Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 18. maj 2011
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder 1 om deling af lovforslaget, som er
tiltrådt af udvalget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2011 og var til 1.
behandling den 3. maj 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Tre udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og skatteministeren sendte den
17. marts og den 13. april 2011 disse udkast til udvalget, jf. SAU
alm. del - bilag 156, 157 og 188. Den 27. april og den 2. maj 2011
sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og notater
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Flertallet indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
RV) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Mindretallet vil ved 3. behandling af lovforslaget
stemme hverken for eller imod det under A nævnte lovforslag,
men vil stemme for de stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget bemærker til det under A
nævnte lovforslag, at beskatningen af industriens
energiforbrug til procesformål gennem de senere år har
været underkastet skiftende beslutninger og tilkendegivelser
fra regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti.
Det begyndte med Forårspakke 2.0, hvor regeringen og
Dansk Folkeparti bl.a. vedtog en afgift på procesenergi.
Afgiften skulle indføres med en tredjedel fra den 1. januar
2010 (4,5 kr. pr. GJ) og fuldt ud fra den 1. januar 2013 (til 15
kr. pr. GJ).
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget tilkendegav, at lovforslaget dels
indeholdt finansiering af de skatteændringer, der var
indeholdt i Forårspakke 2.0, dels indeholdt uklare
bestemmelser om implementeringen af afgift på energi anvendt
til produktion i konkurrenceudsatte virksomheder. S, SF og RV
påpegede på baggrund af en lang række
henvendelser til Skatteudvalget de konsekvenser, som disse afgifter
ville have for virksomheder og arbejdspladser.
S, SF og RV stemte derfor hverken for eller imod lovforslaget,
som partierne fandt var en socialt skæv og
uhensigtsmæssig skattereform.
Med »Serviceeftersyn af Forårspakke 2.0«
besluttede regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti, at afgiftsforhøjelsen skulle reduceres med
to tredjedele af hensyn til konkurrenceevne og beskæftigelse
men til gengæld indfases gradvis allerede fra 2012. Afgiften
blev med det nye forslag sat op med knap 3,5 kr. pr. GJ mod ca.
10,5 kr. i den oprindelige aftale.
Den præcise udformning af afgiftsforhøjelsen fra
2012 skulle bero på en analyse af de energitunge
virksomheders konkurrencevilkår.
Analysen forelå i marts 2011. Den anbefalede, at
afgiftsforhøjelsen udmøntedes med den samme
forhøjelse for alle erhverv.
På baggrund heraf fremsatte regeringen
nærværende lovforslag om en ensartet forhøjelse
for alle erhverv, men med en tidligere indfasning. Herefter vil
procesafgiften blive 7,65 kr. i 2012 og 8,64 kr. i 2013.
Der er med dette lovforslag derfor ikke tale om - hverken helt
eller delvis - at friholde de virksomheder og brancher, der
allerede har gjort en indsats for at reducere energiforbruget eller
er undergivet stærk international konkurrence, fra
afgiften.
I Sverige eksisterede der f.eks. et aftalesystem, så der
kunne opnås yderligere afgiftsfritagelse for virksomheder,
der havde en relativt stor afgiftsbelastning i forhold til
værditilvæksten, under forudsætning af at de
overholder en aftale om energibesparelser.
S, SF og RV vil derfor undlade at stemme ved lovforslagets
endelige vedtagelse.
S, SF og RV bemærker, at lovforslaget også
indebærer en ændret opgørelsesmetode af
afgiftsbelagt energiindhold i affald, hvor der skal betales
tillægsafgift efter kulafgiftsloven og CO2-afgiften (brug af
røggasmålinger), som mindretallet isoleret set ville
have kunnet støtte.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at det under B
nævnte lovforslag indeholder en forøgelse af
tobaksafgiften, ved at kredittiden for betalingen af afgiften
forkortes, og en udvidelse af ølmoderationsordningen
(afgiftsreduktion på stærk øl) fra at omfatte
kun mindre bryggerier, der har fremstillet øl før
november 1940, til også at omfatte bryggerier, der er begyndt
at fremstille øl efter 1940.
S, SF og RV kan støtte udvidelsen af
ølmoderationsordningen, som forventes at styrke de små
bryggeriers mulighed for at gøre sig gældende på
markedet. Det vil styrke produktionsmulighederne og fremme en
ligelig udvikling i Danmark. S, SF og RV støtter også,
at virksomheder behandles og beskattes ens, uanset om de er fra
før eller efter 1940.
S, SF og RV kan også støtte afkortelsen af
kredittiden for betaling af tobaksafgiften. S og SF har i
»Fair Forandring« peget på det ønskelige i
at forbedre folkesundheden ved at lægge afgift på
tobakken.
S, SF og RV har også noteret sig, at regeringen hermed
endnu en gang bryder sit eget skattestop, og at regeringens
bekymring for følgerne af øget grænsehandel,
som den har haft over forslaget i »Fair Forandring« om
at hæve tobaksafgiften, kun har været på
skrømt, da man nu selv har valgt at forøge den.
Regeringen har bebudet, at provenuet, der fremkommer ved
afkortelsen af kredittiden for betalingen af tobaksafgiften, skal
bruges til at finansiere nedsættelsen af jordskatterne i
medfør af landbrugspakken fra foråret 2010.
S, SF og RV kan ikke støtte denne anvendelse. Der tages
med dette lovforslag ikke stilling til anvendelsen, men alene
forslaget om at afkorte kredittiden.
S, SF og RV kan stemme for lovforslaget.
Et andet mindretal i udvalget (EL)
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling, men vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om
ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love. (Ændring af afgift på erhvervenes energiforbrug
m.v.)« omfattende §§ 1-6, § 9, § 10,
§ 11, stk. 1-3, 6 og 7, og § 12.
B. »Forslag til lov om
ændring af lov om tobaksafgifter og lov om afgift af
øl, vin og frugtvin m.m. (Forkortelse af kredittider for
tobaksafgift og lempelse af ølmoderationsordningen)«
omfattende § 7, § 8 og § 11, stk. 4 og 5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter § 10 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I det af Folketinget den 28. april 2011 vedtagne
forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om
naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet.dk og
lov om fremme af vedvarende energi. (Gennemførelse af el- og
gasdirektiverne m.v.), foretages følgende ændring:
1. § 1,
nr. 3, ophæves.«
[Ophævelse som konsekvens af
lovforslagets § 6]
Til § 11
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
stk. 1 ændres »stk.
2-5« til: »stk. 2 og 3«.
[Konsekvens af deling]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 10«: », § 01«.
[Ikrafttræden efter
skatteministerens bestemmelse]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 11
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) Stk.
4 og 5 affattes
således:
»Stk. 4. Loven træder i kraft den
1. juli 2011, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. § 7 har virkning fra og med den
17. oktober 2011. § 8 har virkning fra og med den 1. januar
2011.«
[Konsekvens af deling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i ændringsforslag nr. 1 at dele
lovforslaget i to dele. Den ene del (A) vedrører
ændring af afgift på erhvervenes energiforbrug m.v. Den
anden del (B) vedrører forkortelse af kredittider for
tobaksafgift og lempelse af ølmoderationsordningen.
Til nr. 2
Der foreslås ophævelse af § 9 a, stk. 1, 2.
pkt., i elforsyningsloven som affattet ved § 1, nr. 3, i
lovforslag nr. L 87 om ændring af lov om elforsyning, lov om
naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet.dk og
lov om fremme af vedvarende energi. (Gennemførelse af el- og
gasdirektiverne m.v.) som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 28. april 2011. Ophævelsen skal ses i sammenhæng
med nærværende lovforslags § 6, nr. 1, som
nyaffatter § 9 a, stk. 1, 2. pkt. Nyaffattelsen sker for at
sikre, at der alene kan gives fritagelse for PSO-bidrag, hvis
elpatronordningen benyttes, og ikke, hvis der sker tilbagebetaling
af elafgift efter den nye mulighed i lovforslagets § 1, nr.
2.
Til nr. 3 og 5
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 4
Med dette ændringsforslag til § 11, stk. 2,
foreslås det, at skatteministeren fastsætter
ikrafttrædelsestidspunktet for ophævelsen af § 9
a, stk. 1, 2. pkt., i elforsyningsloven som affattet ved § 1,
nr. 3, i lovforslag nr. L 87 om ændring af lov om
elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov
om Energinet.dk og lov om fremme af vedvarende energi.
(Gennemførelse af el- og gasdirektiverne m.v.) som vedtaget
af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2011. Dette sker for
at sikre samtidighed mellem ophævelsen af § 9 a, stk. 1,
2. pkt., som affattet ved § 1, nr. 3, i lovforslag nr. L 87 og
ikrafttræden af nærværende lovforslags
nyaffattelse af § 9 a, stk. 1, 2. pkt., som også
fastsættes af skatteministeren.
Torsten Schack Pedersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)
Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte
Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John
Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau
Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF) Niels
Helveg Petersen (RV) fmd. Frank
Aaen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 195
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsskema og høringssvar
vedrørende tobaksafgiftsloven, fra skatteministeren |
2 | Høringsskema og høringssvar
vedrørende energiforbrug, fra skatteministeren |
3 | Høringsskema og høringssvar
vedrørende øl- og vinafgiftsloven, fra
skatteministeren |
4 | Supplerende høringsskema
vedrørende energiforbrug, fra skatteministeren |
5 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
7 | 1. udkast til betænkning |
8 | Ændringsforslag til 2. behandling,
fra skatteministeren |
9 | 2. udkast til betænkning |
10 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 195
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag om opdeling af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvor mange bryggerier der i dag
er omfattet af ølmoderationsordningen, og hvor mange der
yderligere forventes at blive omfattet, såfremt lovforslaget
vedtages, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om en opgørelse, der viser
stigningen i afgiften på brændsel og el til proces i
henholdsvis 2012 og 2013, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om en oversigt over de virksomheder,
der skal betale den forhøjede energiafgift, og som enten har
et lavt energiforbrug i forhold til deres produktion eller er
undergivet international konkurrence, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om at redegøre for, hvordan
den del af forslaget, som omhandler afgifter på energi, og
hvor der ikke tages hensyn til virksomheder, der allerede har
reduceret deres energiforbrug, passer ind i regeringens samlede
energipolitik, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om at bekræfte, at lavere
afgiftssatser for energiintensive udlandskonkurrerende virksomheder
giver en mindre konkurrenceevnepåvirkning for disse
virksomheder end ved at anvende ensartede energiafgifter for alle
erhverv, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om at bekræfte, at andre lande
med betydelige energiafgifter på erhverv tilgodeser de
energiintensive virksomheder med særlige lempelser af hensyn
til konkurrenceevnen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om at bekræfte, at reguleringen
af afgiftssatserne på overskudsvarme i lovforslaget
udgør en barriere for udnyttelse af det
overskudsvarmepotentiale, der findes i industrien, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |