Tillægsbetænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 31. maj 2011
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2011 og var til 1.
behandling den 12. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 25. maj 2011. Lovforslaget var
til 2. behandling den 30. maj 2011, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Dispensation fra § 8 a, stk. 2,
i Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at
Folketinget dispenserer fra reglen i forretningsordenen om, at 3.
behandling af lovforslaget ikke må finde sted før 2
dage efter, at offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen har fundet sted.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
stillet 1 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
mener helt generelt ikke, at erhvervslivet skal
pålægges nye byrder. V og KF vil derfor bl.a. lette de
administrative byrder på erhvervslivet og sikre et
tre-årigt regelstop for små og mellemstore
virksomheder. De små og mellemstore virksomheder er
afgørende for at sikre væksten i dansk økonomi.
Tiden er ikke til flere, men færre byrder for de
selvstændige.
En obligatorisk ordning for selvstændige vil ulejlige de
mange med administrative byrder og økonomiske bidrag og kun
være til gavn for de få.
V og KF vil derfor ikke indføre en obligatorisk
ordning.
V og KF ser meget gerne, at der etableres en
barseludligningsordning for selvstændige, som kan
baseres på frivillighed og samtidig indrettes på en
fornuftig måde. Det er afgørende, at ingen tvinges ind
i en ordning, de ikke ønsker at være en del af - og
heller aldrig får brug for. En barseludligningsordning for
selvstændige bør baseres på frivillighed og
frihed. V og KF ser frem til at fortsætte arbejdet med at
finde en bæredygtig ordning, som alle partier kan tilslutte
sig. V og KF mener, det er vigtigt at finde en ordning, der
tilskynder kvindelige iværksættere til at starte egen
virksomhed uden samtidig at ulejlige alle selvstændige.
Temaet bør indgå i de videre drøftelser om
revision af barseludligningsloven.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har med dyb
beklagelse modtaget svaret på spørgsmål 1,
hvoraf det fremgår, at regeringen efter 5 år stadig
ikke har evnen og viljen til at føre løftet om en
barseludligningsordning for selvstændige ud i livet. S, SF,
RV og EL har gennem forhandlinger forsøgt i det mindste at
få regeringen til at forpligte sig på en tidsplan,
indenfor hvilken en barselordning for selvstændige kan
forhandles på plads. Ministeren skriver i svaret, at
ministeren ikke mener, at »det er hensigtsmæssigt at
angive, præcis hvordan den videre proces skal være,
eller hvornår forhandlinger om en frivillig
barseludligningsordning for selvstændige kan være
forhandlet på plads med Folketingets partier«.
S, SF, RV og EL vil leve op til løfterne fra
barselforliget fra 2006 om at forbedre forholdene for
selvstændige, der vil gå på barsel.
Muligheden for at realisere dette kom i forbindelse med en
længe ventet revision af barseludligningsloven, som med dette
lovforslag endnu engang søges udsat. I forbindelse med
behandlingen af lovforslaget gjorde S, SF, RV og EL fra starten af
gældende, at man ønskede en barselordning for
selvstændige.
S, SF, RV og EL betragter en barseludligningsordning for
selvstændige på barsel som en af forudsætningerne
for at gøre Danmark til en førende
iværksætternation, hvor vi skaber rammerne for at
bringe alle talenter i spil. Samtidig ønsker vi at rette op
på de vanskelige forhold, der gør sig gældende
særligt for kvindelige erhvervsdrivende. Barseludligningen
lægger et beløb oven i de almindelige
barseldagpenge og formindsker dermed den selvstændige
erhvervsdrivendes indtægtstab under barselorlov.
I stedet for en konstruktiv dialog har
beskæftigelsesministeren holdt forligskredsen hen og har nu
meddelt, at regeringen endegyldigt afviser en obligatorisk ordning
for selvstændige og ikke kan anvise, hvordan en frivillig
model kan skrues sammen. En udmelding som har høstet
hård kritik af bl.a. Håndværksrådet.
S, SF, RV og EL finder det helt urimeligt og dybt
uambitiøst, at regeringen efter 5 år ikke er i stand
til at præsentere en model for barseludligning og stiller sig
uforstående over for ministerens manglende vilje til at rette
op på forholdene. Derfor er vores konklusion, at når
regeringen ikke vil forpligte sig på en tidsplan, der skal
føre frem til en løsning, så skyldes det en
grundlæggende modstand mod en barselordning for
selvstændige.
S, SF, RV og EL kan på den baggrund, som varslet under
1. behandlingen, ikke støtte lovforslagets vedtagelse og vil
undlade at stemme ved 3. behandlingen. Det er samtidig S, SF, RV og
EL's intention at leve op til løftet fra barselforliget fra
2006 om en barseludligningsordning for selvstændige ved
førstkommende lejlighed.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen
(V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent
Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF) fmd. Charlotte Dyremose (KF) Anders
Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone
Møller (S) Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Eigil Andersen (SF) Özlem
Sara Cekic (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 178 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr. | Titel |
5 | Betænkning afgivet 25. maj
2011 |
6 | Udkast til
tillægsbetænkning |
7 | 2. udkast til
tillægsbetænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 178 efter afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren vil medvirke til et
betænkningsbidrag mellem 2. og 3. behandling, der klart
fastlægger den videre proces med en forpligtende deadline
for, hvornår en barselsudligningsordning for
selvstændige skal være forhandlet på plads blandt
Folketingets partier, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
| |