L 178 Forslag til lov om ændring af barseludligningsloven.

(Udskydelse af revisionsfristen).

Af: Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 30-03-2011

Fremsat den 30. marts 2011 af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)

20101_l178_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 30. marts 2011 af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)

Forslag

til

Lov om ændring af barseludligningsloven

(Udskydelse af revisionsfristen)

§ 1

I barseludligningsloven, jf. lov nr. 417 af 8. maj 2006, som ændret ved lov nr. 288 af 29. marts 2010, foretages følgende ændring:

1. I § 13, stk. 3, ændres »folketingsåret 2010-11« til: »folketingsåret 2011-12«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juni 2011.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og indhold

Efter barseludligningslovens § 13, stk. 3, skal den ansvarlige minister fremsætte forslag om revision af loven for Folketinget i folketingsåret 2010-11. Med dette lovforslag foreslås det at udskyde fremsættelsen af lovforslag om en revision for Folketinget til Folketingsåret 2011-12. Denne udsættelse skal sikre den fornødne tid til de politiske forhandlinger i forligskredsen bag barsel­ud­lignings­loven.

Revisionsfristen er allerede en gang tidligere udskudt, da dette var nødvendigt for at sikre den fornødne ro om overenskomstfornyelserne på det private arbejdsmarked i foråret 2010. Siden er der udarbejdet en uafhængig evaluering af barseludligningsloven. Denne evaluering er efter offentligt udbud foretaget af Cowi A/S. Det følger bl.a. af bemærkningerne til bestemmelsen, at der inden lovrevisionen skal foretages en uafhængig evaluering af lovens virkning på udviklingen på arbejdsmarkedet, herunder de ligestillingsmæssige konsekvenser i forhold til brancher, funktion, lønudvikling o.l. I det lys vil det blive overvejet, om den lovbaserede ordning skal udvides eller ændres.

Forløbet omkring udarbejdelsen af den uafhængige evaluering har imidlertid trukket ud. Derfor er en yderligere udsættelse af revisionsfristen nødvendig.

2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for staten, kommuner og regioner.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

4. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

5. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

6. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

7. Hørte organisationer

Lovforslaget har været sendt til høring hos Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejdsgiverforeningen Konditorer, Bagere og Chokolademagere, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Business Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Journalistforbund, Dansk Kvindesamfund, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DS Håndværk og Industri, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Aktive Kvinder, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer FRR, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd FTF, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kommunernes Landsforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kvinderådet, KVINFO, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd, Ligebehandlingsnævnet, Personalestyrelsen og Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger.

   
8. Sammenfattende skema
   
 
Positive konsekvenser / mindre udgifter
Negative konsekvenser / merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Det foreslås at udsætte fremsættelsen af lovforslag om revision af barseludligningsloven til folketingsåret 2011-12. Udsættelsen af lovrevisionen er begrundet i at sikre den fornødne tid til de politiske drøftelser omkring en evaluering af barseludligningsloven.

Regeringen foreslår derfor at udsætte lovrevisionen til folketingsåret 2011-12.

Til § 2

Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juni 2011.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
   
Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
   
  
I barseludligningsloven, jf. lov nr. 417 af 8. maj 2006, som ændret ved lov nr. 288 af 29. marts 2010, foretages følgende ændring:
   
§ 13 …
Stk. 2 …
  
Stk. 3. Ministeren fremsætter forslag om revision af loven for Folketinget i folketingsåret 2010-11.
 
1. I § 13, stk. 3, ændres »folketingsåret 2010-11« til: »folketingsåret 2011-12«.
   
  
§ 2
   
  
Loven træder i kraft den 1. juni 2011.