Fremsat den 30. marts 2011 af indenrigs-
og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om regionernes
finansiering
(Ændret kommunal medfinansiering af
sundhedsvæsenet)
§ 1
I lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 829 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 2, nr. 2, affattes
således:
»2)
aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og staten til
finansiering af sundhedsområdet, jf. § 1,
stk. 1. nr. 1, og«
2. Overskriften før § 6
affattes således:
»Udviklingsbidrag fra
kommunerne«
3. § 6 ophæves.
4. I
§ 8, stk. 2, udgår
»grundbidrag henholdsvis« og i § 9,
stk. 1, 1. pkt., og i § 9, stk. 2, 1. pkt.,
udgår »grundbidraget henholdsvis«.
5. § 13, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter
stk. 2.
6. I
§ 14, stk. 1,
ændres »anden« til: »andel«.
7. § 14, stk. 4,
ophæves.
8.
Efter § 14 indsættes:
Ȥ 14
a. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler
om opgørelse og betaling af kommunal aktivitetsbestemt
medfinansiering i medfør af §§ 13 og 14.
Stk. 2. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter regler om en øvre
grænse for regionernes indtægter fra kommunal
aktivitetsbestemt medfinansiering, jf. §§ 13 og 14.
Hvis kommunernes betaling til en region efter §§ 13
og 14 overstiger den øvre grænse for den
pågældende regions indtægter fra kommunal
aktivitetsbestemt medfinansiering, tilfalder det overskydende
beløb staten.«
9. § 16 affattes således:
Ȥ 16. Et
regionsråd kan i særlige tilfælde med tilladelse
fra indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte
udviklingsbidraget i henhold til § 7, uanset
bestemmelserne i § 7, stk. 2 og 3.«
10. Overskriften før § 22
affattes således:
»Overgangs,- regulerings- og
ikrafttrædelsesbestemmelser«
11.
Efter § 23 a indsættes:
Ȥ 23
b. Regionernes andel af det statslige tilskud efter
§ 3 for 2012 og i årene frem reguleres
således, at regioner med et beregnet overskud på
sundhedsområdet som følge af omlægningen, der
skete med virkning fra tilskudsåret 2012, i forbindelse med
vedtagelsen af lov om ændring af lov om regionernes
finansiering (ændret kommunale medfinansiering af
sundhedsvæsenet), betaler til regioner med et beregnet
underskud som følge af samme omlægning. Overskud og
underskud på sundhedsområdet for regionerne som
følge af omlægningen beregnes af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2011 og har
virkning fra tilskudsåret 2012.
§ 3
Regler fastsat i medfør af de hidtil
gældende regler forbliver i kraft, indtil de ophæves af
regler fastsat i denne lov.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1 | Grundbidrag | | | 2.1.2 | Kommunal aktivitetsbestemt
medfinansiering | | 2.2. | Overvejelser fra udvalget om kommunal
medfinansiering | | 2.3. | Lovforslaget | | | 2.3.1 | Somatik og speciallæger | | | 2.3.2 | Praksisområdet og psykiatri | | | 2.3.3 | Effekten af omlægningen | | | 2.3.4 | Regionernes indtægter fra
aktivitetsbestemt medfinansiering | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Forslaget er et led i udmøntningen af
regeringens arbejdsprogram Danmark 2020 Viden > vækst >
velstand > velfærd fra februar 2010 samt aftale fra 8.
november 2010 med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om
finansloven for 2011. Forslaget indebærer en omlægning
af kommunernes medfinansiering af sundhedsområdet, hvor
kommunerne til regionerne betaler et aktivitetsafhængigt
bidrag, som betales for hver behandling, og et
indbyggertalsafhængigt grundbidrag. Med omlægningen
skal den kommunale aktivitetsafhængige finansiering
øges, mens det kommunale grundbidrag afskaffes.
Omlægningen vil forøge den kommunale betaling pr.
behandling og vil dermed give tilskyndelse til en effektiv
plejeindsats. Omlægningen vil ikke mindst berøre
kommunernes betaling for gruppen af ældre medicinske
patienter.
Kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering af
sundhedsområdet er et særligt, generelt incitament for
kommunerne til at varetage plejeopgaven og forebyggelsen - herunder
den langsigtede forebyggelse - effektivt. Medfinansieringen skal
således ses i sammenhæng med de øvrige
udgiftskonsekvenser i forhold til borgeres sundhedstilstand, f.eks.
i forhold til arbejdsmarkedet, det sociale system og
plejesektoren.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Den kommunale medfinansiering af
sundhedsvæsenet består af et grundbidrag (beregnet pr.
indbygger og uafhængigt af aktivitet) som udgør ca. 7
pct. af de regionale udgifter til sundhedsvæsenet og et
aktivitetsafhængigt bidrag, som udgør ca. 11 pct. af
de regionale sundhedsudgifter.
2.1.1 Grundbidrag
Det kommunale grundbidrag til regionerne
udgør i 2011 1.214 kr. pr. indbygger. Samlet set
udgør det kommunale grundbidrag til regionerne i 2011 6.739
mio. kr. Størrelsen af grundbidraget skal drøftes
mellem den enkelte region og kommunerne i det kontaktudvalg, der er
nedsat i henhold til regionsloven. Udgangspunktet for
fastsættelsen af grundbidraget har været et grundbidrag
på 1.000 kr. pr. indbygger i 2003-pris- og lønniveau.
Grundbidraget kan årligt reguleres, idet stigninger ud over
den forventede pris- og lønudvikling, som fastsættes
af indenrigs- og sundhedsministeren, dog kan blokeres af 2/3 af
kommunerne i regionen. Eventuelle stigninger i grundbidraget ud
over det forudsatte niveau neutraliseres ved en kombination af
individuelle og kollektive reguleringer af tilskuddet til
regionerne.
2.1.2 Kommunal
aktivitetsbestemt medfinansiering
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
reglerne for den kommunale aktivitetsafhængige betaling.
Ifølge den gældende for ordningen for 2011 beregnes
betalingen for sygehusindlæggelser som 30 pct. af den
såkaldte DRG-takst (DRG står for Diagnose Relaterede
Grupper. DRG-taksterne udtrykker sygehusenes gennemsnitlige
driftsudgifter inden for hver DRG-gruppe). Betalingen beregnet
på baggrund af DRG-taksten kan dog maksimalt udgøre
4.973 kr. (2011 pris- og lønniveau). Betalingen for ambulant
behandling opgøres som 30 pct. af den såkaldte
DAGS-takst (Dansk Ambulant Grupperings System, der anvendes for
ambulante patienter på somatiske afdelinger). Beløbet
kan dog maksimalt udgøre 332 kr. pr. besøg (2011
pris- og lønniveau).
For psykiatriske sygehusindlæggelser
beregnes betalingen som 60 pct. af sengedagstaksten, dog maksimalt
7.954 kr. pr indlæggelse (2011 pris- og lønniveau).
Betalingen for ambulant psykiatrisk behandling opgøres til
30 pct. af besøgstaksten.
Betalingen for ydelser fra praktiserende
læger efter §§ 60 - 63 i sundhedsloven
opgøres som 10 pct. af udgifter til honorarer for
grundydelser, der er aftalt ved overenskomst, jf. sundhedslovens
§ 227, stk. 1.
Betalingen for ydelser fra praktiserende
speciallæger efter § 64 i sundhedsloven
opgøres som 30 pct. af regionens udgifter til takster, der
er aftalt ved overenskomsten, jf. sundhedslovens § 227,
stk. 1. Beløbet kan maksimalt udgøre 332 kr.
Betaling for ydelser efter §§ 65 -
69 og 71 opgøres som 10 pct. af regionens udgifter til
takster, der er aftalt ved overenskomst, jf. sundhedslovens
§ 227, stk. 1.
2.2. Overvejelser fra udvalget
om kommunal medfinansiering
Det indgik i økonomiaftalen for regioner
for 2010, at der skulle nedsættes et udvalg, sammensat af
repræsentanter fra KL, Danske Regioner, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet samt Finansministeriet (formand). Udvalget har
vurderet mulighederne for at styrke det generelle kommunale
incitament gennem mulige ændringer af den kommunale
medfinansiering af sundhedsvæsenet.
Analysen har taget udgangspunkt i fem
parametre/hensyn, som også indgik som centrale parametre i
forbindelse med indførelsen af den kommunale medfinansiering
af sundhedsvæsenet ved kommunalreformen i 2007:
1) Adfærd og
incitamenter set i forhold til formålet: en yderligere
tilskyndelse til en effektiv kommunal forebyggelses-,
trænings- og plejeindsats.
2) Hensyn om at
undgå risiko for kassetænkning
3) Hensyn om at
begrænse byrdefordelingseffekter
4)
Stabilitetshensyn i forhold til den kommunale økonomi
(kommunal budgetsikkerhed)
5)
Enkelthed/administrative hensyn.
Fokus for analyserne har været overvejelser
på det somatiske område, i forhold til i hvilket omfang
ændrede satser, herunder ændrede lofter, for den
kommunale medfinansiering pr. behandling kan understøtte det
kommunale incitament til bedre opgavevaretagelse. Udvalget har set
på mulighederne for generelle takstændringer i form af
øgede medfinansieringsprocenter og/eller ændrede
takstlofter og har herudover belyst muligheden for differentierede
takster bl.a. mellem sygdomsområder og efter alder.
Analysen af mulige ændringer af den
kommunale medfinansiering er foretaget under iagttagelse af
overordnede hensyn om at undgå kassetænkning,
usikkerheden i forhold til at identificere specifikke diagnoser med
en sammenhæng mellem den kommunale indsats og behov for
sygehusbehandling, byrdefordelings- og stabilitetshensyn (kommunal
budgetsikkerhed) samt hensynet til enkelthed i det samlede
finansieringssystem.
Det var udvalgets samlede vurdering, at en model
bør tage udgangspunkt i en generel ændring af
medfinansieringssatserne, frem for differentierede ændringer.
Udvalget anførte, at en generel ændring bør
fokusere på en ændring af de maksimale lofter for den
kommunale medfinansiering, frem for en ændring af den
kommunale medfinansieringssats.
2.3. Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås det, at den
aktivitetsbestemte kommunale medfinansiering øges samtidigt
med, at det kommunale grundbidrag afskaffes, sådan at den
samlede kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet bliver
på et uændret niveau på ca. 18 mia. kr.
(2011-niveau), svarende til ca. 20 pct. af regionernes
sundhedsudgifter ekskl. sygesikringsmedicin og anlæg. For
kommunerne under ét er forslaget udgiftsneutralt, idet den
forøgede aktivitetsbestemte medfinansiering modsvares af
bortfald af udgifter til grundbidraget (samt en mindre tilpasning i
bloktilskuddet), jf. afsnit 3.
2.3.1 Somatik og
speciallæger
Forøgelsen af den aktivitetsbestemte
kommunale medfinansiering sker ved en forøgelse af lofter
for den maksimale betaling pr. behandling samt en forøgelse
af medfinansieringsprocenten på det somatiske område
(sygehuse ekskl. psykiatri), der er det område, hvor
potentialet for effekter af en forøgelse af
medfinansieringen vurderes at være størst.
Speciallægerne omfattes også, da der skal være
konsistens i finansieringsstrukturen mellem ambulant somatik og
speciallægeydelser.
De præcise niveauer for de nye lofter og
satser fastsættes administrativt under hensyntagen til, at
den kommunale medfinansiering samlet kommer til at udgøre
ca. 20 pct. af de regionale sundhedsudgifter ekskl.
sygesikringsmedicin og anlæg. Der bliver tale om en
forøgelse af loftet for betalingen pr. stationær
behandling fra knap 5.000 kr. til omkring 13.750 kr. (2011-pris- og
lønniveau), og for ambulante behandlinger fra godt 330 kr.
til omkring 1.357 kr. (2011-pris- og lønniveau).
Medfinansieringsprocenten pr. behandling øges fra 30 pct.
til 34 pct.
2.3.2 Praksisområdet og
psykiatri
Den aktivitetsbestemte medfinansiering på
det psykiatriske område og i praksissektoren fastholdes
uændret, idet der ikke på samme måde som for det
somatiske område vurderes at være positive effekter af
en øget kommunal medfinansiering på disse
områder.
2.3.3 Effekten af
omlægningen
Omlægningen betyder en forøget
kommunal medfinansiering på både det stationære
og ambulante område. Effekten vil være relativt
størst for de behandlinger, hvor DRG-taksten ligger over det
nuværende loft, idet det øgede loft (i forhold til de
gældende regler) og den øgede finansieringsandel (fra
30 til 34 pct.) sammen trækker i retning af en højere
kommunal medfinansieringsandel. For de behandlinger, der ikke
omfattes af betalingsloftet pr. behandling, vil effekten
først og fremmest være en forøgelse af
finansieringen fra 30 til 34 pct.
Der er med den øgede kommunale
aktivitetsbestemte medfinansiering tale om et yderligere incitament
til en effektiv kommunal varetagelse af forebyggelses- og
plejeopgaven. Fokus skal både være på den typisk
langsigtede forebyggelse og på plejeopgaven, der har en mere
kortsigtet karakter. Med en generel ordning lægges der op
til, at kommunerne lokalt identificerer de områder, hvor de
kan arbejde mere målrettet med den indsats, der kan
øge kvaliteten og sammenhængen i den kommunale
forebyggelse på tværs af de kommunale sektorer.
Modellen giver samtidig mulighed for, at regioner og kommuner i
fællesskab kan tilrettelægge og samordne deres indsats
på sundhedsområdet, ud fra de konkrete lokale forhold
og prioriteringer.
Ændringerne har betydelig effekt for
kommunernes betaling for de ældre medicinske patienter. Med
omlægningen øges den andel af den kommunale
medfinansiering, der er rettet mod ældre medicinske patienter
med ca. 0,9 mia. kr., svarende til en forøgelse på
omtrent 89 pct. Dette skal ses i lyset af en samlet
forøgelse af den aktivitetsbestemte medfinansiering på
ca. 60 pct.
Omlægningen er generel i den forstand, at
der ikke laves differentierede satser efter f.eks. alder eller
behandlingstype. En generel model er valgt, idet en generel model
vurderes at kunne sikre samme effekt i forhold til de medicinske
patienter som en model, hvor den kommunale medfinansiering
differentieres efter f.eks. alder og diagnoser. En generel model
kan gennemføres uden de betydelige problemer, der vurderes
at kunne være forbundet med en differentieret model, herunder
manglende enkelthed, risiko for kassetænkning samt risiko for
nedprioritering af andre patientgrupper inden for den kommunale
forebyggelse og pleje.
Sammenhængen mellem indsats og sparede
behandlinger vil typisk være kompleks. Dertil kan der
være et varierende størrelsesforhold mellem udgifterne
til forebyggelse og udgifterne til behandling. Både i forhold
til den langsigtede forebyggelse og den mere kortsigtede, der
handler om, at kommunen skal varetage sin primære opgave med
pleje- og træningsindsatsen så godt som muligt. De
afledte omkostninger ved borgernes sygdom er ligeledes komplekse,
fordi sygdommen f.eks. også kan medføre større
kommunale plejeudgifter, sygedagpenge mv. Den generelle
omlægning placerer reelt håndteringen af kompleksiteten
der, hvor man er tættest på virkeligheden. Det giver
muligheder for at variere indsatsen fra kommune til kommune alt
efter behov og præferencer.
2.3.4 Regionernes
indtægter fra aktivitetsbestemt medfinansiering
I sammenhæng med den øgede kommunale
aktivitetsbestemte medfinansiering af sundhedsvæsenet
gennemføres en ændring af finansieringen af regionerne
sådan, at der fastsættes en grænse for den
enkelte regions indtægter fra aktivitetsbestemt kommunal
medfinansiering. Grænsen for regionernes indtægter fra
aktivitetsbestemt kommunal medfinansiering fastsættes
svarende til det niveau for regionernes samlede indtægter fra
aktivitetsbestemt kommunal medfinansiering, som er forudsat i
årets økonomiaftale fordelt på regioner efter
regionernes andel af bloktilskuddet på sundhedsområdet,
jf. § 3 i lov om regionernes finansiering, for det
pågældende tilskudsår. Hvis kommunernes betaling
til en region overstiger den øvre grænse for den
pågældende regions indtægter fra kommunal
aktivitetsbestemt medfinansiering, tilfalder det overskydende
beløb staten.
Den øvre grænse for regionernes
indtægter fra kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering
indføres for at understøtte overholdelse af
udgiftsforudsætningerne, som ligger til grund for
fastsættelsen af den samlede finansiering af regionerne, jf.
§ 3 i lov om regionernes finansiering.
Den samlede aktivitetsbestemte finansiering af
regionerne - det vil sige kombinationen af såvel den
statslige (efter § 15) som det kommunale
aktivitetsbestemte bidrag (efter §§ 13 og 14) -
giver tilskyndelse til at realisere de aktivitets- og
produktivitetsforudsætninger, der bliver fastlagt i de
årlige økonomiaftaler. Den kommunale medfinansiering
indgår som et delelement i den samlede aktivitetsfinansiering
af regionerne. En stigende kommunal medfinansiering vil
således blive modregnet i den statslige aktivitetsbestemte
finansiering
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Den nuværende kommunale aktivitetsbestemte
medfinansiering af sundhedsvæsenet er i 2011 forudsat til at
udgøre 11,2 mia. kr. Med den foreslåede
omlægning ville den aktivitetsbestemte medfinansiering kunne
opgøres til 17,9 mia. kr. i 2011-niveau. Den kommunale
merudgift finansieres ved afskaffelsen af grundbidraget, som
medfører en mindreudgift for kommunerne på 6,7 mia.
kr. (samt en mindre tilpasning af bloktilskuddet). Regionernes
indtægter fra kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering
forøges tilsvarende til 17,9 mia. kr. Merindtægten
modsvares af bortfald af indtægter via grundbidraget (samt en
mindre tilpasning af bloktilskuddet). Samlet set er de
økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner under
ét udgiftsneutrale.
Finansieringsomlægningens samlede
økonomiske virkninger for kommuner og regioner under
ét er desuden gengivet i tabel 1. Det konkrete niveau for
den forudsatte aktivitetsbestemte medfinansiering fastlægges
årligt og første gang i forbindelse med
økonomiaftalerne for 2012.
Tabel
1: Økonomiske konsekvenser
ved omlægning af den kommunale medfinansiering af
sundhedsvæsenet | Mio. kr. (+ = indtægt/- =
udgift) | Kommuner | Regioner | Nuværende forudsat kommunal
aktivitetsbestemt medfinansiering | 11.178 | -11.178 | Ny forudsat kommunal aktivitetsbestemt
medfinansiering | -17.940 | 17.940 | Afskaffelse af grundbidrag | 6.739 | -6.739 | Ændring i bloktilskud | 23 | -23 | I alt | 0,0 | 0,0 | Note: Beregninger er foretaget på
grundlag af data for forudsat niveau i 2011. |
|
Finansieringsmekanismen betyder, at den kommunale
aktivitetsbestemte medfinansiering for det kommende år
beregnes ud fra det forventede aktivitetsniveau og indregnes i den
samlede økonomiske balance, som ligger til grund for
fastsættelsen af finansieringen til kommuner og regioner for
året. Det er således skønnet for aktiviteten og
udgifterne på det regionale sundhedsområde, som er
bestemmende for fastsættelsen af regionernes indtægter,
herunder kommunernes medfinansiering.
Hvis den enkelte kommune trækker relativt
lidt på de regionale sundhedsydelser, vil kommunen dermed
opnå en nettogevinst i det pågældende år,
mens det omvendte er tilfældet, hvis sundhedstrækket
ligger over sammenlignelige kommuner.
For den enkelte kommune giver medfinansieringen et
økonomisk incitament til at udvikle pleje- og
forebyggelsesindsatsen, dels for at opnå en nettogevinst i
det pågældende år. Den kommunale medfinansiering
er imidlertid ikke et finansieringsinstrument til udvikling af
egentlige kommunale behandlingstilbud. Kommunernes prioritering af
forebyggelsesområdet og den kommunale sundhedsindsats vil
kunne tages op i de årlige forhandlinger om kommunernes
økonomi.
Samlet set vil lovforslaget give anledning til
begrænsede byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem
kommunerne. Det indgår i kommissoriet for Indenrigs- og
Sundhedsministeriets Finansieringsudvalg for det igangværende
arbejde med udligningssystemet for kommunerne, at evt.
væsentlige byrdefordelingsmæssige virkninger for
kommunerne ved omlægningen af den kommunale
aktivitetsbestemte medfinansiering af sundhedsvæsenet skal
indgå i udvalgets arbejde. Opfølgning på
Finansieringsudvalgets arbejde vil først kunne få
betydning for udligningen fra tilskudsåret 2013. Ved
beregningen af udligning og tilskud for tilskudsåret 2012 vil
den skønnede ændring i kommunernes aktivitetsbestemte
medfinansiering for 2012 blive indregnet i de kommunale
nettodrifts- og anlægsudgifter, der ligger til grund for
beregningen. Ved opgørelsen af det aldersbestemte
udgiftsbehov indregnes udgiftsændringerne som følge af
omlægningen af den kommunale medfinansiering af
sundhedsvæsenet i forbindelse med vægtningen af de
enkelte aldersgrupper.
For regionerne vil omlægningen fra et
indbyggertalsfordelt grundbidrag til et aktivitetsafhængigt
bidrag fra kommunerne alt andet lige medføre en
byrdefordelingsmæssig virkning. Det skyldes, at der i
bloktilskudsfordelingen også indgår forhold som den
aldersmæssige fordeling og den socioøkonomiske
struktur i regionerne. Idet lovforslaget sigter på at give
kommunerne et yderligere incitament til at varetage plejeopgaven og
forebyggelsen effektivt, og således ikke sigter på en
ændret fordeling af regionernes finansiering, lægges
der med forslaget op til, at der for så vidt angår
regionerne indføres en midlertidig kompensationsordning, der
neutraliserer de beregnede byrdefordelingsmæssige virkninger
hos regionerne ved omlægningen.
Kompensationsordningen indebærer, at
regioner med en beregnet gevinst ved omlægningen betaler til
regioner med et beregnet underskud som følge af
omlægningen. Overskud og underskud for regionerne som
følge af den fordelingsmæssige omlægning af det
kommunale grundbidrag beregnes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet
en gang for alle i forbindelse med tilskudsudmeldingen for
tilskudsåret 2012.
Kompensationsordningen fastsættes som
midlertidig i den forstand, at den forudsættes at bortfalde i
forbindelse med en eventuel anden tilpasning af
bloktilskudsfordelingen til regionernes sundhedsområde.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for staten. Dog vil der kunne blive opsamlet
overskydende beløb i staten, hvis kommunernes betaling til
en region overstiger den øvre grænse for den
pågældende regions indtægter fra kommunal
aktivitetsbestemt medfinansiering.
Der vurderes ikke at være administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring i KL
og Danske Regioner.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/udgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for staten og regioner. Forslaget vil give anledning til mindre
byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget indebærer, at det kommunale
grundbidrag til regionerne afskaffes og omlægges til kommunal
aktivitetsbestemt medfinansiering. Ifølge forslaget
tilpasses bestemmelsen i § 2, således at det
fremgår, at regionerne til finansiering af
sundhedsområdet som hidtil modtager et generelt tilskud fra
staten samt aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og
staten, men ikke længere modtager et grundbidrag fra
kommunerne. Til finansiering af udviklingsområdet modtager
regionerne som hidtil et generelt tilskud fra staten og et
udviklingsbidrag fra kommunerne.
Til nr. 2
Kapiteloverskriften ændres, således at
»grundbidrag« udgår af kapiteloverskriften.
Hermed fremgår det, at kapitlet alene vedrører
kommunernes udviklingsbidrag til regionerne.
Til nr. 3
Bestemmelsen efter § 6 i de
nugældende regler fastsætter, at kommunerne betaler et
årligt grundbidrag, der udgør en del af finansieringen
af regionernes opgaver på sundhedsområdet. Forslaget
indebærer, at dette grundbidrag afskaffes, hvorfor
§ 6 med forslaget bliver ophævet.
Til nr. 4
Bestemmelserne i §§ 8 og 9
vedrører skøn for pris- og lønudvikling og
reduktion af statens tilskud ved forhøjelser af
grundbidraget og udviklingsbidraget ud over det fastsatte
skøn for pris- og lønudvikling. Som følge af
at det kommunale grundbidrag med forslaget afskaffes,
foreslås det, at grundbidraget udgår af
bestemmelserne.
Til nr. 5
Bestemmelsen i den gældende § 13,
stk. 2, bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til at
fastsætte regler om kommunernes betaling af regionernes
udgifter til ydelser leveret af praktiserende sundhedspersoner
efter sundhedslovens §§ 60-69 og 71. Bestemmelsen
foreslås ophævet og erstattet med en ny bestemmelse,
jf. nr. 8.
Til nr. 6
Ændringen omfatter en korrekturrettelse,
således at »anden« ændres til
»andel«.
Til nr. 7
Bestemmelsen i den gældende § 14,
stk. 4, bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til at
fastsætte regler om kommunernes betaling af regionernes
udgifter til behandling efter sundhedslovens afsnit VI, samt til
udgifter til genoptræning under indlæggelse på
sygehus. Bestemmelsen foreslås ophævet og erstattet med
en ny bestemmelse, jf. nr. 8.
Til nr. 8
Stk. 1 i den foreslåede § 14
a. indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren får
hjemmel til at fastsætter regler om opgørelse og
betaling af kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering.
Bestemmelsens stk. 1 foreslås for
praksissektoren udmøntet således:
• Betalingen
for ydelser fra alment praktiserende læger efter
§§ 60-63 opgøres som 10 pct. af regionens
udgifter til honorarer for grundydelser, der er aftalt ved
overenskomst, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1.
Dette er en videreførelse af de gældende
betalingsregler.
• Betalingen
for ydelser fra praktiserende speciallæger efter
§ 64 opgøres som 34 pct. af regionens udgifter til
takster, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens
§ 227, stk. 1. Beløbet kan dog maksimalt
udgøre 1.357 kr. pr. ydelse (2011 pris- og
lønniveau). Dermed bliver den kommunale betaling for ydelser
fra praktiserende speciallæger, som det også er
tilfældet med de gældende betalingsregler, tilrettelagt
parallelt med betalingen for ambulant somatisk behandling i
sygehusvæsenet.
• Betalingen
for ydelser efter §§ 65 - 69 og 71 opgøres
som 10 pct. af regionens udgifter til takster, der er aftalt ved
overenskomst efter sundhedslovens § 227, stk. 1.
Dette er en videreførelse af de gældende
betalingsregler.
Bestemmelsens stk. 1 foreslås for
sygehussektoren udmøntet således:
• Betalingen
for sygehusindlæggelser beregnes som 34 pct. af DRG-taksten.
Betalingen beregnet på baggrund af DRG-taksten kan dog
maksimalt udgøre 13.750 kr. (2011 pris- og
lønniveau).
• For
psykiatrisk behandling udgør betalingen 60 pct. af
sengedagstaksten; dog maksimalt 7.954 kr. pr. indlæggelse
(2011 pris- og lønniveau). Dette er en videreførelse
af de gældende betalingsregler.
• Betalingen
for ambulant behandling opgøres som 34 pct. af DRG-taksten.
Beløbet kan dog maksimalt udgøre 1.357 kr. pr.
besøg (2011 pris- og lønniveau).
• For ambulant
psykiatrisk behandling udgør betalingen 30 pct. af
besøgstaksten. Dette er en videreførelse af de
gældende betalingsregler.
• Betalingen
for genoptræning på sygehus fastsættes som en
finansiering baseret på relativt få takster. Regionen
betaler for den del af genoptræningsudgiften, som ligger ud
over den kommunale medfinansiering. Dette er en
videreførelse af de gældende betalingsregler.
Den kommunale medfinansiering vil løbende
blive fulgt af Indenrigs- og Sundhedsministeriet med henblik
på, om den opfylder formålet herunder den forventede
størrelse. Det forudsættes, at finansieringsmodellen
videreudvikles over tid med henblik på at optimere
målopfyldelsen.
Stk. 2 i den foreslåede bestemmelse
indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren får
hjemmel til at fastsætte regler om en øvre
grænse for regionernes indtægter fra kommunal
aktivitetsbestemt medfinansiering.
Bestemmelsen foreslås udmøntet ved,
at regionernes maksimale indtægter fra aktivitetsbestemt
kommunal medfinansiering vil blive fastlagt årligt i
forbindelse med udmeldingen af det statslige tilskud til
regionernes sundhedsområde. Indtægterne for regionerne
under ét bliver fastlagt i forbindelse med
fastsættelsen af det statslige tilskud til regionernes
sundhedsområde, jf. § 3 i lov om regionernes
finansiering. Den enkelte regions andel af den samlede forudsatte
indtægt fra kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering vil
blive fastsat som den pågældende regions andel af
bloktilskuddet på sundhedsområdet, jf. § 3 i
lov om regionernes finansiering, for det pågældende
tilskudsår.
Opgørelsen af aktiviteten opgøres
på grundlag af indberetninger til Sundhedsstyrelsens
Landspatientregister, og på grundlag heraf foretages
opgørelse og afregning af den kommunale aktivitetsbestemte
medfinansiering. Hvis en region i et konkret år samlet har
modtaget kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering svarende til
den fastsatte maksimale medfinansiering, modtager regionen ikke
længere aktivitetsbestemt medfinansiering.
Kommunerne i den pågældende region
forudsættes fortsat at betale den aktivitetsbestemte
medfinansiering, idet den eventuelt overskydende betaling opsamles
i staten. Dette skyldes, at det kommunale incitament til en
effektiv kommunal varetagelse af forebyggelses- og plejeopgaven
ikke skal påvirkes af regionernes finansieringssystem.
Formålet med den øvre grænse
for regionernes indtægter fra kommunernes aktivitetsbestemte
medfinansiering af sundhedsvæsenet er at understøtte
overholdelse af de udgiftsforudsætninger, som ligger til
grund for fastsættelsen af den samlede finansiering af
regionerne, jf. § 3 i lov om regionernes
finansiering.
Til nr. 9
Forslaget indebærer, at det kommunale
grundbidrag fra kommuner til regionerne afskaffes og omlægges
til kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering. Det foreslås,
at bestemmelsen i § 16 tilpasses, således at
bestemmelsen alene omfatter regionernes fastsættelse af
udviklingsbidraget.
Til nr. 10
Kapiteloverskriften foreslås ændret,
således at det fremgår, at kapitlet også omfatter
reguleringsordningen, jf. nr. 11.
Til nr. 11
Der indføres fra 2012 og årene frem
en kompensationsordning, som indebærer, at regioner med en
beregnet gevinst ved den fordelingsmæssige ændring af
den kommunale aktivitetsafhængige finansiering, betaler til
regioner med et beregnet underskud som følge af
omlægningen. Overskud og underskud for regionerne som
følge af den fordelingsmæssige omlægning af de
kommunale bidrag beregnes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet en
gang for alle i forbindelse med tilskudsudmeldingen for
tilskudsåret 2012.
Beregningen vil tage udgangspunkt i aktivitets- og
udgiftsforudsætninger, som ligger til grund for
tilskudsudmeldingen for 2012. Beregningerne foretages på
grundlag af aktiviteten i 2010 med DRG-takster for 2011 og opregnet
til 2012-pris og lønniveau og forudsat aktivitetsniveau. Det
lægges til grund for beregningen, at regionernes andel af den
kommunale aktivitetsbestemte medfinansiering svarer til regionernes
andel af bloktilskuddet på sundhedsområdet, jf.
§ 3 i lov om regionernes finansiering, for
tilskudsåret 2012. Det vil med udgangspunkt heri blive
beregnet, hvad den samlede virkning for de enkelte regioner er af
det afskaffede grundbidrag (beregnet på grundlag af
grundbidraget for 2011 fremskrevet til 2012-pris- og
lønniveau), bortfald af forudsat aktivitetsbestemt kommunal
medfinansiering for 2012 efter de nugældende regler og
indførelse af aktivitetsbestemt kommunal medfinansiering
efter de med lovforslaget foreslåede regler, inkl. loft for
den regionale indtægt fra kommunal medfinansiering, dvs.
fordelt efter den pågældende regions andel af
bloktilskuddet på sundhedsområdet, jf. § 3 i
lov om regionernes finansiering, for det pågældende
tilskudsår.
Kompensationsordningen fastsættes som
midlertidig i den forstand, at den forudsættes at bortfalde i
forbindelse med en eventuel anden tilpasning af
bloktilskudsfordelingen til regionernes sundhedsområde.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juni 2011 med virkning fra og med tilskudsåret 2012.
Ændringerne vil således kunne indgå i Indenrigs-
og Sundhedsministeriets udmelding til regionerne ultimo juni 2011
af tilskudsbeløb for 2012.
Til § 3
Det foreslås, at bekendtgørelser og
cirkulærer om kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering
fastsat i medfør af de hidtil gældende regler
forbliver i kraft, indtil de ophæves af regler fastsat i
denne lov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov | | | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 829 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. … | | 1.§ 2, nr. 2, affattes
således: | 2) et grundbidrag fra kommunerne til
finansiering af sundhedsområdet, jf. § 1,
stk. 1, nr. 1, og | | »2) aktivitetsafhængige bidrag
fra kommunerne og staten til finansiering af sundhedsområdet,
jf. § 1, stk. 1. nr. 1, og« | | | | | | 2.
Overskriften før § 6 affattes således: | Grundbidrag og udviklingsbidrag fra
kommunerne | | »Udviklingsbidrag fra
kommunerne« | | | | § 6.
Den enkelte kommune betaler et årligt grundbidrag til
finansiering af sundhedsområdet til den region, hvori
kommunen ligger. Grundbidraget udgør et fast beløb
pr. indbygger i kommunen. | | 3.§ 6 ophæves. | Stk. 2.
Størrelsen af det årlige grundbidrag fastsættes
af regionsrådet, jf. dog stk. 3, efter drøftelse
i kontaktudvalget mellem regionen og kommunerne, jf.
§§ 6 og 7 i lov om regioner og om nedlæggelse
af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab. Regionsrådet vil ikke kunne
gennemføre forhøjelser af grundbidraget ud over
grundbidraget fra året før reguleret med den
forventede pris- og lønudvikling, jf. § 8,
såfremt 2/3 af de kommunale repræsentanter i
kontaktudvalget modsætter sig denne forhøjelse. | | | Stk. 3.
Grundbidraget til sundhedsområdet kan højst
udgøre 1.500 kr. pr. indbygger i 2003-pris- og
-lønniveau. Beløbet reguleres én gang
årligt med den forventede pris- og lønudvikling, jf.
§ 8. | | | | | | § 8. … | | | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan bestemme, at hvis den
gennemsnitlige stigning i grundbidrag henholdsvis udviklingsbidrag
for et budgetår overstiger den forventede pris- og
lønudvikling efter stk. 1, reguleres statens tilskud
til regionerne i henhold til § 3 efter bestemmelserne i
§§ 9-12. | | 4. I § 8, stk. 2, udgår
»grundbidrag henholdsvis« og i § 9, stk. 1, 1. pkt., og i
§ 9, stk. 2, 1. pkt.,
udgår »grundbidraget henholdsvis«. | | | | § 9.
For de regioner, der for et budgetår forhøjer
grundbidraget henholdsvis udviklingsbidraget med mere end den
forventede pris | | | Stk. 2. For de
regioner, der fastsætter grundbidraget henholdsvis
udviklingsbidraget til et lavere beløb end bidraget for
året før reguleret med den forventede pris | | | | | | § 13. … | | 5.§ 13, stk. 2,
ophæves. | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om kommunens betaling efter stk. 1, herunder om
beregning af andelens størrelse og om afgrænsningen
af, hvilke patienter der henregnes til kommunen. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | Stk. 3. Staten
yder et aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes udgifter
til de af indenrigs- og sundhedsministeren nærmere fastsatte
ydelser. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
nærmere regler om vilkår for og fordeling, udbetaling
m.v. af det statslige tilskud. Indenrigs- og sundhedsministeren kan
herunder fastsætte, at regionsrådet skal sikre, at
budgetrammen for de enheder, der har bidraget til øget
aktivitet, øges med de nævnte tilskud eller andele
heraf. | | | | | | § 14. Kommunen betaler til regionen
en anden af udgiften til behandling efter sundhedslovens afsnit VI
pr. indlæggelse på sygehus for patienter fra
kommunen. | | 6. I § 14, stk. 1, ændres
»anden« til: »andel«. | | | | § 14. … | | 7.§ 14, stk. 4,
ophæves. | Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om kommunens betaling efter stk. 1-3, herunder om
beregning af andelens størrelse og om afgrænsningen
af, hvilke patienter der henregnes til kommunen. | | | | | | | | 8. Efter
§ 14 indsættes: | | | »§ 14
a. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler
om opgørelse og betaling af kommunal aktivitetsbestemt
medfinansiering i medfør af §§ 13 og
14. | | | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om en
øvre grænse for regionernes indtægter fra
kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering, jf.
§§ 13 og 14. Hvis kommunernes betaling til en region
efter §§ 13 og 14 overstiger den øvre
grænse for den pågældende regions indtægter
fra kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering, tilfalder det
overskydende beløb staten« | | | | | | 9.§ 16 affattes således: | § 16. Et regionsråd kan i
særlige tilfælde med tilladelse fra indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætte grundbidraget og
udviklingsbidraget i henhold til §§ 6 og 7, uanset
bestemmelserne i § 6, stk. 2 og 3, og § 7,
stk. 2 og 3. | | »§ 16. Et regionsråd kan
i særlige tilfælde med tilladelse fra indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætte udviklingsbidraget i henhold til
§ 7, uanset bestemmelserne i § 7, stk. 2
og 3.« | | | | | | 10.
Overskriften før § 22 affattes
således: | Overgangs- og
ikrafttrædelsesbestemmelser | | »Overgangs,- regulerings- og
ikrafttrædelsesbestemmelser « | | | | | | 11. Efter
§ 23 a indsættes: | | | »§ 23
b. Regionernes andel af det statslige tilskud efter
§ 3 reguleres således, at regioner med et beregnet
overskud på sundhedsområdet som følge af
omlægningen, der skete med virkning fra tilskudsåret
2012, i forbindelse med vedtagelsen af lov om ændring af lov
om regionernes finansiering (ændret kommunale medfinansiering
af sundhedsvæsenet), betaler til regioner med et beregnet
underskud som følge af samme omlægning. Overskud og
underskud på sundhedsområdet for regionerne som
følge af omlægningen beregnes af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2011 og har virkning fra tilskudsåret 2012 | | | | | | § 3 | | | | | | Regler fastsat i medfør af de
hidtil gældende regler forbliver i kraft, indtil de
ophæves af regler fastsat i denne lov. | | | | | | |
|