Betænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 27. maj 2011
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2011 og var til 1.
behandling den 12. april 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 18. februar 2011 dette
udkast til udvalget, jf. AMU alm. del - bilag 119. Den 7. april
2011 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Institut for Menneskerettigheder.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 64 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse.
Beskæftigelsesministeren har besvaret spørgsmål
1-55. Spørgsmål 56-64 forventes besvaret inden 2.
behandling. 2 af udvalgets spørgsmål til
beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren
har besvaret spørgsmålet i et samråd i udvalget
den 17. maj 2011. Efterfølgende har
beskæftigelsesministeren fremsendt det talepapir, der
lå til grund for besvarelsen.
Andre møder
Den 16. maj 2011 afholdt udvalget en minihøring om
lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget er en udmøntning af en delaftale, som blev
indgået i forbindelse med finanslovaftalen for 2011. Dansk
Folkeparti lægger vægt på en styrket indsats mod
socialt bedrageri. Dele af den omtalte aftale bliver
udmøntet med dette lovforslag. Dansk Folkeparti anser
socialt bedrageri for at være et alvorligt samfundsproblem.
Det er f.eks. dybt problematisk, når personer systematisk
snyder det offentlige og dermed det danske fællesskab for
ressourcer, der med fordel kunne være brugt andetsteds. Det
er afgørende, at det offentlige, herunder kommunerne, har de
nødvendige redskaber i indsatsen mod socialt bedrageri.
Dansk Folkeparti anerkender, at der er behov for løbende at
justere og tilpasse indsatsen. Det er vigtigt i denne proces dels
at sikre borgernes retssikkerhed, og dels at sikre, at lovlydige
borgere kan se, at myndighederne, kommunalbestyrelserne og
Folketinget tager de relevante redskaber i brug over for sociale
bedragere. Det er Dansk Folkepartis opfattelse, at lovforslaget har
denne rette balancegang. De midler, som uberettiget udbetales til
sociale bedragere, risikerer at gå fra andre grupper i
velfærdssamfundet, som har behov for og krav på
støtte og hjælp fra det offentlige. Det er
uacceptabelt. Bl.a. derfor hilser Dansk Folkeparti lovforslaget
velkommen. Med disse skriftlige bemærkninger og
bemærkningerne i ordførertalen kan Dansk Folkeparti
støtte lovforslaget.
Et andet mindretal i udvalget (S
og SF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Socialdemokraternes, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer,
at der er fremsat alvorlig kritik af lovforslaget fra især
Institut for Menneskerettigheder og Datatilsynet. Det er
fremgået både af høringssvar og af den
minihøring, Arbejdsmarkedsudvalget afholdt den 16. maj 2011,
at der er risiko for, at forslaget er i strid med
menneskerettighederne og databeskyttelsesreglerne. Så
alvorlige spørgsmål mener partierne bør
afklares, før lovforslaget går videre til 2.
behandling. Et flertal i Arbejdsmarkedsudvalget har på trods
heraf valgt alligevel at afgive betænkning.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har ønsket
at få oversendt Justitsministeriets kommentarer til
lovforslaget, fordi partierne mener, det er væsentligt for
Folketingets stillingtagen til lovforslaget at se, hvad
Justitsministeriet har sagt. Dette har
beskæftigelsesministeren nægtet. Derfor har partierne
nu i stedet bedt om et samråd med justitsministeren og
beskæftigelsesministeren.
S, SF, RV og EL ser med stor alvor på, at det
først på Arbejdsmarkedsudvalgets høring kom
frem, at lovforslaget havde en alvorlig mangel, hvis den
fremgangsmåde, der er foreslået i lovforslaget skulle
overholde grundloven. Kun fordi Jens Møller, der har
været formand for regeringens retssikkerhedskommission,
gjorde opmærksom på dette problem, fremsatte
beskæftigelsesministeren et ændringsforslag for at
sikre, at myndighederne ikke kommer i strid med grundloven. Dette
forløb skærper partiernes usikkerhed om, hvorvidt
lovforslaget overholder menneskerettighederne og
databeskyttelsesreglerne.
Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget er
desuden imod lovforslaget, idet det er for vidtgående at give
Pensionsstyrelsen hjemmel til at foretage en vilkårlig
kontrol af borgerne i lufthavne og på stationer og
buspladser, ligesom RV og EL mener, det er for vidtgående at
give Pensionsstyrelsen hjemmel til at indhente oplysninger om
borgernes hævninger fra deres pengeinstitut. RV og EL mener,
denne efterforskning skal ligge hos politiet, med de
retssikkerhedsgarantier der følger af dette, herunder
indhentelse af retskendelse.
Et fjerde mindretal i udvalget
(LA) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
1)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
87, stk. 3, ændres »stk. 6« til:
»stk. 5«.«
[Konsekvensændring]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
2)
Efter nr. 15 indsættes som nye numre:
»02. I §
87, stk. 6, der bliver stk. 5, ændres »stk.
3-5« til: »stk. 3 og 4«.
03. I
§ 87, stk. 8, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 1-7« til: »stk.
1-6«.«
[Konsekvensændringer]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
3) I
den under nr. 26 foreslåede § 91 b, indsættes i stk. 3 og 4 efter
»kan styrelsen«: »uden retskendelse«.
[Præcisering af
hjemmelsgrundlaget]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslagene er en konsekvens af, at § 87,
stk. 4, ophæves, hvorved stk. 5-8 bliver stk. 4-7. Der er
alene tale om tekniske rettelser.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en præcisering af
hjemmelsgrundlaget. Det foreslås med ændringsforslaget,
at det i forslaget til den nye bestemmelse § 91 b i stk. 3 og
4 indføjes, at Pensionsstyrelsen »uden
retskendelse« kan kopiere pas og rejsedokumenter, som
tilhører personer, som Pensionsstyrelsen har fået en
formodning om uberettiget kan have modtaget ydelser under opholdet
i udlandet.
Ændringsforslaget skyldes, at der i forbindelse med
Pensionsstyrelsens kopiering af pas og rejsedokumenter er tale om
en beslaglæggelse af papirer.
Af grundlovens § 72 fremgår det, at
beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre
papirer skal ske med retskendelse, medmindre en lov hjemler en
særegen undtagelse. Retssikkerhedskommissionen, som afgav
betænkning nr. 1428/2003, behandlede bl.a.
spørgsmålet om offentlige myndigheders adgang til uden
retskendelse at få adgang til private boliger og virksomheder
eller foretage andre tvangsindgreb omfattet af grundlovens §
72.
Kommissionens arbejde resulterede i lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter
(retssikkerhedsloven). Det fremgår af betænkningen, at
det er muligt at udarbejde en lovbestemmelse, som indebærer,
at et tvangsindgreb kan gennemføres uden retskendelse.
En sådan hjemmel gælder allerede i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. § 91 a, stk. 1, hvorefter
Pensionsstyrelsen uden retskendelse kan foretage eftersyn i
virksomheder m.v. På tilsvarende måde vil
Pensionsstyrelsen med den foreslåede ændring i §
91 b, stk. 3 og 4, have ret til uden retskendelse at kopiere pas og
rejsedokumenter, når der er en formodning om, at personen
uberettiget kan have modtaget ydelser under opholdet i
udlandet.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen
(V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent
Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF) fmd. Charlotte Dyremose (KF) Anders
Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone
Møller (S) Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Eigil Andersen (SF) Karsten
Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod
(EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 187
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 18/4-11 fra Institut for
Menneskerettigheder |
5 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
6 | Minihøring om lovforslaget den 16.
maj 2011 |
7 | Sammenskrivning af lov om retssikkerhed
ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligt |
8 | Udkast til betænkning |
9 | Talepapir fra Jonas Christoffersen fra
høring den 16. maj 2011 om lovforslaget |
10 | Ændringsforslag af 23. maj 2011, fra
beskæftigelsesministeren |
11 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 187
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at anmode Datatilsynet om at
vurdere lovforslaget, som det foreligger nu, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. , om det er korrekt, når det af
lovforslaget fremgår, at der er flere udgifter forbundet med
lovforslaget, end staten får ind, samt om der ikke er en
præventiv effekt, som man helt har overset, til
beskræftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
18/4-11 fra Institut for Menneskerettigheder, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om en præcisering af de
økonomiske konsekvenser af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. , om det er ministerens vurdering, at
lovforslaget vil medføre yderligere bureaukrati på
beskæftigelses- og integrationsområdet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. , om det er ministerens vurdering, at
borgernes lovfæstede retskrav på privatliv er sikret i
tilstrækkeligt omfang, når Pensionsstyrelsen bemyndiges
til at overvåge borgernes bankkonti, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. , om det er ministerens opfattelse,
at indhentning af bankoplysninger lever op til
proportionalitetsprincippet i persondataloven, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvad der har foranlediget
ministeren til at fremsætte forslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. , om ministeren vil tage initiativ
til en afdækning af omfanget af socialt bedrageri, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om, hvordan Pensionsstyrelsens adgang
til fortrolige bankoplysninger om hævninger og
indsættelser på et A-kasse-medlems bankkonto er
forenelig med hensynet til privatlivets fred og borgernes
retssikkerhed, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
11 | Spm. , om ministeren ikke frygter,
når man - med formålet at afsløre uberettiget
modtagelse af dagpenge og efterløn under ophold i udlandet -
åbner op for myndigheders adgang til fortrolige
bankoplysninger, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
12 | Spm. , om adgangen til indhente fortrolige
bankoplysninger samt adgangen til at beslaglægge pas og
rejsedokumenter er i overensstemmelse med bestemmelserne i § 9
i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvorfor man ikke anser den
kontrolvirksomhed, som i forvejen foretages af SKAT og Politi i
lufthavne og andre indrejsesteder, som tilstrækkelig, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om, hvordan samtaler hver 14. dag er
forenelige med hensigterne om afbureaukratisering og med, at
sagsbehandlerne i jobcentrene skal anvende deres tid konstruktivt
med at hjælpe de arbejdssøgende i arbejde, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om, hvilke saglige grunde der er til
at ophæve de lempelige bestemmelser om, at der ikke sker
fradrag i ydelsen den første og anden gang en
kontanthjælps-, starthjælps- eller
introduktionsydelsesmodtager ikke har bekræftet sin
tilmelding som arbejdssøgende, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om, hvorfor Pensionsstyrelsen
ifølge lovforslagets § 91 b, stk. 2, skal have krav
på, at en borger oplyser navn, adresse og cpr-nummer,
når politiet kun har krav på navn, adresse og
fødselsdato, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
17 | Spm. , om forslagets § 91, stk. 2,
betyder, at Pensionsstyrelsen f.eks. kan gennemføre
kontroller på Københavns Hovedbanegård, Aarhus
Banegård eller andre stationer, i lufthavne, havne, m.m., til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om, hvordan ministeren forestiller
sig, at Pensionsstyrelsens ret til at sikre sig kopi af borgerens
pas og rejsedokumenter skal foregå i praksis, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
19 | Spm. om, hvilke begrænsninger der er
for, hvor Pensionsstyrelsen efter § 91 b kan føre
tilsyn med borgere, der kan have været udrejst af Danmark,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. , om der er nogen begrænsninger
på, hvilke oplysninger Pensionsstyrelsen, efter at have
indhentet oplysningerne fra borgerens pengeinstitut uden samtykke
og uden retskendelse, kan videregive til borgerens A-kasse, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm. , om Pensionsstyrelsen - efter at
have indhentet kontoudtog fra borgerens pengeinstitut uden samtykke
og uden retskendelse - må videregive hele kontoudtog til
borgerens A-kasse, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
22 | Spm. , om Pensionstyrelsen, efter at have
indhentet kontoudtog fra borgerens pengeinstitut uden samtykke og
uden retskendelse, må videregive oplysninger til borgerens
A-kasse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 18/4-11 fra Institut for Menneskerettigheder,
herunder det alvorlige spørgsmål om, hvorvidt de
hidtidige kontrolaktioner har været lovlige, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm. om, hvor det fremgår af
lovteksten, at hjemmelen til Pensionsstyrelsens vidtgående
kontrol af borgere er begrænset til grænsepassage, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
25 | Spm. om i forlængelse af svar
på spørgsmål 18 at redegøre for, hvad der
vil ske, hvis en borger nægter at oplyse navn, adresse og
cpr-nummer. og legitimere sig med pas, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
26 | Spm. om at indhente høringssvar til
lovforslaget fra Justitsministeriet, Socialministeriet og
Integrationsministeriet, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
27 | Spm. om ministerens overvejelser i forhold
til den vilkårlighed, der ligger i den foreslåede
kontrol i lufthavne m.m. set i forhold til
Menneskerettighedsdomstolens dom vedrørende
visitationszoner, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
28 | Spm. , om ministeren er enig med
Datatilsynet i, at det at bede en borger om navn, adresse og
cpr-nummer med henblik på at slå oplysningerne op i et
register, er et indgreb i privatlivets fred omfattet af reglerne
for databeskyttelse, og at der derfor skal være den
fornødne saglighed og proportionalitet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
29 | Spm. om ministerens overvejelser i forhold
til at lade Pensionsstyrelsen foretage kontrol af hele
befolkningen, når Pensionsstyrelsen ellers kun har
myndighedsopgaver i forhold til borgere, der modtager bestemte
sociale ydelser, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
30 | Spm. , om at der gennemføres en
datafiltrering, såfremt Pensionsstyrelsen skal have adgang
til Indkomstregistreret, således at Pensionsstyrelsen kun kan
se, om en person modtager de sociale ydelser, kontrollen
vedrører, men ikke, hvor meget personen tjener, hvor
personen arbejder osv, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
31 | Spm. , om ministeren er enig med
Datatilsynet i, at der er forskel på den adgang, SKAT og
kommuner har til bankoplysninger om borgerne, hvor SKAT og kommuner
kan se oplysninger om indkomst og formue, og så lovforslagets
forslag om, at Pensionsstyrelsen skal have adgang til at se
oplysninger om borgerens forbrug, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om, hvorvidt en betaling rent faktisk
finder sted i udlandet, eller om der kan være tilfælde,
hvor betalinger over nettet foretaget fra Danmark, fremstår
som betaling i udlandet, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
33 | Spm. , om ministeren er enig i, at det
følger af grundlovens § 72, at der skal være
enten lovhjemmel eller retskendelse til det tvangsindgreb at
kræve kopi af borgerens rejsedokumenter, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm. om, at det følger af
retssikkerhedslovens § 10, at hvis Pensionsstyrelsen ved sin
kontrol i lufthavn m.v. konstaterer, at en borger, der lige har
været bortrejst, modtager sociale ydelser, så vil der
være en konkret mistanke, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om, at sammenhængen mellem
lovforslagets forslag til nyt indhold i § 12 a i lov om
retssikkerhed på det sociale område om en
oplysningspligt for virksomheder og indholdet i retssikkerhedsloven
§ 10 om, at oplysningspligten ophører, hvis der er en
konkret mistanke, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
36 | Spm. om, hvilken lovhjemmel har der
været for at gennemføre tidligere kontroller i
lufthavne, som ministeren har oplyst er blevet gennemført,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
37 | Spm. om, hvilken klageadgang der vil
være for borgere, og hvad der i givet fald vil kunne klages
over i forhold til kontrol i lufthavne m.v. såvel som i
forhold til indhentelse af bankoplysninger, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
38 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke mener, at
der er problemer med dette lovforslag i forhold til
menneskerettighedernes krav til proportionalitet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
39 | Spm. , om ministeren vil følge
forslaget fra Institut for Menneskerettigheder om, at det
bør fremgå af loven, hvorledes Pensionsstyrelsen skal
forholde sig, såfremt en person der er udvalgt til kontrol,
ikke vil oplyse navn, adresse og cpr-nummer, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
40 | Spm. , om ministeren vil følge
forslaget fra Institut for Menneskerettigheder om, at det
bør fremgå af loven, hvorledes Pensionsstyrelsen skal
forholde sig i forbindelse med sikring af kopi af pas og
rejsedokumenter for at sikre, at man følger
retssikkerhedslovens regler, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
41 | Spm. , om ministeren vil følge
forslaget fra Institut for Menneskerettigheder om, at det
bør fremgå af loven, hvorledes Pensionsstyrelsen skal
sikre, at en borger bliver oplyst om sine rettigheder, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
42 | Spm. , om ministeren vil følge
forslaget fra Institut for Menneskerettigheder om, at det
bør fremgå af loven, hvorledes Pensionsstyrelsen skal
forholde sig, såfremt en person, der er udvalgt til kontrol,
ikke vil medvirke til det tvangsindgreb at få
gennemgået og evt. kopieret rejsedokumenter, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
43 | Spm. , om ministeren vil følge det
grundlæggende princip i persondataloven og indsætte en
bestemmelse om, at Pensionsstyrelsen altid først skal
forsøge at indhente samtykke fra borgeren, før den
kræver oplysninger fra borgerens pengeinstitut, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
44 | Spm. , om ministeren vil følge
forslaget fra Institut for Menneskerettigheder om, at det
bør fremgå af loven, at der skal foreligge en konkret
mistanke mod en borger, før Pensionsstyrelsen kan indhente
oplysninger fra borgerens pengeinstitut, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
45 | Spm. , om ministeren er enig med Institut
for Menneskerettigheder i, at der altid skal ske underretning af
borgeren, når Pensionsstyrelsen indhenter oplysninger fra
borgerens pengeinstitut, jf. Retssikkerhedslovens § 5 om, at
underretning skal ske senest 14 dage inden tvangsindgrebet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
46 | Spm. , om ministeren vil følge
forslaget fra Institut for Menneskerettigheder om, at det
bør fremgå af loven, at oplysninger fra en tidligere
opholdskommune primært bør indhentes efter samtykke
fra borgeren, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
47 | Spm. om oversendelse af talepapiret fra
samrådet den 17. maj 2011 om samrådsspm. A, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
48 | Spm. om, hvordan kontrolaktioner mod
socialt bedrageri i lufthavnen er foregået, herunder om det
er korrekt forstået, at såfremt Pensionsstyrelsen fik
en konkret mistanke mod en borger, så gav man borgeren en
pjece og spurgte ikke om mere, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |
49 | Spm. om at fremsende en kopi af den pjece,
Pensionsstyrelsen har givet til borgere, som man havde mistanke om
havde begået socialt bedrageri, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
50 | Spm. , om borgeren bliver mundtligt
informeret om, at Pensionsstyrelsen har kigget i passet m.v., og i
de tilfælde, hvor der er mistanke om, at der er
foregået noget ulovligt, om, at der vil blive rettet
henvendelse til bopælskommunen i forbindelse med kontrol i
lufthavne m.v., således at informationen ikke alene
fremgår af pjecen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
51 | Spm. om en redegørelse for, hvilken
rolle politiet i Kastrup Lufthavn, har spillet i de
kontrolaktioner, Pensionsstyrelsen og
beskæftigelsesministeren personligt har udført for at
tjekke om ankomne passagerer fra bestemte fly uretmæssigt
havde modtaget sociale ydelser, mens de var bortrejst, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
52 | Spm. om, hvilken lovhjemmel politiet har
haft til at foretage kontrolaktioner over for tilfældigt
udvalgte borgere, der ankommer til Kastrup Lufthavn, med henblik
på at tjekke, om de kan mistænkes for socialt
bedrageri, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
53 | Spm. , om politiet generelt har en
hjemmel, og i bekræftende fald hvor, til at tage kopi af
borgernes pas og udlevere denne kopi til andre myndigheder,
såfremt der ikke er tale om en politisag, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
54 | Spm. , om ministeren først er
blevet opmærksom på, at der er et problem med L 187 i
forhold til grundloven, efter at Jens Møller, formand for
regeringens retssikkerhedskommission, gjorde opmærksom
på problemet på Arbejdsmarkedsudvalgets høring
den 16. maj 2011, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
55 | Spm. om i forlængelse af svar
på spørgsmål 54 at oplyse, om det er rigtigt
forstået, at hverken Justitsministeriet eller andre havde
gjort Beskæftigelsesministeriet opmærksom på, at
der var et problem med lovforslaget i forhold til grundloven, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
56 | Spm. , om i forlængelse af svar
på spørgsmål 53 at redegøre for, hvilken
hjemmel der konkret har været brugt i de konkrete sager i
lufthavnen, hvor politiet har taget kopi af pas og udleveret denne
kopi til Pensionsstyrelsen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
57 | Spm. om i forlængelse af svar
på spørgsmål 52 at indhente justitsministerens
konkrete redegørelse for, hvilken lovhjemmel politiet har
haft til at foretage kontrolfunktioner for Pensionsstyrelsen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
58 | Spm. om i forlængelse af svar
på spørgsmål 43 at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at Pensionsstyrelsen skal
forsøge at indhente borgerens samtykke, før de
pålægger borgerens pengeinstitut at fremsende
oplysninger om borgeren, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
59 | Spm. om i forlængelse af svar
på spørgsmål 45 at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at Pensionsstyrelsen skal
følge retssikkerhedslovens § 5, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
60 | Spm. om i forlængelse af svar
på spørgsmål 39 at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, der beskriver, hvordan Pensionsstyrelsen
skal forholde sig, såfremt en person, der er udvalgt til
kontrol ikke vil oplyse navn, adresse og cpr-nummer, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
61 | Spm. om i forlængelse af svar
på spørgsmål 43 at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, der beskriver, hvordan Pensionsstyrelsen
skal forholde sig i forbindelse med sikring af kopi af pas og
rejsedokumenter, for at sikre, at man følger
retssikkerhedslovens regler, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
62 | Spm. om i forlængelse af svar
på spørgsmål 41 at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, der beskriver, hvordan Pensionsstyrelsen
skal sikre, at en borger bliver oplyst om sine rettigheder, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
63 | Spm. om i forlængelse af svar
på spørgsmål 42 at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, der beskriver, hvordan Pensionsstyrelsen
skal forholde sig, såfremt en person, der er udvalgt til
kontrol ikke vil medvirke, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
64 | Spm. om at yde teknisk bistand til at
udarbejde et ændringsforslag, hvorefter der indsættes
en revisionsbestemmelse i loven, der bestemmer, at loven skal
revideres senest 2 år efter vedtagelsen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
| |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 187
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om en redegørelse
for ministerens bemærkninger til høringssvarene fra
Institut for Menneskerettigheder og fra Datatilsynet og de
problemer, de peger på i relation til lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren |
| |
Bilag 2
To af udvalgets spørgsmål til
beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og beskæftigelsesministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra EL.
Spørgsmål nr.
17:
Betyder forslagets § 91, stk. 2, at Pensionsstyrelsen
f.eks. kan gennemføre kontroller på Københavns
Hovedbanegård, Aarhus Banegård eller andre stationer, i
lufthavne, havne, m.m. - hvor der kan være personer, der har
været i udlandet - og har ret til at kræve, at samtlige
borgere på stedet oplyser navn, adresse og CPR-nummer?
Svar:
Efter bestemmelsen kan Pensionsstyrelsen gennemføre
kontroller på offentlige steder, hvor der er en formodning om
at antræffe personer, som har været udrejst af Danmark.
Kontrollerne vil derfor primært blive gennemført
på steder og i forbindelse med, at personer og gods
kontrolleres af andre myndigheder i relation til
grænsepassage. Andre myndigheder kunne være
Plantedirektoratet, Fødevarestyrelsen, politiet, SKAT
osv.
Da tog på Københavns Hovedbanegård og
Aarhus Banegård sædvanligvis må antages at have
stoppet flere steder i landet, vil de nævnte steder ikke
umiddelbart forekomme relevante. Det stiller sig
selvfølgelig anderledes, hvis der er tale om direkte tog,
hvor de nævnte banegårde er første stop i
Danmark. Kontrollen omfatter naturligvis kun passagerer, der
ankommer med toget, og ikke tilfældige personer, der opholder
sig på banegården.
Spørgsmål nr.
18:
Hvordan forestiller ministeren sig, at Pensionsstyrelsens ret
til at sikre sig kopi af borgerens pas og rejsedokumenter skal
foregå i praksis, jf. lovforslagets § 91 b stk. 3 og 4?
Skal borgeren give samtykke til, at der bliver taget en kopi, kan
Pensionsstyrelsens medarbejder med magt fratage borgeren pas og
rejsedokumenter, eller skal Pensionsstyrelsens medarbejder tilkalde
politiet og eventuelt med magt tilbageholde den mistænkte
borger, indtil politiet når frem og med magt kan fratage
borgeren pas og rejsedokumenter?
Svar:
Pensionsstyrelsen har ingen mulighed for at tvinge en person
til at oplyse navn, adresse og CPR-nummer, ligesom
Pensionsstyrelsen ikke kan tilbageholde personer, som ikke vil
oplyse navn, adresse og CPR-nummer.
Personen skal efter lovforslaget legitimere sig med navn,
adresse og CPR-nummer, og legitimationen vil typisk være i
form af pas. Oplysningerne skal bruges til opslag i
indkomstregistret for at afklare, om der er en formodning om, at
personen har modtaget arbejdsløshedsdagpenge,
uddannelsesydelse, kontanthjælp, starthjælp,
ledighedsydelse, særlig ydelse, introduktionsydelse eller
sygedagpenge under ophold i udlandet. Denne form for brug af pas
til identifikation er ikke at betragte som et tvangsindgreb efter
lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb
og oplysningspligter.
Hvis opslaget i indkomstregisteret viser, at personen kan have
modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse,
særlig ydelse, introduktionsydelse eller sygedagpenge under
ophold i udlandet, skal der tages fotokopier af personens pas og
eventuelle rejsedokumenter med henblik på at dokumentere
udrejseperioden til brug for den efterfølgende
ikke-strafferetlige sagsbehandling. Der er i den situation tale om
et tvangsindgreb efter § 1, stk.1, nr. 2, i lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter, som omfatter undersøgelse eller
beslaglæggelse af breve og andre papirer.
Når Pensionsstyrelsen i forbindelse med tilsynet tager
kopi af pas og eventuelle rejsedokumenter, finder kapitel 2 og 3 i
lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb
og oplysningspligter derfor anvendelse. Det er i den forbindelse
uden betydning, om personen aktivt giver samtykke til
Pensionsstyrelsens opslag.
Det er i øvrigt min klare fornemmelse, at myndigheder i
Danmark møder forståelse og respekt hos de personer,
som kontrolleres, bl.a. fordi myndighedsudøvelsen sker
på en ordentlig og respektfuld måde.