Fremsat den 30. marts 2011 af Søren
Krarup (DF), Pia Adelsteen (DF), René Christensen (DF), Kim
Christiansen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Pia
Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Ændring af racismeparagraffen)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1235 af 26. oktober 2010, som senest ændret ved § 1 i
lov nr. 1552 af 21. december 2010, foretages følgende
ændring:
1. § 266
b, stk. 2,affattes således:
»Stk. 2.
Udtalelsen eller meddelelsen er dog straffri uanset sin
form, såfremt den er sand eller fremsætteren havde
rimelig grund til at anse den som dækkende for de faktiske
forhold eller denne var provokeret til at fremsætte
den.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
§ 266 b i straffeloven har været anfægtet og
omdiskuteret, siden den i 1971 blev indføjet i straffeloven.
Forslagsstillerne har bemærket, at den FN-konvention om
afskaffelse af alle former for racediskrimination, som blev
vedtaget i 1965, og som var årsag til fremsættelsen af
§ 266 b, kun blev vedtaget med diktaturlandenes stemmer som
f.eks. Sovjetunionen, Cuba og Pakistan, mens demokratiske lande som
Danmark, Storbritannien, Sverige, Norge, Holland, Canada og USA
stemte nej til forbud mod »hate-speech« på grund
af bekymring for ytringsfriheden. Desuden har forslagsstillerne
hæftet sig ved, at § 266 b netop ville indskrænke
ytringsfriheden og gøre det alt for nemt at forfølge
upopulære synspunkter.
Udviklingen siden 1971 har understreget og bekræftet disse
betænkeligheder. Den offentlige debat her i landet - det
vigtigste af alt i et demokrati og et retssamfund - har lidt under,
at det var muligt at mistænkeliggøre og
retsforfølge dem, hvis synspunkter og »tone«
faldt deres modstandere for brystet. Gang på gang har
debatten været vanskeliggjort af »de
retfærdiges« forsøg på at kriminalisere
dem, disse »retfærdige« var uenige med. Sandheder
kunne ikke udsiges, meninger kunne ikke hævdes, hvis deres
modpart havde held til at stemple dem som
»hate-speech«. Det forekommer forslagsstillerne
uværdigt og uacceptabelt, at tonen skal være vigtigere
end sagen og straffeloven af større betydning end en fri og
tilbundsgående debat om offentlige anliggender.
For at standse denne sabotage af den frie debat her i landet
foreslås det derfor i dette lovforslag, at den
nuværende lovs § 266 b, stk. 2, slettes og erstattes af
følgende tekst: »Udtalelsen eller meddelelsen er dog
straffri uanset sin form, såfremt den er sand eller
fremsætteren havde rimelig grund til at anse den som
dækkende for de faktiske forhold eller denne var provokeret
til at fremsætte den.« Så er debatten tilbage
på saglighedens spor. Så er
mistænkeliggørelse ikke længere
tilstrækkeligt til at lukke munden på
selvstændige synspunkter og personer. Så kommer
åndsfrihed og ytringsfrihed atter til ære og
værdighed i landet.
Der henvises endvidere til professor, dr.jur. Ole Hasselbalchs
artikel fra Ugeskrift for Retsvæsen 2007 B, der behandler
EU-rammeafgørelsen om »racisme og fremmedhad« og
relationen til straffelovens § 266 b. Artiklen er vedlagt som
bilag 1. Optrykket sker med tilladelse af Thomson Reuters
Professional.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Som nævnt under de almindelige bemærkninger
ønsker forslagsstillerne at ændre racismeparagraffen
således, at den frie og tilbundsgående debat
sikres.
Til §
2
Det forslås, at ændringen træder i kraft den
1. juli 2011.
Bilag 1
Ytringsfriheden, »Racismen«,
»fremmehadet«1)
Af professor, dr.jur. Ole Hasselbalch.
I »kampen« mod »racisme og fremmedhad«
har politiske slogans fortrængt den nøgterne jura.
Forholdet kommer til udtryk i en ny rammeafgørelse fra EU's
ministerråd. Problemstillingen gennemgås konceptuelt
med afsæt i rammeafgørelsen, og linjen trækkes
til straffelovens § 266 b (»racismeparagraffen«).
Det påpeges, at der er tale om en belastning for
retssikkerheden og de demokratiske grundprincipper.
Rammeafgørelsen sætter straffelovens § 266 b
under et tryk, som domstolene måske ikke vil modstå, og
virker kontraproduktivt i forhold til det mål, den tilsigter
at varetage.
1. Problemstillingen
Den 11. december 1996 gav Europaparlamentet Sakharov-prisen til
den kinesiske dissident Wel Jingsheng. I festtalen sagde
parlamentsformanden, dr. Klaus Hänsch, bl.a., at prisen var
indstiftet for at udtrykke Parlamentets overbevisning om, at
tankens og talens frihed er basale menneskelige værdier.
Få år før, nemlig1991, afgav et
undersøgelsesudvalg under Parlamentet en beretning, der
mundede ud i 77 henstillinger til bekæmpelse af
»racisme og fremmedhad«.2) Uden at præcisere, hvad der sigtedes til
med dette udtryk, anbefaledes bl.a. »overvågning«
af »højreekstremistiske« grupper - som heller
ikke defineredes nærmere - opdragelse af journalister samt
forbud mod distribution af materiale via postvæsenet, aviser
samt pjecer på offentlige steder.3)
Eksemplet er kun et af mange, der illustrerer en selvmodsigende
villighed til at bryde med gængse demokratiske værdier
på det felt, undersøgelsesudvalget beskæftigede
sig med. Gennem identifikationen af det
bekæmpelsesværdige som »racisme og
fremmedhad« demonstrerer det endvidere ulysten ved at
opstille klare kriterier for, hvad det er, der skal bekæmpes.
Traditionelt forstås ved »racisme« en ideologi,
teori eller holdning om, at nogle menneskeracer er andre overlegne
og har medfødt ret til at herske, at racer bør holdes
adskilt fra hinanden eller ikke er ligeberettigede, eller at
nationers racerenhed bør bevares.4) Det er således den biologiske
tænkning, der står i fokus. Men hvad er det
videregående »racisme og fremmedhad«?
Tendensen til at stemple med dette udtryk er udbredt på
såvel internationalt som dansk plan. Indtil for nylig har den
herhjemme i det væsentlige kun materialiseret sig i
programudtalelser fra politikere og mediepersoner samt hæse
skrig fra yderligtgående kredse. Situationen i så
henseende er imidlertid nu under forandring.
2. EU-rammeafgørelsen om
»racisme og fremmedhad«
Ved en pressemeddelelse af 19. april 20075) informeredes den europæiske offentlighed
om, at EU-rådet var nået til enighed om en indstilling
til en »rammeafgørelse om racisme og
fremmedhad«, som vil blive vedtaget, når visse
parlamentariske forbehold er frafaldet og teksten gennemgået
af jurist/lingvisterne.
Indstillingen knytter sig til et oprindeligt forslag til
rammeafgørelse fra Kommissionen i 2001,6) som senere er justeret7). I den version,
Rådet ser ud til at have tilsluttet sig,8) er der ikke givet nogen
definition på, hvad der forstås ved overskriftens
begreber. Men artikel 1 kræver strafbelæggelse af
»offentlig tilskyndelse til vold eller had rettet mod en
gruppe af personer eller et medlem af en sådan gruppe, der er
defineret under henvisning til race, hudfarve, religion, herkomst
eller national eller etnisk oprindelse«, samt af
»offentlig udbredelse eller udsendelse af skrifter, billeder
eller andet materiale« af slig art. Endvidere skal offentligt
forsvar for, benægtelse eller bagatellisering af visse
folkedrab m.v. være strafbart. Medlemsstaterne kan dog
vælge kun at
straffe adfærd, der enten udøves på en
måde, der sandsynligvis vil forstyrre den offentlige orden,
eller som er »truende, nedværdigende eller
forhånende« (artikel 1, 1 a) - altså det, der
rammes af den danske straffelovs § 266 b (se herom
nedenfor).
En rammeafgørelse er et juridisk instrument med klart
fastlagte implikationer. Ifølge EU-traktaten artikel 34 er
den således bindende for medlemsstaterne m.h.t. det
tilsigtede mål, men overlader det til de nationale
myndigheder at bestemme form og midler for gennemførelsen.
Den er ikke umiddelbart anvendelig. EF-domstolen tolker
ifølge EUtraktatens artikel 35 rammeafgørelser.
Danmark vil altså være forpligtet til at hidføre
en retstilstand svarende til, hvad rammeafgørelsen
kræver, i den tolkning, som EF-domstolen måtte
anlægge, medmindre domstolene finder denne tolkning
grundlovsstridig på dansk grund.
3. Rammeafgørelsen som
juridisk redskab
3.1. Manglen på en juridisk
definition
Rammeafgørelsen udtaler indledningsvis, at »racisme
og fremmedhad« er en krænkelse af principper, EU bygger
på. Udtrykket går igen i dokumentets brødtekst,
hvor der endvidere knyttes særlige virkninger til det.9) Men der gives som sagt
ikke nogen definition på, hvad der sigtes til.10)
I årenes løb er udtrykket anvendt omfattende i
forbindelse med andre EF/EU-initiativer. Det ser her ud til at have
oprindelse i en betænkning fra et undersøgelsesudvalg
under Europaparlamentet, som færdiggjordes i 1985, af
»den voksende fascisme og racisme i Europa«11) (taget til
efterretning af Parlamentet i en beslutning 1986 under samme
overskrift).12) Et særligt
afsnit heri er således helliget
definitionsspørgsmål,13) og i dette diskuteres brugbarheden af den
traditionelle definition på »racisme«. Da flere
af de anvendte (såkaldte) eksperter pegede på, at der
var behov for en udvidet forståelse, som inddrog bl.a.
»fremmedhad«, ville rapportørerne imidlertid
ikke anlægge en snæver definition. De udstrakte derfor
undersøgelsesfeltet til »almindelige sociale udtryk
for diskrimination som følge af race«.14) Det udtryk
»fremmedhad«, man af den grund kom ind på at
bruge, konkretiseredes ikke yderligere,15) og papiret opstiller heller ingen klar
afgrænsning i forhold til fænomener, der faldt uden for
begrebet/undersøgelsesfeltet. Det anerkendtes dog i
princippet, at »fordi en gruppe respekterer og forsvarer sine
traditioner og holder på sine naturlige og legitime
rettigheder, er det ikke berettiget at udsætte den for
mistanke om . . . fremmedhad«. Det nærmeste, man kommer
en begrundelse for udvalgets brede tilgang til emnet, var endvidere
følgende udsagn: ». . . at vælge en for
snæver definition af racisme er ensbetydende med at
løbe en risiko for arbitrært at begrænse
antallet af fænomener, der bør medtages i analysen af
relationerne inden for Fællesskabet«.16) Heroverfor
ansås risikoen for at »udvande det fænomen, der
skal analyseres«, ikke vægtig nok.
Undersøgelsen førte til en
fælleserklæring fra Rådet, Parlamentet og
Kommissionen - nu om »bekæmpelse af racisme og
fremmedhad«,17) og senere er der kommet en strøm af
papirer under tilsvarende overskrift.18) I 1996 blev der endvidere ved forordning19) oprettet et
særligt observatorium for racisme og fremmedhad til at
undersøge omfanget og udviklingen af disse fænomener i
Europa, analysere årsagerne hertil og udbrede eksempler
på god praksis.20) Observatoriet afgrænsede selv sit
arbejdsfelt som rækkende til og med
»intolerance«.21)
I marts 1998 fremlagde Kommissionen i øvrigt en
handlingsplan mod racisme bl.a. for at forberede
Amsterdam-traktatens ikrafttræden.22) Heri lagdes op til lovgivningsmæssige
initiativer på grundlag af artikel 13 i EF-traktaten. Denne
bestemmelse tillagde i parentes bemærket Rådet
kompetence til at træffe »hensigtsmæssige
foranstaltninger « til bekæmpelse af enhver form for
forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk
oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel
orientering. I forlængelse heraf udstedtes direktiv
2000/43/EF af 29. juni 2000 om forskelsbehandling på grund af
race eller etnisk oprindelse.
EF-traktatens nævnte artikel samt det herpå byggede
direktiv rummer altså en juridisk håndterbar
afgrænsning af, hvad de tænkes på, nemlig som
nævnt »forskelsbehandling« »på grund
af« race m.v. Denne grænsedragning er i pagt med den
traditionelle racismedefinition, der tillader at karakterisere
forskelsbehandling med sådan grund som racisme, ligesom den
er i pagt med FN's racediskriminationskonvention (artikel 1) samt
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (artikel 14). I
intet af de mange tilfælde, hvor der i EF/EU-sammenhæng
tales om det videregående »racisme og
fremmedhad«, er det derimod juridisk klart, hvad der
tænkes på.
3.2. Rammebestemmelsens
område
Dette udtryk har således ikke et i henhold til de formelle
regelsæt konkretiseret indhold, og det er i øvrigt
heller ikke kreeret af EU's kompetente organer, men blevet til i en
undersøgelsessammenhæng. Det er ikke underligt, at
undersøgere, der udforsker et fænomen, afgrænser
deres interesseområde bredt. En bred, flydende
afgrænsning er imidlertid ikke anvendelig som retligt
kriterium. Hvad samleudtrykket dækker over i relation til
rammeafgørelsen og dermed fremtidig i EU-retlig forstand,
må følgelig deduceres af rammeafgørelsens
materielle bestemmelser.
Af dennes hovedregel i artikel 1 a) fremgår som sagt, at
offentlig tilskyndelse til vold eller had rettet mod en gruppe af
personer eller et medlem af en sådan gruppe, der er defineret
under henvisning til race, hudfarve, religion, herkomst eller
national eller etnisk oprindelse, skal være strafbar. Dette
implicerer tre problemer:
1) Hvad er »had« i forbindelsen?
Ifølge Ordbog over det Danske Sprog betegner udtrykket
»had« enten - og især - »en stærk (og
varig) uvilje mod en person, som man føler sig forurettet,
tilsidesat ell. krænket af« eller »spot og
hån«. Ifølge den primære betydning kan had
altså godt udspringe af berettiget uvilje mod nogen.
Som eksempel på ordets praktiske anvendelse på denne
måde kan nævnes følgende udtalelse fra
statsminister Anders Fogh Rasmussen om islamisk fundamentalisme:
»Vi ser noget pible frem, hvor essensen meget ligner nazisme.
Jeg tænker på den grundlæggende antidemokratiske
opfattelse, der findes hos de helt yderliggående som
Hizb-ut-Tahir og andre, som går ind for at man skal have en
lovreligiøs stat. Det ligner i sin tankegang det det
autoritære system, hvor man ophæver demokratiet og
indsætter en diktator, som i dette tilfælde altså
skal være en religiøs leder«.23)
Sådanne udtalelser turde vel siges at kunne provokere til
had mod de pågældende. Men hvad er »had«
så i rammeafgørelsens forstand til forskel fra
almindelig afstandtagen?
2) Hvad er en »religion«?
I præamblens punkt 5 c siges, at »'religion'
refererer bredt til personer, der defineres med reference til deres
religiøse overbevisning eller tro«. Dette er
imidlertid en cirkeldefinition,24) og behovet for en klar bestemmelse af
begrebets indhold er påtrykkende. F.eks. vil tilhængere
af Hizb-ut-Tahir og andre fundamentalister utvivlsomt definere
deres opfattelse af islam som en religion. Også
tilhængere af nyreligiøse bevægelser opfatter
deres livsopfattelse som religioner. Omvendt rummer visse
ideologier, f.eks. nazismen og kommunismen, træk, som kunne
berettige til at klassificere dem som religioner. Hvorledes skal
grænsen trækkes mellem religioner og ideologier, mellem
religioner og udartede samme samt mellem religioner og
kvasireligioner?
Endvidere: Er enhver tankeretning, der pr. tradition eller
tilfælde har påkaldt sig prædikatet
»religion«, automatisk beskyttelsesværdig i
forhold til kritik, der kan avle had imod den? Findes der ikke
trosretninger af sådan indretning, at det almindelige samfund
tværtimod er nødt til at værne sig imod dem?
Hvorledes forholder man også sig til religioner, der selv
udtrykker fjendtlighed over for andre religioner? Hvad med det
løfte, hvorved nye præster i folkekirken bl.a. lover
at bekæmpe lærdomme, som strider mod folkekirkens
trosbekendelse,25) som i artikel 1
rummer en specifik erklæring imod muhamedanismen? Hvad med de
dele af islam, som udtrykker fjendtlighed mod jøder og andre
trosretninger?26)
3) Hvad sigtes der til med »tilskyndelse«?
Ifølge den almindelige medvirkenregel i straffelovens
§ 23 omfatter den for en lovovertrædelse gældende
straffebestemmelse alle, der ved tilskyndelse, råd eller
dåd har medvirket til gerningen. Er det forbudt at fremholde
ethvert negativt træk i en religion eller et etnisk
særpræg?
Vil man f.eks. forpligte borgerne til udelukkende at diskutere
alternative religiøse opfattelser ud fra positive
beskrivelser af samme? Hvornår er det forbudt at
fremføre oplysninger, som er belastende, uanset om
oplysningerne er sande og velverificerbare?
3.3. Sammenfatning
EF/EU's håndtering af problemstillingen lider med andre
ord af grundlæggende svagheder:
Man står over for det mærkelige, at der er brugt
ressourcer på at undersøge og overvåge noget,
som forudsætningsvis ifølge
undersøgelseskommissorierne påkaldte sig
bekæmpelse, uden at det blev klarificeret, hvad dette
»noget« var. Hvad er et bekæmpelsesværdigt
»socialt udtryk« for racediskrimination? Hvordan kan
noget, vi ikke får at vide, hvad er, endog være
forudgivet bekæmpelsesværdigt?
Det er endvidere mærkeligt, at undersøgelses- og
overvågningsorganernes anvendelse af et propagandaslagord,
»fremmedhad«, som aksel for deres virksomhed uhindret
har kunnet forplante sig så langt ind i EF/EU's
beslutningsorganer, at det er blevet ledefyr i den politiske
proces. Hvorledes kan disse organer på et så
følsomt område styre efter et fyr, der savner klar
vinkling? Den løsagtige afgrænsning af det onde, de
vender sig imod, flytter jo negativ opmærksomhed langt ind i
emner, der i højeste grad påkalder sig uhildet og
velovervejet politisk stillingtagen, nemlig det voldsomme
demografiske og deraf følgende økonomiske og
kulturelle pres på Europa. Ved at placere en diskussion om
dette pres under det muligt bekæmpelsesværdiges
område belastes ytringsfriheden og dermed muligheden for at
opnå en saglig politisk stillingtagen til dette enorme
problem. Hvorfor konsolidere denne kortslutning via en
rammeafgørelse, der på basale punkter savner juridisk
ræson?
Lysten til at tale i slogans og til at markere modstand imod
verdens ondskab har således markant overskygget den rolige
eftertanke.
4. Nærmere om
rammeafgørelsens begrundelse
Man efterlyser følgelig årsagerne til, at vi nu er
havnet med et regelsæt af denne karakter.
Kommissionens oprindelige forslag af 200127) indeholder en formel
begrundelse. I denne tages afsæt i henvisninger til behovet
for at modvirke det »ekstreme højre«
(henvisninger til nazisme forekommer eksempelvis 6 gange). Uagtet
antisemitisme og fjendtlig adfærd over for personer med anden
etnisk eller religiøs baggrund navnlig har materialiseret
sig i adfærden hos de muslimske grupper i Europa og nu
udgør et meget alvorligt problem i relation til de
jødiske samfund,28) forekommer derimod ingen henvisninger til
islam eller muslimer. Rammeafgørelsens begrundelse er med
andre ord skævvinklet. Det er endvidere tydeligt, at
tankekonceptet bag den repræsenterer en afsporet
menneskerettighedsopfattelse, der ikke efterlader mulighed for at
kvalificere et racemæssigt, etnisk eller religiøst
mindretals særpræg som illegitimt.
Allerede kommissoriet for Parlamentets
1985-undersøgelse29) taler som nævnt om »den voksende
fascisme og racisme i Europa« - et forudsættende
udsagn, hvad angår undersøgelsens retning. I den
endelige betænkning er den politiske venstrefløjs
stereotyper og syn på indvandringsforhold også
omfattende repræsenteret.30) Samme linje, men endnu mere markant
følger beretningen fra Europaparlamentets
undersøgelsesudvalg af 1991. Dettes formand, prof. Jean
Thomas Nordman, måtte da også efterfølgende
vedgå, at: »Det er ikke parlamentets medlemmer, men en
række yderliggående venstreorienterede organisationer,
som har leveret materialet, og som er blevet slugt råt uden
nogen som helst kontrol«.31) Det Europæiske Observatorium for
Racisme og Fremmedhad har fulgt samme retning.32) Udviklingen af
skævheden ser i øvrigt ud til at være forankret
dybere end i EF/EU-institutionerne.33)
5. Stillingen i Danmark
Rammeafgørelsens koncept er i pagt med en
strømning, der også løber i Danmark. Der tales
hyppigt om »racisme og fremmedhad«, men der
tænkes ukonkret og stort set udelukkende på en
»ekstrem højrefløj«, hvis karakteristika
og afgrænsning ikke defineres.
På det strafferetlige kerneområde er dette koncept
for det bekæmpelsesværdiges område dog hidtil
ikke slået igennem, og justitsministeren udsendte i
tilknytning til indstillingen til den nye rammeafgørelse en
pressemeddelelse om, at ytringer ikke vil blive kriminaliseret i
videre omfang end hidtil (altså at man i Danmark vil falde
tilbage på rammeafgørelsens forbehold).34)35)
Begrebsforvirringen har derimod haft retlige følger
på injurieområdet. I 2003 var den således
så vidt fremskreden, at Karen Sunds fra Folkebevægelsen
mod EU ikke kunne injuriedømmes for at have kaldt Pia
Kjærsgaards synspunkter racistiske.36) I begrundelsen herfor henviser
Højesteret bl.a. til, at ifølge udtalelser fra Dansk
Sprognævn bruges ordet racisme nu på tre måder:
1) I en betydning, der relaterer sig til nazismens racelære
og dens følger for jøderne, 2) i en betydning, som
sigter til en races overlegenhed over andre, især med henblik
på forholdet mellem sorte og hvide, og 3) i en betydning, som
sigter til forskelsbehandling og undertrykkelse af eller blot
afstandtagen fra grupper
af mennesker, som godt kan være af samme race som en
selv.37) Karen Sunds antoges
(kun) at have anvendt udtrykket i den tredje betydning, ligesom det
er almindeligt kendt, at der savnes grundlag for at beskylde Pia
Kjærsgaard og Dansk Folkeparti for at have racistiske
synspunkter i nogen af de to førstnævnte. Forvirringen
er med andre ord bragt så vidt, at Karen Sunds' egne
synspunkter om Pia Kjærsgaard også er
»racistiske«, idet de jo implicerer en afstandtagen til
hende.
Det ser ud til, at kilden til skreddet i begreberne også
herhjemme er den yderste venstrefløj samt visse
menneskerettighedsinteresserede kredse, hvor man længe har
advokeret for anvendelse af udtrykket racisme i en udvidet
betydning.38) Udskridningen blev
søgt modargumenteret af mere eftertænksomme
gemytter,39) men uden effekt over
for presse og politikere. Karakteristisk nok blev organisationer,
der er kritiske over for initiativerne til bekæmpelse af
ukonkretiseret »racisme og fremmedhad«, end ikke
kontaktet under høringsrunden op til rammeafgørelsens
behandling i Folketingets Europaudvalg - modsat Amnesty
International, Institut for Menneskerettigheder, Dokumentations- og
Rådgivningscenteret for Racediskrimination samt Rådet
for Etniske minoriteter.40)
Der er endvidere gennemført megen forskning (og
pseudoforskning) vedrørende »racisme« i alle
tænkelige udvidede skikkelser. Dette har bidraget til at
befæste forvirringen om, hvad racisme er. Derimod er der kun
skrevet lidet om grundene for og imod en udvidelse af det
traditionelle racismebegreb. Kun i et enkelt tilfælde er der
- så vidt ses - overhovedet søgt tilvejebragt en
juridisk legitimation for den. Det skete, da en statsretsekspert i
1992 uformelt bistod et byråd med at finde en juridisk
bærbar argumentation for at udelukke et møde med
(antaget) »fremmedfjensk« sigte.41) Ekspertens vurdering
var, at kommunen kunne hævde, at »virkningen« af
den aktivitet, den var blevet bedt om et mødelokale til
efter folkeoplysningsloven, ville være omfattet af
racediskriminationsbegrebet i FN's racediskriminationskonvention,
samt at mødearrangøren virkede for »kollektiv
mistænkeliggørelse « af fremmede og ikke
respekterede disses menneskerettigheder.
Hvad de mulige virkninger vil være af et politisk
møde, lader sig imidlertid stort set postulere efter behov,
og hindrer man folk i at fremhæve uheldige generelle
træk ved indvandrede grupper, afskærer man en ganske
legitim (udlændinge)politisk diskussion. Endelig er der intet
forkert i at advokere for en opdatering af
menneskerettighedsordningen i pagt med en ny tidsalders behov. Som
juridisk argument for kæntring af definitionen på
racisme og indgreb i ytringsfriheden er argumentationen derfor ikke
holdbar (hvilket dens ophavsmand også må formodes at
være klar over, idet den ellers naturligt var blevet
fremført som led i en åben diskussion med de
berørte og ikke, som det skete, bag kulissen).
6. Særligt om straffelovens
§ 266 b (racismeparagraffen)
Ifølge straffelovens § 266 b, stk. 1 - som
altså ikke vil blive ændret efter
rammeafgørelsen - straffes »den, der offentligt eller
med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter
udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer
trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin
race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering«, med bøde eller fængsel
indtil 2 år.
I forbindelse med en udvidelse af bestemmelsen i begyndelsen af
1990'erne blussede diskussionen om den op igen. Jens Peter
Christensen sammenfattede dengang betænkelighederne med en
henvisning til grundsætningen om, at der må være
ubegrænset ytringsfrihed om offentlige anliggender. Han
begrunder denne grundsætning i 3 synspunkter:42) 1) Man kan alligevel
næppe med forbud og straf tvinge folk til at hylde
demokratiske værdier, 2) det kan være umuligt at
sætte grænsen for, hvilke ytringer der skal forbydes,
hvis man først har accepteret, at der kan skelnes mellem
acceptable og uacceptable meninger, 3) det tjener næppe
demokratiet, at udemokratiske synspunkter og holdninger ikke kommer
frem til åben debat, idet de fleste af den slags synspunkter
alligevel ikke kan stå for en nærmere
efterprøvelse.
I dag kan disse betragtninger relateres til en ganske stor
retspraksis.43) Det fremgår
heraf, at det ud over de (klare) tilfælde, hvor udsagnet ikke
har andet muligt formål end det at afreagere/krænke, er
udtalelser i nedsættende og generaliserende, forenklende form
(samt opfordringer til privat vold), er anses strafbare. Ved
vurderingen lægges der i øvrigt vægt på,
hvorvidt en relevant debat havde kunnet gennemføres i
ikke-krænkende former. I øvrigt forekommer der
tilsyneladende ikke sager, vor mindretalsgrupper er blevet
dømt for at true, forhåne eller nedværdige
befolkningsflertallet.44)45)
Et afgørende præjudikat er Højesterets
afgørelse i 2000 i en straffesag mod Mogens Glistrup efter
en tv-diskussion i februar 1997 med en repræsentant for en
anden etnisk gruppe.46) Glistrup udtrykte sig ved den lejlighed
bastant om islam, og som dokumentation for holdbarheden af sine
udtalelser forsøgte han at fremlægge et omfattende
materiale for retten. Denne afviste imidlertid at lade
dokumentariet indgå i sagen, og han blev dømt efter
§ 266 b. Begrundelsen var, at udtalelserne ikke kunne
legitimeres under påberåbelse af videnskabelighed eller
saglig debat, at det var uden betydning for strafbarheden,
hvorledes islam bogstaveligt skal forstås, eller hvilke
samfundsmæssige konsekvenser en virkeliggørelse af
fundamentalistiske muslimers program har afstedkommet, at
henvisninger som led i en politisk argumentation til islams
skriftsteder eller til samfundsmæssige konsekvenser af
fundamentalistiske muslimers program ganske vist ikke i sig selv er
strafbare, men dog ikke kan retfærdiggøre
forhånelse og nedværdigelse som den, Glistrups udsagn
var udtryk for, samt at en debat om Glistrups politiske mål
ikke ville blive afskåret gennem kriminalisering af
sådanne udtalelser.
Stillingen er således den, at opfattelser, vurderinger,
ja, selv oplysninger om fakta, som udtrykkes i den af medierne
foretrukne hurtige, komprimerede og unuancerede form uden
begrundelser og nuancer, er strafbare, såfremt de
ifølge rettens vurdering »forhåner« eller
»nedværdiger « fremmede folkegrupper.
Dette er problematisk derved, at en kort, bastant form ofte er
politikeres eneste mulighed for at få et budskab ud i
medierne. Da der endvidere ikke findes nogen objektiv
målestok for, hvad der er en dækkende beskrivelse af
faktum, og hvad der er en nedværdigelse/forhånelse,
kommer den danske dommerstand - hvis vanlige udtryks- og
tænkeformer ligger fjernt fra mediernes - til at fungere som
smagsdommere m.h.t. borgernes måde at formulere sig på.
Strafbarheden efter § 266 b afhænger således af,
hvad den konkrete dommer rent øjeblikkeligt er i stand til
at forestille sig som en gyldig sandhed, hvis
offentliggørelse selv i en meget direkte form principielt
ikke bør kunne straffes.47)
Men dommeres personlige smag og deres forestillinger om forhold,
de ikke normalt beskæftiger sig med, halter antageligvis
bagefter såvel den folkelige sprogbrug som ekspertudtalelser
(som dommerne ifølge Højesteret oven i købet
skal afskære sig fra, såfremt det påklagede
udsagn umiddelbart virker nedværdigende/forhånende i
rettens øren). Problemet accelereres naturligvis, hvis
samfundsudviklingen går stærkt, emnet er politisk
giftigt, og det sagte er en så ubehagelig konstatering, at
mennesket efter psykologiens almindelige love vil være
tilbøjelig til at søge det fortrængt.
Konsekvensen er bl.a., at de politikere, der hurtigst ser
ubehageligheder dukke op i horisonten, som ikke er flatterende for
grupper beskyttet af § 266 b, afskæres fra at advare i
samme gennemslagskraftige form, som de politikere anvender, der har
interesse i at få problemerne dysset ned. Eksempel: I dommen
Ugeskrift for Retsvæsen 1980 s. 465 ØL dømmes
et kommunalbestyrelsesmedlem for en udtalelse om, at et konkret
byggeri i Ishøj var »fyldt op med fremmedarbejdere med
deres mange børn og bedsteforældre m.m.«, og at
pågældende gerne så, at de »rejste til
deres eget land, fremfor at misbruge vort socialsystem - og ved
siden af ødelægge vore unge ved salg af narkotika for
egen vinding«. Skal konstatering af et faktum
vedrørende nogle konkrete boligforhold og et politisk
ønske ledsaget af en begrundelse, hvis holdbarhed i dag (i
modsætning til i 1980) har i al fald et vist statistisk
belæg, være strafværdig?
Hvordan skal almindelige mennesker kunne finde ud af at
belægge deres sprog? Hvordan skal de eksempelvis kunne skelne
mellem statsministerens ovenfor refererede, ikke-strafbare
udtalelser med relation til islam og følgende, som ved
Retten i Randers 7/8 2006 blev kendt strafværdigt: »Jeg
har ofte nok sammenlignet nynazismen og islam. De er to stykker ud
af samme rådne planke.«?
Hvordan hænger det i øvrigt sammen, at
Hizb-ut-Tahir ifølge Ugeskrift for Retsvæsen 2003/1428
ØL ikke må referere Koranen i henseende til
følgende om jøder: »Og dræb dem, hvor end
I finder dem, og fordriv dem, hvorfra de fordrev jer . . .«,
når religioner er beskyttelsesværdige efter § 266
b? Hvordan kan en religion være beskyttelsesværdig
efter loven, hvis de troende ifølge samme lov ikke må
referere religionens kildesteder? Skal danske dommere bestemme,
hvad der er et gyldigt religiøst kildested, og hvad der ikke
er?
At det kan lade sig gøre at kritisere
indvandringspolitikken og indvandrerne uden at risikere en
straffesag, fremgår f.eks. af, at en af landets mest
indvandringskritiske organisationer, Den Danske Forening - der
endog har anmeldt sig selv for racisme - aldrig er blevet sigtet
endsige dømt i en sådan sag. Denne organisation har
imidlertid traditionelt været domineret af akademikere, for
hvem udtalelser i de former, jurister kan opfatte som
krænkende, er unaturlige, og som forstår at udtrykke et
meningsindhold uden at behøve at gribe til sådant. Man
kan ikke forvente sig, at en tilsvarende formuleringsevne lader sig
mobilisere som led i en bredere, offentlig debat.
§ 266 b i nugældende tolkning hindrer således
store dele af offentligheden såvel som politikere med
bestemte holdninger i at gøre sig gældende på
lige fod. Samtidig indebærer denne tolkning, at politiets
ressourcer kan kræves sat ind i sager, der i realiteten er
ligegyldige, f.eks. fordi de som i Glistrup-sagen har karakter af
mundhuggerier eller overdrivelser i en ophedet diskussion, hvis
indhold alligevel ikke tages efter pålydende.
Dette er uholdbart, og man må spørge, hvorvidt den
tolkning af § 266 b, der strafbelægger udsagn som f.eks.
de ovenfor refererede, overhovedet er forfatningsmæssigt
holdbar. Grundlovens § 77 beskytter ganske vist efter sin
ordlyd blot mod forhåndscensur fra statsmagten, og ikke mod
ytringsbegrænsende lovgivning i øvrigt. Hvis
grundlovens ordning af statsstyret imidlertid skal have nogen
mening, må ytringsfriheden i den form, demokratiets funktion
kræver, være beskyttet af en
grundlovsforudsætning. I et folkestyre må folket
således være i stand til på en meningsfuld
måde at udpege sine repræsentanter. Følgelig
må kandidater til folkevalgte organer have frihed til at
bringe alt, som har blot noget belæg, frem til debat i
politikernes udtryksform. Derfor bør domstolene ikke kunne
straffe politiske meningstilkendegivelser, uanset hvor
forhånende eller nedværdigende de er for nogen,
så længe de blot ikke rummer bevidste usandheder. Langt
mindre bør der kunne straffes for tilkendegivelser, der er
objektivt sande, uanset om de er krænkende for nogen.
På samme måde tilsiger logikken, at forfatningen sikrer
de valgte repræsentanter den frie adgang via medierne til
alle fakta, mulige fakta og synspunkter på samme, som er en
forudsætning for, at der kan træffes saglige politiske
beslutninger.
7. Konklusioner
Retsregler, der definerer visse synspunkter som på
forhånd uacceptable, visse måder at argumentere
på som strafværdige og visse opfattelser af faktum som
ugyldige, er problematiske i et demokrati. Derfor har man i dansk
retstradition ikke ønsket at strafbelægge bestemte
påstande, argumentationsformer og videnskabelige teorier,
uanset hvor uartige eller uholdbare de måtte være.48) Straffelovens §
266 b ligger allerede i forvejen på kanten af, hvad denne
demokratiopfattelse kan bære.
Når justitsministeren fortæller, at den nye
rammeafgørelse ikke rummer nogen forskel i forhold til det
allerede gældende, må således i al fald
indvendes, at vi i forvejen balancerer på en meget tynd line,
og at det nye regelsæt båndlægger Folketingets
frihed til at stabilisere denne. Medens § 266 b således
tidligere frit kunne justeres af Folketinget, forhindrer den nye
rammeafgørelse således alle andre justeringer end dem,
der skal til for at sikre straffelovens overensstemmelse med
forfatningen.
Det er vel også tænkeligt, at den ovennævnte
forfatningsforudsætning vil tillade domstolene at justere
retspraksis ud fra nugældende straffelovsbestemmelse. Kernen
i denne forfatningsforudsætning er således kravet om,
at det i hvert fald må være lovligt at referere
oplysninger, som er i overensstemmelse med, hvad der til enhver tid
må antages at være dokumenterbart sandt, samt
synspunkter på samme. Og erkendelsen af, hvad faktum er, kan
flytte sig gennem tiden. Den grænse for, hvad man har lov at
offentliggøre, der kan aflæses i hidtidig retspraksis,
behøver følgelig ikke være tidsmæssigt
stabil. Men kan domstolene (og anklagemyndigheden) mon modstå
presset fra EU-myndigheder sekunderet af danske politikere, hvoraf
et stort flertal synes parat til ureflekteret at løbe med
hvad som helst, når det drejer sig om
»bekæmpelse« af »racisme og
fremmedhad«? Hvilken virkning vil den professionelle pression
have, som udøves af danske foretagender, hvis
økonomiske eksistens står og falder med, at de kan
påvise tilstedeværelsen af de »racistiske«
fænomener, de godt nok selv har været med til at skabe
på det begrebslige plan, men som nu ser deres
tænkemåde bekræftet via
rammeafgørelsen?
Demokratiske grundprincipper er blevet ofret i denne sag til
fordel for en modepræget manifestation af ædle
hensigter, og juraen er taget som gidsel. Et propagandaslogan har
erstattet nøgtern eftertanke, hvorved grænsen mellem
juridiske termer og politiske programudtalelser er bragt i
opløsning.
Dette vil skabe et retssikkerhedsproblem i de lande, der
anerkender rammeafgørelsens hovedregel som grundlag for
deres lovgivning, så vidt som at det er grundlæggende i
et retssamfund, at borgerne er i stand til at vide
nøjagtigt, hvad de kan straffes for. Men det vil også
skabe et demokratiproblem. Rammeafgørelsen
understøtter endvidere en fastlåsning af dansk ret i
en uholdbar position.
Rammeafgørelsens mest indlysende virkning er
således, at den beskytter den europæiske elite mod i
den offentlige debat at blive konfronteret lige på med de
negative konsekvenser af den politik - eller mangel på samme
- der er ført på indvandringsområdet i en
periode, som på grund af de globale demografiske konjunkturer
har været særdeles kritiske.49) Derimod er rammeafgørelsen næppe
egnet til at beskytte imod racisme i traditionel forstand50) eller andre urimelige
holdninger til fremmede. Tværtimod bidrager den til at
forfladige den folkelige opfattelse af racismens karakter og
væsen - ja, berøver os endog det sproglige redskab til
at identificere samme. Herunder bidrager
den til at skabe forvekslinger mellem på den ene side den
moralsk forkastelige, regulære racisme og på den anden
en sagligt velbegrundet, legitim vilje til at modstå negative
virkninger af de ovenfor nævnte befolkningskonjunkturer og de
i forhold til traditionelle europæiske frihedsidealer
konfliktende tankesæt, som disse konjunkturer har bragt til
Europa. Hvorledes forestiller ophavsmændene bag
rammeafgørelsen sig f.eks., at det skal kunne lade sig
gøre at forklare forudsætningsløse unge det
forkastelige i racismen, når ordet er blevet udvidet til at
dække holdninger, der er ikke blot legitime, men
nødvendige til beskyttelse af europæiske
værdier?
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | § 266
b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse
i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden
meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes
eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve,
nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle
orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2
år. Stk. 2. Ved
straffens udmåling skal det betragtes som en særligt
skærpende omstændighed, at forholdet har karakter af
propagandavirksomhed. | | § 1 I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1235 af 26. oktober 2010, om senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1552 af 21. december 2010,
foretages følgende ændring: 1.§ 266 b, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Udtalelsen eller meddelelsen er dog straffri uanset sin
form, såfremt den er sand, eller fremsætteren
havde rimelig grund til at anse den som dækkende for de
faktiske forhold, eller denne var provokeret til at fremsætte
den.« |
|
Skriftlig fremsættelse
Søren
Krarup (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven (Ændring af racismeparagraffen).
(Lovforslag nr. L 182)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1) Artiklen er trykt i Ugeskrift for
Retsvæsen 2007 B s. 241 ff. Den diskuterede
rammeafgørelser er efterfølgende formaliseret som
Rådets rammeafgørelse 2008/913/RIA af 28. november
2008 om bekæmpelse af visse former for og tilkendegivelser af
racisme og fremmedhad ved hjælp af straffelovgivningen,
EU-Tidende nr. L 328 af 06/12/2008 s. 0055 - 0058.
2) Undersøgelsesudvalget om
racisme og fremmedhad, i Danmark udgivet
under ISBN 92-823-0279-2.
3) Se bl.a. henstillingerne 3, 22, 23,
28, 32 og 71.
4) Jf. Kristina Miskowiak i
Ytringsfrihed under ansvar (1998) s. 24. Se også f.eks.
Dansk-dansk Ordbog, 5. udgave, Gyldendal 1988: »Ra'cisme . .
. Den opfattelse, at visse racer er overlegne i forhold til andre .
. .«, samt UNESCO's Declaration on Race and Racial Prejudice
af 27/11 1978, artikel 2, 1: »Any theory which involves the
claim that racial or ethnic groups are inherently superior or
inferior, thus implying that some would be entitled to dominate or
eliminate others, presumed to be inferior, or which bases value
judgments on racial differentiation, has no scientific foundation
and is contrary to the moral and ethical principles of
humanity.« 2: »Racism includes racist ideologies,
prejudiced attitudes, discriminatory behavior, structural
arrangements and institutionalized practices resulting in racial
inequality as well as the fallacious notion that discriminatory
relations between groups are morally and scientifically
justifiable; it is reflected in discriminatory provisions in
legislation or regulations and discriminatory practices as well as
in anti-social beliefs and acts; . . .«.
5) 8364/07 (Presse 77).
6) KOM (2001) 664 endelig, 2001/0270
(CNS), EFT 75 E/269, 26/3 2002.
7) Et i 2003 justeret dokument var
bilagt Justitsministeriets notat af 4. marts 2005 (dokument FST
40050) udarbejdet til brug for Folketingets Europaudvalgs
behandling af sagen.
8) Engelsk version dateret 25/4 2007
(8704/07).
9) Jf. præamblen samt artikel 4
om racistiske og fremmedhadske motiver.
10) I Kommissionens 2001-forslag til
den rummede artikel 3 en definition, hvori det hedder, at
udtrykkene racisme og fremmedhad dækker »den
overbevisning, at race, hudfarve, afstamning, religion eller tro
eller national eller etnisk oprindelse er en faktor, der giver
anledning til fjendtlighed over for enkeltpersoner eller
grupper.« Hvilken retskildeværdi, man kan
indlægge i den omstændighed, at definitionen blev
udtaget, er uvist.
11) Dokument A 2-160/85.
12) EFT C 36/142, 17/2 1986.
13) S. 14 ff.
14) S. 18-20, jf. s. 84.
15) Der findes ingen gængs
definition på dette udtryk. I Parlamentets
1985-betænkning (s. 88) synes man at forstå det som
rummende bl.a. »daglige udtryk for mistillid og
fjendtlighed«. Oversættelsen til
»fremmedhad« fra udenlandske kilder er i øvrigt
muligt ukorrekt. I den engelsksprogede version af
rammeafgørelsen anvendes f.eks. udtrykket
»xenophobia«, og Longmans anerkendte Dictionary of
English Language, 2. udg. 1998, forklarer dette udtryk som
dækkende »unreasonable fear and dislike of strange or
foreign people . . .« - altså snarere som fremmed
frygt. I den franske version anvendes
»xénophobes«, italienske
»xenofobia«, men i den tyske
»fremdenfeindlichkeit« og i den svenske
»främlingsfientlighet«. En »fobi«
defineres i psykiatrien ikke som »had«, men som en
sygelig tilstand hos et individ i form af vedvarende angst for et
objekt, en aktivitet eller en situation.
16) S. 19.
17) EFT C 158/01, 25/6 1986.
18) I 1991 offentliggjordes
således den allerede nævnte beretning fra et
undersøgelsesudvalg
under Europaparlamentet, og i årene efter
fulgte også en række resolutioner fra Kommissionen og
Parlamentet: Rådsresolution 5/10 1995 (vedrørende
bekæmpelse af racisme og fremmedhad i forbindelse med
beskæftigelse og sociale anliggender, EF-Tidende C 296 af
10/11 1995 s. 0013 - 0014); rådsresolution 23/10 1995 (om
uddannelsessystemernes indsats for at løse problemerne i
forbindelse med racisme og fremmedhad, EF-Tidende C 312 af 23/11
1995 s. 0001 - 0003); parlamentsbeslutning af 27/4 1995 (om
racisme, fremmedhad og antisemitisme, EF-Tidende C 126 af 22/05
1995 s. 0075) og parlamentsbeslutning af 26/10 1995 (om racisme,
fremmedhad og antisemitisme, EFT C 308, 20/11 1995 s. 0140). I 1996
vedtog Rådet endvidere formelt en handlingsplan til
bekæmpelse af racisme og fremmedhad: Fælles aktion
96/443/RIA 15/7 1996 bygget på Unionstraktatens artikel K. 3
(EFT L 185/5, 24/7 1996). Under topmødet i Tammerfors i
oktober 1999 opfordrede Rådet til en større indsats
for at bekæmpe racisme og fremmedhad på grundlag af
handlingsplanen fra 1998, se punkterne 18 og 19 i konklusionerne.
Medlemsstaterne blev herunder tilskyndet til at udarbejde nationale
planer. I en kommunikation fra Kommissionen til Rådet og
Parlamentet fra samme år opfordredes til handling på
området (KOM (2000) 0782 endelig). I øvrigt er
»racisme og fremmedhad« kriterium i EU-sammenhæng
i straffesager med visse følger i den danske retsorden. Se
Rådets retsakt af 26/7 1995 om oprettelse af en
europæisk politienhed, Amsterdam-traktatens artikel 29 EU om
politisamarbejde og retligt samarbejde. Se også lov 433 af
10/06 2003 (gennemførelse af EU-rammeafgørelse om den
europæiske arrestordre m.v.), lov 1434 af 22/12 2004 (om
fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den
Europæiske Union) samt lovbekendtgørelse 833 af 25/08
2005 (om udlevering af lovovertrædere).
19) Rådets forordning (EF)
1035/97 2/6 1997.
20) Observatoriet erstattedes i 2007
af Agenturet for Grundlæggende Rettigheder.
21) »The EUMC applies the
definition of racism from the work of the Council of Europe, namely
the European Commission against Racism and Intolerance (ECRI)
general policy recommendation N°7 on national legislation to
combat racism and racial discrimination that is 'racism' shall mean
the belief that a ground such as race . . . , colour, language,
religion, nationality or national or ethnic origin justifies
contempt for a person or a group of persons, or the notion of
superiority of a person or a group of persons.« I noten til
ordet »racism« siges imidlertid: »the term
»racism« should be understood in a broad sense,
including phenomena such as xenophobia, antisemitism and
intolerance.«. Se http://fra.europa.eu/fra/index.php?
fuseaction=cont e n t . d s p _ c a t _ c o n t e n t & c o n t
e t i d = 4 3 a 8 0 5 5 f 2 c 7 b 5 & c a -
tid=43a80527705e6&search=1&frmsearch=definition〈=EN.
22) KOM (98) 0183 endelig.
23) Jyllands-Posten 27/11 2004.
24) Ifølge teksten i
pressemeddelelsen om rammeafgørelsen skal ved
»religion« . . . »som minimum forstås
adfærd, der tjener som påskud til at rette handlinger
mod en gruppe af personer eller et medlem af en sådan gruppe,
der er defineret under henvisning til race, hudfarve, herkomst
eller national eller etnisk oprindelse«. Men hvis race,
hudfarve, herkomst eller national eller etnisk oprindelse er
sammenfaldende med religion i rammeafgørelsens forstand,
hvorfor er religion da overhovedet medtaget i teksten? Og hvorfor
åbner rammeafgørelsen op for, at medlemsstaterne kan
beskytte »religion« i en mulig videre forstand uden at
definere, hvad religion er?
25) Den augsburgske trosbekendelse af
1530.
26) »Bekæmp dem, der ikke
tror på Allah på den yderste dag . . .« (Koranen
9.29). »I, der tror! Bekæmp dem af de vantro, der er i
nærheden af jer! Lad dem finde jer skånselsløse!
« (Koranen 9.123). Efter Ellen Wulffs
koranoversættelse, 2006.
27) KOM (2001) 664 endelig 2001/0270
(CNS).
28) Se f.eks. rapporterne fra Stephen
Roth Institute for the Study of Contemporary Antisemitism &
Racism, Tel Aviv universitet (tilgængelige på)
http://www.tau.ac.il/Anti-Semitism/database.htm. Seneste rapport
specielt vedrørende Danmark findes på
http://www.tau.ac.il/Anti-Semitism/asw2005/denmark.htm. Omtalen er
et illustrativt eksempel på, hvor ofrene selv oplever, at
tyngden i antisemitismen ligger i dag.
29) Jf. betænkningens s. 3.
30) Se også
mødedokumenterne A 2-160/85/Bilag 4 med indlæg fra
eksperthøringen samt A 2-160/85/bil. om kilderne.
31) 10/10 1990 til B. T. Det
aflæses bl.a. i rapporten vedrørende Danmark, hvor
modstand fra en høj procentdel af befolkningen mod
flygtningepolitikken karakteriseres som »racistisk«, og
hvor de organisationer, der formidler denne modstand generelt
slås i hartkorn med nazisterne.
32) Se f.eks. The Annual Report on the
Situation regarding Racism and Xenophobia in the Member States of
the EU, 2006; http://www.europa-kommissionen.
dk/upload/application/e49a7fa1/ar06-p2-en.pdf. F.eks. rummer
rapporten
9 henvisninger til nazi-fænomener, alle i
en negativ kontekst, 48 til »muslim« og 31 til
»islam«, typisk som fremstillende disse i offerrollen
eller i en for muslimerne positiv kontekst. De problemer, der er
skabt f.eks. for de jødiske samfund, og den intolerance, der
førte til Muhammed-krisen, lades ude af synsfeltet. I afsnit
6.1.2. »Trends in racist violence and crime«
fortælles om væksten i fjendtlig adfærd over for
muslimer i kølvandet på terrorbombningerne i London,
men intet om de tiltagende muslimske overgreb på
europæiske jøder. Disse overgreb nævnes end ikke
i afsnit 6.3.2. om The Jewish communities (under 6.2 om Vulnerable
groups). I rapporten omtales »Danmark« 33 gange.
Også her fokuseres på diskrimination o.l. af
indvandrere. Observatoriets kilder virker usystematiske ud fra
dansk videnskabelig tradition - undertiden angives slet ingen. For
Danmarks vedkommende har det private Dokumentations- og
Rådgivningscenter om Racediskrimination dog opnået en
særlig status, idet det anvendes som »National Focus
Point« som ansvarlig for indsamling af data. Der oplyses
imidlertid ikke noget om, hvad dette foretagendes kilder er, og
hvorledes det blandt informationerne fra disse kilder har udvalgt
de oplysninger, der er vidererapporteret til Observatoriet.
Centeret har i parentes bemærket til huse i
»Verdenskulturcenteret«, Nørre Alle 7 (der
rummer et hus for de etniske minoriteter samt foreninger som
»Fair Play«, »Flygtninge under Jorden« og
tilsvarende). Stedet - tidligere
Nørrebro Medborgerhus - har traditionelt
været kendt som tilholdssted for grupper på den yderste
venstrefløj styret af en snæver personkreds, der
går ind og ud imellem hinanden efter behov (jf. Danskeren
3/1997 s. 3 ff. -
http://dendanskeforening.dk/files/files/DK-3a-1997.pdf).
33) Ifølge Herbert A. Kampf,
The Challenge of Marxist-Leninist Propaganda, i Political
Communication and Persuasion, Vol. 4 s. 111-12, indgik postulatet
om eksistensen af en omfattende racisme i Vesten i de
propagandatemaer, der systematisk markedsførtes som led i
øst-propagandaen under den kolde krig.
34) Lene Espersen, refereret efter
Jyllands-Posten 19/4 2007 s. 13.
35) Justitsministeriets samlenotat til
Europaudvalget vedrørende sagen (af 3. april 2007 til
møde i Folketingets Europaudvalg 13. april 2007 om
forslaget, ministeriets dokument CDH42435) vurderer (s. 4. ), at
forslaget ikke (nødvendigvis) vil have
lovgivningsmæssige konsekvenser, idet det holder sig inden
for, hvad der i forvejen følger af straffelovens § 266
b.
36) Ugeskrift for Retsvæsen 2003
s. 2044 H.
37) Hvilken brug dog frarådes af
Nævnet.
38) Eksempel: Niels-Erik Hansen
beskriver i Beskyttelse mod Racisme (Det Danske Center for
Menneskerettigheder, 1994, s. 9), hvorledes racismen »lever
videre som politisk og social faktor«. Han identificerer
denne »racisme « som en teori om, at uagtet de
forskellige folkeslag er principielt er ligestillede, så
medfører sammenstødet mellem forskelle i
kulturmønstre og traditioner uløselige konflikter.
Videre noterer han, at »i Europa har man anvendt udtrykket
'new-racism' om denne teori, som f.eks. har ført til
forestillinger om fremmede kulturer, som vil oversvømme og
udslette den vestlige kultur.« Forsøgene på at
få begrebet racisme bragt i anvendelse uden for sit
område har også impliceret bestræbelser på
ved domstolene at opnå anerkendelse for, at prædikatet
»kulturracistisk« kunne hæftes på personer,
der advokerede grundene for de nævnte forestillinger
(således Østre Landsrets dom af 15/1 1993, 3. afd.
a.s. nr. 46/1992).
39) Eksempel Mehmet Ümit Necef i
Weekendavisen 13/3 1992: »Bekæmpelse af racisme er
efterhånden blevet arbejdsløse
venstrefløjspolitikeres beskæftigelsesterapi. De
bruger begrebet terroristisk til at tyrannisere politiske
modstandere med. Den rendyrkede racisme findes så godt som
ikke i Danmark. Men jagten efter den er blevet en hel
besættelse. - Hvis der dukker nogle få eksempler op
på uforfalsket racisme, opleves det nærmest som en
lettelse. Så er der igen noget at bekæmpe og beskylde
andre for, samtidig med at ens eget selvværd kan
vokse«.
40) Jf. Justitsministeriets samlenotat
til Europaudvalget vedrørende sagen (af 3. april 2007 til
møde i Folketingets Europaudvalg 13. april 2007 om
forslaget, ministeriets dokument CDH42435, s. 16).
41) Refereret fra nuværende
professor Henning Kochs uopfordrede telefoniske henvendelse til
Hillerød kommunes sagsbehandler 3/11 1992 samt hans
opfølgningsskrivelser af 11712 og 15/12 s.å. Det
drejede sig om et foredrag af nuværende MF Søren
Krarup.
42) Kronik i Jyllands-Posten 28/11
1994.
43) Sager om straffelovens § 266
b efter 2000 er resumeret på Rigsadvokatens hjemmeside
http://www.rigsadvokaten.dk/Default.aspx? id=178&recordid178=
935. Ældre praksis er medtaget i Kristina Miskowiak,
Ytringsfrihed under ansvar (1998) s. 89-96. Se i øvrigt
f.eks. Ugeskrift for Retsvæsen 2004 s. 734 H, 2003 s. 2435
VL, 2003 s. 1947 ØL, 2003 s. 1428 ØL, 1980 s. 1065
ØL og 1980 s. 465 ØL.
44) Begrundelsen fremgår af
politiets afvisning af en anmeldelse af formanden for Islamic
Student Organization, i anledning af at han kaldte danskerne
forslaver af druk og narko, og at vi kun kan takke os selv for, at
muslimerne får flere børn end os, og for at vort
sociale system udnyttes, idet »den kloge narrer den mindre
kloge« (læserbrev EkstraBladet 5/4 1997). Afvisningen
henviser til, at majoritetsgruppen i et demokratisk samfund ikke er
beskyttet af straffelovens § 266 b (brev fra Københavns
Politi af 3/6 1997, j.nr. 01aa-170-11-97/1). Politiets ulyst til at
tage den slags sager op harmonerer ikke med bestemmelsens
folkeretlige baggrund og heller ikke med en udtalelse fra
justitsministeren under førstebehandlingen af et af Dansk
Folkeparti i 2006 (L 103 af 7/12 2006) fremsat forslag til
klarificering af bestemmelsen (så at det udtrykkeligt
fremhæves, at den gælder, uanset hvilken gruppe af
personer der trues, forhånes eller nedværdiges):
»Bestemmelsen omfatter . . . allerede i dag alle grupper af
personer, altså både flertals- og mindretalsgrupper,
som måtte blive udsat for f.eks. truende udtalelser på
grund af deres race eller religion.«
45) Derimod forekommer en sag om
ét mindretals krænkelse af et andet, nemlig Ugeskrift
for Retsvæsen 2003/1428 ØL.
46) Ugeskrift for Retsvæsen 2000
s. 2234. Se om sagen i øvrigt hans bog Retssagen mod
Islamlobbyen (1999).
47) Jf. herved ministerens
bemærkninger under førstebehandlingen af L 103,
Folketingstidende 2006-07, tillæg A s. 3507 ff. , om et
forslag fra Dansk Folkeparti (om, at udsagnet efter lovens
udtrykkelige formulering skal være straffri uanset sin form,
såfremt den er sand, eller fremsætteren havde rimelig
grund til at anse den som dækkende for de faktiske forhold):
»Om forslaget om at kunne føre sandhedsbevis vil jeg
gerne for det første sige, at det ikke stemmer med
tankegangen bag § 266 b, der jo netop ikke kriminaliserer
bestemte opfattelser af faktiske forhold, men ytringernes form. Det
afgørende kan således ikke være, om en udtrykt
opfattelse er sand eller falsk, men derimod om den
pågældende offentlige udtalelse har været
truende, forhånende eller nedværdigende over for en
befolkningsgruppe på grund af f.eks. race eller tro.«
Ministeren glemmer tilsyneladende at tage højde for de
tilfælde, hvor sandheden er så belastende, at det kunne
tolkes som en forhånelse eller nedværdigelse at
fremføre den.
48) Uanset FN's
racediskriminationskonvention (jf. bekendtgørelse nr. 55,
1972), der i præamblen fastslår, at »enhver
doktrin om overlegenhed på grundlag af raceforskelle er
videnskabeligt urigtig . . .«, har man f.eks. ikke villet
lovfæste konventionens konklusion m.h.t. dette videnskabelige
anliggende i dansk ret, ligesom man har undladt at lovfæste
uholdbarheden af holocaustbenægtelse. På samme
måde har man undladt ukritisk at kalkere programudtalelsen i
konvention af 16/12 1966 om borgerlige og politiske rettigheder,
artikel 20, punkt 2, hvorefter »enhver tilskyndelse til
nationalt had, racehad eller religiøst had, som ophidser til
forskelsbehandling, fjendtlighed eller vold, skal være
forbudt ved lov«.
49) Det har længe været
indlysende, at disse konjunkturer ville afkaste immigranter i et
så stort tal, at frygten for en regulær overtagelse af
det gamle Europa ingenlunde kan skubbes til side, med henvisning
til at den udgør »new-racism «. Se f.eks. UN
World Population to 2300, der er tilgængelig på
http://www.un.org/esa/population/publications/longrange2/WorldPop2300final.
pdf.
50) Jf. definitionen i note 3.