Skriftlig fremsættelse (3. marts
2011)
Miljøministeren (Karen Ellemann)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
beskyttelse af havmiljøet og lov om miljøbeskyttelse
(Gennemførelse af dele af konventionen om kontrol og
behandling af skibes ballastvand (ballastvandkonventionen) og
fastsættelse af regler om vurdering af virkninger på
miljøet (VVM) mv. for havbrug beliggende længere end 1
sømil fra kysten)
(Lovforslag nr. L 164)
Lovforslaget har til formål, at gennemføre en
række ændringer af havmiljøloven med henblik
på gennemførelse af ballastvandkonventionen i Danmark.
Desuden gennemføres VVM-direktivet for så vidt
angår havbrug beliggende længere end 1 sømil fra
kysten.
I 2004 vedtog FN's Søfartsorganisation (IMO)
ballastvandkonventionen, der har til formål at forhindre,
formindske og kontrollere forurening af havmiljøet som
følge af overførslen af invasive arter, der sker via
skibes ballastvand. Invasive arter kan føre til
overførsel af sygdomme og kan påvirke badevand, fisk
og mennesker og udgør en trussel mod havenes biodiversitet.
Skibe og deres ballastvand er ifølge FN en af verdens
største kilder til indførsel af invasive arter i
vandområder.
Lovforslaget indeholder en række nye
bemyndigelsesbestemmelser, der forpligter miljøministeren
til at fastsætte regler om kontrol og behandling af skibes
ballastvand og sedimenter. Herudover indeholder lovforslaget en
bemyndigelse for ministeren til at fastsætte regler om,
hvornår der kan dispenseres fra behandlingskravene.
Med lovforslaget placeres kompetencen til at foretage
VVM-screening af havbrug beliggende længere end 1
sømil fra kysten hos staten. Lovforslaget indeholder desuden
en række bemyndigelsesbestemmelser for ministeren til at
fastsætte regler om VVM for disse havbrug. I
forlængelse heraf indeholder lovforslaget en ændring af
miljøbeskyttelsesloven, der skaber hjemmel til at
henlægge kompetencen til at miljøgodkende
sådanne havbrug til staten. På den måde samles
kompetencerne for havbrug placeret længere end 1 sømil
fra kysten hos staten. Baggrunden for reglerne er en
afgørelse fra Naturklagenævnet, som fastslog, at
kommunerne ikke har kompetence til at foretage VVM-vurdering af
havbrug, der ligger længere end 1 sømil fra kysten som
ellers antaget. Dermed er VVM-direktivet ikke implementeret for
disse havbrug.
Lovforslaget giver miljøministeren mulighed for at
delegere en række af de beføjelser, der er tillagt
ministeren i lovforslaget, til andre myndigheder og
klassifikationsselskaber.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.