Skriftlig fremsættelse (7. april
2011)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
skibes besætning, lov om beskatning af søfolk,
sømandsloven, lov om Handelsflådens
Velfærdsråd og lov om sikkerhed til søs
(Justering af muligheden for at tillade, at skibe registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister kan føres af en person,
som ikke har dansk indfødsret eller er omfattet af
EU/EØS reglerne om fri bevægelighed, etablering af et
udenrigsfradrag for visse danske søfarende, økonomisk
beskyttelse af efterladte søfarende og gennemførelse
af ændringsprotokollen til SUA-konventionen m.v.)
(Lovforslag nr. L 189)
Lovforslagets indhold kan deles i 2 hovedkategorier -
styrkelse af rederiernes og de søfarendes globale
konkurrenceevne samt ratifikation af ændringsprotokollerne
til SUA-konventionen (Convention for the
Suppression of Unlawfull Acts against the safety of maritime
navigation).
Det overordnede formål med lovforslaget er at styrke
rederiernes og de søfarendes globale konkurrenceevne.
På trods af den økonomiske krise har Danmark fastholdt
sin styrkeposition som søfartsnation. Tonnagen er vokset,
valutaindtjeningen er - efter et fald under krisen - igen stigende,
og på det seneste ses også etablering af nye
virksomheder i Danmark med skibsfart som omdrejningspunkt.
Den økonomiske krise har imidlertid rykket ved
forudsætningerne for maritim vækst og øget
presset på de rammevilkår, som skal sikre skibe under
dansk flag, fortsat indflagning samt fastholdelse af maritime
kompetencer i Det Blå Danmark.
Der er fortsat gode muligheder for at udbygge styrkepositionen
gennem yderligere vækst i den danskflagede tonnage og dermed
i Det Blå Danmark. Men det forudsætter, at rederierne
fortsat vælger det danske flag til deres skibe. Det
forudsætter også, at der opretholdes en kritisk masse
af maritime kompetencer, da det vil medføre flere
beskæftigelsesmuligheder for de søfarende og dermed
styrke indsatsen for vækst i Det Blå Danmark.
Skal den nuværende styrkeposition således
fastholdes og udbygges, bør der gennemføres
nødvendige justeringer af de maritime rammevilkår for
både rederier og søfarende.
- For at styrke
indflagning og rederiernes konkurrenceevne foreslås det at
justere muligheden for at tillade, at skibe registreret i DIS kan
føres af en person, som ikke har dansk indfødsret
eller er omfattet af EU/EØS reglerne om fri
bevægelighed.
- For at forbedre
de søfarendes generelle beskæftigelsesvilkår og
konkurrenceevne på det globale arbejdsmarked samt sikre
maritime kompetencer foreslås det at indføre et
udenrigsfradrag på 105.000 kr. årligt for
søfarende ved arbejde om bord på danske eller
udenlandske skibe uden for EU/EØS.
- For at forbedre
de søfarendes sociale beskyttelse foreslås det at
etablere en særlig pulje på 1,8 mio. kr. årligt,
hvoraf der kan ydes økonomisk tilskud til såkaldt
efterladte søfarende.
Lovforslaget har derudover, gennem en mindre
konsekvensændring af sømandsloven, til formål at
etablere det endelige grundlag for dansk ratifikation af
ændringsprotokollen af 1. november 2005 til
SUA-konventionen.
Lovforslaget blev sendt i høring primo februar 2011, og
behandlingen af høringssvarene har ført til
lovforslagets fremsættelse efter 1. april. Lovforslaget
ønskes vedtaget i indeværende
folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.