Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 26. maj 2011
1. Ændringsforslag
Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2011 og var til 1.
behandling den 7. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Dispensation fra § 8 a, stk. 2,
i Folketingets forretningsorden
Udvalget anmoder om, at Folketinget dispenserer fra reglen i
forretningsordenen om, at 2. behandling af lovforslaget ikke
må finde sted før 2 dage efter, at
offentliggørelsen af betænkningen har fundet
sted.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og økonomi- og
erhvervsministeren sendte den 4. marts 2011 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 177. Den 30. marts 2011 sendte
økonomi- og erhvervsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 5. april
2011 sendte økonomi- og erhvervsministeren et yderligere
høringssvar til udvalget.
Teknisk gennemgang
Embedsmænd fra Økonomi- og Erhvervsministeriet
forestod den 4. maj 2011 en teknisk gennemgang af lovforslaget for
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
En gruppe tidligere ebh-aktionærer,
Jørn Astrup Hansen, København Ø,
Ole Stavad, Brovst og
Tryghedsgruppen smba.
Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Jørn Astrup Hansen, København
Ø, mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning
til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til
økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Udvalget udtaler, at der er klare forbedringer i lovforslaget
i forhold til tidligere retsregler.
Udvalget ønsker at markere, at de tidligere katastrofer
som eksempelvis med ebh banken bør få
bestyrelsesmedlemmer i fondene til at forstå vigtigheden af
deres rolle. Udvalget ser det yderligere nødvendigt, at der
udarbejdes en klar og let læselig anvisning for
bestyrelsesmedlemmer, hvor det understreges, at hvert eneste
bestyrelsesmedlem har et selvstændigt ansvar for fondens
interesser og alene for det, og er derfor tilfredse med, at
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er i gang med at udarbejde en
vejledning til sparekassefondene, således at
bestyrelsesmedlemmernes pligter og ansvar bliver
præciseret.
Udvalget er meget tilfreds med ændringsforslaget, der
forhindrer, at bestyrelsesformanden i sparekassens/bankens
bestyrelse kan være medlem af fondens bestyrelse. Udvalget
forventer, at denne ændring får den konsekvens, at
øvrige »topspillere« i sparekassen/banken heller
ikke lader sig udpege til fondens bestyrelse.
Udvalget bemærker, at Jørn Astrup Hansen og Ole
Stavad har rejst en række spørgsmål til
Erhvervsudvalget i forbindelse med forslaget. Det har bl.a.
været medvirkende til, at reglerne er skærpet i forhold
til det oprindelige lovudkast.
Udvalget konstaterer, at der i udvalget er et bredt flertal
for at stille et egentligt lovkrav om at give pressen adgang til
generalforsamlingen eller repræsentantskabsmødet. Der
er imidlertid fra ministerens og et mindretals side udtrykt stor
bekymring for at lovgive på området. Udvalget har
derfor i enighed besluttet på det kraftigste at opfordre til,
at foreningerne af egen drift sikrer øget åbenhed med
bl.a. pressens adgang. Udvalget vil efter 2 år vurdere
udviklingen og i lyset heraf på ny overveje, om der skal
gennemføres en egentlig lovgivning på
området.
Udvalget er tilfreds med, at revisorer pålægges
uden ugrundet ophold at give meddelelse til Erhvervs- og
Selskabs?styrelsen om forhold, der kan have betydning for
udøvelse af tilsyn.
Udvalget ønsker desuden at understrege denne lovs store
betydning for retssikkerheden og forståelsen af
retfærdighed i befolkningen, særligt set i lyset af de
negative konsekvenser, som det tidligere lovgrundlag utilsigtet har
givet anledning til.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget opfordrer regeringen
til at beskytte eksisterende virksomheder og
iværksættere fra aktiviteter fra de såkaldte
»herreløse« fonde og deres datterselskaber, der
bl.a. tæller foreninger som Realdania. Med milliarder af
kroner af boligejernes penge i ryggen
søsættes projekter, der tager brødet ud af
munden på virksomheder, som fungerer på almindelige
markedsvilkår. Samtidig medfører aktiviteter fra
f.eks. Realdania, at sunde, veldrevne og rentable virksomheder
tvinges til at flytte fra havnearealer. Det er vigtigt, at
formuerne i disse foreninger og fonde - som faktisk stammer fra
boligejere - anvendes på en erhvervsvenlig måde, der
ikke skaber konkurrenceforvridning eller generer og udkonkurrerer
eksisterende virksomheder.
Radikale Venstres medlem af udvalget vil gerne understrege, at
de af lovforslaget berørte fonde gennem deres virksomhed
muliggør udviklingsprojekter i Danmark, som er almennyttige
og som uden medfinansiering fra fondene aldrig var blevet
realiseret. Radikale Venstre understreger derfor, at der for
partiets vedkommende ikke findes anledning til at udtale mistillid
til fondene og påpeger derfor, at det tilsyn, der skal
føres som følge af lovforslaget, alene er et
legalitetshensyn.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
80, stk. 4, ændres »§§ 207, 214 og
215« til: »§§ 207 og 214«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
2, nr. 11]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 209 affattes stk. 3 således:
»Stk. 3. Formanden
for bestyrelsen i sparekasseaktieselskabet eller
andelskasseaktieselskabet må ikke samtidig være medlem
af bestyrelsen for de i stk. 1 nævnte fonde eller
foreninger.«
[Bestyrelsesformanden i
sparekasseaktieselskabet/andelskasseaktieselskabet må ikke
være bestyrelsesmedlem i de i stk. 1 nævnte fonde eller
foreninger]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
211, stk. 2, ændres »og §§ 207, 208 og
210« til: »§§ 207 og 208«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
2, nr. 9]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
347, stk. 6, ændres »nr. 18 og 22« til:
»nr. 19 og 23«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
2, nr. 12]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
det under nr. 12 foreslåede § 354, stk. 6, nr. 16, ændres
»§§ 207 eller 214-214 a« til:
»§§ 207, 214-214 a eller 222«.
[Præcisering]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
6)
Efter nr. 12 indsættes som nye numre:
»04. I §
354, stk. 10, ændres »stk. 6, nr. 27« til:
»stk. 6, nr. 28« og »stk. 6, nr. 28« til:
»stk. 6, nr. 29«.
05. I
§ 354, stk. 11 og 12, ændres »stk. 6, nr. 22«
til: »stk. 6, nr. 23«.«
[Konsekvenser af lovforslagets
§ 2, nr. 12]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3, 4 og 6
Konsekvensrettelser som følge af lovforslaget, der ved
en fejl ikke var medtaget i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås, at der
indsættes et nyt stk. 3, som medfører, at formanden
for bestyrelsen i sparekasseaktieselskabet eller
andelskasseaktieselskabet ikke kan være medlem af bestyrelsen
i sparekassefonden eller andelskassefonden/-foreningen. Baggrunden
herfor er, at bestyrelsesformanden spiller en stor rolle i
fondsbestyrelsens arbejde. Det er derfor afgørende, at
formanden i de konkrete situationer sikrer varetagelsen af
sparekassefondens interesser i forhold til
sparekasseaktieselskabets interesser.
Det er således bestyrelsesformandens pligt at
sørge for, at alle synspunkter bliver iagttaget i
bestyrelsesarbejdet. Det indebærer, at bestyrelsesformanden
skal organisere, indkalde og lede bestyrelsesmøderne med
henblik på at sikre effektiviteten i bestyrelsens arbejde og
med henblik på at skabe bedst mulige forudsætninger for
medlemmernes arbejde enkeltvis og samlet.
Med henblik på at sikre den enkelte bestyrelse de bedst
mulige vilkår i relation til iagttagelse af sparekassefondens
interesser, foreslås det derfor, at bestyrelsesformanden i
sparekasseaktieselskabet ikke samtidig vil kunne være
bestyrelsesmedlem i sparekassefonden - hverken som menigt
bestyrelsesmedlem eller som formand.
Til nr. 5
Ændringen er en rettelse af den tidligere
foreslåede bestemmelse, da henvisningen til lov om finansiel
virksomhed § 222 ved en fejl ikke er medtaget i
lovforslaget.
Der er alene tale om en præcisering, som
medfører, at Finanstilsynets videregivelse af oplysninger
til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen også vil omfatte
oplysninger vedrørende omdannede forsikringsselskaber. Dette
er nødvendigt, da disse omdannede virksomheder tillige vil
blive omfattet af det tilsyn, der etableres med lovforslagets
§ 1. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen skal derfor også som
tilsynsmyndighed modtage de nødvendige oplysninger om
omdannede forsikringsselskaber.
Helge Sander (V) fmd. Torsten Schack Pedersen (V) Marion
Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)
Colette L. Brix (DF) nfmd. Pia
Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav
(S) Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal
(S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF) Morten
Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 180
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra økonomi- og erhvervsministeren |
2 | Yderligere høringssvar, fra
økonomi- og erhvervsministeren |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Ændringsforslag, fra økonomi-
og erhvervsministeren |
5 | Henvendelse af 17/4-11 fra Jørn
Astrup Hansen, København Ø og Ole Stavad,
Brovst |
6 | Henvendelse af 26/4-11, fra Jørn
Astrup Hansen, København Ø |
7 | Henvendelse af 27/4-11 fra TryghedsGruppen
smba |
8 | Henvendelse af 27/4-11 fra en gruppe af
tidligere ebh-aktionærer |
9 | Henvendelse af 28/4-11 fra Jørn
Astrup Hansen, København Ø |
10 | Yderligere ændringsforslag, fra
økonomi- og erhvervsministeren |
11 | 1. udkast til betænkning |
12 | Henvendelse af 12/5-11 fra Jørn
Astrup Hansen, København Ø |
13 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 180
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om yderligere kommentar til
Realdanias bemærkning ved?rørende revisors
underrettelsespligt og FSR's udsagn om, at der er tale om en
væsentlig skærpelse, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om definitionen på en
andelskasse m.v., til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren vil sikre, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også ser på de
konkurrencemæssige aspekter i forbindelse med de
»herreløse fondes« aktiviteter, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvordan man er nået frem
til 20 pct., og hvilke solvens?krav der stilles til andre
finansielle virksomheder, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren kan se problemer i
forbindelse med udpegning af bestyrelsesmedlemmer, hvis L 180
vedtages i uændret form, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om lovforslaget vil sikre, at
fondsregnskabet offentliggøres sammen med pengeinstituttets
regnskab, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm. , om ministeren kan udelukke, at det
mindretal, der kan være i begge bestyrelser, vil få en
dominerende indflydelse på flertallet, da mindretallets viden
givet kan opleves som større end flertallets via
mindretallets »dobbeltkasketter«, til økonomi-
og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om en tilbundsgående vurdering
af Dansk Aktionærforenings høringssvar, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der forhindrer person- og
indflydelsessammenhæng mellem pengeinstituttets og fondens
bestyrelser, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/4-11 fra Jørn Astrup Hansen, København Ø,
og Ole Stavad, Brovst, til økonomi- og erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om kommentar til henvendelse af
26/4-11 fra Jørn Astrup Hansen, København Ø,
til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om kommentar til henvendelse af
27/4-11 fra TryghedsGruppen smba, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om kommentar til henvendelse af
27/4-11 fra en gruppe af tidligere ebh-aktionærer, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/4-11 fra Jørn Astrup Hansen, København Ø,
til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/5-11 fra Jørn Astrup Hansen, København Ø,
til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, hvorefter de omdannede tidligere finansielle
virksomheder pålægges at åbne deres
generalforsamlinger (ordinære
repræsentantskabsmøder) for pressen, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |