Fremsat den 2. marts 2011 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Ændring af
dispensationsbestemmelserne ved anmeldelse af sygefravær og
anmodning om sygedagpengerefusion m.v.)
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 85 af 7. februar 2011, som
ændret ved § 18 i lov nr. 283 af 15. april 2009,
lov nr. 1539 af 21. december 2010 og lov nr. 1599 af 22. december
2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 38, stk. 6,
indsættes efter 1. pkt.:
»Tilsvarende gælder, hvis en
kortere overskridelse af fristen skyldes, at lønmodtageren
til brug for anmeldelse af sygefraværet har afventet
modtagelse af et underretningsbrev fra SDPI-løsningen, jf.
lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse
af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven.«
2. I
§ 43, stk. 5,
indsættes efter 1. pkt.:
»Tilsvarende gælder, hvis
overskridelse af fristen skyldes driftsforstyrrelser hos
SDPI-løsningen af et omfang og en varighed, der har
afskåret den selvstændige fra at anmelde
rettidigt.«
3. § 59, stk. 5, 2. pkt.,
ophæves.
4. I
§ 59, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »fristen«: »skyldes
driftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen af et omfang og en
varighed, der har afskåret arbejdsgiveren fra at anmelde
rettidigt, eller«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Ændring af dispensationsbestemmelsen
for lønmodtagere | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | | 2.1.1.1. Dispensationspraksis | | | 2.1.2. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Ændring af
dispensationsbestemmelserne for arbejdsgivere og selvstændige
erhvervsdrivende | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Ophævelse af krav om mindst 1
måneds tidsinterval mellem 2 refusionsanmodninger | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer Sammenfattende skema | 9. | | | | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at ændre
dispensationsbestemmelserne i sygedagpengeloven, således at
kommunerne får mulighed for at dispensere fra eventuel
overskridelse af frister, som skyldes anvendelsen af den digitale
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen).
Der foreslås, at kommunens mulighed for at
dispensere fra en overskridelse af lønmodtagerens frist for
at anmelde sygefraværet til kommunen ændres,
således at kommunen kan dispensere, hvis fristoverskridelsen
skyldes, at lønmodtageren har afventet et underretningsbrev
fra SDPI-løsningen.
Det foreslås endvidere, at
dispensationsbestemmelserne for såvel arbejdsgivere som
selvstændige erhvervsdrivende ændres, således at
kommunen kan dispensere for en fristoverskridelse, der skyldes
driftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen.
Endelig foreslås det, at bestemmelsen om et
mindste tidsinterval mellem 2 refusionsanmodninger ved
lønmodtagerens længerevarende sygefravær
ophæves.
Beskæftigelsesministeren har den 26. januar
2011 fremsat forslag til lov om ændring af lov om
sygedagpenge (Større fleksibilitet i opfølgning og
indsatsen overfor sygedagpengemodtagere) - L 116. Lovforslaget har
ingen betydning for nærværende lovforslag.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændring af
dispensationsbestemmelse for lønmodtagere
2.1.1. Gældende ret
Efter sygedagpengeloven skal en
lønmodtager, der anmoder om sygedagpenge fra kommunen,
anmelde sygefraværet til kommunen senest en uge efter 1.
fraværsdag. Har arbejdsgiveren udbetalt sygedagpenge, skal
anmeldelse ske senest en uge efter, at udbetalingen fra
arbejdsgiveren er ophørt.
Lønmodtagerens anmeldelse af
sygefraværet sker på en blanket, der anvises af
kommunen. Lønmodtagerens arbejdsgiver, eller hvis
lønmodtageren er ledig dennes a-kasse, skal afgive
oplysninger til brug for lønmodtagerens anmeldelse af en
sygedagpengesag til kommunen. Arbejdsgiverens eller a-kassens
oplysninger kan enten afgives på blanketten som
lønmodtagerne anvender ved anmeldelsen, eller sendes
digitalt via SDPI-løsningen.
Anvender arbejdsgiveren eller a-kassen
SDPI-løsningen til at afgive oplysninger til brug for
lønmodtagerens sygedagpengesag digitalt, vil der fra
SDPI-løsningen blive sendt et underretningsbrev til
lønmodtageren. Af underretningsbrevet fremgår de
oplysninger, arbejdsgiveren eller a-kassen har afgivet til
kommunen. Lønmodtageren skal dernæst give nogle
oplysninger på underretningsbrevet og sende det til kommunen.
Når underretningsbrevet modtages i kommunen, anses
lønmodtageren for at have anmeldt sygefraværet og
anmodet om sygedagpenge.
Lønmodtagerens anmeldelse skal være
kommunen i hænde inden udløbet af anmeldelsesfristen,
dvs. senest på ugedagen efter 1. fraværsdag.
Anmeldelsen til kommunen anses for at være sket rettidigt,
hvis blanketten er lagt i kommunens postkasse inden kommunens
lukketid, uanset hvornår postkassen rent faktisk
tømmes.
Indgiver lønmodtageren anmodning om
sygedagpenge efter fristen, har lønmodtageren først
ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen er modtaget i
kommunen.
Kommunen har mulighed for at udbetale
sygedagpenge fra tiden før anmodningsdagen, når
lønmodtageren på grund af hospitalsophold eller ophold
i udlandet har været forhindret i at anmelde rettidigt, eller
når andre særlige undskyldende forhold har bevirket, at
anmeldelsen ikke er sket rettidigt. Anmeldelsesfristen kan dog ikke
fraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6
måneder efter sygdommens indtræde.
2.1.1.1.
Dispensationspraksis
Ankestyrelsen er sidste administrative
klageinstans i sygedagpengesager. Ankestyrelsen behandler alene
sager, som styrelsen skønner, har principiel eller generel
betydning. Dette gælder også kommunens
afgørelser om dispensation fra anmeldelsespligten for
arbejdsgiver og lønmodtager. Ankestyrelsen fastlægger
således praksis vedrørende hvornår der
foreligger særlige undskyldende forhold, som har bevirket, at
anmeldelse ikke er sket rettidigt.
Ankestyrelsens afgørelser vedrører
vidt forskellige konkrete tilfælde, men en generel tendens
er, at praksis er meget restriktiv med hensyn til såvel
arbejdstagers som lønmodtagers anmeldelsespligt. Fx vil
tidligere meddelte dispensationer og/eller vejledning om reglerne
om sygemelding m.v. fra kommunen i sig selv medføre, at der
ikke gives dispensation.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at kommunen kan dispensere,
hvis en kortere overskridelse af fristen skyldes, at
lønmodtageren har afventet at modtage et underretningsbrev
fra SDPI-løsningen til brug for anmeldelse af
sygefraværet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1 og bemærkningerne hertil.
2.2. Ændring af
dispensationsbestemmelserne for arbejdsgivere og selvstændige
erhvervsdrivende
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af sygedagpengeloven, at en
arbejdsgiver, der har anmeldt sygefraværet senest 4 uger fra
1. fraværsdag, har ret til refusion for tidsrum, der ligger
indtil 3 måneder forud for arbejdsgiverens anmodning om
refusion. Endvidere fremgår af sygedagpengeloven, at der ved
refusion i løbende sygedagpengesager, kan ydes refusion for
tidsrum, der ligger indtil 3 måneder forud for
fremsættelsen af refusionskravet.
Arbejdsgiveren kan anmelde sygefraværet
på en papirblanket, der anvises af kommunen eller via
SDPI-løsningen. Sker anmeldelsen via SDPI-løsningen,
anses anmeldelsestidspunktet for at være det tidspunkt, hvor
arbejdsgiveren har signeret anmeldelsen i SDPI-løsningen.
Tidspunktet for signeringen fremgår dels af den digitale
anmeldelse, som kommunen modtager, dels af anmelderens kvittering.
Fristen anses for overholdt, hvis anmeldelsen er signeret i
SDPI-løsningen samme ugedag som 1. fraværsdag, blot 4
uger senere. Er den 1. fraværsdag fx en mandag, er
anmeldelsesfristen overholdt, hvis anmeldelsen er signeret i
SDPI-løsningen den efterfølgende 4. mandag, senest
kl. 23.59.
Vælger arbejdsgiveren at anmelde
sygefraværet på en papirblanket, anses
anmeldelsestidspunktet for at være det tidspunkt, hvor
kommunen modtager blanketten. Er den 1. fraværsdag fx en
mandag, er anmeldelsesfristen overholdt, hvis blanketten er
kommunen i hænde den efterfølgende 4. mandag.
Anmeldelsen til kommunen anses for at være sket rettidigt,
hvis blanketten er lagt i kommunens postkasse inden kommunens
lukketid, uanset hvornår postkassen rent faktisk
tømmes.
Kommunen kan udbetale refusion, når
overskridelsen af fristen skyldes forhold, som i det
væsentlige må tilskrives lønmodtageren, eller
skyldes forkert vejledning fra offentlige myndigheder eller andre,
der må antages at have særligt kendskab til forholdene,
eller når særlige omstændigheder i øvrigt
taler derfor. Dette gælder dog ikke, når anmodningen om
refusion indgives senere end 6 måneder efter 1.
fraværsdag.
Det fremgår endvidere af sygedagpengeloven,
at en selvstændig erhvervsdrivende skal anmelde
sygefravær til kommunen senest 3 uger efter 1.
fraværsdag. De første 2 uger er den selvstændige
erhvervsdrivende ikke berettiget til sygedagpenge
(egenperioden).
Har den selvstændige ret til sygedagpenge
fra 1. eller 3. fraværsdag, fordi han har tegnet en
sygedagpengeforsikring for egenperioden, skal anmeldelsen dog ske
senest en uge efter sygedagpengerettens indtræden.
Den selvstændige kan anmelde
sygefraværet på en papirblanket, der anvises af kommune
eller via SDPI-løsningen. Sker anmeldelsen via
SDPI-løsningen, anses anmeldelsestidspunktet for at
være det tidspunkt, hvor den selvstændige har signeret
anmeldelsen i SDPI-løsningen. Tidspunktet for signeringen
fremgår dels af den digitale anmeldelse, som kommunen
modtager, dels af anmelderens kvittering. Fristen anses for
overholdt, hvis anmeldelsen er signeret i SDPI-løsningen
samme ugedag som 1. fraværsdag, blot 3 uger senere for en
selvstændig der ikke har tegnet sygedagpengeforsikring. Er
den 1. fraværsdag fx en mandag, er anmeldelsesfristen
overholdt, hvis anmeldelsen er signeret i SDPI-løsningen den
efterfølgende 3. mandag, senest kl. 23.59.
Vælger den selvstændige at anmelde
sygefraværet på en papirblanket, anses
anmeldelsestidspunktet for at være det tidspunkt, hvor
kommunen modtager blanketten. Er den 1. fraværsdag fx en
mandag, er anmeldelsesfristen overholdt, hvis blanketten er
kommunen i hænde den efterfølgende 3. mandag for en
selvstændig, der ikke har tegnet sygedagpengeforsikring.
Anmeldelsen til kommunen anses for at være sket rettidigt,
hvis blanketten er lagt i kommunens postkasse inden kommunens
lukketid, uanset hvornår postkassen rent faktisk
tømmes.
Indgives anmodningen om sygedagpenge senere end
fristen, har den selvstændige først ret til
sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen er modtaget.
Kommunen kan udbetale sygedagpenge for tiden
før anmodningsdagen, når den selvstændige
på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har
været forhindret i at anmelde rettidigt, eller når
andre særlige undskyldende forhold har bevirket, at
anmeldelse ikke er sket rettidigt. Anmeldelsesfristen kan dog ikke
fraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6
måneder efter sygdommens indtræden.
For en beskrivelse af dispensationspraksis
henvises til afsnit 2.1.1.1. i de almindelige
bemærkninger.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at kommunen kan dispensere,
hvis arbejdsgiverens eller den selvstændiges overskridelse af
fristen skyldes driftsforstyrrelser i SDPI-løsningen.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
2 og 4 og bemærkningerne hertil.
2.3. Ophævelse af krav om
mindst 1 måneds tidsinterval mellem 2
refusionsanmodninger
2.3.1. Gældende ret
Efter sygedagpengeloven kan en arbejdsgiver ikke
fremsætte krav om refusion med mindre end 1 måneds
mellemrum, dvs. der skal være mindst 1 måned mellem to
refusionsanmodninger.
Reglen er implementeret i SDPI-løsningen,
og en arbejdsgiver har således ikke mulighed for at sende en
refusionsanmodning til kommunen, før der er gået en
måned fra sidste anmodning. Anmodning om refusion kan dog
placeres i venteregisteret og arbejdsgiveren modtager dernæst
besked, når der er gået en måned siden sidste
refusionsanmodning. Det bemærkes i den forbindelse, at
SDPI-løsningen bliver tilrettet i overensstemmelse med
ændringer i sygedagpengeloven.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at kravet om at refusion ikke
kan fremsættes med mindre end 1 måneds mellemrum
ophæves. Derved opnås en øget fleksibilitet for
arbejdsgiverne ved anmodning om refusion af sygedagpenge.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
3 og bemærkninger hertil.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning, idet
ændringerne i dispensationsbestemmelserne alene forventes
anvendt i et meget begrænset antal sager.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet af betydning, idet ændringerne
i dispensationsbestemmelserne alene forventes anvendt i et meget
begrænset antal sager.
Lovforslaget har været sendt til
høring i Erhvervs og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet
i Erhvervsregulering (CKR). CKR vurderer, at forslaget om
ophævelse af sygedagpengelovens § 59, stk. 5,
2. pkt. medfører mindre administrative lettelser for
arbejdsgiverne. Flere forskellige arbejdsgivere har dog via
regeringens byrdebrevkasse gentagende gange overfor CKR udtryk et
ønske om mere fleksibilitet i forbindelse med refusion.
Således vil afskaffelsen af sygedagpengelovens § 59
stk. 5, 2. pkt. fjerne en betydelig irritationsbyrde for
virksomhederne.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Ankestyrelsen, Danske
Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse og Kristelig
Arbejdsgiverforening.
| 9. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2011: Ingen 2012: Ingen 2013: Ingen 2014: Ingen Kommuner: 2011: Ingen 2012: Ingen 2013: Ingen 2014: Ingen | Stat: 2011: Ingen af betydning 2012: Ingen af betydning 2013: Ingen af betydning 2014: Ingen af betydning Kommuner: 2011: Ingen af betydning 2012: Ingen af betydning 2013: Ingen af betydning 2014: Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2011: Ingen 2012: Ingen 2013: Ingen 2014: Ingen Kommuner: 2011: Ingen 2012: Ingen 2013: Ingen 2014: Ingen | Stat: 2011: Ingen 2012: Ingen 2013: Ingen 2014: Ingen Kommuner: 2011: Ingen af betydning 2012: Ingen af betydning 2013: Ingen af betydning 2014: Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ændring af dispensationsbestemmelsen
kan have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, men
konsekvenserne vurderes at være meget begrænsede. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ophævelse af bestemmelsen om, at
krav om refusion ikke kan fremsættes med mindre end 1
måneds mellemrum medfører mindre administrative
lettelser for erhvervslivet, men konsekvenserne vurderet at
være begrænsede. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter sygedagpengelovens § 38,
stk. 6, kan kommunen dispensere for en lønmodtagers
manglende overholdelse af fristen for anmeldelse af
sygefraværet til kommunen. Det kan ske i de situationer, hvor
lønmodtageren på grund af hospitalsophold eller ophold
i udlandet har været forhindret i at anmelde rettidigt, eller
når andre særlige undskyldelige forhold har bevirket,
at anmeldelsen ikke er sket rettidigt.
Det foreslås, at kommunen tilsvarende skal
kunne dispensere, hvis lønmodtageren har overskredet fristen
med en kortere periode, og det skyldes, at lønmodtageren til
brug for anmeldelse af sygefraværet har afventet modtagelse
af et underretningsbrev fra SDPI-løsningen.
Med forslaget sikres, at kommunen kan dispensere
i de tilfælde, hvor lønmodtagerens anmeldelse af
sygefraværet til kommunen er forsinket som følge af
arbejdsgiverens eller a-kassens afgivelse af oplysninger til
SDPI-løsningen. Det forudsættes, at der alene
dispenseres ved kortvarig overskridelse af fristen, typisk op til
en uge. Det forudsættes endvidere, at lønmodtageren
straks efter modtagelsen af underretningsbrevet har udfyldt dette
og sendt det til kommunen.
Til nr. 2
Efter sygedagpengelovens § 43,
stk. 5, kan kommunen dispensere fra en selvstændiges
manglende overholdelse af fristen for anmeldelse af
sygefraværet til kommunen. Det kan ske i de situationer, hvor
den selvstændige på grund af hospitalsophold eller
ophold i udlandet har været forhindret i at anmelde
rettidigt, eller når andre særlige undskyldende forhold
har bevirket, at anmeldelserne ikke er sket rettidigt.
Det foreslås, at kommunen tilsvarende skal
kunne dispensere, når den selvstændiges overskridelse
af fristen skyldes driftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen af
et omfang og en varighed, der har afskåret den
selvstændige fra at anmelde rettidigt.
Forslaget sikrer, at kommunen kan dispensere,
hvis der skulle opstå driftsforstyrrelser hos
SDPI-løsningen. Det forudsættes, at der er tale om
driftsforstyrrelser af et omfang og en varighed, der er skyld i, at
den selvstændige ikke har kunnet anmelde rettidigt.
Den aktuelle driftsstatus i SDPI-løsningen
kan ses på løsningens hjemmeside www.nemrefusion.dk.
Ved kontakt til supporten for SDPI-løsningen vil kommunen
kunne få en oversigt over driftsforstyrrelser, der
måtte have været i en given periode.
Det er ikke nok, at der har været
driftsforstyrrelse i SDPI-løsningen i løbet af den
periode, hvor den selvstændige skulle anmelde
sygefraværet. Det forudsættes, at driftsforstyrrelsen
har været af et omfang og en varighed, som har gjort, at den
selvstændige ikke har kunnet anmelde rettidigt. En mindre
driftsforstyrrelse i løbet af anmeldelsesperioden vil
således ikke være nok til at give en dispensation,
såfremt driftsforstyrrelsen ikke har forhindret, at den
selvstændige har kunnet foretage anmeldelsen rettidigt.
Det forudsættes, at den selvstændige
inden en rimelig frist har anmeldt sygefraværet til kommunen,
efter at SDPI-løsningen igen er blevet tilgængelig.
Som udgangspunkt vil en anmeldelse, der er fortaget inden for et
par hverdage efter at SDPI-løsningen igen er blevet
tilgængelig, anses for at være sket inden for en
rimelig frist.
Til nr. 3
Efter sygedagpengelovens § 59,
stk. 5, 2. pkt., kan en arbejdsgiver ikke fremsætte krav
om refusion med mindre end 1 måneds mellemrum.
Det foreslås, at kravet om mindst 1
måneds mellemrum mellem 2 refusionsanmodninger
ophæves.
Forslaget sikrer, at arbejdsgiverens
fleksibilitet i forbindelse med anmodning om refusion øges,
idet arbejdsgiveren ikke er begrænset af kravet om en
tidsperiode på mindst 1 måned mellem
refusionsanmodningerne.
Til nr. 4
Efter sygedagpengelovens § 59,
stk. 6, kan kommunen dispensere fra en arbejdsgivers manglede
overholdelse af fristen for anmeldelse af refusionskrav til
kommunen. Det kan ske i de situationer, hvor overskridelsen af
fristen skyldes forhold, som i det væsentlige må
tilskrives lønmodtageren, eller skyldes forkert vejledning
fra offentlige myndigheder eller andre, der må antages at
have særligt kendskab til forholdene, eller når
særlige omstændigheder i øvrigt taler
derfor.
Det foreslås, at kommunen tilsvarende skal
kunne dispensere, når overskridelse af fristen skyldes
driftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen af et omfang og en
varighed, der har afskåret arbejdsgiveren fra at anmelde
rettidigt.
Forslaget sikrer, at kommunen kan dispensere hvis
der skulle opstå driftsforstyrrelser hos
SDPI-løsningen. Det forudsættes, at der er tale om
driftsforstyrrelser af et omfang og en varighed, der er skyld i at
arbejdsgiveren ikke har kunnet anmelde rettidigt.
Den aktuelle driftsstatus i SDPI-løsningen
kan ses på løsningens hjemmeside www.nemrefusion.dk.
Ved kontakt til supporten for SDPI-løsningen vil kommunen
kunne få en oversigt over driftsforstyrrelser, der
måtte have været i en given periode.
Det ikke er nok, at der har været
driftsforstyrrelse i SDPI-løsningen i løbet af den
periode, hvor arbejdsgiveren skulle anmelde sygefraværet. Det
forudsættes, at driftsforstyrrelsen har været af et
omfang og en varighed, som har gjort, at arbejdsgiveren ikke har
kunnet anmelde rettidigt. En mindre driftsforstyrrelse i
løbet af anmeldelsesperioden vil således ikke
være nok til at give en dispensation, såfremt
driftsforstyrrelsen ikke har forhindret, at arbejdsgiveren har
kunnet foretage anmeldelsen rettidigt.
Det forudsættes endvidere, at
arbejdsgiveren inden en rimelig frist har anmeldt refusionskravet
til kommunen, når SDPI-løsningen igen er blevet
tilgængelig. Som udgangspunkt vil en anmeldelse, der er
fortaget inden for et par hverdage efter at SDPI-løsningen
igen er blevet tilgængelig, anses for at være sket
inden for en rimelig frist.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2011.
Loven vil få virkning for afgørelser
om dispensation, som træffes den 1. juli 2011 eller senere,
uanset om fristen er overskredet inden lovens
ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 85 af 7. februar 2011, som
ændret ved § 18 i lov nr. 283 af 15. april 2009,
lov nr. 1539 af 21. december 2010 og lov nr. 1599 af 22. december
2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 38. … Stk. 6. Kommunen
kan udbetale sygedagpenge for tiden før anmodningsdagen,
når lønmodtageren på grund af hospitalsophold
eller ophold i udlandet har været forhindret i at anmelde
rettidigt, eller når andre særlige undskyldende forhold
har bevirket, at anmeldelse ikke er sket rettidigt.
Anmodningsfristen kan dog ikke fraviges, når anmodningen er
indgivet mere end 6 måneder efter sygdommens indtræden,
jf. dog stk. 7. Stk. 7.
… | | 1. I § 38, stk. 6, indsættes
efter 1. pkt.: »Tilsvarende gælder, hvis en kortere
overskridelse af fristen skyldes, at lønmodtageren til brug
for anmeldelse af sygefraværet har afventet modtagelse af et
underretningsbrev fra SDPI-løsningen, jf. lov om digital
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven«. | | | | § 43. … Stk. 5. Kommunen
kan dog udbetale sygedagpenge for tiden før anmodningsdagen,
når den selvstændige på grund af hospitalsophold
eller ophold i udlandet har været forhindret i at anmelde
rettidigt, eller når andre særligt undskyldende forhold
har bevirket, at anmeldelse ikke er sket rettidigt.
Anmodningsfristen kan dog ikke fraviges, når anmodningen er
indgivet mere end 6 måneder efter sygdommens
indtræden. Stk. 6. . . | | 2. I § 43, stk. 5, indsættes
efter 1. pkt.: »Tilsvarende gælder, hvis
overskridelse af fristen skyldes driftsforstyrrelser hos
SDPI-løsningen af et omfang og en varighed, der har
afskåret den selvstændige fra at anmelde
rettidigt.«. | | | | § 59. … Stk. 5. Ved en
lønmodtagers fortsatte sygefravær kan der alene ydes
refusion for tidsrum, der ligger indtil 3 måneder forud for
fremsættelsen af kravet. Krav om refusion kan ikke
fremsættes med mindre end 1 måneds mellemrum. Stk. 6. Kommunen
kan dog udbetale refusion, når overskridelsen af fristen
skyldes forhold, som i det væsentlige må tilskrives
lønmodtageren, eller skyldes forkert vejledning fra
offentlige myndigheder eller andre, der må antages at have
særligt kendskab til forholdene, eller når
særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor.
Dette gælder dog ikke, når anmodningen om refusion
indgives senere end 6 måneder efter 1.
fraværsdag. Stk. 7.
… | | 3.§ 59, stk. 5, 2. pkt.,
ophæves. 4. I § 59, stk. 6, 1. pkt., indsættes efter
»fristen«: »skyldes driftsforstyrrelser hos
SDPI-løsningen af et omfang og en varighed, der har
afskåret arbejdsgiveren fra at anmelde refusionskravet
rettidigt, eller«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2011. |
|