Fremsat den 7. april 2011 af
økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om skibes
besætning, lov om beskatning af søfolk,
sømandsloven, lov om Handelsflådens
Velfærdsråd og lov om sikkerhed til søs
(Justering af muligheden for at tillade, at
skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister kan
føres af en person, som ikke har dansk indfødsret
eller er omfattet af EU/EØS reglerne om fri
bevægelighed, etablering af et udenrigsfradrag for visse
danske søfarende, økonomisk beskyttelse af efterladte
søfarende og gennemførelse af
ændringsprotokollen til SUA-konventionen m.v.)
§ 1
I lov nr. 15 af 13. januar 1997 om skibes
besætning, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1462
af 22. december 2004 og senest ved § 3 i lov nr. 493 af 12.
maj 2010, foretages følgende ændringer:
1. § 19,
stk. 2, 2. pkt., affattes således:
»Søfartsstyrelsen kan dog give
tilladelse til, at lovens krav om indfødsret
fraviges.«
§ 2
I lov nr. 386 af 27. maj 2005 om beskatning af
søfolk (sømandsbeskatningsloven), som ændret
senest ved § 12 i lov nr. 521 af 12. juni 2009, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »ved arbejde«: » inden for
EU/EØS«.
2. I
§ 3 indsættes som stk. 3 :
»Stk. 3. Personer,
som erhverver lønindkomst ved arbejde uden for EU/EØS
om bord på skibe som nævnt i stk. 1, kan ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrage et
beløb på 105.000 kr. Har den pågældende
kun lønindtægt som nævnt i 1. pkt. i en del af
året, eller er der tale om ansættelse på deltid,
nedsættes fradraget forholdsmæssigt. Det er en
betingelse for fradrag, at forhyringsvilkårene for den
pågældende svarer til, hvad der sædvanligvis
gælder for søfolk.«
§ 3
I sømandsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 742 af 18. juli 2005, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 493 af 12. maj 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
overskriften før § 9
indsættes efter » afsked
«: » og økonomisk
beskyttelse af efterladte søfarende «.
2.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 10
a. Med henblik på at øge beskyttelsen af
personer, der som følge af rederens væsentlige
misligholdelse af deres ansættelseskontrakt er efterladt
på et dansk skib eller på et udenlandsk skib i dansk
havn, kan Søfartsstyrelsen yde tilskud til dækning af
udgifter til
1) underhold om
bord, herunder forplejning, sikring af varme, elektricitet,
kommunikation, hygiejne m.v., indtil hjemrejse finder sted, og
2) hjemrejse med
underhold, i det omfang dette ikke følger af andre af lovens
bestemmelser.
Stk. 2. Der
afsættes en særlig pulje til tilskud, hvis
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove.
Stk. 3. Økonomi-
og erhvervsministeren kan træffe beslutning om, at den i stk.
2 nævnte pulje udgør finansiel sikkerhed til
dækning af hjemrejseudgifter m.v., der er omfattet af
reglerne i §§ 6, stk. 5, 8, stk. 1, 10, stk. 3, 11-14,
18, stk. 2, 18 b, 19, 30, 48, stk. 2, og 49.«
3. § 63,
stk. 2, 3. pkt., affattes således:
»Er den begåede forbrydelse en handling
omfattet af artikel 3, 3bis, 3ter eller 3quater i FN's konvention
af 10. marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod
søfartssikkerheden, som henholdsvis ændret og indsat
ved protokollen af 1. november 2005 til denne konvention, kan
skibsføreren dog overgive den mistænkte til
vedkommende myndighed uden for riget.«
§ 4
I lov nr. 253 af 25. april 1990 om
Handelsflådens Velfærdsråd, som ændret ved
lov nr. 212 af 28. marts 2001 og lov nr. 304 af 30. april 2003,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, indsættes efter
»ind- som udland«: », herunder praktisk bistand
til personer, der er efterladt på skibe, jf. § 10 a,
stk. 1, i sømandsloven«.
2. § 2,
3. og 4. pkt.,
ophæves.
3. § 4,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Handelsflådens Velfærdsråd aflægger
regnskab efter årsregnskabsloven.«
4. I
§ 5, stk. 1, 1. pkt., ændres
»140 øre« til: »240 øre«.
5. § 5,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 2,
ophæves og i stedet indsættes:
»Afgiften påhviler den søfarende
med 70 øre og rederen med 170 øre.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
§ 5
I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 654 af 15. juni 2010, som ændret
ved lov nr. 493 af 12. maj 2010, foretages følgende
ændring:
1. § 27,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan yde tilskud til
Fiskeriets Arbejdsmiljøråds arbejde med
rådgivning, vejledning, information, analyser, målinger
og øvrige forebyggelsesmæssige aktiviteter.
Beløbets størrelse fastsættes på de
årlige finanslove.«
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2011, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af §
2.
§ 7
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men §§ 1, 3 og 5 kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| 1. Lovforslagets
baggrund og formål | 2. Lovforslagets
indhold | 2.1. Justering af
muligheden for at tillade, at skibe registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister kan føres af en person, som
ikke har dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS
reglerne om fri bevægelighed | 2.1.1. Gældende
ret | 2.1.2.
Lovforslaget | 2.2. Etablering af et
særligt udenrigsfradrag for danske
søfarende | 2.2.1. Gældende
ret | 2.2.2.
Lovforslaget | 2.3. Tilskud til
efterladte søfarende | 2.3.1. Gældende
ret | 2.3.2.
Lovforslaget | 2.4. Ændret
finansiering af Handelsflådens Velfærdsråd og
Søfartens Arbejdsmiljøråd | 2.4.1. Gældende
ret | 2.4.2.
Lovforslaget | 2.5.
Gennemførelse af SUA-protokollen | 2.5.1 Gældende
ret | 2.5.2
Lovforslaget | 3. Økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. Administrative
konsekvenser for borgerne | 6.
Miljømæssige konsekvenser | 7. Forholdet til
EU-retten | 8. Hørte
myndigheder, organisationer m.v. | 9. Sammenfattende
skema |
|
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Det Blå Danmark er en sammenhængende
erhvervsklynge, som udover skibsfart omfatter skibsbygning,
maritime tjenester samt offshore olie- og gasudvinding. Der
lægges med lovforslaget op til følgende model for
styrkelse af Det Blå Danmark:
- For at styrke
indflagning og rederiernes konkurrenceevne foreslås det at
justere muligheden for at tillade, at skibe registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister kan føres af en person, som
ikke har dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS
reglerne om fri bevægelighed (herefter benævnt
nationalitetskravet).
- For at forbedre
de søfarendes generelle beskæftigelsesvilkår og
konkurrenceevne på det globale arbejdsmarked samt sikre
maritime kompetencer foreslås det at indføre et
særligt udenrigsfradrag på 105.000 kr. årligt for
søfarende ved arbejde om bord på danske eller
udenlandske skibe uden for EU/EØS.
- For at forbedre
de søfarendes sociale beskyttelse foreslås det at
etablere en særlig pulje på 1,8 mio. kr. årligt
til såkaldt efterladte søfarende.
Herudover foreslås der med en mindre
konsekvensændring af sømandsloven etableret det
endelige grundlag for dansk ratifikation af
ændringsprotokollen af 1. november 2005 til
SUA-konventionen.
Det overordnede formål med lovforslaget er
at styrke rederiernes og de danske søfarendes globale
konkurrenceevne. På trods af den økonomiske krise har
Danmark fastholdt sin styrkeposition som søfartsnation.
Tonnagen er vokset, valutaindtjeningen er, efter et fald under
krisen, igen stigende, og på det seneste ses også
etablering af nye virksomheder i Danmark med skibsfart som
omdrejningspunkt.
Den økonomiske krise har imidlertid rykket
ved forudsætningerne for maritim vækst og øget
presset på de rammevilkår, som skal sikre skibe under
dansk flag, fortsat indflagning samt fastholdelse af maritime
kompetencer i Det Blå Danmark.
Der er fortsat gode muligheder for at udbygge
styrkepositionen gennem yderligere vækst i den danskflagede
tonnage og dermed i Det Blå Danmark. Men det
forudsætter, at rederierne også fortsat vælger
det danske flag til deres skibe. Skal den nuværende
styrkeposition således fastholdes og udbygges, bør der
gennemføres nødvendige justeringer af
rammevilkårene for både rederier og søfarende og
af evnen til at konkurrere under de globale markedsvilkår,
som kendetegner skibsfarten.
Fremtidig vækst i DIS er en
forudsætning for en fortsat styrkelse af Det Blå
Danmark, samt for at nye rederier etablerer sig i Danmark med
danskflaget tonnage.
Det at kunne ansætte personer fra det
globale arbejdsmarked er allerede en del af rammevilkårene i
Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), dog med undtagelse af et
krav om dansk indfødsret for skibsføreren.
Indfødsretskravet gælder dog ikke for personer, som er
omfattet af De Europæiske Fællesskabers regler om
etableringsret, arbejdskraftens frie bevægelighed eller ret
til udveksling af tjenesteydelser.
Hidtil har der været givet dispensation fra
nationalitetskravet til lidt under 10 % af skibsførere
på skibene i DIS. Dette har sikret en række
indflagninger til dansk flag i de seneste år. Ved rederiernes
ansøgninger har begrundelsen været, at det ikke har
været muligt at rekruttere et tilstrækkeligt antal
kvalificerede skibsførere, som opfyldte nationalitetskravet,
samt at afskiberen/kunden - typisk de store olieselskaber - stiller
krav om anciennitet og krav til efteruddannelse af specielt
seniorofficererne i bl.a. tankskibe.
Der har primært været tale om nye
skibe eller skibe, der medbragte en eksisterende besætning,
da de skiftede til DIS. Der er derfor ikke generelt sket en
udskiftning af danskere med udenlandsk arbejdskraft. I
Søfartsstyrelsens afgørelser er der endvidere lagt
vægt på, at de pågældende rederier tager
aktivt del i rekrutteringen af danske officerselever. Det vil
forsat være en forudsætning, at skibsførerne kan
opnå dansk anerkendelsesbevis (en anerkendelse af udenlandske
søfarendes sønæringsbeviser).
Når rederier skal etablere sig i Danmark,
er det afgørende, hvorledes rammevilkårene er i
forhold til konkurrerende registre. Flere af de lande, som Danmark
normalt sammenlignes med, har ikke et nationalitetskrav til
skibsføreren. For at skabe grobund for at gøre det
attraktivt at etablere rederivirksomhed i Danmark foreslås
det at justere adgangen til at tillade, at skibe registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister kan føres af en person,
som ikke har dansk indfødsret eller er omfattet af
EU/EØS reglerne om fri bevægelighed. Justeringerne
sigter på at forbedre mulighederne for vækst gennem
fleksibilitet for rederierne i forhold til skibsførernes
nationalitet samtidig med en tydelig sikring mod udvanding i
anvendelsen af danske/EU/EØS skibsførere og dermed af
danske maritime kompetencer.
Det skønnes ikke betænkeligt at
tillade skibsførere fra andre lande at gøre tjeneste
på DIS-skibe. Der vil således blive stillet samme
kvalifikationskrav til skibsførerne fra tredjelande, som der
i dag stilles til de skibsførere fra EU/EØS lande,
der gør tjeneste på danske skibe.
En justering af nationalitetskravet for
skibsførere på skibe registreret i DIS vurderes at
udgøre en tidssvarende og sikkerhedsmæssigt forsvarlig
styrkelse af det danske flag i den internationale konkurrence,
ligesom det vurderes at ville bidrage til fortsat vækst i
dansk skibsfart, herunder etablering af nye arbejdspladser i
land.
Med lovforslaget foreslås det samtidig, at
de søfarendes rammevilkår forbedres gennem et
særligt udenrigsfradrag på 105.000 kr. årligt for
søfarende ved arbejde om bord på danske eller
udenlandske skibe uden for EU/EØS. Sigtet hermed er at
forbedre de pågældendes konkurrenceevne på det
globale maritime arbejdsmarked.
Lovforslaget har endvidere til formål at
forbedre søfarendes sociale beskyttelse. Det forslås
således at etablere en særlig pulje på
forventeligt 1,8 mio. kr. årligt med sigte på at
etablere et yderligere socialt sikkerhedsnet for såkaldt
efterladte søfarende om bord på danske skibe og
udenlandske skibe i danske havne. Det foreslås derfor, at
Søfartsstyrelsen af denne pulje skal kunne yde
økonomisk tilskud til dækning af disse personers
hjemrejse og underhold om bord.
Lovforslaget indeholder desuden forslag om en
mindre konsekvensændring af sømandsloven, som har til
formål at skabe grundlag for dansk ratifikation af
protokollen af 1. november 2005, som på baggrund af
terrorhandlingerne i USA den 11. september 2001 indeholder
ændringer af FN's SUA-konvention (Convention for the
Suppression of Unlawfull Acts against the safety of maritime
navigation). SUA-konventionen blev vedtaget den 10. marts 1988 og
indeholder regler om ulovlige handlinger, som bredt truer
sikkerheden på skibe eller de ombordværendes sikkerhed.
Hovedparten af ændringsprotokollens bestemmelser er allerede
gennemført i dansk ret, jf. lov nr. 494 af 12. maj 2010,
hvorved Folketinget tillige meddelte samtykke til, at Danmark
ratificerer protokollen.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Justering af muligheden
for at tillade, at skibe registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister kan føres af en person, som ikke har dansk
indfødsret eller være omfattet af EU/EØS
reglerne om fri bevægelighed
2.1.1. Gældende ret
I henhold til § 6, stk. 4, § 13, stk.
1, § 19, stk. 2, og § 24 i lov nr. 15 af 13. januar 1997
om skibes besætning (besætningsloven) med senere
ændringer er det et krav, at skibsførere i handels- og
fiskeskibe har dansk indfødsret.
Efter besætningslovens § 13, stk. 4,
kan Søfartsstyrelsen fastsætte regler, der undtager
fra kravet om dansk indfødsret for personer, som er omfattet
af De Europæiske Fællesskabers eller EØS' regler
om etableringsret, arbejdskraftens frie bevægelighed eller
ret til udveksling af tjenesteydelser. Dette er sket ved
bekendtgørelse nr. 1010 af 9. oktober 2006 om undtagelse fra
besætningslovens krav om dansk indfødsret for
skibsførere i handelsskibe og fiskeskibe.
Bekendtgørelsen sikrer, at de danske regler lever op til de
nævnte EU-regler.
Lovens generelle mulighed for at fravige
nationalitetskravet er i § 19, stk. 2, 2. pkt., og omfatter
muligheden for at tillade skibsførere fra andre lande at
føre danske skibe. Tilladelsen kan gives under særlige
omstændigheder efter forudgående indhentet
erklæring fra de berørte organisationer.
Bestemmelsen har navnlig været anvendt i
forbindelse med indflagning af skibe til dansk flag, herunder i en
række tilfælde, hvor den eksisterende besætning
har fået mulighed for fortsat at arbejde på skibet
efter flagskiftet.
2.1.2. Lovforslaget
Med henblik på at forbedre mulighederne for
vækst gennem fleksibilitet for rederierne i forhold til
skibsførernes nationalitet foreslås det at justere
muligheden for at tillade, at skibe registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister kan føres af en person, som
ikke har dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS
reglerne om fri bevægelighed.
I forbindelse med ansøgninger om
tilladelse til at fravige nationalitetskravet for
skibsførere på DIS-skibe vil Søfartsstyrelsen
ved afgørelsen således fremover lægge vægt
på, i hvilket omfang den eksisterende masse af
skibsførere består af personer, som har dansk
indfødsret, eller som er omfattet af EU/EØS reglerne
om fri bevægelighed. Såfremt mindst halvdelen af de
skibe, som til enhver tid er registreret i DIS, føres af en
person, som har dansk indfødsret, eller som er omfattet af
EU/EØS reglerne om fri bevægelighed, vil der
umiddelbart kunne meddeles tilladelse til at fravige
nationalitetskravet for den resterende halvdel af skibene i
DIS.
Dette vil give en højere grad af
fleksibilitet for rederierne i forbindelse med deres adgang til at
disponere over medarbejderne, ligesom det vil give en større
grad af sikkerhed for, at der kan opnås tilladelse, idet
dette uden yderligere krav vil være tilfældet,
såfremt nationalitetskravet er opfyldt for halvdelen af
skibene i DIS.
Med henblik på at fremme mulighederne for
fortsat vækst i DIS foreslås der endvidere en
særlig tilladelsespraksis for rederier, som indflager skibe
til DIS. Der etableres således en midlertidig ordning
på 5 år, hvor skibe på udenlandsk flag, efter
ansøgning, kan indflages til DIS, uden at der stilles et
nationalitetskrav til skibsføreren. Efter den midlertidige
ordnings udløb vil de eksisterende tilladelser fortsat
gælde, således at det vil være muligt at udskifte
et udtjent skib, der har en skibsfører, som ikke opfylder
nationalitetskravet, med et tilsvarende nyt skib, der har en
skibsfører, som ikke opfylder nationalitetskravet.
Yderligere indflagning vil derimod være underlagt den
almindelige hovedregel om, at mindst halvdelen af skibene under DIS
føres af en person, som opfylder nationalitetskravet.
Tilladelser vil fremover endvidere kunne gives
uden tidsbegrænsning. Dette vil yderligere medvirke til en
sikring af retstilstanden og dermed til at gøre det
attraktivt at vælge det danske flag i den internationale
konkurrence. Som forudsætning for en tidsubegrænset
tilladelse vil der dog blive fastsat vilkår om, at den
pågældende skibsfører til stadighed skal
være tilknyttet et rederi, som er etableret i Danmark.
Tidligere meddelte tilladelser, som fornyes efter ansøgning,
vil fremover ligeledes kunne gøres
tidsubegrænsede.
I tilfælde, hvor et rederi dokumenterer, at
det for en given skibstype ikke er muligt at skaffe kvalificerede
skibsførere, som opfylder nationalitetskravet, vil
Søfartsstyrelsen dog i sådanne særlige
situationer under alle omstændigheder efter ansøgning
kunne meddele egentlig dispensation, selv om nationalitetskravet
på det givne tidspunkt ikke måtte være opfyldt
for halvdelen af skibene i DIS. Der er erfaringsmæssigt visse
skibstyper, hvor det har vist sig svært at skaffe
kvalificerede skibsførere, og hvor der også i dag er
givet dispensationer.
Indfødsretskravet var oprindeligt
begrundet i dels skibsførerens offentlige
myndighedsudøvelse, dels skibsførerens ansvar og
opgaver i henhold til dansk søfartslovgivning. I tilknytning
til spørgsmålet om at sikre skibsførere fra
EU/EØS lande mulighed for at gøre tjeneste som
skibsførere på danske skibe blev det imidlertid
fastslået, at skibsførere efter dansk lov kun i
begrænset omfang er tillagt myndighedsbeføjelser, og
at disse ydermere kun udgør en meget begrænset del af
skibsførerens arbejde i særlige situationer. Dette var
medvirkende til, at kravet om dansk indfødsret ikke kunne
opretholdes.
I lighed med, hvad der gælder for
skibsførere fra EU/EØS lande, skønnes det
således heller ikke betænkeligt at tillade
skibsførere fra andre lande at gøre tjeneste på
DIS-skibe, forudsat at deres kvalifikationer er i orden. Der vil i
den henseende blive stillet samme kvalifikationskrav til
skibsførerne fra tredjelande, som der i dag stilles til de
skibsførere fra EU/EØS lande, der gør tjeneste
på danske skibe. I henhold hertil er det en betingelse, at en
søfarende er uddannet i et land, som har ratificeret FN's
Internationale Søfartsorganisations (IMO) konvention om
uddannelse af søfarende, om sønæring og om
vagthold (STCW-konventionen), at der er indgået aftale om
anerkendelse af sønæringsbeviser med det
pågældende land, at ansøgeren har et gyldigt
sønæringsbevis fra landet, at ansøgeren som
udgangspunkt har aflagt en prøve (et interview med henblik
på at sikre, at ansøgeren har de fornødne
kvalifikationer), og at ansøgeren har dokumenteret kendskab
til dansk søfartslovgivning og danske
arbejdsmiljøregler. Desuden skal skibsføreren
uddannes til dansk sygdomsbehandler.
På den anførte baggrund anses den
foreslåede justering af nationalitetskravet for
skibsførere på skibe registreret i DIS for at
udgøre en tidssvarende og sikkerhedsmæssigt forsvarlig
styrkelse af det danske flag i den internationale konkurrence,
ligesom det vurderes at ville bidrage til fortsat vækst i
dansk skibsfart, herunder etablering af nye arbejdspladser i
land.
2.2. Etablering af et
særligt udenrigsfradrag for danske søfarende
2.2.1. Gældende ret
I henhold til § 3 i lov nr. 386 af 27. maj
2005 om beskatning af søfolk
(sømandsbeskatningsloven) kan personer, som uden for
begrænset fart (jf. sømandsbeskatningslovens § 2)
erhverver lønindkomst ved arbejde om bord på danske
eller udenlandske skibe, ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst fradrage et beløb på 56.900
kr. Tilsvarende gælder ved arbejde om bord på
stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, som har egne
fremdrivningsmidler og eget lastrum til transport af materialer
indvundet fra havbunden, og som har en bruttotonnage på 20 t
eller derover. Har den pågældende kun den nævnte
lønindtægt i en del af året, eller er der tale
om ansættelse på deltid, nedsættes fradraget
forholdsmæssigt. Det er en betingelse for fradrag, at
forhyringsvilkårene for den pågældende svarer
til, hvad der sædvanligvis gælder for
søfolk.
Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse ved
erhvervelse af lønindkomst ved arbejde udført om bord
på skibe og installationer, der anvendes i tilknytning til
efterforskning og udvinding af kulbrinter uden for dansk
søterritorium og dansk kontinentalsokkelområde, samt
ved arbejde om bord på skole- og øvelsesskibe, jf. lov
om maritime uddannelser.
2.2.2. Lovforslaget
Den foreslåede justering af muligheden for
at tillade, at skibe i DIS kan føres af en person, som ikke
har dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS
reglerne om fri bevægelighed kan få betydning for
danske skibsføreres beskæftigelsesmuligheder. Derfor
foreslås det, at de søfarendes rammevilkår
også forbedres, så de bedre kan konkurrere på det
globale maritime arbejdsmarked.
Det foreslås på den baggrund at
udvide det eksisterende sømandsfradrag med et
udenrigsfradrag for søfarende ved arbejde uden for
EU/EØS om bord på danske eller udenlandske skibe.
Udenrigsfradraget foreslås fastsat til 105.000 kr. og
træder i stedet for det almindelige sømandsfradrag
på 56.900 kr. Dette vil give de berørte
søfarende en nettogevinst på ca. 16.000 kr.
årligt uanset indtægt, når de er berettiget til
fradraget hele året.
Indførelsen af et udenrigsfradrag vil ikke
kun gælde for danske skibsførere, men for alle danske
søfarende ansat på danske eller udenlandske skibe ved
arbejde uden for EU/EØS.
Det vurderes, at etablering af et udenrigsfradrag
indeholder statsstøtteelementer, som forudsætter
notifikation af og godkendelse i Kommissionen. Fradraget vil derfor
ikke blive sat i kraft, før Kommissionens godkendelse
foreligger. Det har ikke været muligt at opnå
Kommissionens godkendelse inden lovforslagets
fremsættelse.
2.3. Tilskud til efterladte
søfarende
2.3.1. Gældende ret
Spørgsmålet om sikringsordninger
for såkaldt efterladte søfarende er ikke reguleret i
gældende dansk lovgivning. Med efterladte søfarende
menes personer, som sidder tilbage på skibe, fordi rederen,
ofte i konkurssituationer, undlader at opfylde grundlæggende
forpligtelser over for de søfarende, der er om bord, fx
undlader at stille mad eller drikkevarer til rådighed under
opholdet eller at sørge for hjemrejse.
Ved lov nr. 493 af 12. maj 2010 vedtog
Folketinget en ændring af sømandsloven, hvorefter
rederen for danske skibe skal stille finansiel sikkerhed til
dækning af hjemrejseudgifter. Samtidig blev lovens
bestemmelser om rederens pligt til at betale den søfarendes
hjemrejse udvidet.
Disse bestemmelser er imidlertid endnu ikke
trådt i kraft, men afventer ikrafttrædelsen af FN's
Internationale Arbejdsorganisations (ILO) konvention om
søfarendes arbejdsforhold fra 2006. Konventionen
træder i kraft, når den er blevet ratificeret af mindst
30 lande, der til sammen repræsenterer mindst 33 % af
verdenshandelstonnagen af skibe. Dette forventes at ske inden for
få år. Fra dansk side sigtes på ratifikation af
konventionen i 2011.
2.3.2. Lovforslaget
Efterladte søfarende er et tiltagende
problem. Sagerne har betydelige menneskelige og sociale
konsekvenser for de søfarende og deres familier.
Det er ikke almindeligt for danske skibe, at
søfarende efterlades. Alligevel findes det nødvendigt
at give de søfarende på danske skibe en bedre
beskyttelse, hvor den enkelte søfarende uden skyld er havnet
i en sådan situation.
Der har allerede været situationer,
hvor søfarende på udenlandske skibe efterlades
på skibe i dansk havn, idet rederiet af økonomiske
grunde har opgivet skibet og de søfarende. Med lovforslaget
vil der også være et socialt sikkerhedsnet for disse
søfarende. Sådanne situationer vil fortsat kunne
opstå, også efter den internationale ikrafttræden
af konventionen om søfarendes arbejdsforhold.
I tråd med konventionen om
søfarendes arbejdsforhold foreslås på den
baggrund, at der etableres en særlig pulje på
forventeligt 1,8 mio. kr. årligt, hvoraf
Søfartsstyrelsen kan yde økonomisk tilskud til
dækning af udgifter til hjemrejse og underhold om bord samt
sikring af bl.a. forplejning, varme, elektricitet, kommunikation og
hygiejne på skibet, indtil hjemrejsen kan finde sted. Der
etableres hermed et socialt sikkerhedsnet, som vil forbedre
beskyttelsen af søfarende på danske skibe og på
udenlandske skibe i dansk havn, særligt indtil konventionen
om søfarendes arbejdsforhold og de danske regler, der
gennemfører konventionen, jf. lov nr. 493 af 12. maj 2010,
træder i kraft. Også efter dette tidspunkt vil den
foreslåede ordning dog kunne sikre, at de søfarende
kan få en hjælpende hånd, når de er i
nød. Samtidig vil lovforslaget være i tråd med
IMO's resolution nr. 930 fra 2001 om sikring af efterladte
søfarende.
Det beløb, som årligt vil kunne
anvendes til den foreslåede ordning, vil blive fastsat
på finansloven. For 2011 foreslås puljen at
udgøre 0,9 mio. kr. og for de følgende år 1,8
mio. kr. årligt. Når beløbet i 2011
foreslås fastsat til 0,9 mio. kr., skyldes det, at
lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli
2011, og der skal derfor kun afsættes midler til ½
år, dvs. 0,9 mio. kr.
Ved førnævnte lov nr. 493 af 12.
maj 2010 er der allerede indsat bestemmelser i sømandsloven,
som sikrer, at danske rederier skal stille en garanti, der
dækker hjemrejseomkostninger for søfarende på
danske skibe, fx når rederiet går konkurs. Indtil disse
regler træder i kraft, vil søfarende på danske
skibe af de foreslåede puljemidler kunne få
dækket deres kontraktbestemte hjemrejse, hvis rederen
væsentligt misligholder kontrakten og efterlader skibet i en
dansk eller udenlandsk havn uden at tage vare på hverken
skibet eller de søfarende om bord. Også efter
ikrafttrædelsen af de nye regler i lov nr. 493 af 12. maj
2010 vil den foreslåede bestemmelse være et
sikkerhedsnet for de søfarende, hvis fx garantien skulle
være ophørt, eller den mod forventning ikke
dækker samtlige udgifter til hjemsendelsen.
Den ved lov nr. 493 af 12. maj 2010 vedtagne
ændring af sømandsloven (sømandslovens §
73 a), hvorefter rederen i henhold til ILO konventionen om
søfarendes arbejdsforhold fra 2006 for danske skibe skal
stille finansiel sikkerhed til dækning af hjemrejseudgifter,
er som nævnt endnu ikke trådt i kraft. Det findes i
denne situation hensigtsmæssigt, at der med den
foreslåede etablering af en særlig pulje direkte
på de årlige finanslove til bl.a. dækning af
søfarendes hjemrejse gives mulighed for at beslutte, at
puljemidlerne samtidig udgør denne finansielle sikkerhed for
danske skibe. Det foreslås på den baggrund, at der
medtages en bestemmelse, som bemyndiger økonomi- og
erhvervsministeren til at træffe beslutning om, at puljen
udgør finansiel sikkerhed til dækning af samtlige de
hjemrejseudgifter m.v., der i øvrigt er omfattet af lovens
bestemmelser svarende til de bestemmelser, som er omfattet af den
endnu ikke ikrafttrådte § 73 a. Det foreslås, at
bemyndigelsen udnyttes på det tidspunkt, hvor de
bestemmelser, som i øvrigt gennemfører konventionen,
sættes i kraft. Det bemærkes, at det fortsat vil
være muligt at sætte den endnu ikke ikrafttrådte
§ 73 a i kraft i det omfang, der skulle vise sig at være
behov herfor.
Forslaget vil medføre, at Danmark
går et skridt videre, end gennemførelsen af
ILO-konventionen kræver, og der skabes således et
yderligere socialt sikkerhedsnet for de søfarende.
Det foreslås, at puljemidlerne på
henholdsvis forventeligt 0,9 mio. kr. for 2011 og forventeligt 1,8
mio. kr. for de følgende år afsættes på
Søfartsstyrelsens bevilling på finansloven.
Praktisk bistand til efterladte søfarende
på danske skibe og på udenlandske skibe i dansk havn er
principielt allerede omfattet af reglen i § 1, stk. 2, i lov
om Handelsflådens Velfærdsråd, men dette
foreslås udtrykkeligt præciseret med lovforslaget.
Søfartsstyrelsen vil derfor i samarbejde med
Handelsflådens Velfærdsråd sikre de
søfarende under opholdet om bord samt deres hjemrejse.
Der er ikke med lovforslaget lagt op til en
ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond. Der
lægges således ikke op til, at udbetaling af
udestående løn skal være omfattet af
puljemidlerne, da dette for danske skibes vedkommende er
dækket af Lønmodtagernes Garantifond. For
søfarende på udenlandske skibe bør
lønnen tilsvarende dækkes af flagstatens lovgivning.
Der lægges heller ikke op til, at udbetaling af lommepenge
eller lignende skal være omfattet.
2.4. Ændret finansiering
af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd
2.4.1. Gældende ret
Handelsflådens Velfærdsråd
er en privat selvejende institution, der er oprettet ved lov.
Velfærdsrådet har til opgave at varetage og fremme
foranstaltninger om søfarendes velfærd til søs
og under ophold i havn i både ind- og udland. Danmark har
ratificeret ILO-konvention nr. 163 om søfarendes
velfærd og er i henhold hertil forpligtet til at sikre, at
der er velfærdsforanstaltninger for de søfarende og
den nødvendige finansiering heraf.
Efter § 5 i lov nr. 253 af 25. april
1990 om Handelsflådens Velfærdsråd
(velfærdsloven) tilvejebringes midlerne til
velfærdsarbejdet ved en afgift på 140 øre pr.
dag for hver søfarende, der er forhyret på et dansk
handelsskib, herunder skibsførere, og som er forsikret mod
følger af ulykkestilfælde i henhold til lov om
arbejdsskadeforsikring. Velfærdsafgiften påhviler den
søfarende og rederen med halvdelen til hver. Efter
bestemmelsens stk. 2 yder økonomi- og erhvervsministeren
endvidere et tilskud, der højst kan svare til den afgift,
som samlet er pålagt rederne og de søfarende. Statens
bidrag til Handelsflådens Velfærdsråd
fastsættes på de årlige finanslove og svarer i
dag til 100 øre pr dag for hver søfarende. Det
samlede bidrag udgør således 240 øre pr. dag
pr. søfarende.
Ved varetagelse af opgaverne disponerer
velfærdsrådet selvstændigt over de i
medfør af loven tilvejebragte midler.
Velfærdsrådet ledes af et råd og en direktion.
Økonomi- og erhvervsministeren udnævner efter
indstilling fra søfartens organisationer
velfærdsrådets medlemmer for en treårig
periode.
På finansloven for 2010 var statens
bevilling vedrørende Handelsflådens
Velfærdsråd ansat til 3,5 mio. kr.
Velfærdsrådets regnskab har
hidtil været aflagt efter statens regnskabsregler og
revideret af Rigsrevisionen.
Søfartens Arbejdsmiljøråd
får i dag et årligt statstilskud på 1,3 mio. kr.
Bidraget ydes med hjemmel i lov om sikkerhed til søs, jf.
§ 27, stk. 3, hvorefter der kan ydes tilskud til
informationsaktiviteter og konsulenttjeneste m.v. for de to
arbejdsmiljøråd, som i henhold til loven er etableret
inden for henholdsvis søfarts- og fiskeriområdet.
Tilskuddene fastsættes på finansloven.
2.4.2. Lovforslaget
Der lægges med lovforslaget op til, at
finansieringen af det foreslåede udenrigsfradrag og den
foreslåede etablering af en ordning til økonomisk
sikring af efterladte søfarende sker ved, at rederierhvervet
fuldt ud overtager statens samlede årlige bidrag på ca.
4,8 mio. kr. til Handelsflådens Velfærdsråd og
Søfartens Arbejdsmiljøråd.
De administrativt fastsatte regler for
Søfartens Arbejdsmiljøråd vil blive
ændret, således at rederiernes bidrag justeres.
Som følge af at det statslige tilskud til
Handelsflådens Velfærdsråd bortfalder, vil
velfærdsrådets budget og regnskab ikke længere
skulle godkendes af økonomi- og erhvervsministeren. Det
præciseres derfor i lovforslaget, at Handelsflådens
Velfærdsråd aflægger regnskab efter
årsregnskabsloven. Ved overgangen til
regnskabsaflæggelse efter årsregnskabslovens regler vil
revisionen skulle varetages af en statsautoriseret revisor eller en
registreret revisor.
Idet det som følge af ophøret af
det statslige tilskud ikke længere findes nødvendigt,
at staten udpeger velfærdsrådets medlemmer,
foreslås det tillige at ophæve bestemmelsen herom,
således at det i stedet overlades til rådet at
konstituere sig selv. Staten vil dog stadig skulle godkende
rådets vedtægter, idet det findes nødvendigt med
en statslig kontrol af, at rådets virksomhed er i
overensstemmelse med lovens formål. Der vil i øvrigt
med bortfaldet af det faste statslige tilskud og de
foreslåede justeringer være behov for ændring af
Handelsflådens Velfærdsråds vedtægter.
Handelsflådens Velfærdsråd
råder i dag over en formue, som dels stammer fra erhvervets
egne afgiftsbidrag til velfærdsordningen og dels fra statens
tilskud hertil. Ordningen videreføres med rådets
nuværende formue. Rådets eventuelle ophør kan
kun ske ved lov, og der vil i den forbindelse blive taget stilling
til formuens anvendelse.
Ifølge den gældende bestemmelse i
§ 1, stk. 2, i lov om Handelsflådens
Velfærdsråd er rådets opgave, at varetage og
fremme foranstaltninger om søfarendes velfærd til
søs og under ophold i havn såvel i ind- som udland.
Danmark har ratificeret ILO-konvention nr. 163 om søfarendes
velfærd til søs og i havn og som følge heraf
påtaget sig, at sørge for, at der er
velfærdsfaciliteter og -tjenester både i havn og om
bord i landets skibe. Danmark lever op til konventionens krav
gennem lov om Handelsflådens Velfærdsråd.
Konventionen indeholder ikke en nærmere fastlæggelse
af, hvad der forstås ved velfærdsfaciliteter og
-tjenester, og det er derfor op til de nationale myndigheder at
fastlægge indholdet heraf. Det bemærkes i den
forbindelse, at ifølge ILO's ikke bindende rekommandation
nr. 173 om søfarendes velfærd til søs og i havn
forstås udtrykket velfærdsfaciliteter og -tjenester som
velfærds-, kultur-, fritids- og informationsfaciliteter og
-tjenester. Det præciseres med lovforslaget, at
Handelsflådens Velfærdsråd skal yde praktisk
bistand i forbindelse med hjælp til efterladte
søfarende, jf. lovforslagets § 4, nr. 1.
Bestemmelsen i lov om sikkerhed til søs
vedrørende tilskud til arbejdmiljørådene
foreslås justeret, således at tilskudsordningen alene
omfatter fiskeriområdet, mens statstilskuddet til
Søfartens Arbejdsmiljøråd bortfalder. Samtidig
foreslås en tilpasning af bestemmelsen, som herefter svarer
til finanslovens formulering.
2.5. Gennemførelse af
SUA-protokollen
2.5.1. Gældende ret
Sømandsloven indeholder i dag mulighed
for, at skibsføreren kan udlevere personer om bord til
udenlandske myndigheder, hvis de pågældende er
mistænkt for at have begået forbrydelser omfattet af
konventionen af 10. marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige
handlinger mod søfartssikkerheden (SUA-konventionen).
2.5.2. Lovforslaget
Som konsekvens af ændringsprotokollen af 1.
november 2005 til SUA-konventionen er der behov for at foretage en
mindre ændring af sømandsloven, således at
skibsføreren også kan udlevere personer, der er
mistænkt for at have overtrådt de nye strafbestemmelser
om terrorismevirksomhed m.v. i protokollen. Der vil alene kunne ske
udlevering til en kontraherende stat. Lovforslaget medvirker dermed
til at skabe det fornødne lovgrundlag for, at Danmark kan
ratificere SUA-protokollen.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Indførelse af et udenrigsfradrag samt
tilskud til efterladte søfarende vil som udgangspunkt give
staten et provenutab i størrelsesordenen 4,8 mio. kr.
årligt.
Da statens tilskud til Handelsflådens
Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd, som samlet udgør et
tilsvarende årligt beløb på 4,8 mio. kr.,
ophæves, er disse dele af lovforslaget samlet set
provenuneutralt for det offentlige.
Det skønnes, at ændringen af
sømandsbeskatningsloven vil medføre engangsudgifter
for SKAT i forbindelse med systemændringer på ca.
100.000 kr. Denne engangsudgift vil blive afholdt af
Økonomi- og Erhvervsministeriet (Søfartsstyrelsen).
Lovforslaget vil således kun i meget begrænset omfang
indebære økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
For at sikre en fortsat drift af
Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd forhøjes rederiernes
nuværende andel af de to råds finansiering med i alt
4,8 mio. kr.
Forøgelsen af rederierhvervets udgifter
skønnes at modsvares gennem det vækstpotentiale, der
ligger i en justering af nationalitetskravet for skibsførere
på skibe registreret i DIS. På den baggrund
skønnes forslaget ikke at have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vurderes heller ikke at
have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Det vurderes, at det foreslåede element
vedrørende etablering af et særligt udenrigsfradrag
for danske søfarende indeholder statsstøtteelementer,
som forudsætter notifikation af og godkendelse i
Kommissionen. Denne del af lovforslaget vil således ikke
kunne sættes i kraft, før Kommissionens godkendelse
foreligger.
8. Hørte myndigheder,
organisationer m.v.
Bilfærgernes Rederiforening, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Statistik, Dansk
Metals Maritime Afdeling, Danske Regioner, Erhvervs- og
Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Fag og Arbejde,
Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansministeriet,
Finanstilsynet, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fiskernes
Forbund, Foreningen af Småøernes Færgeselskaber,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Grønlands Selvstyre,
Handelsflådens Velfærdsråd, HORESTA,
Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark, Maskinmestrenes
Forening, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration,
Patent- og Varemærkestyrelsen, Radiotelegrafistforeningen af
1917, Rederiforeningen af 2010, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af
Mindre Erhvervsfartøjer, Sikkerhedsstyrelsen,
Skatteministeriet, Statsministeriet, Søfartens
Arbejdsmiljøråd, Søfartens ledere - Dansk
Navigatørforening og Træskibs Sammenslutningen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ophævelsen af statens tilskud til
Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd indebærer en besparelse på
4,8 mio. kr. årligt. | Indførelse af et udenrigsfradrag og
en pulje til efterladte søfarende skønnes at give
staten merudgifter i størrelsesordenen 4,8 mio. kr.
årligt. Dette beløb modsvares imidlertid af
ophævelsen af statens tilskud på 4,8 mio. kr. til
Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd. Systemændringer i SKAT i forbindelse
med ændringerne af sømandsbeskatningsloven
skønnes at indebære en engangsudgift på 100.000
kr. Denne udgift vil blive afholdt af Økonomi- og
Erhvervsministeriet (Søfartsstyrelsen). Lovforslaget indebærer således
kun i meget begrænset omfang økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forøgelsen af rederierhvervets
udgifter skønnes at modsvares gennem det
vækstpotentiale, der ligger i en justering af
nationalitetskravet for skibsførere på skibe
registreret i DIS. Vækstpotentialet skønnes at
modsvare de 4,8 mio. kr., som erhvervet skal betale til
Søfartens Arbejdsmiljøråd og
Handelsflådens Velfærdsråd. På den baggrund
skønnes forslaget ikke at have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vurderes heller ikke at
have administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Den del af forslaget, som vedrører
styrkelse af rederiernes og de danske søfarendes globale
konkurrenceevne, vil som udgangspunkt indebære øgede
udgifter for rederierne i størrelsesordenen 4,8 mio. kr.
årligt. Forøgelsen af rederierhvervets udgifter
skønnes at modsvares gennem det vækstpotentiale, der
ligger i en justering af nationalitetskravet for skibsførere
på skibe registreret i DIS, og forslaget skønnes
derfor ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det vurderes, at det foreslåede
element vedrørende etablering af et særligt
udenrigsfradrag for danske søfarende indeholder
statsstøtteelementer, som forudsætter notifikation af
og godkendelse i Kommissionen. Lovforslagets bestemmelse om det
særlige fradrag vil ikke blive sat i kraft, før
Kommissionens godkendelse foreligger. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at justere
Søfartsstyrelsens adgang til at meddele tilladelse til at
fravige kravet om, at skibsførere på DIS-skibe skal
have dansk indfødsret eller være omfattet af
EU/EØS reglerne om fri bevægelighed.
Når et rederi ansøger, vil
tilladelse fremover således alene være betinget af,
hvorvidt hvervet som skibsfører på halvdelen af
DIS-skibene varetages af personer, som opfylder
nationalitetskravet. Såfremt dette er tilfældet, vil
der i øvrigt være fri adgang til, at
Søfartsstyrelsen kan meddele tilladelse til at fravige
nationalitetskravet for de resterende skibe i DIS, når der
ansøges herom.
Det foreslås endvidere at etablere en
særlig lempelig tilladelsespraksis i forbindelse med
indflagning af skibe til DIS. Der etableres således en
midlertidig ordning på 5 år, hvor skibe på
udenlandsk flag, efter ansøgning, kan indflages til DIS,
uden at der stilles et nationalitetskrav til skibsføreren.
Efter den midlertidige ordnings udløb vil de eksisterende
tilladelser fortsat gælde, således at det vil
være muligt at udskifte et udtjent skib, der har en
skibsfører, som ikke opfylder nationalitetskravet, med et
tilsvarende nyt skib, der har en skibsfører, som ikke
opfylder nationalitetskravet. Yderligere indflagning vil derimod
være underlagt den almindelige hovedregel om, at mindst
halvdelen af skibene under DIS føres af en person, som
opfylder nationalitetskravet.
I tilfælde, hvor et rederi dokumenterer, at
det for en given skibstype ikke er muligt at skaffe kvalificerede
skibsførere, som opfylder nationalitetskravet, vil
Søfartsstyrelsen dog under alle omstændigheder kunne
meddele egentlig dispensation, selv om nationalitetskravet på
det givne tidspunkt ikke måtte være opfyldt for
halvdelen af skibene i DIS.
Forslaget indebærer, at
Søfartsstyrelsen ikke længere vil skulle høre
de berørte organisationer i forbindelse med en sådan
ansøgning.
Tilladelser vil fremover endvidere kunne gives
uden tidsbegrænsning. Som forudsætning for en
tidsubegrænset tilladelse vil Søfartsstyrelsen dog
fastsætte vilkår om, at den pågældende
skibsfører til stadighed skal være tilknyttet et
rederi, som er etableret i Danmark. Tilladelser, som er meddelt
forud for tidspunktet for lovforslagets ikrafttræden, kan
fornyes efter ansøgning og vil fremover ligeledes kunne
gøres tidsubegrænsede.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås at justere den gældende
bestemmelse i sømandsbeskatningslovens § 3, stk. 1,
således at det præciseres, at bestemmelsen kun
gælder for arbejde om bord på danske eller udenlandske
skibe samt stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, inden
for EU/EØS. Forslaget er en konsekvens af lovforslagets
§ 2, nr. 2, hvorved det foreslås at indføre et
nyt, forhøjet fradrag for søfarende, som
udfører arbejde om bord på danske eller udenlandske
skibe uden for EU/EØS.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indføres et
særligt udenrigsfradrag for søfarende, som finder
anvendelse for den tid, hvor den søfarende udfører
arbejde om bord på danske eller udenlandske skibe samt
stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, uden for
EU/EØS. Fradraget foreslås fastsat til 105.000 kr. og
træder i stedet for det almindelige sømandsfradrag,
som er på 56.900 kr.
Hvis en søfarende kun er berettiget til
udenrigsfradraget i en del af året, gives fradraget
forholdsmæssigt på samme måde, som det i
øjeblikket er gældende for det almindelige
sømandsfradrag. En søfarende kan således
være berettiget til udenrigsfradrag i en del af året og
til almindeligt sømandsfradrag i de perioder, hvor
betingelserne for udenrigsfradrag ikke er opfyldt.
Indførelsen af et særligt
udenrigsfradrag berører ikke reglerne for søfarende
om bord på skibe registreret i DIS. Sådanne
søfarende vil fortsat være omfattet af en
nettolønsordning. Ændringerne berører heller
ikke den eksisterende mulighed for beskatning af søfolk om
bord på kabellægningsfartøjer, bugser- og
bjærgningsfartøjer og stenfiskerfartøjer,
herunder sandsugere, efter samme regler som DIS-søfolk,
når der arbejdes uden for EU/EØS, jf.
sømandsbeskatningslovens § 5 a, § 6 og §
8.
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås at tilpasse overskriften til
afsnit 2 i lovens kapitel 2, således at der i overskriften
tages højde for lovforslagets § 3, nr. 2, hvorefter det
foreslås at etablere en ordning, som giver mulighed for at
yde økonomisk tilskud til såkaldt efterladte
søfarende.
Til nr. 2
Den foreslåede nye bestemmelse i
sømandslovens § 10 a har til formål at etablere
en ordning, hvorefter der kan ydes økonomisk hjælp til
såkaldt efterladte søfarende om bord på danske
skibe eller på udenlandske skibe i danske havne. Hermed
skabes et socialt sikkerhedsnet for søfarende.
De søfarende, som foreslås beskyttet
af bestemmelsen, er søfarende, som er efterladt om bord af
rederen, eksempelvis uden økonomiske midler til det daglige
ophold eller til deres hjemrejse. Der er tale om en situation, hvor
rederen har brudt kontrakten, hvorved de søfarende bringes i
en urimelig situation, og hvor den søfarende af
økonomiske grunde "tvinges" til at opholde sig om bord
på skibet.
Typisk opstår situationen, hvor der er
foretaget arrest i skibet, fx pga. af krav fra mandskabet som
følge af manglende betaling af løn, hvor skibet er
tilbageholdt som usødygtigt, og rederiet ikke har de
økonomiske midler til at sætte skibet i stand, eller
hvor rederen i øvrigt ikke har økonomisk mulighed for
at fortsætte skibets drift, evt. som følge af konkurs
eller konkurslignende situationer.
De ydelser, der vil kunne dækkes via den
foreslåede tilskudsordning, vedrører de
søfarendes underhold om bord, herunder forplejning, sikring
af varme, elektricitet, de hygiejniske forhold om bord (bl.a.
håndtering af affald) og kommunikation med de
pårørende og lignende. Der vil også i
særlige situationer, fx hvis det ikke er
sikkerhedsmæssigt eller sundhedsmæssigt forsvarligt at
lade de søfarende blive om bord, kunne blive tale om at
betale for hotelophold eller lignende i en kortere periode, indtil
den søfarende kan sendes hjem.
Et særligt økonomisk problem for de
søfarende er sikring af den kontraktmæssige betaling
for hjemrejse i disse situationer. Det foreslås, at der via
tilskudsordningen kan afholdes udgifter til de søfarendes
hjemrejse med underhold, fx hotelophold. Efter reglerne i ILO's
konvention om søfarendes arbejdsforhold skal den ansvarlige
myndighed i flagstaten sørge for hjemsendelse af de
søfarende, herunder skibsføreren, hvis en reder ikke
betaler hjemsendelsesudgifterne for søfarende, der er
berettiget til at blive hjemsendt. Disse regler vil også
blive sat i kraft for danske skibe, når konventionen
træder i kraft internationalt.
Det må imidlertid forventes, at der,
både før konventionen er trådt i kraft
internationalt og også herefter, vil kunne opstå
tilfælde, hvor hverken rederiet eller den udenlandske
flagstat lever op til sine forpligtelser. For danske skibes
vedkommende forventes der ikke at være de store problemer,
mens der har været tilfælde med udenlandske skibe, hvor
den foreslåede nye bestemmelse kunne have været
anvendt. Selvom der ikke forekommer mange tilfælde med danske
skibe, vil de afsatte midler kunne udgøre et særligt
socialt sikkerhedsnet for søfarende på danske skibe,
ikke mindst indtil de danske bestemmelser i lov nr. 493 af 12. maj
2010 træder i kraft, eller hvis det efter reglernes
ikrafttræden fx i en konkret situation skulle vise sig, at
hjemrejsegarantien ikke fuldt ud dækker omkostningerne, eller
af anden grund ikke er dækkende. Hvor det er muligt og
økonomisk forsvarligt, vil den danske stat dog søge
at få inddrevet de økonomiske udgifter, som der er
afholdt.
Udbetaling af udestående løn er ikke
omfattet. For søfarende på danske skibe gælder
Lønmodtagernes Garantifond. Lommepenge m.v. vil heller ikke
kunne dækkes af puljen.
Der afsættes en særlig pulje til
tilskud, hvis størrelse fastsættes på de
årlige finanslove. I 2011 forventes afsat 0,9 mio. kr. til
ordningen, da loven foreslås først at træde i
kraft den 1. juli 2011. For de følgende år forventes
beløbet årligt at blive 1,8 mio. kr. Det
foreslås, at puljemidlerne afsættes på
Søfartsstyrelsens bevilling på finansloven.
Praktisk bistand til efterladte søfarende
på danske skibe og på udenlandske skibe i dansk havn er
principielt allerede omfattet af reglen i § 1, stk. 2, i lov
om Handelsflådens Velfærdsråd, men dette
præciseres udtrykkeligt med lovforslagets § 4, nr. 1.
Søfartsstyrelsen vil derfor i samarbejde med
Handelsflådens Velfærdsråd sikre de
søfarende under opholdet om bord samt deres hjemrejse.
Med forslaget til § 10 a, stk. 3,
foreslås indsat en bestemmelse, som bemyndiger
økonomi- og erhvervsministeren til at træffe
beslutning om, at puljen udgør sådan finansiel
sikkerhed, som i henhold til ILO konventionen om søfarendes
arbejdsforhold fra 2006 kræves til dækning af samtlige
de hjemrejseudgifter m.v., der i øvrigt er omfattet af
lovens bestemmelser, svarende til de bestemmelser, som er omfattet
af den endnu ikke ikrafttrådte § 73 a, jf. lov nr. 493
af 12. maj 2010.
Til nr. 3
Forslaget indeholder en konsekvensændring
af sømandslovens § 63, stk. 2, som følge af
Danmarks forestående ratifikation af SUA-protokollen.
Ændringen udvider den eksisterende ret i sømandsloven
for skibsføreren til at udlevere ombordværende
personer til udenlandske myndigheder i en kontraherende stat,
når disse personer mistænkes for overtrædelse af
ulovlige handlinger, som bredt truer sikkerheden på skibe,
herunder med terrorforsæt at anvende skibe eller platforme
til at forårsage død eller omfattende
ødelæggelser, eksempelvis på miljøet.
Ændringsprotokollen til SUA-konventionen udvider det
strafbare gerningsindhold i forhold til den gældende
konvention, idet konventionens artikel 3 udvides med et forbud mod
transport med skib af produkter og teknologi med dobbelt
anvendelse, de såkaldte "dual-use" produkter, der er bestemt
til anvendelse i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben. Lovforslagets § 3,
nr. 3, indebærer, at skibsføreren også skal
kunne udlevere personer, som er mistænkt for
overtrædelse af disse nye bestemmelser, til udenlandske
myndigheder.
Til § 4
Til nr. 1
Ifølge den gældende bestemmelse i
§ 1, stk. 2, i lov om Handelsflådens
Velfærdsråd er rådets opgave at varetage og
fremme foranstaltninger om søfarendes velfærd til
søs og under ophold i havn såvel i ind- som udland.
Det foreslås at præcisere, at Handelsflådens
Velfærdsråd skal yde praktisk bistand i forbindelse med
hjælp til efterladte søfarende, jf. lovforslagets
§ 3, nr. 2.
Til nr. 2
Som følge af forslaget om, at det
statslige tilskud til Handelsflådens Velfærdsråd
bortfalder, findes det ikke længere nødvendigt med den
statslige styring, som ligger i en statslig udpegning af
velfærdsrådets medlemmer. Det foreslås derfor at
ophæve den gældende bestemmelse om økonomi- og
erhvervsministerens adgang til at udnævne
velfærdsrådets medlemmer. Velfærdsrådet vil
herefter skulle konstituere sig selv og i øvrigt
træffe enhver beslutning om rådets sammensætning,
dog under hensyn til de opretholdte bestemmelser i lovens § 2,
1. og 2. pkt.
Til nr. 3
Som følge af forslaget om, at det
statslige tilskud til Handelsflådens Velfærdsråd
bortfalder, foreslås det at ophæve bestemmelsen om, at
velfærdsrådets budget og regnskab skal godkendes af
økonomi- og erhvervsministeren. Det foreslås samtidig,
at velfærdsrådet efter lovens ikrafttræden vil
skulle aflægge regnskab efter årsregnskabsloven og ikke
som hidtil efter statens regnskabsregler.
Til nr. 4
Midlerne til velfærdsarbejdet
tilvejebringes i dag ved en afgift på 140 øre pr. dag
for hver søfarende, der er forhyret på et dansk
handelsskib, herunder skibsførere, og som er forsikret mod
følger af ulykkestilfælde i henhold til lov om
arbejdsskadeforsikring. Afgiften påhviler den
søfarende og rederen med halvdelen til hver.
Det foreslås med forslaget at
forhøje den samlede afgift til 240 øre pr. dag. Der
henvises i øvrigt også til bemærkningerne til
lovforslagets § 4, nr. 5.
Til nr. 5
Det foreslås at forhøje rederens
velfærdsbidrag fra 70 øre til 170 øre pr.
søfarende. Derved overtager rederen statens
økonomiske forpligtelse til velfærdsarbejdet.
Statens tilskud var i 2010 ansat til 3,5 mio.
kr., hvilket svarer til 100 øre pr. søfarende. Den
søfarendes velfærdsbidrag forbliver uændret
på 70 øre, jf. også lovforslagets § 4, nr.
4. Den personkreds af søfarende, der pålignes
afgiften, forbliver uændret.
Til § 5
Til nr. 1
Ifølge den gældende formulering af
§ 27, stk. 3, kan økonomi- og erhvervsministeren yde
tilskud til både Søfartens
Arbejdsmiljøråd og Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd.
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at hjemlen til at yde tilskud til Søfartens
Arbejdsmiljøråd bortfalder, således at der
fremover kun kan ydes statstilskud til Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd. De administrativt fastsatte regler
for Søfartens Arbejdsmiljøråd, som findes i
bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser
fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om
arbejdsmiljø i skibe, vil blive ændret, således
at rederiernes bidrag justeres.
Lovforslaget medfører ingen ændring
for så vidt angår statens tilskud til Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, da lovforslaget ikke berører
fiskeskibe.
Til § 6
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2011. Det indebærer, at statens bidrag til
velfærdsarbejdet og Søfartens
Arbejdsmiljøråd ophører på samme
tidspunkt.
Det foreslås, at skatteministeren
fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet for lovens §
2 vedrørende det særlige fradrag. Disse bestemmelser
vil ikke blive sat i kraft, før Kommissionens godkendelse af
ordningen foreligger.
Til § 7
Forslaget indebærer, at lovforslaget ikke
vil gælde for Færøerne og Grønland, men
at visse af lovforslagets bestemmelser dog vil kunne sættes i
kraft for Grønland.
De sagsområder, som lovforslaget
vedrører, er færøske særanliggender.
Lovforslaget vil derfor ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne.
Beskatning af og de arbejdsretlige og
velfærdsmæssige foranstaltninger for søfarende
er grønlandske selvstyreanliggender. Lovforslagets
§§ 2 og 4 vil derfor ikke kunne sættes i kraft for
Grønland.
Derimod er besætningslovområdet,
reglerne om skibsførerens beføjelser overfor
personer, som er mistænkt for alvorlige forbrydelser, samt
søsikkerhedsområdet rigsanliggender i Grønland.
Det foreslås derfor, at lovforslagets §§ 1, 3 og 5
helt eller delvist kan sættes i kraft for
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1.I lov
nr. 15 af 13. januar 1997 om skibes besætning, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1462 af 22. december 2004
og senest ved § 3 i lov nr. 493 af 12. maj 2010, foretages
følgende ændringer: | § 19.
… | | | | | 1.§ 19, stk. 2, 2. pkt., affattes
således: | Stk. 2. Til
erhvervelse af sønæringsbevis med
førerrettigheder til handels- og fiskeskibe skal vedkommende
have dansk indfødsret. Søfartsstyrelsen kan dog efter
forud indhentet erklæring fra de berørte
organisationer under særlige omstændigheder fravige
lovens krav om indfødsret. | | »Søfartsstyrelsen kan dog give
tilladelse til, at lovens krav om indfødsret
fraviges.« | | | | | | § 2. I lov
nr. 386 af 27. maj 2005 om beskatning af søfolk
(sømandsbeskatningsloven), som ændret senest ved
§ 12 i lov nr. 521 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer: | | | | § 3.
Personer, som uden for begrænset fart erhverver
lønindkomst ved arbejde om bord på danske eller
udenlandske skibe, kan ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst fradrage et beløb på 56.900 kr. Tilsvarende
gælder ved arbejde om bord på
stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, som har egne
fremdrivningsmidler og eget lastrum til transport af materialer
indvundet fra havbunden, og som har en bruttotonnage på 20 t
eller derover. Har den pågældende kun
lønindtægt som nævnt i 1. pkt. i en del af
året, eller er der tale om ansættelse på deltid,
nedsættes fradraget forholdsmæssigt. Det er en
betingelse for fradrag, at forhyringsvilkårene for den
pågældende svarer til, hvad der sædvanligvis
gælder for søfolk. | | 1.I § 3, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »ved arbejde«: » inden for
EU/EØS«. | Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved erhvervelse af
lønindkomst ved arbejde udført om bord på skibe
og installationer, der anvendes i tilknytning til efterforskning og
udvinding af kulbrinter uden for dansk søterritorium og
dansk kontinentalsokkelområde, samt ved arbejde om bord
på skole- og øvelsesskibe, jf. lov om maritime
uddannelser. | | | | | 2. I § 3 indsættes som stk. 3: | | | »Stk. 3.
Personer, som erhverver lønindkomst ved arbejde uden for
EU/EØS om bord på skibe som nævnt i stk. 1, kan
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrage et
beløb på 105.000 kr. Har den pågældende
kun lønindtægt som nævnt i 1. pkt. i en del af
året, eller er der tale om ansættelse på deltid,
nedsættes fradraget forholdsmæssigt. Det er en
betingelse for fradrag, at forhyringsvilkårene for den
pågældende svarer til, hvad der sædvanligvis
gælder for søfolk.« | | | | | | § 3. I
sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 742 af 18.
juli 2005, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 493 af
12. maj 2010, foretages følgende ændringer: | | | | 2. Sømandens
ret til at kræve afsked | | 1. I overskriften før § 9
indsættes efter »afsked«: »og
økonomisk beskyttelse af efterladte
søfarende«. | | | | | | 2. Efter §
10 indsættes: | | | »§ 10
a.Med henblik på at øge beskyttelsen af
personer, der som følge af rederens væsentlige
misligholdelse af deres ansættelseskontrakt er efterladt
på et dansk skib eller på et udenlandsk skib i dansk
havn, kan Søfartsstyrelsen yde tilskud til dækning af
udgifter til | | | 1) underhold om bord, herunder forplejning,
sikring af varme, elektricitet, kommunikation, hygiejne m.v.,
indtil hjemrejse finder sted, og | | | 2) hjemrejse med underhold, i det omfang
dette ikke følger af andre af lovens bestemmelser. | | | Stk. 2. Der
afsættes en særlig pulje til tilskud, hvis
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove. | | | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan træffe beslutning
om, at den i stk. 2 nævnte pulje udgør finansiel
sikkerhed til dækning af hjemrejseudgifter m.v., der er
omfattet af reglerne i §§ 6, stk. 5, 8, stk. 1, 10, stk.
3, 11-14, 18, stk. 2, 18 b, 19, 30, 48, stk. 2, og 49.« | | | | § 63.
… | | 3.§ 63, stk. 2, 3. pkt., affattes
således: | Stk. 2.
Skibsføreren skal så vidt muligt sørge for, at
en skyldig ikke undviger, indtil dansk konsul eller politiet i
Danmark kan tage sig af sagen. Skibsføreren kan i dette
øjemed anvende nødvendige midler, men må ikke
bruge strengere midler, end formålet kræver.
Såfremt den begående forbrydelse er en handling
omfattet af artikel 3 i IMO-konventionen til bekæmpelse af
ulovlige handlinger mod søfartens sikkerhed, kan
skibsføreren dog overgive den mistænke til vedkommende
myndighed uden for riget. | | »Er den begåede forbrydelse en
handling omfattet af artikel 3, 3bis, 3ter eller 3quater i FN's
konvention af 10. marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige
handlinger mod søfartssikkerheden, som henholdsvis
ændret og indsat ved protokollen af 1. november 2005 til
denne konvention, kan skibsføreren dog overgive den
mistænkte til vedkommende myndighed uden for
riget.« | | | | | | § 4. I lov
nr. 253 af 25. april 1990 om Handelsflådens
Velfærdsråd (velfærdsloven), som ændret ved
lov nr. 212 af 28. marts 2001 og lov nr. 304 af 30. april 2003,
foretages følgende ændringer: | | | | § 1. | | | Stk. 2.
Handelsflådens Velfærdsråd har til opgave at
varetage og fremme foranstaltninger om søfarendes
velfærd til søs og under ophold i havn såvel i
ind- som udland. | | 1. I § 1, stk. 2, indsættes efter
»ind- som udland«: », herunder praktisk bistand
til personer, der er efterladt på skibe, jf. § 10 a,
stk. 1, i sømandsloven«. | | | | § 2.
Handelsflådens Velfærdsråd ledes af et råd
og en direktion. De søfarendes og redernes organisationer
skal være repræsenteret i rådet.
Erhvervsministeren udnævner efter indstilling fra
organisationerne rådets medlemmer for en treårig
periode. Rådet vælger formanden, ligeledes for en
treårig periode. | | 2.§ 2, 3. og 4.
pkt., ophæves. | | | | § 4. | | 3.§ 4, stk. 5, affattes
således: | Stk. 5.
Velfærdsrådets årsregnskab og budget skal
godkendes af industriministeren. | | »Stk. 5.
Handelsflådens Velfærdsråd aflægger
regnskab efter årsregnskabsloven.« | | | | § 5.
Midlerne til velfærdsarbejdet tilvejebringes ved en afgift
på 140 øre pr. dag for hver søfarende, der er
forhyret på et dansk handelsskib, herunder
skibsførere, og som er forsikret mod følger af
ulykkestilfælde i henhold til lov om arbejdsskadeforsikring.
Afgiften påhviler den søfarende og rederen med
halvdelen til hver. | | 4. I § 5, stk. 1, 1. pkt., ændres
»140 øre« til: »240
øre«. | | | 5.§ 5, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, ophæves og i stedet
indsættes: | | | »Afgiften påhviler den
søfarende med 70 øre og rederen med 170
øre.« | Stk. 2.
Erhvervsministeren yder et tilskud, der højst kan svare til
den afgift, som samlet er pålagt rederne og de
søfarende. | | | Stk. 3.
Rådet fastsætter betalingen for særlige
ydelser. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | | | | | | § 5. I
lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr.
654 af 15. juni 2010, som ændret ved lov nr. 493 af 12. maj
2010, foretages følgende ændring: | | | | § 27.
… | | 1.§ 27, stk. 3, affattes
således: | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan yde tilskud til
informationsaktiviteter og konsulenttjeneste for
arbejdsmiljørådene samt til
arbejdsmiljøtjenesternes rejser til skibe, som befinder sig
uden for Danmark. | | »Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan yde tilskud til
Fiskeriets Arbejdsmiljøråds arbejde med
rådgivning, vejledning, information, analyser, målinger
og øvrige forebyggelsesmæssige aktiviteter.
Beløbets størrelse fastsættes på de
årlige finanslove.« | | | | | | § 6. | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2011, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 2. | | | | | | § 7. | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men §§ 1, 3 og
5 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. |
|