Skriftlig fremsættelse (23. marts
2011)
Transportministeren (Hans Christian
Schmidt)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
taxikørsel m.v. (Tilladelser til offentlig servicetrafik og
krav til beklædning af førere af taxier)
(Lovforslag nr. L 173)
Der har i en længere periode været fokus på
taxierhvervets bekymring for, at de såkaldte EP-tilladelser
truer taxivognmændenes forretning ved at skabe
konkurrenceforvridning.
Fra taxierhvervets side har der været peget på, at
forskellene i konkurrenceforholdene kan have en række
negative konsekvenser for taxivognmændenes økonomi,
hvorfor flere taxivognmænd har ophørt med at drive
taxiforretning, specielt i tyndt befolkede områder.
Kommunerne, regionerne og trafikselskaberne finder, at ordningen
med EP-tilladelser er en velfungerende ordning.
Lovforslaget indebærer, at administrationen af de
såkaldte EP-tilladelser, der i dag administreres efter
buskørselsloven, flyttes til taxiloven.
Det drejer sig om tilladelser, som omfatter
motorkøretøjer indrettet til befordring af
højst 9 personer, føreren medregnet, i tilknytning
til kontrakt med et trafikselskab om almindelig rutekørsel.
Tilladelserne foreslås fremover benævnt som
"tilladelser til offentlig servicetrafik".
Lovforslaget har til formål at give mulighed for, i
lighed med på taxiområdet, en decentral behovsvurdering
på området for tilladelser til offentlig servicetrafik,
i det omfang kommunerne ønsker det.
Herudover tilstræbes en konkurrencemæssig
ligestilling mellem tilladelser til offentlig servicetrafik og
taxitilladelser, hvor det er praktisk muligt.
Endelig indebærer forslaget, at der i taxiloven
indsættes en bestemmelse om, at transportministeren
bemyndiges til at fastsætte krav til beklædning af
førere af taxier. Kravet indføres for at sikre og
fastholde en høj kvalitet inden for taxierhvervet og for at
lette genkendeligheden af førere.
Ifølge forslaget skal der stilles energi- og
miljøkrav til køretøjer, der udfører
kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig
servicetrafik, i lighed med køretøjer, der anvendes
til taxikørsel, limousinekørsel og
sygetransport.
Ifølge forslaget skal der endvidere stilles de samme
uddannelsesmæssige krav, der i dag stilles til førere
af taxier, limousiner og sygetransportkøretøjer, til
førere af køretøjer, der udfører
kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig
servicetrafik.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.