Fremsat den 13. april 2011 af indenrigs-
og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Registrering af og tilsyn med visse private
sygehuse, klinikker og praksis)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret ved lov nr. 1546 af 21.
december 2010, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 215 indsættes:
Ȥ 215
a. Private sygehuse, klinikker og praksis skal registreres i
Sundhedsstyrelsen som betingelse for udførelse af
lægelig patientbehandling.
Stk. 2.
Registreringspligten efter stk. 1 omfatter ikke
1) behandling i
almen praksis,
2) kosmetisk
behandling,
3)
laboratorievirksomhed og
4) behandling i
speciallægepraksis, der i henhold til aftale udøves
som bibeskæftigelse på et offentligt sygehus af en
læge, der er ansat på det pågældende
sygehus.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen gennemfører tilbagevendende
tilsynsbesøg vedrørende den lægelige
patientbehandling på hvert af de registrerede
behandlingssteder, jf. stk. 1 og 2.
Stk. 4. Ud over de
i stk. 3 nævnte tilsynsbesøg gennemfører
Sundhedsstyrelsen løbende særlige tilsyn på
baggrund af et vekslende, sundhedsfagligt tema på de
registrerede behandlingssteder, jf. stk. 1 og 2, hvis
lægelige patientbehandling omfatter vedkommende tema.
Stk. 5.
Sundhedsstyrelsen påser, at et behandlingssted følger
op på forhold, som Sundhedsstyrelsen har påtalt ved
tilsynsbesøg efter stk. 3 og 4 vedrørende den
lægelige patientbehandling.
Stk. 6.
Sundhedsstyrelsen kan afkræve personer inden for
sundhedsvæsenet de oplysninger, der er nødvendige som
led i tilsynet efter stk. 3 - 5.
Stk. 7.
Sundhedsstyrelsen eller personer, der af Sundhedsstyrelsen er
bemyndiget til at udøve tilsynet, har til enhver tid som led
i tilsynet efter stk. 3 - 5 mod behørig legitimation
uden retskendelse adgang til private sygehuse, klinikker og
praksis, hvor læger eller disses medhjælp
udfører behandling af patienter.
Stk. 8.
Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
registreringsordningen. Sundhedsstyrelsen kan herunder
fastsætte regler om, at registrering skal ske elektronisk.
Sundhedsstyrelsen fastsætter endvidere regler om, at der af
de registrerede behandlingssteder, jf. stk. 1 og 2,
opkræves et årligt gebyr til dækning af
styrelsens udgifter til registreringsordningen og de i stk. 3
omhandlede tilsyn. Sundhedsstyrelsen fastsætter endelig
regler om, at der af vedkommende registrerede behandlingssteder
opkræves et gebyr til dækning af styrelsens udgifter
til de i stk. 4 og 5 omhandlede tilsyn.«
2. I
§ 272 indsættes efter
»§ 215, stk. 3 og 5,«:
Ȥ 215 a, stk. 1, jf. dog stk. 2, eller
§ 215 a, stk. 6,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 215 a, stk. 8, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, træder i kraft den 1. oktober 2011.
Stk. 3. Private
sygehuse, klinikker og praksis, der er omfattet af
registreringspligten efter sundhedslovens § 215 a,
stk. 1, jf. dog stk. 2, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, kan indgive registrering til
Sundhedsstyrelsen fra og med den 1. oktober 2011.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | | 1.1. | Formål | | 1.2. | Hovedindhold | | 1.3. | Baggrund | 2. | Gældende ret om kontrol og
tilsyn | | 2.1. | Sundhedsstyrelsens tilsyn med autoriserede
sundhedspersoner | | 2.2. | Virksomhedsansvarlige læger | | 2.3. | Registrering af og tilsyn med kosmetisk
behandling | | | 2.3.1. | Registrering | | | 2.3.2. | Tilsyn | | 2.4. | Brugen af røntgenstråler | | 2.5. | Plejehjemstilsyn | | 2.6. | Regionernes kontrol med private
behandlingssteder | 3. | Overvejelser og forslag | | 3.1. | Registrering | | 3.2. | Tilsyn | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
1.1. Formål
Formålet med lovforslaget er ved
indførelse af en registreringsordning og et proaktivt tilsyn
at øge patientsikkerheden på private behandlingssteder
væsentligt ved øget fokus på det sundhedsfaglige
niveau.
Det foreslås derfor at give
Sundhedsstyrelsen udvidede og forbedrede muligheder for at
føre tilsyn med, at lægelig patientbehandling, der
udøves på private sygehuse, klinikker m.v., lever op
til gældende standarder.
1.2. Hovedindhold
Med henblik på at forbedre
patientsikkerheden foreslås det, at private sygehuse,
klinikker og praksis, der udfører lægelig
patientbehandling, skal registreres i Sundhedsstyrelsen som
betingelse for, at patientbehandling kan udføres.
Registreringspligten omfatter ikke behandling i almen praksis,
kosmetisk behandling, laboratorievirksomhed eller behandling i
speciallægepraksis, der i henhold til aftale udøves
som bibeskæftigelse på et offentligt sygehus af en
læge, der er ansat på det pågældende
sygehus. Der henvises til afsnit
3.1.
Herved sikres Sundhedsstyrelsen konkret kendskab
til den kreds af behandlingssteder, som tilsynet skal rettes mod -
et kendskab som Sundhedsstyrelsen ikke fuldt ud har i dag.
Registreringsordningen og udgifterne forbundet med
Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed foreslås finansieret af
branchen selv ved opkrævning af et årligt gebyr.
Med henblik på at forbedre omfanget og
karakteren af Sundhedsstyrelsens tilsyn med den lægelige
patientbehandling, der udøves på private sygehuse,
klinikker m.v. foreslås det endvidere, at Sundhedsstyrelsens
tilsyn bliver proaktivt. Sundhedsstyrelsens
iværksættelse af tilsynstiltag vil således ikke
længere alene bero på konkrete, udefra kommende
oplysninger om adfærd eller forhold, der ikke lever op til
gældende krav (reaktivt tilsyn).
Som led i det proaktive tilsyn skal
Sundhedsstyrelsen
gennemføre tilbagevendende
tilsynsbesøg - som udgangspunkt hvert tredje år -
vedrørende den lægelige patientbehandling, der
udøves på de registrerede private
behandlingssteder.
løbende vælge et vekslende,
sundhedsfagligt tema for særlige tilsyn på
behandlingssteder, hvis virksomhed omfatter vedkommende tema.
påse, at et behandlingssted følger op
på forhold, som Sundhedsstyrelsen har påtalt i
forbindelse med tilsynsbesøg, vedrørende den
lægelige patientbehandling.
Der henvises til afsnit
3.2.
Med et proaktivt tilsyn øges
sandsynligheden for, at potentielle fejl eller mangler i
lægelig patientbehandling ved private sygehuse, klinikker og
praksis via regelmæssige tilsynsbesøg kan opdages og
rettes, før der sker skade. Tilsynsforanstaltninger på
dette område iværksættes således ikke
udelukkende som reaktion på konkrete oplysninger om fejl
eller mistanke herom.
En evaluering af den foreslåede ny ordning
med registrering af og proaktivt tilsyn med lægelig
patientbehandling på private sygehuse, klinikker m.v. vil
blive iværksat efter tre år. Evalueringen vil dels
kunne tjene som grundlag for en stillingtagen til, om det proaktive
tilsyn som tilsigtet har medvirket til at øge
patientsikkerheden. Evalueringen vil også kunne danne basis
for en vurdering af muligheder og behov for tilpasning af
ordningen, herunder overvejelser om eventuel inddragelse af almen
praksis samt overvejelser om i højere grad at gøre
omfanget og hyppigheden af de tilbagevendende tilsyn
afhængige af, hvor de største
patientsikkerhedsmæssige risici erfaringsmæssigt har
vist sig at optræde (risikobaseret tilsyn).
1.3. Baggrund
Baggrunden for lovforslaget er den seneste debat
om mammografikvalitet og ønsket om at styrke
patientsikkerheden.
De konkrete sager, der har givet anledning til at
overveje behovet for udvidelse og forbedring af Sundhedsstyrelsens
tilsynsmuligheder, vedrørte manglende fund af
brystkræft ved mammografi. Det er imidlertid regeringens
opfattelse, at en udvidelse og forbedring af Sundhedsstyrelsens
tilsyn ikke alene bør være målrettet mod denne
bestemte form for lægelig patientbehandling, eller andre
nærmere afgrænsede grupper af lægelig
patientbehandling. Tilsynet skal rettes mod alle lægefaglige
behandlinger og undersøgelser, der udøves på
private sygehuse, klinikker m.v.
Rigsrevisor har taget spørgsmålet op
i sit notat af 18. januar 2011 til Statsrevisorerne om beretning om
pris, kvalitet og adgang til behandling på private sygehuse.
Rigsrevisor har i forlængelse heraf besluttet at
igangsætte en undersøgelse om kvalitet i
sundhedsvæsenet som helhed. I undersøgelsen vil
Rigsrevisor blandt andet følge Indenrigs- og
Sundhedsministeriets arbejde med at indføre registrering af
og proaktivt tilsyn med private ydere.
Sundhedsstyrelsens erfaring fra tilsynet med de
kosmetiske klinikker viser, at et grundigt forarbejde med de
faglige miljøer inden for de forskellige lægelige
specialer ikke alene øger patientsikkerheden, men også
gør, at tilsynene accepteres bredt på klinikkerne. Ved
tilsynene vil Sundhedsstyrelsen få mulighed for at agere
lokalt og proaktivt i forebyggende øjemed og i dialog med
sundhedspersonerne. Erfaringerne fra de eksisterende tilsyn med
såvel plejehjem som kosmetiske klinikker viser, at det er
muligt herigennem at løfte den faglige standard generelt til
gavn for patientsikkerheden. Samtidig giver de tilbagevendende
tilsyn mulighed for at gribe tidligere ind over for
sundhedspersoner, hvis behandling konkret måtte udgøre
en fare for patientsikkerheden.
Det bemærkes, at ved siden af de med
lovforslaget foreslåede ændringer af sundhedsloven om
registrering af og tilsyn med lægelig patientbehandling
på private sygehuse, klinikker m.v. fortsættes arbejdet
med udvikling af Den Danske Kvalitetsmodel, som retter sig mod
kvalitetsudvikling af sundhedsvæsenet, hvorved der også
sker en forøgelse af patientsikkerheden.
En række af de faglige selskaber har med
udarbejdelsen af kliniske retningslinjer ligeledes fokus på
at fremme den kliniske kvalitet af sundhedsydelser, der tilbydes i
offentligt såvel som i privat regi. Dette arbejde i de
faglige selskaber understøtter patientsikkerheden
yderligere
2. Gældende ret om
kontrol og tilsyn
Der er i dag ikke et noget generelt krav om, at
private sygehuse, klinikker og praksis, der udfører
lægelig patientbehandling, skal registreres.
Sundhedsstyrelsen har således ikke en oversigt over, hvor
mange private sygehuse, klinikker og praksis der findes, hvilke
behandlinger disse udbyder, og hvilke sundhedspersoner og personer
uden sundhedsfaglig autorisation der er involveret i
behandlingen.
Sundhedsstyrelsen har dog i henhold til
gældende lovgivning, jf. nedenfor, på nærmere
afgrænsede områder et vist kendskab til eksistensen af
private sundhedsfaglige behandlingssteder, i hvilket omfang der
disse steder udføres lægelig behandling og hvilket
udstyr, der anvendes.
Endvidere gælder der i dag ikke nogen
almindelig pligt for Sundhedsstyrelsen til at føre et
proaktivt tilsyn med den lægelige patientbehandling, der
udføres på private sygehuse og klinikker m.v.
Sundhedsstyrelsen og regionerne har dog, jf. afsnit 2.1. , pligt til at føre et - reaktivt -
tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed, der udføres af
sundhedspersoner på private behandlingssteder, og på
nærmere afgrænsede områder pligt til at
føre proaktivt tilsyn med og pligt til at følge op
på den sundhedsfaglige virksomhed, der udføres
på private behandlingssteder.
2.1. Sundhedsstyrelsens tilsyn
med autoriserede sundhedspersoner
Det følger af sundhedsloven
(lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010 som ændret
ved lov nr. 1546 af 21. december 2010), at Sundhedsstyrelsen skal
føre både et generelt tilsyn og et individtilsyn
på sundhedsområdet.
Ifølge sundhedslovens § 213,
stk. 1, skal Sundhedsstyrelsen følge sundhedsforholdene
og holde sig orienteret om den til enhver tid værende faglige
viden på sundhedsområdet. Endvidere skal
Sundhedsstyrelsen orientere vedkommende myndighed i
fornødent omfang, når styrelsen bliver bekendt med
overtrædelser eller mangler på sundhedsområdet,
jf. sundhedslovens § 213, stk. 2, 1. pkt.
Ifølge sundhedslovens § 215,
stk. 1, skal Sundhedsstyrelsen føre tilsyn med den
sundhedsfaglige virksomhed, der udføres af personer inden
for sundhedsvæsenet. Sundhedsstyrelsens tilsyn omfatter
også sundhedspersoner på private behandlingssteder.
Sundhedsstyrelsen kan iværksætte skærpet tilsyn
med den i stk. 1 nævnte personkreds, såfremt
styrelsen har en begrundet formodning om, at den
pågældende sundhedspersons virksomhedsudøvelse
vil udgøre en forringet sikkerhed for patienter, jf.
§ 215, stk. 2, 1. pkt.
Sundhedsstyrelsens individtilsyn er i dag
reaktivt. Det vil sige, at tilsynet føres på baggrund
af viden og oplysninger, som tilgår Sundhedsstyrelsen.
Oplysninger kan Sundhedsstyrelsen for eksempel få i
forbindelse med retslægelige ligsyn, afgørelser
truffet af Patientombuddet, indberetning fra personer ansat i
sundhedsvæsenet eller via medieomtale.
Sundhedsstyrelsen kan endvidere efter reglerne
herom i kapitel 2 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet (lovbekendtgørelse nr. 24 af 21.
januar 2009 som ændret ved lov nr. 706 af 25. juni 2010)
(klage- og erstatningsloven) indbringe en sag for
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, hvis der findes
at være grundlag for kritik af eller sanktion over for en
sundhedsperson. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
påser, om sundhedspersonen har handlet i strid med
sundhedspersonens forpligtelser efter sundhedslovens kapitel 4-7 og
9 om patienters retsstilling, og om sundhedspersonen i
øvrigt har handlet kritisabelt, jf. klage- og
erstatningslovens § 3. Disciplinærnævnet kan
herunder udtale kritik med indskærpelse eller søge
iværksat sanktioner.
En grundlæggende bestemmelse for vurderingen
af al sundhedsfaglig virksomhed er autorisationslovens
§ 17, der pålægger enhver autoriseret
sundhedsperson at udvise omhu og samvittighedsfuldhed under
udøvelsen af sin virksomhed.
Sundhedsstyrelsen har efter kapitel 3 i lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven) (lovbekendtgørelse nr. 1350 af 17.
december 2008 som ændret ved lov nr. 140 af 9. februar 2010,
lov nr. 706 af 25. juni 2010 og lov nr. 155 af 26. februar 2011)
forskellige reaktionsmuligheder overfor konkrete autoriserede
sundhedspersoner, hvis virksomhedsudøvelse efter
Sundhedsstyrelsens vurdering udgør en forringet sikkerhed
for patienterne.
Den mest vidtgående sanktionsmulighed er
permanent autorisationsfratagelse, som helt afskærer den
pågældende fra at udføre det hverv, som
autorisationen vedrører. Sundhedsstyrelsen kan også
tage initiativ til permanent virksomhedsindskrænkning,
iværksættelse af midlertidig autorisationsfratagelse
eller virksomhedsindskrænkning, give en sundhedsperson
fagligt påbud eller sætte vedkommende under
skærpet tilsyn.
2.2. Virksomhedsansvarlige
læger
Efter loven om virksomhedsansvarlige læger
(lov nr. 219 af 14. april 1999 som ændret ved lov nr. 69 af
4. februar 2004 og lov nr. 706 af 25. juni 2010) gælder som
udgangspunkt, at ejeren af et privat sygehus, klinik eller praksis,
der udfører lægelig patientbehandling, skal give
meddelelse herom til Sundhedsstyrelsen, herunder oplyse om, hvem
der er blevet udpeget som virksomhedsansvarlig læge. Den
virksomhedsansvarlige læge skal påse, at den
sundhedsfaglige virksomhed, der udøves på sygehuset
m.v., udføres i overensstemmelse med god faglig praksis og
med de pligter, der i øvrigt er fastsat i lovgivningen for
sundhedsfaglig virksomhed, herunder for lægers og andet
sundhedspersonales virksomhed.
Undtaget fra meddelelsespligten er bl.a. sygehuse,
klinikker og praksis, som ejes af en enkelt læge, der som den
eneste læge foretager lægelig patientbehandling m.v.
på sygehuset, klinikken m.v., samt private sygehuse,
klinikker og praksis, der foretager behandling efter overenskomst
med Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
Formålet med loven er - ved
indførelse af en pligt til at udpege en læge, der er
ansvarlig for hele virksomheden - at tilgodese patienternes
sikkerhed og kvaliteten af det sundhedsfaglige arbejde på
private sygehuse, klinikker m.v., hvor der foretages lægelig
patientbehandling m.v. Herved sikres, at der også uden for
det offentlige sygehusvæsen etableres en entydig
sundhedsfaglig ledelse, således at det overordnede ansvar for
patienternes sikkerhed og kvaliteten af det sundhedsfaglige arbejde
er fastlagt. Dette overordnede ansvar for at sikre kvalitet i alle
led i behandlingen skal supplere den enkelte sundhedspersons
selvstændige ansvar i henhold til autorisationslovgivningen,
bl.a. med hensyn til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed (L 14,
Folketingstidende 1998/1999, 1. samling).
Sundhedsstyrelsen har modtaget 274 anmeldelser om
virksomhedsansvarlige læger.
2.3. Registrering af og tilsyn
med kosmetisk behandling
2.3.1. Registrering.
Det følger af § 72, stk. 1,
i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed (lovbekendtgørelse nr. 1350 af 17. december 2008
som ændret ved lov nr. 140 af 9. februar 2010, lov nr. 706 af
25. juni 2010 og lov nr. 155 af 26. februar 2011), at
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om, at kosmetisk
behandling, der udføres af autoriserede sundhedspersoner
eller disses medhjælp, skal registreres i Sundhedsstyrelsen.
Endvidere er der i loven hjemmel for Sundhedsstyrelsen til at
fastsætte regler om, at registreringen er en betingelse for,
at kosmetisk behandling kan udføres i privat regi af
autoriserede sundhedspersoner. Endelig er der hjemmel for
Sundhedsstyrelsen til at fastsætte et gebyr for
registreringen, som skal dække udgifterne til
registreringsordningen og de med det udvidede tilsyn forbundne
udgifter. Sundhedsstyrelsen har fastsat nærmere bestemmelser
herom i bekendtgørelse nr. 1245 af 24. oktober 2007 om
kosmetisk behandling som ændret ved bekendtgørelse nr.
132 af 16. januar 2009 og bekendtgørelse nr. 1484 af 15.
december 2009. Det aktuelle registreringsgebyr er på 15.873
kr.
Før registreringsordningens
indførelse havde tilsynsmyndighederne - på det
tidspunkt Sundhedsstyrelsen og embedslægerne - ikke
systematisk kendskab til, hvad autoriserede sundhedspersoner i
privat regi her i landet udførte af kosmetisk behandling ud
over, hvad der fremgik af reklamering i f.eks. telefonbøger,
på internettet o. lign.
Formålet med vedtagelse af
registreringsordningen er i henhold til forarbejderne til
autorisationsloven (L 111, Folketingstidende 2005/2006, 1.
samling), at Sundhedsstyrelsen kan danne sig et overblik over
udviklingen inden for det kosmetiske område. Registeret
omfatter oplysninger om klinikkernes personale, disses
kvalifikationer og de af klinikkens behandlingstilbud, der
udføres af autoriserede sundhedspersoner eller af disses
medhjælp. Kendskab til disse klinikker giver
Sundhedsstyrelsen et bredere grundlag for at føre tilsyn med
den kosmetiske behandling, der foretages her i landet, og orientere
sig om, i hvilken retning området udvikler sig.
Det er en betingelse for at udføre
kosmetisk behandling, at den autoriserede sundhedsperson, der
udfører behandlingen, er registreret i Sundhedsstyrelsen. En
autoriseret sundhedsperson, der slettes fra registret, må
ikke udføre kosmetiske behandlinger. Sletning fra registret
kan blive foretaget, enten fordi det årlige
registreringsgebyr ikke betales, fordi Sundhedsstyrelsens krav til
klinikkens faglige virksomhed, der er meddelt som led i tilsynet,
ikke efterleves, eller hvis der træffes beslutning om
sanktioner i medfør af autorisationsloven, herunder varig
eller midlertidig virksomhedsindskrænkning eller
autorisationsfratagelse.
Sundhedsstyrelsens afgørelser om afslag
på registrering eller sletning af registrering kan
påklages til indenrigs- og sundhedsministeren.
2.3.2. Tilsyn
Det følger af § 71, stk. 5,
i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed og af § 39 i bekendtgørelsen om
kosmetisk behandling, at Sundhedsstyrelsen uden retskendelse kan
inspicere klinikker, hvor autoriserede sundhedspersoner eller
disses medhjælp udfører kosmetisk behandling, og kan
opstille krav til klinikkernes faglige virksomhed.
Det fremgår af Sundhedsstyrelsens vejledning
nr. 64 af 24. oktober 2007 og af Sundhedsstyrelsens retningslinjer
for kosmetisk behandling, at der over for de autoriserede
sundhedspersoner, der er omfattet af registreringsordningen, vil
blive foretaget rutinemæssige inspektionsbesøg
på den klinik, hvor vedkommende virker, uden at der forud
herfor er tilgået Sundhedsstyrelsen konkret information om
kritisable forhold ved stedets kosmetiske behandling. Der
føres således på dette område et proaktivt
tilsyn. Det er forudsat i bemærkningerne til loven, at det
gebyr, der opkræves i forbindelse med registrering af en
sundhedsperson, der skal udføre kosmetisk behandling, blandt
andet skal anvendes til finansiering af dette udvidede tilsyn.
Af sundhedsstyrelsens vejledende retningslinjer
fremgår, at inspektionen vil blive foretaget af læger
ansat ved de regionale embedslægeinstitutioner, med mulighed
for at medtage sagkyndig rådgiver, som under inspektionen af
behandlingsstedet vil se på områder nærmere
fastlagt af Sundhedsstyrelsen. Det vil bl.a. være hygiejnen,
opvågnings- og overvågningsfaciliteter.
Videre fremgår, at embedslægerne i
forbindelse med deres inspektion vil indhente og gennemgå
journaler for derved at få et nærmere indblik i de
kosmetiske behandlinger, der foretages på behandlingsstedet.
Embedslægerne vil også vurdere, om der forefindes de
instrukser, der måtte være nødvendige ved brug
af medhjælp.
Sundhedsstyrelsen kan i sit tilsyn med kosmetisk
behandling opstille sundhedsfaglige krav til klinikkernes faglige
virksomhed, herunder til de af bekendtgørelsen om kosmetisk
behandling omfattede autoriserede sundhedspersoner. Det kan for
eksempel være krav i forbindelse med benyttelse af
medhjælp og krav om driften af behandlingsstedet.
Hvis den autoriserede sundhedsperson, der er
registreret i medfør af ordningen, ikke efterlever krav fra
Sundhedsstyrelsen til klinikkens faglige virksomhed meddelt som led
i tilsynet, kan vedkommende slettes fra registret, og vedkommende
må herefter ikke længere udføre kosmetisk
behandling. Afgørelser herom kan indbringes for indenrigs-
og sundhedsministeren.
2.4. Brugen af
røntgenstråler
Med hjemmel i lov om brugen af
røntgenstråler (lov nr. 147 af 15. april 1930, som
ændret ved nr. 213 af 4. juni 1965 og lov nr. 368 af 6. juni
1991) er der i bekendtgørelse nr. 765 af 6. oktober 1999 om
røntgenterapiapparater til patientbehandling og
bekendtgørelse nr. 975 af 16. december 1998 om medicinske
røntgenanlæg til undersøgelse af patienter
fastsat regler om, at alle røntgenapparater og acceleratorer
skal anmeldes til Sundhedsstyrelsen, Statens Institut for
Strålebeskyttelse (SIS). Instituttet fører på
baggrund af disse anmeldelser tilsyn med apparaternes ydeevne og
sikkerheden i forbindelse med den medicinske anvendelse af
røntgenudstyret.
2.5. Plejehjemstilsyn
Det følger af § 219 i
sundhedsloven, at Sundhedsstyrelsen som udgangspunkt én gang
årligt skal gennemføre et uanmeldt tilsynsbesøg
vedrørende de sundhedsmæssige forhold på
plejehjem m.v. Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og
lejere, der modtager kommunale serviceydelser.
Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere
indholdet af de sundhedsadministrative, sundhedsfaglige og
sundhedsrelaterede opgaver, der indgår i tilsynet med de
sundhedsmæssige forhold, og de nærmere regler for
tilsynsbesøg og afrapportering herom. Tilsynet omfatter
således indsatsen over for de beboere og lejere, der modtager
kommunale serviceydelser.
Det følger af Sundhedsstyrelsens vejledning
nr. 10334 af 20. december 2007, at tilsynet for det første
omfatter sundhedsadministrative forhold, herunder sundhedsfaglige
instrukser, for det andet sundhedsfaglige forhold, herunder
sygeplejefaglige optegnelser, medicinhåndtering, adgang til
sundhedsfaglige ydelser, patientrettigheder og personalerelaterede
forhold samt for det tredje sundhedsrelaterede forhold, herunder
hygiejne, ernæring, aktivering og mobilisering, bygnings- og
indeklimaforhold.
Hvis der ved et tilsynsbesøg ikke
konstateres fejl eller mangler ved de sundhedsmæssige forhold
på plejehjemmet m.v., eller hvis der alene konstateres
få fejl eller mangler, som efter Sundhedsstyrelsens
skøn ikke har patientsikkerhedsmæssige konsekvenser,
kan styrelsen beslutte, at tilsynsbesøg ikke
gennemføres på vedkommende plejehjem det
følgende år, jf. sundhedslovens § 219,
stk. 2.
Sundhedsstyrelsen skal påse, at der
følges op på eventuelle kritisable
sundhedsmæssige forhold, der måtte være
konstateret ved sundhedsmæssige tilsynsbesøg.
Af Sundhedsstyrelsens vejledende retningslinjer
herom fremgår, at ved konstaterede fejl og mangler skal
embedslægeinstitutionen foretage en vurdering af graden af
alvorlighed, og hvor hurtigt forholdene bør være bragt
i orden. Afhængig af forholdets karakter må
embedslægeinstitutionen foretage en vurdering af, om det er
tilstrækkeligt at anmode plejeboligenheden om en skriftlig
tilbagemelding om, hvilke foranstaltninger, der er iværksat
for at afhjælpe manglerne, eller om der skal foretages
genbesøg for at påse, at forholdene er afhjulpet
på tilfredsstillende vis. Ved næste tilsynsbesøg
kontrolleres, om påpegede mangler er blevet afhjulpet.
Såfremt embedslægeinstitutionen ved tilsynet bliver
opmærksom på kritisable forhold, som ikke
vedrører de sundhedsmæssige forhold, henledes den
driftsansvarlige myndigheds opmærksomhed på
problemstillingen.
Det er den kommunale myndigheds ansvar, at der
bliver rettet op på eventuelle kritisable,
sundhedsmæssige forhold, der måtte være blevet
påvist under det sundhedsfaglige tilsynsbesøg.
2.6. Regionernes kontrol med
private behandlingssteder
Regionerne er efter sundhedslovens § 3,
stk. 1, ansvarlige for, at sundhedsvæsenet tilbyder en
befolkningsrettet indsats vedrørende forebyggelse og
sundhedsfremme samt behandling af den enkelte patient, herunder
behandling hos praktiserende læger og speciallæger, jf.
sundhedslovens § 57, og på sygehus, jf.
sundhedslovens § 74. Regionernes myndighedsansvar
omfatter blandt andet ansvar for kvaliteten af patientbehandlingen.
Dette gælder uanset, om den offentligt finansierede
behandling udføres i det offentlige system eller af private
ydere.
Den overvejende del af de private hospitaler,
klinikker m.v., der udfører lægelig behandling,
udfører enten al eller en del af deres lægelige
virksomhed i en sammenhæng, der er reguleret af aftaler med
regionerne. Private ydere kan udføre offentligt betalt,
lægelig behandling på tre forskellige aftalegrundlag:
Aftaler under det udvidede fri sygehusvalg, jf. sundhedslovens
§ 87, § 87 b og § 87 f, de enkelte
regioners udbudsaftaler og ad hoc aftaler m.v., jf. sundhedslovens
§ 75, stk. 2, eller overenskomst med Regionernes
Lønnings- og Takstnævn jf. sundhedslovens
§ 64.
For så vidt angår lægelig
behandling, der udføres af private ydere i henhold til
aftaler og udbudsaftaler i øvrigt, kan Danske Regioner og de
enkelte regioner varetage myndighedsansvaret for kvaliteten i den
lægelige behandling ved at stille kontraktsmæssige
kvalitetskrav i sine kontrakter.
I tilfælde af en privat yders manglende
overholdelse af aftalte forpligtelser i forhold til kvaliteten ved
lægelig behandling kan regionen eller regionerne anvende de
reaktionsmuligheder, der konkret måtte være aftalt,
eller hvad der måtte følge af almindelige
misligholdelsesbeføjelser, herunder opsigelse af
kontrakten.
For så vidt angår lægelig
behandling, der udføres af private praktiserende
speciallæger efter overenskomst, fastsættes
kvalitetskrav og -opfølgning i overenskomsten, som på
det offentliges vegne indgås med Regionernes Lønnings-
og Takstnævn, jf. sundhedslovens §§ 64 og 227.
Den enkelte region har ikke mulighed for at stille krav eller
foretage opfølgning, der ligger ud over overenskomsten. Der
kan dog indgås lokale ændringsaftaler, hvis der kan
opnås enighed om sådanne.
Regionerne har krav på at blive orienteret
af Sundhedsstyrelsen, jf. sundhedslovens § 213,
stk. 2, 1. pkt., om overtrædelser eller mangler, som
styrelsen måtte blive opmærksom på i sin
tilsynsvirksomhed.
Regionerne har derimod ikke nogen beføjelse
til selv at føre et tilsyn med de private behandlingssteder.
Beføjelsen - og forpligtelsen - hertil ligger hos
Sundhedsstyrelsen. Det bemærkes i den forbindelse, at klage-
og erstatningslovens § 29, stk. 3, indeholder en
forpligtelse for et regionsråd til at foretage indberetning
til Sundhedsstyrelsen, hvis regionsrådet efter samme lovs
§ 29, stk. 1, nr. 5, i gentagne tilfælde har
ydet erstatning for skader forvoldt af private sygehuse m.v.
Sundhedsstyrelsen får herved mulighed for at foretage en
vurdering af, hvorvidt der er grundlag for at
iværksætte tilsynsmæssige foranstaltninger.
3. Overvejelser og forslag
3.1. Registrering
Det foreslås, at alle private sygehuse,
klinikker og praksis - med 4 undtagelser - skal registrere sig hos
Sundhedsstyrelsen, hvis der på stedet udføres
lægelig patientbehandling. Registrering skal således
ikke foretages, hvis der på det private behandlingssted alene
tilbydes ikke-lægelig behandling. Der henvises til de i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede bestemmelser i sundhedslovens § 215 a, stk. 1 og 2.
Baggrunden herfor er, at Sundhedsstyrelsen - ud
over de informationer, styrelsen selv ligger inde med fra ordningen
med virksomhedsansvarlige læger, registreringsordningen
vedrørende kosmetisk behandling og ordningen angående
anmeldelse af røntgenudstyr - via regionernes kontrakter og
overenskomster med private sygehuse, klinikker og praksis samt via
Landspatientregisteret og Sygesikringsregisteret, kan skaffe sig et
vist indtryk af, hvilke private behandlingssteder der
udfører forskellige former for sundhedsfaglig virksomhed.
Samlet vurderes det imidlertid, at Sundhedsstyrelsen ikke ud fra de
informationskilder, hvoraf der i dag kan udledes oplysninger om
private sygehuse, klinikker og praksis, der udfører
lægelig behandling, har eller kan danne sig et
tilstrækkeligt klart overblik over branchens størrelse
og sammensætning, der kan tjene som et tilstrækkeligt
grundlag for tilrettelæggelse af et proaktivt tilsyn.
Det er derfor vurderingen, at en
forudsætning for at kunne etablere en proaktiv tilsynsordning
af det omfang og den karakter, som regeringen tilsigter, vil
være, at Sundhedsstyrelsen via en registreringsordning sikres
kendskab til alle de privathospitaler og private klinikker og
praksis, hvor der tilbydes lægelig patientbehandling.
Registreringspligten vil således også gælde for
private behandlingssteder, som har aftaler eller overenskomst med
Danske Regioner.
Regionerne har ansvaret for kvalitetssikring og
kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, også hvor den
regionale opgave er udlagt til private behandlingssteder.
Regionerne har imidlertid i lovgivningen - som nærmere
beskrevet i afsnit 2.6. - ikke hjemmel
til selv at føre et tilsyn med disse private
behandlingssteder. Endvidere har den seneste debat om
mammografikvalitet omhandlet klinikker med overenskomst eller
aftale med regionerne. Desuden udgør den del af de
klinikker, som har overenskomst eller aftale med regionerne, langt
størstedelen, hvorfor man ikke nødvendigvis
opnår det tilsigtede mål med en tilsynsordning - fokus
på patientsikkerheden og minimering af fejl - hvis denne
alene omfatter klinikker, som ikke har overenskomst eller aftale
med regionerne. Det vil derfor være en fordel med
registrering af alle private behandlingssteder, som udfører
lægelig patientbehandling, ligesom der ikke findes
belæg for, at klinikker uden overenskomst eller aftale med
regionerne skulle have flere problemer med patientsikkerheden.
Det er vurderingen, at fire områder
bør undtages fra registreringspligten og dermed også
fra tilsynet efter bestemmelsen.
For det første
foreslås det at undtage almen praksis. Der er herved lagt
vægt på, at antallet af behandlingssteder med almen
praksis (ca. 2.100) er ganske omfattende i forhold til det antal
behandlingssteder (ca. 1.340), der forventes omfattet af den
foreslåede ordning, samt at den lægelige
patientbehandling i almen praksis erfaringsmæssigt ikke
rummer patientsikkerhedsmæssige risici i et omfang, der
gør, at indførelse af den foreslåede
registrerings- og tilsynsordning vil være et
hensigtsmæssigt og proportionalt tiltag. Det allerede
gældende reaktive tilsyn, som Sundhedsstyrelsen fører
i forhold til almen praksis, jf. afsnit
2.1. , vurderes
således som tilstrækkeligt til varetagelse af
patientsikkerheden. Det bemærkes, at der som nævnt vil
blive iværksat en evaluering af den foreslåede
registrerings- og tilsynsordning efter tre år. Evalueringen
vil kunne danne basis for en vurdering af muligheder og behov for
tilpasning af ordningen, herunder overvejelser om eventuel
inddragelse af almen praksis, jf. afsnit
1.2.
For det andet
foreslås det at undtage kosmetisk behandling, jf. kapitel 25
i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed. Ifølge Sundhedsstyrelsen adskiller den
gældende tilsyns- og registreringsordning på det
kosmetiske område sig væsentligt fra den nye generelle
ordning. På det kosmetiske område er det den enkelte
autoriserede sundhedspersons virksomhed, der registreres, hvorimod
det efter den foreslåede registreringsordning er det enkelte
behandlingssted, der registreres, og dette vil i mange
tilfælde omfatte en flerhed af læger. Til
registreringen på det kosmetiske område knytter sig
desuden en betydeligt mere indgående sagsbehandling, hvor det
vurderes, om den registreringssøgende læge er
kvalificeret til lige netop den eller de behandlinger inden for den
lange række af kosmetiske behandlinger, som den
pågældende ønsker at udføre. Styrelsen
vurderer med andre ord, om den pågældende kan
registreres. Der er således reelt tale om en godkendelse - i
modsætning til den foreslåede nye registrerings- og
tilsynsordning. På grund af sagsbehandlingen er gebyret
på det kosmetiske område derfor også fastlagt
på et andet grundlag, end hvad der sigtes imod i den nye
ordning.
For det tredje
foreslås det at holde laboratorievirksomhed uden for
ordningen, da et tilsyn med laboratorier vil kræve helt andre
kompetencer end det øvrige tilsyn. Hertil kommer, at
laboratorievirksomhed vil være ISO-certificeret eller
lignende, hvilket sikrer, at laboratoriet lever op til
internationalt anerkendte standarder, som er med til at sikre det
nødvendige kvalitetsniveau.
For det fjerde
foreslås det at undtage behandling i
speciallægepraksis, der i henhold til aftale udøves
som bibeskæftigelse på et offentligt sygehus af en
læge, der er ansat på det pågældende
sygehus. Det bemærkes, at overlæger på offentlige
sygehuse i henhold til kollektiv aftale efter regionsrådets
bestemmelse har mulighed for at holde konsultation på
sygehuset, hvor den pågældende læge har sin
hovedbeskæftigelse - den såkaldte »3 timers
praksis«. Denne lægelige virksomhed er af et
begrænset omfang, og selvom den ikke udøves i
offentligt regi, må det forventes, at den trækker
på de grundlæggende rammer, som det offentlige sygehus
stiller til rådighed, og hvor lægen har sin
hovedbeskæftigelse. Det er derfor opfattelsen, at den
foreslåede registreringspligt ikke skal udstrækkes til
dette område.
Det foreslås, at indgivelse af registrering
til Sundhedsstyrelsen skal foretages, inden en klinik eller et
privat sygehus påbegynder lægelig patientbehandling.
Eksisterende private behandlingssteder vil få mulighed for i
perioden fra 1. oktober 2011 til lovforslagets ikrafttræden
den 1. januar 2012 at indgive registrering, jf. lovforslagets § 2, stk. 3. Det
foreslås i øvrigt, at Sundhedsstyrelsen får
hjemmel til at fastsætte nærmere regler for
registreringsordningen, herunder for eksempel, at ansøgning
om registrering skal indgives elektronisk, og for hvilke
oplysninger der skal afgives i forbindelse med indgivelsen af
registreringen.
Endelig foreslås det, at Sundhedsstyrelsen
får hjemmel til at opkræve et årligt gebyr fra
hvert enkelt privat behandlingssted, der indgiver registrering.
Gebyret skal dække de med registreringen og det
tilbagevendende tilsyn forbundne udgifter. Sundhedsstyrelsen
får også hjemmel til at opkræve gebyrer for
tematiserede tilsyn og opfølgende tilsyn. Om gebyrordningen
henvises til afsnit. 5 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
For tilfælde, hvor der måtte blive
udført lægelig patientbehandling, uden at der
forudgående er indgivet registrering, foreslås det, at
der tilvejebringes hjemmel til - svarende til, hvad der er
gældende for kosmetisk behandling, jf. autorisationslovens
§ 72, stk. 1, jf. § 91 - at straffe
behandlingsstedet med bøde, med mindre højere straf
er fastsat i anden lovgivning. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.
Det bemærkes herved, at det i forhold til
klinikker, som udfører kosmetisk behandling, følger
af autorisationslovens § 72, stk. 1, at
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om, at kosmetisk
behandling, som udføres af autoriserede sundhedspersoner
eller disses medhjælp, skal registreres i Sundhedsstyrelsen,
og om, at registreringen er en betingelse for, at kosmetisk
behandling kan udføres i privat regi af autoriserede
sundhedspersoner. I forskrifter, der er udfærdiget i
medfør af autorisationsloven, kan der fastsættes straf
i form af bøde for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne, jf. autorisationslovens § 91.
3.2. Tilsyn
Tilsynet vil efter lovforslaget være en
kombination af et fast tilbagevendende
tilsyn, hvorved alle private sygehuse og klinikker og praksis, som
udfører lægelig patientbehandling, med faste mellemrum
modtager et almindeligt tilsynsbesøg, samt tematiserede tilsynsbesøg efter
Sundhedsstyrelsens valg. Der henvises til de foreslåede
bestemmelser i sundhedslovens § 215
a, stk. 3 og 4, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1.
Genstanden for Sundhedsstyrelsens tilsyn er den
lægelige patientbehandling på det private sygehus eller
klinik, herunder undersøgelse, diagnostik og behandling.
Tilsynet vil fokusere på en række standardpunkter, som
f.eks. patientinformation, journalføring, anvendelse af
medhjælp, instrukser, medicinhåndtering,
håndtering af henvisninger samt samarbejde med alment
praktiserende læger og offentlige sygehuse. Herudover vil
tilsynet omfatte forhold vedrørende patienters retsstilling,
herunder om informeret samtykke, tavshedspligt, aktindsigt i
patientjournaler og sundhedspersoners videregivelse af oplysninger.
Ved tilsyn med større klinikker og privatsygehuse vil det
overordnede ansvar for den lægelige patientbehandling
sædvanligvis påhvile den virksomhedsansvarlige
læge, jf. afsnit 2.2.
ovenfor.
Tilsynet vil også omfatte behandlingssteder,
hvor medhjælp udfører lægeforbeholdt virksomhed,
uden at lægen faktisk er til stede. Det kan eksempelvis
være tarmskylningsklinikker eller alkoholbehandling.
Ved tilsynet vurderes det ikke, om
patientbehandlingen har været den bedst mulige eller lever op
til bedste specialiststandard. Tilsynet sigter alene imod at
klarlægge, om behandlingsstedets lægelige
patientbehandling lever op til normen for almindelig anerkendt
faglig standard. Hvis der på et område foreligger
kliniske retningslinjer kan disse også efter en konkret
vurdering indgå i tilsynet. Det bemærkes, at der
sædvanligvis ikke er tale om bindende forskrifter, hvorfor
manglende overholdelse af kliniske retningslinjer ikke
nødvendigvis vil være udtryk for manglende omhu og
samvittighedsfuldhed og manglende overholdelse af normen for
almindelig anerkendt faglig standard.
Tilsynet omfatter heller ikke
spørgsmål om serviceniveauet, f.eks.
spørgsmål om lokaleforhold, forplejning eller
sundhedspersoners opførsel.
Der vil med lovforslaget ikke - som på det
kosmetiske område - blive adgang for Sundhedsstyrelsen til at
fratage et privat behandlingssted registreringen med den virkning,
at lægelig patientbehandling ikke længere kan finde
sted det pågældende sted. Sundhedsstyrelsen må
derfor i givet fald bringe de almindelige tilsynsforanstaltninger i
anvendelse. Styrelsen vil således kunne sætte en
bestemt sundhedsperson under skærpet tilsyn, jf.
sundhedslovens § 215, stk. 2, eller indbringe
konkrete sager, som styrelsen mener vil kunne give anledning til
kritik eller anden sanktion over for sundhedspersoner på
behandlingsstedet, for Patientombuddet, jf. lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenets § 2 a.
I forhold til autoriserede sundhedspersoner vil styrelsen kunne
udstede påbud eller tage initiativ til indskrænkning af
virksomhedsområdet eller fratagelse af autorisationen
midlertidigt eller permanent, jf. autorisationslovens
§§ 7-10, samt give læger pålæg
vedrørende ordination af afhængighedsskabende
lægemidler og i sidste instans fratage eller begrænse
lægers ret til at ordinere sådanne lægemidler,
jf. autorisationslovens §§ 35-36.
Det er Sundhedsstyrelsens intention, at de faste
tilbagevendende tilsyn normalt skal finde sted hvert tredje
år.
For det særlige plejehjemstilsyn
gælder den særlige regel, at hvis der ved et
tilbagevendende tilsynsbesøg ikke konstateres fejl eller
mangler ved den lægelige virksomhed på
behandlingsstedet, eller hvis der alene konstateres få fejl
eller mangler, som efter Sundhedsstyrelsens skøn ikke har
patientsikkerhedsmæssige konsekvenser, kan Sundhedsstyrelsen
beslutte, at tilsyn ikke gennemføres på vedkommende
behandlingssted ved næstfølgende, tilbagevendende
tilsyn. Da der i den her foreliggende sammenhæng ikke - som
på plejehjemsområdet - vil være tale om
årlige tilsyn, men som udgangspunkt alene tilsyn hvert tredje
år, findes en tilsvarende bestemmelse, der eksempelvis kunne
indebære, at et tilbagevendende tilsynsbesøg
først ville blive gentaget efter 4 år i stedet for
efter 3 år, ikke at tilgodese patientsikkerheden i
tilstrækkeligt omfang.
Styrelsen vil med lovforslaget kunne tilpasse
hyppigheden af tilsyn med de sygehuse og klinikker, som er
akkrediteret i henhold til Den Danske Kvalitetsmodel. Akkreditering
efter Den Danske Kvalitetsmodel retter sig imod kvalitetsudvikling
af vigtige ydelser og aktiviteter i sundhedsvæsenet, herunder
gennem overholdelse af lovgivning, regler og procedurer af
betydning for patientsikkerheden. Den Danske Kvalitetsmodel vil
således kunne anvendes som redskab for Sundhedsstyrelsens
tilsynsvirksomhed. Såfremt et behandlingssted er akkrediteret
uden bemærkninger, og såfremt der ikke er verserende
tilsynssager, hverken på virksomheden eller på
virksomhedens sundhedspersoner, vil styrelsen efter en konkret
vurdering kunne tage højde for, at akkreditering og tilsyn
ikke finder sted samme år.
De tematiserede tilsynsbesøg vil kunne
spænde fra tilbundsgående tilsyn med et lille antal af
behandlingssteder, eksempelvis i forhold til undersøgelse
for tarmkræft, og til tilsyn af mere begrænset karakter
på et stort udsnit af de omhandlende klinikker og sygehuse,
f.eks. anvendelse af fuld anæstesi.
Ved valg af temaer vil Sundhedsstyrelsen inddrage
de nationale erfaringer, der samles op og formidles af
Patientombuddet på baggrund af blandt andet arbejdet med at
drage læring af utilsigtede hændelser. Også
erfaringer fra patienterstatningsordningen vil indgå i
Sundhedsstyrelsens overvejelser.
På denne måde vil der med tiden blive
ført tilsyn med alle private sygehuse, klinikker og praksis
samtidig med, at tilsynsbesøg vil kunne planlægges ud
fra en vurdering af, hvilke lægefaglige områder der
kræver særlig fokus. Hertil kommer i alle
tilfælde opfølgende tilsyn med klinikker, hvor der er
konstateret problemer (skønsmæssigt 10-20 procent i de
første år).
Det foreslåede proaktive tilsyn er
risikobaseret i den forstand, at Sundhedsstyrelsen ved
opfølgende tilsynsbesøg påser, at et
behandlingssted følger op på eventuelle kritisable
forhold vedrørende den lægelige patientbehandling, der
måtte være konstateret ved et ordinært
tilsynsbesøg, jf. den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens § 215 a,
stk. 5, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1. Omvendt
undgår behandlingssteder, hvor der ikke er sådanne
kritisable forhold, opfølgende tilsynsbesøg.
For at der kan føres effektivt tilsyn, skal
det efter forslaget være muligt for tilsynsmyndigheden -
Sundhedsstyrelsen - at afkræve personer inden for
sundhedsvæsenet de oplysninger, der er nødvendige for
at gennemføre tilsynet, og uden retskendelse at inspicere de
omhandlede registrerede, private sygehuse, klinikker og praksis,
hvor der udføres lægelig patientbehandling, jf. de
foreslåede bestemmelser i sundhedslovens
§ 215 a, stk. 6 og 7, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1.
Det foreslås endvidere, at der i
sundhedslovens § 272 gives hjemmel til at straffe en
person inden for sundhedsvæsenet med bøde, hvis
vedkommende undlader at give tilsynsmyndigheden - Sundhedsstyrelsen
- de oplysninger, der er nødvendige for at gennemføre
tilsynet efter § 215 a, stk. 3-5, og som
Sundhedsstyrelsen har afkrævet den
pågældende.
Sundhedsstyrelsens eksisterende almindelige
tilsynsforpligtelse efter sundhedslovens § 213 og
§ 215 berøres ikke af nyordningen med faste
tilbagevendende tilsyn. Sundhedsstyrelsen vil således fortsat
gennemføre tilsyn foranlediget af konkrete hændelser,
f.eks. afgørelser med kritik fra Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, indberetninger fra sundhedspersoner
eller medieomtale.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Sundhedsstyrelsens udgifter til varetagelse af
registreringsordningen og de øgede tilsynsopgaver
foreslås finansieret via gebyrordningen, jf. afsnit 5
nedenfor.
Det skønnes, at der i en vis
udstrækning vil blive tale om færre udgifter for
regionerne til klagesager og til udredning af patienterstatninger
vedrørende lægelig behandling på private
sygehuse, klinikker m.v., idet hensigten med det udvidede tilsyn er
at minimere fejl og mangler i denne del af
sundhedsvæsenet.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indebærer, at de private
sygehuse, klinikker og praksis, som udfører lægelig
patientbehandling (bortset fra almen praksis, kosmetiske klinikker,
laboratorievirksomhed og såkaldte 3-timers praksis)
pålægges gebyrer af en størrelse, der giver fuld
omkostningsdækning, således at Sundhedsstyrelsens
udgifter til registrering og tilsyn i den ny ordning modsvares af
de samlede gebyrindtægter.
De årlige gebyrer vil blive gradueret efter
størrelsen af behandlingsstedet. For de - anslået 40 -
store behandlingssteder med to eller flere sengepladser og flere
specialer vil det årlige gebyr udgøre omkring 20.000
kr. For de - anslået 100 - mellemstore behandlingssteder uden
sengepladser, men med flere læger med ét eller to
specialer vil det årlige gebyr udgøre omkring 13.000
kr. For de - anslået 1.000 - mindre behandlingssteder med kun
én speciallæge vil det årlige gebyr
udgøre omkring 7.000 kr. For de - anslået 200 -
behandlingssteder med en speciallæge med deltidsydernummer
eller dokumenteret anden hovedbeskæftigelse vil gebyret
udgøre omkring 3.000 kr.
I etableringsåret 2012 vil gebyrerne
være lidt højere som følge af blandt andet
udgifter til 1. gangs registrering.
De årlige gebyrer dækker udgifterne
til såvel registrering som de faste tilbagevendende tilsyn.
Gebyrer for tematiserede tilsyn - formentlig i
størrelsesordnen 13.000 kr. pr. tilsyn - vil blive afregnet
særskilt.
Der vil blive foretaget en løbende
tilpasning af ordningen og omkostningsniveauet herfor i forhold til
markedet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
følgende organisationer, foreninger og myndigheder m.v.:
Danske Regioner, KL, Brancheforeningen for Privathospitaler og
Klinikker, Lægeforeningen, Danske Patienter, Danske
Handicaporganisationer, Forbrugerrådet, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Datatilsynet, Færøernes Landsstyre,
Patientforsikringen, Patientombuddet, Patientskadeankenævnet
samt Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Der kan muligvis blive tale om færre
udgifter for regionerne til klagesager og færre
patienterstatninger vedrørende læger på private
sygehuse og klinikker, idet det udvidede tilsyn har til hensigt at
minimere fejl og mangler i denne del af
sundhedsvæsenet. | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Sundhedsstyrelsen skal etablere og drive en
registrerings- og tilsynsordning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De private behandlingssteder skal betale et
gebyr for registrering i Sundhedsstyrelsen, og et årligt
gebyr for de tilbagevendende tilsyn, samt et gebyr i forbindelse
med tematiserede tilsyn. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De private behandlingssteder skal
løbende opfylde registreringsbetingelserne og tage imod
Sundhedsstyrelsen som led i dennes tilsynsvirksomhed. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der med § 215 a i
sundhedsloven etableres en ny ordning, der forpligter private
sygehuse, klinikker og praksis til at lade sig registrere hos
Sundhedsstyrelsen som betingelse for udførelse af
lægelig patientbehandling. Sundhedsstyrelsen får hermed
- ud over det reaktive tilsyn, der allerede føres efter
sundhedslovens almindelige tilsynsbestemmelser
-forudsætningerne for at føre et proaktivt tilsyn med
disse private behandlingssteder. Registrerings- og tilsynsordningen
foreslås gebyrfinansieret.
Om baggrunden for registrerings- og
tilsynsordningen henvises til afsnit 3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Med bestemmelsens stk. 1 fastlægges med de i
stk. 2 nævnte undtagelser, hvilke private
behandlingssteder der er forpligtede til at lade sig registrere hos
Sundhedsstyrelsen. Genstanden for registrering er det
pågældende behandlingssted og ikke de enkelte
læger, der udfører behandling.
Registreringspligten omfatter private sygehuse,
klinikker og praksis, der udfører lægelig
patientbehandling. Registreringen gælder således ikke
for private behandlingssteder, hvor der ikke tilbydes lægelig
patientbehandling, men hvor patientbehandling tilbydes af andre
sundhedspersoner, f.eks. en fysioterapeut. Også private
sygehuse, klinikker og praksis, der udfører lægelig
patientbehandling efter overenskomst med en region, er omfattet af
registreringspligten.
Registreringen af det private behandlingssted er
en betingelse for, at der på behandlingsstedet kan
udføres lægelig patientbehandling. Pligten til at
foretage behørig registrering som betingelse for
udførelse af lægelig patientbehandling påhviler
det enkelte behandlingssted. Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 2 om
registreringspligtens ikrafttræden.
Udførelse af lægelig
patientbehandling uden registrering i strid med stk. 1 vil
være at anse for manglende omhu og samvittighedsfuldhed, jf.
autorisationslovens § 17, idet behandlingsstedet derved
unddrager sig de tilbagevendende og tematiserede tilsyn.
Med bestemmelsens stk. 2 fastsættes, at
registreringspligten ikke gælder for samtlige private
behandlingssteder, hvor der udføres lægelig
patientbehandling.
For det første er almen praksis undtaget
fra registreringspligten. Hvis der i almen praksis undtagelsesvis
tillige udføres anden lægelig patientbehandling
omfattet af ordningen, er behandlingsstedet omfattet af
registreringspligten.
For det andet er tillige behandlingssteder, hvor
der alene udføres kosmetisk behandling som nærmere
afgrænset i kapitel 25 i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og
bekendtgørelse nr. 1245 af 24. oktober 2007 om kosmetisk
behandling med senere ændringer, undtaget fra
registreringspligten. Hvis der ud over kosmetisk behandling
også udføres anden lægelig patientbehandling
omfattet af ordningen, er behandlingsstedet omfattet af
registreringspligten.
For det tredje holdes laboratorievirksomhed uden
for ordningen, da et tilsyn med laboratorier vil kræve helt
andre kompetencer end det øvrige tilsyn. Hertil kommer, at
laboratorievirksomhed vil være ISO-certificeret eller
lignende, hvilket sikrer, at laboratoriet lever op til
internationalt anerkendte standarder, som er med til at sikre det
nødvendige kvalitetsniveau.
For det fjerde undtages behandling i
speciallægepraksis, der i henhold til aftale udøves
som bibeskæftigelse på et offentligt sygehus af en
læge, som er ansat på det pågældende
sygehus. Herved undtages den såkaldte »3 timers
praksis«, der er af begrænset omfang, og som
trækker på de rammer, som det offentlige sygehus, hvor
lægen har sin hovedbeskæftigelse, stiller til
rådighed.
Med bestemmelsens stk. 3 forpligtes Sundhedsstyrelsen til
at gennemføre tilbagevendende tilsynsbesøg
vedrørende den lægelige patientbehandling på
hvert af de af registrerede, private behandlingssteder, der er
omfattet af registreringspligten efter stk. 1, jf. dog
stk. 2. Denne tilsynsvirksomhed er således ikke betinget
af, at styrelsen bliver opmærksom på, at der på
behandlingsstedet er mangler ved den lægelige
patientbehandlings faglige standard (reaktivt tilsyn).
Sundhedsstyrelsen vil med andre ord skulle udøve sin
tilsynsvirksomhed med jævne, nærmere fastsatte
mellemrum (proaktivt tilsyn).
Det er Sundhedsstyrelsens intention, at det faste
tilbagevendende tilsyn vil blive gennemført med normalt 3
års mellemrum på hvert enkelt af de registrerede
private behandlingssteder.
Styrelsen vil med lovforslaget kunne tilpasse
hyppigheden af tilsyn med sygehuse, klinikker og praksis, som er
akkrediteret i henhold til Den Danske Kvalitetsmodel. Akkreditering
efter Den Danske Kvalitetsmodel retter sig imod kvalitetsudvikling
af vigtige ydelser og aktiviteter i sundhedsvæsenet, herunder
gennem overholdelse af lovgivning, regler og procedurer af
betydning for patientsikkerheden. Den Danske Kvalitetsmodel vil
således kunne anvendes som redskab for Sundhedsstyrelsens
tilsynsvirksomhed. Såfremt et behandlingssted er akkrediteret
uden bemærkninger, og såfremt der ikke er verserende
tilsynssager, hverken på virksomheden eller på
virksomhedens sundhedspersoner, vil styrelsen efter en konkret
vurdering kunne tage højde for, at akkreditering og tilsyn
ikke finder sted samme år.
Om Sundhedsstyrelsens tilsyn henvises endvidere
til afsnit 3.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Med bestemmelsens stk. 4 forpligtes Sundhedsstyrelsen til
ud over de i stk. 3 omhandlede tilbagevendende
tilsynsbesøg at gennemføre løbende
særlige tilsyn på baggrund af et vekslende,
sundhedsfagligt tema på de registrerede, private
behandlingssteder, der er omfattet af registreringspligten efter
stk. 1, jf. dog stk. 2, hvis virksomhed omfatter
vedkommende tema. De tematiserede tilsynsbesøg vil kunne
spænde fra tilbundsgående tilsyn med et lille antal af
behandlingssteder (eksempelvis i forhold til undersøgelser
for tarmkræft) og til tilsyn af mere begrænset karakter
på et stort udsnit af de omhandlende sygehuse, klinikker og
praksis (f.eks. fuld anæstesi). Sundhedsstyrelsen
planlægger de tematiserede tilsynsbesøg ud fra en
vurdering af, hvilke lægefaglige områder der
kræver særlig fokus.
Om det tematiserede tilsyn henvises endvidere til
afsnit 3.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Med bestemmelsens stk. 5 forpligtes Sundhedsstyrelsen til
at påse, at et behandlingssted følger op på
eventuelle kritisable forhold vedrørende den lægelige
patientbehandling, der måtte være konstateret ved et
ordinært tilsynsbesøg efter stk. 3 eller 4. Det
vil således i nogle tilfælde være
påkrævet, at Sundhedsstyrelsen ved opfølgende
tilsynsbesøg sikrer sig, at de pågældende
private behandlingssteder har taget hånd om konstaterede
mangler og igen lever op til normen for almindelig anerkendt
lægefaglig standard. I de tilfælde, hvor
Sundhedsstyrelsen ikke har fundet kritisable forhold ved et
tilsynsbesøg efter stk. 3 og 4, vil et
opfølgende tilsynsbesøg ikke være
nødvendigt.
Med bestemmelsens stk. 6 fastsættes det, at
Sundhedsstyrelsen som led i tilsynet efter de foreslåede
bestemmelser i § 215 a, stk. 3 - 5, kan
afkræve personer inden for sundhedsvæsenet de
oplysninger, der er nødvendige for at gennemføre
tilsynet. Bestemmelsen er parallel til sundhedslovens
§ 215, stk. 3, som også omfatter private
behandlingssteder.
Med bestemmelsens stk. 7 fastsættes det, at
Sundhedsstyrelsen som led i tilsynet efter de foreslåede
bestemmelser i § 215 a, stk. 3 - 5, uden
retskendelse mod behørig legitimation kan inspicere private
sygehuse, klinikker eller praksis, hvor læger eller disses
medhjælp udfører behandling af patienter. Det findes
således nødvendigt for at kunne føre et
effektivt tilsyn, at tilsynsmyndighederne om nødvendigt kan
tiltvinge sig adgang til de pågældende
behandlingssteder. Bestemmelsen er parallel til sundhedslovens
§ 215, stk. 4, som også omfatter private
behandlingssteder.
Med bestemmelsens stk. 8, 1. og 2. pkt., bemyndiges
Sundhedsstyrelsen til at fastsætte nærmere regler for
registreringsordningen, herunder for eksempel at registrering skal
indgives elektronisk, samt hvilke oplysninger der skal ledsage
registreringen. Ved fastsættelse af nærmere krav om
elektronisk indgivelse af registrering skal der tages
behørigt hensyn til eventuelle særlige behov, der
gør sig gældende for private behandlingssteder
omfattet af registreringspligten.
Med bestemmelsens stk. 8, 3. pkt., bemyndiges
Sundhedsstyrelsen til at fastsætte regler om, at der af de
registrerede behandlingssteder, jf. sundhedslovens § 215
a, stk. 1 og 2, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, opkræves et årligt gebyr
til dækning af styrelsens udgifter til registreringsordningen
og de i § 215 a, stk. 3, omhandlede tilsyn.
Sundhedsstyrelsen bemyndiges endvidere med bestemmelsens stk. 8, 4. pkt., til at fastsætte
regler om, at der af vedkommende registrerede behandlingssteder
opkræves et gebyr til dækning af styrelsens udgifter
til de tematiserede tilsyn, jf. § 215 a, stk. 4, og
de opfølgende tilsyn, jf. stk. 5. Der henvises herom
til afsnit 5 i forslagets almindelige bemærkninger.
Manglende betaling af skyldige gebyrer kan
inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige (lov nr. 1333 af 19.
december 2008, som ændret ved lov nr. 252 af 30. marts
2011).
Til nr. 2
Det foreslås, at der i sundhedslovens
§ 272 tillige gives hjemmel til, at overtrædelse af
registreringspligten, jf. den foreslåede § 215 a,
stk. 1, jf. dog stk. 2, i sundhedsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, kan
straffes med bøde. Bøden idømmes den
registrerede virksomhed, dvs. behandlingsstedet. Der henvises til
sundhedslovens § 276, hvorefter der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Det foreslås endvidere, at der i
sundhedslovens § 272 gives hjemmel til at straffe en
person inden for sundhedsvæsenet med bøde, hvis
vedkommende undlader at give tilsynsmyndigheden - Sundhedsstyrelsen
- de oplysninger, der er nødvendige for at gennemføre
tilsynet efter § 215 a, stk. 3-5, og som
Sundhedsstyrelsen har afkrævet den pågældende.
Bestemmelsen er parallel til den tilsvarende straffehjemmel i
sundhedslovens § 272 vedrørende pligten til at
give Sundhedsstyrelsen de oplysninger, som Sundhedsstyrelsen
forlanger i forbindelse med det reaktive tilsyn, jf. sundhedslovens
§ 215, stk. 3.
Der foreslås ikke indført
bødestraf i tilfælde, hvor et behandlingssted ikke har
fulgt op på kritisable forhold vedrørende den
lægelige patientbehandling, der måtte være
konstateret ved et tilsynsbesøg, jf. forslaget til ny
§ 215 a, stk. 5, i lovforslagets § 1, nr.
2. En reaktion herpå fra styrelsens side må
således bygge på de almindelige
tilsynsforanstaltninger, jf. herom afsnit 3.2. under de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012. Med det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt får Sundhedsstyrelsen den
fornødne tid til at forberede den foreslåede
registrerings- og tilsynsordning.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 2, at sundhedslovens
§ 215 a, stk. 8, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, træder i kraft den 1. oktober 2011.
Herved får Sundhedsstyrelsen før selve lovens
ikrafttræden hjemmel til at udstede nærmere regler om
registrerings- og gebyrordningen, herunder om indgivelse af
registrering til Sundhedsstyrelsen. Disse regler kan ligeledes
træde i kraft den 1. oktober 2011.
Det foreslås i stk. 3, at private sygehuse, klinikker
og praksis, der udfører lægelig patientbehandling, og
som er omfattet af registreringspligten i sundhedslovens
§ 215 a, stk. 1, jf. dog stk. 2, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 1, kan indgive registrering til
Sundhedsstyrelsen fra og med den 1. oktober 2011.
Eksisterende behandlingssteder omfattet af den
foreslåede registrerings- og tilsynsordning skal
således senest den 31. december 2011 have indgivet
registrering til Sundhedsstyrelsen, hvis behandlingsstedet
ønsker at fortsætte med at udføre lægelig
patientbehandling fra og med den 1. januar 2012.
Behandlingssteder omfattet af den foreslåede
registrerings- og tilsynsordning, der etableres efter den 1. januar
2012, skal indgive registrering til Sundhedsstyrelsen, før
der på det pågældende behandlingssted
påbegyndes lægelig patientbehandling, jf.
sundhedslovens § 215 a, stk. 1, jf. dog stk. 2,
som affattet ved denne lovs § 1, nr.
1.
Til § 3
Bestemmelsen angiver lovens territoriale
gyldighed. Loven kan sættes i kraft for Færøerne
ved kongelig anordning. Hvorvidt der ved landstingsforordning skal
indføres tilsvarende regler på Grønland
afgøres derimod af det grønlandske hjemmestyre, da
kompetencen til at lovgive på sundhedsområdet er
overgået til hjemmestyremyndighederne i forbindelse med
overtagelsen af sundhedsvæsenet, jf. lov om
sundhedsvæsenet i Grønland (lov nr. 369 af 6. juni
1991).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
ved lov nr. 1546 af 21. december 2010, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 215 indsættes: | | | »§ 215 a. Private sygehuse,
klinikker og praksis skal registreres i Sundhedsstyrelsen som
betingelse for udførelse af lægelig
patientbehandling. | | | Stk. 2.
Registreringspligten efter stk. 1 omfatter ikke | | | 1) behandling i almen praksis, | | | 2) kosmetisk behandling, | | | 3) laboratorievirksomhed og | | | 4) behandling i speciallægepraksis,
der i henhold til aftale udøves som bibeskæftigelse
på et offentligt sygehus af en læge, der er ansat
på det pågældende sygehus. | | | Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen gennemfører tilbagevendende
tilsynsbesøg vedrørende den lægelige
patientbehandling på hvert af de registrerede
behandlingssteder, jf. stk. 1 og 2. | | | Stk. 4. Ud over
de i stk. 3 nævnte tilsynsbesøg
gennemfører Sundhedsstyrelsen løbende særlige
tilsyn på baggrund af et vekslende, sundhedsfagligt tema
på de registrerede behandlingssteder, jf. stk. 1 og 2,
hvis lægelige patientbehandling omfatter vedkommende
tema. | | | Stk. 5.
Sundhedsstyrelsen påser, at et behandlingssted følger
op på forhold, som Sundhedsstyrelsen har påtalt ved
tilsynsbesøg efter stk. 3 og 4 vedrørende den
lægelige patientbehandling. | | | Stk. 6.
Sundhedsstyrelsen kan afkræve personer inden for
sundhedsvæsenet de oplysninger, der er nødvendige for
at gennemføre tilsynet efter stk. 3-5. | | | Stk. 7.
Sundhedsstyrelsen eller personer, der af Sundhedsstyrelsen er
bemyndiget til at udøve tilsynet, har til enhver tid som led
i tilsynet efter stk. 3-5 mod behørig legitimation uden
retskendelse adgang til private sygehuse, klinikker og praksis,
hvor læger eller disses medhjælp udfører
behandling af patienter. | | | Stk. 8.
Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
registreringsordningen. Sundhedsstyrelsen kan herunder
fastsætte regler om, at registrering skal ske elektronisk.
Sundhedsstyrelsen fastsætter endvidere regler om, at der af
de registrerede behandlingssteder, jf. stk. 1 og 2,
opkræves et årligt gebyr til dækning af
styrelsens udgifter til registreringsordningen og de i stk. 3
omhandlede tilsyn. Sundhedsstyrelsen fastsætter endelig
regler om, at der af vedkommende registrerede behandlingssteder
opkræves et gebyr til dækning af styrelsens udgifter
til de i stk. 4 og 5 omhandlede tilsyn.« | | | | § 272. Medmindre højere straf
er fastsat i anden lovgivning, straffes med bøde den, som
undlader at efterkomme en forpligtelse efter § 215,
stk. 3 og 5, eller som overtræder regler, påbud
eller forbud udstedt i medfør af §§ 219 og
220. | | 2. I § 272 indsættes efter
»§ 215, stk. 3 og 5,«:
Ȥ 215 a, stk. 1, jf. dog stk. 2, eller
§ 215 a, stk. 6,«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2.
§ 215 a, stk. 8, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, træder i kraft den 1. oktober
2011. | | | Stk. 3. Private
sygehuse, klinikker og praksis, der er omfattet af
registreringspligten efter sundhedslovens § 215 a,
stk. 1, jf. dog stk. 2, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, kan indgive registrering til
Sundhedsstyrelsen fra og med den 1. oktober 2011. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland. | | | Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. |
|