Ændringsforslag stillet den 30. maj
2011
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren:
2) I
den under nr. 8 foreslåede § 14 a indsættes i stk. 2, 1. pkt., efter »jf.
§§ 13 og 14«: », under hensyntagen til
regi?onernes aktivitet«.
[Ændring af
bemyndigelsesbestemmelse]
Til § 3
Af indenrigs- og
sundhedsministeren:
3)
Efter »ophæves af regler fastsat i«
indsættes: »medfør af«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i det fremsatte lovforslag
indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren får
hjemmel til at fastsætte regler om en øvre
grænse for regionernes indtægter fra kommunal
aktivitetsbestemt medfinansiering.
Med ændringsforslaget foreslås det i bemyndigelsen
præciseret, at loftet for den enkelte regions andel af den
samlede forudsatte indtægt fra kommunal aktivitetsbestemt
medfinansiering vil blive fastsat under hensyntagen til regionernes
aktivitet. Herved tilsigtes en bedre overensstemmelse mellem loftet
og regionernes udgangspunkt for at realisere indtægter fra
den kommunale medfinansiering. Bestemmelsen foreslås
udmøntet, ved at den enkelte regions øvre
grænse for indtægter fra kommunal medfinansiering vil
blive fastsat med udgangspunkt i regionernes aktivitet.
I den hidtidige affattelse af lovforslaget fremgik det ikke af
den foreslåede lovtekst, hvilket kriterium der ville blive
anvendt ved fastsættelsen af den øvre grænse.
Det fremgik dog af bemærkningerne til lovforslaget, at der i
forbindelse med beregningen af den øvre grænse for den
enkelte region ville blive anvendt regionens andel af
bloktilskuddet på sundhedsområdet.
Ifølge lovforslagets foreslåede § 23 b
etableres en kompensationsordning, som indebærer, at regioner
med en beregnet gevinst ved den fordelingsmæssige
ændring af den kommunale aktivitetsafhængige
finansiering betaler til regioner med et beregnet tab som
følge af omlægningen. I denne beregning indgår
også fordelingen af det fastsatte loft for regionernes
indtægter fra aktivitetsbestemt medfinansiering. Da loftet i
medfør af ændringsforslaget beregnes efter en anden
fordelingsnøgle, vil dette også have konsekvenser for
beregningen af kompensationsordningen.
Med ændringsforslaget tilsigtes det fortsat, at der ikke
med ændringerne i den kommunale medfinansiering skal ske
ændringer i byrdefordelingen mellem regionerne.
Ændringsforslaget har ingen byrdefordelingsmæssige
virkninger for kommunerne. Den foreslåede bestemmelse om
tilbageførsel til kommunerne af midler opsamlet i staten
efter bestemmelserne i det foreslåede § 14 a, stk. 3,
påvirkes ikke af ændringsforslaget.
Til nr. 3
Der er tale om en præcisering. Det præciseres, at
der er tale om, at regler fastsat efter bemyndigelsesbestemmelser i
loven forbliver i kraft, indtil de ophæves af regler fastsat
efter bemyndigelsesbestemmelser i den nye lov.