Skriftlig fremsættelse (23. marts
2011)
Undervisningsministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Tilpasninger med henblik på
at modvirke utilsigtet anvendelse af godtgørelsesordningen
og tilpasninger på grund af digitalisering m.v.)
(Lovforslag nr. L 172).
I indledning til bemærkningerne til forslaget til ny
hovedlov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, lovforslag
nr. 148 af 25. februar 2010, vedtaget som lov nr. 639 den 14. juni
2010, tilkendegives det, at et væsentligt sigte med forslaget
er at etablere retlige rammer for digital ansøgning om
godtgørelse og tilskud til befordring. Digitaliseringen af
området har til formål at lette arbejdet med ordningen
for både arbejdsgivere, uddannelsessteder og
arbejdsløshedskasser, og digitaliseringsarbejdet blev
påbegyndt kort efter lovens vedtagelse. Det blev i den
forbindelse efterhånden klart, at der er enkelte punkter i
den nye hovedlov, som bør tilpasses, for at digitaliseringen
af ansøgningsproceduren kan ske på en måde, der
mærkbart letter administrationen og
ansøgningsproceduren.
Specielt for så vidt angår tilskud til befordring
og tilskud til kost og logi har lovforslaget til formål at
forenkle tilskudssystemet og dermed lette arbejdsgangene og mindske
det manuelle arbejde ved tildeling af tilskud. Formålet er
desuden at målrette anvendelsen af de midler, der er afsat
til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse mod personer, der er
i ordinær beskæftigelse. Midlerne tilvejebringes
overvejende gennem indbetalinger fra arbejdsgiverne gennem
overførsler fra Arbejdsgivernes Elevrefusion.
I løbet af de sidste par år er
Undervisningsministeriet gennem en række konkrete sager
blevet opmærksom på, at der i en vis udstrækning
sker en uhensigtsmæssig anvendelse af reglerne om
godtgørelse og tilskud til befordring. Ved
bekendtgørelsesændringer på området for
arbejdsmarkedsuddannelser er der blevet indført en stramning
af adgangskravene til arbejdsmarkedsuddannelser m.v. gennem
skærpede krav til deltagernes beskæftigelse og, for
så vidt angår personer uden fast bopæl i Danmark,
deres bopælsforhold under opholdet her i landet. Herudover er
der blevet indgået en partnerskabsaftale med
skoleforeningerne om at indføre en "nultolerancepolitik"
over for brud på det regelsæt, der regulerer
AMU-området, og dette har medført en skærpet
sanktionering i form af tilbagetrækninger af tilskud og
udbudsgodkendelser over for godkendte institutioner af udbud, der
ikke har overholdt reglerne.
Det skønnes dog nødvendigt med yderligere
forholdsregler mod utilsigtet anvendelse af
godtgørelsesordningen i form af en række stramninger
af betingelserne for at modtage godtgørelse og tilskud til
befordring. Det foreslås derfor, at der gives
undervisningsministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om, at det kun er muligt at deltage i den
samme uddannelse med godtgørelse et bestemt antal gange pr.
kalenderår, og fastsætte en øvre grænse
for, hvor mange uger inden for et kalenderår det samlet set
er muligt at deltage i uddannelse med godtgørelse,
således som det nærmere er beskrevet i
bemærkningerne til lovforslaget. I denne forbindelse
foreslås det også, at der oprettes en fælles
database med oplysninger om alle udbetalinger inden for det samlede
godtgørelsessystem, som skal være tilgængelig
for både Undervisningsministeriet og
arbejdsløshedskasserne.
Dette lovforslag har således til formål at
foretage tilpasninger, der kan smidiggøre
digitaliseringsprocessen, foretage en række stramninger, der
kan modvirke utilsigtet brug af ordningen, samt at forenkle
tilskudssystemet og målrette det mod personer i ordinær
beskæftigelse for dermed at lette arbejdsgangene for
både arbejdsgivere, uddannelsessteder og
arbejdsløshedskasser. Desuden rummer forslaget en
række mindre præciseringer.
Lovforslaget foreslås at have delt ikrafttræden
således, at de to punkter i forslaget, der vedrører
udbetaling af tilskud til befordring til arbejdsgivere og
fastsættelse af nærmere regler om klage, træder i
kraft 1. juli 2011. De øvrige punkter i forslaget, hvis
anvendelse i praksis i større eller mindre omfang er
afhængige af, at der sker en række tilpasninger af
it-systemerne samt opbygning af en fælles database,
træder i kraft efter min nærmere bestemmelse, når
den nødvendige it-understøttelse er etableret.
Idet jeg henviser til lovforslaget med tilhørende
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til
hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.