Fremsat den 6. oktober 2010 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup
og Frederikssundmotorvejen
§ 1. Transportministeren bemyndiges
til at udbygge hovedlandevej 4, Motorring 4, mellem Motorvejskryds
Taastrup og forbindelsesanlægget ved Frederikssundmotorvejen,
fra 4 til 6 spor.
Stk. 2. Strækningen, der omfattes
af udbygningen, fremgår af lovens bilag 1.
§ 2. På den i § 1
nævnte strækning kan der pålægges
byggelinjer med en indbyrdes afstand på op til 120 m.
Reglerne om byggelinjer i lov om offentlige veje finder tilsvarende
anvendelse på byggelinjer pålagt i medfør af
denne lov.
§ 3. Transportministeren kan i
særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren
ekspropriere en ejendom, der berøres særligt
indgribende af det i loven nævnte projekt, før
tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Stk. 2. Erstatningen fastsættes af
ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
§ 4. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
alt="Bilag01 Size: (660 X 937)" border="no"
name="Bilag01" src="BL380_6_0.png" style="margin: 0 0 0 0"
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse: | 1. | Lovforslagets hovedindhold og
baggrund | | 1.1 | Hovedindhold | | 1.2 | Baggrund | 2. | VVM-undersøgelse og
høring | 3. | Lovforslagets indhold | 4. | Beskrivelse af vejanlægget | | 4.1 | Funktion og kvalitet | | 4.2 | Linjeføring og
tværprofil | | 4.3 | Tilslutningsanlæg | | 4.4 | Sideanlæg | | 4.5 | Lokalvejnet og stier | | 4.6 | Faunapassager | | 4.7 | Erstatningsnatur | | 4.8 | Støjafskærmning | | 4.9 | Vejudstyr og beplantning | | 4.10 | Vejafvanding | | 4.11 | Naboarealer | 5. | Trafikale konsekvenser | 6. | Trafiksikkerhed | 7. | Plan- og beskyttelsesforhold | 8. | Alternativer | 9. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 9.1 | Anlægs- og
samfundsøkonomi | | 9.2 | Konsekvenser for Vejdirektoratet | 10. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 11. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 12. | Miljømæssige
konsekvenser | | 12.1 | Arealindgreb og barrierevirkning | | 12.2 | Støj, luft og klima | | 12.3 | Natur, landskab og fortidsminder | | 12.4 | Friluftsliv | | 12.5 | Overfladevand og grundvand | | 12.6 | Ressourceforbrug | | 12.7 | Forurenet jord | 13. | Forholdet til EU-retten | 14. | Høring over lovforslaget | 15. | Sammenfattende skema |
|
1. Lovforslagets hovedindhold og
baggrund
1.1 Hovedindhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse af
transportministeren til at udbygge den ca. 4 km lange
strækning af hovedlandevej 4, Motorring 4, mellem
Motorvejskryds Taastrup og forbindelsesanlægget mellem
Motorring 4 og Frederikssundmotorvejen, fra 4 til 6 spor.
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
aftale af 2. december 2009 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om »Bedre veje
mv.« Udbygningen igangsættes, når midlerne til
projektet er tilvejebragt.
1.2 Baggrund
Strækningen af Motorring 4 mellem Taastrup
og Frederikssundmotorvejen fungerer dels som en ringforbindelse
dels som en nordlig indføring af Holbækmotorvejen.
Strækningen forventes at fastholde sin rolle som vigtig
pendler- og erhvervsforbindelse i de kommende år.
Strækningen har 2 spor i hver retning. Der opleves dagligt
forsinkelser, og de største problemer opstår om
morgenen i nordlig retning syd for Albertslund N og om
eftermiddagen i sydlig retning ved indfletning fra
Frederikssundmotorvejen.
Strækningen af Motorring 4 mellem Taastrup
og Frederikssundmotorvejen blev anlagt i perioden 1975-1977 og
åbnede for trafik i 1977.
Trafikken er steget fra en
årsdøgntrafik på ca. 37.000 biler i 1990 til ca.
60.000 biler i 2009. Der har de seneste år været
stigende problemer med kødannelser på
strækningen. Frem mod år 2015 forventes trafikken
mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen at stige med ca. 17 % i
forhold til år 2000. Udbygningen af motorvejen skal forbedre
fremkommeligheden og trafiksikkerheden for den stigende trafik
på motorvejen.
Udbygning af strækningen fra Taastrup til
Frederikssundmotorvejen fra 4 til 6 spor vil betyde en forbedret
fremkommelighed, som især kommer pendlere og erhvervsdrivende
til gode. Derved bidrager den positivt til den samlede danske
samfundsøkonomi.
2. VVM-undersøgelse og
høring
Som led i udmøntningen af aftalen af 5.
november 2003 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Kristendemokraterne om investeringer på trafikområdet
har Vejdirektoratet gennemført en VVM-undersøgelse
for en udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup og
Frederikssundmotorvejen (VVM står for »vurdering af
virkninger på miljøet«).
Motorvejen er beliggende i Albertslund Kommune.
Albertslund, Høje Taastrup og Ballerup Kommuner har deltaget
i undersøgelsesarbejdet.
VVM-undersøgelsen er gennemført i
perioden 2006-2009. VVM-undersøgelsen blev indledt med en
offentlighedsfase i 2006, hvor der blev afholdt et
borgermøde, og hvor borgerne blev opfordret til at indsende
idéer og forslag til undersøgelsen. Vejdirektoratet
modtog i alt 10 svar, som er indgået i
undersøgelsen.
Resultatet af den gennemførte
VVM-undersøgelse er beskrevet i Vejdirektoratets
VVM-redegørelse, som omfatter følgende 3
rapporter:
- Udbygning af
Motorring 4 fra Taastrup til Frederikssundmotorvejen
VVM-redegørelse - Sammenfattende rapport, Rapport 327
Vejdirektoratet 2009
- Udbygning af
Motorring 4 fra Taastrup til Frederikssundmotorvejen
VVM-redegørelse - Miljøvurdering, Rapport 328
Vejdirektoratet 2009
- Udbygning af
Motorring 4 fra Taastrup til Frederikssundmotorvejen
VVM-redegørelse - Arealanvendelse, Rapport 329
Vejdirektoratet 2009
Rapporterne kan læses på
www.vejdirektoratet.dk/M4.
I VVM-redegørelsen er præsenteret et
hovedforslag med en indvendig udvidelse, hvor udbygningen
primært sker ved at inddrage areal fra den nuværende
midterrabat. Endvidere er præsenteret forskellige
alternativer såsom inddragelse af nødspor til
kørespor i myldretiden. Herudover omfatter
VVM-redegørelsen en række tilvalg som f.eks.
etablering af trafikledelse i anlægsperioden og afvanding med
kantopsamling.
VVM-redegørelsen var fremlagt i offentlig
høring fra 9. juli 2009 til 7. september 2009, og der blev i
tilknytning hertil afholdt et borgermøde på
Albertslund Rådhus den 27. august 2009.
VVM-redegørelsen blev endvidere sendt til en række
myndigheder, interesseorganisationer og foreninger. Der blev
udsendt orienteringsbreve til husstande i
undersøgelsesområdet.
Vejdirektoratet har modtaget 12
høringssvar til VVM-redegørelsen, heraf 4 fra
offentlige myndigheder og 8 fra interesseorganisationer, borgere,
grundejerforeninger m.v.
Albertslund Kommune har i sit høringssvar
vedr. VVM-redegørelsen anbefalet Vejdirektoratets
hovedforslag, og der er i øvrigt ingen af de modtagne
høringssvar, der modsætter sig hovedforslaget.
Størstedelen af høringssvarene
omhandler forhold, der vedrører støjudbredelsen og
støjbeskyttelsen på
undersøgelsesstrækningen.
En række borgere og grundejerforeninger
mener, at støjvoldene bør forlænges for at
opnå en støjreduktion ved flere bebyggelser, herunder
i særlig grad bebyggelsen i Herstedvester (Kratager), som
vender ud mod motorvejen. Desuden ønskes en mere
støjreducerende asfalt.
Det anføres i flere henvendelser, at
tilvalgsmuligheden (V2) vedr. erstatningsvandhuller,
faunarør og paddehegn bør vælges sammen med
hovedforslaget, for at sikre miljøforholdene og mindske
barriereeffekten.
By- og Landskabsstyrelsen anfører, at det
vil indgå i vurderingen af vilkårene ift. en tilladelse
efter naturbeskyttelseslovens § 20, om det kan
sandsynliggøres, at påvirkningen af habitatdirektivets
bilag IV arter ikke skader yngle- eller rasteområder, ligesom
den økologiske funktionalitet skal opretholdes for de lokale
bestande af de tilstedeværende arter.
Albertslund Kommune anbefaler, at ramperne til
Vestskovvej forberedes til busstop, således at der kan
skiftes mellem buslinjerne 400S, 500S og 143. Herved vil den
kollektive trafik bedre kunne benyttes som alternativ til den
individuelle trafik.
Albertslund Kommune og Grundejerforeningen
Albertslund Vest afdeling anbefaler, at tilvalget vedrørende
anlæg af nordvendte ramper ved Roskildevej tilvælges af
hensyn til trafikafviklingen.
Resultatet af høringen er beskrevet i
Vejdirektoratets høringsnotat: "Udbygning af Motorring 4
mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen VVM-redegørelse -
høringsnotat, november 2009", der kan læses på
www.vejdirektoratet.dk/M4
3. Lovforslagets indhold
På baggrund af en samlet vurdering af de
gennemførte undersøgelser og høringen samt den
politiske aftale af 2. december 2009 om "Bedre veje mv."
foreslås med lovforslaget, at transportministeren bemyndiges
til at udbygge den ca. 4 km lange strækning af hovedlandevej
4, Motorring 4 mellem Motorvejskryds Taastrup og
forbindelsesanlægget ved Frederikssundmotorvejen, fra 4 til 6
spor.
Forslaget til anlægslov udarbejdes svarende
til det af Vejdirektoratet udarbejdede hovedforslag samt det i
VVM-redegørelsen beskrevne tilvalg, der omfatter et
afvandingssystem med kantopsamling.
Endvidere foreslås en hjemmel til at
pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand på
op til 120 m. Byggelinjer skal sikre muligheden for en fremtidig
udvidelse af vejen til større bredde, idet der inden for
byggelinjerne ikke må opføres ny bebyggelse m.m.
Endelig foreslås en bemyndigelse til
transportministeren til i særlige tilfælde at fremrykke
ekspropriationen af ejendomme, der berøres særligt
indgribende af motorvejsudbygningen.
4. Beskrivelse af
vejanlægget
4.1 Funktion og kvalitet
Forslaget omfatter en ca. 4 km lang udbygning af
hovedlandevej 4, Motorring 4, mellem Motorvejskryds Taastrup og
Frederikssundmotorvejen til en 6-sporet motorvej, som indpasses i
det omgivende miljø og landskab på en æstetisk
og miljømæssigt afbalanceret måde, og som har en
høj trafiksikkerhedsmæssig standard. Motorvejen
forventes fortsat at have en tilladt hastighed på 110
km/t.
Processen, der løber fra projekteringen og
arealerhvervelsen via udbud i licitation til det egentlige
anlægsarbejde, gennemføres sådan, at projektets
forløb er dokumenteret og efterfølgende evalueret.
Under og efter anlægsperioden evalueres anlæggets
effekt på trafikafvikling, sikkerhed og miljø.
4.2 Linjeføring og
tværprofil
Hovedforslaget omfatter en symmetrisk udbygning
af motorvejen. Linjeføring og længdeprofil fastholdes
uændret.
Motorvejen anlægges med et 44,5 m bredt
6-sporet tværprofil bestående af 2 kørebaner a
11,5 m afstribet med 3 kørespor a 3,5 m samt 2 kantbaner a
0,5 m. Hertil kommer 2 belagte nødrabatter a 1 m ind mod
midterrabatten. Tværprofilet består derudover af en ca.
10,5 m bred midterrabat med stålautoværn og græs
eller lav vegetation og træer samt 2 nødspor a 3 m og
2 yderrabatter a 1,5 m.
4.3 Tilslutningsanlæg
Det eksisterende tilslutningsanlæg 4,
Albertslund N, kan stort set bevares i sin nuværende
udformning. Da udvidelsen sker i midterrabatten kan tre af de fire
ramper i tilslutningsanlægget genbruges uden ombygning. Der
opsættes ny signalregulering i det østlige rampekryds
for at kunne håndtere de fremtidige trafikmængder.
4.4 Sideanlæg
Der er ingen sideanlæg på
strækningen.
4.5 Lokalvejnet og stier
Lokale veje og stier reetableres generelt
svarende til situationen i dag.
De underførte veje og stier forventes
stort set holdt åbne for trafik i forbindelse med
udbygningen.
Øvrige stiunderføringer bevares og
forlænges som følge af motorvejsudbygningen.
4.6 Faunapassager
Der indgår ikke etablering af faunapassager
i hovedforslaget.
4.7 Erstatningsnatur
Udbygningen af motorvejen vil påvirke ca.
2,5 - 4 ha fredskov. Omfanget og placeringen af erstatningsskov vil
blive afklaret i forbindelse med detailprojekteringen efter
nærmere aftale med Skov- og Naturstyrelsen. Erstatningsskoven
skal som udgangspunkt være mindst 110 % og højst 200 %
af det areal, den skal erstatte.
Ved udbygningen vil et begrænset areal af
randområder til beskyttede naturtyper potentielt kunne
påvirkes. Der er i VVM-redegørelsen udpeget
områder, hvor evt. erstatningsnatur med fordel kan etableres.
Omfanget og placering vil blive afklaret i forbindelse med
detailprojekteringen og efter nærmere aftale med By- og
Landskabsstyrelsen.
4.8
Støjafskærmning
Udbygningen af motorvejen omfatter
udlægning af en ny, støjreducerende
asfaltbelægning. Derudover vil overskudjord blive anvendt til
etablering af nye eller forhøjelse af eksisterende
støjvolde på en del af udbygningsstrækningen
eller alternativt langs Motorring 4 på strækningen nord
for Frederikssundmotorvejen.
Den præcise udstrækning og udformning
af støjafskærmningen vil blive fastlagt i forbindelse
med detailprojekteringen.
Vejdirektoratet vil forsøge at minimere
støjgenerne ved at yde tilskud til facadeisolering til
særligt støjramte boliger. Tilskuddets
størrelse afhænger af støjbelastningen. Ved
boliger med en støjbelastning på mere end 73 dB
(decibel) ydes tilskud på 90 % af omkostningen til
facadeisolering, ved et støjniveau i størrelsesordnen
68-73 dB ydes tilskud på 75 %, og ved et støjniveau i
størrelsesordnen 63-68 dB ydes tilskud på 50 %. Det
maksimale tilskudsbeløb er pr. 1. januar 2010 fastsat til
114.400 kr. inkl. moms (byggeomkostningsindeks for boliger
120,2).
4.9 Vejudstyr og
beplantning
Motorvejen udstyres med vejtavler,
autoværn, kantpæle, nødtelefoner,
trafikregistreringsudstyr og vintervarslingsudstyr.
Afmærkning på kørebanen vil blive udført
med reflekterende afmærkning.
Der vil i det videre arbejde foregå en
detaljeret planlægning af beredskab og trafikafvikling i
anlægsfasen i samarbejde med Albertslund Kommune, politiet og
redningstjenester.
Motorvejen er beliggende delvist i åbent
land, hvor det er ønskeligt at begrænse belysningen.
Der vil dog være vejbelysning i rampekrydset ved
tilslutningsanlæg 4.
Langs strækningen opsættes vildthegn.
Omfanget heraf aftales med By- og Landskabsstyrelsen.
Skråninger og øvrige vejarealer
beplantes, hvor det findes hensigtsmæssigt i forhold til
trafiksikkerhed, æstetik og naturhensyn. Art og omfang af
beplantningen fastlægges i forbindelse med
detailprojekteringen.
4.10 Vejafvanding
Der etableres kantopsamling af vejvand i
vejsiderne, og vejvandet ledes i et lukket opsamlingssystem til
regnvandsbassiner. I bassinerne kan urenheder bundfældes
og afstrømningen reguleres, inden vandet ledes til de
nærliggende vandløb. Der etableres
afløbsbygværk med olieudskillerfunktion.
Regnvandsbassinerne er desuden med til at sikre
vandløb og søer mod forurening i forbindelse med
uheld på motorvejen, idet bassinerne er forsynet med
lukkemekanisme. Placering og udformning af vejvandssystemet
fastlægges endeligt i forbindelse med
detailprojekteringen.
4.11 Naboarealer
Vejens udseende mod naboarealer, bl.a. med hensyn
til beplantning, fastlægges nærmere i
detailprojekteringen.
Lovforslaget giver mulighed for at
pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand på
op til 120 m, jf. afsnit 3. Byggelinjer på naboejendomme vil
i øvrigt få virkning som byggelinjer pålagt i
henhold til lov om offentlige veje § 34.
For at gennemføre anlægsarbejderne
er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer. Disse
reetableres og afleveres efter endt brug tilbage til ejerne. Langs
med og på tværs af motorvejen forløber ledninger
til regnvand, el- og lyslederkabler samt
højspændingsledninger. Størsteparten af de
nødvendige omlægninger skønnes at kunne
foregå indenfor de udlagte arbejdsarealer.
5. Trafikale konsekvenser
Der er i dag fremkommelighedsproblemer i
myldretiden på udbygningsstrækningen, og med den
forventede trafikvækst vil disse vokse i både hyppighed
og omfang. En udbygning af motorvejen vil forbedre
fremkommeligheden for trafikanterne.
De trafikale konsekvenser ved udbygning af
motorvejen mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen er beregnet
ved hjælp af Ørestadstrafikmodellen OTM. Tilsvarende
er gennemført beregninger for en situation, hvor den
nuværende 4-sporede motorvej bevares uændret
(benævnes '0-alternativet').
Frem mod år 2015 forventes trafikken mellem
Taastrup og Frederikssundmotorvejen at stige med ca. 17 %. i
forhold til situationen i 2000. Udbygningen af Motorring 4 mellem
Taastrup og Frederikssundmotorvejen forventes at medføre en
forøgelse af trafikbelastningen i 2015 med ca. 3.000
køretøjer pr. hverdagsdøgn, svarende til ca.
4,5 % i forhold til 0-alternativet, dvs. en samlet stigning
på ca. 21,5 % i forhold til situationen i 2000.
Forøgelsen skyldes, at fremkommeligheden
på motorvejen vil blive forbedret. Bilisterne vil derfor i
stigende omfang vælge motorvejen frem for alternative ruter.
Som følge heraf vil trafikken også stige på
nogle af de strækninger, der forbinder det omkringliggende
vejnet med motorvejen, mens trafikken på de alternative ruter
vil blive reduceret.
6. Trafiksikkerhed
Der forventes en positiv effekt for
trafiksikkerheden ved den ændrede udformning af rampekrydset
ved tilslutningsanlæg Albertslund N.
Ved en udbygning af motorvejen forventes
endvidere færre bagendekollisioner og ulykker ved
vognbaneskift, da der vil opstå færre
kødannelser efter en udbygning.
7. Plan- og
beskyttelsesforhold
Projektet berører bl.a. et område,
som er udpeget med landskabelige værdier. Området er
endvidere udpeget som kerneområde og spredningskorridor, som
friluftsområde og som område med
drikkevandsinteresser.
Desuden berøres kanten af et fredet
område omkring Store Vejleå og arealer omfattet af
fredsskovpligt i Vestskoven.
EU-habitatområde nr. 124, Vasby Mose og
Sengeløse Mose, ligger ca. 3,5 km fra den undersøgte
strækning.
EU-habitatdirektivet forpligter Danmark til at
træffe de nødvendige foranstaltninger til at
indføre en beskyttelsesordning i det naturlige
udbredelsesområde for de arter, der er listet på
direktivets bilag IV, også uden for de egentlige
habitatområder. Beskyttelsen omfatter bl.a. forbud mod
beskadigelse eller ødelæggelse af arternes
udbredelsesområder.
De bilag IV-arter, der kan blive påvirket
af udbygning af motorvejen, er vurderet til at være
brunflagermus, vandflagermus og dværgflagermus. Det antages,
at både troldflagermus og sydflagermus også forekommer
om end mindre hyppigt. Af padder i området er der stor
vandsalamander og spidssnudet frø. Der indgår
afværgeforanstaltninger i projektet, herunder åbning af
Roegrøften, som vil sikre, at den økologiske
funktionalitet af yngle- og rastepladser bliver opretholdt for de
nævnte arter.
By- og landskabsstyrelsen har meddelt sin
godkendelse af projektet i henhold til naturbeskyttelseslovens
§ 20.
De konkrete tilladelser og dispensationer, der er
nødvendige for anlæggets gennemførelse,
herunder dispensationer fra gældende lovgivning, vil blive
søgt løbende i forbindelse med projekteringen af
anlægget.
8. Alternativer
I VVM-undersøgelsen er vurderet
følgende alternativer:
- Ingen udbygning
af Motorring 4 - det såkaldte 0 ("nul") alternativ.
-
Trafikledelsessystemer med mulighed for hastigheds- og
vognbaneregulering samt trafikovervågning m.m.
- Inddragelse af
nødspor til kørespor i myldretiden.
- Udbygning af den
kollektive trafik i stedet for en udbygning af motorvejen mellem
Taastrup og Frederikssundmotorvejen - det såkaldte K+
alternativ.
- Udbygning af
strækningen fra 4 til 6 spor ved hjælp af kombineret
udvidelse.
- Etablering af
Tværvej med forbindelse fra Holbækmotorvejen ved
Hedehusene.
Vejdirektoratet har ud fra en samlet vurdering af
de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerhedsmæssige,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser ikke
fundet grundlag for at anbefale nogen af alternativerne.
Derudover er der undersøgt følgende
tilvalgsmuligheder:
- Afvanding med
kantopsamling.
- Anlæg af
nordvendte ramper ved Roskildevej (til og fra Motorring 4).
- Etablering af ny
faunabro over motorvejen på den nordlige strækning.
Vejdirektoratet har ud fra en samlet vurdering af
de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerhedsmæssige,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser ikke
fundet grundlag for at anbefale anlæg af nordvendte ramper
ved Roskildevej eller etablering af en ny faunabro over motorvejen
på den nordlige strækning. Vejdirektoratet har
anbefalet, at afvanding med kantopsamling tilvælges.
9. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
9.1 Anlægs- og
samfundsøkonomi
Anlægsoverslaget for udbygning af Motorring
4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen er udarbejdet efter
Transportministeriets retningslinjer for ny budgettering af
anlægsprojekter på vej- og baneområdet.
Anlægsoverslaget er opgjort på 4
niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget
(projektbevilling) og samlet anlægsbudget.
Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp af
Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at det er baseret
på teoretiske mængder fra det foreliggende
skitseprojekt og enhedspriser og erfaringer fra de seneste
sammenlignelige anlægsarbejder.
Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed,
da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejder og
asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på
forhånd. Projektets detaljerede udformning, mængder
m.v. kendes først på et senere tidspunkt, ligesom
udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og konjunktur- og
konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af
væsentlig betydning for anlægsudgifternes endelige
størrelse.
I henhold til principperne for ny
anlægsbudgettering har det eksterne rådgivningsfirma
Capacent for Transportministeriet gennemført en ekstern
kvalitetssikring, som har omfattet en vurdering af Vejdirektoratets
økonomiske overslag, risikostyring og
samfundsøkonomiske analyse samt projektorganisering og
udbudsstrategi.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke
afdækket væsentlige fejl eller mangler i
Vejdirektoratets beregninger og metode for opgørelse af
anlægsoverslag m.m.
Der er på den baggrund udarbejdet et
korrigeret basisoverslag for udbygningen af Motorring 4 mellem
Taastrup og Frederikssundsmotorvejen for hovedforslaget på
252,8 mio. kr. (prisniveau 2010, vejindeks 180,8). I overslaget
indgår udgifter til etablering af anlægget,
arealerhvervelse, projektering, tilsyn og administration men ikke
moms.
I henhold til retningslinjerne for ny
anlægsbudgettering vil projektbevillingen på
finansloven (ankerbudgettet) være basisoverslaget tillagt 10
%, dvs. 277,9 mio. kr. Ved indbudgettering på finansloven
afsættes yderligere en central reserve på 20 % i
Transportministeriet. Det samlede anlægsbudget vil
således være 328,4 mio. kr., jf. tabel 1.
Tabel 1: Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget
for hovedforslaget kr. Prisniveau 2010 og vejindeks 180,8.
|
Basisoverslag | Ankerbudget (basisoverslag + 10 %) | Samlet anlægsbudget (basisoverslag + 30 %) |
252,8 mio. kr. | 277,9 mio. kr. | 328,4 mio.kr. |
Projektets omkostninger og fordele for samfundet
er opgjort i henhold til Transportministeriets manual for
samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse
opgørelser er beregnet en intern rente for projektet.
Den interne rente er den rente, som den
investerede kapital vil opnå, når alle omkostninger og
fordele opgøres over den samlede projektperiode. Den interne
rente skal mindst svare til den samfundsøkonomiske
kalkulationsrente på 5 %, for at projektet har et positivt
samfundsøkonomisk afkast. Det bemærkes, at en
række miljøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af
naturværdier og støj i naturområder samt
arealindgreb ved anlægsprojekter ikke værdisættes
i den samfundsøkonomiske analyse.
Den interne rente for projektet er beregnet til
9,7 %.
Udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup og
Frederikssundmotorvejen vil kunne gennemføres efter
følgende tidsplan:
1. - 2. år: | Detailprojektering. | 2. år: | Besigtigelse og ekspropriation. | 2. - 4. år: | Anlæg. | 4. år: | Udbygning færdig. | 5. - 6. år: | Projektopfølgning, endelig
matrikulær berigtigelse. |
|
Bevillingerne forventes at fordele sig som
følger (2010-priser):
| | | Tabel
2: Årsfordelt
anlægsbudget (indeks 180,8) | | | | År | Ankerbudget (projektbevilling) Mio. kr. | Samlet anlægsbudget Mio. kr. | 1 | 20,3 | 24,0 | 2 | 63,4 | 74,9 | 3 | 93,0 | 109,9 | 4 | 89,2 | 105,4 | 5 | 7,8 | 9,2 | 6 | 4,2 | 5,0 | I alt | 277,9 | 328,4 |
|
9.2 Konsekvenser for
Vejdirektoratet
Arbejdet forestås af Vejdirektoratet og har
således primært økonomiske og administrative
konsekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og
drift.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et
detailprojekt, som kan danne baggrund for udbud, udføres af
Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgiverfirmaer.
Rådgivningsopgaver og anlægsarbejder udbydes efter
gældende regler herfor.
Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere
fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at
sikre, at det aftalte arbejde leveres i den aftalte kvalitet, tid
og pris. Herudover skal projektforløbet styres, kontrolleres
og dokumenteres, og den nødvendige information formidles til
trafikanter og naboer. Trafikafviklingen skal overvåges, og
trafiksikkerhedsmæssige indsatser gennemføres.
Vejdirektoratet vil løbende undersøge og
afprøve mulighederne for anvendelse af nye metoder og ny
teknologi med henblik på at optimere projektet
trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt og
økonomisk.
Af den samlede udgift er der til projektering,
tilsyn og administration budgetteret med 17,0 % for udbygningen af
Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen. De 17 % er
forudsat fordelt med ca. 4,6 % til lønninger til
Vejdirektoratets eget personale, ca. 7,4 % til eksterne
rådgivere og ca. 5,0 % til øvrige driftsudgifter.
Vejdirektoratets projektbevilling til udbygning
af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen på
278,1 mio. kr. optages på finanslovens § 28.21.20.
Anlæg af hovedlandeveje mv. (Anlægsbev. ). Den centrale
reserve på 50,6 mio. kr., svarende til 20 % af
basisoverslaget, optages på finanslovens § 28.11.13.
Anlægsreserve (Anlægsbev. ).
10. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
En udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup og
Frederikssundmotorvejen vil forbedre trafikafviklingen i
myldretiden og derved reducere transportudgifterne for
erhvervslivet.
I anlægsfasen skønnes der at
være en direkte og indirekte beskæftigelse i bygge- og
anlægssektoren på ca. 500 mandår.
De afledte økonomiske virkninger i
øvrigt vil primært være sparet tid. Den sparede
tid har en værdi i størrelsesordenen 26 mio. kr. i
2013 og herefter stigende i takt med væksten i trafikken og
trængslen. En del af tidsbesparelsen tilfalder erhvervslivet
i form af reducerede transportomkostninger.
For så vidt angår de strukturelle
økonomiske virkninger for erhvervslivet kan nævnes, at
en forbedret fremkommelighed normalt forventes at give positive
effekter for erhvervslivet. I den forbindelse er det af
væsentlig betydning, at den del af tidsbesparelserne, der
ikke direkte kan henføres til erhvervstrafik, og dermed som
afledt økonomisk effekt, primært kan henføres
til trafik mellem bolig og arbejdssted, som giver erhvervslivet en
positiv effekt i form af fordele for de ansatte.
11. Administrative konsekvenser
for borgerne
Det færdige anlæg vil indebære
en betydelig forbedring for trafikanterne på motorvejen og
betyde en aflastning af trafikken på alternative veje.
Anlægget berører direkte og
indirekte en del borgere, der bor i nærheden af
vejanlægget, bl.a. i form af ekspropriationer og støj
og gener i forbindelse med anlægsarbejderne, jf. punkt
8.1.
I det videre forløb i
anlægsprocessen vil borgerne i området bl.a. på
www.vejdirektoratet.dk løbende kunne informere sig om
vejarbejdets karakter og tidsplan, og ejerne af de berørte
ejendomme vil blive inddraget direkte ved breve fra Vejdirektoratet
og ekspropriationsmyndighederne.
12. Miljømæssige
konsekvenser
I VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet
redegjort for de forventede miljømæssige konsekvenser
af vejanlægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.
12.1 Arealindgreb og
barrierevirkning
Der skønnes at være behov for
permanent arealerhvervelse ved ekspropriation af 3,5-5 ha til
vejanlægget, heraf ca. 2,5 - 4 ha fredskov. Udbygningen vil
berøre 5-6 ejendomme. Det forventes ikke, at der skal
totaleksproprieres ejendomme. Arealerne medgår især til
udbygning af selve vejstrækningen.
Af hensyn til gennemførelse af
anlægsarbejderne skal der ske en midlertidig ekspropriation
af ca. 11-15 ha til arbejdsarealer og udsætningsområder
for deponering af jord i anlægsperioden. Arealerne
reetableres og leveres tilbage til de berørte ejendomme
efter endt brug.
Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt
endeligt af den ekspropriationskommission, der skal godkende
projektet ved en besigtigelsesforretning. Ekspropriationer til
motorvejsudvidelsen sker med hjemmel i lovforslagets § 3,
vejlovens § 43 og efter reglerne i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.
12.2 Støj, luft og
klima
Antallet af boliger belastet med støj over
55 dB forventes at blive reduceret fra 30 til 11 boliger ved en
udbygning af motorvejen i forhold til 0-alternativet.
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for
støj fra vejtrafik er 58 dB. Der vil være ganske
få boliger langs den udbyggede motorvejsstrækning, som
belastes med støjniveauer over 58 dB og heraf ingen i
sammenhængende boligområder.
Udbygningen af motorvejen vil have en minimal
betydning for de samlede beregnede emissioner af forurenende
stoffer og CO2 i forhold til 0-alternativet. CO2-udslippet vil
stige med ca. 1.855 tons pr. år, svarende til en stigning
på 0,08 %. For CO, NOx, SO2 og partikler er stigningen
på 0,02-0,27 % i forhold til 0-alternativet.
Beregningerne er foretaget med emissionsfaktorer
svarende til de beregnede gennemsnitshastigheder. Der er
således ikke taget højde for de positive CO2-effekter,
som følger af, at kødannelser med »stop and
go«-kørsel i myldretiderne reduceres ved udbygning af
motorvejen.
Motorvejen medfører endvidere en
omfordeling af emissionerne, hvorved der opnås en reduktion
af emissionerne i byområder, der modsvares af lidt
større stigninger i det åbne land. Da motorvejen
overvejende forløber i det åbne land med gode
spredningsbetingelser, vurderer Vejdirektoratet, at
luftforureningskoncentrationerne vil være langt under
gældende grænseværdier.
12.3 Natur, landskab og
fortidsminder
Motorring 4 forløber på
strækningen gennem Tingsletten, Vestskoven, Store
Vejleådal og Egelundparken.
Der ligger ingen internationale
naturbeskyttelsesområder i selve
undersøgelseskorridoren for motorvejen. Habitatområde
nr. 124, Vasby Mose og Sengeløse Mose, ligger ca. 3,5 km fra
projektstrækningen. Området bliver hverken direkte
eller indirekte påvirket, idet det ligger på den anden
side af et vandskel og uden direkte forbindelse til de
vandløb m.v., der skal modtage vejvand fra Motorring 4.
De biologiske forhold er blevet kortlagt på
baggrund af feltundersøgelser i området. Dette har
omfattet alle naturområder, halvkulturområder samt
småbiotoper, fx vandhuller. Der har været særlig
fokus på de arter, der er beskyttet af EF-habitatsdirektivets
bilag IV.
EU-habitatdirektivet forpligter Danmark til at
træffe de nødvendige foranstaltninger til at
indføre en beskyttelsesordning i det naturlige
udbredelsesområde for de arter, som er listet på
EF-habitatdirektivets bilag IV, også uden for de egentlige
habitatområder. Beskyttelsen omfatter bl.a. forbud mod
beskadigelse eller ødelæggelse af arternes
udbredelsesområder.
Ved feltundersøgelserne er der registreret
brunflagermus, vandflagermus og dværgflagermus. Vestskoven og
områderne omkring Motorring 4 rummer en del vandhuller,
hvoraf en del er ynglebiotoper for padder. Stor vandsalamander og
spidssnudet frø, som er opført på
EF-habitatsdirektivets bilag IV, er kendt fra området.
Det vurderes, at der, når motorvejen
udbygges, vil være en marginal påvirkning af dyre- og
plantelivet.
Landskabet i den korridor, som motorvejen
forløber i, er dannet under sidste istid som et storbakket
morænelandskab. Harrestrup mose mod nord ligger i en lavning,
der har været en issø i istiden, og Store
Vejleådal løber i den dal, der er udformet af
smeltevand fra isen.
De synligste landskabelige konsekvenser af
udvidelsen vil være mindre beplantning i midterrabatten og
yderrabatterne samt etablering af evt. støjvolde.
Stort set hele området omkring Motorring 4
er udpeget som kulturhistorisk værdifuldt. Udbygningen af
motorvejen påvirker kun kulturlandskaber i yderst
begrænset omfang. Muligheden for at gøre
arkæologiske fund i forbindelse med anlægsarbejdet er
temmelig lille, da det meste af området ligger inden for det
areal, der blev gennemgravet i forbindelse med anlæg af
Motorring 4.
12.4 Friluftsliv
Hele området omkring Motorring 4 er udpeget
som friluftsområde, og der er mange stier og rekreative
anlæg. Udbygningen af motorvejen vil generelt ikke
påvirke rekreative aktiviteter. De underførte
stipassager vil med udbygningen blive forlænget med 2-3 m.
Gang- og cykelstier vil blive reetableret i fuldt omfang, ligesom
alle øvrige stier reetableres og bibeholdes i videst mulig
omfang under anlægsarbejdet.
12.5 Overfladevand og
grundvand
Der etableres et helt nyt afvandingssystem for
motorvejen, jf. afsnit 4.10. Hvis der sker spild på vejen,
lukkes bassinernes afløb, og forureningen samles op.
Vejvandet opsamles og føres via lukkede ledninger og
grøfter til regnvandsbassiner, hvor urenheder
bundfældes, og afstrømningen reguleres, inden vandet
føres videre til det nærmeste vandløb. Risikoen
for at forringe kvaliteten af drikkevandet i forhold til i dag
vurderes derfor som yderst begrænset.
Afvandingssystemet sikrer, at der under normale
omstændigheder ikke vil være nogen risiko for
belastning af grundvandskvaliteten. Dette gøres bl.a. ved at
anlægge regnvandsbassinerne med tæt bund eller
membran.
Afledningen af vejvandet m.v. kræver
tilladelser fra pågældende kommuner, jf.
miljøbeskyttelsesloven. I tilladelserne vil de nærmere
vilkår for udledningen til de relevante vandløb og
søer m.v. blive fastlagt.
12.6 Ressourceforbrug
Til udbygningen af motorvejen vil der blive
benyttet forskellige råstoffer primært i form af
stabilgrus, bundsikring (sand og grus), asfalt, beton og
stål. Forbrug af råstoffer er opgjort på baggrund
af et skitseprojekt for vej og afvanding. Hertil kommer en mindre
mængde af diverse materialer til afstribning, autoværn
og skiltning.
Forbruget omfatter ca. 40.900 t asfalt (heraf
udgør genbrug ca. 7.600 t) og ca. 53.000 m3 stabilgrus og
bundsikring.
Affald og genanvendeligt materiale skal
håndteres i henhold til myndighedernes anvisninger.
12.7 Forurenet jord
Den øverste del af den nuværende
rabatjord langs motorvejen er forurenet. Jorden vil som
udgangspunkt indgå i vejanlæggets dæmninger og
tilslutningsanlæg. Det sker efter myndighedernes anvisning
eller tilladelse efter mere detaljerede undersøgelser, der
danner grundlag for den konkrete jordhåndtering i
projektet.
Ved arbejde i forurenet jord skal jorden
bortskaffes eller indbygges i projektet efter særlige regler
i henhold til gældende lovgivning og bestemmelser.
Der vurderes ikke at være nogen risiko for
forurening af grundvandet som følge af jorddisponeringen af
rabatjord i anlægsprojektet.
13. Forholdet til EU-retten
De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985
om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet med senere ændringer (VVM-direktivet)
(EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for
deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og
programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så
vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse (EF-Tidende 2003 nr. L 156, side 17).
Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om
beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer
(Fuglebeskyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1)
og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere
ændringer (Habitatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1,
side 135) vil blive direkte eller indirekte berørt af
projektet.
14. Høring over
lovforslaget
Lovforslaget har været i høring hos
Albertslund Kommune, Høje Taastrup Kommune, Ballerup
Kommune, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport, Movia og
Forenede Danske Motorejere (FDM). Høringssvarene vil blive
fremsendt til Trafikudvalget ledsaget af de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
| | | 15. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Mindre udgifter for stat og kommuner som
følge af færre trafikuheld | Udgift for staten på 328,4 mio. kr.,
(prisniveau 2010, inkl. tillæg på 30 %) til anlæg
samt udgifter til drift og vedligeholdelse | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Begrænset meradministration for
Vejdirektoratet i anlægsfasen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Reduktion af transportomkostningerne.
Øget beskæftigelse i bygge- og anlægssektoren i
anlægsperioden | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Betydelig forbedring for trafikanterne
på motorvejen og betydelig aflastning af trafikken på
alternative veje | Støj og gener i forbindelse med
anlægsarbejderne. Gennemførelse af projektet vil
medføre ekspropriation for en række ejendomme | Miljømæssige
konsekvenser | Formindskelse af støjgener langs
vejen | Mindre forøgelse af luftforurening
og CO2-udledning. Begrænsede
indgreb i rekreative omgivelser. Marginal påvirkning af dyre-
og planteliv | Forholdet til EU-retten | De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i EU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiver bliver hverken direkte eller indirekte
berørt af vejanlægget. Det vil gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag blive sikret,
at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke
påvirkes negativt af vejanlægget |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse indeholder en
bemyndigelse af transportministeren til at udbygge den ca. 4 km
lange strækning af hovedlandevej nr. 4, Motorring 4, mellem
Taastrup og Frederikssundmotorvejen fra 4 til 6 spor.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger og bilag 1.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse giver hjemmel
til at pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand
på op til 120 m. Forslaget fraviger reglen i lov om
offentlige veje § 34, hvorefter der ved hovedlandeveje og
andre rutenummererede veje kan pålægges byggelinjer med
en indbyrdes afstand på indtil 100 m, når
vejbestyrelsen finder, at der af færdselsmæssige hensyn
bør sikres mulighed for udvidelse af vejen til en
større bredde, eller at færdslens tarv i øvrigt
gør det nødvendigt.
Begrundelsen for at udvide byggelinjernes
maksimumsafstand er, at de almindelige bestemmelser i lov om
offentlige veje, hvorefter hovedlandeveje kan pålægges
byggelinjer med en indbyrdes afstand på op til 100 m, ikke
vurderes at være tilstrækkelige, når vejen
udbygges til 6 spor som i dette tilfælde.
Ved pålæg af byggelinjer efter den
foreslåede bestemmelse finder reglerne om byggelinjer i
kapitel 4 i lov om offentlige veje i øvrigt anvendelse.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at transportministeren i særlige
tilfælde efter anmodning fra ejeren kan ekspropriere en
ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Endvidere foreslås det i stk. 2, at erstatningen
fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlægget vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 og
efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes af Kommissarius
ved Statens Ekspropriationer på Øerne.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlæg af denne type kan normalt forventes
gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen af en
anlægslov, da ekspropriationerne først kan
gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdet et
detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de
nødvendige besigtigelser og godkendt projektet.
Med forslaget vil transportministeren som
nævnt få hjemmel til i særlige tilfælde at
fremrykke ekspropriationstidspunktet for ejendomme, der
berøres særligt indgribende af projektet. Ved
»særligt indgribende« sigtes almindeligvis til en
situation, hvor det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at
den pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret i
forbindelse med projektet. Selv om kravet om, at ejendommen skal
berøres særligt indgribende af motorvejsplanerne, er
opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være
tale om et særligt tilfælde være opfyldt,
førend transportministeren kan ekspropriere de
pågældende ejendomme på et tidspunkt forud for de
ordinære ekspropriationer. Som eksempler på
særlige tilfælde kan nævnes, at en fremrykket
ekspropriation kan afværge væsentlige økonomiske
konsekvenser, eller at ejendommen ønskes overtaget af
særlige personlige årsager, herunder sygdom, alder,
familieforøgelse eller andre sociale forhold. Forventede
ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv anses for at
udgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.