Skriftlig fremsættelse (3. marts
2011)
Miljøministeren (Karen Ellemann)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om offentlig adgang til
miljøoplysninger
(Lovforslag nr. L 163)
Lovforslaget er affødt af, at justitsministeren den 8.
december 2010 har fremsat et forslag til ny lov om offentlighed i
forvaltningen (L 90), forslag til lov om ændring af
forvaltningsloven og retsplejeloven (Ændringer i lyset af lov
om offentlighed i forvaltningen) (L 91), og forslag til lov om
ændring af forskellige lovbestemmelser om aktindsigt
(konsekvensændringer i lyset af lov om offentlighed i
forvaltningen og af ændringer i forvaltningsloven og
retsplejeloven) (L 92) på baggrund af
Offentlighedskommissionens betænkning nr. 1510/2009.
Den gældende lov om aktindsigt i miljøoplysninger
henviser i vidt omfang til offentlighedsloven og forvaltningsloven,
hvorfor der er behov for at foreslå ændringer
heri.
Da den gældende miljøoplysningslov er vanskelig
tilgængelig, indeholder lovforslaget en ny affattelse af hele
loven. Sigtet hermed er, at loven fremover i højere grad
skal kunne stå alene og dermed blive nemmere forståelig
og mere brugervenlig for såvel myndigheder som virksomheder
og borgere. Herved undgås de mange henvisninger til
offentlighedslov og forvaltningslov, som fremgår af den
gældende lov. Lovforslaget indeholder således i vidt
omfang gentagelser af offentlighedslovens regler.
Det overordnede udgangspunkt er det samme som i dag, nemlig at
miljøoplysningsloven skal give samme retsstilling som
offentlighedsloven, dog således at dette fraviges, når
hensynet til gennemførelsen af
miljøoplysningsdirektivet (og Århuskonventionen)
gør det nødvendigt at fastsætte særregler
for miljøoplysninger.
Lovforslaget fastlægger en bred kreds af omfattede
myndigheder, institutioner, foreninger, fonde m.v. og indeholder
regler om aktindsigt i miljøoplysninger og undtagelser fra
retten til aktindsigt, indsigt i databeskrivelser og en vis ret til
udtræk fra databaser, sagsbehandlingsregler og -frister,
regler om klage, aktiv formidling af miljøoplysninger og
hjemmel til at fastsætte regler om betaling.
Når bortses fra, at KL og Danske Regioner ikke
foreslås omfattet af miljøoplysningsloven, giver
reglerne om adgang til miljøoplysninger alt i alt en bedre
retsstilling end offentlighedslovens generelle regler.
Det foreslås, at reglerne skal træde i kraft
samtidig med en ny offentlighedslov m.v.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.