Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2010)
Integrationsministeren (Birthe Rønn
Hornbech)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Forordning om ændring af konventionen
om gennemførelse af Schengen-aftalen og forordning hvad
angår bevægelighed for indehavere af visum til
længerevarende ophold, afskaffelse af garantiordningen i
visumsager, m.v.)
(Lovforslag nr. L 18)
Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag, indeholder to
elementer.
For det første er der tale om en gennemførelse
af en forordning, der ændrer Schengenreglerne.
Der er tale om en mindre ændring, der betyder, at en
udlænding, der har ophold i et andet Schengenland på
baggrund af et langtidsvisum, har ret til at færdes inden for
Schengenområdet på samme måde som en person
med en opholdstilladelse i et Schengenland.
En sådan ordning var gældende før den 5.
april 2010, hvor visumkodeksen trådte i kraft. Forordningen,
der ændrer Schengen-reglerne, genindfører
således den tidligere ordning.
For det andet er der tale om en afskaffelse af
garantiordningen i visumsager.
Garantiordningen i visumsager betyder, at det i visse
tilfælde er muligt at få visum til Danmark mod, at den
herboende reference stiller en økonomisk sikkerhed for, at
visumansøgeren overholder visumbetingelserne.
Den 5. april 2010 trådte nye krav til
sagsbehandlingstiderne i visumsager i kraft. Kravene betyder, at
der som udgangspunkt skal træffes afgørelse i en
visumsag inden 15 dage. Der er mulighed for at forlænge
sagsbehandlingstiden til 30 dage, hvis der skal foretages
supplerende undersøgelser, og undtagelsesvist op til 60
dage, hvis der skal indhentes supplerende dokumentation.
De nye krav til sagsbehandlingstider har
nødvendigtgjort en gennemgang af alle procedurer i
visumsager med henblik på at effektivisere
sagsbehandlingen.
I sager, hvor visum alene kan gives under forudsætning
af, at den herboende reference stiller en økonomisk garanti,
er det vanskeligt at overholde de maksimale
sagsbehandlingstider, da disse sager kræver yderligere
sagsbehandling.
Regeringen har fundet, at hensynet til sagsbehandlingstiderne
i visumsager betyder, at det ikke længere skal være
muligt at opnå visum mod økonomisk
sikkerhedsstillelse. Derfor foreslås det at afskaffe
ordningen.
Forslaget betyder, at der vil være en mindre gruppe
visumansøgere, der vil få afslag på
ansøgningen, hvor de i dag ville kunne få visum mod,
at den herboende reference stiller en økonomisk
sikkerhed.
Forslaget vil kun få betydning for de grupper af
visumansøgere, hvor betingelsen om økonomisk garanti
i dag anvendes.
Betingelsen om økonomisk garanti anvendes således
ikke over for den herboende references nærmeste
pårørende, da disse personer som udgangspunkt kan
meddeles visum.
Betingelsen om økonomisk garanti anvendes endvidere kun
i forhold til ansøgere omfattet af immigrationslandegruppen,
hvor der generelt vurderes at bestå en vis risiko for
immigration.
I praksis finder reglerne om økonomisk garanti f.eks.
anvendelse ved ansøgninger fra voksne børn,
søskende, stedforældre, nevøer, niecer,
børnebørn, kærester, venner,
sponsorbørn, m.v.
For at sikre, at ophævelsen af garantiordningen ikke vil
udgøre en uforholdsmæssig stramning over for
disse grupper, skal det fremover i højere grad
tillægges vægt, hvilken form for længevarende
ophold, der konkret er risiko for, at ansøgeren vil
søge.
Hvis det f.eks. vurderes, at der er risiko for, at
ansøgeren vil søge familiesammenføring eller
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, kan der
i dag udstedes visum med betingelse om økonomisk garanti,
uanset at garantien ikke vil forfalde, hvis vedkommende senere rent
faktisk søger familiesammenføring eller
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse.
Fremover vil der i sådanne situationer kunne udstedes visum,
hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Omvendt skal der fremover gives afslag på visum, hvis
der konkret er risiko for, at udlændingen vil
søge om asyl, men hvor risikoen er så lille, at der i
dag kan gives visum mod sikkerhedsstillelse.
Afskaffelsen af garantiordningen betyder samtidig, at det
særlige danske tillægsansøgningsskema
i visumsager kan afskaffes. Afskaffelsen af
tillægsansøgningsskemaet vil medføre en
lettelse af sagsbehandlingen og dermed bidrage til en kortere
sagsbehandlingstid.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.