprøve ved mekanisk tvang. I det tilfælde, at en
sigtet person yder fysisk modstand mod prøvens foretagelse,
forudsættes det, at politiet i stedet rekvirerer en
læge med henblik på udtagelse af blodprøve, jf.
herved den almindelige skånsomhedsgrundsætning i
forslaget til 781 f, stk. 2.
2.6. Destruktion af
fingeraftryk, personfotografier og andet materiale.
Det forslås, at personfotografier (dvs. de
fotografier, der optages med henblik på senere
identifikation, og som indsættes i fototeket) ikke må
opbevares af politiet efter afslutningen af sagen, såfremt
den pågældende person ikke har været sigtet,
bliver frifundet, eller påtale opgives. Billederne skal
derfor destrueres.
Baggrunden herfor er, at der til disse
fotografier er knyttet indlysende genkendelsesmuligheder for
udenforstående. Hvis et fotografi af en ikke-sigtet person
eller en person, der er frifundet, eller mod hvem påtale er
opgivet, opbevares af politiet og eventuelt senere forevises
udenforstående i forbindelse med andre sager, kan man
få det indtryk, at den pågældende person
tidligere er straffet.
Der henvises til forslaget til § 781 g,
stk. 1.
Det foreslås i overensstemmelse med
gældende praksis, at fingeraftryk fra ikke-sigtede skal
destrueres efter afslutningen af den pågældende sag.
Derimod bør politiet have adgang til at opbevare
fingeraftryk, der lovligt er optaget af sigtede personer, uanset at
pågældende senere eventuelt frifindes, eller
påtale opgives.
Selve optagelsen af fingeraftryk er et lidet
intenst eller ubetydeligt indgreb både med hensyn til tid,
smerte, ubehag m.v., og fingeraftryk er en entydig måde at
identificere personer på og er derfor et meget effektivt
middel i kriminalitetsbekæmpelsen. I modsætning til
fotografier kan fingeraftryk således ikke føre til
fejlidentifikationer f.eks. i forbindelse med efterforskning af
andre sager. Fingeraftryk kan ikke genkendes af andre og er derfor
ikke egnet til ved forevisning at skabe mistanke om, at en bestemt
person har været indblandet i kriminalitet. Ingen
behøver med andre ord frygte, at fingeraftryk kan
misbruges.
Mangeårig erfaring fra utallige sager
viser, at opbevaring af fingeraftryk er af afgørende
betydning i senere sager. Dette gælder ikke mindst ved
tyverier, men også ved alvorligere kriminalitet som f.eks.
drab. Kun fingeraftryk af personer, der med rimelig grund har
været mistænkt for en lovovertrædelse, kan
opbevares. Den pågældende har derfor i den forstand
selv givet anledning til opbevaringen. Efter den almindelige adgang
til optagelse af fingeraftryk skal mistanken tilmed vedrøre
en lovovertrædelse med en strafferamme på mindst 1 og 6
måneders års fængsel.
Lovligheden af optagelsen og dermed opbevaringen
af fingeraftryk kan endvidere indbringes for retten, der hermed
tager stilling til, om de nævnte betingelser er opfyldt.
Finder retten indgrebet uhjemlet, skal de optagne fingeraftryk
straks tilintetgøres af politiet uden begæring herom
(forslaget til § 781 g, stk. 3).
Den afvejning, som skal foretages ved alle
straffeprocessuelle indgreb, skal her foretages mellem på den
ene side hensynet til de enkelte, der af den ene eller den anden
grund ikke ønsker deres fingeraftryk opbevaret, og på
den anden side hensynet til borgernes og samfundets retsbeskyttelse
gennem anvendelse af et lidet intenst, men meget betydningsfuldt
efterforskningsmiddel i forbindelse med
kriminalitetsbekæmpelsen.
De anførte grunde taler efter
Justitsministeriets opfattelse med afgørende vægt for,
at denne afvejning må føre til, at der på dette
område ikke foretages indskrænkninger i forhold til
gældende ret af politiets muligheder for at opklare
forbrydelser ved at kunne opbevare fingeraftryk, der lovligt er
optaget af sigtede personer (forslaget til § 781 g,
stk. 2).
For så vidt angår andet materiale og
andre oplysninger, der hidrører fra legemsindgreb, f.eks.
blodprøver, vil dette heller ikke af udenforstående
kunne identificeres eller anvendes uden særlig sagkundskab.
Det foreslås derfor, at sådanne oplysninger i relation
til opbevaring og destruktion sidestilles med fingeraftryk
(ligeledes forslaget til § 781 g, stk. 2).
Det er som nævnt en forudsætning, at
det materiale og de oplysninger, der opbevares, er indhentet
på lovlig vis. I konsekvens heraf foreslås i
§ 781 g, stk. 3, indsat en regel om, at oplysninger
og materiale, der er tilvejebragt i tilfælde, hvor politiet
har antaget, at der forelå »periculum in mora«,
men hvor retten efterfølgende nægter at godkende
indgrebet, straks skal tilintetgøres af politiet, uden at
der fremsættes begæring herom. Det samme skal
gælde oplysninger og materiale, der hidrører fra
indgreb, hvor politiet har kompetencen, men hvor retten
efterfølgende i medfør af § 746,
stk. 1, finder indgrebet uhjemlet.
3. Forslagets økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige.
Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
af betydning.
4. Forslagets økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser erhvervslivet.
5. Forslagets administrative
konsekvenser for borgerne.
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Forslagets
miljømæssige konsekvenser.
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forslagets EU-retlige
konsekvenser
Forslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
| | | 8. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser |
|
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Færøernes Hjemmestyre,
Sorenskriveren på Færøerne, Politimesteren
på Færøerne, Domstolsstyrelsen, Østre
Landsret, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Advokatrådet, Danske
Advokater og Rigsadvokaten.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse i
§ 130 a i lov for Færøerne om rettens pleje
fastsætter, at advokater beskikket af justitsministeren kan
udøve advokatvirksomhed på Færøerne i
samme omfang som advokater beskikket af de færøske
myndigheder.
Baggrunden for bestemmelsen er, at de
færøske myndigheder ønsker at overtage
sagsområdet advokatvirksomhed, sådan at advokater
på Færøerne herefter vil skulle beskikkes af de
færøske myndigheder.
Det fremgår imidlertid af
fælleserklæring af 15. maj 2009 i forbindelse med de
færøske myndigheders overtagelse af sagsområdet
advokatvirksomhed, at parterne er enige om efter overtagelsen at
opretholde et tæt samarbejde på advokatområdet
med henblik på at sikre, at færøske advokater
kan udøve advokatvirksomhed i Danmark, og at danske
advokater kan udøve advokatvirksomhed på
Færøerne.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at
advokater beskikket af justitsministeren kan udøve
advokatvirksomhed på Færøerne. Justitsministeren
fastsætter tidspunktet for bestemmelsens ikrafttræden,
jf. dette lovforslags § 2.
Det bemærkes, at der i den danske
retsplejelov er indsat en bestemmelse i § 130 a, der
giver hjemmel til at fastsætte regler om, at advokater
beskikket af de færøske myndigheder kan udøve
advokatvirksomhed i Danmark.
Til nr. 2
§ 199, stk. 3, har følgende
ordlyd:
»Skal i en straffesag en kvinde synes
på legeme, bør i alle tilfælde, hvor det til
øjemedets opnåelse er tilstrækkeligt, kvinder
dertil vælges, navnlig bør, hvor
spørgsmål foreligger om svangerskab eller
barnefødsel, kvindelige læger eller jordemødre
benyttes, for så vidt disse må antages at have
tilstrækkelig indsigt til at afgive erklæring om
spørgsmålet.«
Spørgsmålet om
kønsfællesskab mellem den person (både mand og
kvinde), der underkastes et legemsindgreb, og den eller de
personer, der overværer eller foretager indgrebet,
foreslås reguleret i forslaget til § 781 f,
stk. 2.
§ 199, stk. 3, der både i
sit ordvalg og indhold må anses for forældet,
foreslås derfor ophævet.
Til nr. 3
Den gældende bestemmelse i lov for
Færøerne om rettens pleje § 758,
stk. 1, om politiets adgang til i forbindelse med en
anholdelse at ransage den anholdtes person foreslås i
princippet opretholdt, idet sådanne indgreb er
nødvendige af ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn.
Bestemmelsen er dog i lovforslaget omformuleret,
således at den svarer til sprogbrugen i det foreslåede
nye kapitel 71 a om legemsindgreb. Det foreslås samtidig, at
det i bestemmelsen præciseres, at den ikke rækker
længere, end hvad sikkerhedsmæssige og
ordensmæssige hensyn nødvendiggør, og at
bestemmelserne i lovforslagets § 781 f om
forholdsmæssighed, om anvendelse af størst mulig
skånsomhed, om kønsfællesskab mellem den
undersøgende og den undersøgte person, og om i hvilke
tilfælde en læge skal medvirke, også finder
anvendelse på legemsindgreb i forbindelse med en
anholdelse.
Det bemærkes i øvrigt, at der i
tilslutning til den sikkerhedsmæssige undersøgelse af
den anholdte person, der er hjemlet i § 758, stk. 1,
kan foretages efterforskningsmæssige legemsindgreb over for
den pågældende, såfremt betingelserne herfor i
kapitel 71 a er opfyldt.
Om bestemmelsen henvises endvidere til
Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1104/1987 om
legemsindgreb under efterforskningen, side 45.
Til nr. 4 (Kapitel 71 a om legemsindgreb)
Til § 781 a
Stk. 1
indeholder en angivelse af de straffeprocessuelle tvangsindgreb,
der er omfattet af kapitel 71 a.
Stk. 1, nr. 1, indeholder lovens definition
af legemsbesigtigelser, mens legemsundersøgelser defineres i
nr. 2.
Om denne afgrænsning af de to kategorier af
legemsindgreb og af legemsindgreb i det hele taget henvises til
pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger, der indeholder en
oversigt over typetilfælde af legemsindgreb. Det må
understreges, at oversigten ikke er udtømmende.
Således vil fotos af skader og slagmærker på
kroppen (jf. lovteksten) og optagelse af stemmeprøve f.eks.
til sammenligning med båndoptagelser kunne foretages som
legemsbesigtigelser, mens f.eks. afklipning af skæg med
henblik på sigtedes konfrontation med vidner, som det
forekommer i praksis, vil kunne foretages efter reglerne om
legemsundersøgelser.
Stk. 2
indeholder i lighed med den gældende § 797,
stk. 4, en henvisning til den særlige regel i
§ 758, stk. 1, om legemsindgreb i forbindelse med en
anholdelse, jf. ovenfor om lovforslagets § 1, nr. 2.
Til § 781 b
Bestemmelsen indeholder de materielle betingelser
for iværksættelse af legemsindgreb mod en sigtet.
Bestemmelsen erstatter reglerne i § 794
om personlig ransagning og indebærer herudover, at der i
modsætning til i dag sker en egentlig lovmæssig
regulering af optagelse af fingeraftryk og personfotografier og af
de mere intense legemsindgreb (legemsundersøgelser).
Stk. 1
indeholder reglerne om legemsbesigtigelse af en sigtet og beskriver
de krav, der stilles til kriminalitetens art, mistanken og
indikationen, dvs. indgrebets betydning for efterforskningen.
Stk. 2 regulerer
de materielle betingelser for foretagelse af
legemsundersøgelse og indeholder ligeledes en beskrivelse af
kravene til kriminalitetens art, mistankens styrke og indikationen.
Kravene i stk. 2 indebærer en skærpelse i forhold
til kravene til legemsbesigtigelse i stk. 1.
Om bestemmelsen henvises i øvrigt til pkt.
2.3.1-2.3.3 i de almindelige bemærkninger og side 47-52 i
betænkningen.
Til § 781 c
Bestemmelsen indeholder regler, der - i forhold
til § 781 b - giver politiet øget mulighed for
henholdsvis at optage fingeraftryk og personfotografier og for at
udtage spyt- eller blodprøver.
Stk. 1
indebærer, at politiet kan optage fingeraftryk og
personfotografi samt udtagelse af spyt- eller blodprøve med
henblik på senere identifikation, selv om der ikke er behov
herfor af hensyn til efterforskningen i den aktuelle sag. Dette er
i lovforslaget beskrevet således, at indikationskravene i
§ 781 b, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, ikke
behøver at være opfyldt.
Optagelse af fingeraftryk og personfotografi samt
udtagelse af spyt- eller blodprøve kan dog - i de
tilfælde, hvor indikationskravet i § 781 b,
stk. 1, nr. 2, og stk. 2, ikke er opfyldt - efter
bestemmelsen alene ske, hvis den pågældende med rimelig
grund er mistænkt for en lovovertrædelse med en
strafferamme på fængsel i 1 år og 6 måneder
eller derover eller for en overtrædelse af straffelovens
§ 235, stk. 2, om besiddelse af
børnepornografisk materiale.
Vedrørende den nærmere
afgrænsning af, hvilke arter af personfotografier der er
omfattet af bestemmelsen, henvises til side 43-44 i
betænkningen. Om § 781 c, stk. 1, i
øvrigt henvises til pkt. 2.3.3 i de almindelige
bemærkninger og side 53-54 i betænkningen.
Stk. 2
indeholder en regel om, at udtagelse af blodprøver - uanset
strafferammen for den lovovertrædelse, som efterforskningen
vedrører - kan finde sted ved enhver lovovertrædelse,
i hvis gerningsindhold indtagelse af spiritus eller euforiserende
stoffer er et led. Bestemmelsen er udformet som en undtagelse fra
kriminalitetskravet i § 781 b, stk. 2, nr. 1, og er
begrundet i det særlige behov for udtagelse af
blodprøver i sager af den nævnte karakter.
Der henvises herom til pkt. 2.3.1 i de
almindelige bemærkninger samt side 50-51 i
betænkningen.
Til § 781 d
I stk. 1-4 er der givet regler om
kompetencen til at træffe beslutning om legemsindgreb mod
sigtede og om kravene til formen for en sådan beslutning.
Kompetencen til at træffe beslutning om
alle former for legemsbesigtigelse, inklusiv optagelse af
fingeraftryk og personfotografier, er efter stk. 1 tillagt politiet. Også de
mindst indgribende former for legemsundersøgelse kan
besluttes af politiet. Det gælder således udtagelse af
spyt- eller blodprøver, sikring af negleskrab eller
hår og en ydre undersøgelse, der består i
beføling af legemets overflade, f.eks. for at finde kapsler
skjult under huden (oversigtens pkt. 5-7). Det bemærkes, at
disse undersøgelser med undtagelse af udtagelse af
spytprøve kræver medvirken af en læge, jf.
forslaget til § 781 f, stk. 3.
For så vidt angår de mest intense
legemsundersøgelser, herunder
røntgenundersøgelser, undersøgelse af legemets
hulrum og gynækologiske undersøgelser (pkt. 8-12 i
oversigten, jf. ovenfor under pkt. 2.2 i de almindelige
bemærkninger), kræves der ifølge stk. 2, 1. pkt., retskendelse.
Disse kompetenceregler medfører, at
politiet tillægges større kompetence end efter
gældende ret, hvor kompetencen til at træffe beslutning
om personransagning efter § 797, stk. 1, principielt
er hos retten, ligesom det i retspraksis er antaget, at optagelse
af fingeraftryk og personfotografi kræver retskendelse,
såfremt der protesteres mod indgrebet. Om begrundelsen for
den foreslåede kompetencefordeling henvises til pkt. 2.4.3 i
de almindelige bemærkninger og side 55-57 i
betænkningen.
Stk. 2, 2. og 3.
pkt., og stk. 4, indeholder
bestemmelser om retskendelsens form og rettens behandling af
politiets eventuelle anmodning om et legemsindgreb. Den adgang, som
ifølge stk. 4 skal gives for den, mod hvem indgrebet
retter sig, til at udtale sig, inden rettens afgørelse
træffes, kan eventuelt gives i form af en erklæring til
politirapport, der videregives til retten. Et ønske fra den
pågældende om at udtale sig direkte over for retten
skal dog imødekommes. Der henvises i øvrigt
nærmere til side 57 ff. i betænkningen.
Stk. 3
indeholder en »periculum in mora«-regel, der giver
politiet adgang til at træffe en foreløbig beslutning
om et legemsindgreb, såfremt indgrebets øjemed ville
forspildes ved at afvente rettens afgørelse. I så fald
skal politiet imidlertid snarest muligt og senest inden 24 timer
forelægge sagen for retten, der ved kendelse afgør, om
indgrebet kan godkendes. Hvis et indgreb er foretaget uden
retskendelse på grundlag af »periculum in
mora«-reglen, vil et efterfølgende samtykke inden
udløbet af 24 timer gøre forelæggelse for
retten overflødig. Gives der samtykke til indgrebet efter
forelæggelsen for retten, skal retten ikke tage stilling til
indgrebet. Dette er udtrykkeligt angivet i lovteksten, jf. 3. pkt.
i stk. 3. Om samtykke, der tilbagekaldes, henvises til side 60
i betænkningen.
Stk. 5
indeholder en bestemmelse om betydningen af, at en sigtet samtykker
i foretagelsen af et legemsindgreb. Såfremt samtykket
foreligger skriftligt, indebærer det, at kompetencen til at
træffe beslutning om indgrebet overføres til politiet.
Er der beskikket en forsvarer for sigtede, kræves tillige
(skriftligt eller mundtligt) samtykke fra forsvareren.
Som det fremgår, medfører samtykke
fra en sigtet og en eventuel beskikket forsvarer derimod ikke nogen
fravigelse af kravene til kriminalitetens art, mistankens styrke og
indikationen. Politiet vil således ikke - uanset samtykke -
kunne iværksætte en legemsundersøgelse,
medmindre betingelserne i § 781 b, stk. 2, eller
§ 781 c, stk. 2, er opfyldt.
I øvrigt må der - som på andre
retsområder, hvor et samtykke tillægges betydning -
stilles visse habilitetskrav til den, der giver samtykke.
Således vil et samtykke f.eks. fra en sindssyg, psykisk
udviklingshæmmet eller stærkt beruset person i
almindelighed ikke kunne tillægges betydning.
Om begrundelsen for bestemmelsens udformning
henvises til pkt. 2.3.4 i de almindelige bemærkninger og side
58-60 i betænkningen.
Til § 781 e
Bestemmelsen omhandler legemsindgreb over for
ikke-sigtede.
Efter stk. 1
foreslås udgangspunktet at være, at sådanne
indgreb kun må foretages, såfremt den
pågældende meddeler samtykke til indgrebet. Samtykket
skal så vidt muligt være skriftligt.
Hvis en ikke-sigtet meddeler samtykke til
indgrebet, medfører dette imidlertid ikke blot, at
kompetencereglerne fraviges, men også at de materielle
betingelser bortfalder. Samtykket indebærer således, at
indgrebet i det hele undtages fra reguleringen i kapitel 71 a, jf.
side 78 og 104 i betænkningen.
Hovedreglen om, at samtykke er nødvendigt
for at foretage legemsindgreb mod ikke-sigtede, fraviges på
to punkter, jf. stk. 2 og 4.
Efter stk. 2 kan
der under nærmere angivne kriminalitets- og indikationskrav,
påhvile en ikke-sigtet pligt til at underkaste sig visse
legemsindgreb. Pligten omfatter dog kun de mindst byrdefulde
indgreb (oversigtens pkt. 1-3). Den omfatter således ikke
legemsundersøgelser, jf. § 781 a, stk. 1, nr.
2, og blandt legemsbesigtigelserne omfatter den kun sådanne,
der ikke kræver afklædning af den undersøgte
person. I medfør af bestemmelsen vil det kunne
pålægges en ikke-sigtet at afgive
kontrolfingeraftryk.
Kompetencen til at træffe bestemmelse om de
i stk. 2 nævnte indgreb mod en ikke-sigtet er ved stk. 3 henlagt til retten. Der er dog
adgang for politiet til at træffe beslutning om foretagelse
af et indgreb i tilfælde af »periculum in mora«.
Formkravene er de samme som ved indgreb mod sigtede. Indgrebet kan
om fornødent gennemføres ved direkte tvang.
Gennemførelsen kan dog også ske under anvendelse af
vidnetvangsmidlerne i lov for Færøerne om rettens
pleje § 178.
Vedrørende stk. 1-3 henvises i
øvrigt nærmere til pkt. 2.4 i de almindelige
bemærkninger samt side 71-80 og 82-84 i
betænkningen.
Stk. 4 giver
politiet en udvidet adgang til i særlige situationer af
sikkerhedsmæssige grunde at foretage visitation af
tøjet hos alle tilstedeværende for at finde eventuelle
våben.
Betingelserne herfor er, at visitationen sker
under efterforskning på gerningsstedet i umiddelbar
tilknytning til udøvelsen af en alvorlig voldsforbrydelse
eller fremsættelse af trussel herom eller i andre
efterforskningssituationer, hvor der er begrundet mistanke om, at
nogen tilstedeværende på sin person skjuler
våben. Dette vil f.eks. kunne være tilfældet ved
efterforskning i rockerklubbers lokaler.
I disse tilfælde kan politiet foretage
visitation af tøjet, uden der er konkret grundlag for at
rette sigtelse mod nogen bestemt af de tilstedeværende, uden
at indikationskravet om »afgørende betydning for
efterforskningen« i stk. 2 er opfyldt og uden
efterfølgende at skulle forelægge indgrebet for retten
til godkendelse. De personer, mod hvem indgrebet foretages, kan dog
på eget initiativ indbringe visitationen for retten til
prøvelse efter den almindelige adgang hertil i
retsplejelovens § 746, stk. 1.
Om den nærmere begrundelse for denne
særregel henvises til side 80-82 i betænkningen.
Til § 781 f
I stk. 1
foreslås den proportionalitetsgrundsætning, der antages
at gælde ved alle former for straffeprocessuelle
tvangsindgreb, lovfæstet for så vidt angår
legemsindgreb. Bestemmelsen gælder både for indgreb mod
sigtede og for tvangsmæssige indgreb mod ikke-sigtede.
Stk. 2
lovfæster den såkaldte
skånsomhedsgrundsætning. I 2. og 3. pkt. reguleres
specielt spørgsmålet om kønsfællesskab
mellem den undersøgte person og de personer, der henholdsvis
foretager eller overværer indgrebet. Reglerne i 2. og 3. pkt.
knytter sig til begrebet blufærdighed. Herved bliver der i
retspraksis mulighed for at lade bestemmelserne tilpasse sig
skiftende tiders vurderinger.
Bestemmelserne omfatter således alene
indgreb, der efter den til enhver tid gældende retsopfattelse
er egnede til at krænke blufærdigheden. Overfladisk
visitation af tøj kan derfor foretages og overværes af
personer af begge køn. Hvorvidt der ved afklædning
eller f.eks. beføling gennem tøjet for at
undersøge, om den pågældende har effekter
på kroppen, kræves kønsfællesskab, vil
derimod i det enkelte tilfælde afhænge af, om der er
tale om hel eller delvis afklædning, om det er en mand eller
kvinde, hvor på kroppen undersøgelsen foretages osv.
Sundhedspersonale, navnlig læger og sygeplejersker, kan dog
efter reglerne altid udføre og overvære
undersøgelser uden hensyn til, om de er af samme køn
som den undersøgte.
Reglerne i stk. 2 er udformet således,
at de kan fraviges i særlige tilfælde, hvor
omstændighederne ikke tillader, at man afventer
tilstedekomsten af sundhedspersonale eller af politipersonale af
samme køn som den undersøgte. Som eksempel
herpå nævnes i betænkningen tilfælde, hvor
politifolk af samme køn skal anholde en farlig og formentlig
bevæbnet sigtet af det modsatte køn, og
øjeblikkelig visitation af (hele) kroppen gennem
tøjet for at finde og fratage våben er
nødvendig. For tydeligt at præcisere, at
bestemmelserne tilgodeser sådanne hensyn, er formuleringen
»så vidt muligt« anvendt i 2. og 3. pkt.
Vedrørende stk. 2 henvises i
øvrigt til side 66-69 i betænkningen.
I stk. 3, 1.
pkt., foreslås, at legemsundersøgelser som
beskrevet i § 781 a, stk. 1, nr. 2, kun må
foretages under medvirken af en læge.
Det foreslås dog som undtagelse hertil i
stk. 3, 3. pkt., at
legemsundersøgelse i form af udtagelse af spytprøver
kan foretages uden lægelig medvirken. Politiet kan
således uden en læges medvirken gennemføre
spytprøver i medfør af § 781 c,
stk. 1, jf. § 781 d, stk. 1, ved at sikre
spytsekret med en vatpind eller lignende.
Politiet findes dog ikke at burde kunne
gennemtvinge spytprøve ved mekanisk tvang. I det
tilfælde, at en sigtet person yder fysisk modstand mod
prøvens foretagelse, forudsættes det, at politiet i
stedet rekvirerer en læge med henblik på udtagelse af
blodprøve, jf. herved den almindelige
skånsomhedsgrundsætning i lovforslagets 781 f,
stk. 1.
Legemsbesigtigelse, jf. § 781 a,
stk. 1, nr. 1, kræver derimod ikke lægelig
medvirken. Særligt vedrørende undersøgelse af
mundhule bemærkes, at såfremt politiet alene kigger ind
i munden uden anvendelse af tvang, vil der kun være tale om
legemsbesigtigelse og derfor ikke noget krav om
lægemedvirken. Politiet kan selvfølgelig også
bede personer om at spytte genstande ud af munden.
Der er ikke knyttet nogen »periculum in
mora«-regel til kravet om lægelig medvirken ved
legemsundersøgelse. Den omstændighed, at
efterforskningsmæssige hensyn gør det ønskeligt
eller endog nødvendigt, at indgrebet foretages straks uden
at afvente lægens tilstedekomst, giver således ikke
mulighed for at fravige kravet om, at en læge skal medvirke.
Herved tilgodeses sikkerheds- og helbredsmæssige hensyn ved
de mere intense legemsindgreb.
Forslaget indebærer kun, at
legemsundersøgelse skal foretages under medvirken af en
læge. Hvorvidt lægen skal udføre selve
indgrebet, eller dette kan foretages af andet sundhedspersonale
under lægens tilsyn og på dennes ansvar, er ikke
reguleret i lovforslaget, men må afhænge af en
vurdering af indgrebets art og karakter.
I stk. 3, 2.
pkt., foreslås det lovfæstet i lov for
Færøerne om rettens pleje, at lægen skal tage
stilling til, om indgrebets gennemførelse er lægeligt
forsvarligt under hensyn til den med indgrebet forbundne smerte og
risiko samt den undersøgte persons tilstand. Lægen
skal derimod ikke vurdere, om indgrebet er nødvendigt eller
rimeligt af hensyn til efterforskningen i sagen, idet dette
afgøres af retten eller politiet.
Ved kravet om lægelig medvirken knyttes
således en dobbelt kontrol til de mest byrdefulde indgreb
(legemsundersøgelser), derved at retten eller politiet
vurderer indgrebets foretagelse på baggrund af
retssikkerhedsmæssige hensyn, og lægen vurderer
indgrebets lægelige forsvarlighed.
I øvrigt gælder for lægers
foretagelse af legemsundersøgelser de almindelige
lægelige regler, herunder etiske regler og principper.
Vedrørende stk. 3 henvises endvidere
til side 61-66 i betænkningen.
Til § 781 g
Bestemmelsen regulerer politiets adgang til at
opbevare og registrere oplysninger og materiale, der
hidrører fra legemsindgreb. Reguleringen medfører en
pligt for politiet til i visse tilfælde at destruere
oplysninger.
Stk. 1 og 2 vedrører opbevaring efter
sagens afslutning, medens stk. 3 i visse tilfælde
påbyder øjeblikkelig destruktion.
Stk. 1
vedrører personfotografier optaget med henblik på
senere identifikation. Efter bestemmelsen må politiet ikke
opbevare sådanne fotografier, såfremt de
vedrører personer, der ikke har været sigtet. Politiet
må heller ikke opbevare fotografier af personer, der har
været sigtet, men senere frifindes, eller mod hvem
påtale opgives.
Stk. 2
vedrører alt andet materiale, der hidrører fra
legemsindgreb. Reglen har dog først og fremmest praktisk
betydning for fingeraftryk. Efter bestemmelsen skal fingeraftryk
m.v. af ikke-sigtede destrueres, når sagen er afsluttet.
Derimod kan politiet opbevare fingeraftryk m.v. af personer, der
har været sigtet, uanset at sagen mod den
pågældende opgives, eller han eller hun frifindes.
Et personfotografi af sigtede, der er optaget i
forbindelse med efterforskningen i et forhold, som den sigtede
senere frifindes for, skal destrueres, selv om den
pågældende dømmes i et andet forhold. Dette
gælder dog ikke, hvis dette andet forhold i sig selv kunne
have begrundet optagelsen, jf. forslaget til § 781 c,
stk. 1.
Stk. 3
fastslår, at materiale og oplysninger, der er kommet til veje
ved et indgreb, som retten nægter at godkende, straks skal
destrueres.
Om baggrunden for de foreslåede regler
henvises til pkt. 2.5 i de almindelige bemærkninger og side
85-91 i betænkningen.
Til nr. 5
I bestemmelsen i § 794 i lov for
Færøerne om rettens pleje om ransagning af en
»sigtets bolig eller andre rum, gemmer eller person«
foreslås det at lade ordet »person« udgå,
idet reglerne om personlig ransagning foreslås fastsat i det
nye kapitel 71 a om legemsindgreb. Ransagning af tøj, som
ingen person er iført, vil fortsat være omfattet af
§ 794, jf. ordet »gemmer«.
Til nr. 6
Med samme begrundelse som nævnt under
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5,
vedrørende §, foreslås § 795,
stk. 2, om ransagning af en ikke sigtets person
ophævet.
Til nr. 7
Ændringen er en konsekvens af, at
stk. 2 foreslås ophævet, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 6.
Til nr. 8
I forslaget til § 781 a, stk. 2,
henvises til adgangen til legemsindgreb mod anholdte personer efter
reglerne i § 758, stk. 1. Den tilsvarende
henvisningsbestemmelse i den gældende § 797,
stk. 4, i ransagningskapitlet foreslås derfor
ophævet.
Til nr. 9
§ 800, stk. 5, har følgende
ordlyd:
»Personlig ransagning af en kvinde skal ske
ved ærbare kvinder og ikke i overværelse af mænd,
jf. § 199.«
Da regler om kønsfællesskab
foreslås fastsat i § 781 f, stk. 2,
foreslås § 800, stk. 5, ophævet i lighed
med § 199, stk. 3, jf. lovforslagets § 1,
nr. 3.
Til nr. 10
Ved forslaget, der er af ren lovteknisk karakter,
bliver henvisningen i § 878, stk. 2, til de
relevante bestemmelser i § 877 korrekt. Bestemmelserne
vedrører oplæsningen af visse
retsbogstilførsler under domsforhandlingen.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, at justitsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
§ 1, nr. 1(lov for Færøerne om rettens pleje
§ 130 a).
Lovforslagets § 1, nr. 1, er en
konsekvens af, at de færøske myndigheder ønsker
at overtage sagsområdet advokatvirksomhed. Overtagelsen
forventes at finde sted den 1. juli 2011, men tidspunktet er ved
dette lovforslags fremsættelse ikke endeligt fastsat.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
ret | | Lovforslaget | | | | | | 1. Efter
§ 130 indsættes i kapitel
12: Ȥ 130 a. Advokater beskikket af
justitsministeren kan udøve advokatvirksomhed på
Færøerne i samme omfang som advokater beskikket af de
færøske myndigheder.« | | | | § 199. Stk. 3. Skal i en
straffesag en kvinde synes på legeme, bør i alle
tilfælde, hvor det til øjemedets opnåelse er
tilstrækkeligt, kvinder dertil vælges, navnlig
bør, hvor spørgsmål foreligger om svangerskab
eller barnefødsel, kvindelige læger eller
jordemødre benyttes, for så vidt disse må
antages at have tilstrækkelig indsigt til at afgive
erklæring om spørgsmålet. | | 2.§ 199, stk. 3,
ophæves. | | | | § 758. Anholdelsen skal foretages
så skånsomt, som omstændighederne tillader.
Politiet kan foretage ransagning af den anholdtes person. Penge og
genstande, som kan benyttes til vold eller undvigelse, eller som i
øvrigt kan medføre fare for den anholdte eller andre,
kan fratages ham. Det samme gælder genstande, som kan tjene
til sagens oplysning. Under anholdelsen er han i øvrigt ikke
undergivet andre indskrænkninger i sin frihed, end
anholdelsens øjemed og ordenshensyn
nødvendiggør. | | 3.§ 758, stk. 1, affattes
således: »Anholdelsen skal foretages så
skånsomt, som omstændighederne tillader. Politiet kan
under iagttagelse af § 781 f foretage besigtigelse og
undersøgelse af den anholdtes legeme og tøj med
henblik på at fratage vedkommende genstande, som kan benyttes
til vold eller undvigelse, eller som i øvrigt kan
medføre fare for den anholdte eller andre. Politiet kan tage
sådanne effekter samt penge, der findes hos den anholdte, i
bevaring. Under anholdelsen er den pågældende i
øvrigt ikke undergivet andre indskrænkninger i sin
frihed, end anholdelsens øjemed og ordenshensyn
nødvendiggør.« | | | | | | 4. Efter
§ 781 indsættes som nyt kapitel: »Kapitel 71 a Legemsindgreb § 781
a. Som led i efterforskningen kan der efter reglerne i dette
kapitel foretages legemsindgreb mod sigtede og andre ved 1) besigtigelse af legemets ydre, optagelse
af fotografier, aftryk og lignende af legemets ydre samt visitation
af det tøj, som den pågældende er iført
(legemsbesigtigelse), og 2) nærmere undersøgelse af
legemet, herunder af dets hulrum, udtagelse af spyt- eller
blodprøver eller andre tilsvarende prøver,
røntgenundersøgelse og lignende
(legemsundersøgelse). Stk. 2.
Legemsindgreb mod anholdte personer kan tillige foretages efter
§ 758, stk. 1. § 781
b. Legemsbesigtigelse af en sigtet må kun foretages,
såfremt 1) den pågældende med rimelig
grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der er
undergivet offentlig påtale, og 2) indgrebet må antages at være
af væsentlig betydning for efterforskningen. Stk. 2.
Legemsundersøgelse af en sigtet må kun foretages,
såfremt 1) der er begrundet mistanke om, at den
pågældende har gjort sig skyldig i en
lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller
i en overtrædelse af straffelovens § 124,
stk. 4, eller § 249, 1. led, og 2) indgrebet må antages at være
af afgørende betydning for efterforskningen. § 781
c. Uden for de tilfælde, der er nævnt i
§ 781 b, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, kan
optagelse af fingeraftryk og personfotografi samt udtagelse af
spyt- eller blodprøve med henblik på senere
identifikation endvidere foretages, hvis den pågældende
med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse,
der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6
måneder eller derover, eller for en overtrædelse af
straffelovens § 235, stk. 2. Stk. 2. Uden for
de tilfælde, der er nævnt i § 781 b,
stk. 2, nr. 1, kan udtagelse af spyt- eller blodprøver
foretages, såfremt der er begrundet mistanke om, at den
pågældende har gjort sig skyldig i en
lovovertrædelse, i hvis gerningsindhold indtagelse af
spiritus eller euforiserende stoffer er et led. § 781
d. Afgørelse om legemsbesigtigelse af en sigtet og
legemsundersøgelse af en sigtet i form af nærmere
undersøgelse af legemets ydre, sikring af prøver
herfra og udtagelse af spyt- eller blodprøver træffes
af politiet. Stk. 2.
Afgørelse om andre legemsundersøgelser af en sigtet
træffes af retten ved kendelse, jf. dog stk. 5. I
kendelsen anføres de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet er
opfyldt. Kendelsen kan til enhver tid omgøres. Stk. 3.
Såfremt indgrebets øjemed ville forspildes, hvis
retskendelse skulle afventes, kan politiet træffe beslutning
om at foretage indgrebet. I så fald skal politiet snarest
muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for retten,
der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes. Dette
gælder dog ikke, såfremt der efter indgrebet meddeles
skriftligt samtykke hertil. Stk. 4. Inden
retten træffer afgørelse efter stk. 2 eller
stk. 3, 2. pkt., skal der være givet den, mod hvem
indgrebet retter sig, adgang til at udtale sig. Offentlig forsvarer
beskikkes, når sigtede begærer det. Sigtede skal
vejledes om adgangen til forsvarerbeskikkelse. Stk. 5.
Såfremt den sigtede meddeler skriftligt samtykke til, at
indgrebet foretages, kan beslutning om de former for
legemsundersøgelse, der er nævnt i stk. 2,
også træffes af politiet. Er der beskikket en forsvarer
for sigtede, kræves tillige samtykke fra forsvareren. § 781
e. Legemsindgreb over for en person, der ikke er sigtet, er
ikke omfattet af reglerne i dette kapitel, såfremt den
pågældende meddeler samtykke til indgrebet. Samtykket
skal så vidt muligt være skriftligt. I øvrigt
må legemsindgreb over for en person, der ikke er sigtet, kun
foretages efter reglerne i stk. 2 og 4. Stk. 2.
Legemsbesigtigelse, der ikke kræver afklædning,
herunder optagelse af fotografier, aftryk og lignende af legemet og
visitation af tøj, kan foretages over for en person, der
ikke er sigtet, såfremt 1) efterforskningen vedrører en
lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover,
og 2) indgrebet må antages at være
af afgørende betydning for efterforskningen. Stk. 3.
Afgørelse om legemsbesigtigelse efter stk. 2
træffes af retten ved kendelse. Bestemmelserne i
§ 781 d, stk. 2, 2. og 3. pkt., samt stk. 3 og
stk. 4, 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse. I stedet for
direkte gennemtvingelse kan de i § 178 nævnte
tvangsmidler anvendes til gennemførelse af
legemsbesigtigelsen. Stk. 4. Under
efterforskning på gerningsstedet i umiddelbar tilknytning til
udøvelsen af en alvorlig voldsforbrydelse eller
fremsættelse af trussel herom samt i andre
efterforskningssituationer, hvor der er begrundet mistanke om, at
nogen tilstedeværende på sin person skjuler
våben, kan politiet foretage visitation af tøjet hos
alle personer, der træffes på stedet, med henblik
på at finde våben. § 781
f. Legemsindgreb må ikke foretages, såfremt det
efter indgrebets formål, sagens betydning og den
krænkelse og det ubehag, som indgrebet må antages at
forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb. Stk. 2.
Legemsindgreb skal foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader. Det skal herved bl.a. så
vidt muligt iagttages, at et indgreb, der ellers kan føles
krænkende for blufærdigheden, kun foretages af personer
af samme køn som den undersøgte eller af
sundhedspersonale. Kræver et sådant indgreb
afklædning, må det så vidt muligt kun
overværes af personer af samme køn som den
undersøgte eller af sundhedspersonale. Stk. 3.
Legemsundersøgelse, jf. § 781 a, stk. 1, nr.
2, må kun foretages under medvirken af en læge.
Lægen tager stilling til, om indgrebets gennemførelse
under hensyn til den hermed forbundne smerte og risiko samt den
undersøgte persons tilstand er lægeligt forsvarlig.
Spytprøve i medfør af § 781 c, stk. 1,
kan udtages uden medvirken af en læge. § 781
g. Politiet må ikke opbevare personfotografier med
henblik på senere identifikation af personer, der ikke har
været sigtet, eller som er frifundet, eller mod hvem
påtale er opgivet. Stk. 2. Politiet
må ikke opbevare andet materiale og andre oplysninger, der er
tilvejebragt ved legemsindgreb, og som vedrører personer,
der ikke har været sigtet. Stk. 3.
Oplysninger og materiale, der er tilvejebragt ved indgreb, som
retten nægter at godkende i medfør af § 781
d, stk. 3, 2. pkt., eller som retten i medfør af
§ 746, stk. 1, finder uhjemlede, skal straks
tilintetgøres.« | | | | § 794. Ransagning af en sigtets bolig
eller andre rum, gemmer eller person for at søge efter spor
af forbrydelsen eller efter ting, som er genstand for
beslaglæggelse, kan finde sted, når 1) sigtelsen angår en forbrydelse,
som det ifølge lovens almindelige regel tilkommer
statsadvokaten at forfølge, eller 2) der foreligger påviselig grund til
at antage, at spor af forbrydelsen eller bestemte ting, som kan
beslaglægges, dér vil være at finde. | | 5. I § 794 ændres »andre
rum, gemmer eller person« til: »andre rum og
gemmer«. | | | | § 795. Stk. 2. Ligeledes
kan ransagning af en ikke sigtets person finde sted, når
sagen angår en forbrydelse af den foran under 1) nævnte
art, og der er påviselig grund til at antage, at det
eftersøgte findes hos ham. | | 6.
§ 795, stk. 2, ophæves. | | | | § 797. Stk. 2. Uden
foregående retskendelse kan ransagning, være sig hos
sigtede eller anden mand, foretages af politiet: 1) i de tilfælde, der omhandles i
foregående paragraf, 2) når der er øjensynlig fare
for, at øjemedet med ransagningen ville forspildes, hvis
retskendelse skulle afventes, og de betingelser foreligger, som er
angivne i § 795, stk. 1, nr. 2, litra a og b, og
derhos sagen enten angår en forbrydelse, som det
ifølge lovens almindelige regel tilkommer statsadvokaten at
forfølge, eller - dog kun såfremt ransagningen
foretages hos sigtede - en forbrydelse, for hvilken der er
foreskrevet højere straf end bøde. | | 7. I § 797, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 795, stk. 1, nr. 2, litra a og
b« til: »§ 795, nr. 2, litra a og
b«. | | | | Stk. 4. Om
politiets beføjelse til at ransage dens person, som
anholdes, gælder derhos reglen i § 758. | | 8.§ 797, stk. 4,
ophæves. | | | | § 800. Stk. 5. Personlig
ransagning af en kvinde skal ske ved ærbare kvinder og ikke i
overværelse af mænd, jf. § 199. | | 9.§ 800, stk. 5,
ophæves. | | | | § 878. Stk. 2. Når
oplæsning af de i § 877, nr. 2 og 3, ommeldte
aktstykker finder sted, skal grunden meddeles af rettens formand og
tilføres retsbogen. | | 10. I § 878, stk. 2, ændres
»§ 877, nr. 2 og 3,« til:
»§ 877, stk. 2, nr. 2 og 3,«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Lov for
Færøerne om rettens pleje § 130 a, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, træder i kraft
efter justitsministerens nærmere bestemmelse. |
|