Skriftlig fremsættelse (30. marts
2011)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
visse erhvervsdrivende virksomheder og lov om finansiel virksomhed
(Tilsyn med visse omdannede tidligere finansielle virksomheder,
krav til ledelsen af sparekassefonde og ændring af
stemmeretsbegrænsninger, m.v.)
(Lovforslag nr. L 180)
Lovforslaget har tre hovedformål: at indføre et
offentligt tilsyn med virksomheder, der tidligere har drevet
finansiel virksomhed, at ændre reglerne om
ledelsessammensætningen i sparekassefonde samt at ændre
reglerne for de lovbestemte stemmeretsbegrænsninger for
spare- og andelskasser.
I forbindelse med omdannelse af en finansiel virksomhed
opstår et aktieselskab, som viderefører den
finansielle aktivitet, og som er under tilsyn af Finanstilsynet.
Den tidligere finansielle virksomhed videreføres samtidig
ofte som en forening eller fond. Fondene er allerede i dag omfattet
af et offentligt tilsyn, mens dette ikke er tilfældet for
foreningerne. Det kan være problematisk i forhold til, at
foreningerne ofte råder over betydelige formuer, hvor
deltagerne samtidig i flere tilfælde har begrænset
økonomisk incitament til at udøve aktivt ejerskab.
Det er således ofte bestyrelsen eller
repræsentantskabet, der træffer beslutninger på
virksomhedens vegne.
Der indføres med forslaget et tilsyn i stil med det
tilsyn, som allerede føres med de erhvervsdrivende fonde,
dvs. et legalitetstilsyn. Det medfører, at
tilsynsmyndigheden skal påse, at vedtægten og loven
overholdes. Der er ikke tale om et tilsyn med virksomhedens
almindelige forretningsmæssige dispositioner.
I lov om finansiel virksomhed medfører lovforslaget
ændringer vedrørende de såkaldte
sparekassefonde. I dag stiller loven krav om, at flertallet af
bestyrelsesmedlemmerne i en sparekassefond eller
andelskassefond/forening skal udpeges af og blandt
bestyrelsesmedlemmerne i det underliggende sparekasse- eller
andelskasseaktieselskab. Dette har i praksis givet anledning til en
række problemer, hvorfor det foreslås, at det fremover
alene er mindretallet af medlemmerne af fonds- eller
foreningsbestyrelsen, der kan udpeges og udgøres af
medlemmerne af sparekasse- eller andelskasseaktieselskabets
bestyrelse. Det præciseres også, at formanden for
fonds- eller foreningsbestyrelsen ikke samtidig må være
formand for bestyrelsen i sparekasse- eller
andelskasseaktieselskabet.
Det foreslås desuden at ophæve lovkravet om, at
vedtægten for et omdannet sparekasse- eller
andelskasseaktieselskab skal indeholde bestemmelser om
stemmeretsbegrænsninger i indtil 5 år efter
omdannelsen. Det vil for fremtiden være op til det enkelte
selskab at tage stilling til, om vedtægten skal indeholde
regler om stemmeretsbegrænsninger. Samtidig foretages der
ændringer i reglerne om stemmeretsbegrænsninger for
andels- og sparekasser. Det foreslås, at de lovbestemte
stemmeretsbegrænsninger skal bortfalde, hvis den del af
egenkapitalen, der ikke er garanti- eller andelskapital, er mindre
end 20 pct. af egenkapitalen. Begge forslag skal sikre selskaber
med lille reserve større mulighed for at tiltrække
kapital fra eksterne investorer.
Der foreslås endelig en række præciseringer
og konsekvensrettelser i både lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder og lov om finansiel virksomhed.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.