Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 19. maj 2011
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2011 og var til 1.
behandling den 7. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og indenrigs- og
sundhedsministeren sendte den 14. marts 2011 dette udkast til
udvalget, jf. KOU alm. del - bilag 55. Den 30. marts 2011 sendte
indenrigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Danske Regioner og
Vestegnssamarbejdet.
Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Vestegnssamarbejdet over for udvalget redegjort
for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 19 spørgsmål til indenrigs-
og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren
har besvaret 18. Spørgsmål 19 forventes besvaret inden
2. behandling.
3 af udvalgets spørgsmål til indenrigs- og
sundhedsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag
2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil redegøre for sin
stillingtagen til ændringsforslagene ved 2. behandling.
Socialdemokratiet kan ikke støtte lovforslaget, da det
i bedste fald ikke vil have nogen effekt og i værste fald vil
få store konsekvenser for de kommuner, hvor andelen af
borgere, der ofte er syge, er stor og for de kommuner, hvor behovet
for forebyggelsestiltag er stort.
Socialdemokratiet har under folketingsbehandlingen af
lovforslaget bedt ministeren om at fremlægge dokumentation
for, at lovforslaget vil have den tilsigtede effekt. Det er
på ingen måde lykkedes for regeringen at overbevise
Socialdemokratiet om, at regeringen bygger sin politik på
andet end ønsketænkning og en blind tro på, at
markedslignende forhold i den offentlige sektor vil føre til
mere og bedre forebyggelse i kommunalt regi.
Sagt med andre ord, så er det ikke dokumenteret, at
omlægningen vil medføre, at kommunerne får et
yderligere incitament til at varetage plejeopgaven og forebyggelsen
effektivt.
Det er især bekymrende, at regeringen ingen viden har om
betydningen af forskellig borgersammensætning fra kommune til
kommune og om, hvorvidt den enkelte kommune reelt har mulighed for
at spare penge på sygehusbehandlingen på både den
korte og den lange bane som følge af
iværksættelsen af forebyggelsestiltag.
Socialdemokratiet frygter dermed, at udsatte kommuner, som
oplever et stigende antal sygehusindlæggelser iblandt
kommunens borgere og et større behov for forebyggelse end
andre kommuner, vil få vanskeligt ved at få
økonomien til at hænge sammen.
Socialdemokratiet finder på ingen måde modellen
for kommunal medfinansiering enkel og gennemskuelig, hvorfor
Socialdemokratiet også stiller spørgsmålstegn
ved kommunernes og regionernes mulighed for at agere rationelt og
hensigtsmæssigt. Herunder kan bl.a. nævnes:
1) For det
første, at der i modellen er indbygget en
nulsumsløsning, som betyder, at forebyggelsestiltag kun kan
betale sig i den situation, hvor en kommune er mere effektiv end
nabokommunen og gennemsnittet.
2) For det andet
det forhold, at alle sygehusbehandlinger er medtaget i lovforslaget
inklusive de sygehusbehandlinger, som kommuner ikke kan forebygge,
herunder sportsskader, indlæggelse efter havearbejdet,
fødsler osv.
3) For det tredje
modellens konsekvenser med øget budgetusikkerhed for
kommunerne, idet mange sygehusbehandlinger ofte ledsages af
kommunale efterregninger til rehabilitering og genoptræning
m.m.
4) For det fjerde
modellens samspil med andre styringsmekanismer i
sundhedsvæsenet, herunder meraktivitetspuljer og
behandlingsgarantier m.m.
Socialdemokratiet mener, at samfundet bør prioritere
forebyggelse langt højere end tilfældet er i dag. For
at nå det mål skal Folketinget afsætte
øremærkede midler til forebyggelsestiltag, og der skal
etableres et nationalt videncenter, som kan opsamle viden om,
hvilke forebyggelsestiltag, der virker i forskellige kontekster og
over for forskellige målgrupper.
Et andet mindretal i udvalget (SF)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Socialistisk Folkeparti vil stemme imod lovforslaget og stemme
imod ændringsforslagene, da lovforslaget ikke vil få en
nævneværdig effekt på kommunernes
forebyggelsesindsats. For det første får kommunerne
ikke flere penge at forebygge for, og for det andet: Hvis de sparer
penge dette år, får de blot færre året
efter. De får med andre ord ikke del i gevinsten. Regeringens
medfinansieringsmodel har i forvejen spillet fallit og har ikke
fået kommunerne til at forebygge mere.
Ændringsforslagene vil ikke gøre nogen forskel andet
end at medføre øget bureaukrati, mere
kassetænkning og færre penge til velfærd i
kommunerne.
Et yderligere problem er, at man ved forslaget stadig ikke
løser problemet med, at kommunerne fortsat skal betale for
behandlinger, de ikke kan forebygge. Endelig finder SF, at modellen
rammer skævt blandt regioner og kommuner, idet udligningen er
meget usikker.
SF vil have en hel anden model, hvor kommunerne får et
langt bedre incitament til at prioritere forebyggelse. Kommunerne
skal have flere midler at forebygge for, da opgaven ellers er helt
urealistisk at løse. Og de skal selvfølgelig have del
i besparelsesgevinsten, når de er gode til forebyggelse.
Dette vil langt mere effektivt sikre et godt resultat på
forebyggelsesområdet.
Et tredje mindretal i udvalget
(RV) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de
stillede ændringsforslag.
Radikale Venstre finder, at der er brug for mere viden og
debat om og en undersøgelse af, hvorledes der kan indrettes
en incitamentsstruktur, der fremmer investeringer i
sygdomsforebyggende og sundhedsfremmende tiltag, jf.
høringssvar og -notat med bemærkninger fra både
KL og Danske Regioner, hvorfor RV for indeværende vil stemme
hverken for eller imod forslaget.
Et fjerde mindretal i udvalget
(EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller ??im?od?
ændringsforslagene.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):
1) I
det under nr. 8 foreslåede § 14 a, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »staten«: », jf. dog stk. 3«.
[Teknisk korrektion]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):
2) I
den under nr. 8 foreslåede § 14 a indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
tilbageførsel til kommunerne af midler, som i et
regnskabsår er tilfaldet staten efter bestemmelserne i stk.
2, og som kan tilskrives en produktivitet, der er højere end
et af indenrigs- og sundhedsministeren forudsat niveau for det
pågældende år i en eller flere regioner.
Beregningen af merproduktivitet foretages af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet i året efter
regnskabsåret.«
[Bemyndigelse til indenrigs- og
sundhedsministeren]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en teknisk korrektion som
følge af ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
tilbageførsel til kommunerne af eventuelt statsligt opsamlet
kommunal medfinansiering, som kan tilskrives merproduktivitet i en
eller flere regioner.
Bestemmelsen forudsættes udmøntet, ved at
indenrigs- og sundhedsministeren i året efter
regnskabsåret fastsætter en efterregulering af kommunal
medfinansiering på sundhedsområdet med henblik på
en tilbageførsel af den del af de efter bestemmelserne i
§ 14 a, stk. 2, statsligt opsamlede midler fra kommunal
medfinansiering, som måtte kunne tilskrives merproduktivitet
i en eller flere regioner. Bidraget til efterreguleringen fra en
given region udgør den del af de kommunale
medfinansieringsbidrag opsamlet i staten, som kan henføres
til en produktivitet i regionen, som er højere end den af
staten forudsatte. Efterreguleringen udgør summen af
positive bidrag fra de enkelte regioner, og det er således
ikke et krav, at regionerne under ét har leveret
merproduktivitet. Beregningen foretages af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet på baggrund af en konkret vurdering af
merproduktivitet for hver enkelt region.
Efterreguleringens størrelse kan ikke overstige det i
regnskabsåret opsamlede beløb i staten, jf. 14 a, stk.
2.
En beregnet positiv efterregulering vil blive fordelt mellem
alle kommuner via en forhøjelse af bloktilskuddet, dvs.
efter den enkelte kommunes andel af befolkningstallet.
Fastlæggelsen af efterreguleringen foretages endeligt af
indenrigs- og sundhedsministeren senest den 1. juli i året
efter regnskabsåret. Efterreguleringen foretages som en
regulering af det kommunale bloktilskud i dette års 3 sidste
måneder.
Sophie Løhde (V) Erling
Bonnesen (V) Hans Christian Thoning (V) Per Bisgaard (V) Flemming
Damgaard Larsen (V) Hans Kristian Skibby (DF) fmd. Henrik Brodersen (DF) Rasmus
Jarlov (KF) nfmd. Jørgen
S. Lundsgaard (KF) Rasmus Prehn (S) Maja Panduro (S) Thomas Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Meta Fuglsang (SF) Karl H.
Bornhøft (SF) Johs. Poulsen (RV) Line Barfod (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 176
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra indenrigs- og sundhedsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Oversigt over kommunevirkninger af den
foreslåede omlægning, fra indenrigs- og
sundhedsministeren |
4 | Udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag, fra indenrigs- og
sundhedsministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
7 | Henvendelse af 28/4-11 fra Danske
Regioner |
8 | Henvendelse af 4/5-11 fra
Vestegnssamarbejdet |
9 | Revideret udkast til tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget |
10 | 3. udkast til betænkning |
11 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
12 | 4. udkast til betænkning |
13 | 5. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 176
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om oversendelse af den skriftlige
rapport om kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/4-11 fra Danske Regioner, til indenrigs- og sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at
stigende sundhedsudgifter ikke fører til budgetusikkerhed
hos kommunerne, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om regeringens svar til små
kommuner med få unge, men med mange ældre borgere og
med borgere, som efter et hårdt arbejdsliv har et
større behov for sygehusbehandling, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvordan regeringen under en
nulsumsløsning vil sikre, at der kommer rigtige penge ud til
kommunerne til forebyggelse, til indenrigs- og sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvorfor kommunerne skal betale
for samtlige sygehusindlæggelser, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvorfor fødslerne er
omfattet af lovforslaget, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at
lovændringen medfører, at kommuner med en
borgersammensætning, der hyppigere har behov for
hospitalsindlæggelser, får en højere udgift til
kommunal medfinansiering end under den nuværende lov, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om en opgørelse af
størrelsen af den kommunale medfinansiering i 2011 pr.
borger for hver enkel kommune, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
modellen for kommunal medfinansiering virker efter hensigten og
styrker den kommunale forebyggelsesindsats, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvorfor psykiatrien ikke
ønskes omfattet af den kommunale medfinansiering for at
styrke forebyggelsesindsatsen, når der ses en stor
vækst i antal patienter i psykiatrien, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvilken effekt lovforslaget vil
have i den situation, hvor en region øger aktiviteten inden
for budgetrammen, dvs. at regionen reelt leverer mere sundhed for
samme pose penge, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvordan lovforslaget vurderes at
ramme de enkelte kommuner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvordan lovforslaget
påvirker en region med højere aktivitet end
gennemsnittet, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
15 | Spm. om sikring af den langsigtede
forebyggelsesindsats, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvordan lovforslaget og
ønsket om at holde aktiviteten i sundhedsvæsenet i ro
hænger sammen med den generelle behandlingsgaranti på 1
måned og med meraktivitetspuljen, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om, hvordan lovforslaget
påvirker patienters ret til at benytte det udvidede frie
sygehusvalg efter 1 måned, hvis aktiviteten i
sygehusvæsenet overstiger det forventede aktivitetsniveau,
til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/5-11 fra Vestegnssamarbejdet, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. en klargøring af, hvordan en
tilbageførsel af midler til kommunerne vil ske, til
indenrigs- og sundhedsministeren |
Bilag 2
3 af udvalgets spørgsmål til
indenrigs- og sundhedsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og indenrigs- og sundhedsministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 28/4-11 fra Danske
Regioner, jf. L 176 - bilag 7.
Svar:
Danske Regioner bemærker i indledningen af henvendelsen,
at der er tale om en uddybning af høringssvaret. Danske
Regioner bemærker bl.a., at aktivitetsbestemt medfinansiering
fylder meget i samspillet mellem regioner og kommunerne i form af
splid om større regninger til kommunerne, samt at dette vil
kunne hæmme et frugtbart samarbejde om at undgå
uhensigtsmæssige indlæggelser og kontakter i
sundhedsvæsenet. Danske Regioner anfører, at
forebyggelse opnås bedre via samarbejde mellem kommuner og
regioner i regi af de eksisterende
sundhedskoordinationsudvalg/sundhedsaftaler.
Det kan hertil bemærkes, at kommunernes
aktivitetsbestemte medfinansiering af sundhedsvæsenet
øges med lovforslaget, mens det kommunale grundbidrag
afskaffes. Omlægningen medfører, at kommunerne
får et yderligere incitament til at varetage plejeopgaven og
forebyggelsen effektivt.
Den øgede aktivitetsbestemte medfinansiering vil ikke i
sig selv skabe flere regninger mellem kommuner og regioner.
Hensigten med omlægningen er at øge kommunernes
opmærksomhed på udgiften til kommunal medfinansiering
med henblik på at tilskynde kommunerne til at målrette
forebyggelsesindsatsen.
Det øgede økonomiske incitament hos kommunerne
til f.eks. at undgå forebyggelige genindlæggelser
supplerer dermed samarbejdet mellem kommuner og regioner i regi af
de eksisterende sundhedskoordineringsudvalg/sundhedsaftaler.
Danske Regioner spørger endvidere i henvendelsen til,
hvordan det er hensigten, at lovforslaget skal virke ude på
afdelingerne på sygehusene.
Det kan hertil bemærkes, at lovforslaget sigter på
at give kommunerne et yderligere incitament til at varetage
plejeopgaven og forebyggelsen effektivt. Lovforslaget sigter
således ikke på en ændret fordeling af
regionernes finansiering. Derfor lægges der med forslaget
også op til, at der for så vidt angår regionerne
indføres en midlertidig kompensationsordning, der
neutraliserer de beregnede byrdefordelingsmæssige virkninger
hos regionerne ved omlægningen. Samtidig indføres et
loft for de samlede regionale indtægter fra kommunernes
aktivitetsbestemte medfinansiering.
Det er ikke hensigten, at regionerne skal kunne indhente
ekstra finansiering fra kommunerne til delvis finansiering af
budgetoverskridelser, og det bliver imødegået med det
påtænkte loft.
Loftet for regionernes indtægter fra kommunale
aktivitetsbestemt medfinansiering er et vigtigt element i en samlet
set strammere økonomistyring af regionerne. Det sikres
således, at regionerne ikke selv kan øge deres
indtægter, hvilket skaber øget incitament til at
overholde budgetterne.
Endelig har Danske Regioner i henvendelsen også
bemærkninger til kommunernes budgetsikkerhed.
Det kan i den forbindelse oplyses, at førnævnte
loft over regionernes indtægter fra kommunal medfinansiering
indføres for at understøtte overholdelse af
udgiftsforudsætningerne, som ligger til grund for
fastsættelsen af den samlede finansiering af regionerne.
Loftet over de regionale indtægter vil ligeledes øge
budgetsikkerheden i kommunerne.
Regeringen har endvidere indgået en aftale med KL om
supplerende elementer, der øger kommunernes budgetsikkerhed
i tilknytning til den kommunale medfinansiering. Aftalen med KL er
vedlagt som bilag.
I aftalen mellem regeringen og KL indgår det, at der
foretages en tilbageførsel til kommunerne af eventuelt
statsligt opsamlet kommunal medfinansiering, som kan tilskrives
merproduktivitet i en eller flere regioner. Dette bidrager til
øget budgetsikkerhed i kommunerne.
For at understøtte bedre og mere forudsigelige rammer
for planlægning af den kommunale indsats indgår det
også i aftalen med KL, at DRG-taksterne, som ligger til grund
for den kommunale medfinansiering på sygehusområdet,
ikke ændres i perioden, fra den forudsatte kommunale
medfinansiering bliver fastlagt, til den endelige afregning finder
sted. Indenrigs- og Sundhedsministeriet fremrykker dermed
udmeldingen af taksterne for året, så de vil være
kendte i kommunerne ved budgetlægningen, således at
kommunerne har større budgetsikkerhed og bedre
forudsætninger for planlægningen af økonomi og
indsats.
Bilag til svar på
spørgsmål 2: (Aftale af 6/4-11 mellem
regeringen og KL)
Styrket incitament til en forebyggende indsats
Regeringen har fremsat lovforslag om ændring af den
kommunale medfinansiering på sundhedsområdet.
Regeringen noterer sig i den forbindelse, at KL støtter
forslaget om at øge den aktivitetsafhængige del af
medfinansieringen med henblik på at styrke incitamenterne til
den forebyggende indsats. Modellen løfter generelt den
aktivitetsbestemte medfinansiering med 60 pct., men løfter
medfinansieringen med 90 pct. i forhold til de ældre
medicinske patienter, hvor kommunernes forebyggende indsats
vurderes at have størst effekt. Endvidere noteres det, at KL
støtter forslaget om et loft over den enkelte regions
indtægter fra kommunal medfinansiering.
Regeringen og KL er enige om, at formålet med den
kommunale medfinansiering er at give et yderligere, generelt
incitament for kommunerne til at varetage plejeopgaven og den
forebyggende indsats - herunder den langsigtede forebyggelse -
effektivt. Medfinansieringen skal således ses i
sammenhæng med de øvrige økonomiske virkninger
af borgeres sundhedstilstand, f.eks. i forhold til arbejdsmarkedet,
det sociale system og plejesektoren.
Der er enighed om, at loftet over de regionale indtægter
fra den kommunale medfinansiering sikrer, at regionerne ikke ved
budgetoverskridelser får øgede indtægter fra
kommunerne, hvilket giver et større incitament til
budgetoverholdelse i regionerne. Set for kommunerne vil det
modvirke store uforudsete ekstraregninger til kommunernes
aktivitetsafhængige bidrag og dermed medvirker loftet for
regionerne til større budgetsikkerhed i kommunerne.
I forhold til det fremsatte lovforslag er regeringen og KL
enige om følgende ændringer, som regeringen vil
søge tilslutning til:
- Hvis regionerne
producerer mere end forudsat kan det indebære en
ekstraregning for kommunerne. I de tilfælde, hvor
merproduktion kan henføres til, at en eller flere regioner
er mere effektive end det forudsatte ved budgetlægningen,
skal kommunerne ikke medfinansiere den øgede aktivitet. Der
er derfor enighed om, at medfinansiering, som kommunerne har
betalt, fordi en eller flere regioner har øget
effektiviteten ud over det aftalte, bliver tilbageført til
kommunerne under ét.
- For at
understøtte bedre og mere forudsigelige rammer for
planlægning af den kommunale indsats kan DRG-taksterne, som
ligger til grund for den kommunale medfinansiering på
sygehusområdet, ikke ændres i perioden fra den
forudsatte kommunale medfinansiering bliver fastlagt til den
endelige afregning finder sted. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
vil derfor fremrykke udmelding af taksterne for året,
så de vil være kendte i kommunerne ved
budgetlægningen, således at kommunerne har
større budgetsikkerhed og bedre forudsætninger for
planlægningen af økonomi og indsats.
Der er endvidere enighed om, at ændringer i den
kommunale medfinansiering ikke bør indgå i
opgørelsen af, om en økonomiaftale er overholdt.
Regeringen har i forhold hertil tilkendegivet, at der i henhold til
det lovforslag, som er fremsat vedr. nedsættelse af
bloktilskuddet ved en overskridelse af det aftalte udgiftsniveau
for 2011 netop vil være hjemmel til at korrigere for
ændringer i kommunernes udgifter til medfinansiering af
sundhedsområdet i forhold til det niveau, der var forudsat
ved indgåelsen af økonomiaftalen.
Regeringen noterer sig KL's ønske om, at der snarest
igangsættes analyser af, hvordan differentierede elementer
kan understøtte en hurtigere udbygning af den forebyggende
indsats. Regeringen og KL er enige om, at potentialet for bedst
muligt at høste gevinsterne ved den kommunale
medfinansiering er et vigtigt tema, som der fremadrettet skal
arbejdes målrettet videre med, herunder styrke grundlaget for
at dokumentere, sammenligne og analysere kommunernes indsats med
henblik på at udbrede de gode eksempler mere
systematisk.
Underbilag til svar på
spørgsmål 2: (Bilag til aftale mellem
regeringen og KL)
Bilag
Fastlæggelse af tilbageførsel
af visse kommunale udgifter til medfinansiering
Der er enighed om, at der årligt i forbindelse med
forhandlingerne mellem regeringen og KL for det næste
års økonomi for kommunerne bliver fastsat en
efterregulering vedr. det foregående års kommunale
medfinansiering på sundhedsområdet, såfremt der i
det foregående år måtte være opsamlet
midler i staten, som følge af at den regionale finansiering
fra kommunal medfinansiering fastlåses på det niveau,
som forudsættes med foregående års
økonomiaftale og som kan tilskrives merproduktivitet i en
eller flere regioner.
Efterreguleringen udgør den del af de kommunale
medfinansieringsbidrag opsamlet i staten, som måtte kunne
henføres til en aktivitet i regionerne, der - som
følge af en produktivitetsstigning i en eller flere regioner
- er højere end forudsat for det pågældende
år. Efterreguleringen fordeles mellem kommunerne efter
kommunernes andel af befolkningstallet.
Fastlæggelsen af efterreguleringen foretages endeligt af
indenrigs- og sundhedsministeren. Efterreguleringen foretages som
en regulering af det kommunale bloktilskud i samme års tre
sidste måneder og har ikke budgetmæssig betydning for
det år, hvor reguleringen finder sted, men er alene en
likviditetsregulering.
Spørgsmål 9:
Ministeren bedes for hver enkelt kommune opgøre
størrelsen af den kommunale medfinansiering i 2011 pr.
borger under henholdsvis den nuværende lovgivning, og hvis
lovændringen bliver gennemført.
Svar:
Kommunernes skønnede udgifter til kommunal
medfinansiering i 2011 opgjort efter henholdsvis de gældende
regler og efter de foreslåede regler med L 176, hvis disse
regler havde været gældende for 2011, fremgår af
vedlagte bilag (se nedenfor).
Kommunernes udgifter er skønnet på baggrund af
aktivitet i 2009, beregnet på DRG-taksterne i 2010 og
opregnet til 2011-pris og lønniveau. Udgiftsniveauet svarer
dermed til det, som er lagt til grund for aftalen om kommunernes
økonomi for 2011.
For så vidt angår udgifterne til kommunal
medfinansiering pr. indbygger efter de gældende regler er
disse i bilaget opgjort som summen af udgifterne til grundbidrag og
aktivitetsbestemt medfinansiering (hhv. kolonne 1 og 2 i bilaget).
Den samlede kommunale medfinansiering pr. indbygger efter de
gældende regler fremgår i kolonne 3.
De opgjorte udgifter til kommunal medfinansiering pr.
indbygger efter de foreslåede regler med L 176, hvis disse
regler havde været gældende for 2011, fremgår af
kolonne 4.
Det bemærkes, at den samlede opgjorte udgift pr.
indbygger i de to scenarier ikke er helt identiske (og udgør
således henholdsvis 3.228 kr. pr. indbygger og 3.232 kr. pr.
indbygger) Det skyldes den mindre tekniske tilpasning i
bloktilskuddet, som fremgår af tabel 1 i lovforslagets
bemærkninger.
Det bemærkes endvidere, at udgifterne til kommunal
medfinansiering er kompenseret for kommunerne under ét via
det kommunale bloktilskud og at de således også
indgår i udligningen mellem kommunerne. Ved omlægningen
fra grundbidrag til aktivitetsafhængigt bidrag sker der
endvidere en påvirkning af kommunernes opgjorte udgiftsbehov
i tilknytning til udligningen. Det indebærer, at der ved den
samlede omlægning er tale om relativt begrænsede
byrdefordelingsmæssige virkninger, jf. også besvarelsen
af spørgsmål 13.
Det kan bemærkes hertil, at det indgår i
kommissoriet for Indenrigs- og Sundhedsministeriets
Finansieringsudvalg for det igangværende arbejde med
udligningssystemet for kommunerne, at evt. væsentlige
byrdefordelingsmæssige virkninger for kommunerne ved
omlægningen af den kommunale aktivitetsbestemte
medfinansiering af sundhedsvæsenet skal indgå i
udvalgets arbejde.
Spørgsmål 13:
Ifølge lovforslaget er de økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner under ét
udgiftsneutrale. Ministeren bedes oplyse, hvordan lovforslaget
vurderes at ramme de enkelte kommuner. Herunder hvordan
påvirker lovforslaget den lille kommune med mange ældre
borgere, herunder hvor stor er de byrdefordelingsmæssige
forskydninger mellem kommunerne, og hvilke kommuner rammes
hårdest?
Svar:
Samlet set vil lovforslaget give anledning til
begrænsede byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem
kommunerne. De samlede forskydninger for de enkelte kommuner
fremgår af bilag (se nedenfor).
Den kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet
består i den gældende ordning af to dele. Dels et
grundbidrag pr. indbygger og dels en aktivitetsbestemt
medfinansiering. I den foreslåede model, hvor grundbidraget
afskaffes og den aktivitetsbestemte medfinansiering øges,
vil der dels være en ændring i kommunernes
aktivitetsbestemte udgifter til regionerne og dels en
udligningsvirkning.
For så vidt angår den direkte udgiftsvirkning, vil
et øget aktivitetsbestemt medfinansiering alt andet lige
medføre højere udgifter til sundhedsområdet for
kommuner med et demografisk eller socioøkonomisk betinget
højt forbrug af sygehusydelser, når der ses bort fra
de incitamentsmæssige virkninger.
Udgifterne til kommunal medfinansiering er for kommunerne
under ét kompenseret via det kommunale bloktilskud og
indgår således også i udligningen mellem
kommunerne, hvor der tages højde for kommunale forskelle i
den aldersmæssige og socioøkonomiske
sammensætning af befolkningen. Ved omlægningen fra
grundbidrag til aktivitetsafhængigt bidrag sker der endvidere
en påvirkning af kommunernes opgjorte udgiftsbehov i
tilknytning til udligningen. Det indebærer, at der ved den
samlede omlægning er tale om relativt begrænsede
byrdefordelingsmæssige virkninger.
Af vedlagte bilag fremgår en beregning af konsekvenserne
af omlægningen. Beregningen tager udgangspunkt i, at
grundbidraget afskaffes. Kommunernes aktivitetsbestemte
medfinansiering forøges tilsvarende (sammen med en mindre
teknisk tilpasning af bloktilskuddet). Kommunernes
aktivitetsbestemte medfinansiering i er beregnet med udgangspunkt i
aktiviteten i 2009.
I bilaget fremgår af kolonne 1 den
udligningsmæssige virkning af et øget kommunalt
udgiftsbehov. Af kolonne 2 fremgår den kommunale merudgift
ved den forøgede kommunale medfinansiering, mens effekten af
det reducerede kommunale grundbidrag fremgår af kolonne 3. Af
kolonne 4 fremgår den samlede virkning (1+2+3).
Det fremgår af bilaget, at Glostrup, Tårnby og
Hvidovre kommuner er de kommuner, som oplever det relativt
største tab ved omlægningen på hhv. 0,11, 0,09
og 0,08 pct. af beskatningsgrundlaget. Læsø, Lolland
og Ishøj kommuner har den relativt største gevinst
på hhv. 0,28, 0,15 og 0,10 pct. af
beskatningsgrundlaget.
Det bemærkes, at det indgår i kommissoriet for
Indenrigs- og Sundhedsministeriets Finansieringsudvalg for det
igangværende arbejde med udligningssystemet for kommunerne,
at evt. væsentlige byrdefordelingsmæssige virkninger
for kommunerne ved omlægningen af den kommunale
aktivitetsbestemte medfinansiering af sundhedsvæsenet skal
indgå i udvalgets arbejde.
For så vidt angår, hvilke
byrdefordelingsmæssige virkninger lovforslaget vil have for
en lille kommune med mange ældre, henvises til besvarelsen af
spørgsmål nr. 4.