Betænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 25. maj 2011
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2011 og var til 1.
behandling den 12. april 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Den 7. april 2011 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et
notat herom og et ligestillingsnotat til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra Finansrådet.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokraternes og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener grundlæggende, at ATP og Lønmodtagernes
Dyrtidsfond skal kunne drive finansiel virksomhed, hvorfor S og SF
er positivt stemt over for det af beskæftigelsesministeren
fremsatte lovforslag.
På grund af finanskrisen har store dele af dansk
erhvervsliv fortsat problemer med at låne penge. Det
gælder særligt de små og mellemstore
virksomheder, der ikke har så let adgang til kapital.
Finanskrisen er dermed fortsat en betydelig barriere for
vækst i virksomhederne.
Årsagen er til dels en generel kreditstramning i
finanssektoren, som i nogen grad har været nødvendig.
Men de små og mellemstore virksomheders vanskeligheder med at
låne penge skyldes også forhøjelse af
rentemarginalen.
S og SF finder, at en øget konkurrence i den
finansielle sektor vil sænke virksomhedernes omkostninger til
lån, mellemfinansiering og kredit. Det vil styrke den
vækst og jobskabelse, som vi så brændende har
brug for.
I ATP og LD har danske lønmodtagere gennem årtier
opsparet en betydelig finansiel styrke, som i dag kan komme dansk
økonomi til gavn. ATP har samtidig opbygget store
kompetencer som leverandør af administrative ydelser til
pensionssektoren, hvilket en række danske pensionsselskaber i
dag drager nytte af. ATP kan derfor med fordel udnytte sine
kompetencer internationalt til fordel for de danske
pensionsopsparere.
S og SF finder imidlertid de af beskæftigelsesministeren
foreslåede lofter over markedsandele uhensigtsmæssige.
S og SF mener endvidere, at det er uhensigtsmæssigt, at ATP
og LD ikke må eje datterselskaber, der bedriver
livsforsikringsvirksomhed.
I regeringens lovprogram for 2010/2011 blev der lagt op til en
fuld harmonisering af retten til at drive finansiel virksomhed i
datterselskabsform, så ATP og LD ville få samme
muligheder som den øvrige branche. Efter hårdt pres
fra branchen er lovforslaget blevet voldsomt udvandet.
S og SF mener, at der er behov for en fuld harmonisering,
således at ATP og LD får mulighed for at opnå
bestemmende indflydelse i kreditinstitutter og øvrige
virksomheder på det finansielle område på linje
med den øvrige branche. Det vil i sidste ende være til
gavn for de danske pensionsopsparere samt øge mulighederne
for at udvikle de danske arbejdspladser.
Da lovforslaget er et skridt i den rigtige retning, kan S
og SF stemme for såvel forslaget som
ændringsforslagene.
Et mindretal i udvalget (DF) vil
redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
de stillede ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
1) I
det under nr. 13 foreslåede § 26 b, stk. 9, ændres
»pengeinstitutvirksomheder« til: »penge- og
realkreditinstitutvirksomhed«, og efter »må
summen af erhvervsudlån« indsættes: »og
erhvervsrealkreditlån«.
[Udvidelse af
anvendelsesområde og konsekvensrettelser]
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
2) I
det under nr. 4 foreslåede § 6 b, stk. 4, ændres
»pengeinstitutvirksomheder« til: »penge- og
realkreditinstitu?tvirksomhed«, og efter »må
summen af erhvervsudlån« indsættes: »og
erhvervsrealkreditlån«.
[Udvidelse af
anvendelsesområde og konsekvensrettelse]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
3) Nr. 5
affattes således:
»5. I § 6
c, stk. 2, ændres »§ 6 b, stk. 2 og
3« til: »§ 6 b, stk. 2 og 6«.«
[Redaktionel rettelse]
Til § 6
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
4)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2 ændres »§ 3, stk. 1, nr. 1-10« til:
»§ 3, stk. 1, nr. 1-9«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 7
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
5 )
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
8 M, stk. 6, der bliver stk. 5, ændres »stk.
5« til: »stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 10
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
6 ) I
stk. 2 udgår »eller
senere«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ordet »realkreditvirksomhed« udgik som
følge af en redaktionel fejl af bestemmelsen i forbindelse
med udarbejdelsen af lovforslaget. Med ændringsforslaget
sikres det, at bestemmelsen som oprindeligt tiltænkt omfatter
såvel penge- som realkreditinstitutvirksomhed. ATP's
datterselskaber inden for penge- og realkreditinstitutvirksomhed
må ikke opnå en markedsandel på mere end 7,5 pct.
af et lands samlede erhvervskreditter inklusive garantier. Som
konsekvens af udvidelsen af anvendelsesområdet i § 26 b,
stk. 9, omformuleres bestemmelsen således, at såvel
bankudlån som realkreditlån til erhvervslivet omfattes
af bestemmelsen.
Til nr. 3
Ved en redaktionel fejl er der i lovforslaget foreslået
en ændring af § 6 c, stk. 3. Den foreslåede
ændring skal rettelig foretages i § 6 c, stk. 2.
Til nr. 4-6
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af de
lovtekniske tilføjelser og rettelser, der er indarbejdet i
lovforslaget. Det præciseres særligt i § 10, stk.
2, at det er udbetalinger foretaget efter lovens
ikrafttræden, der reguleres.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen
(V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent
Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF) fmd. Charlotte Dyremose (KF) Anders
Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone
Møller (S) Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Eigil Andersen (SF) Karsten
Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod
(EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 188
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren |
5 | Henvendelse af 2/5-11 fra
Finansrådet |
6 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 188
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvor stort et udlån i
faktiske tal ATP's og LD's datterpenge- og realkreditinstitutter
hver kan få på det samlede marked, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvilke brancher og
ejendomskategorier der indgår i afgrænsningen af
markedet for erhvervsudlån, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvor stort et udlån i
faktiske tal ATP's og LD's datterpenge- og realkreditinstitutter
kan få på erhvervsmarkedet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvor stort et udlån FIH
Erhvervsbank har i dag, herunder på erhvervsmarkedet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvorfor Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen ikke blev bedt om en ny udtalelse, da
lovforslaget blev ændret, set i forhold til tidligere
udtalelse om konkurrencemæssige betænkeligheder, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om ministerens begrundelse for ikke
at gøre ATP's ejerskab tidsbegrænset, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om kommentar til vurdering af artikel
i Børsen den 19/4-11 fra Ratingbureauet Moody's, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om ministeren har drøftet
forholdet til EU-retten med EU-Kommisionen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om definition på
statsstøtte, hvis nogle virksomheder stilles bedre end
andre, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om konsekvenser for andre banker i
forbindelse med konkurrenceforbedring af sektoren, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
transaktioner mellem ATP og datterselskaber foregår på
vilkår, der ligner bankers, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om vurdering af, hvilket niveau FIH's
rating vil blive på, og hvilken konsekvens det får for
FIH's priser over for kunderne, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
omverdenen løbende kan følge med i FIH's
erhvervsandele, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. om det er korrekt, at der var flere
mulige købere til FIH erhvervsbank, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om, hvordan den finansielle
stabilitet er truet, når der var flere potentielle
købere til FIH Erhvervsbank, og om sikkerhedsnet i
forbindelse med en statsgaranti, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om, hvordan ministeren vurderer, at
den højere kreditrisiko vil påvirke indtjening og
robusthed i andre banker, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
17 | Spm. om det er ATP's formål at sikre
den finansielle stabilitet i Danmark, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om baggrunden for netop 5 pct. og 7,5
pct.-grænserne på markedsandele, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
19 | Spm. om, hvad 5 og 7,5
pct.-grænserne svarer til i forhold til bankernes
erhvervsudlån, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
20 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/5-11 fra Finansrådet, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |
| |