Skriftlig fremsættelse (6. april
2011)
Beskæftigelsesministeren (Inger
Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
integrationsloven og forskellige andre love (Skærpet kontrol
med udbetaling af offentlige forsørgelsesydelser, sanktioner
for uberettiget modtagelse af ydelser under ophold i udlandet
m.v.)
(Lovforslag nr. L 187).
Som et led i finanslovsaftalen for 2011 blev der indgået
aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne
om at styrke indsatsen mod socialt bedrageri. Grundlaget for
aftalen er anbefalinger fra det tværministerielle udvalg om
bedre kontrol, der blev nedsat som led i finanslovsaftalen for
2010.
Det foreslås at indføre mærkbare
sanktioner, hvis en kontant- eller starthjælpsmodtager eller
en modtager af introduktionsydelse uberettiget og mod bedre vidende
modtager ydelser under ophold i udlandet.
Det foreslås, at Pensionsstyrelsen ved formodning om
uberettiget modtagelse af hjælp under ophold i udlandet kan
følge op på kommunernes opfølgning på
samme måde som ved formodning om uberettiget modtagelse af
hjælp samtidig med arbejde.
Det foreslås, at en tidligere opholdskommune skal
videregive oplysninger om sanktioner efter lov om aktiv
socialpolitik eller integrationsloven til opholdskommunen uden
borgerens samtykke.
Det foreslås at indføre hyppigere samtaler de
første tre måneder efter, at der i forbindelse med
offentlige myndigheders kontrol er rejst tvivl om en kontant- eller
starthjælpsmodtagers eller en introduktionsydelsesmodtagers
generelle rådighed på baggrund af ophold i udlandet.
Det samme foreslås i forhold til modtagere af
arbejdsløshedsdagpenge.
Det foreslås, at kommunerne får hjemmel til at
udføre virksomhedskontrol på tværs af
kommunegrænserne og i konkrete sager.
Der foreslås indført mulighed for, at
Pensionsstyrelsen - hvis der foreligger en begrundet formodning
for, at et medlem af en arbejdsløshedskasse i forbindelse
med et udlandsophold uberettiget har modtaget ydelser - uden
samtykke kan indhente oplysninger fra pengeinstitutter om bestemte
dagpenge- eller efterlønsmodtageres hævninger eller
indsættelser foretaget i udlandet.
Det foreslås at styrke kontrollen for at undgå
fejludbetaling af ydelser under ophold i udlandet.
Pensionsstyrelsen får ret til selvstændigt at
gennemføre tilsyn i bl.a. lufthavne, hvor der er en
formodning om at træffe personer, der har været udrejst
af Danmark og som under opholdet i udlandet kan have modtaget
ydelser med urette. Dermed styrkes den eksisterende hjemmel til
tilsyn i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. § 88
ff.
Der foreslås en præcisering af reglen om, at en
modtager af kontanthjælp, starthjælp eller
introduktionsydelse skal have en sanktion, hvis
pågældende ikke ugentligt bekræfter sin
tilmelding som arbejdssøgende på Jobnet.
Der foreslås, som en administrativ forenkling, at
kompetencen til at træffe afgørelse som 1. instans om
sanktion for svig og afgørelse om slettelse for svig
uddelegeres fuldt ud til arbejdsløshedskasserne.
Endelig foreslås en række
konsekvensændringer, som følge af ændret
struktur i Beskæftigelsesministeriet.
Udmøntning af aftalen om en styrket indsats mod socialt
bedrageri forventes at medføre en reduktion i omfanget af
socialt bedrageri. Initiativerne sikrer, at flere af de personer,
der uberettiget har modtaget forsørgelsesydelser bliver
opdaget samtidig med, at initiativerne virker
præventivt.
Lovforslaget skønnes at medføre mindreudgifter
til kontanthjælp på 0,1 mio. kr. kr. i 2011 og herefter
0,2 mio. kr. årligt for staten og 0,3 mio. kr. årligt i
2011 og herefter 0,6 mio. kr. årligt for kommunerne.
Forslaget skønnes at medføre merudgifter til samtaler
på 0,3 mio. kr. i 2011 og herefter 0,4 mio. kr. årligt
for kommunerne.
Lovforslaget skønnes at medføre merudgifter for
staten på 2 mio. kr. årligt i 2011 og herefter til
kontrolaktioner, fx i lufthavne, og opfølgning
herpå.
Forslaget om uddelegering af kompetencen til
arbejdsløshedskasser til at træffe afgørelse om
svig medfører administrativ forenkling.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles
med de kommunale parter.
Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2011.
Det foreslås, at hvis der før lovens
ikrafttræden er truffet afgørelse om sanktioner som
følge af tilsidesættelse af pligten til at oplyse om
arbejde samtidig med modtagelse af ydelser efter de gældende
regler herom i lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven,
indgår disse ikke i vurderingen af, om kommunen skal give en
gentagelsessanktion som følge af, at en person har modtaget
ydelser uberettiget og mod bedre vidende under ophold i
udlandet.
Det forudsættes i øvrigt, at Direktøren
for Pensionsstyrelsen kun kan indhente oplysninger fra
pengeinstitutter om hævning og indsættelse i udlandet,
der er foretaget efter lovforslagets ikrafttræden.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.