Fremsat den 27. april 2011 af
videnskabsministeren (Charlotte Sahl-Madsen)
Forslag
til
Lov om behandling af personoplysninger ved
driften af den statslige vars-lingstjeneste for internettrusler
m.v.
§ 1. Loven finder anvendelse
på IT- og Telestyrelsens behandling af personoplysninger, som
er indeholdt i pakke- og trafikdata, ved driften af den statslige
varslingstjeneste for internettrusler.
§ 2. Kommuner og regioner samt
private virksomheder, som er beskæftiget med kritisk
infrastruktur, kan efter anmodning blive tilsluttet den statslige
varslingstjeneste for internettrusler.
Stk. 2. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan fastsætte nærmere regler for
de i stk. 1 nævnte myndigheders og private virksomheders
tilslutning til den statslige varslingstjeneste for
internettrusler, herunder regler om betaling af gebyr.
§ 3. I denne lov forstås
ved:
1) Pakkedata: Indholdet af
internetbaseret kommunikation.
2) Trafikdata: Data, som behandles med
henblik på overførsel af pakkedata.
3) Sikkerhedshændelse:
Hændelse, der påvirker tilgængelighed, integritet
eller fortrolighed af information eller tjenester på
internettet.
§ 4. Som led i driften af den
statslige varslingstjeneste for internettrusler behandler, herunder
indsamler, registrerer, analyserer og opbevarer, IT- og
Telestyrelsen uden retskendelse tilsluttede myndigheders og private
virksomheders ind- og udgående pakke- og trafikdata.
Pakkedata må dog kun analyseres ved begrundet mistanke om en
stedfunden eller forventet sikkerhedshændelse og kun i det
omfang, det er nødvendigt for at gennemføre den
pågældende analyse.
Stk. 2. Registreret pakke- og
trafikdata, som nævnt i stk. 1, slettes, når
formålet med behandlingen er opfyldt.
Stk. 3. Uanset, at formålet med
behandlingen ikke er opfyldt, kan
pakke- og trafikdata, der knytter sig til
en sikkerhedshændelse, højst opbevares i tre
år,
pakkedata, der ikke knytter sig til en
sikkerhedshændelse, højst opbevares i 14 dage, og
trafikdata, der ikke knytter sig til en
sikkerhedshændelse, højst opbevares i 12
måneder.
Stk. 4. Fristerne i nr. 1-3 regnes fra
tidspunktet for registreringen af de pågældende data i
den statslige varslingstjeneste.
Stk. 5. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan fastsætte nærmere regler for
den i stk. 1 nævnte behandling af pakke- og
trafikdata.
§ 5. § 35 i lov om
behandling af personoplysninger finder ikke anvendelse på den
statslige varslingstjeneste for internettruslers behandling af
personoplysninger.
Stk. 2. Personer, der virker inden for
den statslige varslingstjeneste for internettrusler, har
tavshedspligt, jf. straffelovens § 152, jf.
§ 152 a-e, med hensyn til oplysninger, som de gennem
deres virksomhed i varslingstjenesten får kendskab til, jf.
dog § 6.
§ 6. Data, der behandles som led i
den statslige varslingstjenestes aktiviteter, kan kun videregives i
følgende tilfælde:
1) Pakke- og trafikdata, der knytter sig
til en sikkerhedshændelse, kan videregives til politiet.
2) Pakkedata, der knytter sig til en
sikkerhedshændelse, kan videregives til Forsvarets
Efterretningstjenestes militære cert, hvor IT- og
Telestyrelsen skønner det nødvendigt for at beskytte
nationale digitale infrastrukturer mod sikkerhedsmæssige
trusler. Forsvarets Efterretningstjeneste behandler, herunder
sletter og opbevarer, disse data i overensstemmelse med
bestemmelserne i § 4.
3) Trafikdata kan, hvor dette er
nødvendigt i henhold til varslingstjenestens formål og
aktiviteter, videregives til danske myndigheder, tilsluttede
private virksomheder og tilsvarende varslingstjenester i andre
lande.
§ 7. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling nedsætter et uafhængigt tilsyn,
der følger den statslige varslingstjeneste for
internettruslers virksomhed.
Stk. 2. Tilsynet består af en
jurist som formand og fire sagkyndige medlemmer. Formanden og
medlemmerne beskikkes af ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling skal
ved beskikkelsen af medlemmerne lægge vægt på, at
tilsynet samlet repræsenterer juridisk,
it-revisionsmæssig og sikkerhedsmæssig sagkundskab.
Stk. 3. Formanden og medlemmerne
beskikkes for fire år ad gangen og kan genbeskikkes.
Stk. 4. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler for
tilsynets virksomhed. Ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling kan herunder beslutte, at tilsynet skal udarbejde en
årsberetning om den statslige varslingstjeneste for
internettruslers virksomhed.
Stk. 5. IT- og Telestyrelsen stiller
sekretariatsbistand til rådighed for tilsynet.
Stk. 6. Staten afholder alle udgifter
ved tilsynets virksomhed.
§ 8. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan bemyndige en under ministeriet oprettet
statslig myndighed eller efter forhandling med vedkommende minister
andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling.
Stk. 2. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan fastsætte regler om adgangen til
at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder om, at afgørelserne
ikke skal kunne påklages.
Stk. 3. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan fastsætte regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver
bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
§ 9. Loven træder i kraft den
1. juli 2011.
§ 10. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets formål | | 1.2. | Lovforslagets baggrund | | | 1.2.1. | Baggrund for varslingstjenestens
etablering | | | 1.2.2. | Internationale erfaringer og
anbefalinger | | | 1.2.3. | Varslingstjenestens opgaver | 2. | Gældende ret | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Tilslutning til varslingstjenesten | | 3.2. | Generelt om adgang til data | | 3.3. | Indsamling og opbevaring af data | | 3.4. | Videregivelse af data | | | 3.4.1. | Videregivelse af pakkedata | | | 3.4.2. | Videregivelse af trafikdata | | 3.5. | Forholdet til persondataloven | | | 3.5.1. | Behandling af personoplysninger | | | 3.5.2. | Den registreredes rettigheder | | 3.6. | Forholdet til grundlovens
§ 72 | | 3.7. | Forholdet til den europæiske
menneskerettighedskonvention | | 3.8. | Uafhængigt tilsyn | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | De miljømæssige
konsekvenser | 7. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Forholdet til EU-retten | | 8.1. | Generelle overvejelser | | 8.2. | Persondatadirektivet | | 8.3. | E-databeskyttelsesdirektivet | 9. | De hørte myndigheder og
organisationer mv. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
formål
Formålet med dette lovforslag er at
tilvejebringe en særskilt lovhjemmel for behandlingen af
personoplysninger ved driften af den statslige varslingstjeneste
for internettrusler (GovCERT) i IT- og Telestyrelsen.
Lovforslaget vedrører blandt andet
behandlingen af de personoplysninger indeholdt i pakke- og
trafikdata, som GovCERT indsamler fra de tilsluttede myndigheder og
private virksomheder via det såkaldte GovCERT IDS. GovCERT
IDS gennemgås nærmere nedenfor under punkt 3.3.
Lovforslaget vedrører desuden videregivelse af data, der
behandles som led i den statslige varslingstjenestes
aktiviteter.
Behandlingen af personoplysninger er
nødvendig for, at varslingstjenestens formål kan
opfyldes. Som beskrevet med dette lovforslag, er det dog kun i
visse specifikke og nærmere afgrænsede tilfælde,
at GovCERT vil få adgang til personoplysninger.
GovCERT står for Governmental Computer
Emergency Response Team og er en tjeneste, som er etableret
indenfor IT- og Telestyrelsens ressort under Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling. Det blev aftalt at etablere
GovCERT ved en beslutning truffet af regeringens
Økonomiudvalg i maj 2009.
GovCERT er placeret i IT- og Telestyrelsen, idet
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har
ressortansvaret for sager vedrørende it-sikkerhed og tillige
varetager koordineringen af it- og teleberedskabet.
GovCERT blev ved udgangen af 2010 fuldt
funktionsdygtig. GovCERT kan dog først tilbyde alle
påtænkte ydelser over for de tilsluttede myndigheder,
når der er tilvejebragt den særskilte hjemmel til
GovCERT's behandling af personoplysninger indeholdt i pakke- og
trafikdata, som foreslås etableret med dette lovforslag.
GovCERT's ydelser stilles som udgangspunkt til
rådighed for statens institutioner.
Det er imidlertid endvidere formålet med
lovforslaget, at både kommuner og regioner samt private
virksomheder, der beskæftiger sig med kritisk infrastruktur,
efter anmodning kan blive tilsluttet tjenesten.
Kommuner og regioner kan tilslutte sig GovCERT i
det omfang, varslingstjenesten har kapacitet hertil. Det er en
forudsætning for denne tilslutning, at kommuner og regioner,
der vælger at tilslutte sig varslingstjenesten, selv betaler
fuldt ud for GovCERT's ydelser i det omfang, kommunernes og
regionernes tilslutning ikke er finansieret på anden vis,
f.eks. via UMTS-midlerne. UMTS-midlerne er de indtægter, som
staten fik ved at sælge rettighederne til 3. generations
mobiltelefoni.
Dele af den kritiske nationale infrastruktur, som
f.eks. elforsyningen, forestås i dag af private virksomheder.
Det samfundsmæssige behov for GovCERT's bistand gør
sig også gældende for disse virksomheder. Lovforslaget
indeholder derfor hjemmel til, at disse virksomheder også kan
tilslutte sig varslingstjenesten.
Ansvaret for den enkelte myndighed eller private
virksomheds it-sikkerhed ændres ikke som følge af
GovCERT's aktiviteter. Det er således fortsat den enkelte
myndighed eller virksomheds ansvar at opretholde et passende niveau
for it-sikkerhed. GovCERT vil rådgive og bistå de
tilsluttede myndigheder i fornødent omfang, uden at der
herved ændres ved den eksisterende ansvarsfordeling.
1.2. Lovforslagets baggrund
1.2.1. Baggrund for
varslingstjenestens etablering
Internettet og informationssystemer er blevet en
afgørende faktor for den økonomiske og
samfundsmæssige udvikling. Internettets og
informationssystemernes sikkerhed og fleksibilitet får stadig
større betydning for samfundet.
Det er regeringens vision, at Danmark skal
være blandt verdens førende højteknologiske
samfund. Det kræver, at borgere, virksomheder og det
offentlige har adgang til avanceret infrastruktur for informations-
og kommunikationsteknologi (ikt) og til effektivt at udnytte de
muligheder, der følger med digitaliseringen. Det
kræver også, at borgere og virksomheder er trygge ved
ikt-anvendelsen og har tillid til tjenester på
internettet.
Internettet er blevet en del af den kritiske
infrastruktur. En række af de funktioner, som udføres
af det offentlige, og som er væsentlige for statens virke,
afhænger af internettet.
Det er derfor nødvendigt at sikre, at
it-systemernes sikkerhedsniveau er tilstrækkeligt til at
opretholde en fortsat drift af de offentlige it-systemer.
Den teknologiske udvikling gør det muligt
at iværksætte omfattende elektroniske angreb på
den internetbaserede infrastruktur, hvilket kan medføre
it-sammenbrud. Sådanne sammenbrud kan få alvorlige
konsekvenser for vitale samfundsfunktioner, uanset om de er
forårsaget af hændelige uheld eller af bevidste
handlinger.
Det er en kendsgerning, at angreb på
internettet bliver stadig mere sofistikerede, og at hackere stadig
bliver hurtigere til at udnytte de sårbarheder, der
løbende opstår på internettet.
Som eksempler på angreb mod nationale
digitale infrastrukturer kan nævnes angrebene i henholdsvis
Estland i april 2007 og Georgien i august 2008. I begge
tilfælde bestod angrebene af meget store mængder
internetkommunikation (pakke- og trafikdata) mod vigtige offentlige
og private hjemmesider og systemer med den følge, at de ikke
længere kunne tilgås, ligesom sikkerhedshuller på
hjemmesider blev udnyttet til at udskifte indholdet af disse.
Angrebene var primært rettet mod tv-stationer, aviser,
ministerier og politiske organisationers hjemmesider og
medførte i både Estland og Georgien, at regeringerne
fik svækket deres interne kommunikationskanaler samt
muligheden for at kommunikere med befolkningen. Angrebene var
således rettet mod både statens sikkerhed og
pressefriheden.
I Estland blev angreb også rettet mod
finansinstitutioners hjemmesider med en række alvorlige
følger for finanssektoren. En større del af
befolkningen kunne således ikke via internettet hæve
penge eller udføre finansielle transaktioner i flere dage.
Kreditkortterminaler, som kommunikerer med bankerne via
internettet, blev også ramt.
Disse eksempler understreger, at et moderne
samfund er afhængig af et robust internet.
I erkendelse af internettets vitale betydning
besluttede regeringen således i maj 2009 at etablere en
statslig varslingstjeneste for internettrusler.
Offentlige myndigheder kommunikerer i dag i
høj grad via internettet med borgere og virksomheder. Med
oprettelsen af GovCERT ønsker regeringen bl.a. at mindske
risikoen for it-angreb, herunder at offentlige myndigheders
elektroniske kommunikation med omverdenen bliver afskåret i
flere dage, eller at dokumenter uden myndighedens vidende bliver
sendt til fremmede stater som følge af et virusangreb. Dette
kan udgøre en sikkerhedsrisiko og også have store
administrative og økonomiske konsekvenser til følge.
Tilsvarende gør sig gældende for private virksomheder
beskæftiget med kritisk infrastruktur.
Formålet med GovCERT er således at
være en varslingstjeneste for internettrusler, og herved
overordnet medvirke til, at der i staten er overblik over trusler
og sårbarheder i tjenester, net og systemer relateret til
internettet.
GovCERT samarbejder blandt andet med DK-CERT og
andre landes nationale CERT'er. DK-CERT (Danish Computer Emergency
Response Team) er en tjeneste fra styrelsen UNI-C under
Undervisningsministeriet. DK-CERT fungerer som CERT for
Forskningsnettet og UNI-C's interne net. GovCERT vil endvidere
samarbejde med MILCERT, der er Forsvarsministeriets CERT, som er
under opbygning.
GovCERT indgår i IT- og Telestyrelsens
sektorberedskab. Beredskabet har til formål at sikre, at
samfundsvigtig elektronisk kommunikation kan opretholdes i en
beredskabssituation.
1.2.2. Internationale
erfaringer og anbefalinger
Internationalt er det erkendt, at det er af stor
betydning at reducere de risici, der er forbundet med anvendelsen
af internettet. En række europæiske lande har
således etableret varslingstjenester, som varetager
overvågnings- og varslingsopgaver for det statslige
område.
Varslingstjenester i de øvrige
europæiske lande er typisk karakteriseret ved, at de er
statsligt ejet og drevet, og at målgruppen for deres virke er
hele staten. Der er dog nationale forskelle på den
organisatoriske placering. Hovedparten af varslingstjenesterne er
placeret hos civile myndigheder, og der er etableret et tæt
samarbejde med sikkerhedsmyndighederne i de pågældende
lande. Nedenfor nævnes en række eksempler på
udenlandske varslingstjenester.
I Norge blev der i 2000 etableret et
Varslingssystem for Digital Infrastruktur (VDI). VDI organiserer og
driver et nationalt netværk af indbrudsdetektionssensorer
på internettet, som detekterer, om der forsøges
udført uønsket aktivitet mod kritisk digital
infrastruktur i Norge. VDI omfatter ikke kun de offentlige
institutioner, men også en række for samfundet kritiske
private virksomheder.
I Sverige er der tilsvarende etableret en national
GovCERT, og det er efter norsk forbillede yderligere besluttet at
undersøge mulighederne for at udbygge og samordne de
eksisterende varslingssystemer.
I Frankrig er GovCERT funktionen varetaget af
CERTA, som er en del af det franske militære og civile
sikkerhedssystem. CERTA er ansvarlig for at bistå de franske
statslige organer med at sikre, at den fornødne
informationssikkerhed er til stede, samt hjælpe med
at behandle sikkerhedshændelser eller angreb mod
statens it-systemer.
Behovet for beskyttelse af it-infrastrukturen
berøres i EU-Kommissionens meddelelse »Beskyttelse mod storstilede cyberangreb og
sammenbrud: Øget beredskab,
sikkerhed og robusthed« fra 30. marts 2009.
Meddelelsen bygger videre på EU's ambition om at styrke
sikkerhed i og tilliden til informationssamfundet. Kommissionen
fremhæver i meddelelsen særligt strategien for et
sikkert informationssamfund fra 2006.
I meddelelsen lægger Kommissionen vægt
på forebyggelse, beredskab og bevidstgørelse og
opstiller en plan over øjeblikkelige tiltag, der skal styrke
sikkerheden og robustheden i kritisk informationsinfrastruktur. Et
af disse tiltag er etablering af velfungerende statslige
varslingstjenester i alle medlemslande inden udgangen af 2011.
1.2.3. Varslingstjenestens
opgaver
GovCERT vurderer løbende it-sikkerheden for
statens anvendelse af internettet og varsler myndigheder om
internetbaserede sikkerhedshændelser og trusler.
Varslingstjenesten vil også tilbyde bistand med at
imødegå konsekvenserne af
sikkerhedshændelserne.
I fuld drift vil GovCERT desuden kunne tilbyde en
række ydelser, som samlet set sikrer, at der kan reageres
hurtigt og effektivt over for trusler mod it-sikkerheden i
primært den danske stat. GovCERT vil således i
høj grad kunne medvirke til at begrænse, afkorte og i
visse tilfælde forhindre nedbrud i it-infrastrukturen.
GovCERT's ydelser kan overordnet opdeles i to
hovedgrupper: Ydelser, der tilbydes med henblik på at
forebygge alvorlige internetrelaterede sikkerhedshændelser,
og ydelser, som tilbydes, efter en hændelse er indtruffet.
Ydelserne er aftalt i en fokusgruppe bestående af Statens It,
Udenrigsministeriet og SKAT. Ydelseskataloget har endvidere
været forelagt Statens It-sikkerhedsforum, Statens It-forum
og Statens It-råd.
GovCERT's konkrete opgaver kan opsummeres
således:
- Indhentning af
information om sikkerhedshændelser og aktiviteter i net og
systemer i staten.
- Analyse og
vurdering af internetsikkerhedsniveauet i staten samt analyse af
enkelthændelser.
- Varsling om
internetrelaterede sikkerhedshændelser, rådgivning om
modforholdsregler og i særlige tilfælde bistand til
myndigheder ved omfattende hændelser.
- Kontaktpunkt for
tilsvarende varslingstjenester i andre lande og løbende
udveksling af information med disse.
GovCERT's opgaver vedrørende varsling og
informationsindsamling forudsætter et opdateret og
indgående kendskab til situationen på internettet og
især den trafik, som er på den danske del af
internettet. Dette kendskab tilegnes gennem analyse af pakke- og
trafikdata for virus- og hackerangreb.
Det er derfor nødvendigt at etablere et
alarmsystem i form af et såkaldt Intrusion Detection System
(GovCERT IDS) på tilsluttede institutioners internetlinjer.
IDS-tjenesten er et tilbud til institutionerne, som er tilsluttet
GovCERT. GovCERT IDS er yderligere beskrevet i afsnit 3.3.
Da GovCERT vil få kendskab til oplysninger
om sårbarheder i it-systemer i staten, er det
nødvendigt, at GovCERT klassificerer informationerne i
henhold til Statsministeriets sikkerhedscirkulære
(cirkulære nr. 204 af 7. december 2001). GovCERT's lokaler og
personale er godkendt til at håndtere informationer
klassificeret under cirkulæret til niveauet HEMMELIG.
2. Gældende ret
Lov om behandling af personoplysninger
(persondataloven) gælder for behandling af personoplysninger,
som helt eller delvis foretages ved hjælp af elektronisk
databehandling.
Begreberne »personoplysning« og
»behandling« er defineret i persondataloven og skal i
dette lovforslag forstås i overensstemmelse hermed.
Persondataloven indeholder en række
grundlæggende principper for den dataansvarliges behandling
af oplysninger, herunder regler om indsamling, ajourføring
og opbevaring mv.
Den registreredes rettigheder er tillige reguleret
i persondataloven, herunder ret til information om, at der
indsamles oplysninger om den pågældende.
Persondataloven vedrører desuden
fortrolighed og datasikkerhed. Den dataansvarlige skal bl.a.
iværksætte de fornødne tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger
kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt
behandles i strid med loven. Relevante sikkerhedstiltag kan f.eks.
være fysisk sikring af datamedier, adgangskontrol og brug af
password samt uddannelse og instruktion.
For offentlige myndigheders behandling af
personoplysninger gælder både persondatalovens regler
om datasikkerhed og den i medfør heraf udstedte
sikkerhedsbekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 528
af 15. juni 2000 med senere ændringer om
sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning.
Der henvises til afsnit 3.5 om forholdet til
persondataloven.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Tilslutning til
varslingstjenesten
GovCERT bygger på, at først og
fremmest statslige myndigheder vurderer, om myndigheden
ønsker at tilslutte sig GovCERT. Lovforslaget lægger
endvidere op til at kommunale og regionale myndigheder samt private
virksomheder beskæftiget med kritisk infrastruktur efter
anmodning vil kunne tilslutte sig.
3.2. Generelt om adgang til
data
Lovforslaget medfører, at GovCERT i et
nærmere beskrevet omfang får adgang til både
trafikdata og pakkedata. Det er ikke tilstrækkeligt til
opfyldelse af GovCERT's formål kun at give GovCERT adgang til
trafikdata, men der skal imidlertid være den fornødne
proportionalitet mellem adgangen til data, herunder
personoplysninger, og hensynet til privatlivets fred. Denne
proportionalitetsafvejning er afspejlet i lovforslagets
§ 4 og uddybes nedenfor.
GovCERT IDS, som etableres som led i GovCERT's
virke, holder via en lokal elektronisk alarmenhed opsat hos de
tilsluttede offentlige myndigheder øje med
internetkommunikationen (pakke- og trafikdata). Alarmenheden
registrer al ind- og udgående internetkommunikation. Enheden
sender dog kun pakkedata til GovCERT, hvis der er tegn på en
sikkerhedshændelse. Trafikdata vil løbende blive
overført til GovCERT. GovCERT IDS er yderligere beskrevet
under afsnit 3.3.
Hvis GovCERT kun har adgang til at behandle
trafikdata, vil blot mulige tegn på it-angreb kunne
identificeres. Adgang til pakkedata muliggør derimod en
nærmere analyse og beskrivelse af angrebets indhold og
karakter, og de relevante modforanstaltninger kan dermed
identificeres.
For at GovCERT skal kunne få overblik over
sikkerheden på internettet og være i stand til at
varsle om it-angreb, er det nødvendigt at have adgang til de
pakkedata, som er relateret til den pågældende
sikkerhedshændelse. Med adgang til pakkedata kan
konsekvenserne af sikkerhedshændelsen klarlægges,
herunder hvilke dokumenter, e-mails m.v., der f.eks. er blevet
kopieret og videresendt fra den tilsluttede myndighed til hackeren.
Skadens omfang kan herefter fastslås, og de relevante
modforanstaltninger kan besluttes.
Som eksempel på en relevant
sikkerhedshændelse kan nævnes, at en e-mail med et
virusinficeret PDF-dokument omgår både
antivirusprogrammer og firewall hos en myndighed og herefter
kopierer og sender dokumenter fra den inficerede PC tilbage til
hackeren uden myndighedens vidende. Hvis GovCERT ikke har adgang
til pakkedata, vil GovCERT ikke kunne analysere og reagere over for
denne virus sammen med den berørte myndighed. Uden adgang
til pakkedata vil det endvidere ikke være muligt for GovCERT
at fastslå konsekvenserne for den berørte myndighed af
et vellykket it-angreb.
De nødvendige oplysninger til brug for
effektiv analyse og håndtering af angreb ligger således
i pakkedata, og GovCERT vil ikke kunne håndtere kritiske
it-angreb på betryggende vis uden adgang til pakkedata.
Det er dermed nødvendigt og proportionalt
at give GovCERT adgang til pakkedata. Det skal herefter vurderes, i
hvilket omfang GovCERT skal have adgang til pakkedata. Der er med
dette lovforslag lagt op til, at pakke- og trafikdata, som knytter
sig til en sikkerhedshændelse, kan opbevares i tre år.
Pakkedata, der ikke er knyttet til en sikkerhedshændelse, kan
højst opbevares i 14 kalenderdage. Som udgangspunkt vil
pakkedata dog kun blive opbevaret i seks kalenderdage. Trafikdata,
som ikke knytter sig til en sikkerhedshændelse, kan
højst opbevares i 12 måneder.
Fristerne i lovforslagets § 4 er
fastlagt på baggrund af en it-teknisk vurdering af det
nødvendige behov i forhold til GovCERT's formål. I
forbindelse med denne vurdering er erfaringer fra andre landes
CERT'er inddraget. Fristen på tre år for opbevaring af
pakke- og trafikdata knyttet til en sikkerhedshændelse er
valgt for at kunne sammenholde angreb med tidligere angreb inden
for en teknologisk relevant periode, da der fortsat ses angreb
rettet mod sårbarheder eller konfigurationsfejl, der er flere
år gamle. Tre år betragtes som den teknologiske
levealder for mange it-systemer, hvorefter systemerne må
udfases eller gennemgribende opdateres.
Det er væsentligt at være
opmærksom på, at fristerne alle er maksimumfrister.
GovCERT vil løbende være forpligtet til at slette
data, som ikke længere er relevante for GovCERT's virke,
uanset at fristerne beskrevet i § 4 ikke er overskredet.
Derudover er det i § 4 fastsat, at indsamlede pakkedata
kun vil kunne analyseres af GovCERT, hvis der er begrundet mistanke
om en sikkerhedshændelse. Det er desuden fastsat i
§ 4, at det kun er den relevante del af de indsamlede
data, som kan analyseres.
Det er i bestemmelsen kvalificeret, at der skal
være tale om en begrundet mistanke, for at GovCERT kan
få adgang til pakkedata. Formålet hermed er at
præcisere, at adgangen til pakkedata er begrænset til
de situationer, hvor der ikke blot er tale om en vag og udefineret
mistanke om et it-angreb. Det vil kun være i situationer,
hvor der er en klar indikation på et it-angreb, at GovCERT
vil kunne behandle pakkedata. Denne vurdering vil dog være
skønsmæssig fra situation til situation.
Det er med GovCERT IDS pt. ikke muligt at foretage
en teknisk graduering af adgangen til pakkedata på en
sådan måde, at der f.eks. kun gives adgang til visse
dele af indholdet af en e-mail. Der kan kun skelnes mellem adgang
til pakkedata eller adgang til trafikdata. GovCERT vil tæt
følge mulighederne for at finde en teknisk løsning
på denne udfordring.
Længden af fristerne i § 4 er
fastsat på baggrund af en proportionalitetsafvejning af
hensynet til GovCERT's formål set i forhold til hensynet til
privatlivets fred. Det er i visse situationer væsentligt for
GovCERT at kunne sammenholde nyindsamlede data med ældre data
for f.eks. at kunne analysere et it-angreb nærmere.
Heroverfor står hensynet til de berørte borgeres
privatliv. Denne proportionalitetsafvejning har resulteret i de
nævnte frister, som også er fastsat under inddragelse
af erfaringer fra andre landes CERT'er.
3.3. Indsamling og opbevaring
af data
GovCERT skal for at opfylde sit formål
indhente data vedrørende sikkerhedshændelser og
aktiviteter i net og systemer hos de tilsluttede myndigheder og
private virksomheder, ligesom GovCERT skal varsle ved
internetrelaterede sikkerhedshændelser samt generelt vurdere
sikkerhedsniveauet på internettet. Der skal endvidere
udarbejdes risikoanalyser. GovCERT får herved et
løbende og indgående kendskab til
sikkerhedssituationen på den danske del af internettet.
Forudsætningen for at kunne tilegne sig
dette indgående kendskab er, at internetkommunikationen
behandles og analyseres for eventuelle virus- og hackerangreb i de
enkeltdele, som internetkommunikationen nedbrydes i ved
datatransmissionen. En e-mail kan bestå af alt fra nogle
ganske få til flere tusinde enkeltdele afhængig af
e-mailens størrelse.
Databehandlingen består eksempelvis af en
automatisk scanning af internetkommunikationen efter it-angreb
baseret på en angrebssignatur fra kendte it-angreb, og af en
manuel vurdering af mulige angrebskarakteristika ved begrundet
mistanke om it-angreb.
Det er med henblik på denne behandling af
internetkommunikationen, at varslingstjenestens Intrusion Detection
System (GovCERT IDS) er etableret. GovCERT IDS behandler
myndighedernes ind- og udgående internetkommunikation (pakke-
og trafikdata).
GovCERT IDS består bl.a. af decentrale
IDS-enheder, som placeres på de tilsluttede myndigheders
internetforbindelse(r). Disse enheder analyserer pakke- og
trafikdata for angrebsmønstre på internetforbindelsen
og lagrer pakke- og trafikdata i en nærmere afgrænset
periode, jf. lovforslagets § 4 og nedenfor.
Herudover omfatter GovCERT IDS centrale servere
hos GovCERT, som anvendes til at lagring og analyse af pakke- og
trafikdata.
Med etableringen af GovCERT IDS vil
varslingstjenesten have mulighed for løbende at analysere
netværkstrafikken mellem de tilsluttede myndigheder og
internettet og herigennem danne sig et normalbillede, hvilket er
centralt for GovCERT's virke.
Normalbilledet defineres af GovCERT på
grundlag af indsamling af oplysninger i GovCERT IDS og består
eksempelvis af en oversigt over, hvilke ip-adresser der typisk
kommunikeres med, på hvilket tidspunkt, og i hvilket omfang.
Hvis der pludselig sker væsentlige ændringer i
normalbilledet, som ikke kan begrundes med særlige
aktiviteter hos myndigheden selv, vil der være tale om en
formodet sikkerhedshændelse. I det tilfælde vil GovCERT
kunne gennemføre tilbundsgående tekniske analyser af
pakke- og trafikdata, herunder spore hvorfra eventuel anormal
trafik udgår og vurdere, om hensigten med dette må
formodes at være fjendtlig. Et eksempel på unormal
trafik kan være, at en myndighed uden for normal arbejdstid
transmitterer store mængder data til en ip-adresse, hvortil
der ikke plejer at være særlig aktivitet.
De oplysninger, som GovCERT behandler, kan
betegnes som pakke- og trafikdata. Ved konstatering af bestemte
trafikmønstre i pakke- og trafikdata vil GovCERT IDS
generere en alarm, som bliver sendt til GovCERT.
Pakkedata vil blive slettet umiddelbart efter
GovCERT's analyse, hvis denne ikke viser tegn på en
sikkerhedshændelse. Analyseret pakkedata vil således
kun blive opbevaret i GovCERT's system til at registrere
sikkerhedshændelser, hvis data er knyttet til en
sikkerhedshændelse.
De maksimale frister for opbevaring af pakke- og
trafikdata og baggrunden for fristernes længde er beskrevet i
afsnit 3.2. ovenfor.
Det følger af persondataloven, at de
oplysninger, som GovCERT indsamler, ikke må opbevares,
på en måde der giver mulighed for at identificere den
registrerede, i et længere tidsrum end det, der er
nødvendigt af hensyn til formålet med oplysningernes
behandling. Persondataloven har således den konsekvens i
forhold til de omtalte tidsfrister for sletning af indsamlede
oplysninger, at GovCERT er forpligtet til at slette oplysningerne
på et tidligere tidspunkt, hvis varslingstjenestens
formål ikke længere gør opbevaringen
nødvendig. Se yderligere om lovforslagets forhold til
persondataloven i afsnit 3.5.
GovCERT IDS indsamler automatisk
internetkommunikationen fra de tilsluttede myndigheder og private
virksomheder. GovCERT skal således ikke ved denne behandling
af data opfylde de af persondatalovens regler, der kun
vedrører den form for behandling af personoplysninger, der
beskrives som videregivelse. Se i øvrigt om GovCERT's
videregivelse af indsamlede data i afsnit 3.4. nedenfor.
GovCERT bygger på en forudsætning om,
at der ikke kan eller vil blive indhentet samtykke til GovCERT's
behandling af personoplysninger, idet GovCERT's indsamling af bl.a.
personoplysninger som nævnt sker automatisk, og det vil
dermed i praksis være umuligt at indhente samtykke til
behandlingen.
3.4. Videregivelse af data
3.4.1. Videregivelse af
pakkedata
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i § 6, at den statslige varslingstjeneste kan
videregive pakkedata og trafikdata, der knytter sig til en
sikkerhedshændelse, til dansk politi. Formålet hermed
er at sikre, at dansk politi kan modtage oplysninger til brug for
efterforskning og forfølgelse af strafbare forhold, der kan
være begået i forbindelse med en
sikkerhedshændelse, som f.eks. et virusangreb. Ligeledes kan
GovCERT videregive pakkedata til den særlige MILCERT, som er
under etablering i regi af Forsvarets Efterretningstjeneste, og som
er en varslingstjeneste svarende til GovCERT på
Forsvarsministeriets område.
Adgangen til at videregive pakkedata er
begrænset mest muligt på baggrund af hensynet til
privatlivets fred. GovCERT vil således ikke kunne videregive
pakkedata i andre tilfælde end de i § 6
nævnte, jf. herved nærmere de specielle
bemærkninger vedrørende lovforslagets
§ 6.
3.4.2. Videregivelse af
trafikdata
GovCERT har behov for en bredere adgang til at
udveksle, herunder videregive, trafikdata, som f.eks. ip-adresser,
til andre myndigheder og tilsluttede private virksomheder ved
varsling eller i tilfælde af sikkerhedshændelser.
Videregivelsen skal sikre, at myndighederne og de
pågældende virksomheder kan iværksætte
lokale modforanstaltninger over for sikkerhedshændelsen. Det
kan f.eks. være blokering af kommunikation med en specifik
ip-adresse.
GovCERT vil endvidere have behov for at videregive
ip-adresser og anden trafikdata til tilsvarende varslingstjenester
i andre lande i forbindelse med sikkerhedshændelser på
internettet. Derved kan en CERT i et andet land f.eks. anmode den
lokale internetudbyder om nedtagning af den angribende ip-adresse.
Tilsvarende er det vigtigt, at GovCERT modtager trafikdata fra
udenlandske CERT'er til forebyggelse af et it-angreb.
International koordination af forsvar mod
elektroniske angreb i form af udveksling af ip-adresser og anden
trafikdata er således væsentligt for GovCERT's
aktiviteter.
3.5. Forholdet til
persondataloven
3.5.1. Behandling af
personoplysninger
Formålet med GovCERT er ikke at behandle
personoplysninger, men GovCERT vil uundgåeligt skulle
behandle personoplysninger indeholdt i pakke- og trafikdata i
forbindelse med sine aktiviteter.
I relation til dette lovforslag er det
særligt relevant at bemærke, at ip-adresser betragtes
som personoplysninger, hvorfor persondataloven finder anvendelse
på behandling af trafikdata, idet trafikdata omfatter
ip-adresser, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 3, nr. 2.
Det er nødvendigt, for at GovCERT kan danne
det for varslingsopgaven centrale normalbillede for
internetkommunikationen (pakke- og trafikdata), at al ind- og
udgående internetkommunikation fra en tilsluttet myndighed
indsamles.
Visse af de personoplysninger, som GovCERT
behandler, vil uundgåeligt indeholde både almindelige,
ikke-følsomme oplysninger (persondatalovens § 6),
og følsomme personoplysninger (§§ 7 og 8).
Disse oplysninger kan forekomme f.eks. i ukrypterede e-mails fra
borgere til ansatte i de tilsluttede myndigheder.
GovCERT's behandling af personoplysningerne skal
opfylde persondatalovens § 5, der indeholder en
række grundlæggende principper for den behandling af
personoplysninger, som den dataansvarlige - her GovCERT -
foretager.
Kravet om god databehandlingsskik i
persondatalovens § 5, stk. 1, indebærer, at
medarbejderne hos de myndigheder, som bliver omfattet af GovCERT's
behandlinger, skal have klar og tydelig forudgående
information om, at al brug af internettet, herunder e-mails, vil
blive behandlet, herunder eventuelt gennemset og opbevaret med de
formål, som varetages af GovCERT.
I forhold til saglighedskravet i persondatalovens
§ 5, stk. 2, vil det eksempelvis være i strid
med bestemmelsen, hvis GovCERT's personale i forbindelse med den
beskrevne analyse af internetkommunikationen behandler
personoplysninger, uden at det sker i forbindelse med
forfølgelsen af det saglige formål med bl.a. at
begrænse og varsle om hacker- og virusangreb. GovCERT skal
således sikre, at behandlingen af personoplysninger ikke sker
i videre omfang end dette formål tilsiger.
Vedrørende kravet i persondatalovens
§ 5, stk. 2, om formålsbestemthed
bemærkes, at den foreslåede ordning netop går ud
på (alene) at give GovCERT adgang til at udføre
varslingsopgaven bl.a. med henblik på at begrænse
hacker- og virusangreb.
GovCERT skal i forhold til persondatalovens
§ 5 dermed nøje overveje, hvorvidt en senere brug
af de behandlede oplysninger er uforenelig med det oprindelige
formål med indsamlingen af oplysningerne.
Disse overvejelser har resulteret i lovforslagets
§ 6, hvorefter der kun kan ske videregivelse af data, der
er indsamlet som led i GovCERT's aktiviteter og kun i henhold til
GovCERT's formål. Pakkedata vil kunne videregives til dansk
politi og kun, hvis data knytter sig til en
sikkerhedshændelse. Pakkedata vil yderligere kunne
videregives til Forsvarets Efterretningstjeneste til brug for
aktiviteter i forbindelse med den særlige MILCERT, som har
tilsvarende funktion og formål, som GovCERT, på
Forsvarsministeriets område. På samme måde, som
GovCERT sikrer statslige institutioners internetkommunikation,
sikrer MILCERT Forsvarsministeriets internetkommunikation.
Både GovCERT og MILCERT indgår i det
samlede danske beredskab og i tilfælde af et alvorligt
it-angreb, skal MILCERT og GovCERT kunne dele ressourcer for at
sikre en hurtig imødegåelse af angrebet. DK-CERT er
ikke en del af det danske beredskab og har derfor ikke samme behov
for at kunne udveksle pakkedata.
Pakkedata vil ikke kunne videregives i andre
tilfælde end de ovenfor nævnte.
Derudover indebærer lovforslagets
§ 6, nr. 3, at GovCERT som led i aktiviteterne skal have
mulighed for at overføre trafikdata til danske myndigheder,
tilsluttede private virksomheder og tilsvarende varslingstjenester
i andre lande i henhold til varslingstjenestens formål og
aktiviteter. Her er overførselsmuligheden således
begrænset til trafikdata, hvorfor f.eks. indholdet af e-mails
ikke vil kunne overføres.
Persondatalovens § 27 regulerer
overførsel af oplysninger til tredjelande. Med lovforslaget
sikres det, at der i alle nødvendige tilfælde kan
videregives oplysninger om trafikdata til tredjelandene. GovCERT
kan ikke videregive indholdet af en internetkommunikation
(pakkedata), herunder indholdet af en e-mail til tredjelande.
Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger nedenfor vedrørende lovforslagets
§ 6.
I forhold til persondatalovens § 5,
stk. 3, og spørgsmålet om proportionalitet,
indebærer bestemmelsen, at GovCERT's aktiviteter skal
gennemføres på en sådan måde, at de virker
mindst muligt integritetskrænkende for den almindelige
borger, således at det i videst muligt omfang undgås,
at personoplysninger behandles, herunder ikke mindst, at indholdet
af e-mails ikke behandles.
Ud over de generelle betingelser i
persondatalovens § 5 skal betingelserne i
persondatalovens §§ 6-8 være opfyldt.
Det er et krav i disse bestemmelser, at behandling
(uden samtykke) skal være nødvendig. Der er i den
forbindelse overladt den dataansvarlige et vist skøn. Denne
vurdering skal i første omgang foretages af IT- og
Telestyrelsen som dataansvarlig myndighed.
Selve den beskrevne indsamling af al ind- og
udgående internetkommunikation og de deri indeholdte
personoplysninger vil have den fornødne hjemmel i
persondatalovens §§ 6-8. Der findes således i
persondatalovens § 6, stk. 1, § 7,
stk. 2, og § 8, stk. 1 og 6, mulighed for, at
en offentlig myndighed som IT- og Telestyrelsen (GovCERT) kan
behandle personoplysninger uden samtykke fra de registrerede.
Jo mere indgribende den efterfølgende
behandling af personoplysningerne kan siges at være, desto
strengere krav stilles der til opfyldelsen af det
nødvendighedskrav, der ligger i persondatalovens
§§ 6-8 og til opfyldelsen af de beskrevne principper
i § 5.
GovCERT vil skulle vurdere opfyldelsen af disse
regler løbende i det daglige arbejde. GovCERT vil
således kun kunne behandle og eventuelt nærmere
analysere en e-mailkorrespondance, når det er
nødvendigt af hensyn til opfyldelsen af varslingsopgaven,
herunder håndteringen af hackerangreb.
Til gengæld vurderes det, at der i disse
undtagelsesvise situationer, hvor f.eks. et hackerangreb skal
håndteres, vil være hjemmel til den behandling af
personoplysninger, som opgaven nødvendigvis medfører,
inden for rammerne af persondatalovens behandlingsregler.
Der er i øvrigt ingen grund til at antage,
at vurderingen af nødvendigheden og proportionaliteten i
forbindelse med GovCERT's behandling af personoplysninger efter
persondatalovens §§ 5-8 vil falde anderledes ud
efter persondataloven end den tilsvarende vurdering, som foretages
nedenfor i afsnit 3.7 vedrørende forholdet til Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.
Disse regler i persondataloven er i forhold til
GovCERT's aktiviteter afspejlet i lovforslagets § 4,
stk. 1.
Sammenfattende er det således muligt for IT-
og Telestyrelsen (GovCERT) som dataansvarlig i forbindelse med
udøvelsen af aktiviteterne at sikre, at beskyttelsen i
persondatalovens § 5-8 også respekteres.
3.5.2. Den registreredes
rettigheder
I forhold til persondatalovens kapitel 8 om den
dataansvarliges oplysningspligt over for den registrerede
bemærkes, at GovCERT's indsamling af oplysninger - i lighed
med det for tv-overvågning gældende - skal anses for at
være foretaget hos andre end den registrerede, jf.
persondatalovens § 29, stk. 1.
Der påhviler derfor som udgangspunkt IT- og
Telestyrelsen som dataansvarlig en oplysningspligt over for de
registrerede efter persondatalovens § 29, stk. 1,
men der kan - af relevans for GovCERT's aktiviteter - gøres
undtagelse herfra, hvis opfyldelse af oplysningspligten er umulig
eller uforholdsmæssig vanskelig jf. persondatalovens
§ 29, stk. 3.
For så vidt angår indsigtsretten efter
persondatalovens § 31 bemærkes, at der kan
gøres undtagelse herfra i samme omfang som efter reglerne i
bl.a. offentlighedslovens § 14, jf. persondatalovens
§ 32, stk. 2. Det fremgår af
offentlighedslovens § 14, at pligten til at meddele
oplysninger er begrænset af særlige bestemmelser om
tavshedspligt fastsat ved lov eller med hjemmel i lov for personer,
der virker i offentlig tjeneste eller hverv.
Som følge af den særlige bestemmelse
om tavshedspligt, som pålægges GovCERT's personale ved
lovforslagets § 5, stk. 2, i overensstemmelse med
offentlighedslovens § 14, er de personoplysninger, som
GovCERT behandler i forbindelse med sit virke, undtaget fra
indsigtsretten jf. persondatalovens § 32,
stk. 2.
I forhold til retten til at gøre
indsigelse, jf. persondatalovens § 35, åbner
persondatadirektivets artikel 14, stk. 1, litra a, mulighed
for, at det kan bestemmes ved lov, at indsigelsesretten
afskæres. På den baggrund er der indsat en
undtagelsesbestemmelse i lovforslaget, som lægger op til, at
persondatalovens § 35 ikke skal finde anvendelse på
GovCERT's aktiviteter. Dette medfører, at registrerede ikke
vil kunne gøre indsigelse over for GovCERT's behandling af
personoplysninger.
En registreret kan dog fortsat klage til
Datatilsynet over GovCERT's behandling af personoplysninger
vedrørende den pågældende, jf. persondatalovens
§ 40 og kapitel 16.
3.6. Forholdet til grundlovens
§ 72
Grundlovens § 72 har følgende
ordlyd: "Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse,
beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre
papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden
må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene
ske efter en retskendelse. "
Det antages i den juridiske litteratur, at
indholdet af e-mails også er omfattet af grundlovens
beskyttelse af meddelelseshemmeligheden (brud på post-,
telegraf- og telefonhemmeligheden). En myndigheds brud på
meddelelseshemmeligheden forudsætter uden for
strafferetsplejens område som udgangspunkt dels en
udtrykkelig lovhjemmel og dels en forudgående retskendelse i
det konkrete tilfælde, med mindre der også foreligger
en udtrykkelig lovhjemmel til at undtage kravet om retskendelse.
Retskendelse behøves heller ikke i situationer, hvor den,
som foranstaltningen vedrører, giver samtykke til, at
undersøgelsen bliver foretaget.
Den foreslåede ordning går ud
på, at GovCERT skal behandle, herunder efter
omstændighederne analysere, tilsluttede myndigheders og
private virksomheders ind- og udgående trafik- og pakkedata.
GovCERT skal i den forbindelse i et vist omfang have ret til at
skaffe sig adgang til pakkedata, eksempelvis indholdet af
e-mails.
Ordningen efter lovforslaget vil uundgåeligt
i visse tilfælde indebære et indgreb i
meddelelseshemmeligheden i grundlovens forstand. Der vil dog i vidt
omfang foreligge et samtykke, som indebærer, at det ikke vil
være nødvendigt at indhente retskendelse efter
grundlovens § 72. Der vil imidlertid også forekomme
tilfælde, hvor et sådant samtykke ikke foreligger, og
eftersom det i praksis ikke vil være muligt at indhente en
retskendelse, indeholder lovforslaget på den baggrund en
undtagelse fra grundlovens § 72's krav herom.
Videnskabsministeriet har bl.a. af hensyn til
grundlovens § 72 overvejet nødvendigheden og
proportionaliteten af den foreslåede ordning. Der henvises i
den forbindelse til bemærkningerne ovenfor under afsnit 3.2,
hvoraf det fremgår, at der med lovforslaget er fundet den
påkrævede proportionalitet mellem hensynet til
GovCERT's formål og hensynet til privatlivets fred for de
berørte borgere.
3.7. Forholdet til Den
Europæiske Menneskeretskonvention
Ifølge artikel 8, stk. 1, i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) har enhver ret
til respekt for sit privatliv og familieliv.
Beskyttelsen efter artikel 8 omfatter både
indgreb i meddelelseshemmeligheden, f.eks. overvågning af
e-mailkorrespondance og internetkommunikation, og offentlige
myndigheders indsamling, opbevaring og anvendelse mv. af
personoplysninger generelt.
Indgreb i kommunikation via bl.a. e-mails vil som
udgangspunkt udgøre et indgreb efter EMRK artikel 8. Hvis en
offentlig arbejdsgiver overvåger en ansats brug af e-mail og
internet, vil det således udgøre et indgreb i den
ansattes ret til privatliv og korrespondance, når den ansatte
med rimelighed kunne forvente ikke at blive overvåget (se
Copland mod Storbritannien, dom af 3. april 2007, præmis
41-42).
Det samme vil være tilfældet, hvor en
arbejdsgiver tillader en (anden) myndighed at overvåge den
ansattes brug af e-mail og internet.
Det forudsættes imidlertid, at den ansatte i
forbindelse med afsendelse af privat e-mail giver samtykke til
GovCERT-behandlingen. Når det er op til myndighedens
personalepolitik, om medarbejderne må sende eller modtage
privat e-mail, må myndigheden således også kunne
fastsætte, at medarbejderne kun må sende privat e-mail
mod at samtykke til GovCERT-behandlingen. Det antages på den
baggrund, at iværksættelsen af overvågningen af
udgående e-mails med privat indhold ikke i sig selv vil
udgøre et indgreb i rettighederne efter EMRK artikel 8.
For så vidt angår indgående
private e-mails samt offentlige myndigheders indsamling, opbevaring
og anvendelse mv. af personoplysninger vil der derimod være
tale om et indgreb i borgernes ret til privatliv.
Da det som følge af den ovenfor beskrevne
tekniske opbygning af GovCERT ikke kan udelukkes, at GovCERT vil
behandle personoplysninger om en persons privatliv, må
aktiviteterne anses for et indgreb i retten til respekt for
privatlivet, jf. konventionens artikel 8, stk. 1.
Det følger herefter af konventionens
artikel 8, stk. 2, at et sådant indgreb kun kan
foretages, hvis det er foreskrevet ved lov og er nødvendigt
i et demokratisk samfund til varetagelse af nærmere bestemte
anerkendelsesværdige formål.
Med den foreslåede lov vil der blive klar
lovhjemmel for GovCERT's aktiviteter, som bygger på en
legitim og helt åbenlys samfundsmæssig interesse i at
håndtere sikkerhedshændelser af it-mæssig
karakter for offentlige myndigheder i Danmark.
Indgrebet i privatlivet skal herudover efter
artikel 8, stk. 2, have et sagligt formål og være
proportionalt.
GovCERT har til formål at mindske
konsekvenserne af sikkerhedshændelser på internettet
gennem analyse, information, varsling og koordination. GovCERT's
aktiviteter tilsigter således at beskytte den nationale
sikkerhed, den offentlige tryghed og landets økonomiske
velfærd samt andres rettigheder og friheder. Formålet
må således anses for sagligt.
IT- og Telestyrelsens rapport om varsling af
internettrusler fra 2007 konkluderede, at der i Danmark er behov
for en særskilt tjeneste til at håndtere sådanne
sikkerhedshændelser for det danske samfund som et led i den
nationale it-sikkerhedsstrategi. Den varslingsopgave mv., som er
tiltænkt GovCERT, må således siges at være
både egnet til og nødvendig for at nå det
beskrevne saglige mål om at forhindre hacker- og virusangreb
mv.
Der kan i den forbindelse også henvises til
den nedenfor i afsnit 8.1 beskrevne meddelelse fra EU-Kommissionen
og resolution fra Europarådet om, at oprettelsen af statslige
it-beredskabsenheder (»GovCERT'er«) er en måde,
hvorpå medlemsstaterne kan løse de notoriske trusler
mod staternes it-sikkerhed.
Den samfundsmæssige interesse i at forhindre
og håndtere sikkerhedshændelser af it-mæssig
karakter for offentlige myndigheder i Danmark må
således anses at overstige hensynet til privatlivet for de
personer, om hvilke GovCERT behandler personoplysninger.
Aktiviteterne er endvidere begrænset til de tilsluttede
myndigheder og virksomheders ind- og udgående data.
GovCERT's formål er som nævnt ikke i
sig selv at indsamle personoplysninger. Indsamlingen er i stedet en
uundgåelig konsekvens af varslingsopgaven. GovCERT vil i
øvrigt kun opbevare oplysningerne, så længe
opbevaringen er nødvendig i forhold til
varslingsopgaven.
Personoplysningerne vil derudover heller ikke
blive offentliggjort; tværtimod er opbevaringen af
oplysningerne underlagt strenge sikkerhedsforanstaltninger,
så bl.a. offentliggørelse undgås.
Hertil kommer, at GovCERT efter lovforslagets
§ 7 i supplement til Datatilsynets kontrol vil blive
underlagt kontrol af et uafhængigt tilsyn.
Sammenfattende er det opfattelsen, at den
behandling af personoplysninger, som er en nødvendig del af
GovCERT's aktiviteter, vil opfylde betingelserne i artikel 8,
stk. 2, i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
3.8. Uafhængigt
tilsyn
Lovforslaget indeholder en bestemmelse om, at
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling nedsætter et
uafhængigt tilsyn, som skal følge nærmere
angivne dele af GovCERT's virksomhed. Tilsynet vil blandt andet
kunne bestå i en årlig afrapportering til ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling om GovCERT's virksomhed.
Lovforslaget ændrer ikke på
Datatilsynets tilsynskompetence i henhold til persondataloven.
Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger vedrørende lovforslagets
§ 7
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Regeringen besluttede i forbindelse med
oprettelsen af den danske GovCERT, at opgaverne skal finansieres
inden for Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings
eksisterende ramme. I efteråret 2009 blev det i forbindelse
med udmøntningen af UMTS-midlerne besluttet at give
yderligere midler til udvidelse af GovCERT's
dækningsområde for perioden 2010 til 2012.
UMTS-midlerne er de indtægter, som staten fik ved at
sælge rettighederne til 3. generations mobiltelefoni
I denne UMTS-finansierede periode vil ministeriet
udvide dækningen i et nærmere bestemt omfang og
indenfor de UMTS-finansierede rammer til også at omfatte
kommuner og regioner samt private virksomheder beskæftiget
med kritisk infrastruktur (f.eks. finans-, energi-, samt it- og
telesektoren). Ministeriet vil endvidere i perioden
iværksætte en informationsindsats rettet mod borgere,
små og mellemstore virksomheder. GovCERT vil i det udvidede
dækningsområde køre et testforløb med fem
kommuner eller regioner, som vil blive finansieret via
UMTS-midlerne. Alle øvrige varslings- og
overvågningsaktiviteter i det udvidede
dækningsområde vil blive gebyrfinansieret.
Tilsluttede statslige institutioner vil blive
tilbudt en alarmenhed. Ønskes yderligere alarmenheder
opstillet vil der skulle betales gebyr herfor.
De tilsluttede myndigheder kan få
forøgede administrative byrder i mindre omfang.
Tilslutning til GovCERT er frivillig for det
offentlige.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet tilslutning til
GovCERT er frivillig. Tilsluttede private virksomheder
beskæftiget med kritisk infrastruktur vil dog kunne have
begrænsede økonomiske omkostninger, der dækker
GovCERT's udgifter til levering af varslingsydelsen, herunder
etablering og løbende servicering af GovCERT IDS hos den
tilsluttede virksomhed.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer ikke EU-regulering.
Lovforslaget indeholder dog regler af relevans for to
EU-direktiver.
8.1. Generelle overvejelser
Der er på EU-niveau foretaget en række
overvejelser, der i høj grad svarer til overvejelserne bag
iværksættelsen af GovCERT, vedrørende behovet
for, at medlemsstaterne iværksætter en eller anden form
for statslig overvågningstjeneste for internettrusler.
EU-Kommissionen vedtog således den 30. marts
2009 en meddelelse om beskyttelse af kritisk
informationsinfrastruktur med undertitlen »Beskyttelse mod storstilede cyber-angreb og
sammenbrud: Øget beredskab,
sikkerhed og robusthed«.
I denne handlingsplan opfordrer Kommissionen
således medlemsstaterne til bl.a. at oprette
»landsdækkende statslige CERT-enheder« og sikre,
at disse GovCERT'er »fungerer som
nøglekomponent i det nationale beredskab og i
informationsudveksling, koordinering og reaktion på
sikkerhedshændelser«.
Der kan i den forbindelse bl.a. også
henvises til Rådets resolution af 18. december 2009 om en
samordnet europæisk strategi for net- og
informationssikkerhed (EUT 2009/C 321/01).
EU har ikke ønsket at fastlægge det
nærmere indhold af de statslige varslingstjenester.
8.2. Persondatadirektivet
Persondatadirektivet (direktiv 95/46/EF med senere
ændringer) er gennemført i dansk ret med
persondataloven.
Persondatadirektivet må anses for at omfatte
GovCERT's aktiviteter, i det omfang disse inkluderer behandling af
personoplysninger.
Da lovforslaget i videst muligt omfang er
indrettet i overensstemmelse med persondataloven, vil Danmarks
forpligtelser efter persondatadirektivet ikke blive beskrevet
detaljeret i det følgende.
I det tilfælde, hvor lovforslaget er udtryk
for en undtagelsesvis fravigelse af persondataloven, er der ovenfor
i afsnit 3.5.2 nærmere redegjort for, hvorfor lovforslaget er
i overensstemmelse med persondatadirektivet.
Det vurderes således, at lovforslaget ligger
inden for rammerne af persondatadirektivet.
8.3.
E-databeskyttelsesdirektivet
Det generelle persondatadirektiv er suppleret af
det specifikke direktiv om elektronisk kommunikation, herefter
e-databeskyttelsesdirektivet (direktiv 2002/58/EF med senere
ændringer). E-databeskyttelsesdirektivet blev således
vedtaget for at supplere persondatadirektivet med en række
særlige bestemmelser inden for den elektroniske
kommunikation.
E-databeskyttelsesdirektivet finder anvendelse
på behandling af personoplysninger i forbindelse med brug af
internettet (elektronisk kommunikation, herunder internet og
e-mails).
I forhold til GovCERT's aktiviteter er det
relevant at bemærke, at det følger af direktivets
artikel 5, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre
kommunikationshemmeligheden ved brug af offentlige
kommunikationsnet og offentligt tilgængelige elektroniske
kommunikationstjenester, dvs. f.eks. ved brug af internettet og
e-mails.
Kommunikationshemmeligheden skal både sikres
for så vidt angår selve indholdet af kommunikationen og
de dermed forbundne trafikdata om brugen af internettet. Det vil
f.eks. sige, at afsenderen af en e-mail skal sikres imod, at
e-mailen opsnappes, åbnes og læses af andre end
adressaten.
Som beskrevet ovenfor i afsnit 3.3 ligger det i
GovCERT IDS, at oplysninger af privat karakter i en e-mail
undtagelsesvist kan blive afsløret over for GovCERT's
personale og således andre end adressaten, hvilket vil
være i konflikt med artikel 5, stk. 1, i
e-databeskyttelsesdirektivet, selvom det måtte ske
sjældent. Der henvises i den forbindelse også til
afsnit 3.6 ovenfor vedrørende den tilsvarende
problemstilling i forhold til grundlovens § 72.
Efter artikel 15, stk. 1, i
e-databeskyttelsesdirektivet er der dog adgang til at
indskrænke rækkevidden af direktivet med hensyn til
bl.a. kommunikationshemmeligheden, hvis en sådan
indskrænkning er nødvendig, passende og
forholdsmæssig i et demokratisk samfund af hensyn til statens
sikkerhed, forsvaret, den offentlige sikkerhed, forebyggelse,
efterforskning, afsløring og retsforfølgning i
straffesager eller uautoriseret brug af det elektroniske
kommunikationssystem.
Direktivets artikel 15 tillader således, at
der i national lovgivning fastsættes regler, der
indskrænker beskyttelsen af kommunikationshemmeligheden.
Betingelsen er imidlertid, at det sker for at varetage et eller
flere af de hensyn, der er nævnt i artikel 15, stk. 1,
herunder især - i forhold til GovCERT's aktiviteter -
hensynet vedrørende uautoriseret brug af det elektroniske
kommunikationssystem og den offentlige sikkerhed.
Det vurderes på den baggrund, at den
indskrænkning i kommunikationshemmeligheden, som GovCERT's
beskrevne aktiviteter måtte medføre, er proportional
og i overensstemmelse med e-databeskyttelsesdirektivet, da
indskrænkningen indføres for, i direktivets forstand,
at undgå uautoriseret brug af det elektroniske
kommunikationssystem og beskytte den offentlige sikkerhed.
Det vurderes således, at lovforslaget ligger
inden for rammerne af e-databeskyttelsesdirektivet.
9. De hørte myndigheder
og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos:
AC, BaneDanmark, Beredskabsstyrelsen, Brancheforum
Digitale Medier, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Danske Regioner,
Dansk Industri, Dansk IT, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen,
Energinet.dk, Energistyrelsen, Finansrådet, Foreningen Danske
Olieberedskabslagre, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Foreningen Danske Internet Medier, Foreningen for Open Source
Leverandører i Danmark, Forsvarets Efterretningstjeneste,
FTF, ISP-sikkerhedsforum, IT-Brancheforeningen, ITEK, It-politisk
forening, It-sikkerhedskomiteen, Kommunernes Landsforening,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, LO, Politiets
Efterretningstjeneste, PROSA, Rigspolitiet, Rigsrevisionen,
Rådet for persondata og informationssikkerhed, Rådet
for større IT-sikkerhed, Statens It-forum, Statens
It-råd, Telekommunikationsindustrien i Danmark, UNI C
(DK-CERT).
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser /mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Tilslutningen til den statslige
varslingstjeneste er frivillig. De tilsluttede statslige
myndigheder kan få øgede udgifter til it-udstyr i
mindre omfang. Fem kommuner eller regioner vil af UMTS-midlerne
få finansieret et testforløb indtil 2012.
Øvrige regionale og kommunale myndigheder kan tilslutte sig
mod betaling af gebyr. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Tilslutningen til den statslige
varslingstjeneste er frivillig. De tilsluttede myndigheder kan i
mindre omfang få forøgede administrative byrder. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Tilslutningen til den statslige
varslingstjeneste er frivillig. Tilsluttede private virksomheder
kan få begrænsede økonomiske omkostninger. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget implementerer ikke
EU-regulering. Det vurderes, at lovforslaget ligger inden for
rammerne af e-databeskyttelsesdirektivet og
persondatadirektivet. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse angiver, at
formålet med lovforslaget er at skabe klare rammer for
GovCERT's behandling af personoplysninger indeholdt i de indsamlede
pakke- og trafikdata.
Til § 2
Med stk. 1 ønskes indført
mulighed for, at også kommuner og regioner samt private
virksomheder, der beskæftiger sig med kritisk infrastruktur,
skal kunne vælge at tilslutte sig varslingstjenesten.
Det er hensigten, at kommuner og regioner kun skal
kunne tilslutte sig GovCERT, i det omfang varslingstjenesten har
kapacitet hertil. Det forudsættes i den forbindelse, at de
kommuner og regioner, der vælger at tilslutte sig
varslingstjenesten, selv betaler fuldt ud for GovCERT's ydelser i
det omfang kommunernes og regionernes tilslutning ikke er
finansieret på anden vis, som f.eks. via UMTS-midlerne.
Dele af den kritiske infrastruktur i Danmark er
ejet af private virksomheder. Det gælder f.eks.
elforsyningen. Dette afføder et samfundsmæssigt behov
for, at også sådanne sektorer kan omfattes af GovCERT's
dækningsområde for at sikre samfundets samlede
sikkerhed og robusthed på internettet. Private virksomheder
beskæftiget med kritisk infrastruktur har dermed også
mulighed for at anmode om tilslutning til den statslige
varslingstjeneste for internettrusler.
Begrebet »kritisk infrastruktur«
omfatter her, i overensstemmelse med begrebets fortolkning på
det beredskabsmæssige område, de sektorer, der
forestår vitale samfundsmæssige interesser, f.eks.
finans-, energi samt it- og telesektoren. Begrebet skal fortolkes
dynamisk og vil således udvikle sig over tid i takt med
samfundsudviklingen, som kan gøre det relevant at inddrage
nye sektorer under begrebet kritisk infrastruktur.
For så vidt angår tilslutningen til
GovCERT, kan ministeren for Videnskab, teknologi og udvikling
ifølge stk. 2 fastsætte nærmere regler
herom, herunder om vilkår og betaling for tilslutning til
GovCERT. De anførte myndigheder og virksomheder kan herefter
vælge at tilslutte sig GovCERT på baggrund af disse
regler. De anførte myndigheder og private virksomheder, der
måtte tilslutte sig varslingstjenesten, vil ved
pålæggelse af et gebyr selv skulle finansiere
tjenestens ydelser.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse definerer tre
centrale begreber i loven.
Pakkedata er i denne lov afgrænset til kun
at omfatte indholdet af internetbaseret kommunikation. Begrebet
omfatter det semantiske indhold af en internetbaseret
kommunikation, herunder indholdet af en e-mailkorrespondance eller
indholdet af tilgåede websider, og derudover det tekniske
indhold af kommunikationen, som f.eks. HTML- eller XML-koder.
I forbindelse med GovCERT's analyse af
sikkerhedshændelser er det primært det tekniske indhold
af kommunikationen og ikke det semantiske indhold af
kommunikationen, som er interessant for analysen.
Ved trafikdata forstås i dette lovforslag
data, som beskriver overførsel af pakkedata i en
internetkommunikation, herunder ip-adresser,
internetkommunikationens varighed og tidspunkt, e-mailadresser,
hjemmesideadresser mv.
Trafikdata er tillige defineret i
bekendtgørelse nr. 714 af 26. juni 2008 om udbud af
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(udbudsbekendtgørelsen) og identisk i
e-databeskyttelsesdirektivet (direktiv 2002/58/EF med senere
ændringer). Definitionen af trafikdata i dette lovforslag er
justeret i forhold til denne definition. Sidste led i definitionen
vedrørende debitering er således udeladt, idet data
vedrørende debitering ikke har relevans for dette
lovforslag. Derudover er det præciseret, at det kun er
internetbaseret kommunikation, som er omfattet af begrebet
trafikdata. Der er herudover ikke med dette lovforslag
tiltænkt nogen fravigelse af definitionen af trafikdata i
e-databeskyttelsesdirektivet og udbudsbekendtgørelsen.
Ved en sikkerhedshændelse forstås, at
der enten sker en påvirkning af tilgængelighed,
integritet eller fortrolighed af information eller tjenester
på internettet. Et eksempel på en
sikkerhedshændelse, der påvirker tilgængelighed,
kan være et såkaldt denial-of-service angreb, hvor en
internettjeneste, f.eks. en hjemmeside, rammes af et stort
antal forespørgsler, således at andre brugere ikke kan
få adgang til hjemmesiden. En sikkerhedshændelse, der
påvirker integritet, kan eksempelvis være et indbrud i
en database, hvor tal ændres uden myndighedens vidende.
En sikkerhedshændelse, der påvirker fortrolighed, kan
være en såkaldt »trojansk hest«, der
stjæler data fra en myndighed.
Begrebet er defineret i loven med henblik på
at præcisere afgrænsningen af de tilfælde, hvor
GovCERT har mulighed for at opbevare pakke- og trafikdata i op til
tre år.
Til § 4
Det er formålet med den foreslåede
bestemmelse, at der tilvejebringes klar lovhjemmel til GovCERT's
behandling af personoplysninger i forbindelse med analyse- og
varslingsopgaverne, herunder til indsamling, registrering og
opbevaring af oplysninger om de tilsluttede myndigheders og
virksomheders ind- og udgående internetkommunikation, dvs.
pakke- og trafikdata, med henblik på varetagelsen af
varslingsopgaven.
For så vidt angår
hjemmearbejdspladser, som medarbejdere i de tilsluttede myndigheder
og virksomheder måtte have behandler GovCERT pakke- og
trafikdata, når hjemmearbejdspladsen er koblet op til
myndighedens eller virksomhedens it-systemer. Der sker
således samme behandling af pakke- og trafikdata, som hvis
medarbejderen befinder sig på sit arbejdssted.
Internetkommunikation til og fra hjemmearbejdspladsen vil ikke
blive registreret af GovCERT IDS-enheden opsat hos arbejdsgiveren,
når medarbejderen ikke er koblet op til arbejdsgiverens
it-systemer. GovCERT IDS er nærmere beskrevet i afsnit 3.3. i
de almindelige bemærkninger. I de tilfælde, hvor der
kommunikeres fra en hjemmearbejdsplads til et arbejdssted, som er
tilknyttet GovCERT, vil denne trafik i sagens natur blive
registreret i samme omfang, som al anden kommunikation til og fra
arbejdsstedet.
GovCERT's aktiviteter vil omfatte behandling af
bl.a. personoplysninger, således som dette defineres i
§ 3, nr. 1, i persondataloven. IT- og Telestyrelsen
(GovCERT) betragtes i den forbindelse som dataansvarlig, jf.
persondatalovens § 3, nr. 4.
I tilfælde af begrundet mistanke om en
stedfunden eller forventet sikkerhedshændelse vil indholdet
af f.eks. borgeres private e-mails til tilsluttede myndigheder
eller virksomheder uundgåeligt kunne blive afsløret
over for GovCERT's personale og således andre end adressaten.
Der vil f.eks. være tale om en begrundet mistanke om en
sikkerhedshændelse, hvis der er klare tegn på, at en
afsendt e-mail har været anvendt til at aflevere et
it-angreb, f.eks. en virus, mod en myndighed.
GovCERT's personale vil i forbindelse med alarmer
og øvrige sikkerhedshændelser nærmere analysere
pakkedata for den pågældende periode, hændelsen
vedrører. Meddelelseshemmeligheden efter grundlovens
§ 72 kan dermed i disse tilfælde blive brudt. Ved
en alarm forstås, at der fra GovCERT IDS bliver sendt data,
som er indsamlet hos den tilsluttede myndighed, til GovCERT, fordi
der er konstateret en afvigelse fra »normalbilledet« af
internetkommunikationen til og fra myndigheden. "Normalbilledet" er
beskrevet i afsnit 3.3. i de almindelige bemærkninger. En
alarm indikerer, at en sikkerhedshændelse har fundet
sted.
Når det således af stk. 1
følger, at GovCERT's aktiviteter foretages »uden
retskendelse« skyldes det, at der med bestemmelsen, udover at
skabe en klar hjemmel for de undtagelsesvise brud på
meddelelseshemmeligheden, sigtes til at skabe klar hjemmel for at
fravige udgangspunktet i grundlovens § 72 om
retskendelse.
Det er i den forbindelse væsentligt at
være opmærksom på, at GovCERT med den
foreslåede lov kun får hjemmel til at analysere
pakkedata ved begrundet mistanke om en stedfunden eller forventet
sikkerhedshændelse. Adgangen til pakkedata er yderligere
begrænset af, at kun den del af de indsamlede pakkedata, som
er relevant for den pågældende analyse af
sikkerhedshændelsen, vil kunne analyseres. Adgangen for
GovCERT til pakkedata er herved begrænset mest muligt for at
imødekomme hensynet til privatlivets fred.
GovCERT vil som udgangspunkt ikke afkryptere en
krypteret e-mail eller andet indhold af en internetkommunikation.
Den eneste undtagelse hertil er, hvis ikke-krypteret kommunikation,
som GovCERT har modtaget fra GovCERT IDS, indeholder en skadelig
fil, f.eks. en virus, med et krypteret indhold. I dette
tilfælde vil GovCERT kunne afkryptere indholdet af denne fil
for nærmere at analysere virussen. GovCERT vil ikke kunne
foretage denne delvise afkryptering, hvis hele kommunikationen er
krypteret.
Opbevaringsperioden for indsamlede oplysninger om
de tilsluttede myndigheders ind- og udgående
internetkommunikation vil højst være tre år for
så vidt angår pakke- og trafikdata, der knytter sig til
en sikkerhedshændelse på internettet.
Opbevaringsperioden påregnes dog i de mange tilfælde at
være væsentligt kortere, idet GovCERT er forpligtet til
at slette data, så snart data ikke længere er relevant
i forhold til GovCERT's formål og aktiviteter.
Såfremt der ikke foreligger en
sikkerhedshændelse, er de maksimale opbevaringstider
væsentligt kortere, henholdsvis 14 kalenderdage for pakkedata
og 12 måneder for trafikdata. Pakkedata vil som udgangspunkt
blive slettet efter seks kalenderdage, men hvis yderligere
undersøgelser er påkrævet for at afgøre,
om der er tale om en sikkerhedshændelse, vil GovCERT kunne
anvende op til i alt 14 kalenderdage, inden pakkedata skal
slettes.
Det vurderes, at de foreslåede maksimale
opbevaringsperioder er de kortest mulige i forhold til
formålet med GovCERT. Fristerne regnes fra tidspunktet for
registreringen af data i GovCERT, hvilket skal forstås som
tidspunktet for lagringen af data i IDS-enheden. Baggrund for
fristernes længde er nærmere beskrevet i afsnit
3.2.
Den behandling af personoplysninger, som GovCERTs
adgang til de tilsluttede myndigheders ind- og udgående
internetkommunikation (pakke- og trafikdata) uundgåeligt vil
afstedkomme, vil til enhver tid skulle overholde reglerne i
persondatalovens §§ 5-8 om behandling af
personoplysninger.
I bestemmelsens stk. 3 foreslås det, at
den nærmere tekniske udmøntning kan ske ved, at
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
nærmere regler herom. Disse regler kan blandt andet omfatte
specifikke beskrivelser af, hvordan den tekniske behandling af data
skal ske fra data bliver indsamlet af GovCERT IDS, og indtil data
bliver lagret på centrale servere hos GovCERT.
Til § 5
I bestemmelsens stk. 1 foreslås det, at
persondatalovens § 35 om retten til at gøre
indsigelse ikke skal finde anvendelse i forbindelse med GovCERT's
aktiviteter. Bestemmelsen vil medføre, at registrerede ikke
vil kunne gøre indsigelse mod GovCERT's behandling af
personoplysninger.
Det vurderes således, at behovet for at
gøre indsigelse i denne situation, hvor indsamlingen af
personoplysninger er en nødvendig konsekvens af GovCERT's
virke, er mindre fremtrædende end de administrative byrder,
det vil kunne pålægge GovCERT, hvis registrerede kunne
gøre indsigelse.
Der henvises i den forbindelse til afsnit 3.5.2 i
de almindelige bemærkninger, og det dér anførte
om persondatalovens § 35.
Bestemmelsen i stk. 2 indebærer, at
GovCERT's personale er underlagt en særlig tavshedspligt i
forhold til de oplysninger, som personalet bliver bekendt med i
kraft af deres stilling. De oplysninger, som GovCERT behandler, kan
derfor ikke videregives til uvedkommende. Baggrunden for denne
særlige tavshedspligt for GovCERT's personale er den
særligt fortrolige karakter og omfanget af de oplysninger,
som personalet potentielt har adgang til.
De personer, som GovCERT indsamler oplysninger om,
har som følge af bestemmelsen ikke ret til indsigt i
oplysningerne efter persondatalovens § 31, jf.
persondatalovens § 32, stk. 2. Der henvises til det
i afsnit 3.5.2 i de almindelige bemærkninger anførte
om de to bestemmelsers forhold til lovforslaget.
Bestemmelsen udelukker ikke en berettiget
videregivelse af oplysninger efter lovforslagets § 6.
Til § 6
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i nr. 1, at den statslige varslingstjeneste (GovCERT)
kan videregive pakke- og trafikdata, der knytter sig til en
sikkerhedshændelse, til dansk politi. Formålet hermed
er at sikre, at politiet kan modtage oplysninger til brug for
efterforskning og forfølgelse af strafbare forhold, der kan
være begået i forbindelse med en
sikkerhedshændelse, som f.eks. et virusangreb.
GovCERT indgår i det statslige
teleberedskab, der skal sikre, at internetkommunikation kan
opretholdes i en beredskabssituation. GovCERT's aktiviteter
dækker statslige myndigheders internetkommunikation bortset
fra internetkommunikationen på Forsvarsministeriets
område. Under Forsvarsministeriet er der indledt en opbygning
af en militær CERT (MILCERT), der, ligesom GovCERT sikrer
øvrige statslige myndigheders internetkommunikation, sikrer
Forsvarsministeriets klassificerede og ikke klassificerede
kommunikation og indgår i forsvarets beredskab. GovCERT og
MILCERT er blandt de centrale aktører i statens samlede
beredskab over for trusler og angreb rettet mod nationale digitale
infrastrukturer. MILCERT er som del af den militære
sikkerhedstjeneste organisatorisk forankret i Forsvarets
Efterretningstjeneste. I tilfælde af en
sikkerhedshændelse vil det i visse tilfælde være
nødvendigt meget hurtigt at iværksætte en
koordineret indsats mellem GovCERT og MILCERT for at sikre et
sammenhængende beredskab og en effektiv anvendelse af
samfundets samlede ressourcer i forsvaret mod trusler rettet mod de
statslige myndigheders kritiske digitale infrastrukturer. Denne
indsats forudsætter, at GovCERT og MILCERT meget hurtigt kan
udveksle relevant information, herunder pakkedata relateret til
sikkerhedshændelsen. Med forslaget til nr. 2, skabes
således hjemmel til, at GovCERT i visse tilfælde kan
videregive pakkedata til Forsvarets Efterretningstjeneste. Denne
videregivelse af data er betinget af, at data er knyttet til en
sikkerhedshændelse, og af, at videregivelsen er
nødvendig for det it-sikkerhedsmæssige samarbejde
mellem de to CERTer. Forsvarets Efterretningstjeneste skal
behandle, herunder slette og opbevare, de videregivne pakkedata i
overensstemmelse med de regler i dette lovforslags § 4,
som tilsvarende gælder for GovCERT's virke. Videregivelse af
trafikdata til Forsvarets Efterretningstjeneste vil skulle
reguleres i henhold til reglen i den foreslåede bestemmelses
nr. 3.
Med forslaget i nr. 3 sikres det, at den statslige
varslingstjeneste kan videregive trafikdata til danske myndigheder
- det kan f.eks. være DK-CERT, som overvåger
forskningsnettet - og tilsluttede private virksomheder
beskæftiget med kritisk infrastruktur, hvor dette er
nødvendigt som led i varslingstjenestens aktiviteter og i
henhold til varslingstjenestens formål. Det kan f.eks.
være information om en konkret ip-adresse, som har angrebet
en myndighed til forebyggelse af yderligere angreb.
Nr. 3 sikrer herudover, at GovCERT kan udveksle
trafikdata, herunder ip-adresser, med tilsvarende
varslingstjenester i andre lande, også uden for EU, i
forbindelse med sikkerhedshændelser på internettet.
Der vil ikke efter bestemmelsen i nr. 3, kunne
videregives pakkedata, herunder eksempelvis indholdet af en
e-mailkorrespondance.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse, at andre regler i lovgivningen om indsamling og
videregivelse af oplysninger mellem forvaltningsmyndigheder ikke
vil kunne anvendes i forhold til data, der er indsamlet af den
statslige varslingstjeneste som led i varslingstjenestens
aktiviteter.
Heri ligger bl.a., at hvis politiet til brug for
f.eks. efterforskning af et strafbart forhold, der ikke er
begået i forbindelse med en sikkerhedshændelse (jf. nr.
1), ønsker pakkedata eller trafikdata fra den statslige
varslingstjeneste, må politiet gå frem efter de
almindelige straffeprocessuelle regler i retsplejelovens fjerde bog
og i den forbindelse efter omstændighederne indhente
retskendelse.
Til § 7
Formålet med § 7 er at
pålægge ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling at nedsætte et uafhængigt tilsyn, der skal
følge nærmere angivne dele af GovCERT's virksomhed.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
nærmere regler for tilsynets virksomhed.
Tilsynet vil f.eks. skulle føre tilsyn med
informationer om it-angreb på offentlige myndigheder eller
private virksomheder, herunder angrebsmetoden og effekten af
angrebet. Tilsynet vil desuden skulle føre tilsyn med
informationer, der kan anvendes til berigelseskriminalitet eller
til at gøre skade på it-systemer, it-net,
produktionssystemer eller lignende (tekniske oplysninger om
sikkerhedshændelser).
Det foreslås, at tilsynet skal
forestås af en jurist som formand og fire sagkyndige
medlemmer, der må betragtes som upolitiske, og som beskikkes
som følge af den almindelige tillid og agtelse, der er
knyttet til deres person. Det er en endvidere en
forudsætning, at tilsynets medlemmer kan
sikkerhedsgodkendes.
Lovforslaget ændrer ikke på
Datatilsynets kompetence i henhold til persondataloven.
Tilsynet ifølge dette lovforslags
§ 7 vil således ikke behandle forhold, som
hører under andre myndigheders kompetence.
Til § 8
En beslutning om, at en kompetence overlades
generelt, f.eks. af en minister til en styrelse, bør af
hensyn til borgernes mulighed for at kunne vide, hvem der er rette
myndighed, altid angives i en bekendtgørelse, jf. afsnit 4 i
Justitsministeriets vejledning nr. 153 af 22. september 1987 om
udarbejdelse af administrative forskrifter. Det foreslås
derfor, at der i loven indsættes en hjemmel for ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling til at bemyndige en under
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling oprettet styrelse
eller tilsvarende institution til at udøve de
beføjelser, der i loven er tillagt ministeren.
Ministeren kan herefter i en bekendtgørelse
udnytte adgangen til at delegere opgaver og beføjelser til
en statslig myndighed under ministeriet. Bemyndigelseshjemlen er
formuleret, så den med sikkerhed kan rumme statslige
myndigheder under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, som organisatorisk er underordnet styrelserne.
Ministeren kan således efter den foreslåede bestemmelse
delegere sine beføjelser efter loven til enhver myndighed
inden for ministeriets administrative hierarki uanset myndighedens
placering i det administrative hierarki, herunder myndigheder, som
er underordnet styrelser.
Endvidere foreslås det, at ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling efter forhandling med vedkommende
minister kan bemyndige andre statslige myndigheder til at
udøve de beføjelser, som i loven er tillagt
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling. Der er kun tale
om statslige myndigheder. Der kan således ikke i
medfør af denne bestemmelse ske delegation til private
virksomheder eller organisationer. Omfanget af delegationen til den
pågældende statslige myndighed skal ske efter
forhandling med vedkommende minister.
Forslaget i stk. 2 er en konsekvens af det
foreslåede stk. 1. Det foreslås derfor, at
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling får hjemmel
til at fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser vedrørende GovCERT's virksomhed, der er
truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at
afgørelserne ikke skal kunne påklages. Ministeren vil
herved kunne afskære klageadgangen fra organisatorisk
underordnede statslige myndigheder til styrelserne eller for andre
statslige myndigheder. Ministeren kan f.eks. således ikke
blot afskære klageadgang til ministeren, men også
klageadgang til styrelserne. Adgangen til at afskære klage
knytter sig kun til afgørelser på områder, som
er delegeret fra ministeren i henhold til loven. Lovforslaget
berører ikke øvrige klagemuligheder.
Det foreslås i stk. 3, at ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling får hjemmel til at
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvor ministeren udnytter
sin adgang til at delegere beføjelser til andre statslige
myndigheder uden for Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling.
Til § 9
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2011.
Til § 10
Den foreslåede bestemmelse angår
lovens territoriale gyldighed. Det er hensigten med bestemmelsen at
fastlægge, at GovCERT's aktiviteter ikke vedrører de
grønlandske og færøske dele af riget.