Betænkning afgivet af
Uddannelsesudvalget den 24. maj 2011
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. marts 2011 og var til 1.
behandling den 31. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og undervisningsministeren
sendte den 15. februar 2011 dette udkast til udvalget, jf. alm. del
- bilag 167. Den 23. marts 2011 sendte undervisningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf denne har
besvaret 14. Spørgsmål 17 og 18 forventes besvaret
før 2. behandling. 8 af udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og dennes svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
Samråd
Uddannelsesudvalget har stillet 5 spørgsmål til
undervisningsministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har
besvaret spørgsmålene i et samråd i
Uddannelsesudvalget den 10. maj 2011. Undervisningsministeren har
efterfølgende tilsendt udvalget det talepapir, der lå
til grund for besvarelsen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL)indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL) vil
stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det stillede
ændringsforslag.
Enhedslisten anerkender, at der er behov for at løse de
eksisterende problemer med misbrug af midler til efter- og
videreuddannelsesområdet. Enhedslisten er imidlertid
bekymrede for, at lovforslaget kan forringe mulighederne for
efteruddannelse for almindelige lønmodtagere.
Enhedslisten undlader derfor at stemme til lovforslaget.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Undervisningsministeren kan desuden fastsætte
regler om, at det er en betingelse for udbetaling af
godtgørelse, at der foreligger en
beskæftigelsesperiode forud for en uddannelses
påbegyndelse, eller at arbejdsgiveren udbetaler løn
under uddannelsen, jf. § 7.«
[Præcisering af, at
bemyndigelsen også kan anvendes til at fastsætte regler
om varigheden af den beskæftigelse, der kan berettige til
godtgørelse og tilskud til befordring, eller om, at der kan
stilles krav om, at deltageren modtager løn under
uddannelsen. ]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en præcisering af, at bemyndigelsen
foruden at kunne anvendes til at fastsætte regler om, hvilke
former for beskæftigelse der kan berettige til
godtgørelse og tilskud til befordring, også kan
anvendes til at fastsætte regler om forudgående
beskæftigelse.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at deltageren
skal have været i beskæftigelse hos samme arbejdsgiver
i mindst 14 dage, umiddelbart før uddannelsen begynder. Det
er foreslået under nr. 9 i L 172, at der kan fastsættes
regler om, at der ikke kan ske udbetaling af godtgørelse til
arbejdsgivere, før det er konstateret, at der er sket
lovpligtig indberetning til e-indkomst-registeret. Denne
bestemmelse kan tages i anvendelse til at kontrollere, om der er
udbetalt løn 14 dage forud for den periode, et kursus varer.
Er det ikke tilfældet, kan der ikke ske udbetaling af
godtgørelse.
Der vil gælde samme krav til den forudgående
beskæftigelse som til den beskæftigelse, der er en
forudsætning for modtagelse af godtgørelse eller
tilskud til befordring.
Deltagere i uddannelse, hvortil der ifølge lov,
bekendtgørelse eller bindende brancheaftale er knyttet
særlige krav, vil være undtaget fra kravet om
forudgående beskæftigelse. De såkaldte
certifikatuddannelser, som der findes godt 130 af, f.eks. inden for
fødevarehygiejne, personbefordring, kranføring,
svejsning, stilladsopstilling og kørsel med gaffeltruck,
tænkes undtaget. I stedet for vil det blive stillet som en
betingelse for udbetaling af godtgørelse, at arbejdsgiveren
udbetaler løn til deltagerne under kurset. Det vil sige, at
en arbejdsgiver ikke, som det ellers er tilfældet, vil kunne
meddele den ansatte, at den pågældende selv må
søge godtgørelse som forsørgelsesgrundlag
under kursusdeltagelsen.
Det vil være muligt som nævnt ovenfor at
kontrollere ved hjælp af e-indkomst-registeret, om der er
udbetalt løn for kursusperioden, og hvis det ikke er
tilfældet, vil der ikke kunne udbetales
godtgørelse.
Formålet med de foreslåede bemyndigelser er at
modvirke utilsigtet brug af ordningerne. Bestemmelserne
tilstræber at sikre, at kursusdeltagere er i reel
beskæftigelse under deltagelse i udannelsesforløb, der
giver adgang til godtgørelse og tilskud til
befordring.
Det bemærkes, at godtgørelsen allerede med de
nugældende regler i ca. 90 pct. af tilfældene udbetales
til arbejdsgiveren, fordi denne udbetaler løn under
uddannelsen, og at knap 24 pct. af al AMU-aktivitet udgøres
af certifikatkurser.
Det bemærkes desuden, at de foreslåede
bemyndigelser vil blive udmøntet i
bekendtgørelsesform, og at Undervisningsministeriet vil
følge udviklingen på området og foretage
tilpasninger, hvis der skulle blive behov for det.
Per Bisgaard (V) Britta Schall
Holberg (V) Ulla Tørnæs (V) Peter Juel Jensen (V)
Troels Christensen (V) Marlene Harpsøe (DF) nfmd. Hans Kristian Skibby (DF)
Charlotte Dyremose (KF) fmd.
Villum Christensen (LA) Christine Antorini (S) Carsten Hansen (S)
Kim Mortensen (S) Hüseyin Arac (S) Pernille Vigsø Bagge
(SF) Nanna Westerby (SF) Marianne Jelved (RV) Line Barfod (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 172
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra undervisningsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Udkast til betænkning |
5 | Kopi af svar på UDU, alm. del, spm.
303-305 stillet af Johanne Schmidt-Nielsen (EL) |
6 | Ændringsforslag fra
undervisningsministeren |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | 3. udkast til betænkning |
9 | Talepapir fra samrådet den 10/5-11,
fra undervisningsministeren |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 172
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kontraktuddannnelser,
eksamensuddannelser og certifikatuddannelser, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om eksempler på, at den brede
adgang til voksen- og efteruddannelse er blevet brugt utilsigtet,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om de i lovforslaget
foreslåede bemyndigelser til ministeren er i overensstemmelse
med god lovkvalitet, jf. vejledning om lovkvalitet, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. , om ministeren punkt for punkt vil
kommentere de kritiske bemærkninger i Dansk Industris
høringssvar, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. om en uddybende kommentar til
Uddannelsesforbundets høringssvar, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om uddybende kommentarer til
høringssvarenes bemærkninger om forslaget om
begrænsning af antallet af uddannelsesuger med
godtgørelse inden for et kalenderår, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvorvidt ministeren vil sikre, at
begrænsningen på 10 kursusuger ikke kommer til at ramme
kontraktuddannelser, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
8 | Spm. om økonomiske konsekvenser,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. tilbagetaget |
10 | Spm. tilbagetaget |
11 | Spm. om samspillet mellem kulegravningen
af AMU-systemet og behandlingen og vedtagelsen af L 172, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om igangsatte tilsynssager, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om den forventede virkning af
ministerens ændringsforslag om krav om forudgående
beskæftigelse, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. om konsekvenserne af
ændringsforslaget om krav om forudgående
beskæftigelse for hhv. lediges og beskæftigedes
retsstilling, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. , om ministeren vil sende
ændringsforslaget om forudgående beskæftigelse i
høring, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om Noreco-sagen, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om kravet om ansættelse 14 dage
før kursusstart, til undervisningsministeren |
18 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at ministerens forgængere adskillige gange har udtalt sig
positivt om Noreco-sagen, til undervisningsministeren |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 172
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om kommentarer til det
omfattende og systematiske snyd med og udnyttelse af AMU-systemet,
som TV 2 har dokumenteret 18/4-11 (Operation X: Firmafest på
statens regning), til undervisningsministeren |
B | Samrådsspm. om det samlede omfang af
den form for udnyttelse af AMU-systemet, som TV 2 har dokumenteret
18/4-11 (Operation X: Firmafest på statens regning), til
undervisningsministeren |
C | Samrådsspm. , om nuværende
godkendelses-, tilsyns- og kontrolprocedurer i forhold til skoler,
uddannelsessteder, kursusudbydere og virksomheder på
AMU-området er tilstrækkeligt effektive, til
undervisningsministeren |
D | Samrådsspm. om kulegravning af hele
AMU-systemet med henblik på at få afdækket
systematisk snyd og svindel, til undervisningsministeren |
E | Samrådsspm. om Noreco-sagen, til
undervisningsministeren |
| |
Bilag 2
8 af udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske
fra S:
Spørgsmål 1:
Kan ministeren bekræfte, at formuleringen i
høringsnotatet (bilag 1), side 3, næstsidste afsnit:
»Lovforslagets bemærkninger er ikke udtømmende,
og når der skal fastsættes nærmere regler i
bekendtgørelsesform, vil der blive taget hensyn til, at det
skal være muligt at fastlægge en hensigtsmæssig
uddannelsesstruktur og gennemføre sammenhængende
forløb uden unødige afbrydelser«, skal tolkes
således, at de såkaldte AMU-kontraktuddannelser,
eksamensuddannelser og certifikatuddannelser, som anvendes på
bygge- og anlægsområdet (f.eks. kloakmesteruddannelsen)
vil blive fritaget for den øvre grænse for, hvor meget
uddannelse den enkelte kan deltage i med godtgørelse?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at en række uddannelser vil
blive fritaget for den øvre grænse for, hvor mange
uger en person kan deltage i uddannelse inden for et
kalenderår med godtgørelse.
Det er hensigten, som det også fremgår af
høringsnotatet, at listen over uddannelser, som er fritaget
for den øvre grænse, skal udarbejdes i samarbejde med
arbejdsmarkedets parter. Derfor vil jeg ikke på
nuværende tidspunkt lægge mig fast på, hvilke
uddannelser det kommer til at dreje sig om, men det er meget
sandsynligt, at der netop vil blive tale om kontraktuddannelser,
eksamensuddannelser og certifikatuddannelser. Erhvervsuddannelse+,
grundlæggende voksenuddannelse og arbejdsmarkedsuddannelser
tilrettelagt som særlige uddannelsesforløb for
flygtninge og indvandrere vil også blive undtaget for
ugebegrænsningen, som det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget.
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at den
begrænsning, som lovforslaget åbner mulighed for at
indføre, og som forventes at komme til at ligge på 10
uger, drejer sig om deltagelse i uddannelse med godtgørelse.
Der er ikke noget i vejen for, at en person kan deltage i en bred
vifte af uddannelser i et større antal uger end de
nævnte 10, men så vil der ikke kunne udbetales
godtgørelse for mere end de første 10 uger.
Desuden vil jeg gerne pointere, at der er tale om en
begrænsning inden for et kalenderår, så der hvert
år er mulighed for nye uddannelsesuger med
godtgørelse.
Endelig vil jeg gerne gøre opmærksom på, at
den øvre grænse på forventeligt 10 uger netop
ikke er fastsat i selve lovteksten, men vil komme til at
fremgå af en bekendtgørelse. Det skyldes et
ønske om at gøre erfaringer med at have en
øvre grænse for deltagelse i uddannelse med
godtgørelse og et ønske om at have en enkel mulighed
for at ændre på grænsen, hvis der kommer nye
uddannelser, der gør det relevant, eller hvis den i praksis
skulle vise sig at være sat enten for højt eller for
lavt.
Spørgsmål 2:
Ministeren har i forbindelse med lovforslagets
fremsættelse tilkendegivet, at der har været en
række eksempler, særligt på AMU-området,
hvor den brede adgang til voksen- og efteruddannelse er blevet
brugt utilsigtet. Ministeren bedes tilsende udvalget en oversigt
over disse eksempler, og for hvert enkelt angive:
Hvori den utilsigtede brug består, herunder om der har
været tale om regelbrud?
Hvor lang tid ministeriet har været opmærksom
på den utilsigtede brug?
Hvilke evt. andre initiativer end lovforslaget ministeriet har
taget i forbindelse med den utilsigtede brug?
Hvor store de økonomiske konsekvenser for staten har
været af den utilsigtede brug?
Svar:
Begrebet utilsigtet brug er anvendt om tilfælde, hvor
det er Undervisningsministeriets vurdering, at ordningen er anvendt
på en måde, der efter ministeriets vurdering ikke
forekommer at være i overensstemmelse med hovedsigtet med
lovgivningen. Der er altså i disse tilfælde ikke tale
om, at anvendelsen vurderes at være i strid med lovgivningen.
Ministeriet er på forskellig vis, herunder ved henvendelser
udefra, blevet opmærksomme på eksempler på en
sådan brug af ordningen, men der kan selvfølgelig
være andre eksempler, ministeriet ikke har set. Ministeriet
fører i sagens natur ikke statistik over sådanne
sager, og jeg skal også gøre opmærksom på,
at langt størstedelen af godtgørelsen administreres
og udbetales af a-kasserne.
Jeg kan dog give tre eksempler på den utilsigtede
anvendelse, men - som berørt ovenfor - kan jeg ikke give en
udtømmende liste:
1. Virksomheden A driver et vikar- og rekrutteringsbureau med
hovedsageligt østeuropæisk arbejdskraft. Virksomheden
modtog i 2009 over 8 mio. kr. i godtgørelse, udbetalt som
refusion for ikke forsikrede medarbejderes deltagelse i kurser.
Medarbejderne har gennemsnitligt været på kursus i 45
dage i 2009. Virksomheden udbetaler løn til medarbejderne,
som ligger lige over niveauet for godtgørelsen, men inden
udbetaling sker der en række fradrag svarende til ca. 2/3 af
lønnen. Disse fradrag betegnes fx som kursusgebyr eller
betaling til et integrationsmodul. Det bemærkes, at dette
alene sker på virksomhedens initiativ.
Det er formelt set ikke i strid med
godtgørelsesreglerne, og medarbejderne har deltaget i de
uddannelser, der er udbetalt godtgørelse for.
2. Personen V er i perioden september 2008 til januar 2010
bevilliget godtgørelse for i alt 213 kursusdage. Der er
indleveret 27 ansøgninger, som dækker 32 svejsekurser,
alle på det samme uddannelsessted. V har deltaget op til 9
gange i det samme svejsekursus. Han har været ansat hos 4
forskellige arbejdsgivere i kursusperioden, og i alle
tilfælde foreligger der både ansættelseskontrakt
og lønsedler som dokumentation for hans
beskæftigelse.
3. En virksomhed B søger om godtgørelse for
kursusperioder, der er lig med ansættelsesperioderne. For
hver enkelt medarbejder er der udarbejdet
ansættelseskontrakter, som specificerer ansættelsen.
Der er ingen hverken forudgående eller efterfølgende
ansættelse i virksomheden, men alene ansættelse i
forbindelse med et kursus. Der udbetales løn, men
medarbejderne betaler et ikke ubetydeligt beløb til
virksomheden i kursusgebyr.
Arbejdsmarkedets Ankenævn har i december 2008 truffet
afgørelse om, at de pågældende kursister kan
anses for beskæftigede lønmodtagere.
Ministeriet er på forskellig vis i løbet af det
seneste par år blevet opmærksom på tilfælde
af uhensigtsmæssig brug af godtgørelsesordningen, som
det er tilkendegivet i indledningen til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Som det også fremgår af indledningen til
lovforslagets almindelige bemærkninger, er en del af den
uhensigtsmæssige anvendelse søgt bremset i december
2009, hvor der indførtes stramninger af adgangskravene til
arbejdsmarkedsuddannelserne gennem skærpede krav til
deltagernes beskæftigelse, men det er vurderingen, at det
ikke er tilstrækkeligt.
Det er på den ovennævnte baggrund ikke muligt at
give en vurdering af, hvor store de økonomiske konsekvenser
af den utilsigtede brug af godtgørelsesreglerne har
været for staten.
Spørgsmål 3:
Er de i lovforslaget foreslåede bemyndigelser til
ministeren i overensstemmelse med god lovkvalitet, jf. vejledning
om lovkvalitet, og er herunder de foreslåede
bemyndigelsesbestemmelser formuleret så præcist som
muligt, og indeholder lovforslaget fyldestgørende
bemærkninger herom, jf. bl.a. Dansk Industris
høringssvar vedr. dette punkt?
Svar:
Lovforslaget har, som det skal i henhold til § 24, stk.
1, i Statsministeriets cirkulære nr. 159 af 16. september
1998, været til lovteknisk gennemgang i Justitsministeriet
forud for fremsættelsen. Jeg er sikker på, at
Justitsministeriet ville have foreslået ændringer eller
eventuelt frarådet fremsættelse af lovforslaget, hvis
ikke den lovtekniske kvalitet havde været i orden.
DI bemærkning i høringssvaret om, at ». .
vi er betænkelige ved forslagets vidtgående
bemyndigelser til ministeren om at fastsætte regler på
en række områder uden, at det konkret er anvist, i
hvilken retning bemyndigelsen skal bruges.«, forekommer mig
uklar. Der er til hver eneste bemyndigelsesbestemmelse knyttet
både almindelige og specielle bemærkninger, hvor det
tilkendegives, hvad bemyndigelsesbestemmelsen vil blive brugt til.
Som et konkret eksempel kan jeg nævne lovforslagets nr. 7,
som rummer forslag om en begrænsning af muligheden for at
deltage i den samme uddannelse med godtgørelse flere gange
inden for et kalenderår, og forslag om at fastsætte en
øvre grænse for den samlede uddannelsesdeltagelse med
godtgørelse inden for et kalenderår. Der er til
ændringspunktet om disse to forslag udarbejdet
bemærkninger svarende til en A-4 side, hvor det ganske
nøje beskrives, hvad hensigten med forslagene er.
Bemyndigelserne skal også sikre, at det bliver muligt i
samarbejde med arbejdsmarkedets parter at fastlægge en
rimelig afgrænsning og løbende at kunne ændre
afgrænsningen, hvis der bliver behov herfor, fx i forbindelse
med udvikling af nye uddannelser.
Spørgsmål 4:
Vil ministeren punkt for punkt uddybende kommentere de
kritiske bemærkninger i Dansk Industris
høringssvar?
Svar:
DI høringssvar indeholder ganske rigtigt kritiske
bemærkninger, men det hører med i det samlede billede,
at der også er positive bemærkninger.
Med hensyn til den første kritiske bemærkning i
DI's høringssvar henviser jeg til min besvarelse på
spørgsmål 3.
Den næste kritiske bemærkning drejer sig om
indførelsen »af et loft over, hvor mange uger der kan
opnås VEU-godtgørelse til årligt«, hvor DI
ønsker, at der skal tages højde for vilkårene i
de forskellige brancher, og at længerevarende
forløb som fx GVU skal undtages. Her henviser jeg til min
besvarelse af spørgsmål 1, hvor jeg har redegjort
for, at der vil blive udarbejdet en liste over uddannelser,
der ikke er omfattet af en øvre grænse, og at denne
liste vil blive udarbejdet i samarbejde med arbejdsmarkedets
parter.
Dernæst anfører DI, at »De beskrevne
kontrolforanstaltninger omkring, hvorvidt der er udbetalt
løn, har en likviditetseffekt for virksomhederne«, og
dette kan DI ikke støtte. De kontrolforanstaltninger,
der tænkes på, er samkøring med
e-indkomstregisteret for at sikre, at der er indrapporteret
lønoplysninger i de tilfælde, hvor
godtgørelsen skal udbetales til arbejdsgiveren. Dette vil
medføre en lidt senere udbetaling af godtgørelse i
forhold til i dag, da godtgørelsen først kan komme
til udbetaling efter den 10. i den måned, der
følger efter uddannelsens afslutning.
Det er min opfattelse, som det også er tilkendegivet i
bemærkningerne til lovforslagets pkt. 4, at der vil blive
tale om en minimal påvirkning af virksomhedernes likviditet.
Mange arbejdsgivere afleverer i dag ansøgningsskemaerne
ganske sent, og de kan derfor ved at aflevere tidligere end i dag
modvirke den forsinkelse, som samkøringen med
e-indkomstregisteret medfører.
Endelig anfører DI, at »Yderligere finder vi det
ikke belyst, hvordan finansieringen af den ønskede udvikling
af systemet skal skaffes. Vi finder således ikke, at midlerne
til dette formål skal findes blandt de midler, som
virksomhederne indbetaler til VEU-godtgørelsen. Samtidig
skal det understreges, at vi ikke finder det realistisk, at
virksomhederne skal redegøre for, hvorvidt aktiviteten
falder inden for de rammer, som giver adgang til
godtgørelse.«
Idet jeg forudsætter, at DI med ordet
»systemet« henviser til den database, som det er
hensigten at opbygge, og som skal gøre det muligt for
Undervisningsministeriet og arbejdsløshedskasserne at
indhente og udveksle oplysninger om uddannelsesforbruget hos
både forsikrede og ikke forsikrede lønmodtagere og
selvstændige erhvervsdrivende, er det hensigten at finansiere
denne ved hjælp af de midler, der frigøres ved at
modvirke uhensigtsmæssig brug af
godtgørelsesordningen. I den forbindelse kan det oplyses, at
staten også bidrager til VEU-rammen.
Virksomhederne vil ikke blive pålagt at redegøre
for, om aktiviteten falder inden for de rammer, som giver adgang
til godtgørelse. Når databasen er etableret, vil det
være muligt digitalt at kontrollere uddannelsesforbruget hos
den enkelte, og databasen vil hurtigt kunne give oplysninger om,
hvorvidt en person har deltaget i den samme uddannelse med
godtgørelse tre gange, og derfor ikke kan få
yderligere godtgørelse til den uddannelse inden for
kalenderåret, eller om den samlede overgrænse for
uddannelsesuger med godtgørelse inden for et
kalenderår er overskredet, så der ikke kan udbetales
godtgørelse ved fortsat deltagelse i uddannelse. Databasen
vil også rumme oplysninger om, hvilke uddannelser der er
fritaget for den øvre grænse. Databasen vil helt
generelt forenkle administrationen, både for arbejdsgiverne,
Undervisningsministeriet og arbejdsløshedskasserne.
Databasen vil samtidig kunne skabe et langt klarere billede af
anvendelsen af godtgørelsesordningen end det er
tilfældet i dag.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes uddybende kommentere Uddannelsesforbundets
høringssvar fsva. bemærkningerne om, at forslaget om
at forringe lediges mulighed for befordringsgodtgørelse vil
forstærke barriererne for at anvende uddannelse som et
beskæftigelsesfremmende redskab.
Svar:
Jeg har noteret mig, at Uddannelsesforbundet er bekymret for
lovforslagets virkninger i forhold til ledige, og det har undret
mig lidt. De nuværende regler om godtgørelse, tilskud
til befordring og tilskud til kost og logi omfatter ikke ledige, da
disse med virkning fra den 1. august 2009 er blevet overflyttet til
Beskæftigelsesministeriets lovgivning om lediges mulighed for
6 ugers selvvalgt uddannelse.
Uddannelsesforbundet forveksler muligvis ledige med personer
uden for arbejdsmarkedet, dvs. personer, der ikke er i
beskæftigelse, men er selvforsørgende (fx lever af
deres formue eller er på pension) eller forsørges af
ægtefællen.
I dag har disse personer uden for arbejdsmarkedet mulighed for
at få tilskud til befordring og tilskud til kost og logi, men
det er min opfattelse, at de midler, der er til rådighed,
bør målrettes mod personer i ordinær
beskæftigelse.
Det er baggrunden for, at lovforslaget rummer bestemmelser om,
at betingelserne for at modtage godtgørelse, tilskud til
befordring og tilskud til kost og logi knyttes sammen, så
alene personer i beskæftigelse er berettigede til at modtage
de nævnte ydelser.
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes uddybende kommentere høringssvarenes
bemærkninger fsva. forslaget om begrænsning af antallet
af uddannelsesuger med godtgørelse inden for et
kalenderår.
Svar:
For så vidt angår forslaget om en øvre
grænse for den samlede uddannelsesdeltagelse med
godtgørelse inden for et kalenderår, henviser jeg til
min besvarelse af spørgsmål 1.
Spørgsmål 7:
Det fremgår af bemærkningerne til den
foreslåede bemyndigelse til ministeren om at fastsætte
en øvre grænse for det antal uger, for hvilke der kan
udbetales godtgørelse til den enkelte deltager inden for
samme kalenderår, at: »Det bemærkes, at lange
uddannelsesforløb som f.eks. erhvervsuddannelse,
grundlæggende voksenuddannelse, arbejdsmarkedsuddannelser
tilrettelagt som særlige uddannelser for flygtninge og
indvandrere og visse andre uddannelser, hvortil der er knyttet
særlige myndighedskrav, vil blive undtaget fra
ugebegrænsningen.«
Vil ministeren give tilsagn om, at ministeren ved
udmøntningen af bemyndigelsen også vil sikre, at
begrænsningen på 10 kursusuger ikke kommer til at ramme
kontraktuddannelser, jf. høringssvaret fra
Stilladsarbejdernes Brancheklub af 1920?
Vil ministeren i benægtende fald yde teknisk bistand til
et ændringsforslag, som medfører den nævnte
præcisering?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at jeg ved udmøntningen af
bemyndigelsen vil sikre, at en række uddannelser vil blive
fritaget fra den øvre grænse på 10 kursusuger
med godtgørelse inden for et kalenderår.
Som tilkendegivet i min besvarelse af spørgsmål 1
er det hensigten, at der i samarbejde med arbejdsmarkedets parter
skal udarbejdes en liste over uddannelser, som er fritaget for den
øvre grænse. Derfor vil jeg ikke på
nuværende tidspunkt lægge mig fast på, hvilke
uddannelser der konkret kommer med på listen, men det er
meget sandsynligt, at netop kontraktuddannelser vil blive omfattet
af listen. Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af
spørgsmål 1.
Spørgsmål 8:
I bemærkningerne under økonomiske konsekvenser
anslås det, at lovforslaget vil medføre mindreudgifter
til godtgørelse på 82,0 mio. kr. Betyder det, at
ministeriet anslår, at der er snydt med så mange mio.
kr. hidtil? Eller hvor kommer det beløb fra?
Svar:
Nej. De foreslåede lovændringer vil medføre
mindre udgifter til VEU-godtgørelse, fordi muligheden for
brug af ordningen, som jeg finder ikke er i overensstemmelse med
ordningens formål, begrænses, og fordi ordningen
målrettes personer i beskæftigelse. Efter
Undervisningsministeriets skøn vil mindreudgifterne til
godtgørelse være på ca. 82,0 mio. kr.
årligt i 2012-niveau.