Fremsat den 30. marts 2011 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af barseludligningsloven
(Udskydelse af revisionsfristen)
§ 1
I barseludligningsloven, jf. lov nr. 417 af 8.
maj 2006, som ændret ved lov nr. 288 af 29. marts 2010,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 13, stk. 3,
ændres »folketingsåret 2010-11« til:
»folketingsåret 2011-12«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Efter barseludligningslovens § 13, stk. 3, skal
den ansvarlige minister fremsætte forslag om revision af
loven for Folketinget i folketingsåret 2010-11. Med dette
lovforslag foreslås det at udskyde fremsættelsen af
lovforslag om en revision for Folketinget til Folketingsåret
2011-12. Denne udsættelse skal sikre den fornødne tid
til de politiske forhandlinger i forligskredsen bag
barseludligningsloven.
Revisionsfristen er allerede en gang tidligere udskudt, da dette
var nødvendigt for at sikre den fornødne ro om
overenskomstfornyelserne på det private arbejdsmarked i
foråret 2010. Siden er der udarbejdet en uafhængig
evaluering af barseludligningsloven. Denne evaluering er efter
offentligt udbud foretaget af Cowi A/S. Det følger bl.a. af
bemærkningerne til bestemmelsen, at der inden lovrevisionen
skal foretages en uafhængig evaluering af lovens virkning
på udviklingen på arbejdsmarkedet, herunder de
ligestillingsmæssige konsekvenser i forhold til brancher,
funktion, lønudvikling o.l. I det lys vil det blive
overvejet, om den lovbaserede ordning skal udvides eller
ændres.
Forløbet omkring udarbejdelsen af den uafhængige
evaluering har imidlertid trukket ud. Derfor er en yderligere
udsættelse af revisionsfristen nødvendig.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, kommuner og regioner.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
7. Hørte
organisationer
Lovforslaget har været sendt til høring hos
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejdsgiverforeningen Konditorer, Bagere og Chokolademagere,
Arbejdsmarkedets Tillægspension, Business Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Journalistforbund, Dansk Kvindesamfund,
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, DS Håndværk og Industri,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Aktive Kvinder,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede
Revisorer FRR, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd FTF, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kommunernes Landsforening, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Kvinderådet, KVINFO, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes
Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd,
Ligebehandlingsnævnet, Personalestyrelsen og Sammenslutningen
af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger.
| | | 8. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Det foreslås at udsætte fremsættelsen af
lovforslag om revision af barseludligningsloven til
folketingsåret 2011-12. Udsættelsen af lovrevisionen er
begrundet i at sikre den fornødne tid til de politiske
drøftelser omkring en evaluering af
barseludligningsloven.
Regeringen foreslår derfor at udsætte lovrevisionen
til folketingsåret 2011-12.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juni 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I barseludligningsloven, jf. lov nr. 417 af
8. maj 2006, som ændret ved lov nr. 288 af 29. marts 2010,
foretages følgende ændring: | | | | § 13
… Stk. 2
… | | | Stk. 3.
Ministeren fremsætter forslag om revision af loven for
Folketinget i folketingsåret 2010-11. | | 1. I § 13, stk. 3, ændres
»folketingsåret 2010-11« til:
»folketingsåret 2011-12«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2011. |
|