Fremsat den 31. marts 2011 af
fødevareministeren (Henrik Høegh)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr
(Ekstra
sundhedsrådgivningsbesøg i problembesætninger,
påbud om supplerende veterinærfaglig vurdering,
reduktion af maksimal belægningsgrad i svinebesætninger
med højt antibiotikaforbrug m.v.)
§ 1
I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 401 af 21. april
2010 og senest ved § 1 i lov nr. 1544 af 21. december
2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 34 a, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.: »Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om op- og nedrykning i
rådgivningskategorier for besætninger, for hvilke der
er indgået sundhedsrådgivningsaftale.«
2.
Efter § 34 a indsættes:
Ȥ 34
b. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
meddele påbud om en supplerende veterinærfaglig
vurdering med henblik på nedbringelse af antibiotikaforbruget
i en svinebesætning til under fastsatte
grænseværdier.
Stk. 2. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler om supplerende
veterinærfaglig vurdering, herunder om at dyrlæger med
de fornødne veterinærfaglige kvalifikationer kan
godkendes af Fødevarestyrelsen til at foretage supplerende
veterinærfaglig vurdering.
§ 34
c. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
meddele påbud om reduktion af den maksimale
belægningsgrad i en svinebesætning, for hvilken der er
eller skulle være indgået aftale om
sundhedsrådgivning, jf. § 34 a, hvis
antibiotikaforbruget - efter at den ansvarlige for
besætningen både har modtaget påbud om at
reducere antibiotikaforbruget til under de fastsatte
grænseværdier og påbud om skærpet tilsyn
-
1) fortsat
overskrider grænseværdierne, eller
2) inden for 12
måneder fra udløbet af påbuddet om skærpet
tilsyn igen overskrider grænseværdierne.
Stk. 2. Et
påbud om reduktion af den maksimale belægningsgrad, jf.
stk. 1, er gældende, indtil antibiotikaforbruget
målt som et gennemsnit over 9 måneder er reduceret til
under de fastsatte grænseværdier.
Stk. 3. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler om reduktion af den
maksimale belægningsgrad i svinebesætninger, jf.
stk. 1.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvist i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Ekstra
sundhedsrådgivningsbesøg i
problembesætninger | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | | 3.2. | Påbud om supplerende
veterinærfaglig vurdering | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | | 3.3. | Reduktion af maksimal belægningsgrad
i svinebesætninger med højt antibiotikaforbrug
(»Rødt kort«) | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget tager for det første sigte på at
fastsætte, hvorledes overskridelse af
grænseværdier for dødelighed og
antibiotikaforbrug skal indgå i konceptet for obligatorisk
sundhedsrådgivning og således have betydning for,
hvilken rådgivningskategori en besætning placeres i.
Dette indebærer en udvidelse af den nuværende ordning,
hvor kun bøder og domme for overtrædelse af visse
regler på dyrevelfærds- og dyresundhedsområdet er
afgørende for placering i de forskellige
rådgivningskategorier.
Endvidere foreslås en hjemmel til at påbyde den
besætningsansvarlige, dvs. besætningsejeren eller
dennes repræsentant, supplerende veterinærfaglig
vurdering med henblik på nedbringelse af antibiotikaforbruget
i svinebesætninger til under fastsatte
grænseværdier og hjemmel til at fastsætte
nærmere regler herom.
Endelig har lovforslaget til formål at tilvejebringe
hjemmel til, at fødevareministeren med henblik på at
nedbringe antibiotikaforbruget i en svinebesætning kan
meddele påbud om reduktion af den maksimale
belægningsgrad i en svinebesætning, for hvilken der er
eller skulle være indgået aftale om
sundhedsrådgivning, hvis den ansvarlige for besætningen
ikke inden for en nærmere angivet tidsfrist har formået
at bringe antibiotikaforbruget i besætningen ned under den
fastsatte grænseværdi, samt at tilvejebringe hjemmel
til, at ministeren kan fastsætte nærmere regler om
reduktion af den maksimale belægningsgrad i
svinebesætninger.
2. Baggrund
Som led i udmøntningen af veterinærforliget fra
2008 er der fra 1. juli 2010 etableret en incitamentsstruktur, der
indebærer, at kvæg- og svinebesætninger med
sundhedsrådgivningsaftale rubriceres i forskellige
rådgivningskategorier (»landmandspraksis«), og at
antallet af sundhedsrådgivningsbesøg udført af
den praktiserende dyrlæge og sandsynligheden for offentlig
kontrol er større i den laveste kategori end i den
højeste. Indplacering af besætninger i de forskellige
rådgivningskategorier er afhængig af de sanktioner
(bøder og domme), som den ansvarlige for besætningen
har fået for overtrædelse af lovgivning om
dyrevelfærd, dyresundhed eller anvendelse af lægemidler
til dyr. Desuden kan en besætning, for hvilken der for
første gang indgås sundhedsrådgivningsaftale,
opnå oprykning til den højeste kategori på
baggrund af en dyrlægeerklæring, hvis besætningen
opfylder en række betingelser, herunder at besætningen
ikke overskrider grænseværdier for antibiotikaforbrug
og dødelighed. Samtidig blev det besluttet, at
besætninger, der overskrider en nærmere fastsat
grænseværdi for henholdsvis dødelighed og
antibiotikaforbrug, vil få »høj risiko«
(50 pct.) for offentlig velfærdskontrol.
I perioden 2001-2009 har det veterinære forbrug af
antibiotika været konstant stigende. Stigningen udgjorde i
perioden ca. 45 pct. Godt 80 pct. af det veterinære forbrug
af antibiotika anvendes i svineproduktionen.
Det er almindeligt accepteret, at en stigning i forbruget af
antibiotika fører til en øget forekomst af bakteriel
resistens mod de anvendte antibiotika. Resistens mod antibiotika
kan derfor gøre det vanskeligt på sigt at behandle
visse infektioner hos mennesker og dyr.
Det er ligeledes almindeligt accepteret, at data om
dødelighed kan anvendes som indikator for sundhedstilstanden
og dyrevelfærden i en besætning, og der er bl.a. i
landbrugserhvervet fokus på at nedbringe
dødeligheden.
Partierne bag veterinærforliget fra august 2008 (Venstre,
Konservative, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre) blev den
13. oktober 2010 enige om, at højt antibiotikaforbrug og
høj dødelighed løbende skal have konsekvens
for, hvilken rådgivningskategori besætningen placeres
i, og således for antallet af obligatoriske
sundhedsrådgivningsbesøg og offentlig
velfærdskontrol i besætningen. Forligspartierne er
desuden enige om, at grænseværdierne for
dødelighed og antibiotikaforbrug skal revideres
årligt, så kontrollen og sundhedsrådgivningen
hele tiden målrettes i forhold til den procentdel af
besætningerne, der har de største problemer med
dødelighed og medicinforbrug (dynamiske
grænseværdier).
Målsætningerne er, at antibiotikaforbruget skal
falde med mindst 10 pct. frem mod 2013 sammenlignet med 2009, og at
grænseværdien for dødelighed hos søer
skal nedsættes til højest 20 pct. i 2012 og til
højest 16 pct. i 2013. Dette skal ske ved at målrette
indsatsen mod de besætninger, som har de største
udfordringer på området.
Lovforslaget har til formål at implementere
ovennævnte aftale af 13. oktober 2010 samt andre initiativer
med henblik på at opfylde målsætningerne om at
nedbringe antibiotikaforbruget og dødeligheden.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Ekstra
sundhedsrådgivningsbesøg i
problembesætninger
3.1.1. Gældende ret
Med lov nr. 401 af 21. april 2010 om ændring af lov om
dyrlæger og lov om hold af dyr (Obligatorisk
sundhedsrådgivning m.v.) blev der i § 34 a,
stk. 1, i lov om hold af dyr indført hjemmel til, at
fødevareministeren kan fastsætte regler om
obligatorisk sundhedsrådgivning i større kvæg-
og svinebesætninger.
Af bemærkningerne til lovforslaget (Folketingssamling
2009/10 L 85) fremgår bl.a., at der i den nye ordning med
obligatorisk sundhedsrådgivning skal indbygges en
incitamentsstruktur, og at besætninger med
rådgivningsaftale i henhold til de bekendtgørelser,
der udstedes i medfør af § 34 a i lov om hold af
dyr, vil blive rubriceret efter graden af
»landmandspraksis« og inddelt i tre kategorier:
- God
Landmandspraksis
- Tilfredsstillende
Landmandspraksis
- Mindre God
Landmandspraksis.
Endvidere er det anført i bemærkningerne til
lovforslaget, at besætninger i »Mindre God
Landmandspraksis«, der har modtaget sanktioner (bøde
eller dom) for overtrædelser i forhold til dyrevelfærd,
sundhed og medicin skal have flere rådgivningsbesøg
end andre besætninger.
Derudover fremgår det af bemærkningerne, at alle
besætninger som udgangspunkt starter i kategorien
»Tilfredsstillende Landmandspraksis«, og at en
besætning, der på baggrund af en sanktion bliver
nedgraderet til »Mindre God Landmandspraksis«, efter 1
år uden nye sanktioner igen kan avancere til kategorien
»Tilfredsstillende Landmandspraksis« for efter endnu et
år uden sanktioner at avancere til kategorien »God
Landmandspraksis«.
Endelig er det anført i lovforslagets bemærkninger,
at en hurtigere opgradering fra »Tilfredsstillende
Landmandspraksis« til »God Landmandspraksis« kan
opnås på baggrund af en erklæring fra den
rådgivende dyrlæge.
Hjemlen i § 34 a, stk. 1, er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 786 af 25. juni 2010 om
sundhedsrådgivningsaftaler for kvægbesætninger
med senere ændringer og i bekendtgørelse nr. 787 af
25. juni 2010 om sundhedsrådgivningsaftaler for
svinebesætninger med senere ændringer.
Bekendtgørelserne er udformet sådan, at den
besætningsansvarlige kan vælge mellem forskellige
modeller for sundhedsrådgivningsaftaler. For
svinebesætninger kan der således udover det
obligatoriske basismodul vælges et tilvalgsmodul, mens der
for kvægbesætninger foruden det obligatoriske
basismodul kan vælges mellem to forskellige tilvalgsmoduler.
Den valgte model er afgørende for antallet af årlige
sundhedsrådgivningsbesøg og har betydning for, i
hvilket omfang den besætningsansvarlige selv må give
medicin til dyrene.
Som led i udmøntningen af Veterinærforliget har
Fødevarestyrelsen sat fokus på en særlig gruppe
besætninger, der vil få væsentlig forøget
risiko for at blive udtaget til den offentlige
velfærdskontrol. Denne gruppe betegnes »50 pct.
kontrollen«. Hvor besætninger i kategorien »God
Landmandspraksis« vil have op til 5 pct. risiko for at blive
udtaget til velfærdskontrol, og besætninger i
»Tilfredsstillende Landmandspraksis« vil have mere end
5 pct. risiko, vil besætninger i »Mindre God
Landmandspraksis« blive indplaceret i 50 pct.-gruppen
og have op mod 50 pct. årlig risiko for at blive udpeget
til velfærdskontrollen.
Det samme vil gøre sig gældende for
besætninger, hvor grænseværdier overskrides i
forbindelse med Fødevarestyrelsens overvågning af
nøgletal for medicinforbruget og dødeligheden.
Også disse besætninger vil overføres til 50
pct.-kontrolpuljen.
Endelig er det planen, at der på sigt indføjes
andre elementer i grænseværdikonceptet. Det kunne
f.eks. være »skuldersår«, hvor
svinebesætninger, der får påbud om handlingsplan
om skuldersår fra Fødevarestyrelsen, vil blive
overført til »50 pct. kontrollen« og derfor
få op til 50 pct. risiko for at blive udtaget til offentlig
velfærdskontrol. Regler om skuldersår er under
udarbejdelse i Justitsministeriet.
Antibiotikagrænseværdier for 2010 og 2011 er fastsat
i bekendtgørelse nr. 1319 af 1. december 2010 om
særlige foranstaltninger til nedbringelse af
antibiotikaforbruget i svinebesætninger, mens
grænseværdier for dødelighed vil blive indsat i
bekendtgørelserne om sundhedsrådgivning i
kvægbesætninger og svinebesætninger.
Grænseværdierne forudsættes løbende at
blive revideret og vil blive fastsat i samarbejde med bl.a.
universiteter, Landbrug & Fødevarer, Den Danske
Dyrlægeforening og Fødevarestyrelsen.
3.1.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Ved aftale af 13. oktober 2010 i veterinærforligskredsen
var der enighed om, at højt antibiotikaforbrug og høj
dødelighed løbende skal have konsekvens for, hvilken
rådgivningskategori en besætning placeres i, og
således for antallet af obligatoriske
sundhedsrådgivningsbesøg og offentlig
velfærdskontrol i besætningen.
Samtidig er det aftalt, at betegnelserne for de obligatoriske
sundhedsrådgivningskategorier ændres, da de tidligere
betegnelser, jf. de bekendtgørelser, der udstedes i
medfør af § 34 a i lov om hold af dyr, kan
være misvisende. Hensigten med betegnelserne er at signalere,
at indsatsen i det nye kontrolkoncept målrettes de
besætninger, der har de største dyrevelfærds- og
dyresundhedsproblemer, og betegnelserne vil derfor fremover og
indtil videre være:
- Almindelig
rådgivning (i stedet for God Landmandspraksis).
- Ekstra
rådgivning (i stedet for Tilfredsstillende
Landmandspraksis).
- Skærpet
rådgivning (i stedet for Mindre god Landmandspraksis).
Som hidtil starter alle besætninger som udgangspunkt i den
mellemste kategori, som betegnes »Ekstra
rådgivning«.
Med henblik på at nedbringe antibiotikaforbruget og
dødeligheden i besætningerne er det i første
række hensigten at benytte den foreslåede bemyndigelse
i § 34 a, stk. 1, 2. pkt., til at fastsætte
regler om, at overskridelse af grænseværdier for
dødelighed og antibiotikaforbrug skal medføre
placering i kategorien »Skærpet rådgivning«
med flest sundhedsrådgivningsbesøg.
Fødevareministeriet har til hensigt at ændre de
gældende bekendtgørelser om
sundhedsrådgivningsaftaler for henholdsvis svine- og
kvægbesætninger således, at besætninger,
der overskrider en eller flere af de fastsatte
grænseværdier, placeres i kategorien
»Skærpet rådgivning«, hvorfra oprykning til
»Ekstra rådgivning« kan ske, når
besætningen i et år har holdt sig under
grænseværdierne uden at have modtaget bøde eller
dom for overtrædelse af dyreværnslovgivningen eller
regler om medicinhåndtering eller dyresundhed. Efter
yderligere et år med dødelighed og antibiotikaforbrug
under grænseværdierne, og under forudsætning af
at besætningen ikke er sanktioneret, kan besætningen
rykke op i kategorien »Almindelig
rådgivning«.
Konsekvensen af at være placeret i de forskellige
kategorier vil være uændret i forhold til de
gældende bekendtgørelser om sundhedsrådgivning,
dvs. at besætninger i kategorien »Skærpet
rådgivning« og »Ekstra rådgivning«
skal have flere rådgivningsbesøg og vil have
større risiko for offentlig dyrevelfærdskontrol end
besætninger i kategorien »Almindelig
rådgivning«.
For besætninger udelukkende med slagtesvin i tilvalgsmodul
indebærer en nedrykning fra »Almindelig
rådgivning« til »Skærpet
rådgivning«, at antallet af
rådgivningsbesøg stiger fra 4 til 6 besøg, mens
konsekvensen for en besætning med søer og/eller
smågrise bliver, at antallet af rådgivningsbesøg
stiger fra 9 til 12.
For de store kvægbesætninger med flere end 250
køer i tilvalgsmodul 2 vil en nedrykning i
rådgivningskategori imidlertid få den konsekvens, at
besøgsfrekvensen kommer til at stige markant i forhold til
stigningen for svinebesætninger og mindre
kvægbesætninger. Således vil antallet af
rådgivningsbesøg blive fordoblet fra 26 til 52
besøg, selvom nedrykningen ikke er begrundet i sanktioner
med bøde eller dom, men udelukkende overskridelse af en
grænseværdi. Kvægbesætninger med mellem
50-250 køer i tilvalgsmodul 2 stiger tilsvarende kun fra 18
til 26 rådgivningsbesøg.
Fødevareministeriet agter på den baggrund at
justere konceptet for antal rådgivningsbesøg i de
store kvægbesætninger i tilvalgsmodul 2, så
antallet af rådgivningsbesøg i
kvægbesætninger med flere end 250 køer i
tilvalgsmodul 2 ved nedrykning fra »Almindelig
rådgivning« til »Skærpet
rådgivning«/»Ekstra rådgivning« som
følge af overskridelse af en grænseværdi kun
skal stige fra 26 til 35 rådgivningsbesøg. Antallet af
rådgivningsbesøg ved overskridelse af en
grænseværdi for mindre kvægbesætninger og
alle typer af svinebesætninger berøres ikke af den
skitserede justering.
Antallet af rådgivningsbesøg på grund af
nedrykning i rådgivningskategori som følge af dom
eller bøde berøres ikke af den skitserede justering.
Grænseværdierne for antibiotikaforbrug og
dødelighed forudsættes revideret årligt,
så kontrol- og sundhedsrådgivningskonceptet
løbende målrettes den andel af besætningerne,
der har de største udfordringer med dødelighed og
antibiotikaforbrug.
Regler om at lade antibiotikaforbrug og dødelighed
indgå i konceptet for obligatorisk sundhedsrådgivning
forventes indarbejdet i bekendtgørelserne om
sundhedsrådgivningsaftaler for henholdsvis svine- og
kvægbesætninger ultimo 2011.
Af hensyn til dyrlægens mulighed for at målrette sin
rådgivning forventes indført en ordning, hvorefter
Fødevarestyrelsen kan videregive oplysninger til den
dyrlæge, som den ansvarlige for en besætning har
indgået sundhedsrådgivningsaftale med, om en
besætnings rådgivningskategori, medicinforbrug,
dødelighed, påbud og forbud vedrørende
overskridelse af grænseværdier udstedt i medfør
af lov om hold af dyr eller regler udstedt i medfør heraf.
En sådan ordning vurderes at være i overensstemmelse
med § 6, stk. 1, i lov nr. 429 af 31. maj 2000 om
behandling af personoplysninger med senere ændringer samt
forvaltningslovens § 27, stk. 1.
3.2. Påbud om supplerende
veterinærfaglig vurdering
3.2.1. Gældende ret
Der er med virkning fra 3. december 2010 introduceret et samlet
koncept for, hvordan det stigende antibiotikaforbrug i
svinebesætninger reduceres, og hvordan
målsætningen om ved udgangen af 2013 at have nedbragt
antibiotikaforbruget med 10 pct. i forhold til 2009 opfyldes.
Dette koncept er udmøntet i bekendtgørelse nr.
1319 af 1. december 2010 om særlige foranstaltninger til
nedbringelse af antibiotikaforbruget i svinebesætninger. Heri
er der fastsat grænseværdier for antibiotikaforbruget
for de tre gængse aldersgrupper af dyr i svineproduktionen
(»fravænningsgrise«, »slagtesvin« og
»søer«). Bekendtgørelsen vedrører
svinebesætninger, for hvilke der er indgået aftale om
sundhedsrådgivning. Antibiotikaforbruget opgøres ud
fra registreringer i VetStat som et gennemsnit over 9
måneder. Hver måned foretages via VetStat en
automatiseret udpegning af de svinebesætninger, der ligger
over de fastsatte grænseværdier.
»Gult kort
antibiotika«
På baggrund af udpegningsresultaterne udsender
Fødevarestyrelsen til hver svineproducent, der ligger over
grænseværdierne, et brev (partshøring), hvori
producenten informeres om udpegningen på baggrund af antal
dyr og antibiotikaforbrug samt informeres om, at
Fødevarestyrelsen agter at udstede et påbud om
nedbringelse af antibiotikaforbruget. Producenten anmodes i
høringen om at fremkomme med relevante indsigelser,
hvorefter Fødevarestyrelsen vil afgøre sagen enten
ved at udstede påbuddet eller ved at undlade at udstede et
påbud - alt afhængig af sagens faktiske grundlag,
herunder producentens bemærkninger.
Fremkommer producenten ikke med relevante indsigelser inden for
en nærmere angivet frist, påbydes producenten at
reducere antibiotikaforbruget til under grænseværdierne
senest 9 måneder efter påbuddets datering (»Gult
kort antibiotika«). Samtidig kan producenten meddeles forbud
mod at opbevare eller anvende antibiotikaholdige lægemidler i
besætningen, hvis det pågældende lægemiddel
er genordineret mere end én gang og er bestemt til
opblanding i foder eller vand. Det nævnte forbud er
nødvendigt for at hindre, at indkøb af et
større lager af antibiotika skjuler et højt forbrug i
en periode. Uanset om producenten straks reducerer sit forbrug til
under grænseværdierne, fastholdes såvel
påbuddet som forbuddet i 9 måneder fra dets datering.
Der forudsættes dog indført en overgangsordning i
foråret 2011, der skal sikre, at alle, der er meddelt eller
bliver meddelt påbud om at reducere antibiotikaforbruget til
under grænseværdierne (»gult kort
antibiotika«) på baggrund af et antibiotikaforbrug, der
helt eller delvist ligger forud for den 3. december 2010, hvor
bekendtgørelse nr. 1319 af 1. december 2010 om særlige
foranstaltninger til nedbringelse af antibiotikaforbruget i
svinebesætninger trådte i kraft, ved henvendelse til
Fødevarestyrelsen kan få påbuddet bragt til
ophør tidligere end 9 måneder fra påbuddets
datering. Dette vil forudsætte, at den pågældende
producent kan påvise, at antibiotikaforbruget i
besætningen opgjort som et gennemsnit over 9 måneder er
bragt ned under grænseværdierne før den dato,
der er angivet i påbuddet. Det gebyr, der betales for
påbuddet, påvirkes ikke af overgangsordningen.
I løbet af påbudsperioden kan der foretages et
opfølgende kontrolbesøg. Formålet med
kontrolbesøget er dels at sikre, at forbuddet mod brug af
genordinerede antibiotika efterleves, dels at sikre, at en
reduktion af forbruget af antibiotika ikke sker på bekostning
af dyrevelfærden i besætningen. Kontrolbesøget
skal også sikre, at producenter ikke vælger at reducere
koncentrationen af antibiotika i foderet med deraf
følgende risiko for suboptimal behandling
(vækstfremmervirkning) og derfor risiko for udvikling af
resistens.
Ved udløbet af påbuddet vurderes ud fra data i
VetStat og Det Centrale HusdyrbrugsRegister (CHR), om forbruget er
reduceret til under grænseværdierne. Er det sket,
foretages ikke yderligere.
Et påbud om at reducere antibiotikaforbruget til under
grænseværdierne (»Gult kort antibiotika«)
har hjemmel i § 63 i lov om hold af dyr, hvorefter
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri meddeler de
påbud, der anses nødvendige for at sikre overholdelsen
af loven eller regler fastsat i medfør af loven og
EU-forordninger.
Påbud om
»skærpet tilsyn«
Bekendtgørelse nr. 1319 af 1. december 2010 om
særlige foranstaltninger til nedbringelse af
antibiotikaforbruget i svinebesætninger indeholder en
bestemmelse om, at Fødevarestyrelsen kan meddele den
ansvarlige for en besætning, dvs. besætningsejeren
eller dennes repræsentant, påbud om straks at få
foretaget en supplerende veterinærfaglig vurdering med
henblik på at nedbringe antibiotikaforbruget, og om at bringe
antibiotikaforbruget ned under de overskredne
grænseværdier senest 9 måneder efter
påbuddets datering (»skærpet tilsyn«).
Forudsætningen for meddelelse af sådanne påbud
er, at antibiotikaforbruget efter forløbet af 9
måneder fra et meddelt »gult kort antibiotika«
ikke er bragt ned under grænseværdierne, eller at
antibiotikaforbruget efter et meddelt »gult kort
antibiotika« har været bragt ned under
grænseværdierne, men inden for 12 måneder fra det
gule korts udløb på ny overskrider en eller flere af
de gældende grænseværdier.
3.2.2.
Fødevareministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
Der kan sås tvivl om, hvorvidt muligheden for at meddele
påbud om en supplerende veterinærfaglig vurdering er
indeholdt i den generelle påbudshjemmel i § 63 i
lov om hold af dyr. Fødevareministeriet finder det derfor
hensigtsmæssigt, at der indføres en særskilt
hjemmel til, at der kan meddeles påbud om en supplerende
veterinærfaglig vurdering.
De eksisterende regler om påbud om supplerende
veterinærfaglig vurdering i bekendtgørelse nr. 1319 af
1. december 2010 om særlige foranstaltninger til nedbringelse
af antibiotikaforbruget i svinebesætninger har endnu ikke
været anvendt, da det i henhold til bekendtgørelsen er
en forudsætning for at meddele sådanne påbud, at
den ansvarlige for besætningen forinden er blevet
påbudt at bringe sit antibiotikaforbrug ned under
grænseværdierne (»gult kort antibiotika«),
og at denne reduktion ikke er sket senest 9 måneder efter
tildelingen af det gule kort, eller at antibiotikaforbruget efter
et meddelt »gult kort antibiotika« har været
bragt ned under grænseværdierne, men inden 12
måneder fra det gule korts udløb på ny
overskrider en eller flere af de fastsatte
grænseværdier. De første påbud om at
bringe antibiotikaforbruget ned under grænseværdierne
(»gult kort antibiotika«) blev meddelt ultimo december
2010, og bestemmelsen om skærpet tilsyn, herunder supplerende
veterinærfaglig vurdering, vil ikke blive anvendt i praksis,
før loven indeholder særskilt hjemmel hertil.
Formålet med den supplerende veterinærfaglige
vurdering er, at en anden dyrlæge end
besætningsdyrlægen med indsigt i svineproduktion
foretager en gennemgang af besætningens sundhedsforhold,
management mv. med henblik på at udarbejde en ny, samlet
handlingsplan, hvis elementer kan nedbringe antibiotikaforbruget
til under grænseværdierne.
For at sikre at en ny, samlet handlingsplan på grundlag af
et påbud om skærpet tilsyn udarbejdes af en
dyrlæge med de nødvendige faglige kvalifikationer,
vurderer Fødevareministeriet, at der foruden hjemmel til at
påbyde supplerende veterinærfaglig vurdering er behov
for en hjemmel i lov om hold af dyr, der giver
fødevareministeren mulighed for at fastsætte
nærmere regler om supplerende veterinærfaglig
vurdering, herunder om at dyrlæger med de fornødne
veterinærfaglige kvalifikationer, som ikke har vedtaget
bøde eller er dømt for overtrædelse af
medicinregler, kan godkendes af Fødevarestyrelsen til at
foretage supplerende veterinærfaglig vurdering.
I § 52 a i fødevareloven, jf. lov nr. 110 af
26. februar 2008, findes en parallel bestemmelse, hvorefter
fødevareministeren kan meddele fødevarevirksomheder
påbud om indhentelse af bistand fra en rådgiver med
henblik på at sikre overholdelse af
fødevarelovgivningen. De nærmere regler er
udmøntet i bekendtgørelse nr. 121 af 15. februar 2008
om godkendelse af rådgivere på
fødevareområdet og bekendtgørelse nr. 122 af
15. februar 2008 om påbud om rådgivning og uddannelse
på fødevareområdet.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er
tilsvarende at skabe hjemmel til, at dyrlæger med de
fornødne veterinærfaglige kvalifikationer kan
godkendes til at give supplerende veterinærfaglig
rådgivning i forbindelse med påbud om skærpet
tilsyn med henblik på nedbringelse af antibiotikaforbruget.
Den besætningsansvarlige, der påbydes skærpet
tilsyn med henblik på at nedbringe antibiotikaforbruget til
under en eller flere grænseværdier, skal selv kunne
vælge den dyrlæge, han eller hun ønsker til at
udarbejde handlingsplanen. Det skal ske fra en liste over
dyrlæger, som Fødevarestyrelsen har godkendt
hertil.
3.3. Reduktion af maksimal
belægningsgrad i svinebesætninger med
højt antibiotikaforbrug (»Rødt kort«)
3.3.1. Gældende ret
Som beskrevet i pkt. 3.2.1. er der med virkning fra 3. december
2010 introduceret et samlet koncept for, hvordan det stigende
antibiotikaforbrug i svinebesætninger reduceres, og hvordan
målsætningen om ved udgangen af 2013 at have nedbragt
antibiotikaforbruget med 10 pct. i forhold til 2009 opfyldes.
Når de gældende regler om påbud om
nedbringelse af antibiotikaforbruget (»gult kort
antibiotika«) og de kommende regler om skærpet tilsyn,
herunder påbud om supplerende veterinærfaglig
vurdering, har været anvendt i problembesætningerne,
må det imidlertid forventes, at der fortsat vil kunne
være enkelte af de berørte svineproducenter, der ikke
med de anviste midler i handlingsplanen vil være i stand til
eller motiveret for at nedbringe antibiotikaforbruget til et
niveau, der ligger under den eller de fastsatte
grænseværdier.
Afhængig af forholdene i den konkrete besætning vil
Fødevarestyrelsen da kunne påbyde andre handlinger
eller undladelser, f.eks. vedrørende foder eller
ventilation, hvis dette anses for nødvendigt for at sikre
overholdelsen af reglerne om grænseværdier for
antibiotikaforbrug. Sådanne påbud kan udstedes med
hjemmel i den generelle påbudshjemmel i § 63 i lov
om hold af dyr, hvorefter ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri kan meddele de påbud og forbud, der anses for
nødvendige for at sikre overholdelsen af loven eller regler
fastsat i medfør af loven eller af Det Europæiske
Fællesskabs forordninger.
Der vil imidlertid efter konkret vurdering kunne være
behov for at påbyde en reduktion af belægningsgraden.
De gældende regler om belægningsgrader i
svinebesætninger er formuleret som arealkrav pr. gris eller
pr. kg. gris og fremgår for forskellige produktionsformer af
lov nr. 404 af 26. juni 1998 om indendørs hold af
drægtige søer og gylte, lov nr. 104 af 14. februar
2002 om indendørs hold af smågrise, avls- og
slagtesvin, lov nr. 173 af 19. marts 2001 om udendørs hold
af svin, bekendtgørelse nr. 642 af 25. juni 2008 om hold af
svin på friland og bekendtgørelse nr. 323 af 6. maj
2003 om beskyttelse af svin.
Efter § 30, stk. 1, i lov om hold af dyr kan
fødevareministeren for at udrydde, hindre, begrænse
eller imødegå risiko for udbredelse af zoonotiske
smitstoffer og en række alvorlige smitsomme husdyrsygdomme,
bl.a. fastsætte regler om og meddele påbud om
gennemførelse af særlige foranstaltninger. De
sygdomme, der er omfattet af denne adgang fremgår af
bekendtgørelse nr. 975 af 13. august 2010 om liste over
smitsomme sygdomme til lov om hold af dyr.
De sygdomme, der er omfattet af § 30 i lov om hold af
dyr, har ingen eller kun ubetydelig betydning for
antibiotikaforbruget i svinesektoren, der hovedsageligt skyldes
tarminfektion forårsaget af coli- eller lawsoniabakterier, og
der er ikke hjemmel i lov om hold af dyr til at pålægge
den besætningsansvarlige at nedbringe belægningsgraden
med henblik på at reducere antibiotikaforbruget i
besætningen på grund af de nævnte typer af
tarminfektioner.
3.3.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Fødevareministeriet finder, at der vil være et
behov for at kunne skride ind i forhold til belægningsgraden
(»Rødt kort«) i de formentlig få
tilfælde, hvor en svineproducent ikke formår eller
ønsker at reducere antibiotikaforbruget til under
grænseværdierne efter først at have modtaget et
påbud om at reducere sit antibiotikaforbrug til under
grænseværdierne inden 9 måneder (»gult kort
antibiotika«) og dernæst et påbud om supplerende
veterinærfaglig vurdering kombineret med et påbud om
nedbringelse af antibiotikaforbruget inden 5 måneder
(»skærpet tilsyn«).
Dette skyldes, at smittetryk og stressniveau i en sådan
problembesætning må formodes at være så
højt, at det er belægningsgraden, der har
væsentlig indflydelse på, at dyrene smittes med
behandlingskrævende infektioner, eller hvis producenten efter
en samlet produktionsøkonomisk vurdering ikke er motiveret
for at reducere besætningens antibiotikaforbrug, uagtet at
veterinærfaglige grunde ikke taler imod en reduktion. For at
sikre, at der også i sådanne tilfælde sker den
forudsatte reduktion i antibiotikaanvendelsen, er det derfor
nødvendigt at indføre hjemmel til at reducere
belægningsgraden.
Den generelle påbudshjemmel i § 63 i lov om hold
af dyr findes ikke at kunne benyttes som hjemmel for påbud om
reduktion af belægningsgraden i svinebesætninger, da
belægningsgraden, som nævnt i pkt. 3.3.1. , er
reguleret i en række love og bekendtgørelser.
Der foreslås derfor indført en hjemmel i lov om
hold af dyr, hvorefter fødevareministeren kan meddele
påbud om reduktion af den maksimale belægningsgrad i en
svinebesætning, for hvilken der er eller skulle være
indgået aftale om sundhedsrådgivning, hvis
antibiotikaforbruget - efter at den ansvarlige for
besætningen både har modtaget påbud om at
reducere antibiotikaforbruget til under grænseværdierne
(»gult kort antibiotika«) og påbud om
skærpet tilsyn - fortsat overskrider
grænseværdierne, eller inden for 12 måneder fra
udløbet af påbuddet om skærpet tilsyn igen
overskrider grænseværdierne.
Et påbud om at reducere belægningsgraden med henblik
på at nedbringe smittetryk og stressniveau i
besætningen skal gælde, indtil antibiotikaforbruget
målt som et rullende gennemsnit over 9 måneder er
reduceret til under grænseværdierne. Herefter kan
belægningsgraden igen øges. Hvis besætningen
inden for et år igen overskrider en eller flere af de
fastsatte grænseværdier for antibiotikaforbrug, vil den
igen kunne påbydes at nedbringe belægningsgraden.
Overskrides en eller flere grænseværdier efter
forløbet af mere end et år, vil besætningen
modtage »gult kort antibiotika«.
Der foreslås endvidere indført en hjemmel til, at
fødevareministeren kan fastsætte nærmere regler
om reduktion af den maksimale belægningsgrad i
ovennævnte svinebesætninger, herunder om at
besætninger, der modtager et påbud om reduktion af
belægningsgraden, vil være underlagt hyppig kontrol,
indtil antibiotikaforbruget er reduceret til under
grænseværdierne.
Fødevareministeriets forslag tager udgangspunkt i den
model for reduktion af belægningsgraden, som kendes fra lov
nr. 336 af 16. maj 2001 om slagtekyllinger med senere
ændringer. Denne lov varetager
dyrevelfærdsmæssige hensyn.
Efter § 12, stk. 1, i lov om slagtekyllinger, kan
fødevareregionerne meddele producenten påbud om at
nedsætte den maksimale belægningsgrad af
slagtekyllinger i et eller flere huse. Som udgangspunkt må
den maksimale belægningsgrad i et hus ikke på noget
tidspunkt overstige 33 kg levende vægt pr. m2 friareal, jf. lovens § 7, og
efter lovens § 12, stk. 2, kan producenten i
almindelighed ikke påbydes at nedsætte sin
belægning af slagtekyllinger til mindre end 25 kg levende
kylling pr. m2 gulvareal.
Fødevareministeriet forudsætter, at påbuddet
og den påbudte reduktionsgrad vil bero på en samlet
konkret vurdering af forholdene i den pågældende
problembesætning, herunder sundhedsstatus, designet af
stiadskillelser og gruppestørrelser. Det forudsættes
endvidere, at reduktionen i belægningsgraden fastsættes
i procent i forhold til den til enhver tid gældende
tilladte belægningsgrad for den pågældende
produktionsform, jf. arealkravene for de forskellige
produktionsformer, som fremgår af lov nr. 404 af 26. juni
1998 om indendørs hold af drægtige søer og
gylte, lov nr. 104 af 14. februar 2002 om indendørs hold af
smågrise, avls- og slagtesvin, lov nr. 173 af 19. marts 2001
om udendørs hold af svin, bekendtgørelse nr. 642 af
25. juni 2008 om hold af svin på friland og
bekendtgørelse nr. 323 af 6. maj 2003 om beskyttelse af
svin.
Påbuddet vil blive rettet mod den eller de aldersgrupper i
en besætning, hvor det ikke er lykkedes at nedbringe
antibiotikaforbruget til under grænseværdierne, mens
andre aldersgrupper i samme besætning ikke vil blive
berørt af påbud om reduktion af belægningsgrad,
hvis antibiotikaforbruget er under grænseværdierne.
Et påbud om reduktion af belægningsgraden vil
desuden kunne gradueres i forhold til smittetryk og stressniveau
for de forskellige aldersgrupper i en besætning,
således at der f.eks. kan påbydes en reduktion på
5 pct. af belægningsgraden for så vidt angår
én aldersgruppe i besætningen, mens der påbydes
en reduktion på 10 pct. i en anden aldersgruppe i
besætningen.
Fødevareministeriet skønner, at en reduktion i
belægningsgraden med 5-15 pct. i forhold til den maksimale
belægningsgrad for en given aldersgruppe i langt de fleste
tilfælde vil være tilstrækkeligt til at reducere
smittepresset og dermed nedbringe antibiotikaforbruget. Det
forventes, at det kun i få besætninger med
dårligt staldmiljø og store
sygdomsproblemer vil være nødvendigt at
reducere belægningsgraden yderligere.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at indebære
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
af betydning.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Fødevareministeriet skønner, at de forudsatte
yderligere dyrlægebesøg som følge af forslaget
om at lade antibiotikaforbrug og dødelighed indgå i
konceptet for obligatorisk sundhedsrådgivning vil
medføre øgede dyrlægeudgifter på
anslået 8 mio. kr. for kvægbesætninger og
anslået 6 mio. kr. for svinebesætninger, svarende til,
at i alt ca. 2.000 besætninger årligt får flere
dyrlægebesøg.
Den samlede kontrolordning i forbindelse med skærpet
tilsyn og »Rødt kort« skal gebyrfinansieres, og
det forventes, at de gebyrsatser, der er fastsat i forbindelse med
»gult kort antibiotika«, jf. bekendtgørelse nr.
1334 af 2. december 2010 om ændring af bekendtgørelse
om betaling for kontrol af fødevarer og levende dyr m.v.,
også vil kunne anvendes her, idet de omkostninger, der er
forbundet med udstedelse af påbud om supplerende
veterinærfaglig vurdering og reduktion af
belægningsgrad, svarer til de omkostninger, der er forbundet
med udstedelse af påbud om »gult kort
antibiotika«, og idet den opfølgende kontrol i
forbindelse med påbud om supplerende veterinærfaglig
vurdering og reduktion af belægningsgrad svarer til den
opfølgende kontrol i forbindelse med påbud om
»gult kort antibiotika«. Det vil sige, at der forventes
at blive opkrævet et gebyr på pt. 5.500 kr. i
forbindelse med udstedelse af et påbud om supplerende
veterinærfaglig vurdering eller reduktion af
belægningsgraden, mens der forventes at blive opkrævet
et gebyr på pt. 2.900 kr. pr. kontrolbesøg i
forbindelse med opfølgende kontrol i forlængelse af
sådanne påbud.
Fødevareministeriet skønner, at der i perioden
2011-2014 vil blive meddelt ca. 200 påbud om supplerende
veterinærfaglig vurdering og ca. 20 påbud om reduktion
af belægningsgraden, hvilket vil medføre gebyrudgifter
for erhvervet på ca. 1,9 mio. kr. Dertil kommer erhvervets
udgifter til indhentelse af supplerende veterinærfaglig
vurdering, hvilket skønnes at udgøre ca. 1,5 mio. kr.
for perioden 2011-2014.
Det er ikke muligt nærmere at vurdere de økonomiske
konsekvenser for erhvervet af forslaget om at reducere den
maksimale belægningsgrad i svinebesætninger, der ikke
overholder grænseværdier for antibiotikaforbrug, da det
bl.a. vil afhænge af den konkrete besætnings
størrelse og økonomi.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR).
CKR har vurderet, at forslaget ikke vil medføre
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget indebærer ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indebærer ikke konsekvenser i forhold til
EU-retten.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
A-consult A/S, Advokatrådet, ALECTIA, Alimentas ApS,
Anticimex, Arbejdsgiverforeningen for konditorer, bagere og
chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin, Astma- og Allergiforbundet,
Bager- og Konditormestre i Danmark, Biodania, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The,
Bryggeriforeningen, Bureau Veritas Denmark, Center for Miljø
og Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed, Coop
Danmark, Danish Seafood Association (DSA), Danmarks Aktive
Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Farve- og
Lakindustri (FDLF), Danmarks Fiskehandlere, Danmarks Fiskeindustri-
og Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Restauranter
og Caféer, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk Erhverv, Dansk Elite
Smiley, Dansk Fåreavl, Dansk Gede Union, Dansk Isindustri,
Dansk Slagtefjerkræ, Dansk Supermarked, Dansk Transport og
Logistik, Dansk Varefakta Nævn, Dansk
Åleproducentforening, Danske Advokater, Danske
Fugleforeninger, Danske Læskedrik Fabrikanter, Danske
Regioner, Danske Slagtermestre, Danske Slagtermestres
Landsforening, Danske Svineproducenter, Datatilsynet, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Brancheorganisation
for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Det
Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, Det
danske Fjerkræraad, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Det
Veterinære Sundhedsråd, DFO, Dansk Flavour
Organisation, DHI, Center for Miljø og Toksikologi,
Afdeling: HHS, DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen,
DTU - Veterinærinstituttet, DTU - Fødevareinstituttet,
Dyrenes Beskyttelse, Emballageindustrien, Eurofins Steins
Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F,
Forbrugerrådet, Force Technology, Foreningen af
Tilsynsfunktionærer, Foreningen af Danske
Spiritusfabrikanter, Foreningen Dansk Skaldyropdræt,
Foreningen for Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen
Muslingeerhvervet (FME), Gigtforeningen, Greenpeace, Grønne
Familier, Grønlands Hjemmestyre, Helsebranchens
Leverandørforening, Hjerteforeningen, HORESTA,
Højmarklaboratoriet A/S, Håndværksrådet,
International Transport Danmark, JohnsonDiversey, Kantineledernes
Landsklub, Kopenhagen Fur, Kommunernes Landsforening,
Kontrolgruppen, Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Kost,
Motion & Sund fornuft (KMS), Kost og ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Kuluk consult ApS, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter,
Landskontoret for Heste, Landsorganisationen Grøn Hverdag,
Lolex aps, Lynges E. Kontrol, Mejeriforeningen, Ninkovich Consult
ApS v/ Dyrlæge Ognjen Ninkovic, NOAHs Sekretariat (noah),
NOPALAX, Nærbutikkernes Landsforening, Plastindustrien i
Danmark, Q-food ApS, QMS- Consult, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Sammenslutningen af Danske Fiskeriforeninger, Fødevare- og
Veterinærklager, Slagtermestre og Ostehandlerforeningen
Danmark, Smiley-One, SPF-Danmark, Sundjob Konsulenterne Aps,
Veterinærmedicinsk Industriforening, Videncenter for
Svineproduktion, Videncentret for Landbrug, Økologisk
Landsforening.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget om at lade overskridelse af
grænseværdier for dødelighed og
antibiotikaforbrug have betydning for placering i
sundhedsrådgivningskategori vurderes at medføre
øgede udgifter for erhvervet på ca. 14 mio. kr. om
året. Dertil kommer gebyrudgifter på ca.
1,9 mio kr. for perioden 2011-2014 i forbindelse med
»skærpet tilsyn« og »rødt
kort« samt udgifter på ca. 1,5 mio. kr. for perioden
2011-2014 til indhentelse af supplerende veterinærfaglig
vurdering. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 34 a, stk. 1)
Med den foreslåede ændring af § 34 a,
stk. 1, fastslås det, at også andre forhold end
bøder og domme for overtrædelse af visse regler,
herunder overskridelse af grænseværdier for
dødelighed og antibiotikaforbrug, kan indgå i
konceptet for obligatorisk sundhedsrådgivning i svine- og
kvægbesætninger og have betydning for, hvilken
rådgivningskategori en besætning placeres i. Der vil i
den forbindelse også kunne blive tale om andre
grænseværdier, som relaterer sig til dyrevelfærd,
dyresundhed og fødevaresundhed.
Overskridelse af grænseværdier for dødelighed
og antibiotikaforbrug forventes indarbejdet i de gældende
bekendtgørelser om sundhedsrådgivningsaftaler for
henholdsvis svine- og kvægbesætninger ultimo 2011.
Som hidtil starter alle besætninger som udgangspunkt i den
mellemste kategori, som indtil videre betegnes »Ekstra
rådgivning«.
Fødevareministeriet forudsætter, at de kommende
ændringer af bekendtgørelserne om
sundhedsrådgivningsaftaler for henholdsvis svine- og
kvægbesætninger udarbejdes på en sådan
måde, at besætninger, der overskrider en eller flere af
de fastsatte grænseværdier, placeres i kategorien
»Skærpet rådgivning« lige som det er
tilfældet for besætninger, der har modtaget bøde
eller dom for overtrædelse af regler om dyrevelfærd,
dyresundhed eller veterinære lægemidler.
Nedrykning til »Skærpet rådgivning«
på grund af overskridelse af grænseværdier for
dødelighed og antibiotikaforbrug forudsætter en
afgørelse efter forvaltningsloven, herunder med
forudgående partshøring og adgang til at påklage
afgørelsen til Fødevare- og
Veterinærklager.
Oprykning fra »Skærpet rådgivning« til
»Ekstra rådgivning« sker, når
besætningen i et år har holdt sig under
grænseværdierne og ikke har modtaget bøde eller
dom. Efter yderligere et år uden sanktioner og med
dødelighed og antibiotikaforbrug under
grænseværdierne vil besætningen rykke op i
kategorien »Almindelig rådgivning«.
Konsekvensen af at være placeret i de forskellige
kategorier vil være uændret i forhold til de
gældende bekendtgørelser om sundhedsrådgivning.
Dog forudsættes kvægbesætninger med flere end 250
køer i tilvalgsmodul 2 at skulle have 35
rådgivningsbesøg, hvis nedrykningen kun skyldes
overskridelse af en grænseværdi.
Besætninger i kategorien »Skærpet
rådgivning« skal have flere
rådgivningsbesøg end besætninger i kategorien
»Almindelig rådgivning« og vil blive udpeget til
kontrol ca. hvert andet år (»50
pct.-kontrol«).
Besætninger i kategorien »Ekstra
rådgivning« skal ligeledes have flere
rådgivningsbesøg end besætninger i kategorien
»Almindelig rådgivning«, og vil have en let
forhøjet risiko for offentlig velfærdskontrol, dvs.
større end 5 pct. risiko, som er den nuværende
kontrolfrekvens af besætninger med landbrugsdyr eller heste
med 10 dyr eller flere.
Besætninger i kategorien »Almindelig
rådgivning« skal således have færre
rådgivningsbesøg end andre besætninger og vil
have normal risiko for offentlig dyrevelfærdskontrol.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 2 (§ 34 b og § 34
c)
Den foreslåede § 34 b udvider den eksisterende
adgang til efter § 63 i lov om hold af dyr at meddele de
påbud, der anses for nødvendige for at sikre
overholdelsen af loven og regler fastsat i medfør heraf,
idet den giver fødevareministeren bemyndigelse til at
meddele påbud om supplerende veterinærfaglig vurdering
med henblik på nedbringelse af antibiotikaforbruget i
svinebesætninger til under fastsatte
grænseværdier.
Ministeren får desuden hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om supplerende veterinærfaglig
vurdering, herunder om indhold, omfang og varighed af de
nævnte påbud samt om, at dyrlæger med de
fornødne veterinærfaglige kvalifikationer kan
godkendes af Fødevarestyrelsen til at foretage supplerende
veterinærfaglig vurdering.
Reglerne om påbud om supplerende veterinærfaglig
vurdering forudsættes udformet således, at et
påbud herom kombineres med et påbud om at bringe
antibiotikaforbruget ned under de fastsatte
grænseværdier, og således, at en
forudsætning for at meddele påbud om supplerende
veterinærfaglig vurdering er, at den
besætningsansvarlige forinden er blevet påbudt at
bringe sit antibiotikaforbrug ned under grænseværdierne
(»gult kort antibiotika«), og at denne reduktion ikke
er sket senest 9 måneder efter tildelingen af »gult
kort antibiotika«, eller at antibiotikaforbruget efter et
meddelt »gult kort antibiotika« har været bragt
ned under grænseværdierne, men inden 12 måneder
fra det gule korts udløb på ny overskrider en eller
flere af grænseværdierne.
Det forudsættes, at et påbud om skærpet
tilsyn, herunder om supplerende veterinærfaglig vurdering,
skal være gældende i 5 måneder, således at
antibiotikaforbruget opgjort som et rullende gennemsnit over 9
måneder skal være bragt ned under de fastsatte
grænseværdier senest 5 måneder efter
påbuddets datering.
Den supplerende veterinærfaglige vurdering, der skal
udføres af en dyrlæge, skal dokumenteres i form af en
handlingsplan, som sendes til den besætningsansvarlige.
Handlingsplanen skal anvise konkrete tiltag til nedbringelse af
antibiotikaforbruget i besætningen. Udgifter hertil afholdes
af svineproducenten. Handlingsplanen skal på forlangende
videregives til Fødevarestyrelsen.
I de 5 måneder, hvor et påbud om skærpet
tilsyn er gældende, kan besætningen forbydes at
opbevare eller anvende antibiotikaholdige lægemidler i
besætningen, hvis det pågældende lægemiddel
er genordineret mere end én gang og er bestemt til
opblanding i foder eller vand.
I perioden med skærpet tilsyn vil der som i perioden med
»gult kort antibiotika« kunne gennemføres mindst
et kontrolbesøg bl.a. til sikring af, at reduceret brug af
antibiotika ikke resulterer i manglende eller mangelfuld behandling
af syge dyr med deraf følgende kompromittering af
dyrevelfærden.
Et påbud om skærpet tilsyn, herunder om supplerende
veterinærfaglig vurdering, er en forvaltningsretlig
afgørelse, som vil blive behandlet efter forvaltningslovens
regler, herunder med forudgående partshøring og adgang
til at påklage afgørelsen til Fødevare- og
Veterinærklager.
Der vil i en bekendtgørelse blive fastsat nærmere
regler om godkendelse af de dyrlæger, den
besætningsansvarlige vil kunne benytte i tilfælde af
påbud om supplerende veterinærfaglig vurdering. Den
besætningsansvarlige skal selv kunne vælge den
pågældende dyrlæge fra en liste over
dyrlæger, som ikke har vedtaget bøde eller er
dømt for overtrædelse af medicinregler, og som
Fødevarestyrelsen har vurderet har de fornødne
veterinærfaglige kvalifikationer og derfor har godkendt til
at yde supplerende veterinærfaglig vurdering som led i et
skærpet tilsyn med henblik på at nedbringe
antibiotikaforbruget til under de fastsatte
grænseværdier.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.2.
Med den foreslåede § 34 c får
fødevareministeren hjemmel til at meddele påbud om
reduktion af den maksimale belægningsgrad i en
svinebesætning, for hvilken der er eller skulle være
indgået aftale om sundhedsrådgivning
(»Rødt kort«), hvis antibiotikaforbruget - efter
at den ansvarlige for besætningen både har modtaget
påbud om at reducere antibiotikaforbruget til under
grænseværdierne (»gult kort antibiotika«)
og påbud om skærpet tilsyn - fortsat overskrider
grænseværdierne, eller inden for 12 måneder fra
udløbet af påbuddet om skærpet tilsyn igen
overskrider grænseværdierne.
Et påbud om reduktion af den maksimale
belægningsgrad skal være gældende, indtil
antibiotikaforbruget målt som et rullende gennemsnit over 9
måneder er reduceret til under grænseværdierne.
Herefter kan belægningsgraden igen øges. Hvis
besætningen inden for et år igen overskrider en eller
flere af de fastsatte grænseværdier for
antibiotikaforbrug, vil den igen kunne påbydes at nedbringe
belægningsgraden. Overskrides en eller flere
grænseværdier efter forløbet af mere end et
år, vil besætningen modtage »gult kort
antibiotika«.
Ministeren får endvidere hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om reduktion af den maksimale
belægningsgrad i ovennævnte svinebesætninger.
Disse regler forventes bl.a. at indeholde bestemmelser om, at
besætninger, der modtager et påbud om reduktion af
belægningsgraden, vil være underlagt hyppig kontrol,
indtil antibiotikaforbruget er reduceret til under
grænseværdierne.
De nærmere regler forudsættes udmøntet i
tilknytning til de gældende regler om »gult kort
antibiotika«, jf. bekendtgørelse nr. 1319 af 1.
december 2010 om særlige foranstaltninger til nedbringelse af
antibiotikaforbruget i svinebesætninger.
Påbud om at reducere belægningsgraden
(»Rødt kort«) vil kunne komme på tale i de
få tilfælde, hvor en besætning også efter
en periode i skærpet tilsyn, herunder med påbud om en
uvildig veterinærfaglig vurdering med henblik på at
udarbejde en handlingsplan, der i den konkrete besætning er
bedst egnet til at opnå den ønskede reduktion i
antibiotikaforbruget, fortsat ligger over
grænseværdierne for antibiotikaforbrug.
Et sådant påbud om »Rødt kort«
forudsætter - som påbud om »gult kort
antibiotika« og det efterfølgende påbud om
skærpet tilsyn - en afgørelse efter forvaltningsloven,
herunder med forudgående partshøring, og adgang til at
påklage afgørelsen til Fødevare- og
Veterinærklager.
Afgørelsen om, hvorvidt belægningsgraden i en
problembesætning skal reduceres, og med hvilken
procentsats belægningsgraden i givet fald skal reduceres
i forhold til den maksimale belægningsgrad, beror på en
samlet konkret vurdering af forholdene i den pågældende
problembesætning og vil blive truffet på grundlag af
almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, herunder om
proportionalitet. I vurderingen vil det bl.a. indgå, om
antibiotikaforbruget opgjort som et gennemsnit over 9 måneder
i den pågældende besætning viser en faldende
tendens og er tæt på de fastsatte
grænseværdier, ligesom bl.a. sundhedsstatus, designet
af stiadskillelser og gruppestørrelser vil indgå.
Formålet med et påbud om reduktion af
belægningsgraden er at sænke smittetryk og stressniveau
i besætningen, så risikoen for at dyrene smittes med
behandlingskrævende infektioner reduceres. En reduktion i
belægningsgraden med 5-15 pct. i forhold til den maksimale
belægningsgrad for en given produktionsform vil i langt de
fleste tilfælde være tilstrækkeligt til at
reducere smittepresset og dermed nedbringe antibiotikaforbruget.
Kun i få besætninger med dårligt
staldmiljø og store sygdomsproblemer kan det være
nødvendigt at reducere belægningsgraden
yderligere.
Påbud om reduktion i belægningsgraden
fastsættes i procent i forhold til den til enhver tid
gældende tilladte maksimale belægningsgrad for den
pågældende produktionsform, jf. arealkravene for de
forskellige produktionsformer, som fremgår af lov nr. 404 af
26. juni 1998 om indendørs hold af drægtige
søer og gylte, lov nr. 104 af 14. februar 2002 om
indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin, lov
nr. 173 af 19. marts 2001 om udendørs hold af svin,
bekendtgørelse nr. 642 af 25. juni 2008 om hold af svin
på friland og bekendtgørelse nr. 323 af 6. maj 2003 om
beskyttelse af svin.
Påbuddet vil blive rettet mod den eller de aldersgrupper i
en besætning, hvor det ikke er lykkedes at nedbringe
antibiotikaforbruget til under grænseværdierne, mens
andre aldersgrupper i samme besætning ikke vil blive
berørt af påbud om reduktion af belægningsgrad,
hvis antibiotikaforbruget er under grænseværdierne.
Et påbud om reduktion af belægningsgraden vil
desuden kunne gradueres i forhold til smittetryk og stressniveau
for de forskellige aldersgrupper i en besætning,
således at der f.eks. kan påbydes en reduktion på
5 pct. af belægningsgraden for så vidt angår
én aldersgruppe i besætningen, mens der påbydes
en reduktion på 10 pct. for så vidt angår en
anden aldersgruppe i besætningen.
Et påbud om reduktion af belægningsgraden er en
forvaltningsretlig afgørelse, som vil blive behandlet efter
forvaltningslovens regler, herunder med forudgående
partshøring og adgang til at påklage afgørelsen
til Fødevare- og Veterinærklager.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.3.
Den samlede kontrolordning i forbindelse med skærpet
tilsyn og »Rødt kort« skal gebyrfinansieres, og
det forventes, at de gebyrsatser, der er fastsat i forbindelse med
»gult kort antibiotika«, jf. bekendtgørelse nr.
1334 af 2. december 2010 om ændring af bekendtgørelse
om betaling for kontrol af fødevarer og levende dyr m.v.,
også vil kunne anvendes her, idet de omkostninger, der er
forbundet med udstedelse af påbud om supplerende
veterinærfaglig vurdering og reduktion af
belægningsgrad, svarer til de omkostninger, der er forbundet
med udstedelse af påbud om »gult kort
antibiotika«, og idet den opfølgende kontrol i
forbindelse med påbud om supplerende veterinærfaglig
vurdering og reduktion af belægningsgrad svarer til den
opfølgende kontrol i forbindelse med påbud om
»gult kort antibiotika«. Det vil sige, at der
forventes, at blive opkrævet et gebyr på pt. 5.500 kr.
i forbindelse med udstedelse af et påbud om supplerende
veterinærfaglig vurdering eller reduktion af
belægningsgraden, mens der forventes at blive opkrævet
et gebyr på pt. 2.900 kr. pr. kontrolbesøg i
forbindelse med opfølgende kontrol i forlængelse af
sådanne påbud.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2011.
Til § 3
Lovforslagets § 3 indeholder bestemmelse om lovens
territoriale gyldighedsområde. Det foreslås, at de
foreslåede ændringer ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at de vil kunne
sættes helt eller delvist i kraft for Grønland ved
kongelig anordning med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af
dyr, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 401 af 21.
april 2010 og senest ved § 1 i lov nr. 1544 af 21.
december 2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 34
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at store og større svine- og
kvægbesætninger skal være omfattet af en
skriftlig obligatorisk sundhedsrådgivningsaftales basismodul
indgået mellem besætningsejeren eller dennes
repræsentant og en dyrlæge, herunder om indholdet af
aftalerne og om anmeldelse af indgåede aftaler. | | | Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at besætningsejeren
eller dennes repræsentant og en dyrlæge frivilligt kan
indgå sundhedsrådgivningsaftalens basismodul for svine-
og kvægbesætninger, der ikke er omfattet af
stk. 1. | | 1. I § 34 a, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.: »Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om op- og nedrykning i
rådgivningskategorier for besætninger, for hvilke der
er indgået sundhedsrådgivningsaftale.« | Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at besætningsejeren
eller dennes repræsentant ud over obligatoriske
sundhedsrådgivningsaftaler, jf. stk. 1, på
frivilligt grundlag kan indgå skriftlige
sundhedsrådgivningsaftalers tilvalgsmoduler med en
dyrlæge. | | | Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, at besætninger med
andre dyrearter end dem, der er nævnt i stk. 1 og 2,
skal være omfattet af en skriftlig obligatorisk
sundhedsrådgivningsaftale indgået mellem
besætningsejeren eller dennes repræsentant og en
dyrlæge, herunder om indholdet af aftalerne og om anmeldelse
af indgåede aftaler. | | | | | | | | 2. Efter
§ 34 a indsættes: | | | »§ 34
b. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
meddele påbud om en supplerende veterinærfaglig
vurdering med henblik på nedbringelse af antibiotikaforbruget
i en svinebesætning til under fastsatte
grænseværdier. | | | Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om supplerende
veterinærfaglig vurdering, herunder om at dyrlæger med
de fornødne veterinærfaglige kvalifikationer kan
godkendes af Fødevarestyrelsen til at foretage supplerende
veterinærfaglig vurdering. | | | | | | § 34
c. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
meddele påbud om reduktion af den maksimale
belægningsgrad i en svinebesætning, for hvilken der er
eller skulle være indgået aftale om
sundhedsrådgivning, jf. § 34 a, hvis
antibiotikaforbruget - efter at den ansvarlige for
besætningen både har modtaget påbud om at
reducere antibiotikaforbruget til under de fastsatte
grænseværdier og påbud om skærpet tilsyn
- | | | 1) | fortsat overskrider
grænseværdierne, eller | | | 2) | inden for 12 måneder fra
udløbet af påbuddet om skærpet tilsyn igen
overskrider grænseværdierne. | | | Stk. 2. Et
påbud om reduktion af den maksimale belægningsgrad, jf.
stk. 1, er gældende, indtil antibiotikaforbruget
målt som et gennemsnit over 9 måneder er reduceret til
under de fastsatte grænseværdier. | | | Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om reduktion af
den maksimale belægningsgrad i svinebesætninger, jf.
stk. 1.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2011. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. | | | |
|