Fremsat den 6. oktober 2010 af indenrigs-
og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
lov om ændring af lov om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet samt lov om kommunale og regionale
valg
(Valgret til og valgbarhed for EU-diplomater
mv.)
§ 1
I lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 143 af 24.
februar 2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »og har fast bopæl i
Danmark«: »eller er registreret i Udenrigsministeriets
protokol«.
2. I
§ 14 a, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Personer, der har valgret efter
§ 3, stk. 1, nr. 3, og som er registreret i
Udenrigsministeriets protokol, optages efter anmodning, jf. dog
stk. 2, på valglisten i den kommune, hvor de har deres
private bolig.«
3. I
§ 14 a, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »siden da uafbrudt har haft fast
bopæl i Danmark«: »eller siden da uafbrudt har
været registreret i Udenrigsministeriets protokol«.
4. I
§ 14 a, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter endvidere regler om anmeldelse af tilflytning til
en anden kommune og fraflytning til udlandet for personer, der har
valgret efter § 3, stk. 1, nr. 3, og som er
registreret i Udenrigsministeriets protokol.«
5. I
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »tilmeldt folkeregistret«:
»eller registreret i Udenrigsministeriets
protokol«.
6. I
§ 19, stk. 3,
indsættes efter 1. pkt.:
»For kandidater der er valgbare, som har
valgret efter § 3, stk. 1, nr. 3, og som er
registreret i Udenrigsministeriets protokol, skal i stedet for
personnummer opgives fødselsdato.«
§ 2
I lov om kommunale og regionale valg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 144 af 24. februar
2009 som ændret ved § 6 i lov nr. 571 af 31. maj
2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Valgret til kommunalbestyrelsen og regionsrådet har endvidere
enhver, der på valgdagen er fyldt 18 år, er statsborger
i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union
og som er registreret i Udenrigsministeriets protokol.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter
stk. 3 og 4.
2. I
§ 7 indsættes som 2. pkt.:
»Personer, der har valgret efter
§ 1, stk. 2, optages efter anmodning, jf. dog
stk. 2, på valglisten i den kommune, hvor de har deres
private bolig.«
3. I
§ 7 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Personer, der har valgret efter § 1, stk. 2, optages
dog uden anmodning på valglisten, såfremt de
pågældende
1) var optaget
på valglisten i Danmark til det sidst afholdte valg til
kommunalbestyrelser og regionsråd,
2) siden da
uafbrudt har været registreret i Udenrigsministeriets
protokol og
3) ikke har anmodet
om at blive slettet af valglisten.«
4. I
§ 8 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om optagelse på valglisten af personer, der har
valgret efter § 1, stk. 2, samt om disse personers
anmeldelse af tilflytning til en anden kommune og fraflytning til
udlandet.«
5. I
§ 9, stk. 1 og 2,
indsættes efter »oplysningerne i Det Centrale
Personregister (CPR)«: »og oplysninger om personer, der
har valgret efter § 1, stk. 2«.
6. I
§ 24, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.:
»For kandidater, der er valgbare, og som har
valgret efter § 1, stk. 2, skal i stedet for
personnummer opgives fødselsdato.«
7. I
§ 25, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»For stillere, der har valgret efter
§ 1, stk. 2, skal i stedet for personnummer opgives
fødselsdato.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Indhold | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret vedrørende
valgret og valgbarhed for statsborgere fra andre medlemsstater i
Den Europæiske Union ved Europa-Parlamentsvalg i Danmark og
kommunale og regionale valg | | 2.2. | Retten til at stemme og opstille til
Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg i
bopælslandet for statsborgere fra de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union i henhold til
EU-retten | | 2.3. | Forslagets indhold | | | 2.3.1. | Tildeling af valgret | | | 2.3.2. | Optagelse på valglisten | | | 2.3.3. | Udsendelse af valgkort | | | 2.3.4. | Valgbarhed | | | 2.3.5. | Betingelser for opstilling som kandidat
på en kandidatliste | | | 2.3.6. | Stillere til kommunale og regionale
valg | | | 2.3.7. | Kontrol af, om EU-diplomater m.v. opfylder
betingelserne for at opstille som kandidater eller være
stillere ved kommunale og regionale valg | 3. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser | 4. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Lovforslagets miljømæssige
konsekvenser | 6. | Lovforslagets administrative konsekvenser
for borgerne | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget udvides den personkreds, der har
valgret og valgbarhed ved valg af medlemmer til Europa-Parlamentet
i Danmark og ved kommunale og regionale valg, til også at
omfatte statsborgere fra andre medlemsstater i Den Europæiske
Union, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol, dvs.
udsendte diplomater og andet udsendt personale ved herværende
udenlandske repræsentationer og udsendte embedsmænd ved
internationale organisationer i Danmark samt deres
medfølgende familiemedlemmer, der tilhører
husstanden.
Baggrunden for lovforslaget er en henvendelse fra
Europa-Kommissionen til de danske myndigheder i anledning af en
klage til Kommissionen fra ansatte ved Det Europæiske
Miljøagentur i Danmark. Klagen vedrører det forhold,
at ansatte ved Det Europæiske Miljøagentur i Danmark,
der er statsborgere i de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, efter den gældende lovgivning ikke
kan udøve deres valgret til Europa-Parlamentsvalg og
kommunale og regionale valg i Danmark. Det skyldes, at det efter
gældende ret kræves, at statsborgere fra andre
medlemsstater i Den Europæiske Union for at have valgret til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark skal have fast bopæl i
Danmark. De pågældende opfylder endvidere ikke
betingelsen om, at en vælger for at have valgret til
kommunale og regionale valg i Danmark skal have fast bopæl i
kommunen henholdsvis regionen. Se afsnit 2.1. nedenfor.
Ifølge Kommissionen synes det forhold, at
statsborgere fra andre EU-lande ikke kan optages på
valglisten i Danmark, fordi de er ansat ved et EU-agentur,
imidlertid at være i strid med bestemmelserne i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Formålet med lovforslaget er således
at sikre, at også statsborgere i de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, som er registreret i
Udenrigsministeriets protokol, kan optages på valglisten i
den kommune, hvor de har deres private bolig (adresse), og derved
udøve deres valgret og stille op til henholdsvis kommunal-
og regionalvalg og Europa-Parlamentsvalg i Danmark i
overensstemmelse med deres rettigheder efter traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
vedrørende valgret og valgbarhed for statsborgere fra andre
medlemsstater i Den Europæiske Union ved
Europa-Parlamentsvalg i Danmark og kommunale og regionale valg
For at have valgret til Europa-Parlamentsvalg i
Danmark skal man være fyldt 18 år, ikke være
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne
(være umyndiggjort) og herudover enten have dansk indfødsret og fast
bopæl i Danmark eller i en af de øvrige medlemsstater
i Den Europæiske Union, eller
være statsborger i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union og have fast bopæl i Danmark, jf. lov
om valg af danske medlemmer af Europa-Parlamentet § 3,
stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 143 af 24. februar
2009).
Valgbar til Europa-Parlamentet er enhver, der har
valgret efter Europa-Parlamentsvalglovens § 3,
stk. 1, og som fire uger før valgdagen opfylder
valgretsbetingelserne bortset fra aldersbetingelsen. Den, der er
straffet for en handling, der i almindeligt omdømme
gør den pågældende uværdig til at
være medlem af Europa-Parlamentet, er dog ikke valgbar, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk. 2. For
statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union gælder endvidere, at den, som ved en
civil- eller strafferetlig afgørelse har fortabt sin
valgbarhed til Europa-Parlamentet i den medlemsstat, hvor den
pågældende er statsborger, ikke er valgbar, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk. 3.
I henhold til den kommunale og regionale valglovs
§ 1, stk. 1 og 2 (lovbekendtgørelse nr. 144
af 24. februar 2009 som ændret ved § 6 i lov nr.
571 af 31. maj 2010), er kravene for at have valgret til
kommunalbestyrelsen og regionsrådet, at man på
valgdagen er fyldt 18 år, ikke er undergivet
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne (ikke
er umyndiggjort), og har fast bopæl i kommunen henholdsvis
regionen og herudover enten har dansk indfødsret, er
statsborger i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, er statsborger i Island eller Norge eller
uden afbrydelse har haft fast bopæl i riget i de sidste 4
år forud for valgdagen.
Valgbar til kommunalbestyrelsen og
regionsrådet er enhver, der har valgret til
kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet, medmindre
vedkommende ved endelig dom eller vedtagelse af bøde er
straffet for en handling, der i almindeligt omdømme
gør den pågældende uværdig til at
være medlem af kommunale og regionale råd, jf. den
kommunale og regionale valglovs §§ 3 og 4.
Afgørelsen af, hvorvidt en statsborger fra
en anden medlemsstat i Den Europæiske Union opfylder kravet
om fast bopæl i Danmark, som efter de gældende regler
er en forudsætning for valgret og dermed også
valgbarhed til de nævnte valg, vil bero på, om den
pågældende er bopælsregistreret i CPR. Det
følger for så vidt angår Europa-Parlamentsvalg
af bemærkningerne til § 3, stk. 1, nr. 3, i
forslag til ændring af lov om valg af danske
repræsentanter til Europa-Parlamentet (L 77, FT 1993-94,
Tillæg A, sp. 1291, 1307), hvor det anføres, at
"Afgørelsen af, hvorvidt en EF-statsborger opfylder
bopælskravet (fast bopæl) for valgret, vil i praksis
bero på, om den pågældende er optaget i
folkeregistret. Herværende diplomater og andre
eksterritoriale personer, herunder eksterritoriale personer fra de
øvrige EF-lande, optages ikke i folkeregistret (med mindre
de er danske statsborgere) og vil derfor i praksis ikke opfylde
bopælskravet for valgret". For så vidt angår
kommunale og regionale valg følger dette af den kommunale og
regionale valglovs § 1, stk. 3, hvoraf
fremgår, at personer, der efter reglerne i lov om Det
Centrale Personregister opfylder betingelserne for at være
tilmeldt folkeregistret i kommunen, anses for at have fast
bopæl i kommunen henholdsvis i den region, hvori kommunen er
beliggende.
Ifølge CPR-lovens § 18,
stk. 1, (lovbekendtgørelse nr. 878 af 14. september
2009) kan udenlandske statsborgere, som enten er registreret i
Udenrigsministeriets protokol, eller hvis ophold i Danmark er
reguleret i aftaler om retsstillingen for styrker eller
militære hovedkvarterer, som Danmark har tiltrådt,
imidlertid ikke registreres i CPR som tilflyttet landet. Herboende
diplomater og andre eksterritoriale personer, herunder diplomater
og eksterritoriale personer fra de øvrige medlemsstater i
Den Europæiske Union, optages således ikke i CPR - med
mindre de er danske statsborgere. De pågældende
registreres i stedet i Udenrigsministeriets protokol.
Valgret til Europa-Parlamentsvalg og kommunale og
regionale valg har således kun herboende statsborgere fra de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er
bopælsregistreret i CPR, og dermed ikke herboende
statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets
protokol.
2.2. EU-retlige regler om
retten til at stemme og opstille til Europa-Parlamentsvalg og
kommunale og regionale valg i bopælslandet for statsborgere
fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union
I henhold til artikel 22, stk. 1, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
(tidligere artikel 19 i traktaten om De Europæiske
Fællesskaber) har enhver unionsborger, der har bopæl i
en medlemsstat, hvor han ikke er statsborger, valgret og er valgbar
ved kommunale valg i den medlemsstat, hvor han har bopæl,
på samme betingelser som statsborgerne i denne stat. I
henhold til TEUF artikel 22, stk. 2, har enhver unionsborger,
der har bopæl i en medlemsstat, hvor vedkommende ikke er
statsborger, endvidere valgret og er valgbar ved valg til
Europa-Parlamentet i den medlemsstat, hvor vedkommende har
bopæl, på samme betingelser som statsborgerne i denne
stat.
De nævnte bestemmelser er udmøntet i
henholdsvis artikel 3 i Rådets direktiv nr. 93/109/EF af 6.
december 1993 om fastsættelse af de nærmere regler for
valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for
unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke
er statsborgere (EFT L 329 af 30.12.1993, s. 34-38), og artikel 3 i
Rådets direktiv nr. 94/80/EF af 19. december 1994 om
fastsættelse af de nærmere regler for valgret og
valgbarhed ved kommunale valg for unionsborgere, der har
bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere (EFT L
368 af 31.12.1994, s. 38).
I henhold til artikel 3 i Rådets direktiv
nr. 93/109/EF og artikel 3 i Rådets direktiv nr. 94/80/EF har
enhver person, der er unionsborger i henhold til traktatens artikel
8, stk. 2, andet afsnit (nu artikel 17, stk. 2), og som
uden at være statsborger i bopælslandet i øvrigt
opfylder de betingelser for valgret og valgbarhed, der i henhold
til dette lands lovgivning kræves opfyldt af landets egne
statsborgere, valgret og er valgbar ved valg til Europa-Parlamentet
henholdsvis kommunale og regionale valg i bopælslandet,
medmindre vedkommende ved en civil- eller strafferetlig
afgørelse har fortabt sin valgret og/eller valgbarhed til
Europa-Parlamentsvalget i hjemlandet, eller vedkommendes hverv som
kommunalbestyrelsesmedlem eller regionsrådsmedlem er
uforeneligt med hverv, som udøves i andre medlemsstater, og
som svarer til de hverv, der i bopælslandet medfører
uforenelighed, jf. direktivets artikel 6 og 7. Der kan endvidere
stilles en række formelle krav til kandidatanmeldelsen, jf.
artikel 10 i direktiv nr. 93/109/EF og artikel 7 i direktiv
94/80/EF.
Unionsborgere kan udøve deres valgret til
Europa-Parlamentsvalg enten i bopælslandet eller i
hjemlandet, og ingen må afgive stemme eller lade sig opstille
i mere end én medlemsstat ved hvert valg, jf. direktivets
artikel 4, stk. 1 og 2. Medlemsstaterne skal træffe de
nødvendige foranstaltninger til, at de unionsborgere fra de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der har
tilkendegivet ønske herom, kan blive optaget på
valglisten i tilstrækkelig god tid inden selve valget, jf.
direktivets artikel 9, stk. 1. Bopælslandet underretter
de pågældende om, hvorvidt anmodningen om optagelse
på valglisten eller kandidatlisten er imødekommet, jf.
direktivets artikel 11, stk. 1. Unionsborgere, der
således bliver optaget på valglisten, fortsætter
med at være optaget på denne på samme
vilkår som vælgere med statsborgerskab i landet, indtil
de anmoder om at blive slettet eller automatisk bliver slettet,
fordi de ikke længere opfylder de betingelser, der
kræves opfyldt for udøvelse af valgretten, jf.
direktivets artikel 9, stk. 4.
Unionsborgere kan udøve deres valgret til
kommunale og regionale valg i bopælslandet, hvis de har
udtrykt ønske herom, jf. direktivets artikel 7.
Medlemsstaterne skal træffe de nødvendige
foranstaltninger til, at de omtalte vælgere fra andre
medlemsstater i Den Europæiske Union kan optages på
valglisten i tilstrækkelig god tid inden valget, jf. artikel
8, stk. 1. Bopælslandet underretter i rette tid de
pågældende om, hvorvidt anmodningen om optagelse
på valglisten eller kandidatlisten er imødekommet, jf.
direktivets artikel 10, stk. 1. De nævnte herboende
statsborgere fra de øvrige medlemsstater, der er blevet
optaget på valglisten i bopælslandet, fortsætter
med at være optaget på denne på samme
vilkår som vælgere med statsborgerskab i landet, indtil
de anmoder om at blive slettet eller automatisk slettes, fordi de
ikke længere opfylder de betingelser, der kræves
opfyldt for udøvelsen af valgretten, jf. direktivets artikel
8, stk. 3, 1. og 2. afsnit. Hvis de flytter til en anden
kommune i samme medlemsstat, skal de optages på valglisten
dér på samme vilkår som landets egne
statsborgere, jf. direktivets artikel 8, stk. 3, 3.
afsnit.
2.3. Forslagets indhold
2.3.1. Tildeling af valgret
Ifølge forslaget vil statsborgere fra de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er
registreret i Udenrigsministeriets protokol, dvs. herboende
diplomater og andet udsendt personale ved herværende
ambassader fra de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union med tilhørende familiemedlemmer, der
indgår i deres husstand, samt udsendte embedsmænd ved
internationale organisationer i Danmark og deres medfølgende
familiemedlemmer, der tilhører husstanden, blive omfattet af
Europa-Parlamentsvalglovens og den kommunale og regionale valglovs
bestemmelser, der giver valgret til herboende statsborgere fra de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union. De
pågældende vil således få valgret til
Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg, hvis de i
øvrigt opfylder de almindelige valgretsbetingelser, dvs. er
fyldt 18 år og ikke er undergivet værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne (ikke er umyndiggjort). Der
henvises til lovforslagets § 1, nr.
1, og § 2, nr. 1.
2.3.2. Optagelse på
valglisten
2.3.2.1. Ingen kan
udøve valgret uden at være optaget på
valglisten, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 4 og den
kommunale og regionale valglovs § 2, stk. 1. Med
forslaget sikres, at også statsborgere fra de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, der er registreret i
Udenrigsministeriets protokol, kan optages på valglisten til
Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg, selvom de
ikke er bopælsregistreret i CPR. De pågældende
optages på valglisten i den kommune, hvor de har deres
private bolig (adresse), og optagelsen sker første gang
efter anmodning. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og § 2, nr. 2.
Det foreslås endvidere, at de
pågældende statsborgere fra de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, der er registreret i
Udenrigsministeriets protokol - i lighed med, hvad der gælder
for andre herboende statsborgere fra de øvrige medlemsstater
i Den Europæiske Union - forbliver optaget på
valglisten uden fornyet anmodning, hvis de var optaget på
valglisten i Danmark til det sidst afholdte Europa-Parlamentsvalg
henholdsvis valg til kommunalbestyrelser og regionsråd, hvis
de siden da uafbrudt har været registreret i
Udenrigsministeriets protokol (og dermed i denne periode har
måttet betragtes som herboende), og hvis de ikke har anmodet
om at blive slettet af valglisten. Herved sikres, at de
nævnte statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union i overensstemmelse med EU-rettens krav herom
kan fortsætte med at være optaget på valglisten,
indtil de ikke længere opfylder betingelserne for
udøvelse af valgretten eller slettes efter anmodning, jf.
artikel 9, stk. 4, i direktiv nr. 93/109/EF og artikel 7,
stk. 3, i direktiv nr. 94/80/EF. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 3, og
§ 2, nr. 3.
2.3.2.2. Den
nærmere fremgangsmåde for optagelse på valglisten
af herboende statsborgere fra andre medlemslande i Den
Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets
protokol, foreslås reguleret ved bekendtgørelse. For
så vidt angår optagelse på valglisten til
Europa-Parlamentsvalg indeholder Europa-Parlamentsvalglovens
§ 14 a, stk. 4, hvorefter indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
optagelse på valglisten af personer, der har valgret efter
§ 3, stk. 1, nr. 3, en tilstrækkelig
bemyndigelse hertil, idet § 3, stk. 1, nr. 3,
ifølge forslaget fremover også vil omfatte
statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets
protokol. Med henblik på at sikre, at statsborgere fra de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er
registreret i Udenrigsministeriets protokol, ved tilflytning til en
ny kommune kan blive påført valglisten i
tilflytningskommunen og slettet fra valglisten i
fraflytningskommunen, indeholder lovforslaget endvidere forslag til
en bestemmelse, der bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til
at fastsætte regler om disse personers anmeldelse af
tilflytning til en anden kommune. Med henblik på at sikre, at
statsborgere fra andre medlemsstater i Den Europæiske Union,
der er registreret i Udenrigsministeriets protokol og er optaget
på valglisten, bliver slettet af valglisten, når de
flytter til udlandet, indeholder lovforslaget herudover forslag til
en bestemmelse, der bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til
at fastsætte regler om disse personers anmeldelse af
fraflytning til udlandet. Lovforslaget indeholder endvidere forslag
til en bestemmelse (§ 2, nr.
4), der bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til at
fastsætte nærmere regler om optagelse på
valglisten til kommunale og regionale valg for statsborgere fra
andre medlemsstater i Den Europæiske Union, der er
registreret i Udenrigsministeriets protokol, samt om disse
personers anmeldelse af tilflytning til en anden kommune og
fraflytning til udlandet.
Den eksisterende bemyndigelse i
Europa-Parlamentsvalglovens § 14 a, stk. 4, samt den
foreslåede bemyndigelse i forslagets § 2, nr. 4 (den kommunale og
regionale valglovs § 8, stk. 5), tænkes
udnyttet til at fastsætte regler, der giver en herboende
statsborger fra en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er optaget i Udenrigsministeriets
protokol, og som ønsker at stemme til Europa-Parlamentsvalg
i Danmark henholdsvis til kommunale og regionale valg, adgang til
at anmode den kommune, hvor vedkommende har sin private bolig, om
at blive optaget på valglisten inden for en nærmere
angiven frist inden det pågældende
Europa-Parlamentsvalg henholdsvis kommunal- og regionalvalg.
Fristen for indgivelse af anmodning om optagelse
på valglisten til Europa-Parlamentsvalg for statsborgere fra
de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er
registreret i Udenrigsministeriets protokol, påtænkes
fastsat til tidligst 1. marts og senest 1. maj i valgåret
(eller førstkommende arbejdsdag derefter, såfremt den
nævnte dato er en søndag eller anden helligdag).
Fristen for indgivelse af anmodning om optagelse
på valglisten til kommunale og regionale valg for
statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets
protokol, påtænkes fastsat til tidligst 1. august og
senest 1. oktober i valgåret (eller førstkommende
arbejdsdag derefter, såfremt den nævnte dato er en
søndag eller anden helligdag).
For personer, der først bliver registreret
i Udenrigsministeriets protokol i ugen før ovennævnte
fristers udløb eller derefter, eller efter denne dato
på anden måde bliver omfattet af den i lovforslaget
omhandlede persongruppe med valgret til Europa-Parlamentsvalg
henholdsvis til kommunale og regionale valg, påtænkes
det at fastsætte en særlig frist på 15 dage
før valgdagen (eller sidste arbejdsdag forinden).
Statsborgere fra de øvrige medlemsstater i
Den Europæiske Union vil ved deres anmeldelse til
Udenrigsministeriets protokol fremover få udleveret et brev
og tilhørende ansøgningsskema med nærmere
oplysninger om deres ret til at stemme og stille op til
Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg i Danmark,
samt den nærmere fremgangsmåde og frister for anmodning
herom m.v. De relevante udenlandske repræsentationer samt
internationale organisationer i Danmark vil endvidere blive
informeret om de nye regler og anmodet om at sørge for, at
de af deres medarbejdere, der på tidspunktet for lovens
ikrafttrædelse allerede er registreret i Udenrigsministeriets
protokol, orienteres om muligheden for at blive optaget på
valglisten til de nævnte valg samt fremgangsmåden og
frister herfor.
De pågældende statsborgere fra de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er
registreret i Udenrigsministeriets protokol, vil herefter
første gang, de ønsker at deltage i kommunal- og
regionalvalg eller Europa-Parlamentsvalg i Danmark, inden ovenfor
nævnte frist før det pågældende valg
skulle meddele den kommune, hvori de har deres private bolig, at de
ønsker at stemme til kommunal- og regionalvalg henholdsvis
Europa-Parlamentsvalg i Danmark, samt oplyse deres privatadresse og
fødselsdato, da disse oplysninger som følge af den
manglende CPR-registrering af personer, der er registeret i
Udenrigsministeriets protokol, ellers ikke tilgår de danske
valgmyndigheder. Til brug herfor vil de pågældende
EU-diplomater m.fl. skulle indlevere et udfyldt
ansøgningsskema med attestation fra Udenrigsministeriet, der
bekræfter, at de pågældende er optaget i
Udenrigsministeriets protokol og derved har ret til at blive
optaget på valglisten efter de foreslåede regler.
Kommunerne vil dernæst optage de pågældende
på en særlig valgliste.
Statsborgere fra de øvrige medlemsstater i
Den Europæiske Union, som er registreret i
Udenrigsministeriets protokol, vil på samme måde som
andre herboende EU-borgere, der ønsker at stemme til valg i
Danmark, efter optagelse på valglisten forblive optaget
på denne, indtil de anmoder om at blive slettet eller bliver
slettet, fordi de ikke længere opfylder de betingelser, der
kræves opfyldt for udøvelse af valgretten (herunder
fast bopæl i Danmark). De pågældende vil blive
oplyst herom i ovennævnte brev, som de vil modtage ved
anmeldelsen i Udenrigsministeriets protokol.
Der forventes endvidere fastsat regler efter den
foreslåede bemyndigelse om, at de pågældende
statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, som er registreret i Udenrigsministeriets
protokol, og som er optaget på valglisten til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark og/eller kommunale og regionale
valg, inden for en passende frist før fraflytning til
udlandet vil skulle meddele den kommune, hvor de er optaget
på valglisten til kommunale og regionale valg og
Europa-Parlamentsvalg i Danmark, at de agter at fraflytte landet og
således ikke længere skal stå opført
på valglisten i kommunen. De pågældende vil blive
informeret herom i ovennævnte brev, som de vil modtage ved
anmeldelsen i Udenrigsministeriets protokol. Hermed sikres den
pågældende vælgergruppes ret til at forblive
optaget på valglisten på samme måde som landets
egne statsborgere, jf. for så vidt angår
Europa-Parlamentsvalg artikel 9, stk. 4, i Rådets
direktiv 93/109/EF, og for så vidt angår kommunale og
regionale valg artikel 8, stk. 3, 3. afsnit, i Rådets
direktiv 94/80/EF. Fristen forventes at blive fastsat til senest
på udrejsedatoen og tidligst fire uger før
fraflytningen til udlandet.
En statsborger fra en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, som er registreret i
Udenrigsministeriets protokol og efter anmodning er blevet optaget
på valglisten i én kommune, og som under sit ophold i
Danmark flytter til en ny kommune, vil endvidere inden for en
passende frist skulle give meddelelse herom til
tilflytningskommunen med henblik på at blive
påført valglisten i tilflytningskommunen og blive
slettet fra valglisten i fraflytningskommunen. Herved sikres de
pågældende statsborgeres ret til på samme
vilkår som landets egne statsborgere at blive optaget
på valglisten i tilflytningskommunen. Fristen forventes at
blive fastsat til 15 dage før valgdagen (eller sidste
arbejdsdag forinden i lighed med, hvad der gælder for
vælgere, der er registreret med bopæl i CPR).
2.3.3. Udsendelse af
valgkort
Efter gældende regler skal kommunerne forud
for afstemningen udsende valgkort til de vælgere, der er
opført på valglisten, jf. Europa-Parlamentsvalglovens
§ 15, stk. 1, og den kommunale og regionale valglovs
§ 10, stk. 1. Ved Europa-Parlamentsvalg gælder
et supplerende krav om, at valgkort alene skal udsendes til de
vælgere, der er bopælsregistreret i CPR. Valgkortet
skal efter samme bestemmelser indeholde oplysning om
vælgerens navn og adresse, nummer på valglisten samt om
afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen.
Formålet med udsendelse af valgkort er således bl.a. at
underrette vælgeren om, at vedkommende er optaget på
valglisten samt tid og (afstemnings)sted for det
pågældende valg. Endelig vil valgkortet inden
stemmeafgivningen skulle afleveres af vælgeren til
valglisteføreren ved afstemning på valgdagen, jf.
§ 25 i Europa-Parlamentsvalgloven, jf. § 47,
stk. 1, 2. pkt. i folketingsvalgloven
(lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009), og
§ 53, stk. 1, 2. pkt., i den kommunale og regionale
valglov.
Det foreslås, at de nævnte regler om
udsendelse af valgkort også skal gælde for statsborgere
fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union,
der er registreret i Udenrigsministeriets protokol, og som optages
på valglisten efter anmodning. Herved sikres ud over de
ovennævnte hensyn endvidere, at de nævnte statsborgere
fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union i
overensstemmelse med EU-rettens krav herom underrettes om, at
anmodningen om optagelse på valglisten eller kandidatlisten
er imødekommet, jf. for så vidt angår
Europa-Parlamentsvalg direktiv nr. 93/109/EF, artikel 11,
stk. 1, og for så vidt angår kommunale og
regionale valg direktiv nr. 94/80/EF, artikel 10, stk. 1. De
gældende regler for udsendelse af valgkort til kommunale og
regionale valg indbefatter efter deres ordlyd allerede den
nævnte persongruppe, idet der efter § 10 i den
kommunale og regionale valglov udsendes valgkort til vælgere,
der er optaget på valglisten. Den tilsvarende regel i
Europa-Parlamentsvalgloven omfatter derimod efter sin ordlyd alene
vælgere, der er optaget på valglisten og tilmeldt
folkeregistret. Derfor indeholder lovforslaget et forslag til en
ændring af Europa-Parlamentsvalglovens § 15,
stk. 1, 1. pkt., der bevirker, at kommunen fremover endvidere
skal udsende valgkort til statsborgere fra de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, der er registreret i
Udenrigsministeriets protokol, og som er optaget på
valglisten efter anmodning i henhold til de i lovforslaget
foreslåede regler. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5.
2.3.4. Valgbarhed
Som en konsekvens af forslaget om tildeling af
valgret til statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets
protokol, vil den pågældende persongruppe, når
den er omfattet af gruppen af vælgere med valgret til de
nævnte valg, tillige få valgbarhed til
Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg under samme
betingelser som herboende personer med dansk indfødsret.
De pågældende må således
ikke være straffet for en handling, der i almindeligt
omdømme gør den pågældende uværdig
til at være medlem af Europa-Parlamentet henholdsvis
kommunalbestyrelser eller regionsråd, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk. 2, henholdsvis
§ 4 i den kommunale og regionale valglov. Det er
endvidere en forudsætning for valgbarheden til
Europa-Parlamentet, at vedkommende ikke ved en civil- eller
strafferetlig afgørelse har fortabt sin valgret og/eller
valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i hjemlandet, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk. 3. For
så vidt angår valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg er
det endelig en forudsætning, at vedkommendes hverv som
fastsat i Europa-Parlamentsvalglovens § 42, stk. 1,
ikke er uforeneligt med hvervet som medlem af Europa-Parlamentet.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at tjenestemænd og andre
ansatte i aktiv tjeneste i De Europæiske Fællesskabers
institutioner eller dertil knyttede organer eller organisationer
eller i Den Europæiske Centralbank ikke er valgbare til
Europa-Parlamentet. Nærværende forslag om tildeling af
valgret til statsborgere fra andre medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets
protokol, ændrer ikke herpå.
Det bemærkes, at der ud over de forhold,
som efter valglovgivningen vil kunne føre til tab af
valgbarhed, efter omstændighederne vil kunne være andre
forhold, der bevirker, at hvervet som medlem af kommunale og
regionale råd eller Europa-Parlamentet ikke eller ikke
længere vil være foreneligt med den
pågældendes status som udsendt diplomat eller
medarbejder ved en herværende udenlandsk repræsentation
eller international organisation i Danmark m.v. eller som
medfølgende familiemedlem, der tilhører
husstanden.
2.3.5. Betingelser for
opstilling som kandidat på en kandidatliste
Forslaget ændrer betingelserne for
opstilling som kandidat på kandidatlister til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark og kommunale og regionale valg,
idet der for så vidt angår diplomater og andre
eksterritoriale personer fra de øvrige medlemsstater skal
ses bort fra det nuværende krav om, at kandidatlister skal
indeholde oplysning om hver enkelt kandidats personnummer. Det
skyldes det forhold, at herværende diplomater og andre
eksterritoriale personer, herunder fra de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, som nævnt ikke
optages i CPR og derfor heller ikke tildeles et personnummer. I
stedet skal de pågældende af
identifikationsmæssige årsager oplyse deres
fødselsdato. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6, og § 2, nr. 6.
De øvrige krav om angivelse af kandidatens
fulde navn, adresse, statsborgerskab, stilling og bopæl vil
derimod også gælde for kandidater, der er statsborgere
i de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, og
som tillige er registreret i Udenrigsministeriets protokol.
Europa-Parlamentsvalglovens § 19 a, stk. 1,
hvorefter en kandidat, der er statsborger i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union uden tillige at have
dansk indfødsret, samtidig med kandidatlisten skal indlevere
en formel erklæring, hvori kandidaten angiver at opfylde
valgbarhedsbetingelserne, samt § 19 a, stk. 2,
hvorefter der samtidig med kandidatlisten for den
pågældende kandidat endvidere skal indleveres en
valgbarhedsattest fra vedkommende myndighed til hjemlandet, vil
også fremtidigt ved Europa-Parlamentsvalg gælde for
kandidater, der er statsborgere i de øvrige medlemsstater i
Den Europæiske Union, og som tillige er registreret i
Udenrigsministeriets protokol.
2.3.6. Stillere til kommunale
og regionale valg
Som følge af, at herværende
diplomater og andre eksterritoriale personer, herunder fra de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, som
nævnt ikke optages i CPR og derfor heller ikke tildeles et
personnummer, foreslås også betingelserne for at
være stiller for en kandidatliste til kommunale og regionale
valg ændret således, at der for så vidt
angår diplomater og andre eksterritoriale personer fra de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, som er
registreret i Udenrigsministeriets protokol, ses bort fra det
nuværende krav om, at kandidatlister til ovennævnte
valg skal indeholde oplysning om hver enkelt stillers personnummer.
I stedet skal de pågældende af
identifikationsmæssige årsager oplyse deres
fødselsdato. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 7.
De øvrige krav om angivelse af stillerens
navn og adresse vil derimod også gælde for statsborgere
i de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, som
tillige er registreret i Udenrigsministeriets protokol.
2.3.7. Kontrol af, om
EU-diplomater m.v. opfylder betingelserne for at opstille som
kandidater eller være stillere ved kommunale og regionale
valg
Efter de gældende regler undersøger
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, om kandidatlister til
Europa-Parlamentsvalg opfylder de i loven anførte
betingelser, samt om kandidaterne kan godkendes, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens § 23. Tilsvarende
undersøger valgbestyrelserne, om kandidatlister til
kommunale eller regionale valg er gyldige, samt om kandidaterne kan
godkendes, jf. § 27 i lov om kommunale og regionale
valg.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet henholdsvis
valgbestyrelserne skal i forbindelse hermed blandt andet
undersøge, om de anførte oplysninger om kandidaternes
og stillernes navn, personnummer og bopæl samt for
kandidaternes vedkommende tillige deres statsborgerskab er i
overensstemmelse med de tilsvarende oplysninger i CPR.
Da personer registreret i Udenrigsministeriets
protokol ikke optages i CPR og ikke tildeles et personnummer, vil
Indenrigs- og Sundhedsministeriet henholdsvis valgbestyrelserne,
for så vidt angår statsborgere fra de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, som er registreret i
Udenrigsministeriets protokol (EU-diplomater m.v.), der opstiller
som kandidat eller er stiller for en kandidatliste til kommunal-
og/eller regionalvalg, skulle undersøge, om oplysningerne om
navn, adresse og fødselsdato samt for kandidaternes
vedkommende tillige deres statsborgerskab er i overensstemmelse med
de oplysninger, som fremgår af den særlige valgliste
for EU-diplomater m.v. Det er således en forudsætning
for, at den nævnte persongruppe kan opstille som kandidater
eller være stillere, at de er optaget på valglisten i
den kommune, hvor de har deres private bolig (adresse), på
det tidspunkt, hvor Indenrigs- og Sundhedsministeriet henholdsvis
valgbestyrelserne foretager den omhandlede undersøgelse af
kandidatlisterne.
3. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget pålægger kommunerne manuelt
efter anmodning at optage statsborgere fra de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, der er registreret i
Udenrigsministeriets protokol, (EU-diplomater m.fl.) på
valglisten til kommunal- og regionalvalg samt
Europa-Parlamentsvalg. I praksis vil der være tale om et
begrænset antal personer, som vil benytte sig af ordningen.
Dette medfører et begrænset administrativt merarbejde
for de kommuner, der måtte have statsborgere fra de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er
registreret i Udenrigsministeriets protokol, bosat i kommunen, og
som måtte anmode om at blive optaget på valglisten.
Det skønnes, at antallet af
herværende diplomater m.v. fra andre EU-lande, der er
registreret i Udenrigsministeriets protokol og som potentielt kan
kræve at blive optaget på valglisten, er ca. 1.600. De
pågældende vil formentlig være bosat i et
begrænset antal kommuner i hovedstadsområdet. I praksis
skønnes antallet af statsborgere fra de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, der er registreret i
Udenrigsministeriets protokol, og som vil benytte sig af muligheden
for efter anmodning at blive optaget på valglisten til
kommunal- og regionalvalg og/eller Europa-Parlamentsvalg i Danmark
at være væsentligt lavere.
Lovforslaget vurderes på den baggrund at
have meget begrænsede økonomiske og administrative
konsekvenser for kommunerne.
4. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
6. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
De pågældende herboende statsborgere
i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske
Union, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol, vil selv
skulle henvende sig til den kommune, hvor de har deres private
bolig, og anmode om at blive optaget på valglisten. Det er
ikke muligt at indføre disse borgere automatisk på
valglisten, da de ikke er registreret med bopæl i CPR, jf.
CPR-lovens § 18, og de danske myndigheder ikke på
anden vis er eller kan blive bekendt med deres private bolig
(adresse).
7. Forholdet til EU-retten
I henhold til artikel 22 TEUF har enhver
unionsborger, der har bopæl i en medlemsstat, hvor han ikke
er statsborger, valgret og er valgbar til henholdsvis
Europa-Parlamentet og kommunalvalg i den medlemsstat, hvor han har
bopæl, på samme betingelser som statsborgere i denne
stat.
Forslaget er en gennemførelse af Danmarks
forpligtelser i henhold til TEUF artikel 22, som er udmøntet
i henholdsvis artikel 3 i Rådets direktiv nr. 93/109/EF af 6.
december 1993 om fastsættelse af de nærmere regler for
valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for
unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke
er statsborgere, og artikel 3 i Rådets direktiv nr. 94/80/EF
af 19. december 1994 om fastsættelse af de nærmere
regler for valgret og valgbarhed ved kommunale valg for
unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke
er statsborgere. Der henvises til redegørelsen for
baggrunden for lovforslaget ovenfor i afsnit 1.
Begge ovenfor omtalte direktiver er tidligere
gennemført i dansk ret ved henholdsvis lov nr. 1086 af 22.
december 1993 om ændring af lov om valg af danske
repræsentanter til Europa-Parlamentet (De Europæiske
Fællesskabers Forsamling) og lov nr. 208 af 29. marts 1995 om
ændring af lov om kommunale valg (Ændringer
vedrørende udlændinges valgret og valgbarhed) samt lov
nr. 214 af 28. marts 2001 om ændring af lov om kommunale
valg.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Danske Regioner, Institut for Menneskerettigheder
og KL.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merrudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Meget begrænsede merudgifter | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Meget begrænsede administrative
konsekvenser | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Begrænsede administrative
konsekvenser | Forholdet til EU-retten | Udmøntning af TEUF artikel 22 som
gennemført i artikel 3 i Rådets direktiv nr. 93/109/EF
af 6. december 1993 om fastsættelse af de nærmere
regler for valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet
for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de
ikke er statsborgere (EFT L 329 af 30.12.1993, s. 34-38), og
artikel 3 i Rådets direktiv nr. 94/80/EF af 19. december 1994
om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og
valgbarhed ved kommunale valg for unionsborgere, der har
bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere (EFT L
368 af 31.12.1994, s. 38). |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede tilføjelse
»eller er registreret i Udenrigsministeriets protokol«
sikres, at også statsborgere fra andre medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er udsendt som diplomater og lignende
til Danmark fra fremmede stater eller internationale organisationer
i øvrigt, omfattes af bestemmelsen om valgret i
Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 3, til
statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union. Som en konsekvens af forslaget opnår
de pågældende personer endvidere valgbarhed til samme
valg, idet valgret til Europa-Parlamentsvalg er en
forudsætning for valgbarhed til valget, jf. nærmere
Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk. 1. Det er dog
i begge tilfælde en forudsætning, at de almindelige
valgrets- og valgbarhedsbetingelser er opfyldt, jf. de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.1. og 2.3.4.
Personkredsen, der skal »registreres i
Udenrigsministeriets protokol«, omfatter diplomater og andet
udsendt personale (tjenestepersonale forudsat, at de har
tjenestepas) ved herværende ambassader samt
medfølgende familiemedlemmer, der tilhører husstanden
(børn normalt indtil det fyldte 21. år), jf.
Wienerkonventionen om diplomatiske forbindelser art. 17 og 37.
Endvidere er omfattet udsendte embedsmænd ved internationale
organisationer i Danmark samt medfølgende familiemedlemmer,
der tilhører husstanden (børn normalt indtil det
fyldte 21. år), jf, dog værtskabsaftalerne for den
enkelte internationale organisation.
Derimod optages lokalt ansat personale uanset
nationalitet samt servicemedarbejdere med dansk pas ikke i
Udenrigsministeriets protokol og er derfor ikke omfattet af
forslaget. De nævnte persongrupper vil i de fleste
tilfælde allerede have valgret til Europa-Parlamentsvalg i
Danmark samt kommunale og regionale valg efter en af de
øvrige bestemmelser i Europa-Parlamentsvalglovens
§ 3 henholdsvis den kommunale og regionale valglovs
§ 1. Der henvises til de almindelige bemærkninger,
afsnit 2.3.1.
Til nr. 2
Med bestemmelsen sikres, at også
statsborgere fra andre medlemsstater i Den Europæiske Union,
der er registreret i Udenrigsministeriets protokol og derfor ikke
er optaget i CPR, kan optages på valglisten til valg af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet. De pågældende
optages på valglisten i den kommune, hvor de har deres
private bolig.
Med udtrykket »privat bolig« menes
den adresse, hvor de pågældende bor. Ved
afgørelsen af, i hvilken kommune de nævnte
vælgere, der ikke bopælsregistreres i CPR, jf.
CPR-lovens § 18, har deres private bolig, skal der tages
udgangspunkt i de principper, der gælder efter
CPR-lovgivningen for vurderingen af, hvor en person skal
bopælsregistreres, sml. CPR-lovens §§ 6-9.
Optagelse sker som udgangspunkt, jf. herved
undtagelsen i lovens § 14 a, stk. 2, som
ændret ved lovforslagets § 1,
nr. 3, efter anmodning. Diplomaters og andre eksterritoriale
personers private adresse vil typisk ikke være kendt af de
danske myndigheder, fordi de pågældende personer som
nævnt ikke bopælsregistreres i CPR, jf. CPR-lovens
§ 18, stk. 1. Det er derfor en forudsætning
for, at de pågældende kan blive optaget på
valglisten og derved udøve deres valgret, at de henvender
sig til den kommune, hvor de har deres private bolig, og anmoder om
at blive optaget på valglisten dér. Der henvises til
de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.2.1.
Til nr. 3
Med den foreslåede tilføjelse til
§ 14 a, stk. 2, nr. 2, sikres, at bestemmelsen om
automatisk optagelse på valglisten også kommer til at
gælde for statsborgere fra de øvrige medlemsstater i
Den Europæiske Union, der er optaget i Udenrigsministeriets
protokol, som derfor ikke er bopælsregistreret i CPR og
følgelig ikke anses for at have bopæl i Danmark i
lovens forstand.
Det er efter bestemmelsen en betingelse for
automatisk optagelse på valglisten, at de
pågældende har været optaget på valglisten
i Danmark til det sidst afholdte valg til Europa-Parlamentet, jf.
lovens § 14 a, stk. 2, nr. 1. Det er efter
bestemmelsen endvidere en betingelse, at de pågældende
statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union uafbrudt, dvs. uden selv kortvarige
afbrydelser, har været registreret i Udenrigsministeriets
protokol siden sidste Europa-Parlamentsvalg, hvor de
pågældende var optaget på valglisten, jf. lovens
§ 14a, stk. 2, nr. 2. Det er ligeledes efter
bestemmelsen en betingelse for automatisk optagelse på
valglisten, at de pågældende statsborgere fra de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union ikke har
anmodet om at blive slettet af valglisten, jf. lovens
§ 14 a, stk. 2, nr. 3. Nærmere regler om
fristerne og fremgangmåder for en sådan anmodning vil
kunne fastsættes i kraft af den gældende bemyndigelse i
Europa-Parlamentsvalglovens § 14 a, stk. 4.
Den gældende bestemmelse i § 14
a, stk. 2, fastsætter, at de vælgere som efter
denne bestemmelse optages på valglisten uden anmodning,
optages »efter tilsvarende regler som dem, der gælder
for personer, der har valgret efter § 3, stk. 1, nr.
1«, dvs. vælgere, der i kraft af deres valgret til
Folketinget også har valgret til Europa-Parlamentet. Det
betyder, at de regler, der er fastsat om optagelse af
folketingsvælgere på valglisten, finder anvendelse med
de afvigelser, der er begrundet i den pågældende
vælgergruppes særlige karakter, herunder, at de
pågældende vælgere er registreret i
Udenrigsministeriets protokol og dermed ikke er registreret med
bopæl i CPR og med de afvigelser, der følge af de
regler, indenrigs- og sundhedsministeren måtte
fastsætte for denne persongruppes optagelse på
valglisten i medfør af den gældende bemyndigelse i
Europa-Parlamentsvalglovens § 14 a, stk. 4. Se de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.2.2.
Unionsborgere, der én gang er optaget
på valglisten til Europa-Parlamentsvalg efter anmodning, skal
i henhold til § 9, stk. 4, i direktiv 93/109/EF om
fastsættelse af de nærmere regler for valgret og
valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der
har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere,
fortsætte med at være optaget på valglisten
på samme vilkår som vælgere med statsborgerskab i
landet, indtil de anmoder om at blive slettet eller automatisk
bliver slettet, fordi de ikke længere opfylder de
betingelser, der kræves opfyldt for udøvelse af
valgretten, f.eks. som følge af fraflytning til
udlandet.
Direktivets artikel 9, stk. 4, er
udmøntet i Europa-Parlamentsvalglovens § 14 a,
stk. 2, hvorefter personer, der har valgret efter lovens
§ 3, stk. 1, nr. 3, optages på valglisten
efter tilsvarende regler som dem, der gælder for personer,
der har valgret efter § 3, stk. 1, nr. 1 (personer,
der har valgret til Folketinget), og som er tilmeldt
folkeregistret, hvis de pågældende var optaget på
valglisten i Danmark til det sidst afholdte valg til
Europa-Parlamentet, siden da uafbrudt har haft fast bopæl i
Danmark og ikke har anmodet om at blive slettet af valglisten. Det
vil sige, at de pågældende herboende statsborgere fra
de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union
automatisk optages på valglisten i kraft af deres tidligere
anmodning herom og uden en fornyet anmodning, såfremt de
opfylder de ovenfor nævnte betingelser. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.3.2.1.
Til nr. 4
Den foreslåede tilføjelse til
§ 14 a, stk. 4, giver indenrigs- og
sundhedsministeren mulighed for at fastsætte regler, der
pålægger personer, der har valgret efter lovens
§ 3, stk. 1, nr. 3, og som er registreret i
Udenrigsministeriets protokol og optaget på valglisten til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark, inden for en passende frist ved
tilflytning til en ny kommune at meddele tilflytningskommunen, at
de skal optages på valglisten i tilflytningskommunen og
slettes af valglisten i fraflytningskommunen, hvilket
tilflytningskommunen skal foranledige ved kontakt til
fraflytningskommunen. Tilsvarende giver bestemmelsen indenrigs- og
sundhedsministeren mulighed for at fastsætte regler, der
pålægger personer, der har valgret efter lovens
§ 3, stk. 1, nr. 3, og som er registreret i
Udenrigsministeriets protokol og optaget på valglisten til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark, inden for en passende frist
før fraflytning til udlandet at meddele den kommune, hvor de
er optaget på valglisten til Europa-Parlamentsvalg i Danmark,
at de agter at fraflytte landet og således ikke længere
skal stå opført på valglisten i kommunen. Der
henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.2.2.
Til nr. 5
Med den foreslåede tilføjelse til
§ 15, stk. 1, 1. pkt., pålægges
kommunerne forud for den pågældende afstemning at
udsende valgkort til statsborgere fra de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, der er optaget i
Udenrigsministeriets protokol, og som er optaget på
valglisten. Dette gælder, hvad enten de
pågældende er optaget på valglisten efter
anmodning, eller optagelsen er sket automatisk. Der henvises til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.3.
Til nr. 6
Bestemmelsen fjerner kravet om, at kandidatlisten
til Europa-Parlamentsvalg skal indeholde oplysninger om kandidatens
personnummer for så vidt angår kandidater, som er
statsborgere i de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union og som er optaget i Udenrigsministeriets
protokol. I stedet skal de pågældende af
identifikationsmæssige årsager oplyse deres
fødselsdato. Med bestemmelsen sikres således, at
også statsborgere fra andre medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er optaget i Udenrigsministeriets
protokol og derfor ikke tildeles noget personnummer, kan opstille
til valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, forudsat at de
i øvrigt opfylde betingelserne herfor. Der henvises til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.5.
Til § 2
Til nr. 1
Med bestemmelsen sikres, at også
statsborgere fra andre medlemsstater i Den Europæiske Union,
der er udsendt til Danmark til de herværende ambassader eller
herværende internationale organisationer, samt
medfølgende familiemedlemmer, der tilhører
husstanden, omfattes af bestemmelsen om valgret til
kommunalbestyrelsesvalg og regionsrådsvalg i den kommunale og
regionale valglovs § 1. Som en konsekvens af forslaget
opnår de pågældende personer endvidere valgbarhed
til kommunale og regionale valg, idet valgret til de
pågældende valg er en forudsætning for valgbarhed
til de samme valg, jf. nærmere den kommunale og regionale
valglovs § 3. Kravet i bestemmelsen om, at den
nævnte persongruppe skal opfylde »kravene i
stk. 1, nr. 2, bortset fra kravet om fast bopæl i
kommunen henholdsvis regionen«, indebærer, at det i
begge tilfælde er en forudsætning, at de almindelige
valgrets- og valgbarhedsbetingelser er opfyldt, jf. de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.1. og 2.3.4.
Vedrørende udtrykket »registreret i
Udenrigsministeriet protokol« henvises til de specielle
bemærkninger til § 1, nr.
1 (§ 3, stk. 1, nr. 3).
Til nr. 2
Med bestemmelsen sikres, at også
statsborgere fra andre medlemsstater i Den Europæiske Union,
der er registreret i Udenrigsministeriets protokol og derfor ikke
er registreret med bopæl i CPR, kan optages på
valglisten til kommunale og regionale valg. De
pågældende optages på valglisten i den kommune,
hvor de har deres private bolig. Optagelsen sker som udgangspunkt
efter anmodning, jf. dog lovforslagets § 1, nr. 3. Om udtrykket
»private bolig« og bestemmelsens nærmere indhold
henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 2 (§ 14 a,
stk. 1).
Til nr. 3
Med bestemmelsen sikres, at EU-diplomater m.fl.,
der én gang har anmodet om og er blevet optaget på
valglisten til kommunale og regionale valg efter reglerne i
forslagets § 2, nr. 2
(§ 7, stk. 1, 2. pkt., i den kommunale og regionale
valglov), forbliver optaget på valglisten uden en fornyet
anmodning, indtil de anmoder om at blive slettet fra valglisten
eller ikke længere opfylder de betingelser, der kræves
opfyldt for udøvelse af valgretten. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.3.2.1.
Unionsborgere, der én gang er optaget
på valglisten til kommunale og regionale valg efter
anmodning, skal i henhold til § 8, stk. 3, i
direktiv 94/80/EF om fastsættelse af de nærmere regler
for valgret og valgbarhed ved kommunale valg for unionsborgere, der
har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere,
fortsætte med at være optaget på valglisten
på samme vilkår som vælgere med statsborgerskab i
landet, indtil de automatisk slettes, fordi de ikke længere
opfylder de betingelser, der kræves opfyldt for
udøvelse af valgretten, f.eks. som følge af
fraflytning til udlandet. Endvidere kan vælgere, der er
blevet optaget på valglisten efter egen anmodning, i henhold
til samme bestemmelse i direktivet også blive slettet af
valglisten, hvis de anmoder om det.
Til nr. 4
Forslaget bemyndiger indenrigs- og
sundhedsministeren til at fastsætte nærmere regler om
optagelse på valglisten til kommunale og regionale valg af
statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets
protokol. Bemyndigelsen omfatter såvel optagelse på
valglisten efter anmodning og automatisk optagelse på
valglisten. Bemyndigelsen giver også adgang til at
fastsætte regler om, i hvilken kommune optagelse på
valglisten skal ske. Endelig giver bemyndigelsen adgang til at
fastsætte regler om sletning af valglisten. Forslaget giver
også indenrigs- og sundhedsministeren mulighed for at
fastsætte regler, som pålægger statsborgere fra
de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, som er
registreret i Udenrigsministeriets protokol og optaget på
valglisten til kommunale og regionale valg, inden for en passende
frist ved tilflytning til en ny kommune at meddele
tilflytningskommunen, at de skal optages på valglisten i
tilflytningskommunen og slettes af valglisten i
fraflytningskommunen, hvilket tilflytningskommunen skal foranledige
ved kontakt til fraflytningskommunen. Tilsvarende giver
bestemmelsen indenrigs- og sundhedsministeren mulighed for at
fastsætte regler, der pålægger statsborgere fra
de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, som er
registreret i Udenrigsministeriets protokol og optaget på
valglisten til kommunale og regionale valg, inden for en passende
frist før fraflytning til udlandet at meddele den kommune,
hvor de er optaget på valglisten til kommunale og regionale
valg, at de agter at fraflytte til udlandet og således ikke
længere skal stå opført på valglisten i
kommunen. Om hvorledes bemyndigelsen i øvrigt
påtænkes udnyttet, henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.2.2. ovenfor.
Til nr. 5
Med bestemmelsen sikres, at også
oplysninger om personer, der er statsborgere i de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, som er registreret i
Udenrigsministeriets protokol og som har anmodet om optagelse
på valglisten i den kommune, hvor de har deres private bolig
i henhold til den foreslåede bestemmelse i lovforslagets
§ 2, nr. 2 (§ 7,
stk. 1, 2. pkt., i den kommunale og regionale valglov), vil
indgå som grundlag for udarbejdelse af hovedlisterne.
Endvidere sikres, at samme oplysninger kan indgå i
udarbejdelsen af tilflytterlisterne.
Til nr. 6
Bestemmelsen fjerner kravet om, at kandidatlister
til kommunale og regionale valg skal indeholde oplysninger om
kandidatens personnummer for så vidt angår kandidater,
som er statsborgere i de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union og som er optaget i Udenrigsministeriets
protokol. I stedet skal de pågældende af
identifikationsmæssige årsager oplyse deres
fødselsdato. Med bestemmelsen sikres således, at
også statsborgere fra andre medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er optaget i Udenrigsministeriets
protokol og derfor ikke tildeles noget personnummer, kan opstille
til kommunale og regionale valg, forudsat at de i øvrigt
opfylder betingelserne herfor. Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.5.
Til nr. 7
Bestemmelsen fjerner kravet om, at kandidatlister
til kommunale og regionale valg skal indeholde oplysninger om
stillerens personnummer for så vidt angår stillere, som
er statsborgere i de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, og som er optaget i Udenrigsministeriets
protokol. I stedet skal de pågældende af
identifikationsmæssige årsager oplyse deres
fødselsdato. Med bestemmelsen sikres således, at
også statsborgere fra andre medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er optaget i Udenrigsministeriets
protokol og derfor ikke tildeles noget personnummer, kan være
stillere for en kandidatliste til kommunale og regionale valg,
forudsat at de i øvrigt opfylder betingelserne herfor. Der
henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.6.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2011.
De nye valgrets- og valgbarhedsregler vil dermed
få virkning for førstkommende
Europa-Parlamentsvalg/kommunal- og regionalvalg efter
ikrafttrædelsesdatoen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 143 af 24.
februar 2009, foretages følgende ændringer: | | | | § 3.
Valgret til Europa-Parlamentet har enhver, der på
valgdagen | | | (…) | | | 3) | er statsborger i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, har opnået
alderen for valgret til Folketinget og har fast bopæl i
Danmark, medmindre vedkommende er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6. | | 1. I § 3, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »og har fast bopæl i
Danmark«: »eller er registreret i Udenrigsministeriets
protokol«. | | | | § 14
a. Personer, der har valgret efter § 3,
stk. 1, nr. 3, optages efter anmodning, jf. dog stk. 2,
på valglisten i den kommune, hvor de er tilmeldt
folkeregistret. Stk. 2. Personer,
der har valgret efter § 3, stk. 1, nr. 3, optages
på valglisten efter tilsvarende regler som dem, der
gælder for personer, der har valgret efter § 3,
stk. 1, nr. 1, og som er tilmeldt folkeregistret,
såfremt de pågældende | | 2. I § 14 a, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.: »Personer, der har valgret efter
§ 3, stk. 1, nr. 3, og som er registreret i
Udenrigsministeriets protokol, optages efter anmodning, jf. dog
stk. 2, på valglisten i den kommune, hvor de har deres
private bolig.« | 1) | var optaget på valglisten i Danmark
til det sidst afholdte valg til Europa-Parlamentet, | | | 2) | siden da uafbrudt har haft fast bopæl
i Danmark og | | 3. I § 14 a, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »siden da uafbrudt har haft fast
bopæl i Danmark«: »eller siden da uafbrudt har
været registreret i Udenrigsministeriets
protokol«. | 3) | ikke har anmodet om at blive slettet af
valglisten. | | | Stk. 3. (. . .
) | | | Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om optagelse på valglisten af personer, der har
valgret efter § 3, stk. 1, nr. 3, samt om afgivelse
af meddelelse efter stk. 3. | | 4. I § 14 a, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.: »Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter endvidere regler om anmeldelse af tilflytning til
en anden kommune og fraflytning til udlandet for personer, der har
valgret efter § 3, stk. 1, nr. 3, og som er
registreret i Udenrigsministeriets protokol«. | | | | § 15. Kommunalbestyrelsen udsender
forud for afstemningen valgkort til de vælgere, der er
optaget på valglisten og tilmeldt folkeregistret. Valgkortet
skal indeholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer
på valglisten samt om afstemningsstedets beliggenhed og dag
og tid for afstemningen. Stk. 2. (. . .
) | | 5. I § 15, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »tilmeldt folkeregistret«:
»eller registreret i Udenrigsministeriets
protokol«. | | | | § 19. (…) | | | Stk. 3.
Kandidatlisten skal være underskrevet eller tiltrådt af
de enkelte kandidater og indeholde oplysninger om deres fulde navn,
personnummer, statsborgerskab, stilling og bopæl. Hvis en
kandidat ikke ønsker sig anført på stemmesedlen
med sit fulde navn, skal det angives, hvordan navnet ønskes
anført. Kandidatens efternavn eller mellemnavn samt mindst
ét fornavn eller forbogstav skal altid anføres. Kun
mellem- og efternavne, som kandidaten er berettiget til at
føre efter navneloven, eller mellemnavne, som er anmeldt til
folkeregistret, kan anføres på stemmesedlen. I stedet
for fornavnet kan anføres et kaldenavn, der er afledt af
fornavnet. (…) | | 6. I § 19, stk. 3, indsættes
efter 1. pkt.: »For kandidater der er valgbare, som har
valgret efter § 3, stk. 1, nr. 3, og som er
registreret i Udenrigsministeriets protokol, skal i stedet for
personnummer opgives fødselsdato.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om kommunale og regionale valg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 144 af 24. februar 2009 som
ændret ved § 6 i lov nr. 571 af 31. maj 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
Valgret til kommunalbestyrelsen og regionsrådet har enhver,
der på valgdagen er fyldt 18 år, har fast bopæl i
kommunen henholdsvis regionen, og som herudover enten | | 1. I § 1 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
Valgret til kommunalbestyrelsen og regionsrådet har endvidere
enhver, der på valgdagen er fyldt 18 år, er statsborger
i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union
og som er registreret i Udenrigsministeriets
protokol.«. Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | 1) | har dansk indfødsret, | | | 2) | er statsborger i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, | | | 3) | er statsborger i Island eller Norge
eller | | | 4) | uden afbrydelse har haft fast bopæl i
riget i de sidste 3 år forud for valgdagen. | | | Stk. 2.
(…) | | | Stk. 3.
(…) | | | | | | § 7.
Vælgerne skal optages på valglisten i den kommune, hvor
de er tilmeldt folkeregistret. | | 2. I § 7 indsættes som 2. pkt.: »Personer, der har valgret efter
§ 1, stk. 2, optages efter anmodning, jf. dog
stk. 2, på valglisten i den kommune, hvor de har deres
private bolig.« | | | | | | 3. I § 7 indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Personer, der har valgret efter § 1, stk. 2, optages
dog uden anmodning på valglisten, såfremt de
pågældende | | | 1) | var optaget på valglisten i Danmark
til det sidst afholdte valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, | | | 2) | siden da uafbrudt har været
registreret i Udenrigsministeriets protokol og | | | 3) | ikke har anmodet om at blive slettet af
valglisten.« | | | | § 8.
I de år, hvor nyvalg finder sted, skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en valgliste over kommunens vælgere. Valglisten
skal udarbejdes for hvert afstemningsområde i kommunen.
Valglisten består af en hovedliste og en
tilflytterliste. | | | Stk. 2. På
hovedlisten skal optages de vælgere, der senest mandagen 15
dage før valgdagen er flyttet til kommunen, og som senest
denne dag har anmeldt flytningen til kommunens folkeregister. | | | Stk. 3. På
tilflytterlisten skal optages de vælgere, der ikke er optaget
på hovedlisten, og som senest tirsdagen 7 dage før
valgdagen er flyttet til kommunen, og som senest denne dag har
anmeldt flytningen til kommunens folkeregister. | | | Stk. 4.
Vælgere, der senest mandagen 15 dage før valgdagen er
flyttet inden for kommunen, og som senest på denne dag har
anmeldt flytningen til kommunens folkeregister, skal optages
på hovedlisten under den nye bopæl. Vælgere, der
senere end mandagen 15 dage før valgdagen er flyttet inden
for kommunen, eller som senere end denne dag har anmeldt flytningen
til kommunens folkeregister, skal forblive optaget på
valglisten under den hidtidige bopæl. | | | | | 4. I § 8 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om optagelse på valglisten af personer, der har
valgret efter § 1, stk. 2, samt om disse personers
anmeldelse af tilflytning til en anden kommune og fraflytning til
udlandet.«. | | | | § 9.
Hovedlisterne udarbejdes på grundlag af oplysningerne i Det
Centrale Personregister (CPR). Stk. 2.
Tilflytterlisterne kan udarbejdes på grundlag af
oplysningerne i Det Centrale Personregister (CPR). | | 5. I § 9, stk. 1 og 2,
indsættes efter »oplysningerne i Det Centrale
Personregister (CPR)«: »og oplysninger om personer, der
har valgret efter § 1, stk. 2«. | | | | § 24. Kandidatlisten skal indeholde
oplysning om hver enkelt kandidats fulde navn, personnummer,
statsborgerskab, stilling og bopæl. Hvis kandidaten ikke
ønsker sig anført på stemmesedlen med sit fulde
navn, skal det angives, hvordan navnet ønskes anført.
(…). | | 6. I § 24, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.: »For kandidater, der er valgbare, og som har
valgret efter § 1, stk. 2, skal i stedet for
personnummer opgives fødselsdato.« | | | | § 25. (. . . ) | | | Stk. 2.
Kandidatlisten skal indeholde oplysning om hver enkelt stillers
navn, personnummer og bopæl. Oplysningerne om stillernes
navne og bopæl er offentligt tilgængelige. | | 7. I § 25, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.: »For stillere, der har valgret efter
§ 1, stk. 2, skal i stedet for personnummer opgives
fødselsdato.«. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli 2011. |
|