Tillægsbetænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 31. maj 2011
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2011 og var til 1.
behandling den 12. april 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 25. maj 2011. Lovforslaget var
til 2. behandling den 30. maj 2011, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Dispensation fra § 8 a, stk. 2,
i Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at
Folketinget dispenserer fra reglen i forretningsordenen om, at 3.
behandling af lovforslaget ikke må finde sted før 2
dage efter, at offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen har fundet sted.
Tilkendegivelse fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har anmodet om, at
følgende udtalelse tages med i udvalgets
tillægsbetænkning:
»Jeg har modtaget økonomi- og erhvervsministerens
brev af 26. maj 2011 til udvalget (jf. bilag 7), hvori
økonomi- og erhvervsministeren har tilkendegivet, at
ministeren efter fire år fra lovens ikrafttræden vil
bede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at udarbejde en fornyet
vurdering af de konkurrencemæssige effekter af den etablerede
adgang til at eje og drive bank- og realkreditvirksomhed, som ATP
og LD får med vedtagelsen af L 188.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at jeg har taget
økonomi- og erhvervsministerens tilkendegivelse til
efterretning.«
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at det skaber
konkurrencemæssige problemer, at der i lovforslaget ikke er
indsat en tidsbegrænset periode for ATP's og LD's indskud
over 50 pct. i bank- og realkreditvirksomhed. Den bestemmende
indflydelse i bank- og realkreditvirksomhed bør omfattes af
en tidsbegrænsning for at undgå, at der indirekte
kan være tale om konkurrenceforvridning og mulig
statsstøtte over for den almindelige bank- og
realkreditvirksomhed i og med, at både ATP og LD har en
række fordele som følge af statslig lovgivning.
Rammevilkårene for ATP og LD gør, at
institutterne opnår en række likviditets- og
administrationsmæssige fordele som følge af, at
indbetalingerne fra stort set alle danskere i den
erhvervsaktive alder sker via lovmæssige
rammevilkår. Disse fordele har hverken pensions-, bank- eller
realkreditvirksomheder, og de har derfor bl.a. større
fundingomkostninger i forbindelse med anskaffelse af likviditet og
færre muligheder for at få stordriftsfordele i
administrationen.
DF finder det vigtigt, at der skabes det bedst mulige grundlag
for markedsbaseret bankdrift uden konkurrenceforvridende effekter,
hvilket lovforslaget desværre ikke tager tilstrækkelig
højde for. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har også
i deres høringssvar ud fra konkurrencemæssige hensyn
vurderet, at det alt andet lige vil være en fordel, hvis det
er muligt at finde en løsning, hvor ATP's ejerskab af
virksomheder inden for penge- eller realkreditinstitutvirksomhed
ikke er permanent.
På den baggrund vil DF gerne kvittere for, at
økonomi- og erhvervsministeren over for Folketingets
Arbejdsmarkedsudvalg har tilkendegivet, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen fire år efter lovens ikrafttræden
vil foretage en fornyet vurdering af de
konkurrencemæssige effekter af den etablerede adgang til at
eje og drive bank- og realkreditvirksomhed, som ATP og LD får
med lovforslaget.
Med afgrænsningen af, hvor stor en del af
bankvirksomhederne pensionsselskaberne må eje, samt at der
senest om 4 år sker en ny konkurrencemæssig vurdering,
vil DF acceptere lovens vedtagelse.
Et mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen
(V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent
Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF) fmd. Charlotte Dyremose (KF) Anders
Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone
Møller (S) Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Eigil Andersen (SF) Özlem
Sara Cekic (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 188 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr. | Titel |
7 | Orientering om, at økonomi- og
erhvervsministeren efter fire år fra lovens
ikrafttræden vil bede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
udarbejde en fornyet vurdering af de konkurrencemæssige
effekter af den etablerede adgang til at eje og drive bank- og
realkreditvirksomhed, som ATP og LD får med
lovforslaget |
8 | Betænkning afgivet 25. maj
2011 |
9 | Tilkendegivelse, som
beskæftigelsesministeren anmoder om at få taget med i
udvalgets betænkning. |