Fremsat den 30. marts 2011 af
økonomi og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
Vækstfonden
(Ændring af Vækstfondens
formål samt tilpasning af vækstkautionsordningen)
§ 1
I lov om Vækstfonden, jf.
lovbekendtgørelse 549 1. juli 2002, som ændret bl.a.
ved § 1 i lov nr. 525 af 7. juni 2006, § 9 i lov nr. 576
af 6. juni 2007 og senest ved § 9 i lov nr. 1272 af 16.
december 2009, foretages følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 1, affattes således:
»Vækstfondens formål er at fremme
vækst og fornyelse i iværksættervirksomheder samt
små og mellemstore virksomheder for derigennem at opnå
større samfundsøkonomisk afkast.«
2. I
§ 2, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »kreditinstitutters«: »og
andre udlåns- og finansieringsvirksomheders«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Baggrund | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Vækstfondens formål | | | 2.1.1 | Gældende ret | | | 2.1.2 | Den foreslåede ordning | | 2.2 | Tilpasning af
vækstkautionsordningen | | | 2.2.1 | Gældende ret | | | 2.2.2 | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Høring | 9. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Med lovforslaget ændres
Vækstfondens formålsbestemmelse, således at det
præciseres, at Vækstfondens målgruppe både
omhandler iværksættere, nye små og mellemstore
virksomheder samt eksisterende små og mellemstore
virksomheder. Lovforslaget sikrer således, at både
iværksættervirksomheder og såvel nye som
eksisterende små og mellemstore virksomheder har mulighed for
at kunne drage nytte af de låne- og kautionsordninger samt
øvrige finansieringsmuligheder, der foreligger i regi af
Vækstfonden. Vækstfondens indsats skal generelt
afspejle konjunkturudviklingen samt udviklingen i udbud af og
efterspørgsel efter risikovillig kapital, således at
Vækstfondens aktivitetsniveau m.h.t. medfinansieringstilsagn
er højere under en lavkonjunktur end under en
højkonjunktur. Formålet med Vækstfonden er
således at supplere de eksisterende finansieringsog
venturemarkeder, hvor disse markeder ikke formår at fungere
tilfredsstillende.
1.1 Baggrund
De danske små og mellemstore
virksomheder står for to tredjedele af beskæftigelsen
og værdiskabelsen i den private sektor og samtidig er deres
bidrag til værdiskabelsen højere end i de lande, vi
normalt sammenligner os med. Iværksættere og små
og mellemstore virksomheder er således centrale for at
få skabt vækst og nye arbejdspladser i den private
sektor. Efter finanskrisen oplever iværksættere og
små og mellemstore virksomheder imidlertid at blive
begrænset i deres vækst- og udviklingsaktiviteter
på grund af manglende adgang til kapital.
Regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne
(forligskredsen) har derfor indgået aftale om risikovillig
kapital mv. Aftalens forskellige elementer sikrer en forbedret
adgang for iværksætteres og små og mellemstore
virksomheders adgang til risikovillig kapital. Som led i aftalen
vil der blive igangsat initiativer med henblik på at styrke
brugertilfredsheden med Vækstfonden, ligesom
Vækstfondens struktur og organisering justeres, så
fonden er gearet til at varetage de nye opgaver og funktioner.
Aftalen har således dannet grundlag for,
at regeringen og Forsikring & Pension, ATP og LD er blevet
enige om at stille yderligere 5 mia. kr. til rådighed som
risikovillig kapital for iværksættere og etablerede
vækstvirksomheder, herunder små og mellemstore
virksomheder med vækstpotentiale. Aftalen vil bidrage
betydeligt til at skabe flere vækstvirksomheder.
Aftalen indebærer, at Økonomi- og
Erhvervsministeriet stifter et investeringsselskab, (Dansk
Vækstkapital), der har juridisk status af et kommanditselskab
(K/S). Dansk Vækstkapital vil fungere på et fuldt ud
kommercielt og privatretligt grundlag. Økonomi- og
Erhvervsministeriet fører tilsyn med Dansk
Vækstkapital, herunder afholdes et årligt møde
med Dansk Vækstkapitals bestyrelse, og der modtages mindst en
gang årligt en afrapportering fra Dansk Vækstkapital.
Rigsrevisorlovens § 4 finder anvendelse på Dansk
Vækstkapital, hvorfor Rigsrevisor har adgang til gennemgang
af Dansk Vækstkapitals årsrapport.
Dansk Vækstkapital ledes af en
professionel bestyrelse, som nedsættes af økonomi- og
erhvervsministeren. Bestyrelsen har ansvaret for ledelse og drift
af Dansk Vækstkapital, herunder at træffe
investeringsbeslutninger. Det fremgår af aftalen mellem
regeringen, Forsikring og Pension, ATP og LD, at det er aftalt
mellem parterne, at Vækstfonden fungerer som sekretariat for
Dansk Vækstkapital.
Der indgås aftale mellem de enkelte
pensionsinstitutter og Dansk Vækstkapital om tilsagn om
indskud af ny kapital til Dansk Vækstkapital. Det sker efter
den model, at minimum 25 pct. af de midler, som
pensionsinstitutterne stiller til rådighed, indskydes som
egenkapital (tilsagn) i Dansk Vækstkapital, mens max. 75 pct.
vil være tilsagn om lån til Vækstfonden, som
modsvares af tilsvarende tilsagn fra Vækstfonden om indskud
af egenkapital til Dansk Vækstkapital. Vækstfonden har
således mulighed for at optage lån fra
pensionsinstitutterne med henblik på at skyde kapital ind i
Dansk Vækstkapital. Tilsagnene udbetales først til
Dansk Vækstkapital i takt med, at Dansk Vækstkapital
gennemfører investeringerne. I den forbindelse vil der ske
en gennemstrømning af midler i Vækstfonden, hvor
lån videreformidles som egenkapital i Dansk
Vækstkapital.
Dansk Vækstkapital skal investere i
både venturefonde, smallcap fonde, midcap fonde og
mezzaninkapitalfonde og andre ansvarlige lånefonde. Disse
forskellige typer fonde har en forskellig risikoprofil. Dansk
Vækstkapital vil have en bredere investeringspolitik end
Vækstfonden. Dansk Vækstkapital kan således give
tilsagn til investeringsfonde, der investerer i virksomheder, der
rækker ud over det område som Vækstfondens
investeringer skal tilgodese. Det er de private forvaltere af
investeringsfondene, der på kommercielt grundlag
gennemfører den konkrete vurdering af investerings- og
finansieringsemner. Derved sikres, at kun sunde virksomheder og
projekter kommer i betragtning.
Bestyrelsen for Dansk Vækstkapital
fastlægger den nærmere fordeling af midler på de
forskellige typer af investeringsfonde. Kun en mindre del (ca. 20
pct.) rettes mod ventureområdet, mens den største part
skal gå til vækstvirksomheder, herunder små og
mellemstore virksomheder med vækstpotentiale. Det er
bestyrelsen for Dansk Vækstkapital, der beslutter selskabets
investeringskriterier og investeringspolitik, og hele
Vækstfondens indskud i selskabet kan anvendes i
overensstemmelse hermed. Ordningen er midlertidig. Dansk
Vækstkapitals mulighed for at give nye tilsagn til
investeringsfonde løber således i 5 år til
udgangen af 2015.
Som led i den overordnede strategi om at
forbedre mulighederne for tilvejebringelse af kapital og
finansiering til danske iværksættere og små og
mellemstore virksomheder, indeholder den politiske aftale, ud over
gennemførelsen af ovennævnte aftale om risikovillig
kapital og etableringen af Dansk Vækstkapital, også en
udvidelse Vækstfondens formål. Fremover gælder
det således, at der i anvendelsen af fondens kapital og
fondens håndtering af garanti- og kautionsordningerne m.v. er
fokus på såvel iværksættere som små
og mellemstore virksomheder, der kan medvirke til at skabe
vækst og fornyelse og derigennem et samfundsøkonomisk
afkast.
Endelig udvides kredsen af
finansieringsvirksomheder, hvis finansiering kan blive sikret af en
garanti fra Vækstfonden. Fremover vil også f.eks.
leasingselskaber, mezzanin-lånevirksomheder og andre
finansieringsvirksomheder, der tilvejebringer forskellige former
for risikovillig fremmedkapital, kunne søge om en garanti
fra Vækstfonden. Kravet om en behørig kreditvurdering
af kunderne i de enkelte finansieringsvirksomheder
videreføres.
Økonomi- og Erhvervsministeriet
etablerer samtidig med oprettelsen af Dansk Vækstkapital en
vækstlåneordning for
iværksættervirksomheder samt to udbygninger (vinduer)
af den eksisterende Vækstkautionsordning under
Vækstfonden, som særligt små og mellemstore
virksomheder vil have gavn af.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Vækstfondens
formål
Det følger af de gældende regler,
at Vækstfonden som offentlig erhvervsfremmeinstitution har
til formål at fremme innovation og fornyelse i erhvervslivet
for derigennem at opnå større samfundsøkonomisk
afkast. Formålsbestemmelsen for fonden er redaktionelt
ændret senest i 2001, men indholdsmæssigt er fondens
formål uændret siden etableringen.
2.1.1 Gældende ret
Efter vækstfondslovens § 2 er
fondens nuværende fokus medfinansiering af især
små og mellemstore virksomheders omkostninger til
gennemførelse af perspektivrige og risikobetonede
udviklingsprojekter inden for forskning og udvikling af produkter,
produktionsmetoder eller serviceydelser.
Vækstfonden kan også deltage i
finansieringen af projekter i større virksomheder, herunder
de såkaldte »spin-off« - virksomheder, der er
nærmere defineret i § 2, stk. 3, i bekendtgørelse
nr. 1013 af 17. august 2007 (med senere ændringer) om
Vækstfondens virke.
Ud over kapitaltilførsel til små
og mellemstore virksomheder kan Vækstfonden også
medfinansiere de såkaldte udviklingsselskaber, dvs.
selskaber, der tilfører kapital og kompetence til innovation
og fornyelse af enkeltvirksomheder.
Herudover kan Vækstfonden med henblik
på at understøtte finansieringen af
udviklingsprojekter tage initiativer, der sigter på at
formidle kontakt mellem private investorer og små og
mellemstore virksomheder. Vækstfonden kan også tage
andre initiativer, som kan understøtte fondens muligheder
for at fremme udviklingen af et velfungerende marked for
finansiering af innovation og fornyelse. Endvidere kan
økonomi- og erhvervsministeren henlægge varetagelsen
af andre statslige erhvervsfremmeordninger vedrørende
formidling af risikovillig kapital til innovation og fornyelse til
Vækstfonden, hvilket fx har været tilfældet med
ordningerne for Vækstkaution og Kom-i-gang-lån.
Finansieringsinstrumenterne som
Vækstfonden kan benytte er følgende:
-
lånegarantier for pengeinstitutters udlån til
udviklingsaktiviteter i mindre virksomheder,
- ilskud,
- lån med
forskellige former for tilbagebetalingsvilkår,
- kapitalindskud,
herunder erhvervelse af aktier,
- garantier og
- andre lignende
finansieringsinstrumenter, hvorom økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter nærmere bestemmelser
efter forslag fra Vækstfonden.
2.1.2 Den foreslåede
ordning
Iværksættere og små og
mellemstore virksomheder er centrale for at få skabt
vækst og fornyelse i den private sektor. Det er imidlertid
kun en lille andel af de danske små og mellemstore
virksomheder, der kommer ind i solide vækstforløb. Det
kendetegner ofte succesfulde vækstvirksomheder, at de baserer
sig på et nyt produkt, nye processer eller ny
forretningsmodel.
Flere undersøgelser viser endvidere, at
især små og mellemstore virksomheder stadig har
udfordringer med at opnå finansiering til vækst og
udvikling. Små og mellemstore virksomheder er mere
afhængige af adgang til finansiering gennem
pengeinstitutterne end store virksomheder, der typisk har flere
finansieringsmuligheder såsom at udstede aktier eller
virksomhedsobligationer. Samtidig har små og mellemstore
virksomheder ofte en mindre egenkapital set i forhold til
virksomhedens størrelse, der kan finansiere nye
vækstinitiativer.
Det foreslås derfor at præcisere
Vækstfondens formålsbestemmelse således, at det
fremgår, at Vækstfonden har til opgave at fremme
vækst og fornyelse i iværksættervirksomheder, og
i såvel nye som eksisterende små og mellemstore
virksomheder for derigennem at opnå et større
samfundsøkonomisk afkast. Med lovforslaget og med
etableringen af de nye låne-, og kautionsordninger i
forbindelse med aftalen om risikovillig kapital styrker
Vækstfonden sit fokus på finansiering af nye
forretningsplaner for etablerede virksomheder. Vækstfonden
får med lovforslaget samlet set et bredere fokus for sine
aktiviteter på tværs af brancher og størrelse af
virksomheder. For såvel iværksættere som for
etablerede små og mellemstore virksomheder vil der
således med lovforslaget gælde en udvidet adgang til de
medfinansieringsmuligheder, der foreligger i regi af
Vækstfonden. Finansieringsmulighederne vil således
være tilgængelige for en bred målgruppe af
virksomheder med vækstpotentiale for eksempel inden for
industri, handel, service samt nye teknologibaserede
virksomheder.
2.2 Tilpasning af
vækstkautionsordningen
2.2.1 Gældende ret
Det fremgår af den gældende at
alene udlån fra pengeinstitutter, realkreditsinstitutter og
Danmarks Skibskredit A/S kan sikres med vækstkaution. Videre
følger det af lov nr. 410 af den 31. maj 2000, der danner
grundlag for vækstkautionsordningen, at alene virksomheder
med op til 100 medarbejdere kan opnå Vækstkaution.
2.2.2 Den foreslåede
ordning
Forslaget giver mulighed for, at lån
ydet af en bredere kreds af finansieringsvirksomheder - f.eks.
leasingselskaber eller selskaber, der stiller mezzaninlån til
rådighed for vækstvirksomheder - kan opnå
Vækstkaution. Endvidere udvides målgruppen af
virksomheder, hvis lån kan sikres med Vækstkaution,
så også virksomheder med mere end 100 medarbejdere kan
opnå vækstkaution, hvis de i øvrigt opfylder
betingelserne for at modtage en kaution.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget skønnes ikke at have nogen
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsReguleringen
(CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget er
derfor ikke forelagt Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Forslaget indebærer ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke nogen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Høring
Forslag til lov om ændring af lov om
Vækstfonden har forud for fremsættelsen været i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES),
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Arbejdsskadestyrelsen,
Børsmæglerforeningen, Danish Venture Capital and
Private Equity Association, Danmarks Nationalbank, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Autoriseret Markedsplads A/S, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Forening for
International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk
Industri, Dansk Ivestor Relations Forening - DIRF, ISACA Denmark
Chapter, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsforening, Danske Advokater,
Dansk Forsikringsfunktionærers Landsforening, Dansk Maritime,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den
Danske Finansanalytikerforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Disciplinærnævnet for
Statsautoriserede Revisorer, FDIH - Foreningen for Distance- og
Internethandel, Finansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S,
Finansiel Stabilitet A/S, Finansrådet - Danske
Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finans og Leasing, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Foreningen af Firmapensionskasser, Foreningen af
Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber,
Foreningen for Interne Revisorer, Foreningen af J. A. K.
Pengeinstitutter, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
FOREX, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen,
Frivilligrådet, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Garantifonden
for indskydere og investorer, Garban-Intercapital Scandinavia,
Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes
Brancheorganisation (ISOBRO), InvesteringsForeningsRådet,
IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening,
Kuratorforeningen, KøbmandsStadens OplysningsBureau,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af
forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale
Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), OMX Den
Nordiske Børs København A/S, Parcelhusejernes
Landsforening, PBS (Payment Business Services), Post Danmarks
Juridiske afdeling, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Rederiforeningen af 1895, Regionale Bankers Forening,
Regnskabsrådet, Revifora, Revisorkommissionen,
Revisortilsynet, Rigsrevisionen, Sammenslutningen Danske
Andelskasser, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
Kriminalitet, Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening,
Telekommunikationsindustrien i Danmark, VP Securities A/S, Western
Union, Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden
på Færøerne, Grønlands Selvstyre via
Rigsombudsmanden i Grønland,
Beskæftigelsesministeriet, Pensionsstyrelsen,
Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet,
Indenrigs- og Socialministeriet, Kirkeministeriet, Klima- og
Energiministeriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet,
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse, Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling,
Skatteministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet,
Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, Økonomistyrelsen, Danmarks Statistik,
Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Patent- og
Varemærkestyrelsen, Statens Byggeforskningsinstitut,
Sikkerhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at præcisere Vækstfondens
formålsbestemmelse således at det fremgår, at
Vækstfonden har til opgave at fremme vækst og fornyelse
i iværksættervirksomheder, og i såvel nye som
eksisterende små og mellemstore virksomheder for derigennem
at opnå et større samfundsøkonomisk afkast. Med
lovforslaget og med etableringen af de nye låne-, og
kautionsordninger i forbindelse med aftalen om risikovillig kapital
styrker Vækstfonden sit fokus på finansiering af nye
forretningsplaner for etablerede virksomheder. Vækstfonden
får med lovforslaget samlet set et bredere fokus for sine
aktiviteter på tværs af brancher og størrelse af
virksomheder end hvad der gælder i dag.
Nyaffattelse af formålsbestemmelsen
ændrer ikke ved hensigten bag det samfundsøkonomiske
afkast. Det gælder således fortsat, at
Vækstfonden i sin vurdering af projekter og aktiviteter tager
hensyn til, om der kan forventes andet udbytte af den offentlige
medfinansiering end den rent privatøkonomiske fordel, som
den støttede virksomhed må antages at opnå.
Til nr. 2
For at sikre bedst mulig adgang til
finansiering for iværksættere og små og
mellemstore virksomheder og samtidig en effektiv udnyttelse af de
garanti- og kautionsordninger, som Vækstfonden administrerer,
foreslås det at udvide kredsen af finansieringsvirksomheder,
hvis finansiering kan blive sikret af en garanti fra
Vækstfonden. Udover pengeinstitutter, realkreditinstitutter
og Danmarks Skibskredit A/S, som i dag er omfattet af bestemmelsen,
foreslås det, at også f.eks. leasingselskaber,
mezzanin-lånevirksomheder og andre finansieringsvirksomheder,
der tilvejebringer forskellige former for risikovillig
fremmedkapital, skal kunne søge om en garanti fra
Vækstfonden. Det vil dog være en betingelse, at der
fortsat sker en behørig kreditvurdering af kunderne i de
enkelte finansieringsvirksomheder.
Den begrænsning i definitionen af
små og mellemstore virksomheder, som i visse
sammenhænge har været gældende for virksomheder,
som Vækstfonden kan bistå med finansiering i form af
garantier, ophæves. Dette betyder, at Vækstfondens kan
bistå alle små og mellemstore virksomheder med
finansieringsgarantier indenfor de garantivilkår, som
Vækstfonden løbende beslutter og i øvrigt de
til enhver tid gældende lovgivningsmæssige og
EU-retlige rammer.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2011.
Til § 3
Da lov om Vækstfonden ikke gælder
for Færøerne og Grønland foreslås det, at
forslagets ændringer ligeledes ikke gælder for
Færøerne og Grønland, og at de ikke kan
sættes i kraft for disse landsdele.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om Vækstfonden, jf.
lovbekendtgørelse nr. 549 af 1. juli 2002, som ændret
ved § 27 i lov nr. 1414 af 21. december 2005, § 1 i lov
nr. 525 af 7. juni 2006, § 9 i lov nr. 576 af 6. juni 2007,
§ 19 i lov nr. 462 af 12. juni 2009 og § 9 i lov nr. 1272
af 16. december 2009, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1.§ 1, stk. 1 affattes
således: | | | | § 1, stk.
1. VækstFondens formål er at fremme innovation
og fornyelse i erhvervslivet for derigennem at opnå
større samfundsøkonomiskafkast. | | »§ 1 stk.
1. Vækstfondens formål er at fremme vækst
og fornyelse i iværksættervirksomheder samt små
og mellemstore virksomheder for derigennem at opnå
større samfundsøkonomisk afkast.« | | | | § 2, stk. 4, 1. pkt. Stk. 4, 1. pkt.
VækstFondens formål tilgodeses endvidere gennem
lånegarantier for kreditinstitutters udlån til
udviklingsaktiviteter i mindre virksomheder. | | 2. I § 2, stk. 4, 1.pkt., indsættes
efter »kreditinstitutter«: »og andre
udlåns- eller finansieringsvirksomheder«. |
|