L 173 Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.

(Tilladelser til offentlig servicetrafik og krav til beklædning af førere af taxier).

Af: Transportminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 26-05-2011

Afgivet: 26-05-2011

Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 26. maj 2011

20101_l173_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 26. maj 2011

1. Ændringsforslag

Transportministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 23. marts 2011 og var til 1. behandling den 1. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministeren sendte den 6. august 2010 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 425 (folketingsåret 2009-10). Den 25. marts 2011 sendte transportministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Trafikselskaberne i Danmark og Økonomisk Forening for Persontransport.


Deputationer

Danske Busvognmænd har mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 21 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


Samråd

Trafikudvalget har stillet 1 spørgsmål til transportministeren til mundtlig besvarelse. Transportministeren har besvaret spørgsmålet i et samråd i Trafikudvalget den 19. maj 2011.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Flertallet udtrykker bekymring for udviklingen i ta?xi?betj?eningen i landdistrikter og vurderer i den forbindelse, at lovforslaget ikke i tilstrækkeligt omfang vil løse problemerne.


Flertallet vurderer, at der er behov for en yderligere sikring af en rimelig taxibetjening i yderområder som eksempelvis den ordning, som p.t. er indført på frivillig basis i Aalborg Kommune, hvorefter taxivognmænd betaler til en slags garantipulje, som anvendes til at sikre, at der er en ordentlig aflønning for at køre ture i landdistrikter.


Flertallet noterer sig, at transportministeren har igangsat et arbejde med henblik på revision af taxiloven i næste folketingssamling, som også vil omfatte muligheden for, at sådanne ordninger udbredes til hele landet.


Et mindretal i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet stemmer hverken for eller imod de under nr.  1, 2, 4 og 5 stillede ændringsforslag. Mindretallet stemmer for det under nr. 3 stillede ændringsforslag.


Mindretallet noterer sig, at transportministeren har igangsat et arbejde med henblik på en yderligere revision af taxiloven i næste folketingssamling, samtidig med at det foreliggende lovforslag ikke vil løse de problemer, der er med taxibetjening og servicekørsel i Danmark. Det foreliggende lovforslag blev sendt i høring allerede i august 2010, men først fremsat den 23. marts 2011 - i øvrigt i helt uændret form. Det er ministerens ansvar, at dette lovforslag har været så længe undervejs med en uforståelig lang ventetid, siden lovforslaget var i høring. S, SF, RV og EL opfatter den efterfølgende lovproces som forhastet og påpeger derfor risikoen for lovsjusk.


Mindretallet finder ikke, at det er tilstrækkeligt klarlagt, hvilken betydning det får at flytte bestemmelserne fra busloven til taxiloven, hvorved man flytter aflønningen af chauffører ud af en landsdækkende normallønsoverenskomst med arbejdsmarkedspension til 42 lokaloverenskomster i taxiregi. Det er partiernes holdning, at det er uhensigtsmæssigt at åbne for konkurrence på dårligere ansættelsesforhold.


Mindretallet finder, at der er behov for at analysere konsekvenserne af det af ministeren foreslåede ændringsforslag nr. 2 for at belyse, i hvilket omfang landtaxivognmænd vil ombytte nogle af deres bevillinger til EP-tilladelser, hvilket vil kunne få negativ betydning for taxibetjeningen i de tyndtbefolkede områder.


På denne baggrund kan mindretallet ikke stemme for det foreslåede ændringsforslag, da konsekvenserne ikke er klarlagt.


Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af transportministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

1) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 2 udgår stk. 3.

[Kommunalbestyrelsens mulighed for at fastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik udgår]

Af transportministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

2) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 2 affattes stk. 6, der bliver stk. 5, således:

»Stk. 5. Tilladelse til offentlig servicetrafik er betinget af, at ansøgeren har kontrakt om udførelse af offentlig servicetrafik for et trafikselskab omfattet af lov om trafikselskaber. Tilladelse til offentlig servicetrafik er endvidere betinget af, at ansøgeren har tilladelse til taxikørsel. Der kan udstedes én tilladelse til offentlig servicetrafik for hver tilladelse til taxikørsel. Tilladelsen til offentlig servicetrafik udstedes med samme gyldighedsperiode som tilladelsen til taxikørsel.«

[Tilladelse til taxikørsel som betingelse for at få udstedt tilladelse til offentlig servicetrafik]

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

3) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 4 a,stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.«

[Konsekvensrettelse]

Af transportministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

4) Nr. 11-13 udgår.

[Konsekvensrettelse]

Til § 2

Af transportministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

5) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. § 12, stk. 1, nr. 7, i lov om taxikørsel m.v. som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10, træder dog i kraft den 1. juli 2011.«

[Konsekvensrettelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Kommunalbestyrelsens mulighed for at fastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik udgår.


Til nr. 2

Det kræves, at ansøgeren ud over en kontrakt med trafikselskabet har en tilladelse til taxikørsel for at få udstedt en tilladelse til offentlig servicetrafik. Tilladelsen til taxikørsel skal være gyldig i hele gyldighedsperioden for tilladelsen til offentlig servicetrafik. Det er således en betingelse for at opretholde tilladelsen til offentlig servicetrafik, at vognmanden fortsat har tilladelsen til taxikørsel.


Der kan udstedes én tilladelse til offentlig servicetrafik for hver tilladelse til taxikørsel. En vognmand med to tilladelser til taxikørsel kan således få udstedt op til to tilladelser til offentlig servicetrafik.


Tilladelsen til offentlig servicetrafik vil blive udstedt med samme gyldighedsperiode som den tilladelse til taxikørsel, der lægges til grund for udstedelsen.


Da tilladelse til taxikørsel kun kan udstedes til personligt drevne virksomheder, kan tilladelser til offentlig servicetrafik ikke udstedes til selskaber.


Til nr. 3

Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 6.


Til nr. 4 og 5

Der er tale om en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.


Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V) fmd. Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF) nfmd. Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S) Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF) Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)

Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)24
Socialistisk Folkeparti (SF)23
Det Konservative Folkeparti (KF)17
Radikale Venstre (RV)9
Enhedslisten (EL)4
Liberal Alliance (LA)3
Kristendemokraterne (KD)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldi (T)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)2

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 173


Bilagsnr.
Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Vedtaget tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 28/3-11 fra Økonomisk Forening for Persontransport
5
Ændringsforslag fra Dansk Folkeparti
6
Kopi af svar på TRU alm. del - spm. 1094, fra transportministeren, vedr. kommentar til henvendelsen af 28/3-11, fra Økonomiskforening for Persontransport, jf. L 173 - bilag 4
7
1. udkast til betænkning
8
Tilbagetrækning af ændringsforslag fra Dansk Folkeparti
9
Ændringsforslag fra transportministeren
10
2. udkast til betænkning
11
Talepapir fra samrådet den 19/5-11, fra transportministeren
12
Henvendelse af 25/5-11 fra Trafikselskaberne i Danmark


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 173


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvorvidt problemet med, at taxaerne udkonkurreres af de hidtil benævnte EP-tilladelser, kan løses ved blot at flytte EP-tilladelserne til taxilovgivningen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. , om ministeren har overvejet andre betingelser for udstedelse af EP-tilladelser som. f.eks køretøjsstørrelse og -type, til transportministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om at redegøre for, hvordan uddannelseskravet skal kontrolleres, til transportministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvorfor samme vandelskrav for tilladelser til offentlige servicekørsler ikke er indeholdt i lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om tiltro til, at den enkelte vognmand selv kan håndtere at stille krav til påklædningen hos de chauffører, der er ansat hos ham, til transportministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. , om ministeren har overvejet, at det skal være en betingelse for at opnå en tilladelse til offentlig servicetrafik, at den pågældende vognmand samtidig har en taxabevilling, til transportministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. , om de bevægelseshæmmede kan være sikre på, at lovforslaget ikke får den følgevirkning, at de ikke kan være sikre på at kunne blive transporteret rundt i køretøjer, hvor der er plads til en kørestol, til transportministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. , om man kan være sikker på, at der bliver bevillinger nok til persontransport til mennesker, der enten er liggende eller har brug for anden hjælp, til transportministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om kommentarer til de bekymringer, der fremføres i Danske Regioners høringssvar, til transportministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. , om ministeren har planer om at fremsætte et ændringsforslag om, at det skal være en betingelse for at opnå en tilladelse til offentlig servicetrafik, at det pågældende køretøj er indrettet til mindst to kørestole, til transportministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. , om ministeren har overvejet at flytte kompetencen til at fastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik fra kommunerne til Trafikstyrelsen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om kommentar til Dansk Blindesamfunds bekymring og ønske om, at der tilføjes klagemuligheder, til transportministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvilke økonomiske gevinster der har været for kommuner og regioner ved brug af EP-tilladelser, siden disse blev indført, til transportministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. , om staten i sit tilskud til kommuner og regioner har taget højde for brugen af EP-tilladelser, således at tilskuddet har været lavere, end hvis EP-tilladelser ikke havde været anvendt, til transportministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. , om Flextrafik/Movia kan stille krav om de nye miljøtiltag ved en udbudsrunde med sidste frist for bud 15. juni 2011, til transportministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. , om der er forskellige overgangstider for forskellige køretøjer i forhold til miljøkrav, til transportministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. , om trafikselskaberne med kort varsel kan stille større krav til vognmændene end hjemlet/krævet i lovgivning og bekendtgørelse, til transportministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. , om der kan gives en klar definition og fordeling af typer kørsler for de enkelte typer tilladelser, til transportministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. , om EP/OST-biler kan »frikøres« på samme måde som taxier, til transportministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om, hvad der vil ske med alle de EP-tilladelser, som i dag er udstedt, uden at den pågældende har en taxibevilling i forvejen og hvornår, til transportministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/5-11 fra Trafikselskaberne i Danmark, til transportministeren, og ministerens svar herpå


Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 173


Samråds-spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm. , om ministeren overvejer at fremsætte ændringsforslag eller på anden måde præcisere lovforslaget med henblik på at imødekomme de mange forskellige interesser, der er i lovforslaget, og som bl.a. fremgår af høringssvarene, til transportministeren