Fremsat den 13. april 2011 af
økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om næring
§ 1. Loven gælder for
selvstændig næringsvirksomhed ved detailsalg af varer
samt for retten til at anvende betegnelsen »mester« i
forbindelse med angivelse af et håndværksfag.
§ 2. Næringsdrivende med
detailsalg af varer skal have et opslag med virksomhedens cvr-nr.
samt indehaverens navn og adresse på et sted, der er
iøjnefaldende for kunderne. Hvis en næringsdrivende
ikke har et cvr-nr., skal alene indehaverens navn og adresse
fremgå af opslaget.
Stk. 2. Den næringsdrivende skal
på forlangende udlevere de oplysninger, der er nævnt i
stk. 1, i skriftlig form til kunden. Ved salg af udvalgsvarer
fra mobile udsalgssteder, ved lagersalg samt ved salg på
markeder, udstillinger og messer skal de i stk. 1 nævnte
oplysninger dog udleveres til kunden.
Stk. 3. Ved salg på markeder,
udstillinger og messer skal arrangøren senest ved starten af
markedet, udstillingen eller messen have udarbejdet en liste med
navne, adresser og cvr-nr. på deltagerne. Listen skal
forefindes på markedet, udstillingen eller messen og
udleveres på forlangende fra myndigheder eller
rettighedshavere. Hvis en deltager ikke har et cvr-nr., skal alene
deltagerens navn og adresse fremgå af listen.
§ 3. Tobaksvarer, drikkevarer med
2,8 pct. alkohol og derover, mineralvand mv. samt chokolade- og
sukkervarer må kun sælges fra udsalgssteder, hvorfra
der foregår salg mindst en gang om ugen i en
sammenhængende periode på mindst 4 måneder. Dette
gælder dog ikke ved salg af disse varer i forbindelse med
afholdelse af markeder, udstillinger, messer, dyrskuer, torvehandel
o.lign.
Stk. 2. Stk. 1, 1. pkt.,
gælder ligeledes for detailsalg af
håndkøbslægemidler uden for apotek.
§ 4. Fra mobile udsalgssteder
må der ikke i bymidter og bydelscentre, ske salg af
udvalgsvarer, medmindre der er tale om salg af varer, der relaterer
sig til et arrangement af kortvarig karakter.
§ 5. Mobile udsalgssteder,
lagersalg, markeder, udstillinger og messer skal senest to dage
før påbegyndelsen registreres i et offentligt
tilgængeligt register hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Dokumentation for registrering af mobilt salg og lagersalg skal af
den næringsdrivende forevises myndighederne på
forlangende. Registrering af mobile udsalgssteder gælder for
et kalenderår. For markeder, udstillinger og messer skal
registreringen ske ved, at arrangøren indberetter den i
§ 2, stk. 3, nævnte liste til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen.
Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
kan fastsætte regler om det register, der er nævnt i
stk. 1, samt om indberetning hertil. Det kan herunder
fastsættes, at registrering skal ske som selvregistrering, og
at registrering skal ske elektronisk.
§ 6. SKAT fører tilsyn med
overholdelse af § 3, stk. 1, og har, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til at udøve tilsynet
i de lokaler, køretøjer mv., hvorfra der
foregår detailsalg af varer.
Stk. 2. Indehaveren og de personer, der
er beskæftiget hos denne, skal yde myndighederne
fornøden vejledning og hjælp ved foretagelsen af
tilsyn efter stk. 1.
§ 7. SKAT kan under iagttagelse af
reglerne i retsplejelovens kapitel 74 foretage beslaglæggelse
i forbindelse med tilsyn efter § 6.
§ 8. Personer, der har
bestået svendeprøve i et håndværksfag i
henhold til lovgivningen om lærlingeforhold eller anden
godkendt prøve i faget, har ret til at anvende betegnelsen
»mester« i forbindelse med angivelse af det
håndværksfag, hvori prøven er bestået.
Stk. 2. Betegnelsen »mester«
i forbindelse med angivelse af et håndværksfag må
kun anvendes af personer, som har ret hertil efter stk. 1.
§ 9. Overtrædelse af
§ 2, § 3, § 4, § 5,
stk. 1, og § 8 straffes med bøde.
Stk. 2. Under skærpende
omstændigheder eller i gentagelsestilfælde kan straffen
for overtrædelse af § 2, stk. 3,
§ 3, § 4 og § 5, stk. 1, stige
til fængsel indtil 4 måneder.
Stk. 3. I forskrifter, der udstedes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne.
Stk. 4. Der kan pålægges
selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 10. Loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
Stk. 2. Næringslov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 185 af 25. marts 1988,
ophæves.
§ 11. I lov nr. 606 af 24. juni
2005 om detailsalg fra butikker mv., som ændret ved lov nr.
391 af 25. maj 2009 og lov nr. 543 af 26. maj 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Ved
butik forstås ethvert udsalgssted.«
Stk. 2 bliver herefter
stk. 3.
2. I
§ 3 indsættes som nr. 9:
»9)
Fødevarer og husflidsprodukter, der sælges ved
torvehandel.«
3. I
§ 4, stk. 1,
indsættes som nr. 10:
»10)
Markeder, udstillinger, messer, dyrskuer, home-parties
o.lign.«
§ 12. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | | 2.1 Liberalisering af
omførselsreglerne i 2007 | | 2.2 Overvejelser om
omførselssalg | | 2.3 Behov for
modernisering af de næringsretlige regler | | 2.4
Regelforenkling | 3. | Lovforslagets
indhold | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner | 5. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 8. | Miljømæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer | 11. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
Aftale om Konkurrencepakken af 11. april 2011 mellem regeringen,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Kristendemokraterne, som har
til formål at fremme konkurrencen og produktiviteten i den
private og offentlige sektor.
Lovforslaget har til formål at skabe
mulighed for udvikling af nye, innovative forretningskoncepter,
så bl.a. iværksættere får bedre mulighed
for at afsætte deres varer. Nye, mere fleksible rammer vil
kunne medvirke til at øge konkurrencen blandt de
erhvervsdrivende til glæde for forbrugerne og vil i sidste
ende være til gavn for produktiviteten. Det foreslås
derfor, at reglerne i næringsloven moderniseres. Begrebet
»fast forretningssted« udgår af lovteksten og
erstattes af en klar regel for de få varegrupper, hvor der
stadig er behov for at stille krav om en tidsmæssig
udstrækning. Som en konsekvens heraf må der også
fra mobile udsalgssteder ske salg af udvalgsvarer. Dog må et
sådant salg ikke ske i bymidter og bydelscentre,
medmindre der er tale om salg af varer, der relaterer sig til et
arrangement af kortvarig karakter.
For at sikre forbrugerbeskyttelsen foreslås
det, at den handlende altid skal skilte tydeligt både med
virksomhedens cvr-nr. og indehaverens navn og adresse samt på
forlangende udlevere disse oplysninger til kunden. Kunden vil
således altid kunne rette en eventuel reklamation til
indehaveren. I forbindelse med salg af udvalgsvarer fra mobile
udsalgssteder, ved lagersalg, salg på markeder, udstillinger
og messer foreslås indført skærpede
oplysningsregler, så det bliver en pligt at udlevere de
nævnte oplysninger til kunden.
Økonomi- og Erhvervsministeriet vil
drøfte med de relevante myndigheder som SKAT,
Forbrugerombudsmanden, Arbejdstilsynet mv., hvordan en
målrettet kontrolindsats kan tilrettelægges.
Ifølge gældende ret må varer
som udgangspunkt kun afsættes fra faste forretningssteder,
dvs. typisk en butik. Faste forretningssteder defineres i
næringsloven som »varige udsalgssteder«, hvilket
ifølge Erhvervs- og Selskabsstyrelsens langvarige praksis
vil sige udsalgssteder, hvorfra salg sker mindst én gang om
ugen i en samlet periode på mindst fire måneder.
Med forslaget om at lade kravet om, at salg som
udgangspunkt skal foregå fra fast forretningssted,
udgå, vil en række populære arrangementer, som
allerede i dag i et vist omfang finder sted, kunne foregå
inden for næringslovens rammer. Lovforslaget vil
således understøtte iværksætteri ved
blandt andet at muliggøre lagersalg, hvor salg af
forskellige varegrupper foregår fra forretningssteder, der
ikke lever op til den gældende lovs krav om at være
"varige udsalgssteder".
Endvidere åbnes der for de såkaldte
»home-parties«, dvs. arrangementer med fremvisning og
efterfølgende salg af bestemte varer, hvor fremvisning eller
salg foregår i private hjem, typisk for en begrænset
kreds af mennesker. Tilsvarende salg kan foregå på
plejehjem, institutioner, arbejdspladser, sportsklubber o.lign.
Dagligvarer vil som hidtil kunne sælges fra
ikke-varige udsalgssteder, herunder mobile udsalgssteder, hvorved
forstås udsalgssteder, der er beregnet til at flytte rundt
fra sted til sted. Derimod vil udvalgsvarer ikke kunne sælges
fra mobile udsalgssteder i bymidter og bydelscentre, medmindre der
er tale om salg af varer, der relaterer sig til et arrangement af
kortere varighed, som f.eks. et sportsstævne en koncert
el.lign.
Det »omførselsregister«, som
blev indført ved liberaliseringen i 2007, udvides, så
det fremover omfatter såvel salg af dagligvarer som
udvalgsvarer, der finder sted fra mobile udsalgssteder. Endvidere
foreslås det, at også salg, der finder sted i
forbindelse med lagersalg samt på markeder, udstillinger og
messer, skal registreres i "omførselsregistret".
For få varegruppers vedkommende er der et
krav om, at salg som udgangspunkt kun må ske fra
udsalgssteder, hvorfra der foregår salg mindst en gang om
ugen i en sammenhængende periode på mindst 4
måneder. Det drejer sig om tobak, drikkevarer med 2,8 pct.
alkohol og derover, mineralvand mv. (f.eks. sodavand) chokolade- og
sukkervarer samt håndkøbslægemidler uden for
apotek.
Samtidig foretages der en regelsanering af
næringsloven, idet en række bestemmelser, som er
selvstændigt reguleret i anden lovgivning, eller som falder
uden for næringslovens anvendelsesområde, udgår
af næringsloven.
Da butiksbegrebet i lov om detailsalg fra butikker
(lukkeloven) hidtil har hvilet på næringslovens
bestemmelser om fast forretningssted, foretages enkelte tekniske
ændringer i lukkeloven, der skal sikre, at det salg, der
efter forslaget bliver lovliggjort, også vil være
omfattet af lukkeloven.
2. Baggrund
2.1 Liberalisering af
omførselsreglerne i 2007
Ved lovændringen i 2007 skete der en
liberalisering af de varer, der kan sælges uden for fast
forretningssted, dvs. ved omførsel f.eks. fra en bil, der
kører rundt og holder forskellige steder og sælger
varer. Liberaliseringen vedrørte i første omgang
alene dagligvarer, dvs. varer, der forbruges, samtidig med at de
bruges. Som eksempel herpå kan nævnes tandpasta,
vaskepulver, kosmetik og fødevarer. Visse varer blev dog af
kontrol-, sundheds- og sikkerhedsmæssige hensyn ikke omfattet
af liberaliseringen. Det drejer sig om chokolade- og sukkervarer,
mineralvand (f.eks. sodavand), drikkevarer med 2,8 pct. alkohol og
derover, tobaksvarer samt fyrværkeri.
Ved omførsel forstås, at varerne ikke
sælges fra et fast forretningssted, men derimod fra et
midlertidigt udsalgssted. Det kan være en
omkringkørende varevogn, som det kendes fra
forretningskonceptet Hjem-Is (mobilt salg), men det kan også
være salg fra en bod eller et lejet lokale for en kortere
periode. For at der er tale om omførsel, skal der fra vognen
eller boden/lokalet ske et salg på stedet eller i det mindste
optages en bestilling.
Det var vurderingen, at forbrugernes behov i
høj grad ville være dækket med den udvidede
adgang til omførsel af dagligvarer. Der blev dog indsat en
revisionsklausul, så der senere på baggrund af
indvundne erfaringer kunne tages stilling til, om der skulle ske en
yderligere liberalisering.
Nye koncepter, som f.eks. lagersalg af få
dages varighed, har vundet større og større indpas,
selvom de er i strid med den gældende næringslovs
bestemmelser om, at salg af varer skal ske fra fast
forretningssted. Udviklingen har således skabt behov for
bedre rammer for nye, innovative forretningskoncepter.
2.2 Overvejelser om
omførselssalg
Liberaliseringen af omførselsreglerne i
2007 er blevet godt modtaget af en række
iværksættere, som blandt andet er påbegyndt salg
af kaffe, is, suppe, vand på flaske, frugt o.lign. fra vogne,
som køres rundt på gader og pladser, hvor der kommer
mange mennesker. I København har det imidlertid givet
anledning til en stor koncentration af sådanne salgsvogne,
der har været til gene for den kørende og gående
trafik. Der har derfor fra kommunalt hold været fremsat
ønske om at kunne hindre eller begrænse sådanne
situationer.
Forholdet er imidlertid allerede reguleret i
vejlovens § 102, stk. 1, der indeholder en
bestemmelse, hvorefter det til en offentlig vej tilhørende
areal ikke må anvendes til varig eller midlertidig
anbringelse af bl.a. boder eller lignende uden vejbestyrelsens
tilladelse.
Privatvejlovens § 49, stk. 1,
indeholder en tilsvarende bestemmelse for private veje.
Ifølge Vejdirektoratets praksis omfatter
»boder«: »mobile boder, herunder håndvogne
til gadehandel med frugt, pølsevogne med hjul, cykler med
påmonteret fryser o.lign.« (skr. 2008-05-28).
Ifølge Vejdirektoratet giver den omtalte
hjemmel kommunalbestyrelsen mulighed for at nægte eller
begrænse en tilladelse til omførsel, hvis det
skønnes nødvendigt. Kommunalbestyrelsen skal i den
forbindelse varetage trafikale og vejtekniske hensyn og kan desuden
samtidig varetage andre anerkendte, almene hensyn, f.eks.
miljømæssige eller ordensmæssige hensyn.
På denne baggrund er det vurderingen, at
kommunalbestyrelsen allerede har den fornødne hjemmel til at
gribe ind i situationer, hvor omførslen er til gene for den
offentlige ro og orden.
2.3 Behov for modernisering af
de næringsretlige regler
Af næringslovskommissionens betænkning
nr. 360 fra 1964 fremgår det bl.a., at baggrunden for at
fastholde kravet om »fast forretningssted« er at
tilsigte, »at afsætning i almindelighed ikke vil kunne
foregå fra f.eks. hotelværelser, idet sådanne
ikke vil kunne anses for at være "varige"
udsalgssteder«.
Allerede i Rapport fra Industriministeriets
Fremtidssikringsudvalg fra december 1988 (Baobabrapporten) blev det
foreslået, at næringsloven, herunder kravet om fast
forretningssted blev ophævet. Begrundelsen var, at »Med
EF's indre marked samt den udvidede adgang til postordreservice,
især fra udlandet, synes kravet i næringsloven om fast
forretningssted at have overlevet sig selv.«
I 1998 afgav Turnuspanelet, som bl.a. bestod af
repræsentanter for nogle erhverv og organisationer, en
rapport om regelforenkling på Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
område. I rapporten siges det bl.a., at næringsloven er
forældet og med fordel kan dereguleres. Mere specifikt peges
der på, at kræmmermarkeder bør decentraliseres.
Endvidere var det panelets opfattelse, at næringsloven
så vidt muligt bør sammenlægges med
butikstidsloven (lukkeloven).
Også Butiksstrukturkommissionen anbefalede i
sin rapport i 1998, at næringsloven blev ændret bl.a.
således, at der blev skabt større mulighed for at
drive mobil forretning.
Tanken om at modernisere næringslovens
regler er således ikke ny, men behovet er blevet
intensiveret, og da regeringen ønsker at støtte
iværksætteri og innovation, er det derfor regeringens
holdning, at det nu er relevant at revidere bestemmelsen om, at
varer kun kan afsættes fra fast forretningssted. Bestemmelsen
synes ude af trit med den udvikling, der er sket på en
række områder med udvikling af nye
forretningskoncepter. Hertil kommer, at de forbrugerpolitiske
hensyn varetages af anden lovgivning.
I takt med samfundsudviklingen er der dukket nye
koncepter op, som forbrugerne og virksomhederne har taget til sig.
Det drejer sig f.eks. om de såkaldte lagersalg, hvor salg af
forskellige varegrupper foregår fra forretningssteder, der
ikke lever op til den gældende lovs krav om at være
»varige udsalgssteder«. Der kan f.eks. være tale
om salg i 14 dage fra tomme butikslokaler eller salg i 2-3 dage fra
en ellers tom lagerhal. Efter praksis skal sælgeren
imidlertid have til hensigt at sælge varerne i mindst 4
måneder for at leve op til kravet om "varigt
udsalgssted".
Tilsvarende har der i en række år
eksisteret koncepter - »home-parties« - hvor varer
fremvises og tilbydes til salg under private former for en gruppe
mennesker med tilknytning til hinanden. Lign. salg kan foregå
i private hjem, på plejehjem, institutioner, arbejdspladser,
sportsklubber o.lign. Fælles for disse koncepter er, at de
kun vanskeligt kan rummes inden for de eksisterende rammer i
næringsloven.
Næringslovens regler om, at varer som
udgangspunkt kun må afsættes fra fast forretningssted,
er oprindeligt indført for at beskytte forbrugerne. Man
antog, at forbrugerne ville have vanskeligere ved at reklamere over
varer, der er købt fra en omkringkørende forretning,
der holder et sted den ene dag og et andet sted den næste dag
eller fra lokaler, som kun holder åbent kort tid for
salg.
Forbrugerbeskyttelsen i form af f.eks.
oplysningspligt, fortrydelsesret og reklamationsret varetages i dag
af andre love, bl.a. forbrugeraftaleloven og købeloven. Det
foreslås dog, at der altid skal skiltes tydeligt både
med virksomhedens cvr-nr., og indehaverens navn og adresse, ligesom
det vil blive et krav, at disse oplysninger på forlangende
skal udleveres til kunden, hvis det ikke allerede fremgår af
kvitteringen. Kunden vil således altid kunne rette en
eventuel reklamation til indehaveren. I forbindelse med salg af
udvalgsvarer fra mobile udsalgssteder, ved lagersalg, salg på
markeder, udstillinger og messer foreslås indført
skærpede oplysningsregler, så det bliver en pligt at
udlevere de nævnte oplysninger til kunden.
Begrebet »fast forretningssted« findes
også i andre love. Selv om begrebet »fast
forretningssted« udgår af lovteksten i
næringsloven, er der ikke tilsigtet en ændring af
begrebet i disse andre love. Det gælder således
også forbrugeraftalelovens regler herom. Den hidtidige
forståelse af begrebet »fast forretningssted« i
forbrugeraftaleloven vil således fortsat gælde i
forhold til forbrugeraftalelovens regler.
Da de forbrugermæssige hensyn således
er varetaget, er det fundet hensigtsmæssigt at lade reglerne
om fast forretningssted udgå af lovteksten i
næringsloven.
Det bemærkes, at der fortsat kan være
regler i anden lovgivning, der er til hinder for, at visse former
for salg kan finde sted i et område eller på bestemte
måder. Det gælder bl.a. forbud mod det såkaldte
dørsalg i forbrugeraftalelovens § 6. Det kan
også være lokalplaner, der forhindrer dette,
ligesom der kan være bestemmelser i planloven, der regulerer
mulighederne for detailsalg. Der henvises også til
bemærkningerne i afsnit 2.2. om reguleringen i vejloven.
Loven vil blive evalueret tre år efter
ikrafttrædelsen.
2.4 Regelforenkling
Med forslaget om, at lovens
anvendelsesområde indskrænkes til kun at gælde
selvstændig næringsvirksomhed med detailsalg af varer,
bliver en række af næringslovens bestemmelser
overflødige og kan ophæves som et led i en
regelforenkling. Andre regler er overflødige, fordi de
allerede er reguleret i anden lovgivning.
Det gældende krav om bopæl i Danmark
foreslås ophævet som overflødigt. Borgere i et
andet EU-land, i et EØS-land eller i et andet land, som EU
har indgået aftale med, har hidtil været reguleret
særskilt i loven. En sådan regulering er imidlertid
overflødig, da det i dag allerede følger af
traktatens bestemmelser herom. Et sådant krav findes da
heller ikke i den nye selskabslov.
Loven indeholder bestemmelser om, at personer, der
er myndige eller efter værgemålsloven har fået
tilladelse til på egen hånd at drive vedkommende
næring, kan drive næringsvirksomhed. Tilsvarende
gælder det, at et dødsbo, en ægtefælle,
der sidder i uskiftet bo, et konkursbo eller en værge for en
person, der er under værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne kan fortsætte virksomheden med henblik
på afvikling, afhændelse eller lignende. Disse regler
foreslås ophævet, da der ikke længere stilles
særlige krav for at drive næring.
Den gældende bestemmelse, hvorefter alle
ansvarlige deltagere i interessentskaber og kommanditselskaber skal
opfylde lovens betingelser for at drive næringsvirksomhed,
bliver med ophævelse af lovens almindelige betingelser om
myndighed, bopæl mv. overflødig.
Der er, som det er tilfældet for personer,
ikke behov for særlige regler for, at selskaber og filialer
af udenlandske selskaber har ret til at drive næring.
Bestemmelserne i den gældende lovs kapitel 3
om beskyttelsen af betegnelsen »grosserer« og i kapitel
4 om begrebet »vognmandvirksomhed« hører ikke
hjemme i en næringslov, som fremover kun skal gælde for
næringsvirksomhed med salg af varer. Derimod er beskyttelsen
af mesterbetegnelsen efter Håndværksrådets
ønske bibeholdt.
Den hidtidige bestemmelse om, at offentlige
institutioners næringsvirksomhed ikke er omfattet af loven,
er ikke medtaget, da den er overflødig. Der er ikke grund
til at undtage offentlige institutioner, som kun helt
undtagelsesvist må foretage detailsalg af varer. Der sker
herved en ligestilling mellem offentlige og private
virksomheder.
3. Lovforslagets indhold
Fast forretningssted har siden lovens vedtagelse
været defineret som et »varigt udsalgssted«. Et
varigt udsalgssted har i langvarig administrativ praksis
været defineret som et udsalgssted, hvorfra der mindst
én gang ugentligt foregår salg i en samlet periode
på mindst fire måneder. I takt med samfundsudviklingen
er der imidlertid opstået en række populære
arrangementer, som i et vist omfang afholdes i strid med
næringslovens regler. Det drejer sig bl.a. om de
såkaldte "lagersalg" og »home-parties«.
For at understøtte iværksætteri
og skabe mulighed for udvikling af nye, innovative
forretningskoncepter foreslås det, at kravet om, at varer kun
må afsættes fra fast forretningssted udgår af
loven. Ved at fjerne dette krav fra næringsloven skabes der
mulighed for en række nye forretningskoncepter, herunder at
lagersalg af f.eks. nogle dages varighed lovligt kan finde
sted.
Tilsvarende vil de såkaldte
»home-parties«, hvor varer fremvises og tilbydes til
salg under private former for en gruppe mennesker med tilknytning
til hinanden, lovligt kunne afholdes. Det kan foregå i
private hjem. Tilsvarende salg kan foregå på plejehjem,
institutioner, arbejdspladser, sportsklubber o.lign.
Næringsloven tillader i dag mobilt salg af
dagligvarer. Med forslaget vil også mobilt salg af
udvalgsvarer blive lovligt. Mobilt salg af udvalgsvarer må
dog som udgangspunkt ikke ske i bymidter og bydelscentre.
Efter den gældende lov skal Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen give tilladelse til salg på udstillinger,
kræmmermarkeder mv. Denne ordning har hidtil været
nødvendig for ved disse arrangementer at undtage fra kravet
om, at varer kun må sælges fra fast forretningssted. Da
dette krav nu foreslås taget ud af loven, skal Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen ikke længere give tilladelse til salg
på udstillinger, kræmmermarkeder mv. Der foreslås
i stedet indført en pligt til at registrere disse i
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
»omførselsregister«.
Selv om der ikke længere skal ansøges
om tilladelse til salg på udstillinger, kræmmermarkeder
mv. hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kan der fortsat skulle
indhentes tilladelse hertil hos andre myndigheder, f.eks. politi og
kommune. Hvis der eksempelvis på et marked deltager personer
med bevilling til handel med brugte genstande, skal disse personer
have tilladelse fra politiet.
Visse varer vil af kontrol- og
sundhedsmæssige hensyn ikke blive omfattet af
moderniseringen. Salg af tobaksvarer, drikkevarer med 2,8 pct.
alkohol og derover, mineralvand mv. (f.eks. sodavand) samt
chokolade- og sukkervarer må også fremover kun
afsættes fra udsalgssteder, hvorfra der foregår salg
mindst en gang om ugen i en samlet periode på mindst 4
måneder. SKATs mulighed for tilsyn og beslaglæggelse
opretholdes.
Også salg af
håndkøbslægemidler uden for apotek skal kun
kunne foregå fra udsalgssteder, hvorfra der foregår
salg mindst en gang om ugen i en samlet periode på mindst 4
måneder. Salg af håndkøbslægemidler uden
for apotek reguleres af Lægemiddelstyrelsen.
Selvom kravet om fast forretningssted udgår
af loven, vil det dog ikke være muligt at sælge
udvalgsvarer fra mobile udsalgssteder i bymidter og
bydelscentre.
Den gældende bestemmelse om, at varer som
udgangspunkt kun må afsættes fra fast forretningssted,
er oprindeligt indført for at beskytte forbrugerne. Man
antog, at forbrugerne ville have vanskeligere ved at reklamere over
varer, der er købt fra en omkringkørende forretning,
der holder et sted den ene dag og et andet sted den næste dag
eller fra lokaler, som kun holder åbent kort tid for
salg.
For at sikre myndighedernes mulighed for at
foretage kontrol med f.eks. skat og fødevaresikkerhed skal
alle mobile udsalgssteder samt lagersalg og salg på markeder,
udstillinger og messer registreres i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens "omførselsregister". Registreringen skal
ske senest to dage før påbegyndelsen af
begivenheden.
Det foreslås også, at oplysningskravet
skærpes ved, at det fastsættes som et krav i
næringsloven, at der altid skal skiltes tydeligt både
med virksomhedens cvr-nr. samt indehaverens navn og adresse,
ligesom det skal være et krav, at disse oplysninger på
forlangende skal udleveres til kunden. Kunden vil derved altid
kunne få oplyst, hvem der er indehaver af et bestemt
forretningssted, og kunden vil således kunne rette en
eventuel reklamation til indehaveren. I forbindelse med salg af
udvalgsvarer fra mobile udsalgssteder, ved lagersalg, salg på
markeder, udstillinger og messer foreslås indført
skærpede oplysningsregler, så det bliver en pligt at
udlevere de nævnte oplysninger til kunden. Den skærpede
oplysningspligt gælder ikke ved salg af dagligvarer, herunder
mad og drikkevarer.
Endvidere skal der altid ved starten af et marked,
en udstilling eller en messe være udarbejdet en liste med
deltagernes navne og adresser samt cvr-nr., hvis et sådant
haves. Det er arrangørens ansvar, at listen findes. Listen
skal på forlangende udleveres til myndigheder eller
rettighedshavere, der herved får et redskab i
bekæmpelsen af ulovligt salg af kopivarer.
Begrebet fast forretningssted findes også i
andre love. Selv om kravet om fast forretningssted udgår af
næringsloven, er der ikke tilsigtet en ændring af
begrebet i disse andre love. Det gælder således
også forbrugeraftalelovens regler herom. Den hidtidige
forståelse af begrebet »fast forretningssted« i
forbrugeraftaleloven vil således fortsat gælde i
forhold til forbrugeraftalelovens regler.
Salg, som sker på steder, der ikke er varigt
indrettet som udsalgssted (dvs. på steder, som ikke
udgør et fast forretningssted), f.eks. et lagersalg af
få dages varighed, vil således fortsat være
omfattet af de særlige regler i forbrugeraftalelovens kapitel
3 (om oplysningspligt) og kapitel 4 (om fortrydelsesret), medmindre
der sker samtidig udveksling af varen og købesummen. Hvis en
forbruger i den beskrevne situation således f.eks. betaler
for en vare, men ikke får denne med før dagen efter,
vil den erhvervsdrivende være underlagt oplysningspligten, og
forbrugeren vil have fortrydelsesret med hensyn til den
købte vare. Det samme vil gøre sig gældende,
hvor den erhvervsdrivende sælger varen til forbrugeren
på kredit. Den erhvervsdrivende skal i så fald på
mødet med forbrugeren give tydelig skriftlig oplysning om
fortrydelsesretten og om navn og adresse på den person eller
virksomhed, over for hvem fortrydelsesretten kan udøves.
Der foretages et par mindre, tekniske
ændringer i lov om detailsalg fra butikker m.v. (lukkeloven),
så det sikres, at det salg, der efter forslaget bliver
lovliggjort, ligeledes bliver omfattet af lukkeloven.
Salg på udstillinger, markeder, messer mv.
samt salg ved torvehandel bliver dog undtaget fra
lukketidsreglerne, således at dette salg vil kunne
foregå som hidtil.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget får hverken økonomiske
eller administrative konsekvenser for stat, regioner eller
kommuner.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører, at varer nu kan
afsættes fra kortvarige lagersalg, home-parties o.lign. Det
vil fremme iværksætteri samt innovative
forretningskoncepter. Samtidig styrkes konkurrencen mellem de
forretningsdrivende til gavn for forbrugeren.
6. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forenklingen af sagsgangen i forbindelse med
markeder, messer mv. vil være til gavn for erhvervslivet.
Pligten til at udlevere oplysninger om cvr-nr. samt indehaverens
navn og adresse må dog forventes at medføre mindre
byrder for dele af erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Det gøres enklere at afholde markeder,
messer mv., idet der ikke længere skal søges
tilladelse hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Ingen.
9. Forholdet til EU-retten
Med forslaget sker der en ophævelse af
begrebet »fast forretningssted« i næringsloven.
Lovforslaget vurderes derfor ikke at indeholde EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Arbejdsgiverforeningen
Konditorer, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bagere og
chokolademagere, Benzinforhandlernes
Fællesrepræsentation, Beskæftigelsesministeriet,
Bryggeriforeningen, Coop Danmark A/S, Danmarks Aktive Forbrugere,
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Fiskehandlere, Danmarks
Fotohandlerforening, Danmarks Optikerforening, Danmarks
Restauranter og Caféer, Danmarks Sportshandlerforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk
Frisør og Kosmetikerforbund, Dansk
Frisørmesterforening, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk
Landbrugsrådgivning - Landscentret, Dansk Supermarked A/S,
Danske Advokater, Danske Cykelhandlere, Danske Guldsmede og
Urmagere, Danske Helsekostforretningers Brancheforening, Danske
Håndværksslagtere, Danske Regioner, Danske
Slagtemestres Landsforening, De Samvirkende Købmænd,
Den Danske Boghandlerforening, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, DSB Detail A/S,
Ejendomsforeningen Danmark, Energi- og Olieforum,
Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af
Dagligvaregrossister, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, Helsebranchens
Leverandørforening, HK, HK-Handel, HORESTA,
Håndværksrådet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima-
og Energiministeriet, Kommunernes Landsforening, Kulturministeriet,
Københavns City Center, Københavns Kommune,
Københavns Politi, Landbrugets Rådgivningscenter,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af
landsbysamfund, Landsorganisationen af Danmarks
Detailfiskehandlere, Landsorganisationen i Danmark,
Materialistforeningen, Miljøministeriet, Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, Nærbutikkernes Landsforening,
Ostehandlerforeningen Danmark, Politidirektøren i
København, Politidirektørforeningen, Promaxx
Ejendomsadministration, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen afdeling E,
Skatteministeriet, Socialministeriet, Statsministeriet,
Transportministeriet, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, Urmagernes og Optikernes
landssammenslutning.
| | | 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget medfører, at varer kan
afsættes fra kortvarige lagersalg, home-parties o.lign. Det
vil fremme iværksætteri samt innovative
forretningskoncepter. Samtidig styrkes konkurrencen mellem de
forretningsdrivende til gavn for forbrugeren | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forenklingen af sagsgangen i forbindelse
med markeder, messer mv. vil være til gavn for
erhvervslivet | Den udvidede oplysningspligt forventes at
medføre mindre byrder for dele af erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Det gøres enklere at afholde
markeder, messer mv., idet der ikke længere skal søges
tilladelse hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Med forslaget sker der en ophævelse
af begrebet "fast forretningssted". Lovforslaget vurderes derfor
ikke at indeholde EU-retlige aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
§ 1 angiver
det foreslåede anvendelsesområde for
næringsloven. Som hidtil gælder loven for
selvstændig næringsvirksomhed, som skal være
erhvervsmæssig. At virksomheden er erhvervsmæssig vil
sige, at den direkte eller indirekte tilsigter en økonomisk
fordel. »Loppemarkeder«, dvs. markeder hvor private
lejlighedsvist sælger egne brugte genstande, omfattes derfor
ikke af lovens anvendelsesområde.
I modsætning til den gældende
næringslov foreslås det, at anvendelsesområdet
begrænses til detailsalg af varer. Engrossalg er
således ikke omfattet af lovforslaget. Heller ikke salg af
tjenesteydelser, f.eks. salg af et telefonabonnement, er omfattet.
Til gengæld omfatter forslaget alle former for detailsalg,
uanset om det sker fra et midlertidigt eller et fast udsalgssted,
og uanset om det foretages fra en butik, en bod eller en vogn, der
kører rundt fra sted til sted. Også salg på
markeder, udstillinger, messer mv. er omfattet af lovens
anvendelsesområde. Det samme gælder internethandel og
postordresalg.
Lovens anvendelsesområde korresponderer
derved med anvendelsesområdet i lov om detailsalg fra
butikker m.v. (lukkeloven). For at sikre, at det salg, der efter
forslaget nu tillades, skal omfattes af lukkeloven, foretages et
par mindre, tekniske ændringer heri, se nærmere under
bemærkningerne til § 11.
Efter den gældende næringslov er det
kun personer, der må omføre varer, dvs. sælge
varer fra et ikke-fast forretningssted (typisk fra en
omkørende vogn eller en bod, der kun er der kortvarigt). Med
afskaffelsen af begrebet fast forretningssted, hvorfra både
personer og selskaber har kunnet afsætte varer, sondres der
ikke i denne sammenhæng længere mellem salg fra et
længerevarende udsalgssted (butik) og salg ved
omførsel. Der er derfor ikke længere grundlag for at
bibeholde sondringen mellem personers og selskabers mulighed for
salg af varer. Både personer og selskaber foreslås
derfor omfattet af alle lovens regler.
Da kravet om, at detailsalg af varer kun må
foregå fra fast forretningssted, ikke bibeholdes i
næringsloven, bliver en række nye former for salg
umiddelbart lovlige. Det gælder for bl.a. lagersalg, privat
salg (home-parties, salg i private hjem, på institutioner som
f.eks. plejehjem, arbejdspladser, sportsklubber o.lign. ) samt salg
på udstillinger, messer og markeder, shop-in-shop mv. Salg af
udvalgsvarer fra mobile udsalgssteder er dog ikke tilladt i
bymidter og bydelscentre, jf. nedenfor.
Lagersalg vil efter forslaget kunne afholdes i
overensstemmelse med næringslovens regler. Lagersalg afholdes
ofte fra en hal, en tom butik el. lign. , hvor en person eller en
virksomhed lejer sig ind for en kortere periode med henblik
på salg af et parti varer.
Også de såkaldte
»home-parties«, hvor en gruppe mennesker får
fremvist forskellige varer med henblik på køb af
varerne, bliver lovlige.
Salg i private hjem, på institutioner som
f.eks. plejehjem, arbejdspladser, sportsklubber o.lign. bliver
også lovligt. Der kan f.eks. være tale om situationer,
hvor en familie anmoder en forretningsdrivende om at komme i
hjemmet og fremvise eksempler på varer med henblik på
salg til familien. Der vil typisk være tale om situationer,
hvor der er behov for at tage mål i forbindelse med f.eks.
indkøb af tæpper eller gardiner, hvor det er
afgørende, at farver og mål er nøje afpasset
til hjemmet. Muligheden for salg i private hjem vil samtidig kunne
komme fx personer med dårlig mobilitet eller personer, der
bor i udkantsområder med langt til forretningerne, til gavn.
Tilsvarende vil gælde salg af sportsartikler i
sportsklubber.
Den forretningsdrivende må dog ikke henvende
sig uanmodet, men kun komme efter udtrykkelig aftale med
forbrugeren, jf. forbrugeraftaleloven (dørsalgsloven).
Salg på udstillinger, messer og
kræmmermarkeder har hidtil kun kunnet ske efter tilladelse
fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, da der var tale om et salg, som
ikke sker fra fast forretningssted. Da dette krav nu udgår,
kræves der ikke længere tilladelse til salg på
udstillinger, messer og kræmmermarkeder, men forholdet skal
registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Salget vil som hidtil
kunne foregå på helligdage, jf. forslagets
§ 11, der vedrører lukkeloven.
Fra mobile udsalgssteder, f.eks. en
omkringkørende vogn, kan fortsat sælges alle
dagligvarer, som det efter den gældende lovs § 12
er tilladt at sælge ved omførsel. Som hidtil er der
dog forbud mod at sælge visse dagligvarer fra mobile
udsalgssteder. Det gælder de varer, der er nævnt i
forslagets § 3, stk. 1, 1. pkt. og § 3,
stk. 2.
Fra mobile udsalgssteder må der som noget
nyt også ske salg af udvalgsvarer. Dog må dette salg
ikke ske i bymidter og bydelscentre, medmindre der er tale om
salg af varer, der relaterer sig til et arrangement af kortvarig
karakter, jf. bemærkningerne til § 4.
Mobile udsalgssteder, lagersalg samt salg på
markeder, udstillinger og messer skal registreres i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, jf. § 5.
Herudover indeholder loven en
beskyttelsesbestemmelse vedrørende betegnelsen
»mester«, jf. § 8.
Til § 2
§ 2
indeholder en skærpet oplysningspligt for den
næringsdrivende. I henhold til stk. 1 skal der nu skiltes tydeligt med
såvel virksomhedens cvr-nr. som indehaverens navn og adresse.
Ved »indehaveren« forstås ejeren af salgsstedet.
Dvs. ved salgssteder, der drives som personlig virksomhed, er
det den fysiske person, som ejer virksomheden, der skal
anføres navn og adresse på. Ved salgssteder, der
drives i selskabsform, er det selskabet, der skal anføres
navn og adresse på. Det bemærkes, at den adresse, som
skal anføres, er der, hvor en kunde altid kan gå hen
og udøve sin reklamationsret, også efter et
evt. midlertidigt salgssted er lukket.
I henhold til stk. 2 skal den handlende altid på
opfordring fra kunden udlevere skriftlige oplysninger med
såvel cvr-nr. som navn og adresse. Forbrugeren vil herved
altid kunne rette en eventuel reklamation til indehaveren. Har den
næringsdrivende ikke noget cvr-nr. - f.eks. fordi den
årlige omsætning ikke overstiger 50.000 kr. - skal der
udleveres navn og adresse til forbrugeren.
I forbindelse med salg af udvalgsvarer fra mobile
udsalgssteder, ved lagersalg, salg på markeder, udstillinger
og messer foreslås dog indført skærpede
oplysningsregler, så det bliver en pligt at udlevere de
nævnte oplysninger til kunden. Ved udvalgsvarer forstås
varer, der bliver ved med at eksistere samtidig med brugen, og som
først går til grunde efter en nedslidning over en
længere periode, f.eks. tekstiler.
Selvom kravet om, at salg kun må ske fra
fast forretningssted, udgår af næringsloven, vil den
hidtidige forståelse af begrebet »fast
forretningssted« i forbrugeraftaleloven fortsat gælde i
forhold til forbrugeraftalelovens regler.
Det betyder, at salg, som sker på steder,
der ikke er varigt indrettet som udsalgssted, f.eks. et lagersalg
af få dages varighed, således fortsat vil være
omfattet af de særlige regler i forbrugeraftalelovens kapitel
3 (om oplysningspligt) og kapitel 4 (om fortrydelsesret), medmindre
der sker samtidig udveksling af varen og købesummen. Hvis en
forbruger i den beskrevne situation således f.eks. betaler
for en vare, men ikke får denne med før dagen efter,
vil den erhvervsdrivende være underlagt oplysningspligten, og
forbrugeren vil have fortrydelsesret med hensyn til den
købte vare. Det samme vil gøre sig gældende,
hvor den erhvervsdrivende sælger varen til forbrugeren
på kredit. Den erhvervsdrivende skal i så fald på
mødet med forbrugeren give tydelig skriftlig oplysning om
fortrydelsesretten og om navn og adresse på den person eller
virksomhed, over for hvem fortrydelsesretten kan udøves.
Bestemmelsen i forslagets stk. 3 viderefører en praksis,
hvorefter tilladelser til kræmmermarkeder kun blev givet
på betingelse af, at der af arrangøren af et
kræmmermarked blev udarbejdet en liste med navn, adresse og
cvr-nr. på alle deltagerne ved arrangementet. Listen skal
foreligge ved begivenhedens start og skal registreres i Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens »omførselsregister« senest
to dage før begivenhedens start, jf. § 5,
stk. 1.
Listen, som på forlangende skal udleveres
til myndigheder og rettighedshavere, skal hjælpe disse til at
hindre salg af kopivarer. Rettighedshavere er f.eks. indehavere af
varemærkerettigheder til bestemte produkter eller indehavere
af ophavsrettigheder til bestemte værker. Det er fundet
hensigtsmæssigt at udvide kravet til også at omfatte
messer og udstillinger. Det er nærmere beskrevet i vejledning
nr. 123 af 20. december 2006, hvornår der er tale om en
udstilling, messe eller julemarked.
Til § 3
Det foreslåede stk. 1, 1. pkt., svarer stort set til
den gældende næringslovs § 12, stk. 1,
nr. 2, der undtog visse varer fra omførselsreglerne af
kontrol- og sundhedsmæssige grunde. Bestemmelsen stiller krav
om, at tobaksvarer, drikkevarer med 2,8 pct. alkohol og derover,
mineralvand mv. (f.eks. sodavand) samt chokolade- og sukkervarer
kun må afsættes fra udsalgssteder, hvorfra der
foregår salg mindst en gang om ugen i en samlet periode
på mindst 4 måneder. SKATs mulighed for tilsyn og
beslaglæggelse opretholdes, jf. §§ 6 og 7.
I de tilfælde, hvor der er tale om, at de
nævnte varer indgår som naturligt tilbehør til
eller i andre varer, og det er i mindre omfang i forhold til de
andre varer, omfattes varerne dog ikke af kravet i § 3,
stk. 1. F.eks. kan pandekager med chokoladepålæg
og is iblandet chokoladestykker således godt sælges fra
kortvarige udsalgssteder.
Ved mineralvand mv. forstås varer, som er
afgiftspligtige efter lov om afgift af mineralvand m.v., jf.
§ 1 i lovbekendtgørelse nr. 109 af 22/1 2007 med
senere ændringer. Ved chokolade- og sukkervarer forstås
varer, som er afgiftspligtige efter lov om afgift af chokolade- og
sukkervarer m.m., jf. § 1 i lovbekendtgørelse nr.
567 af 3/8 1998 med senere ændringer.
For at sikre, at alt, hvad der lovligt kan
foregå efter den gældende lov, også vil kunne
foregå efter moderniseringen, fritages i 2. pkt. salg af disse varer ved afholdelse af
markeder, udstillinger, messer, dyrskuer, torvehandel o.lign. Der
er tale om arrangementer, der typisk er af kort varighed.
Fritagelsen gælder således også festpladser,
omrejsende tivolier o.lign. Hvis der i forbindelse med salg af
drikkevarer med 2,8 pct. alkohol og derover sker servering, vil
restaurationslovens regler skulle overholdes.
Lægemiddelstyrelsen har i
bekendtgørelse nr. 993 af 5. oktober 2006 om forhandling af
lægemidler uden for apotek fastsat nærmere regler for
detailforhandling af lægemidler, der er undtaget fra
apoteksforbehold efter en konkret sundhedsfaglig vurdering i
medfør af lægemiddellovens § 60,
stk. 2. Det er i overensstemmelse med disse regler fundet
hensigtsmæssigt, at disse lægemidler ligeledes kun kan
sælges fra udsalgssteder, hvorfra der foregår salg
mindst en gang om ugen i en sammenhængende periode på
mindst 4 måneder.
Til § 4
Efter lovforslaget kan der - som det er
tilfældet efter de gældende regler - ske salg af
dagligvarer fra mobile udsalgssteder, medmindre der er tale om
tobaksvarer, drikkevarer med 2,8 pct. alkohol og derover,
mineralvand mv. eller chokolade- og sukkervarer, jf. § 3,
stk. 1.
Derimod må der ikke ske salg af
udvalgsvarer, dvs. længerevarende forbrugsgoder, fra mobile
udsalgssteder i bymidter og bydelscentre. Uden for disse
områder må der således ske salg af udvalgsvarer
fra mobile udsalgssteder.
Et mobilt udsalgssted er et udsalgssted, som er
beregnet til at bevæge sig rundt fra sted til sted i
løbet af en dag, f.eks. en omkringkørende vogn, et
telt, en bod eller en container. Kortvarige udsalgssteder, som ikke
bevæger sig rundt, typisk salg, der sker fra faste lokaler,
anses ikke som mobile udsalgssteder. Det gælder f.eks.
home-parties, lagersalg og salg fra udstillinger og
kræmmermarkeder. Udsalgssteder i tog, busser og fly mv., hvor
salg alene sker til passagererne, er heller ikke omfattet. Det
samme gælder udsalgssteder, hvorfra der foregår salg
mindst en gang om ugen i en sammenhængende periode på
mindst 4 måneder.
Ved bymidter og bydelscentre forstås i denne
lov, de arealer som efter planlovens kap. 2 d er udlagt som
sådanne. Det følger således af planlovens
§ 5 m, stk. 2, at bymidter og bydelscentre skal
afgrænses efter en statistisk metode, der tager udgangspunkt
i tilstedeværelsen og koncentrationen af en række
funktioner, herunder butikker, kulturtilbud og privat og offentlig
service. De af bestemmelsen omfattede arealer varierer derfor fra
by til by.
Salg af udvalgsvarer, der har tilknytning til et
kortvarigt arrangement, kan dog også ske i bymidter og
bydelscentre. Der kan f. eks. være tale om
sportsstævner og musik- og kulturarrangementer, hvor salg af
produkter med logo vil kunne sælges.
Derudover vil mobilt salg sædvanligvis
være omfattet af vejlovens eller privatvejlovens regler om
særlig råden over vejareal. Det følger
således af vejlovens § 102, at det til en offentlig
vej hørende areal ikke uden vejbestyrelsens tilladelse
må anvendes til varig eller midlertidig anbringelse af bl.a.
skure, skurvogne og boder, samt køretøjer placeret
med henblik på salg. For private fællesveje findes en
lignede bestemmelse i privatvejlovens § 49.
Det er derfor en forudsætning, at disse
regler ligeledes er overholdt.
Til § 5
Det foreslås, at salg fra mobile
udsalgssteder samt salg, der sker ved lagersalg, på markeder,
udstillinger og messer, skal registreres hos Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, så myndighederne altid har mulighed for at
kontrollere fødevaresikkerhed og skattemæssige forhold
mv. Registreringen skal ske senest to dage før begivenhedens
påbegyndelse. Bestemmelsen er en tilpasning af den
gældende bestemmelse om
»omførselsregistret«.
Dokumentation for registrering af mobile
udsalgssteder og lagersalg skal af den næringsdrivende
forevises myndighederne på forlangende. Det kan f.eks.
være et skærmprint af registreringen. For markeder,
udstillinger og messer er der i § 2, stk. 3, et krav
om, at arrangøren skal have udarbejdet en liste med navne,
adresser og cvr-nr. over deltagerne. Listen skal være
registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
»omførselsregister« og skal på forlangende
udleveres til myndigheder eller rettighedshavere.
Registreringen af mobile udsalgssteder
gælder for et givent kalenderår og ophører ved
udløbet af kalenderåret. Registrering af lagersalg,
markeder, udstillinger og messer skal ske senest to dage forud for
hver enkelt begivenhed.
Ifølge bestemmelsens stk. 2 vil Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kunne fastsætte regler om indberetning til
registret, herunder at registrering skal ske ved selvregistrering,
og at registreringen skal ske elektronisk.
Til § 6
§ 6 er en
videreførelse af § 26 b i den gældende
næringslov, som omhandler SKATs muligheder for tilsyn i
forbindelse med omførsel. SKAT skal således kunne
føre tilsyn med overholdelse af forslagets § 3,
stk. 1, hvorefter tobaksvarer, drikkevarer med 2,8 pct.
alkohol og derover, mineralvand mv. (f.eks. sodavand) samt
chokolade- og sukkervarer kun må sælges fra
udsalgssteder, hvorfra der foregår salg mindst en gang om
ugen i en sammenhængende periode på mindst 4
måneder.
Med forslaget i stk. 1 får SKAT mulighed for
også efter næringsloven at føre tilsyn med alle
næringsdrivende med detailsalg af varer.
Efter stk. 2 skal
indehaveren eller de personer, der er beskæftiget hos denne,
yde myndighederne fornøden vejledning og hjælp i
forbindelse med et tilsyn.
Den personkreds, der kan føres tilsyn med,
defineres således, at både den, der ejer varerne, og
den, der har dem i besiddelse, er omfattet. En person skal
således ikke kunne henvise til, at varerne ikke
tilhører vedkommende, og derved undgå ansvar for
forholdet.
Myndigheden skal føre tilsynet under
iagttagelse af reglerne i retssikkerhedsloven.
Til § 7
Forslagets § 7 viderefører
§ 26 c i den gældende næringslov,
således at SKAT i forbindelse med tilsyn har en mulighed for
at beslaglægge varer efter reglerne i retsplejelovens kapitel
74.
Hvis SKAT i forbindelse med deres almindelige
kontrol mv. støder på ulovligt salg af tobaksvarer,
drikkevarer med 2,8 pct. alkohol og derover, mineralvand mv.
(f.eks. sodavand) samt chokolade- og sukkervarer, vil det
være uhensigtsmæssigt, hvis SKAT ikke kan
beslaglægge disse varer.
Beslaglæggelse skal ske under iagttagelse af
reglerne i retsplejelovens kapitel 74.
Til § 8
Bestemmelsen viderefører efter
Håndværksrådets ønske den gældende
bestemmelse i § 17, stk. 1, der beskytter brugen af
mesterbetegnelsen. Erhvervs- og Selskabsstyrelsens mulighed for at
dispensere for brugen af titlen er dog ikke medtaget.
Til § 9
Det foreslås at strafbelægge
overtrædelser af § 2, stk. 1 og 2, som skal
sikre, at kunden får de fornødne oplysninger om den
handlendes cvr-nr., navn og adresse, § 4
vedrørende salg fra mobile udsalgssteder samt § 5,
stk. 1, vedrørende registrering af mobile udsalgssteder
samt lagersalg, markeder, udstillinger og messer. Det
foreslås også at strafbelægge overtrædelse
af § 8, som vedrører beskyttelsen af betegnelsen
»mester«. Endvidere foreslås det i skærpet
grad at strafbelægge overtrædelser af § 2,
stk. 3, hvorefter der skal udarbejdes lister over deltagerne i
de enkelte arrangementer, overtrædelser af forbudet i
§ 3 og § 4, mod kortvarigt at sælge visse
varetyper samt § 5, stk. 1, om registrering af
mobile udsalgssteder samt lagersalg, markeder, udstillinger og
messer. Efter gældende ret er kravet om, at
næringsdrivende, der har fast forretningssted, skal have et
iøjnefaldende opslag med indehaverens navn, samt kravet om,
at varer som udgangspunkt kun må afsættes fra fast
forretningssted, også strafbelagt.
Til § 10
Lovens ikrafttræden foreslås fastsat
til den 1. januar 2012.
Til § 11
Til nr. 1
Lov om detailsalg fra butikker mv. (lukkeloven)
har hidtil bygget på næringslovens begreb om fast
forretningssted. Det betyder, at salg af varer som udgangspunkt kun
har kunnet finde sted, hvis udsalgsstedet har holdt åbent for
salg mindst en gang om ugen i en sammenhængende periode
på mindst 4 måneder.
Da kravet om, at varer kun må sælges
fra fast forretningssted, udgår, er det nødvendigt at
foretage en justering af butiksbegrebet i lukkeloven, så det
sikres, at det salg, der efter lovforslaget lovliggøres,
også vil være omfattet af lukkeloven.
I den foreslåede ændring til
lukkelovens § 1, stk. 2, defineres en butik derfor
som ethvert udsalgssted. Det betyder, at loven nu omfatter alle
former for detailsalg, uanset om salget sker fra et midlertidigt
eller et fast udsalgssted, og uanset om det foretages fra en butik,
en bod eller en vogn, der kører rundt fra sted til sted.
Også salg på markeder, udstillinger, messer mv. er
omfattet af lovens anvendelsesområde. Det samme gælder
internethandel og postordresalg.
Da det imidlertid ikke med moderniseringen har
været hensigten at forbyde salg på tidspunkter, hvor
det under den gældende lovgivning er tilladt, er der
endvidere foreslået tilføjelser til lukkelovens
bestemmelser om særlige varer og særlige udsalgssteder,
der er undtaget fra lukketidsbestemmelserne, jf.
bemærkningerne nedenfor til nr. 2 og 3.
Til nr. 2 og 3
I den gældende næringslov er salg af
fødevarer og husflidsprodukter på markeder, dyrskuer
og ved torvehandel ikke omfattet af lukkeloven, da der ikke er tale
om salg fra fast forretningssted. Det samme gælder salg af
varer på kræmmermarkeder, udstillinger, messer
o.lign.
Da disse situationer efter forslaget nu omfattes
af lukkeloven, men det ikke har været tanken, at der skal ske
indskrænkning af de tidspunkter, de kan foregå,
foreslås situationerne indsat i § 3 og
§ 4, stk. 1, i lukkeloven, der omhandler varegrupper
og udsalgssteder, der er undtaget fra de generelle lukketidsregler.
Det betyder, at der fortsat kan ske salg af disse varer og fra
disse udsalgssteder på lovens lukkedage.
Det foreslåede § 3, nr. 9,
omfatter salg af alle fødevarer samt husflidsprodukter. Ved
husflidsprodukter forstås som hidtil genstande, hvor der til
fremstillingen ikke kræves håndværksmæssig
eller industriel uddannelse, og som er fremstillet uden anden
medhjælp end ægtefælle og hjemmeværende
børn og børnebørn.
Det foreslåede § 4, stk. 1,
nr. 10, omfatter markeder, udstillinger, messer, dyrskuer,
home-parties o.lign. Den mest almindelige form for markeder er
kræmmermarkeder. Kræmmermarkeder er markeder af
kortvarig karakter - typisk 2-3 dage i forbindelse med en weekend -
hvor der fortrinsvis sælges ukurante varer. Det har hidtil
været en betingelse for at kunne afholde
kræmmermarkeder, at der deltager kræmmere, der har
tilladelse til salg af brugte varer, samt at markedet afholdes i
tilknytning til en særlig begivenhed, f.eks. en byfest, et
omrejsende tivoli eller lignende. Disse krav opretholdes ikke.
De såkaldte permanente
kræmmermarkeder, f.eks. ugentlige markeder i en
bestående bygning, hvor stadepladser udlejes til
næringsdrivende, vil ikke kunne benytte sig af
undtagelsesreglerne for markeder. Permanente kræmmermarkeder
finder sted på en fast lokalitet, salget er ikke kortvarigt,
og det er de samme virksomheder, som har standene. Konceptet svarer
således til det, der finder sted i butikscentre.
Mindre dagligvarebutikker, der er omfattet af
lukkelovens § 5, vil ikke kunne fradrage omsætning
fra salg af varer, som omhandlet i § 3, nr. 9, og fra
steder som omhandlet i § 4, stk. 1, nr. 10, i
omsætningen i henhold til § 5.
Det gadesalg, der er opstået efter den
seneste liberalisering af næringsloven - salg af kaffe
o.lign. - vil fortsat kunne finde sted i lukketiderne, da disse
virksomheder typisk kun sælger dagligvarer, og da de ikke vil
have en omsætning, der overstiger
omsætningsgrænsen.