Betænkning afgivet af Trafikudvalget
den 26. maj 2011
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. marts 2011 og var til 1.
behandling den 1. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 6. august 2010 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del -
bilag 425 (folketingsåret 2009-10). Den 25. marts 2011 sendte
transportministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Trafikselskaberne i Danmark og
Økonomisk Forening for Persontransport.
Deputationer
Danske Busvognmænd har mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Samråd
Trafikudvalget har stillet 1 spørgsmål til
transportministeren til mundtlig besvarelse. Transportministeren
har besvaret spørgsmålet i et samråd i
Trafikudvalget den 19. maj 2011.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Flertallet udtrykker bekymring for udviklingen i
ta?xi?betj?eningen i landdistrikter og vurderer i den forbindelse,
at lovforslaget ikke i tilstrækkeligt omfang vil løse
problemerne.
Flertallet vurderer, at der er behov for en yderligere sikring
af en rimelig taxibetjening i yderområder som eksempelvis den
ordning, som p.t. er indført på frivillig basis i
Aalborg Kommune, hvorefter taxivognmænd betaler til en slags
garantipulje, som anvendes til at sikre, at der er en ordentlig
aflønning for at køre ture i landdistrikter.
Flertallet noterer sig, at transportministeren har igangsat et
arbejde med henblik på revision af taxiloven i næste
folketingssamling, som også vil omfatte muligheden for, at
sådanne ordninger udbredes til hele landet.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer hverken for eller imod de under nr. 1, 2, 4 og 5
stillede ændringsforslag. Mindretallet stemmer for det under
nr. 3 stillede ændringsforslag.
Mindretallet noterer sig, at transportministeren har igangsat
et arbejde med henblik på en yderligere revision af taxiloven
i næste folketingssamling, samtidig med at det foreliggende
lovforslag ikke vil løse de problemer, der er med
taxibetjening og servicekørsel i Danmark. Det foreliggende
lovforslag blev sendt i høring allerede i august 2010, men
først fremsat den 23. marts 2011 - i øvrigt i helt
uændret form. Det er ministerens ansvar, at dette lovforslag
har været så længe undervejs med en
uforståelig lang ventetid, siden lovforslaget var i
høring. S, SF, RV og EL opfatter den efterfølgende
lovproces som forhastet og påpeger derfor risikoen for
lovsjusk.
Mindretallet finder ikke, at det er tilstrækkeligt
klarlagt, hvilken betydning det får at flytte bestemmelserne
fra busloven til taxiloven, hvorved man flytter aflønningen
af chauffører ud af en landsdækkende
normallønsoverenskomst med arbejdsmarkedspension til 42
lokaloverenskomster i taxiregi. Det er partiernes holdning, at det
er uhensigtsmæssigt at åbne for konkurrence på
dårligere ansættelsesforhold.
Mindretallet finder, at der er behov for at analysere
konsekvenserne af det af ministeren foreslåede
ændringsforslag nr. 2 for at belyse, i hvilket omfang
landtaxivognmænd vil ombytte nogle af deres bevillinger til
EP-tilladelser, hvilket vil kunne få negativ betydning for
taxibetjeningen i de tyndtbefolkede områder.
På denne baggrund kan mindretallet ikke stemme for det
foreslåede ændringsforslag, da konsekvenserne ikke er
klarlagt.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF og KF):
1) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 2 udgår
stk. 3.
[Kommunalbestyrelsens mulighed for
at fastsætte antallet af tilladelser til offentlig
servicetrafik udgår]
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF og KF):
2) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 2 affattes stk. 6, der bliver stk. 5, således:
»Stk. 5.
Tilladelse til offentlig servicetrafik er betinget af, at
ansøgeren har kontrakt om udførelse af offentlig
servicetrafik for et trafikselskab omfattet af lov om
trafikselskaber. Tilladelse til offentlig servicetrafik er
endvidere betinget af, at ansøgeren har tilladelse til
taxikørsel. Der kan udstedes én tilladelse til
offentlig servicetrafik for hver tilladelse til taxikørsel.
Tilladelsen til offentlig servicetrafik udstedes med samme
gyldighedsperiode som tilladelsen til taxikørsel.«
[Tilladelse til taxikørsel
som betingelse for at få udstedt tilladelse til offentlig
servicetrafik]
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
4 a,stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 2« til: »stk.
3«.«
[Konsekvensrettelse]
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF og KF):
4) Nr.
11-13 udgår.
[Konsekvensrettelse]
Til § 2
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal (V,
DF og KF):
5) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. §
12, stk. 1, nr. 7, i lov om taxikørsel m.v. som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 10, træder dog i kraft den 1. juli
2011.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Kommunalbestyrelsens mulighed for at fastsætte antallet
af tilladelser til offentlig servicetrafik udgår.
Til nr. 2
Det kræves, at ansøgeren ud over en kontrakt med
trafikselskabet har en tilladelse til taxikørsel for at
få udstedt en tilladelse til offentlig servicetrafik.
Tilladelsen til taxikørsel skal være gyldig i hele
gyldighedsperioden for tilladelsen til offentlig servicetrafik. Det
er således en betingelse for at opretholde tilladelsen til
offentlig servicetrafik, at vognmanden fortsat har tilladelsen til
taxikørsel.
Der kan udstedes én tilladelse til offentlig
servicetrafik for hver tilladelse til taxikørsel. En
vognmand med to tilladelser til taxikørsel kan således
få udstedt op til to tilladelser til offentlig
servicetrafik.
Tilladelsen til offentlig servicetrafik vil blive udstedt med
samme gyldighedsperiode som den tilladelse til taxikørsel,
der lægges til grund for udstedelsen.
Da tilladelse til taxikørsel kun kan udstedes til
personligt drevne virksomheder, kan tilladelser til offentlig
servicetrafik ikke udstedes til selskaber.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
6.
Til nr. 4 og 5
Der er tale om en konsekvens af ændringsforslag nr.
1.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) fmd. Kristian Pihl
Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim
Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)
nfmd. Helge Adam Møller
(KF) Magnus Heunicke (S) Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S)
Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF)
Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 173
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra transportministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Vedtaget tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | Henvendelse af 28/3-11 fra
Økonomisk Forening for Persontransport |
5 | Ændringsforslag fra Dansk
Folkeparti |
6 | Kopi af svar på TRU alm. del - spm.
1094, fra transportministeren, vedr. kommentar til henvendelsen af
28/3-11, fra Økonomiskforening for Persontransport, jf. L
173 - bilag 4 |
7 | 1. udkast til betænkning |
8 | Tilbagetrækning af
ændringsforslag fra Dansk Folkeparti |
9 | Ændringsforslag fra
transportministeren |
10 | 2. udkast til betænkning |
11 | Talepapir fra samrådet den 19/5-11,
fra transportministeren |
12 | Henvendelse af 25/5-11 fra
Trafikselskaberne i Danmark |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 173
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvorvidt problemet med, at
taxaerne udkonkurreres af de hidtil benævnte EP-tilladelser,
kan løses ved blot at flytte EP-tilladelserne til
taxilovgivningen, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. , om ministeren har overvejet andre
betingelser for udstedelse af EP-tilladelser som. f.eks
køretøjsstørrelse og -type, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om at redegøre for, hvordan
uddannelseskravet skal kontrolleres, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvorfor samme vandelskrav for
tilladelser til offentlige servicekørsler ikke er indeholdt
i lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om tiltro til, at den enkelte
vognmand selv kan håndtere at stille krav til
påklædningen hos de chauffører, der er ansat hos
ham, til transportministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren har overvejet, at det
skal være en betingelse for at opnå en tilladelse til
offentlig servicetrafik, at den pågældende vognmand
samtidig har en taxabevilling, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. , om de bevægelseshæmmede
kan være sikre på, at lovforslaget ikke får den
følgevirkning, at de ikke kan være sikre på at
kunne blive transporteret rundt i køretøjer, hvor der
er plads til en kørestol, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. , om man kan være sikker
på, at der bliver bevillinger nok til persontransport til
mennesker, der enten er liggende eller har brug for anden
hjælp, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om kommentarer til de bekymringer,
der fremføres i Danske Regioners høringssvar, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. , om ministeren har planer om at
fremsætte et ændringsforslag om, at det skal være
en betingelse for at opnå en tilladelse til offentlig
servicetrafik, at det pågældende køretøj
er indrettet til mindst to kørestole, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om ministeren har overvejet at
flytte kompetencen til at fastsætte antallet af tilladelser
til offentlig servicetrafik fra kommunerne til Trafikstyrelsen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om kommentar til Dansk Blindesamfunds
bekymring og ønske om, at der tilføjes
klagemuligheder, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvilke økonomiske
gevinster der har været for kommuner og regioner ved brug af
EP-tilladelser, siden disse blev indført, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. , om staten i sit tilskud til
kommuner og regioner har taget højde for brugen af
EP-tilladelser, således at tilskuddet har været lavere,
end hvis EP-tilladelser ikke havde været anvendt, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. , om Flextrafik/Movia kan stille krav
om de nye miljøtiltag ved en udbudsrunde med sidste frist
for bud 15. juni 2011, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. , om der er forskellige
overgangstider for forskellige køretøjer i forhold
til miljøkrav, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. , om trafikselskaberne med kort
varsel kan stille større krav til vognmændene end
hjemlet/krævet i lovgivning og bekendtgørelse, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. , om der kan gives en klar definition
og fordeling af typer kørsler for de enkelte typer
tilladelser, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
19 | Spm. , om EP/OST-biler kan
»frikøres« på samme måde som taxier,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om, hvad der vil ske med alle de
EP-tilladelser, som i dag er udstedt, uden at den
pågældende har en taxibevilling i forvejen og
hvornår, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
25/5-11 fra Trafikselskaberne i Danmark, til transportministeren,
og ministerens svar herpå |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 173
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. , om ministeren
overvejer at fremsætte ændringsforslag eller på
anden måde præcisere lovforslaget med henblik på
at imødekomme de mange forskellige interesser, der er i
lovforslaget, og som bl.a. fremgår af høringssvarene,
til transportministeren |
| |