Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 19. maj 2011
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2011 og var til 1.
behandling den 29. april 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og socialministeren sendte den
16. marts 2011 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag
232. Den 6. april 2011 sendte socialministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til
socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål til socialministeren
og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og KD) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget, da den primære hensigt er at
lette adgangen til at gøre forretning på sociale
opgaver. Hensigten med, at samfundet sætter ind med sociale
foranstaltninger, er først og fremmest at række en
hjælpende hånd til mennesker i en trængt
situation. Socialdemokratiet har intet imod, at private
aktører løser en del af disse opgaver, men det
må sikres, at kvaliteten og fagligheden i tilbuddene er det
vigtigste. Stillingtagen skal ske gennemsigtigt og åbent,
så skatteydernes oparbejdede værdier behandles med
respekt og efter ensartede retningslinjer. Socialdemokratiet mener
ikke, at lovforslaget bidrager til, at der opnås bedre
faglighed eller kvalitet på området, og kan på
den baggrund ikke støtte forslaget.
Et andet mindretal i udvalget (RV)
vil ved 3. behandling af lovforslaget stemme hverken for eller imod
lovforslaget.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Anne-Mette Winther Christiansen
(V) Erling Bonnesen (V) nfmd.
Louise Schack Elholm (V) Sophie Løhde (V) Martin Henriksen
(DF) fmd. Tina Petersen (DF)
René Christensen (DF) Vivi Kier (KF) Per Ørum
Jørgensen (KD) Mette Frederiksen (S) Orla Hav (S) Julie
Skovsby (S) Lise von Seelen (S) Özlem Sara Cekic (SF) Astrid
Krag (SF) Anne Marie Geisler Andersen (RV) Line Barfod (EL)
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 185
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra socialministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 185
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for, hvilke »misforståelser« der forekommer i
forbindelse med L 185 i sin nuværende form, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for årsagerne til ønsket om at ændre loven, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for termerne »aftaler på forretningsmæssige
vilkår« og »ikke forretningsmæssige
vilkår« m.v., til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvordan ministeren fremover vil
sikre, at offentlige midler bliver anvendt til hjælp for et
menneske, der har behov herfor m.v., til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren kan uddybe, hvorfor
man ikke vælger at følge KL's høringssvar m.v.,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren kan uddybe, om der er
nogen substantiel forskel på lovforslagets indhold og det,
der ligger i KL's forslag m.v., til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvilke erhvervsorganisationer der
helt præcist er tale om i bemærkningerne til
lovforslaget m.v., til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for, hvilken forskel ophævelsen af § 43, stk. 1,
får af praktisk betydning m.v., til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. , om ministeren kan kommentere
Børne- og Kulturchefforeningens høringssvar m.v., til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. , om ministeren kan kommentere alle
de enkelte forslag fra Børne- og Kulturchefforeningen m.v.,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om ministeren kan oplyse, om
botilbud og opholdssteder er omfattet af § 43, stk. 1, m.v.,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. , om ministeren vil overføre
ændringerne til serviceloven, som foreslået af Dansk
Erhverv i deres høringssvar, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om ministeren vil stille krav om
årsrapport, som foreslået af Dansk Erhverv, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. , om ministeren kan kommentere Dansk
Erhvervs forslag om en centralisering og standardisering af
både godkendelsesmyndighed og tilsyn, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
15 | Spm. , om ministeren kan kommentere
uklarheden i bemærkningerne til lovforslaget m.v., til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til socialministeren
og dennes svar herpå
Spørgsmål 1 til socialministeren og dennes svar
herpå er optrykt efter ønske fra V, S og KF.
Spørgsmål 2-4 til socialministeren og dennes svar
herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke
»misforståelser« der forekommer i forbindelse med
L 185 i sin nuværende form.
Svar:
Retssikkerhedslovens § 43, stk. 1, er formuleret,
så bestemmelsen efter sin ordlyd kan læses, som om den
omfatter alle situationer, hvor en kommune eller en region betaler
for at få udført opgaver efter den sociale lovgivning,
bortset fra drift af privatinstitutioner efter dagtilbudsloven og
levering af service og pleje i friplejeboliger.
Det fremgår imidlertid af bemærkningerne til den
oprindelige retssikkerhedslov, nr. 453 af 10. juni 1997, jf.
lovforslag L 228 af 16. april 1997, at det ikke har været
intentionen, at bestemmelsen skulle anvendes ved aftaler
indgået på almindelige forretningsmæssige
vilkår. Denne begrænsning i anvendelsen er ikke klart
kommet til udtryk i bestemmelsens formulering.
Som konsekvens af bestemmelsens meget brede formulering er den
af nogle fejlagtigt blevet læst sådan, at den
også omfatter aftaler indgået på almindelige
forretningsmæssige vilkår, og at den er til hinder for,
at private leverandører kan opnå en fortjeneste ved
driften. Denne misforståelse har bidraget til en vis
tilbageholdenhed med at gå ind på markedet blandt
potentielle private leverandører.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes redegøre for årsagerne til
ønsket om at ændre loven.
Svar:
Lovforslaget er et led i arbejdet på at skabe bedre
vilkår for private leverandører på det sociale
område.
Ifølge Udbudsrådets analyse af barrierer for
konkurrenceudsættelse i den offentlige sektor af 22. januar
2010 er indikatoren for konkurrenceudsættelse (IKU) lavere
på sundheds- og socialområdet end på andre
forvaltningsområder. På en workshop, hvor bl.a. private
aktører deltog, om barrierer for private virksomheder
på det sociale område, blev der peget på, at der
eksisterer regler på socialområdet, som opfattes som en
barriere. Det henvistes konkret til retssikkerhedslovens § 43
(stk.1) om overdragelse af opgaver til private aktører og
håndtering af disses formue.
En række erhvervsorganisationer har derudover rejst
kritik af bestemmelsen ud fra en fejlagtig antagelse om, at den
hindrer fortjeneste ved udførelse af opgaver på det
sociale område. Der skønnes derfor at være behov
for en præcisering af regelsættet.
Bestemmelsen indebærer, at der i forbindelse med
indgåelse af længerevarende driftsaftaler på det
sociale område skal tages stilling til, hvad der skal ske med
evt. formue, som opstår pga. aftalens vilkår.
Bestemmelsen sigter mod aftaler, som ikke er indgået på
forretningsmæssige vilkår, og hvor der fx er tale om at
afdrage lån på fast ejendom eller lignende.
Bestemmelsen fastlægger ikke, hvad der skal ske med midlerne,
men indeholder kun en pligt til, at kommunen sørger for, at
der er taget stilling til, om evt. formueophobning fx skal sikres
ved pant i forbindelse med indgåelse af aftalen og
tilbageføres til kommunen, hvis institutionen ophører
med at drive den pågældende sociale virksomhed.
Det er - ifølge bemærkningerne til loven - ikke
intentionen, at bestemmelsen skal være til hinder for, at
private leverandører kan opnå en fortjeneste ved
driften, men da reglen er blevet fortolket sådan, har den
bidraget til en vis tilbageholdenhed med at gå ind på
markedet blandt potentielle private leverandører.
Med lovforslaget er det foreslået at ophæve
retssikkerhedslovens § 43, stk. 1, for at fjerne den
nævnte fortolkningstvivl og dermed reducere
tilbageholdenheden hos en række private leverandører
med at gå ind på det sociale område. Der er behov
for at udnytte alle kræfter til at styrke
opgaveudførelsen på det sociale område.
Ophævelsen af retssikkerhedslovens § 43, stk. 1,
ændrer ikke på, at en kommune eller region, der
indgår længerevarende driftsaftaler på ikke
forretningsmæssige vilkår, vil kunne indgå evt.
fornødne aftaler om stillingtagen til utilsigtet
formueophobning.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes redegøre for termerne »aftaler
på forretningsmæssige vilkår« og
»ikke forretningsmæssige vilkår«, og for
på hvilken måde det påvirker samfundets pligt til
at drage omsorg for, at offentlige midler anvendes til deres
primære formål.
Svar:
Når der i lovforslagets bemærkninger er anvendt
udtrykket »aftaler på forretningsmæssige
vilkår« er der tænkt på aftaler, hvor
kommunen eller regionen højst betaler markedsprisen for
udførelsen af opgaven.
Ved »aftaler på ikke forretningsmæssige
vilkår« er der tænkt på aftaler, hvor
kommunen eller regionen afholder udgifter ved driften af et tilbud,
som ligger ud over markedsprisen, fx udgifter vedrørende
afdrag og renter på fast ejendom eller inventar. Aftaler
på ikke forretningsmæssige vilkår kan kun
indgås med selvejende institutioner, idet der ellers vil
være tale om ulovlig støtte til
erhvervsvirksomhed.
Når en aftale er indgået på
forretningsmæssige vilkår, hvor det højst er
markedsprisen, der betales for udførelsen af opgaven, er der
tale om en almindelig vurdering af pris og kvalitet, når
kommuner og regioner skal drage omsorg for, at de offentlige midler
anvendes til deres formål.
Når en aftale ikke er indgået på
forretningsmæssige vilkår, og der er tale om betalinger
fra kommunen eller regionen ud over markedsprisen, kan der efter
omstændighederne være behov for, at kommunen/regionen
tager stilling til, om aftalen skal indeholde bestemmelser om,
hvorledes der skal forholdes med formue, som kan opstå i
denne forbindelse, for at sikre, at en eventuel formueophobning
anvendes i overensstemmelse med formålet med de
pågældende offentlige midler.
Spørgsmål 4:
Hvordan vil ministeren fremover sikre, at offentlige midler
bliver anvendt til hjælp for et menneske, der har behov
herfor og opfylder kriterierne for denne hjælp.
Svar:
Det følger af servicelovens § 148, at den
kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse om hjælp
til en konkret borger, skal føre løbende tilsyn med,
at den pågældende ydelse, som der betales for,
også leveres til borgeren, og at den fortsat opfylder
borgerens behov.