Tillægsbetænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 31. maj 2011
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2011 og var til 1.
behandling den 12. april 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 27. maj 2011. Lovforslaget var
til 2. behandling den 30. maj 2011, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2 møder.
Dispensation fra § 8 a, stk. 2,
i Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at
Folketinget dispenserer fra reglen i forretningsordenen om, at 3.
behandling af lovforslaget ikke må finde sted før 2
dage efter, at offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen har fundet sted.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
stillet 24 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse.
Spørgsmål 71, 74-78, 83 og 85 var ved afgivelse at
tillægsbetænkningen ikke besvaret.
Spørgsmålene forventes besvaret inden 3. behandling.
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet
1 spørgsmål til justitsministeren, som denne har
besvaret. To af udvalgets spørgsmål til
beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
Samråd
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren
og justitsministeren til mundtlig besvarelse. Ministrene har
besvaret spørgsmålet i et samråd i udvalget den
30. maj 2011. Efterfølgende har
beskæftigelsesministeren og justitsministeren fremsendt de
talepapirer, der lå til grund for besvarelserne.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Indstillinger
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et andet mindretal i udvalget (S
og SF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget
(LA) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, RadikaleVenstres
og Enhedslistens medlemmer af udvalget vil ikke acceptere socialt
bedrageri. Partierne finder, at indsatsen mod socialt bedrageri
bør være af høj prioritet. Spekulation og snyd
med sociale ydelser undergraver hele grundlaget for vores
velfærdssamfund og derfor er det vigtigt, at vi øger
indsatsen mærkbart mod sociale bedragere. Partierne
støtter derfor intentionen i lovforslaget om, at det er
nødvendigt at øge indsatsen mod socialt bedrageri og
at sende et signal om, at socialt bedrageri er uacceptabelt og
strafbart.
Partierne er dog betænkelige ved, at man i stigende grad
lader administrationen overtage politiets arbejde i indsatsen mod
socialt bedrageri, hvilket også er blevet problematiseret i
høringssvarene fra Datatilsynet og Institut for
Menneskerettigheder. Uanset om det er en virksomhed eller en borger
der bedrager, mener partierne, at politiet skal inddrages i
højere grad. Både for at sende et stærkt signal
over for dem, der bedrager, om, at det er uacceptabelt, men
også for at sende et signal om, at retssikkerheden for den
enkelte skal overholdes.
S, SF, RV og EL vil gerne understrege vigtigheden af, at
grundlæggende love og menneskerettigheder overholdes, at
borgernes retssikkerhed beskyttes og at der er proportionalitet
mellem lovforslaget og problemets omfang. På den baggrund har
partierne udtrykt bekymring over for dele af lovforslaget og dets
indhold, som er blevet problematiseret i høringssvarene fra
bl.a. Datatilsynet og Institut for Menneskerettigheder.
Datatilsynet og Institut for Menneskerettigheder gør
opmærksom på, at lovforslaget kan være i strid
med menneskerettighederne og databeskyttelsesreglerne.
Justitsministeren har oplyst i samrådet, at
Justitsministeriet ikke er i tvivl om, at lovforslaget er i
overensstemmelse med menneskerettighederne og
databeskyttelsesreglerne, men kunne ikke uddybe nærmere,
hvorfor Justitsministeriet finder, at det er rimeligt og i
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, at
Pensionsstyrelsen f.eks. får ret til at indhente oplysninger
fra borgerens bank om borgerens hævninger alene på
en begrundet formodning om uberettigede sociale ydelser, mens
politiet og PET skal indhente en dommerkendelse, før de kan
få tilsvarende oplysninger, selv om der er tale om alvorlige
forbrydelser som f.eks. terror og drab. I og med, at der er tale om
helt nye former for forvaltningsmyndigheders ret til at foretage
kontrolforanstaltninger og efterforskning, som normalt
udføres af politiet med en række
retssikkerhedsgarantier, så vil det være meget
væsentligt for vurderingen af, om det er i strid med
menneskerettighederne og databeskyttelsesreglerne, om der er tale
om proportionalitet, altså om der er tale om et så
alvorligt samfundsproblem og en så effektiv indsats mod det,
at det berettiger til så alvorlige indgreb. Ifølge
beskæftigelsesministeren har kontrolaktionerne i 2010
indbragt ca. 3 mio. kr., og i lovforslagets bemærkninger
regnes der med endnu mindre beløb. Derfor mener S, SF, RV og
EL ikke, at ministeren har godtgjort, at der er proportionalitet
mellem de foreslåede indgreb og det, man regner med at
opnå.
Høringssvarene og den høring, udvalget
afholdt, har også rejst tvivl i forhold til
retssikkerhedsloven. Som minimum skal det derfor indskrives i
loven, hvordan myndighederne sikrer, at retssikkerhedsloven bliver
overholdt.
S, SF, RV og EL mener endvidere, at det vil være
hensigtsmæssigt løbende at følge problemets
omfang og effekterne af loven for at sikre, at der er
proportionalitet, at loven fungerer efter hensigten og at
retssikkerheden for den enkelte borger er til stede. Derfor
foreslås det, at der i lovforslaget indskrives en
revisionsbestemmelse, således at loven revideres efter 2
år.
Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget er
imod lovforslaget, da RV og EL mener, det er for vidtgående
at give Pensionsstyrelsen hjemmel til at foretage en
vilkårlig kontrol af borgerne i lufthavne, på stationer
og busholdepladser, ligesom RV og EL mener, det er for
vidtgående at give Pensionsstyrelsen hjemmel til at indhente
oplysninger om borgernes hævninger fra deres pengeinstitut.
RV og EL mener, denne efterforskning skal ligge hos politiet, med
de retssikkerhedsgarantier der følger af dette, herunder
indhentelse af retskendelse.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen. Der gøres opmærksom
på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid
vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i
Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL):
1) I
den under nr. 21 foreslåede § 91, stk. 7, indsættes i 1. pkt. efter »i udlandet.«:
»Pensionsstyrelsen skal, uanset muligheden for at indhente
oplysningerne uden samtykke, forsøge at få samtykke
til at indhente oplysningerne.«
[Præcisering af
hjemmelsgrundlaget]
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL):
2) I
den i nr. 26 foreslåede § 91 b indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Politiet
yder Pensionsstyrelsen bistand. Beskæftigelsesministeren kan
efter forhandling med justitsministeren fastsætte
nærmere regler herom.«
[Præcisering af, at politiet
kan bistå Pensionsstyrelsen ved gennemførelse af
tilsyn]
Til § 8
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL):
3)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fremsætter i
folketingsåret 2013-14 forslag til lov om ændring af de
under § 2, nr. 21, foreslåede regler om indhentelse af
oplysninger fra pengeinstitutter og de under § 2, nr. 26,
foreslåede regler om lufthavnstilsyn.«
[Indsættelse af
revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en præcisering af
hjemmelsgrundlaget. Det foreslås med ændringsforslaget,
at der i forslaget til den nye bestemmelse, § 91, stk. 7,
indføjes, at Pensionsstyrelsen uanset muligheden for at
indhente oplysninger fra pengeinstitutter uden samtykke fra et
a-kassemedlem skal forsøge at få samtykke til at
indhente oplysningerne.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en præcisering af, at
Pensionsstyrelsen kan anmode politiet om bistand i forbindelse med
gennemførelse af tilsyn (lufthavnstilsynet).
Pensionsstyrelsen kan herefter anmode om politiets hjælp i
situationer, hvor en person ikke vil medvirke ved at oplyse navn,
adresse og cpr. -nummer, eller hvis en person ikke vil medvirke ved
at udlevere rejsedokumenter til Pensionsstyrelsen.
Beskæftigelsesministeren og justitsministeren har med
bemyndigelsesbestemmelsen mulighed for at fastsætte
nærmere regler om, i hvilket omfang politiet skal medvirke
for at sikre, at Pensionsstyrelsen får de oplysninger,
styrelsen har anmodet borgeren om.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indeholder en revisionsbestemmelse af
de paragraffer, der omhandler udlevering af oplysninger fra
pengeinstitutter og lufthavnstilsynet.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen
(V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent
Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF) fmd. Charlotte Dyremose (KF) Anders
Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone
Møller (S) Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Eigil Andersen (SF) Özlem
Sara Cekic (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 187 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr. | Titel |
12 | Betænkning afgivet 27. maj
2011 |
13 | Udkast til
tillægsbetænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 187 efter afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel |
65 | Spm. om, hvilke overvejelser ministeriet
har haft i forhold til den del af den omtalte dom fra
Menneskerettighedsdomstolen, der omhandler problemet med, at
myndigheder kontrollerer borgere helt vilkårligt, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
66 | Spm. , om borgerens A-kasse først
skal have forsøgt at få samtykke fra borgeren til at
indhente oplysninger fra borgerens pengeinstitut, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
67 | Spm. om, hvorledes ministeren opfatter
forskellen mellem »begrundet formodning om, at et
A-kassemedlem uberettiget har modtaget dagpenge« og
»konkret mistanke om, at et A-kassemedlem uberettiget har
modtaget dagpenge«, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
68 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke mener,
det vil være et tvangsindgreb, såfremt
Pensionsstyrelsen pålægger et pengeinstitut at udlevere
disse oplysninger, når det vil være et tvangsindgreb,
såfremt politiet bad et pengeinstitut om det samme, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
69 | Spm. , om en kommune vil gennemføre
en virksomhedskontrol, uden at der foreligger en formodning om, at
borgeren modtager ydelser, og hvad forskellen er på, at der
foreligger en formodning om, at en borger uberettiget modtager
ydelser, og at der er en konkret mistanke om, at borgeren har
begået det strafbare forhold uberettiget at modtage ydelser,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
70 | Spm. om, hvornår det blev besluttet
at udarbejde lovforslaget og på hvilken baggrund, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
71 | Spm. om at indhente en udtalelse fra
Københavns Politi om, hvordan kontrolaktionerne i Kastrup
Lufthavn konkret har været tilrettelagt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
72 | Spm. om, hvor mange år politiet har
bistået Pensionsstyrelsen med kontrolaktioner i lufthavne,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
73 | Spm. , hvad ministeren mener med, at
lovforslaget kodificerer den hidtidige praksis, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
74 | Spm. om at redegøre for,
præcis hvilken lovhjemmel politiet har haft til at videregive
oplysninger til Pensionsstyrelsen om borgere, der er indrejst i
lufthavnen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
75 | Spm. om, hvilke andre myndigheder end
Pensionsstyrelsen politiet har videregivet oplysninger til om
borgere, der er indrejst i lufthavnen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
76 | Spm. , om det er korrekt forstået,
at politiets grænsekontrol i lufthavnen ikke har til opgave
at afdække socialbedrageri, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
77 | Spm. , om det er korrekt forstået,
at politiets bistand til Pensionsstyrelsens kontrolaktioner i
lufthavnen er ydet med hjemmel i Politilovens § 2, nr. 6, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
78 | Spm. om at fremsende kopi af de
anmodninger, Pensionsstyrelsen har fremsendt i 2010 og 2011 om
bistand fra politiet til kontrolaktioner i lufthavnen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
79 | Spm. om, hvilken lovhjemmel SKAT har haft
til sit samarbejde med Pensionsstyrelsen om kontrolaktioner i
lufthavnen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
80 | Spm. om, hvordan kontrolaktionerne i
Kastrup Lufthavn konkret har været tilrettelagt, herunder
præcist, hvad tolderne har foretaget sig, hvad
beskæftigelsesministeren og Pensionsstyrelsens medarbejdere
har foretaget sig, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
81 | Spm. om at fremsende kopi af de
anmodninger, Pensionsstyrelsen har fremsendt i 2010 og 2011 om
bistand fra SKAT til kontrolaktioner i lufthavnen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
82 | Spm. om, hvilken hjemmel SKAT har til at
yde bistand til andre myndigheders, f.eks. Pensionsstyrelsens,
kontrolaktioner og om, hvilken konkret hjemmel der har været
i Beskæftigelsesministeriets og Socialministeriets lovgivning
til de konkrete kontrolaktioner i lufthavnen, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
83 | Spm. om at redegøre for ministerens
principielle overvejelser om den adgang til bankoplysninger uden
forudgående retskendelse, som med forslaget gives til
Pensionsstyrelsen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
84 | Spm. om oversendelse af talepapiret fra
samrådet den 30. maj 2011 om
samrådsspørgsmål B, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
85 | Spm. om, på hvilket grundlag
politiet i Kastrup Lufthavn hidtil har fået mistanke om, at
borgere, der ankom med fly, uretmæssigt havde modtaget
ydelser, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
86 | Spm. , om det er korrekt forstået,
at Pensionsstyrelsen, såfremt lovforslaget vedtages, vil
foretage kontroller i lufthavne, på banegårde m.v. uden
bistand af politi og SKAT, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
87 | Spm. , om ministeren forventer, at de nye
vidtgående beføjelser til Pensionsstyrelsen kun vil
blive brugt over for borgere, hvor Pensionsstyrelsen har en
begrundet formodning om, at de uberettiget har modtaget sociale
ydelser, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
88 | Spm. om, hvorfor lovforslaget i lovkatalog
m.v. har fået arbejdstitlen »Indsats mod socialt
bedrageri«, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
89 | Spm. om, hvordan Pensionsstyrelsen i
praksis vil skelne mellem de borgere, hvor man har en begrundet
formodning om, at de uberettiget har modtaget sociale ydelser uden
at der er tale om socialt bedrageri, og de borgere, hvor man har en
konkret mistanke om, at de uberettiget har modtaget sociale
ydelser, hvor der er tale om socialt bedrageri, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
90 | Spm. om oversendelse af talepapiret fra
samrådet den 30. maj 2011 om
samrådsspørgsmål B, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 187 efter afgivelse af betænkning
Samråds-spm.nr. | Titel |
B | Spm. om at redegøre for de
bemærkninger, justitsministeren og Justitsministeriet har og
har haft til lovforslaget i forbindelse med behandlingen af det,
til beskæftigelsesministeren og justitsministeren |
| |
Bilag 2
To af udvalgets spørgsmål til
beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og beskæftigelsesministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 61:
I forlængelse af svar på spørgsmål 43
bedes ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag,
der beskriver, hvordan Pensionsstyrelsen skal forholde sig i
forbindelse med sikring af kopi af pas og rejsedokumenter, for at
sikre at man følger Retssikkerhedslovens regler.
Svar:
Spørgerne må tænke på besvarelsen af
spørgsmål 34 og ikke 43 som anført. Mit svar er
udarbejdet på baggrund af, at der er henvist til
spørgsmål 34.
Jeg vil naturligvis gerne sikre, at Pensionsstyrelsen
følger Retssikkerhedsloven i forbindelse med sikring af kopi
og rejsedokumenter, og den situation som beskrives i
spørgsmålet, er en situation som teoretisk set kan
opstå, men den er ikke på noget tidspunkt opstået
i forbindelse med de gennemførte tilsyn.
Det skyldes, at Pensionsstyrelsens tilsyn efter lovforslagets
§ 91b gennemføres med hjemmel i særlovgivning.
Der er tale om tilsyn, som foretages stikprøvevis, og der er
ikke forud for gennemførelsen af et tilsyn tale om en
konkret mistanke mod bestemte personer og lovovertrædelser,
herunder lovovertrædelser, der kan medføre
straf.
Pensionsstyrelsen vil derfor alt andet lige ikke have et
grundlag for at have en konkret mistanke, men alene en begrundet
formodning. Retssikkerhedslovens bestemmelser skal således
som udgangspunkt ikke bringes i anvendelse.
I praksis er der således også alene tale om, at
tilsynsmedarbejderen fra Pensionsstyrelsen ved et enkelt opslag i
indkomstregisteret får en formodning om, at personen har
modtaget ydelser under ophold i udlandet. Det er alene en
formodning og den videre sagsbehandling, herunder sagsoplysning,
sker i henholdsvis a-kasse og kommune.
Hvis Pensionsstyrelsen i forbindelse med tilsynet skulle
få en konkret mistanke mod en bestemt person om en strafbar
lovovertrædelse, skal styrelsen selvfølgelig efterleve
§§ 9 og 10 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter. Rammerne for
Pensionsstyrelsens handlemuligheder i en sådan situation
fremgår allerede af bemærkningerne til lovforslaget, og
det vurderes ikke at styrke retssikkerheden yderligere at
indføre dette i loven.
Spørgsmål 62:
I forlængelse af svar på spørgsmål 41
bedes ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag,
der beskriver, hvordan Pensionsstyrelsen skal sikre, at en borger
bliver oplyst om sine rettigheder, herunder risikoen for at blive
tiltalt for socialt bedrageri.
Svar:
Spørgerens ønske om at sikre, at en borger
bliver oplyst om sine rettigheder, herunder risikoen for at blive
tiltalt for socialt bedrageri, er allerede
imødekommet.
Pensionsstyrelsen skal og vil udarbejde og uddele skriftligt
informationsmateriale, der opfylder betingelserne i § 5, stk.
2, nr. 1-4, i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter. Materialet vil indeholde
generel information om tid og sted for tilsynet, om retten til at
lade sig repræsentere eller bistå af andre, om
formålet med tilsynet samt om det faktiske og retlige
grundlag for kontrollen.
Der skal udleveres skriftligt materiale til den kontrollerede.
Materialet skal indeholde oplysninger om formålet med
tilsynet. Da formålet med tilsynet er at konstatere om
personer under ophold i udlandet uberettiget kan have modtaget
ydelser, vil det af materialet komme til at fremgå, at hvis
man uretmæssigt har modtaget sociale ydelser under ophold i
udlandet, vil man blive bedt om tilbagebetaling af ydelsen og man
kan eventuelt blive tiltalt for socialt bedrageri. Man vil
ligeledes blive oplyst om, hvilke rettigheder man har,
såfremt man kan risikere at blive tiltalt for socialt
bedrageri.