Fremsat den 29. april 2011 af indenrigs-
og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om nedsættelse af statstilskuddet til
kommuner ved forhøjelser af kommunale
parkeringsindtægter
§ 1. Indenrigs- og
sundhedsministeren foretager en nedsættelse af statens
tilskud til kommunen, jf. § 14 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, med det beløb,
hvormed kommunens bruttodriftsindtægter fra
betalingsparkering i et regnskabsår overstiger et fradrag
efter § 3, jf. dog § 4.
§ 2. I denne lov forstås
kommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering som
bruttodriftsindtægter som følge af, at bilister
betaler for at holde på en offentlig parkeringsplads,
herunder parkeringsbilletter, beboerlicenser og
erhvervslicenser.
Stk. 2. I denne lov forstås
kommunens bruttoomkostninger til betalingsparkering som summen af
driftsudgifter til den direkte drift af offentlige
parkeringspladser og -anlæg, forrentning og afskrivning af
anlægskapitel vedrørende parkeringsanlæg samt
huslejeudgifter til parkeringsanlæg.
Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler om opgørelse af
bruttodriftsindtægter og bruttoomkostninger.
§ 3. Fradraget udgør det
største af følgende beløb:
1) 70 pct. af kommunens
bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i
regnskabsåret 2007, reguleret med den forventede pris- og
lønudvikling fra 2007 til regnskabsåret, tillagt
kommunens udgifter til afskrivning og forrentning vedrørende
parkeringsanlæg opført efter 2007 samt tillagt en
forøgelse i kommunens huslejeudgifter til
parkeringsanlæg i forhold til 2007.
2) Et bundfradrag fastsat af indenrigs-
og sundhedsministeren for regnskabsåret, tillagt kommunens
udgifter til afskrivning og forrentning vedrørende
parkeringsanlæg opført efter 2007 samt tillagt en
forøgelse i kommunens huslejeudgifter til
parkeringsanlæg i forhold til 2007.
§ 4. En kommune kan årligt
som led i budgetvedtagelsen vælge at drive kommunens
betalingsparkering i en balanceordning, hvor kommunens
bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering ikke overstiger
kommunens bruttoomkostninger til betalingsparkering for det
pågældende regnskabsår.
Stk. 2. Hvis kommunens
bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering for et
regnskabsår overstiger kommunens bruttoomkostninger til
betalingsparkering for det pågældende år i en
balanceordning, skal dette overskud lægges til kommunens
bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering for det
følgende år.
Stk. 3. For et regnskabsår, hvor
der er tillagt et overskud fra det foregående
regnskabsår, og hvor kommunen ikke har valgt en
balanceordning efter stk. 1, skal der ske nedsættelse
efter stk. 5.
Stk. 4. For et regnskabsår, hvor
der er tillagt et overskud fra det foregående
regnskabsår, og hvor kommunen har valgt en balanceordning
efter stk. 1, skal der ske nedsættelse efter
stk. 5, hvis kommunens bruttodriftsindtægter fra
betalingsparkering tillagt overskuddet fra det foregående
regnskabsår overstiger kommunens bruttoomkostninger til
betalingsparkering i det pågældende
regnskabsår.
Stk. 5. For de kommuner, der er omfattet
af stk. 3 eller stk. 4, opgøres nedsættelsen
efter § 1. Herudover vil der ske en yderligere
nedsættelse, som opgøres som kommunens
bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i det
foregående regnskabsår fratrukket et fradrag efter
§ 3 for samme år.
§ 5. Kommunen har pligt til at
indberette regnskabsoplysninger om kommunens
bruttodriftsindtægter og bruttoomkostninger ved
betalingsparkering til Indenrigs- og Sundhedsministeriet senest den
1. hverdag i maj i året efter regnskabsåret.
Stk. 2. Kommunen har pligt til at
indberette og dokumentere bruttodriftsindtægter fra
betalingsparkering i regnskabsåret 2007 til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet senest den 1. hverdag i maj i 2012.
Stk. 3. Kommunen har pligt til at
indberette og dokumentere udgifter til afskrivning og forrentning
vedrørende parkeringsanlæg opført efter 2007
til Indenrigs- og Sundhedsministeriet senest 1. hverdag i maj i
året efter regnskabsåret.
Stk. 4. Kommunen har pligt til at
indberette og dokumentere en forøgelse i kommunens
huslejeudgifter til parkeringsanlæg i forhold til 2007 til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet senest den 1. hverdag i maj i
året efter regnskabsåret.
Stk. 5. Kommunens indberetning af
oplysninger i henhold til stk. 1-4 skal være revideret
af kommunens revisor og forsynet med revisors erklæring.
§ 6. Kommunens
bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i
regnskabsåret 2007 fastsættes til nul, hvis kommunen
ikke over for Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan dokumentere en
indtægt i henhold til § 5, stk. 2.
Stk. 2. Kommunens udgifter til
afskrivning og forrentning vedrørende parkeringsanlæg
opført efter 2007 fastsættes til nul, hvis kommunen
ikke over for Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan dokumentere en
udgift i henhold til § 5, stk. 3.
Stk. 3. En forøgelse i kommunens
huslejeudgifter til parkeringsanlæg i forhold til 2007
fastsættes til nul, hvis kommunen ikke over for Indenrigs- og
Sundhedsministeriet kan dokumentere en forøgelse i henhold
til § 5, stk. 4.
§ 7. På grundlag af kommunes
indberetning foretages der en nedsættelse af statens tilskud
til kommunen i året efter regnskabsåret.
Stk. 2. Nedsættelsen i statens
tilskud til kommunen meddeles til kommunen i forbindelse med
Indenrigs- og Sundhedsministeriets udmelding af tilskuds- og
udligningsbeløb i juni måned i året efter
regnskabsåret og afregnes i perioden oktober-december i
året efter regnskabsåret.
§ 8. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Loven har virkning fra og med
regnskabsåret 2011.
Stk. 3. Kommunen skal for
regnskabsåret 2011 senest den 1. september 2011 beslutte, om
den vil drive kommunens betalingsparkering i en balanceordning
efter § 4.
Stk. 4. I regnskabsåret 2011
opgøres fradraget efter § 3, nr. 1, som 100 pct.
af kommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i
regnskabsåret 2007, reguleret med den forventede pris- og
lønudvikling fra 2007 til regnskabsåret, tillagt
kommunens udgifter til afskrivning og forrentning vedrørende
parkeringsanlæg opført efter 2007 samt tillagt en
forøgelse i kommunens huslejeudgifter til
parkeringsanlæg i forhold til 2007.
Stk. 5. I regnskabsåret 2012
opgøres fradraget efter § 3, nr. 1, som 85 pct. af
kommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i
regnskabsåret 2007, reguleret med den forventede pris- og
lønudvikling fra 2007 til regnskabsåret, tillagt
kommunens udgifter til afskrivning og forrentning vedrørende
parkeringsanlæg opført efter 2007 samt tillagt en
forøgelse i kommunens huslejeudgifter til
parkeringsanlæg i forhold til 2007.
§ 9. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
§ 10. I lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr.
561 af 19. juni 2009, som ændret ved lov nr. 710 af 25. juni
2010 og § 5 i lov nr. 1602 af 22. december 2010,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 15 indsættes:
Ȥ 15
a. Tilskud efter § 14 til kommunen reduceres med
et beløb i henhold til § 1 i lov om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge
af kommunale indtægter fra parkering.«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget formål er at
understøtte, at kommunerne ikke opkræver betaling fra
parkering af fiskale hensyn.
Lovforslaget regulerer kommunale
parkeringsindtægter således, at kommunens
indtægter fra betalingsparkering, der overstiger et givent
fradrag, vil udgøre en nedsættelse af statens tilskud
til kommunen.
Der foretages ikke en nedsættelse af statens
tilskud til kommunen, såfremt kommunen vælger at drive
betalingsparkering i en balanceordning, hvor kommunens
betalingsparkering ikke samlet set giver overskud.
2. Lovforslagets baggrund
Kommunen har efter vejloven adgang til at
opkræve betaling for parkering til dækning af
udgifterne ved indretning og drift af særligt indrettede
parkeringsanlæg. Kommuner har herudover mulighed for at
opkræve betaling for parkering med adfærdsregulering
som formål. Kommunerne må ikke lægge fiskale
hensyn til grund for anvendelsen af betalingsparkering.
Flere kommuner har i de senere år haft en
betydelig stigning i indtægter fra betalingsparkering.
Regeringen har ved flere lejligheder drøftet dette med
KL.
Med finanslovsaftalen for 2011 er regeringen,
Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne enige om fremadrettet at
sikre, at kommunerne ikke opkræver betaling for parkering af
fiskale hensyn. Med lovforslaget ændres der ikke på
kommunernes mulighed for fortsat at opkræve betaling for
parkering, herunder af trafikale hensyn, men det
understøttes, at kommunerne ikke også lægger
fiskale hensyn til grund herfor.
3. Gældende ret
Statens tilskud til kommunerne (bloktilskuddet)
fastsættes årligt efter bestemmelserne i § 14
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Tilskuddet fordeles til de enkelte kommuner af
indenrigs- og sundhedsministeren. En del af tilskuddet anvendes til
finansiering af de kommunale udligningsordninger, mens den
resterende del fordeles til kommunerne i forhold til
indbyggertallet.
Kommunerne har adgang til at opkræve
betaling for parkering efter vejlovens § 107.
I vejlovens § 107, stk. 1, gives
kommunerne mulighed for at opkræve parkeringsbilletter i
særligt indrettede parkeringsanlæg, som kommunen ejer
og har etableret for kommunale midler. For sådanne
anlæg gælder, at kommunen alene kan opkræve en
betaling, der dækker kommunens udgifter til anlæg og
drift, herunder eventuelt tilsyn med de parkerede biler.
Vejlovens § 107, stk. 2, regulerer
de muligheder kommunerne har for at opkræve betaling fra
parkering med adfærdsregulering som formål (trafikale
hensyn). Der kan her være tale om parkering fx i vejsiden
eller i særligt afmærkede parkeringsbåse, men
også om p-huse/kældre/pladser. Sådanne
parkeringspladser vedligeholdes af kommunen som led i den
almindelige drift, og der er derfor ikke nogen direkte
sammenhæng mellem den betaling, der kan opkræves for
benyttelsen, og de udgifter, som kommunen har til driften af den
del af vejarealet, hvorpå der kan parkeres.
4. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer, at indenrigs- og
sundhedsministeren nedsætter det statslige tilskud til den
enkelte kommune, hvis kommunen har bruttodriftsindtægter fra
betalingsparkering, der overstiger det største af
følgende to beløb:
1) 70 pct. af
indtægtsniveauet i 2007, tillagt kommunens udgifter til
husleje, afskrivning og forrentning vedrørende
parkeringsanlæg efter 2007.
2) Et fastsat
bundfradrag, tillagt kommunens udgifter til husleje, afskrivning og
forrentning vedrørende parkeringsanlæg efter 2007.
Fastsættelsen af bundfradraget vil ske som
et standardbeløb pr. indbygger for alle kommuner.
Beløbet vil blive reguleret med den forventede pris- og
lønudvikling.
Med lovforslaget gives kommunen mulighed for
alternativt at vælge en såkaldt balanceordning, hvor
der ikke foretages en nedsættelse af statstilskuddet,
såfremt kommunen opfylder balanceordningens
forudsætning om, at kommunens samlede
bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering ikke overstiger
kommunens samlede bruttoomkostninger til betalingsparkering. Heraf
følger, at kommunen hvert år skal tage stilling til,
om den ønsker at drive betalingsparkering i en
balanceordning eller ej.
Lovforslaget indebærer, at
nedsættelsen opgøres på baggrund af kommunens
regnskab. Kommunen har pligt til at indsende regnskabsoplysninger
om bruttodriftsindtægter og bruttoomkostninger ved kommunens
betalingsparkering. Oplysningerne skal være revideret af
kommunens revisor og forsynet med revisors erklæring.
Nedsættelsen i statens tilskud til kommunen
meddeles til kommunen i forbindelse med Indenrigs- og
Sundhedsministeriets samlede udmelding af tilskuds- og
udligningsbeløb senest 1. juli i året efter regnskabet
og afregnes i perioden oktober-december i året efter
regnskabsåret.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget understøttes det, at
kommunerne ikke lægger fiskale hensyn til grund for
anvendelsen af betalingsparkering.
På det foreliggende grundlag er det ikke
muligt at opgøre et forventet provenu for staten. Provenuet
vil blandt andet afhænge af, om og i hvilket omfang
kommunerne vælger en balanceordning.
Størrelsen af en nedsættelse af
statens tilskud til den enkelte kommune vil første gang
kunne opgøres, når kommunen har afsluttet regnskabet
for 2011 og indberettet revisionspåtegnede oplysninger om
kommunens betalingsparkering til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
i maj 2012.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
regionerne.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet, bortset fra
virkninger fra eventuelle ændringer i kommunernes
fastsættelse af parkeringstakster.
7. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
8. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser, idet der med dette lovforslag ikke ændres
på kommunernes mulighed for at anvende betalingsparkering for
at tilgodese trafikale hensyn.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
KL, BDO Kommunernes Revision A/S og Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget understøtter at
kommunerne ikke lægger fiskale hensyn til grund for
anvendelsen af betalingsparkering. På det foreliggende grundlag er det
ikke muligt at opgøre et forventet provenu for staten som
følge af lovforslaget. Lovforslaget har ingen konsekvenser for
regionerne. | | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen i udgangspunktet, bortset fra
virkninger fra eventuelle ændringer i kommunernes
fastsættelse af parkeringstakster. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at kommunens statstilskud vil blive nedsat med et beløb
svarende til kommunes bruttodriftsindtægter fra
betalingsparkering i regnskabsåret med et fradrag efter
§ 3.
Kommunen kan dog vælge at drive kommunens
betalingsparkering i en balanceordning efter § 4.
Såfremt kommunens betalingsparkering indgår i en
balanceordning, hvor kommunens bruttodriftsindtægter fra
betalingsparkering ikke overstiger kommunens bruttoomkostninger til
betalingsparkering, foretages der ikke en nedsættelse af
statens tilskud til kommunen.
Til § 2
I § 2 defineres, hvad der forstås
ved henholdsvis kommunens bruttodriftsindtægter og
bruttoomkostninger ved betalingsparkering.
Kommunens bruttodriftsindtægter fra
betalingsparkering skal forstås som indtægter som
følge af, at bilisterne betaler for at holde på en
offentlig parkeringsplads, herunder parkeringsbilletter,
beboerlicenser og erhvervslicenser. Kommunale indtægter fra
parkeringsafgifter, det vil sige afgifter, som bilisterne betaler
for at have holdt ulovligt eller for ikke have købt en
parkeringsbillet, holdes uden for opgørelsen.
Det bemærkes, at salgsindtægter fra et
salg af eksisterende p-huse og -anlæg ikke indregnes i
opgørelsen af indtægterne, da det vurderes, at
sådanne frasalg vil være af relativt beskedent omfang.
Udviklingen heri vil dog blive fulgt.
Kommunens bruttoomkostninger til
betalingsparkering omfatter driftsudgifter til den direkte drift af
offentlige parkeringspladser og -anlæg samt forrentning og
afskrivning af anlægskapital vedrørende
parkeringsanlæg. Hertil kommer kommunens huslejeudgifter til
parkeringsanlæg.
Med driftsudgifter til den direkte drift af
offentlige parkeringspladser og -anlæg menes der fx udgifter
til den daglige drift og vedligehold af parkeringsautomater,
administrative udgifter forbundet med parkeringsordningen, udgifter
til bemanding af parkeringsanlæg og tilsyn med de parkerede
motorkøretøjer.
Det bemærkes, at driftsudgifterne skal
fordeles mellem udgifter til parkeringsafgifter og udgifter til
betalingsparkeringer, idet det kun er sidstnævnte, der
indgår i opgørelsen. Kommunen er ansvarlig for at
foretage denne fordeling efter en fast nøgle eller
skøn, som skal kunne dokumenteres som led i revisionen af
kommunens oplysninger.
Det bemærkes endvidere, at udgifterne til
afskrivning af anlægskapital vedrørende
parkeringsanlæg skal følge de generelle regler for
afskrivning, der fremgår af kapitel 8 i "Budget- og
regnskabssystem for kommuner". Det fremgår bl.a., at
materielle anlægsaktiver som parkeringskældre mv. skal
afskrives lineært over 15 år. Afskrivning og evt. op-
eller nedskrivning skal i øvrigt foretages i
overensstemmelse med kommunens generelle regnskabspraksis.
Oplysninger om årets afskrivning fremgår af kommunens
anlægskartotek, der indeholder oplysninger om de enkelte
anlægsaktiver.
Udgifter til forrentning kan ligeledes foretages
på baggrund af registreringerne i anlægskartoteket.
I stk. 3 foreslås det, at indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
opgørelse af bruttodriftsindtægter og
bruttoomkostninger. Der kan i den forbindelse fastsættes
nærmere regler for afskrivning og forrentning af
anlægskapital samt nærmere regler for en fordeling
mellem henholdsvis driftsudgifter til parkeringsafgifter og
driftsudgifter til betalingsparkering.
Til § 3
Fradraget i nedsættelsen består af det
største af følgende to beløb:
1) 70 pct. af
kommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i
regnskabsåret 2007, reguleret med den forventede pris- og
lønudvikling fra 2007 til regnskabsåret tillagt
kommunens udgifter til afskrivning og forrentning vedrørende
parkeringsanlæg opført efter 2007 samt tillagt en
forøgelse i kommunens huslejeudgifter til
parkeringsanlæg i forhold til 2007.
2) Et fastsat
bundfradrag gældende for regnskabsåret tillagt
kommunens udgifter til afskrivning og forrentning vedrørende
parkeringsanlæg opført efter 2007 samt tillagt en
forøgelse i kommunens huslejeudgifter til
parkeringsanlæg i forhold til 2007.
Hensigten med at foreslå, at fradraget
udgør 70 pct. af bruttodriftsindtægten i 2007, set i
forhold til alternativt at lade det udgøre hele
bruttodriftsindtægten i 2007, er i højere grad at
ligestille kommunerne med høje indtægter i 2007 i
forhold til øvrige kommuner med få eller ingen
indtægter i 2007.
Det foreslåede bundfradrag er især
møntet på de kommuner, der i 2007 havde en mindre
eller slet ingen bruttodriftsindtægt fra betalingsparkering.
Med et bundfradrag sikres det, at disse kommuners statstilskud ikke
nedsættes med hele årets bruttodriftsindtægt, og
kommunen kan således anvende hele eller dele af
indtægten fra betalingsparkering til at finansiere
løbende driftsudgifter ved betalingsparkering. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter bundfradraget ved at
fastsætte et standardbeløb pr. indbygger, der
reguleres med den forventede pris- og lønudvikling. Der
påtænkes som udgangspunkt fastsat et bundfradrag
på 15 kr. pr. indbygger.
I opgørelsen af fradraget efter
§ 3 tillægges der for alle kommuner et beløb
svarende til kommunens udgifter til afskrivning og forrentning
vedrørende parkeringsanlæg opført efter 2007.
Det indebærer, at hvis en kommune investerer i
parkeringsanlæg, vil nedsættelsen af kommunens
statstilskud blive mindsket med et beløb, svarende til den
årlige afskrivning og forrentning af investeringen.
I opgørelsen af fradraget efter
§ 3 tillægges der desuden for alle kommuner et
beløb svarende til en real forøgelse i kommunens
huslejeudgifter til parkeringsanlæg i forhold til 2007. Med
real forøgelse forstås en forøgelse i
huslejeudgiften ud over pris- og lønudviklingen. Ved
opgørelsen af en real forøgelse i kommunens
huslejeudgifter anvendes den forventede pris- og
lønudvikling.
Til § 4
Bestemmelsen i § 1 og denne
§ 4 indebærer, at kommunen hvert år skal
vælge, om kommunens indtægter fra betalingsparkering
skal reguleres efter § 1 eller efter § 4.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 4 gives kommunen mulighed for at drive kommunens
betalingsparkering i en balanceordning, der indebærer, at
såfremt kommunens bruttodriftsindtægter fra
betalingsparkering ikke overstiger kommunens bruttoomkostninger til
betalingsparkering i det pågældende år, foretages
der ikke en nedsættelse af statens tilskud til kommunen
herfor.
En balanceordning indebærer, at kommunen kan
anvende indtægter fra betalingsparkering til at finansiere
kommunens udgifter til drift og husleje vedrørende parkering
samt udgifter til afskrivning og forrentning af anlægskapital
vedrørende parkering.
Det følger af stk. 1, at kommunen i
forbindelse med budgetlægningen hvert år skal
træffe beslutning om, hvorvidt den ønsker at drive
kommunens betalingsparkering i en balanceordning, der
forudsætter, at kommunens bruttodriftsindtægter fra
betalingsparkering ikke overstiger kommunens bruttoomkostninger til
betalingsparkering i regnskabsåret.
I tilfælde af at en kommune i en
balanceordning alligevel får overskud ved betalingsparkering
gælder de foreslåede bestemmelser i stk. 2-5.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i stk. 2, at hvis kommunens
bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i et
regnskabsår overstiger kommunens bruttoomkostninger til
betalingsparkering, skal dette overskud lægges til kommunens
bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering for det
følgende regnskabsår.
Det følger af stk. 3, at der vil ske
nedsættelse af statens tilskud til kommunen efter
stk. 5, hvis kommunen har overført et overskud til det
efterfølgende regnskabsår og for dette
regnskabsår ikke har valgt at drive kommunens
betalingsparkering efter en balanceordning.
Det følger af stk. 4, at for et
regnskabsår, hvor kommunen har overført et overskud,
og hvor der er valgt en balanceordning, vil der ske
nedsættelse af statens tilskud til kommunen efter
stk. 5, hvis kommunens bruttodriftsindtægter fra
betalingsparkering tillagt overskuddet fra det foregående
regnskabsår overstiger kommunes bruttoomkostninger til
betalingsparkering i det pågældende
regnskabsår.
Ovennævnte bestemmelser betyder, at en
kommune i en balanceordning kan overføre et eventuelt
overskud ved betalingsparkering fra regnskabsåret til
året efter under forudsætning af, at kommunen som
minimum har et tilsvarende underskud ved betalingsparkering i
året efter regnskabsåret. Det er ikke på
tilsvarende vis muligt at overføre et underskud fra et
år til det efterfølgende år, således at et
underskud i et år giver mulighed for at realisere et overskud
det efterfølgende år uden en nedsættelse.
I stk. 5 fastsættes beløb for
den nedsættelse, der vil ske efter bestemmelserne i
stk. 3 og stk. 4. Nedsættelsen udgør
nedsættelsen efter § 1, og herudover vil der ske en
yderligere nedsættelse, som opgøres som kommunens
bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i det
foregående regnskabsår fratrukket et fradrag efter
§ 3 for samme år.
Et eksempel herpå vil være en
nedsættelse bestående af 6 mio. kr. vedrørende
det aktuelle regnskabsår (år 2) og yderligere 7 mio.
kr. vedrørende det foregående regnskabsår
(år 1), det vil sige samlet set en nedsættelse på
13 mio. kr. Balanceordningen indebærer, at der ikke sker en
nedsættelse efter år 1, idet kommuner med et eventuelt
overskud har mulighed for i løbet af år 2 at nedbringe
overskuddet. Hvis ikke dette sker, vil der ske en
nedsættelse, der vedrører både det aktuelle
regnskabsår (år 2) og det forrige regnskabsår
(år 1). I en nedsættelse efter stk. 5 indgår
der således i praksis en nedsættelse vedrørende
indtægter fra betalingsparkering for to år, beregnet
som i en situation, hvor kommunen ikke havde valgt en
balanceordning.
Til § 5
I § 5 fastsættes det, at kommunen
har pligt til at indberette en række oplysninger til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Til brug for beregning af nedsættelsen i
kommunens statstilskud i henhold til denne lov skal der indberettes
følgende oplysninger om kommunens betalingsparkering:
1)
Regnskabsoplysninger om kommunens bruttodriftsindtægter og
bruttoomkostninger ved betalingsparkering.
2) Dokumenterede
oplysninger om kommunens bruttodriftsindtægter i
regnskabsåret 2007.
3) Dokumenterede
oplysninger om kommunens udgifter til afskrivning og forrentning
vedrørende parkeringsanlæg opført efter
2007.
4) Dokumenterede
oplysninger om en forøgelse i kommunens huslejeudgifter til
parkeringsanlæg i forhold til 2007.
Der foreslås, at kommunerne senest den 1.
hverdag i maj i året efter det aktuelle regnskabsår
skal fremsende oplysninger om bruttodriftsindtægter og
bruttoomkostninger til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Det foreslås endvidere, at kommunen senest
den 1. hverdag i maj 2012 skal indsende dokumenterede oplysninger
om kommunens bruttodriftsindtægter i regnskabsåret
2007.
Ovennævnte oplysningerne skal være
revideret af kommunens revisor og forsynet med revisors
erklæring med henblik på at sikre en retvisende
regulering.
Til § 6
Med denne bestemmelse bemyndiges indenrigs- og
sundhedsministeren til at fastsætte visse indtægter og
udgifter ved kommunens betalingsparkering, såfremt kommunen
ikke kan dokumentere de pågældende oplysninger over for
ministeriet.
Det følger af stk. 1, at kommunens
bruttodriftsindtægt for 2007 fastsættes til nul, hvis
kommunen ikke kan dokumentere at have oppebåret sådanne
indtægter.
Tilsvarende følger det af stk. 2, at
kommunens udgifter til afskrivning og forrentning vedrørende
parkeringsanlæg opført efter 2007 fastsættes til
nul, hvis kommunen ikke kan dokumentere at have oppebåret
sådanne udgifter.
Tilsvarende følger det af stk. 3, at
kommunens forøgelse i huslejeudgifter til
parkeringsanlæg i forhold til 2007 fastsættes til nul,
hvis kommunen ikke kan dokumentere en sådan
forøgelse.
Til § 7
Denne bestemmelse fastsætter det
nærmere tidspunkt for, hvornår en nedsættelse i
statens tilskud til kommunen meddeles til kommunen, og
hvornår nedsættelsen afregnes i statstilskuddet.
På grundlag af kommunens indberetning efter
bestemmelsen i § 5 beregnes en nedsættelse af
statstilskuddet for den enkelte kommune.
Det følger af stk. 2, at
nedsættelsen af statens tilskud til kommunen meddeles til
kommunen i forbindelse med Indenrigs- og Sundhedsministeriets
udmelding af tilskuds- og udligningsbeløb i juni måned
året efter regnskabsåret. Det betyder, at kommunen fx i
juni 2012 får oplyst, om der foretages en nedsættelse
af statens tilskud til kommunen som følge af kommunens
indtægter fra betalingsparkering i regnskabsåret
2011.
Det følger endvidere af stk. 2, at
nedsættelsen i statstilskuddet afregnes i perioden
oktober-december i året efter regnskabsåret. En
nedsættelse i statens tilskud til kommunen i fx 2012
gennemføres i oktober-december i 2012, men
vedrører indtægter fra betalingsparkering i 2011.
Det bemærkes, at statens tilskud til kommunen i hver af
månederne, oktober, november og december, nedsættes med
1/3 af den samlede nedsættelse af statens tilskud til
kommunen.
Til § 8
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Loven har første gang virkning for
regnskabsåret 2011, hvorved statens tilskud til den enkelte
kommune vil blive reduceret efter lovens bestemmelser i 2012.
Stk. 3 indeholder en overgangsbestemmelse,
der vedrører regnskabsåret 2011. Efter § 4
kan kommunen som led i budgetvedtagelsen beslutte at drive
kommunens betalingsparkering i en balanceordning. Kommunerne har
vedtaget budgettet for 2011 og derfor gælder det for 2011, at
kommunen senest den 1. september 2011 skal beslutte, om den vil
drive kommunens betalingsparkering i en balanceordning efter
§ 4.
Stk. 4-5 indeholder en overgangsbestemmelse
vedrørende fradraget på 70 pct. af kommunens
bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i 2007 efter
§ 3, nr. 1.
Overgangsbestemmelsen indebærer, at der i
regnskabsåret 2011 fratrækkes hele kommunens
bruttodriftsindtægt fra betalingsparkering i 2007. I 2012
fratrækkes 85 pct. af bruttodriftsindtægten fra
betalingsparkering i 2007. Det vil sige, at først fra
regnskabsåret 2013 fratrækkes 70 pct. af
bruttodriftsindtægten fra betalingsparkering i 2007.
Med overgangsordningen gives kommunerne mulighed
for en tilpasning til, at en nedsættelse af statens tilskud
til kommunen ikke vil ske med fradrag for det fulde
indtægtsniveau i 2007 men til gengæld med fradrag for
udgifter til husleje, afskrivning og forrentning vedrørende
parkeringsanlæg efter 2007.
Til § 9
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed.
Til § 10
Den foreslåede bestemmelse er en
konsekvensændring af lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner. Ændringen er en konsekvens af den
foreslåede bestemmelse i § 1, som indebærer
en regulering af statens tilskud til kommunen. Den foreslåede
bestemmelse indebærer, at der indføjes en bestemmelse
efter § 15 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner om, at statstilskuddet til kommunen reduceres
i henhold til bestemmelsen i § 1 i denne lov.