Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 17. maj 2011
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.
Socialministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 7 og
8. Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3-6 og 9.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2011 og var til 1.
behandling den 29. april 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og socialministeren sendte den
4. marts 2011 dette udkast til udvalget, jf. BOU alm. del - bilag
50. Den 6. april 2011 sendte socialministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 10. maj 2011
sendte socialministeren et supplerende høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Socialministeren og embedsmænd fra Socialministeriet
forestod den 11. maj 2011 en teknisk gennemgang af lovforslaget for
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til
socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF,
og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af socialministeren
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget påpeger, at
lovforslaget udmønter en del af den aftale, regeringen,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre indgik den 8. november 2010 om
styrket indsats i ghettoområderne og anvendelse af den almene
boligsektors midler.
Med lovforslaget gennemføres en ny salgsordning, der
erstatter den gamle forsøgsordning, og der sker en
sammenskrivning af den permanente ordning om salg af almene boliger
i problemramte områder.
Dansk Folkeparti mener, at en kombination af almene
udlejningsboliger, private udlejningsboliger og andelsboliger kan
give en bedre beboersammensætning, og med lovforslaget gives
der nu mulighed for, at boligorganisationen og kommunen, med
afdelingens godkendelse, har værktøjet til at skabe
denne kombination.
Det har været væsentligt for Dansk
Folkeparti,
- at
afdelingsmødet skal godkende salg efter § 75 a og
§ 75 b, herunder de fastsatte kriterier ved salg af boliger i
udsatte almene boligafdelinger, og
- at lejerne
får ret til lån som nævnt i § 75 i, stk. 1.
Afdelingsmødet godkender endvidere efterfølgende
ændringer af salgets omfang samt efterfølgende
ændringer af de fastsatte kriterier ved salg i udsatte
afdelinger.
Dansk Folkeparti glæder sig over, at det er op til
afdelingsmødet, om der kan ske salg af de almene
boliger.
Dansk Folkeparti har fået indført, at der 3
år efter lovforslagets ikrafttræden gennemføres
en evaluering af salget af almene boliger. I evalueringen vil der
indgå en vurdering af tab og gevinster ved de
gennemførte salg samt en vurdering af, om et eventuelt tab
kunne være blevet begrænset gennem anvendelse af en
ejendomsmæglervurdering af de solgte boliger forinden salg.
Dansk Folkeparti mener, at det er nødvendigt med en
evaluering, da der i lovforslaget kun er lagt op til
ejendomsmæglervurderinger ved salg af enkeltlejligheder til
lejer og ikke ved salg af f.eks. en hel blok.
Lovforslaget indeholder dispensation til etablering af
servicebutikker i ældre- og plejeboligbebyggelser i
yderområderne til under markedslejen. Det er en betingelse
for udlejning under markedslejen, at erhvervsarealerne og
ældreboligerne er beliggende i et yderområde og ikke
overstiger 250 m2.
Et mindretal i udvalget (S og SF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Såfremt de af
mindretallet stillede ændringsforslag ikke vedtages ved 2.
behandling, vil mindretallet ved 3. behandling stemme hverken for
eller imod lovforslaget.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har en pragmatisk
tilgang til salg af almene boliger: De to partier er
tilhængere af at benytte salg af almene boliger som et
frivilligt bypolitisk redskab i områder, hvor der er behov
for en mere blandet beboersammensætning, og hvor overskuddet
fra salget bruges i området. Således støtter S
og SF den del af lovforslaget, der giver bedre muligheder for at
benytte salgsprovenuet til forbedringer i afdelingen.
Omvendt er S og SF modstandere af salg af almene boliger i
velfungerende afdelinger, der ikke har problemer med at
tiltrække ressourcestærke beboere til området. I
først?nævnte tilfælde er salget et boligpolitisk
redskab til at sikre en blandet beboersammensætning. I
sidstnævnte tilfælde er salgsredskabet med til at tynde
ud i antallet af attraktive almene boliger. De attraktive almene
boliger er med til at gøre den almene boligsektor
konkurrencedygtig i forhold til andre boligsektorer og sikrer
således, at den almene boligsektor i Danmark favner hele
befolkningen og ikke kun udsatte borgere, som det er
tilfældet i en række andre lande. Derfor er det med
beklagelse, at S og SF konstaterer, at lovforslaget opretholder
begge typer af salg. Af samme årsag har S og SF stillet
ændringsforslag, der har til formål at opdele
lovforslaget således, at de to partier kan stemme for de
ændringer, der vedrører salg i udsatte
boligområder, og ?i?mod lovforslagets del vedrørende
salg af attraktive almene boliger.
Et andet mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
socialministeren stillede ændringsforslag.
Enhedslisten er imod salg af almene boliger. Der er elementer
i lovforslaget, EL dog støtter, nemlig forslaget om at
udleje butikker på særlig favorable vilkår.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af socialministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 27 a ændres i stk. 1 »stk. 2-10« til:
»stk. 2-11«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Af socialministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 3 foreslåede § 27 a indsættes efter stk. 10 som
nyt stykke:
»Stk. 11. Har en
lejer før afhændelsestidspunktet udnyttet sin ret
efter § 39 i lov om leje af almene boliger til at
udføre forbedringer af boligen, finder samme lovs § 39,
stk. 4, anvendelse ved udbetaling af godtgørelse ved
lejerens fraflytning.«
[Godtgørelse for
råderetsarbejder, der er gennemført før
ejendommens afhændelse]
Af et mindretal (S
og SF):
3) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 75 a
indsættes i stk. 1 efter 2. pkt.
som nyt punktum:
»Der kan kun ske salg
i udsatte almene boligafdelinger, jf. § 91 a, stk. 1.«,
og i stk. 3, 1. pkt., udgår »i udsatte almene
boligafdelinger, jf. § 91 a, stk. 1«
[Kun salg i udsatte almene
boligafdelinger]
Af et mindretal (S
og SF):
4) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 75 b
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Salg
efter stk. 1 og 2 kan kun ske i udsatte almene boligafdelinger, jf.
§ 91 a, stk. 1.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Af et mindretal (S
og SF):
5) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 75 c udgår i
stk. 1, 1. pkt., »i udsatte
almene boligafdelinger«, og i 2.
pkt. udgår »i udsatte afdelinger«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3].
Af et mindretal (S
og SF):
6) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 75 k ændres
i stk. 2 »Ved salg i udsatte
boligafdelinger, jf. § 91 a, stk. 1, kan
Landsbyggefonden« til: »Landsbyggefonden
kan«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Af socialministeren,
tiltrådt af udvalget:
7)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
80 f ændres »§ 75 s, stk. 5« til:
»§ 75 k, stk. 1«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
Af socialministeren,
tiltrådt af udvalget:
8) I
den under nr. 10 foreslåede
ændring udgår »80
f,«.
[Bestemmelsen om indbetaling til
Landsbyggefonden af nettoprovenuet ved salg efter kapitel 5 a
bevares]
Af et mindretal (S
og SF):
9) I
den under nr. 14 foreslåede
affattelse af § 96 i affattes
stk. 2, 1. pkt., således:
»Landsbyggefonden
reserverer 10 pct. af indbetalingerne efter stk. 1 fra afdelinger,
hvor der ikke meddeles godkendelse efter § 75 k, stk.
2.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det foreslås, at lejere, der har udnyttet den
individuelle råderet før afhændelsestidspunktet,
får ret til ved fraflytning at få samme
godtgørelse, som de ville have været berettigede til,
hvis lejeforholdet fortsat havde været omfattet af reglerne
for almene boliger.
Samtidig foreslås det, at den private udlejer skal kunne
foretage modregning i godtgørelsen for lejerens
forpligtelser over for udlejeren. Herved kommer der til at
gælde samme regler for udbetaling af godtgørelse for
gennemførte råderetsarbejder, som gælder for
almene lejere. Lejeren vil således få udbetalt
godtgørelse i forhold til de regler, der var gældende
på det tidspunkt, hvor lejeren traf beslutning om at
gennemføre råderetsarbejderne ud fra bl.a.
mulighederne for at opnå økonomisk godtgørelse
ved fraflytning.
Efter forslaget vil lejeren således være
berettiget til ved fraflytning at få udbetalt
godtgørelse for gennemførte råderetsarbejder,
uanset om arbejderne efter lejelovens regler ville kunne være
gennemført som individuel råderet. Lejeren vil
ligeledes være berettiget til at få udbetalt
godtgørelse efter de regler for maksimum for
godtgørelsens størrelse, der gælder for almene
lejere.
Den foreslåede bestemmelse i § 27 a, stk. 1, i lov
om almene boliger m.v. om, at lejelovens og boligreguleringslovens
regler finder anvendelse fra afhændelsestidspunktet,
indebærer, at en lejers gennemførelse af
råderetsarbejder efter afhændelsestidspunktet vil
være omfattet af reglerne i lejelovens § 62 a. Det
gælder både for de lejere, der ikke på
afhændelsestidspunktet har udnyttet råderetten efter
almenlejelovens § 39, og for de lejere, der før
afhændelsestidspunktet har gennemført
råderetsarbejder, og som efter afhændelsen
ønsker at gennemføre yderligere arbejder efter
bestemmelserne om individuel råderet.
Til nr. 3-6 og 9
Ændringsforslag nr. 3 indebærer en fjernelse af
lovforslagets salgsordning for almene boliger i ikkeudsatte almene
boligområder. Ændringsforslag nr. 4-6 og 9
stilles som konsekvens af, at salgsordningen som følge af
ændringsforslag nr. 3 alene omfatter salg af boliger i
udsatte almene boligområder.
Til nr. 7 og 8
Det foreslås at bevare lovens § 80 f, jf.
lovforslagets § 1, nr. 10, vedrørende nettoprovenuet
ved salg af almene boliger efter kapitel 5 a som led i opremsningen
af Landsbyggefondens indtægter. Det kommer herved fortsat til
at fremgå af lovens kapitel 6 om Landsbyggefonden, at dette
nettoprovenu indgår som en del af fondens indtægter.
Der er således ikke tale om nogen
realitetsændring.
Troels Christensen (V) nfmd. Louise Schack Elholm (V) Mads
Rørvig (V) Eyvind Vesselbo (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anita Knakkergaard (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Daniel Rugholm
(KF) Naser Khader (KF) Yildiz Akdogan (S) Bjarne Laustsen (S)
René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Nanna
Westerby (SF) fmd. Astrid Krag
(SF) Jørgen Poulsen (RV) Frank Aaen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 186
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra socialministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Supplerende høringssvar og
høringsnotat, fra socialministeren |
4 | Materiale modtaget i forbindelse med
teknisk gennemgang af lovforslaget, fra socialministeren |
5 | Ændringsforslag fra
socialministeren |
6 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 186
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om forventede overgangsperioder fra
balanceleje til leje efter hhv. lejeloven og boligreguleringsloven,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om ministeren vil yde lovteknisk
bistand til et ændringsforslag, som indebærer en
fjernelse af salgsordningen for almene boliger i ikkeudsatte
boligområder, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. , om ministeren vil udvide
evalueringen til, at det også vurderes, hvordan de udsatte
boligområder påvirkes af salgsordningen, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvordan ministeren vurderer at
salg af få boliger vil påvirke omkostningerne for
boligafdelingerne og dermed de øvrige lejeres husleje, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvorfor salgsordningen er
indrettet sådan, at hvis der er overskud, så tager
staten overskuddet, men hvis der er underskud, dækkes det som
udgangspunkt af lejerne, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om regeringens definition af termen
helhedsplan, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om, hvilke fordele og ulemper der er
ved beboerdemo?kra?tisk? in?dflydelse i den almene sektor i forhold
til indflydelse via en beboerrepræsentation i forbindelse med
private udlejningsboliger, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |