Skriftlig fremsættelse (6. april
2011)
Socialministeren (Benedikte Kiær)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
(Bedre vilkår for private leverandører af tilbud efter
serviceloven)
(Lovforslag nr. L 185)
Lovforslaget er et led i arbejdet på at skabe bedre
vilkår for private leverandører på det sociale
område.
Ifølge Udbudsrådets analyse af barrierer for
konkurrenceudsættelse i den offentlige sektor af 22. januar
2010 er indikatoren for konkurrenceudsættelse (IKU) lavere
på sundheds- og socialområdet end på andre
forvaltningsområder. På en workshop, hvor bl.a. private
aktører deltog, om barrierer for private virksomheder
på det sociale område, blev der peget på, at der
eksisterer regler på socialområdet, som opfattes som en
barriere. Det henvistes konkret til retssikkerhedslovens § 43
(stk.1) om overdragelse af opgaver til private aktører og
håndtering af disses formue.
En række erhvervsorganisationer har derudover rejst
kritik af bestemmelsen ud fra en antagelse om, at den hindrer
fortjeneste ved udførelse af opgaver på det sociale
område. Der skønnes derfor at være behov for at
gøre regelsættet klarere.
Bestemmelsen indebærer, at der i forbindelse med
indgåelse af længerevarende driftsaftaler på det
sociale område skal tages stilling til, hvad der skal ske med
evt. formue, som opstår pga. aftalens vilkår.
Bestemmelsen sigter mod aftaler, som ikke er indgået på
forretningsmæssige vilkår, og hvor der fx er tale om at
afdrage lån på fast ejendom eller lignende.
Bestemmelsen fastlægger ikke, hvad der skal ske med midlerne,
men indeholder kun en pligt til, at kommunen sørger for, at
der er taget stilling til, om evt. formueophobning fx skal sikres
ved pant i forbindelse med indgåelse af aftalen og
tilbageføres til kommunen, hvis institutionen ophører
med at drive den pågældende sociale virksomhed.
Det er - ifølge bemærkningerne til loven - ikke
intentionen, at bestemmelsen skal være til hinder for, at
private leverandører kan opnå en fortjeneste ved
driften, men da reglen er blevet fortolket sådan, har den
bidraget til en vis tilbageholdenhed med at gå ind på
markedet blandt potentielle private leverandører.
Med dette lovforslag foreslås det at ophæve
retssikkerhedslovens § 43, stk. 1. Dette vil gøre
regelsættet klarere mht. muligheden for at oppebære en
fortjeneste for private leverandører på det sociale
område og forventes at kunne medvirke til at reducere
tilbageholdenheden hos en række private leverandører
med at gå ind på dette marked.
Ophævelsen af retssikkerhedslovens § 43, stk. 1,
ændrer ikke på, at en kommune eller region fortsat vil
kunne indgå evt. fornødne aftaler om stillingtagen til
utilsigtet formueophobning.
Lovforslaget ændrer ikke reglerne om godkendelse og
tilsyn, men forslaget vil skulle ses i sammenhæng med en
generel gennemgang og revision af de gældende regler om
godkendelse af og tilsyn med tilbud på det sociale
område, som er under forberedelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.