Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 30. november 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 29. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration sendte den 26. august 2010 dette udkast
til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 185 (2009-10). Den 6.
oktober 2010 sendte ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til ministeren
for flygtninge, indvandrere og integration til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, SF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget stemmer for
forslaget, idet partiet er enig i, at eventuel misligholdelse af
visumbetingelserne alene skal medføre sanktioner over
for modtageren af visummet og ikke over for den person, som
visumansøgeren besøger, hvilket kunne blive
tilfældet ved ordningen om økonomisk
sikkerhedsstillelse. I svar på spørgsmål 2 har
ministeren - samstemmende med lovforslagets bemærkninger -
oplyst, at et mindre antal visumansøgere vil få afslag
fremover, når værten ikke længere skal stille en
økonomisk sikkerhed. S forventer, at Integrationsministeriet
vil overvåge disse afslag med henblik på at
følge, om lovændringen får ustilsigtede negative
konsekvenser, og at disse oplysninger oversendes til det
folketingsudvalg, som behandler området.
Et mindretal i udvalget (DF og EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter dele af
Schengensamarbejdet og finder, at Danmark på en række
områder med fordel kan indgå i forpligtende samarbejde
med andre lande, herunder i forhold til udveksling af informationer
via SIS-systemet. Dette støtter DF fortsat. DF
støtter dog ikke de restriktioner, som Schengensamarbejdet
indebærer i forhold til bl.a. at kunne etablere en effektiv
national grænsekontrol. I lovforslaget kan DF støtte
ideen om, at man skal afbureaukratisere visumområdet, hvis
der er tale om uproblematiske visumsager. Et sådant arbejde
deltager DF gerne i.
Efter DF's opfattelse er det vigtigt, at der er styr på,
hvem det er, der får visum til Danmark. Det er klart, at
kommer vedkommende fra et land, hvor der ikke er nogen problemer
med, at man kommer til Danmark som turist, på
erhvervsbesøg el.lign. , skal der selvfølgelig ikke
være unødvendige forhindringer.
Det er væsentligt for DF, at et EU-samarbejde
hverken på kort eller på lang sigt strider imod
varetagelsen af danske interesser. DF stiller sig kritisk over for,
at regler, der til trods for, at disse regler ikke er vedtaget af
Folketinget, alligevel via Udlændingeservice implementeres i
det danske regelsæt på grund af ændrede regler i
EU-regi, jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 2. Der har
formentlig også, jf. integrationsministerens svar på
spørgsmål 10, hvoraf det fremgår, at hensynet
til nationale interesser har vejet tungt, været ikke
uvæsentlige grunde til dette. Men ikke desto mindre virker
dette med DF's øjne mildest talt uhensigtsmæssigt. DF
har noteret sig integrationsministerens svar på
spørgsmål 10, hvoraf det fremgår, at der har
været tale om et særligt tilfælde, og at der
ellers ville være opstået praktiske problemer for
ambassaderne, Udlændingeservice og politiet.
DF har endvidere den opfattelse, at der kan være nogle
problemer forbundet med, at man afskaffer
tillægsansøgningsskemaet, som er det danske
tillæg til Schengenvisumansøgningsskemaet, for deri
giver visumansøgeren bl.a. tilladelse til, at myndighederne
kan indhente diverse oplysninger i forbindelse med behandlingen af
visumansøgningen.
Som DF opfatter lovforslaget, kan afskaffelsen af
tillægsansøgningsskemaet risikere at afskære
myndighederne fra - eller gøre det unødvendigt
vanskeligt for dem - at få adgang til oplysninger om
visumansøgeren, som kan være relevante for
behandlingen af den pågældendes visumansøgning.
Her er det vigtigt, at Folketinget ikke forringer myndighedernes
muligheder for hurtigt at kunne søge efter nødvendige
og relevante oplysninger. DF har noteret sig
integrationsministerens svar på spørgsmål 6, men
finder fortsat, at afskaffelsen af
tillægsansøgningsskemaet kan risikere at forringe
kvaliteten i sagsbehandlingen. Afskaffelsen af
tillægsansøgningsskemaet kan måske endda
risikere at gå stik mod hensigten med lovforslaget, fordi
sagsbehandlingstiden risikerer at blive forlænget. Man
risikerer nemlig at fremtvinge et afslag og en efterfølgende
ny sag i enkelte situationer, fordi myndighederne med
lovændringen nu er nødt til at indhente samtykke og
indhente supplerende oplysninger om den enkelte
visumansøger, som ellers i dag ville være oplyst i
tillægsansøgningsskemaet. DF mener ikke, at
argumenterne for en afskaffelse af
tillægsansøgningsskemaet er så tungtvejende, at
DF kan støtte denne del af lovforslaget.
DF er bekymret, når det i lovforslaget lader til, at
hensynet til EU-visumkodeksens krav til sagsbehandlingstider i
visumsager vejer tungere end en vurdering af indvandringsrisikoen,
grundighed i sagsbehandlingen osv. Spørgsmål 6 blev
bl.a. stillet i lyset af, at det under behandlingen af lovforslag
nr. L 3 (indførelsen af visumkodeksen, folketingsåret
2009-10) tydeligt blev understreget, at grundigheden i
sagsbehandlingen ikke ville blive svækket med
indførelsen af visumkodeksen, og at en ansøgning
ville blive afvist, hvis der var behov for mere tid til
sagsbehandling, end visumkodeksens krav til sagsbehandlingstiderne
giver mulighed for. Indførelsen af visumkodeksen og det
deraf følgende lovforslag nr. L 3 (folketingsåret
2009-10) indeholdt ikke ændringer af betingelserne for at
give visum. Dog kan DF konstatere, at kravene til dokumentation og
samtykke i forbindelse med en visumansøgning alt andet lige
svækkes med dette lovforslag. DF finder det - på
det foreliggende grundlag - vanskeligt at vurdere og især
vanskeligt at konstatere, hvorvidt det danske
tillægsansøgningsskema reelt er nyttesløst, som
regeringen fremfører, og som andre partier har tilsluttet
sig. Integrationsministeren skriver i sit svar på
spørgsmål 6, »…at størstedelen af
de oplysninger, der indhentes i
tillægsansøgningsskemaet i dag, reelt er
unødvendige. På den baggrund foreslås det at
afskaffe tillægsansøgningsskemaet.«. Det er
muligt, at størstedelen af oplysningerne i
tillægsansøgningsskemaet i de fleste visumsager er
unødvendige efter ministeriets opfattelse. Men såfremt
hele det nuværende tillægsansøgningsskema reelt
var unødvendigt, ville ministerens svar formentlig have set
anderledes ud. DF havde gerne set en mere nuanceret tilgang til
spørgsmålet mellem på den ene side hensynet til
EU-visumkodeksens krav om maksimale tider på sagsbehandlingen
og på den anden side hensynet til den nødvendige
grundighed i forbindelse med sagsbehandlingen. Dette er
efter DF's opfattelse vigtige spørgsmål,
når man tager antallet af visumtilladelser i betragtning. Her
skal det understreges, at størstedelen af visumtilladelserne
formentlig er blevet tildelt uden problemer og formentlig
også vil blive det fremadrettet. Ifølge DF kan dette
dog ikke være et argument for at afskaffe
tillægsansøgningsskemaet. Afskaffelsen af
tillægsansøgsningsskemaet lægger således
umiddelbart op til yderligere at ensrette det danske system med
EU-systemet uden det nødvendige hensyn til grundigheden i
sagsbehandlingen. Denne tilpasning for tilpasningens skyld finder
DF uhensigtsmæssig.
DF er bekymret for, at hensynet til EU-visumkodeksens
krav om maksimale tider i sagsbehandlingen i praksis risikerer at
veje tungere end hensynet til bl.a. en grundig sagsbehandling.
På den baggrund kan DF ikke støtte
lovforslaget, om end partiet ser positivt på visse
andre elementer i lovforslaget.
Enhedslistens medlem af udvalget er positiv over for
første del af lovforslaget, som betyder, at
tredjelandsstatsborgere, der har ophold i et Schengenland på
grundlag af et langtidsvisum, skal kunne færdes i
Schengenområdet på lige fod med personer, der har
opholdstilladelse i et Schengenland.
Men EL kan ikke støtte forslagets anden del, hvor man
fremover udelukker, at visumansøgere kan opnå visum
til Danmark, hvis der er den mindste mistanke om, at de muligvis
efterfølgende vil søge asyl. At udelukke nogen
udelukkende på baggrund af en mistanke finder EL
retssikkerhedsmæssigt yderst betænkeligt. Derfor
stemmer EL nej til lovforslaget.
Et andet mindretal i udvalget (RV)
vil stemme hverken for eller i mod lovforslaget ved 3.
behandling.
Radikale Venstres medlem af udvalget undlader at stemme
ved 3. behandling af lovforslaget. RV støtter
gennemførelsen af Schengenforordningen og reglerne for
tidsfrister vedrørende behandlingen af
visumansøgninger. Men RV finder det småligt af
regeringen at fratage visumansøgere muligheden for at
få visum mod en økonomisk sikkerhedsstilelse fra den
danske referent, som det er gældende i dag, fordi den
økonomiske sikkerhedsstillelse forlænger
sagsbehandlingstiden. Da risikoen for, at den gruppe bruger et
visum til at søge ophold i Danmark, er meget ringe, kunne
regeringen have været så generøs at lade den
pågældende gruppe få visum uden
sikkerhedsstilelse.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Karsten Lauritzen (V) Karen
Jespersen (V) fmd. Eyvind
Vesselbo (V) Troels Christensen (V) Peter Skaarup (DF) Martin
Henriksen (DF) Jesper Langballe (DF) Carina Christensen (KF) Naser
Khader (KF) Henrik Dam Kristensen (S) Maja Panduro (S) Ole
Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Astrid Krag
(SF) nfmd. Meta Fuglsang (SF)
Marianne Jelved (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 18
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 18
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke visumansøgere der
vil få afslag efter de nye regler, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om, hvor mange visumansøgere
der i henhold til de foreslåede bestemmelser i lovforslaget
ville have fået afslag i de foregående 2 år, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om der vil ske en ændring af
kriterierne for vurdering af risiko for, om en visumansøger
bliver i landet, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvilke oplysninger der ikke
længere kan indhentes som følge af afskaffelsen af
tillægsansøgningsskemaet, til integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om myndighedernes muligheder for at
vurdere en indvandringsrisiko fra en ansøgers
familiemedlemmer bortfalder med afskaffelsen af
tillægsansøgningsskemaet, til integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvorvidt hensynet til
visumkodeksens krav til sagsbehandlingstider i visumsager vejer
tungere end en vurdering af indvandringsrisikoen, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om misbrug af visum til
familiesammenføring, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om sikring af hele udenlandske
gruppers, f.eks. sportsholds, udrejse af Danmark efter endt ophold,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvor tit en visumansøgning
afvises efter søgning i Schengeninformationssystemet SIS,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvordan Udlændingeservice
har kunnet bestemme, at danske myndigheder skulle sidestille
langtidsvisum med opholdstilladelse, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvad det konkret betyder, at
tredjelandsstatsborgere med langtidsvisum kan opholde sig i Danmark
indtil 3 måneder, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
12 | Spm. om konsekvenserne af at lægge
begreberne langtidsvisum og opholdstilladelse sammen, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvorvidt det med lovforslaget
bliver vanskeligere for Danmark at udvise specifikke grupper, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om forslagets virkning på
indvandringen til Danmark, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om afskaffelse af muligheden for at
betinge visumudstedelsen af økonomisk sikkerhedsstillelse,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvor ofte det er sket, at
herboende referencer har fået konfiskeret det beløb,
som har fungeret som en økonomisk sikkerhed for en
visumsøgende person, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
| |