Fremsat den 24. februar 2011 af
fødevareministeren (Henrik Høegh)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere m.v.
(Nedlæggelse af ordningen med
statsgaranti for lån til yngre jordbrugere)
§ 1
I lov om statsgaranti for lån til yngre
jordbrugere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1202 af 10.
december 2009, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om visse
landdistriktsrelaterede tilskudsordninger m.v.«
2. Kapitel
3 ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 2.
Ansøgning om statsgaranti for lån, supplerende
lån og tillægslån i medfør af lov om
statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v. skal
være indgivet til Økonomistyrelsen senest den 31.
december 2011. Ansøgning om statsgaranti for supplerende
lån i medfør af lovbekendtgørelse nr. 728 af
29. juni 2004, lovbekendtgørelse nr. 1015 af 9. oktober 2006
og lovbekendtgørelse nr. 856 af 25. august 2008 skal
være indgivet til Økonomistyrelsen senest den 31.
december 2011. Ansøgning om statsgaranti for
tillægslån i medfør af lovbekendtgørelse
nr. 856 af 25. august 2008 skal være indgivet til
Økonomistyrelsen senest den 31. december 2011.
Stk. 3.
Ansøgninger om statsgaranti for lån, supplerende
lån og tillægslån til yngre jordbrugere, der er
modtaget inden lovens ikrafttræden, færdigbehandles
efter de hidtil gældende regler, herunder
bekendtgørelser udstedt i medfør af lov om
støtte til udvikling af landdistrikterne eller lov om
statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v.
Stk. 4. De hidtil
gældende love og bekendtgørelser om statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere finder fortsat anvendelse for
statsgarantier, der ydes eller er ydet for lån, supplerende
lån og tillægslån, jf. dog stk. 2.
Stk. 5. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan, indtil ordningen med
garanti for lån til yngre jordbrugere er fuldt udfaset,
fastsætte regler i henhold til de hidtil gældende
regler i lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere
m.v.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2 | Gældende ret | 3. | Lovforslagets indhold | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af lov om statsgaranti for lån til
yngre jordbrugere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1202 af
10. december 2009, herefter yngre jordbruger-ordningen.
Fødevareministeriet yder under yngre
jordbruger-ordningen statsgaranti for realkreditlån til yngre
jordbrugere med henblik på at give bedre muligheder for
førstegangsetablering på en jordbrugsbedrift. Med
lovforslaget foreslås, at yngre jordbruger-ordningen
nedlægges.
Der er konstateret et væsentligt fald i
antallet af ansøgere under yngre jordbruger-ordningen, og
ordningen vurderes ikke længere at have afgørende
betydning for jordbrugssektoren. Antallet af årlige
ansøgninger er således faldet fra ca. 800 i
begyndelsen af 1980'erne til nu under 100 ansøgninger
årligt. Økonomistyrelsen, der administrerer ordningen,
har oplyst, at der i 2010 er indgivet 44 ansøgninger, hvoraf
flere end halvdelen vedrører familiehandler. I øvrigt
fremgår det af tidligere rapporter fra arbejdsgrupper
vedrørende tidligere yngre jordbruger-ordninger, at andelen
af familiehandler i de årlige ansøgninger har ligget
omkring 50 pct. Antallet af garantier stillet under yngre
jordbruger-ordningen er de senere år endvidere faldet i
forhold til antallet af tinglyste salg af jordbrugsejendomme. Yngre
jordbruger-ordningens nedlæggelse vedrører
således et begrænset antal jordbrugere.
Tilsagnsmodtagerne betaler for statsgarantien en
præmie, der har til formål at sikre, at yngre
jordbruger-ordningen er selvfinansieret af brugerne og ikke
udgør statsstøtte. Præmiesatsen reguleres
årligt.
Yngre jordbruger-ordningens konstruktion har en
række uhensigtsmæssige konsekvenser i tider med store
økonomiske udsving. Præmien, der beregnes ud fra de
gennemsnitlige tab på ordningen over de fem foregående
år med tillæg af administrationsomkostninger samt af
omkostningerne ved forrentning af en sikkerhedskapital, er konstant
for hver enkelt meddelt lånegaranti, når den
først er ydet. Nye ansøgere er således alene om
at udligne stigende tab på ordningen. Det medfører, at
præmien ikke giver sikkerhed for opretholdelse af
selvfinansieringen i en situation med kraftigt stigende indfrielse
af garantier og et faldende antal ansøgere. Dette kan
føre til, at garantiordningen fremover må betragtes
som statsstøtte, der skal godkendes af Europa-Kommissionen i
henhold til EU's bestemmelser herom, jf. pkt. 3.4. , litra e), i
Kommissionens meddelelse (2008/C 155/02) om anvendelsen af
EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form
af garantier.
I 2010 blev der indløst statsgarantier for
23 mio. kr. på ordningen, hvilket udgjorde mere end en
tredobling i forhold til 2009. For 2011 regner
Økonomistyrelsen med en yderligere stigning i
indløsning af statsgaranti på ordningen. Det vurderes,
at en præmiesats, der sikrer fuld selvfinansiering, i lyset
af denne udvikling og i lyset af et faldende antal ansøgere,
med tiden vil føre til så høje præmier,
at ordningen bliver stadig mindre interessant for mulige
ansøgere. Den årlige regulering af præmiesatsen,
der trådte i kraft den 18. december 2010, medførte
allerede en stigning i præmien fra 0,7 til 3,55 pct. p.a. af
restgælden, jf. bekendtgørelse nr. 1450 af 15.
december 2010 om ændring af bekendtgørelse om
statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v. Den forudsete
præmiesats for tiden efter 2011 er af Økonomistyrelsen
blevet beregnet til 7,64 pct. p.a. Denne udvikling må
forventes gradvist at ville gøre ordningen mindre
interessant for eventuelle ansøgere.
2. Gældende ret
Lov om statsgaranti for lån til yngre
jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 1202 af 10. december
2009 indeholder regler om landdistriktsrelaterede tilskud og om
statsgaranterede lån til yngre jordbrugere. Reglerne om
adgang til at yde statsgaranti for lån til
førstegangsetablering findes i lovens kapitel 3.
Disse regler giver ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri mulighed for at yde
statsgaranti for lån finansieret med realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer til yngre jordbrugere. Med
hjemmel i loven er udstedt bekendtgørelse nr. 1441 af 15.
december 2009 om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere
m.v., som ændret ved bekendtgørelse nr. 1450 af 15.
december 2010, der bl.a. indeholder en nærmere beskrivelse af
betingelserne for at opnå statsgaranti.
Formålet med reglerne er at gøre det
lettere for yngre jordbrugere at erhverve deres første
jordbrugsbedrift. Såvel jordbrugere, der personligt ejer en
jordbrugsbedrift, som interessentskaber kan opnå yngre
jordbruger-lån. Der kan ydes statsgaranti for tre typer af
lån: etableringslån efter § 4, jf.
§ 5 og 5 a, tillægslån efter § 4 a,
jf. § 10 a, samt supplerende lån efter
§ 4, jf. § 10, i lov om statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1202 af 10. december 2009. Ansøgning om statsgaranti
skal for alle lånetyper indgives inden bestemte frister, jf.
nærmere nedenfor, og inden ansøgeren fylder 40
år.
Der kan opnås statsgaranti for et
realkreditlån til førstegangsetablering på
maksimalt 20 pct. af udmålingsgrundlaget og maksimalt
4.900.000 kr., inkl. suppleringslån, samt et
tillægslån på maksimalt 2.600.000 kr.
Udmålingsgrundlaget for et yngre jordbrugerlån
udgøres af mindsteværdien af enten den konstaterede
kontante handelspris eller den vurdering, der er foretaget på
låneansøgningstidspunktet af det långivende
realkreditinstitut. Den yngre jordbruger kan søge om
statsgaranti for et supplerende lån til køb af jord
eller yderligere ejendom, hvis den pågældende ikke har
benyttet den maksimale statsgarantimulighed. Statsgarantien for
lån, supplerende lån og tillægslån kan
tilsammen maksimalt udgøre 30 pct. af
udmålingsgrundlaget og maksimalt 7.500.000 kr. Låntager
skal for garantien i hele lånets løbetid betale en af
fødevareministeren årligt fastsat præmie, senest
på 3,55 pct. p.a. , af lånets restgæld.
Førstegangsetableringslån er
basislånet og vedrører den jordbrugsbedrift, den yngre
jordbruger førstegangsetablerer sig på. Ved
førstegangsetablering forstås, at jordbrugeren ikke
tidligere som ejer har drevet nogen del af en jordbrugsbedrift.
Statsgaranti for et supplerende lån kan
bl.a. ydes til køb af suppleringsjord eller anden ejendom
til sammenlægning med den belånte ejendom, yderligere
anpart af den belånte ejendom, køb af anden
jordbrugsbedrift efter afhændelse af den belånte
ejendom og overførsel af det tidligere ydede lån. Der
kan søges om statsgaranti for supplerende lån indtil 7
år efter udbetalingen af
førstegangsetableringslånet. Ansøgningen om
supplerende lån skal dog indgives senest 12 måneder
efter overtagelsen af det aktiv, der danner grundlag for
ansøgningen om lån.
Tillægslånet vedrører samme
hovedejendom som førstegangsetableringslånet.
Lånet kan maksimalt udgøre 90 pct. af værdien af
betalingsrettigheder, som vedrører den erhvervede
førstegangsetableringsbedrift. Ansøgningen om
tillægslån skal indgives inden 2 år efter
udbetalingen af førstegangsetableringslånet.
Økonomistyrelsen har indgået aftale
med realkreditinstitutterne DLR Kredit, Nordea Kredit, Nykredit og
Realkredit Danmark om at yde lånene. Statsgarantien giver
realkreditinstitutterne mulighed for at yde lån udover de
almindelige lånegrænser i henhold til realkreditloven.
Ordningen administreres af Økonomistyrelsen i samarbejde med
ovennævnte fire realkreditinstitutter.
For at opnå statsgaranti for lån skal
jordbrugeren, udover ovennævnte betingelser, opfylde en
række yderligere betingelser, herunder opfylde et
uddannelseskrav, opfylde et arbejdskraftbehov på bedriften og
ved budgetter godtgøre økonomisk
overlevelsesevne.
3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås, at yngre
jordbruger-ordningen nedlægges pr. 1. januar 2012.
Ansøgninger om statsgaranti for lån vil efter de
hidtidige regler kunne indgives inden lovforslagets
ikrafttræden. Ansøgningerne skal respektere de
gældende regler, herunder ansøgningsfrister, og skal
være modtaget i Økonomistyrelsen senest den 31.
december 2011.
Yngre jordbruger-ordningen har i de seneste
år oplevet en faldende tilgang. Antallet af årlige
ansøgninger er således faldet fra ca. 800 i
begyndelsen af 1980'erne til ca. 350 ved årtusindskiftet til
under 100 ansøgninger årligt - senest 44
ansøgninger i 2010. Ordningen har endvidere været
karakteriseret af en relativ høj andel ansøgninger,
der vedrører familiehandler.
Yngre jordbruger-ordningen vurderes i
købssituationen at have en vis kapitaliserende, dvs.
fordyrende effekt på prisen på jordbrugsejendomme,
hvilket kan medføre, at den enkelte yngre jordbruger ikke i
fuldt samme omfang får den gavn af ordningen, som den
pågældende ville have kunnet få uden denne
effekt.
Lovforslaget ligger i naturlig forlængelse
af den gennemførte ændring af landbrugsloven i 2010,
der bl.a. har lempet uddannelses- og bopælskravene samt
kravene vedrørende selskabserhvervelse og bidraget til en
tilnærmelse af reguleringen af landbrugserhvervet til den
generelle erhvervsregulering. Der henvises til lovforslag L 39
(samling 2009-2010) fremsat af fødevareministeren den 8.
oktober 2009.
Yngre jordbruger-ordningen er lovbunden og hviler
pt. i princippet i sig selv økonomisk, idet de omfattede
jordbrugere betaler en præmie, som skal sikre en
markedsbestemt omkostningsneutral ordning. Den nuværende
præmie på 3,55 pct. p.a. af restgælden, er
således beregnet ud fra indløsningerne og for så
vidt angår 2010 forventningen til indløsning af
stillede garantier fra 2006-2010 samt forventningen til stillede
garantier i 2011. Denne præmiesats er beregnet på
grundlag af en forudsætning om 50 stillede garantier i 2011
svarende til niveauet i 2010. Præmien for den enkelte
tilsagnsmodtager er konstant i hele lånets
løbetid.
Så længe yngre jordbruger-ordningen
er selvfinansierende - præmien for fremtidige tilsagn
reguleres årligt for at udligne udviklingen i tabene - og i
øvrigt opfylder en række andre krav, er den ikke
omfattet af EU's statsstøttebestemmelser på
garantiområdet, jf. punkt 3.4.e. i Kommissionens meddelelse
(2008/C 155/02) om anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88
på statsstøtte i form af garantier.
I henhold til Kommissionens meddelelse (2008/C
155/02) skal det mindst én gang om året
undersøges, om præmieniveauet er tilstrækkeligt
til, at ordningernes selvfinansierende natur kan opretholdes. Den
seneste undersøgelse har vist et behov for en tilpasning af
beregningen af præmiesatsen for, at ordningens
selvfinansierende natur kan opretholdes. Den anvendte
beregningsforudsætning for præmien vedrørende
antallet af stillede garantier i 2011 er behæftet med en vis
usikkerhed, idet forhøjelsen af præmien må
forventes at gøre yngre jordbruger-ordningen mindre
interessant end hidtil. Dette forhold forventes dog udlignet af, at
der i forbindelse med nedlæggelsen af yngre
jordbruger-ordningen kan ske fremrykning af planlagte
førstegangsetableringer fra tiden efter 2011 til 2011. Det
vurderes, at en videreførelse af yngre jordbruger-ordningen
ud over 2011, ville indebære en risiko for, at der
opstår en situation med ikke-notificeret statsstøtte.
Dette forhold ville blive yderligere forstærket i årene
efter 2012, idet der også for disse år forventes en
stigning i indløsning af statsgarantier i forhold til
2009.
Situationen med stigende præmier er omtalt
i bemærkningerne til lov om ændring af lov om
statsgaranti for lån til yngre jordbrugere, L 68 (samling
2008-09) fremsat af fødevareministeren den 13. november
2008, idet det her anførtes, at såfremt ordningen
på et senere tidspunkt, som følge af store tab
på statsgarantierne, skulle medføre behov for at
fastsætte en præmie, der er højere end 0,75 pct.
p.a. af lånets restgæld, vil fødevareministeren
efter en nærmere vurdering til den tid enten fastsætte
en præmie for fremtidige lån, der er højere end
0,75 pct. p.a. af lånets restgæld eller notificere
ordningen til Europa-Kommissionen i henhold til
statsstøttereglerne. En videreførelse af ordningen
efter 2011 vurderes at ville forudsætte
statsstøttenotifikation.
Ordningen med statsgarantier for lån til
erhvervelse af jordbrugsejendomme foreslås på dette
grundlag nedlagt. På denne baggrund vil
statsstøttenotifikation ikke skulle foretages.
Nedlæggelsen af ordningen pr. 1. januar
2012 indebærer, at der ud over ansøgning om garanti
for et første lån til etablering, også skal
være modtaget evt. ansøgning om tillægslån
og/eller supplerende lån i Økonomistyrelsen senest den
31. december 2011. Da jordbrugeren har 7 år efter
udbetalingen af det første lån vedrørende
købet af hovedejendommen til at beslutte, om vedkommende vil
købe f.eks. suppleringsjord eller ejendom til
sammenlægning og søge om statsgaranti til et
supplerende lån hertil, kan den endegyldige lukkedato for
yngre jordbruger-ordningen den 31. december 2011 medføre en
afkortning af den frist, de yngre jordbrugere ville kunne disponere
over, hvis yngre jordbruger-ordningen ikke blev nedlagt.
Tilsvarende vil gøre sig gældende for så vidt
angår garanti for tillægslån, hvor jordbrugeren
under den gældende ordning skal indgive ansøgning om
statsgaranti for tillægslån inden to år efter
udbetalingen af det første lån. Lukkedatoen for yngre
jordbruger-ordningen den 31. december 2011 kan medføre en
afkortning af den frist, de yngre jordbrugere ville kunne disponere
over, for så vidt angår ansøgning om garanti for
tillægslån, hvis ordningen ikke blev nedlagt. I praksis
bliver ansøgning om garanti for et første lån
og tillægslån dog allerede på nuværende
tidspunkt i næsten alle tilfælde indgivet samtidig.
Lukkedatoen den 31. december 2011 for yngre jordbrugerordningen vil
aldrig kunne medføre en forlængelse af
ansøgningsfristerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget vil medføre, at der stoppes
for nye ansøgere under yngre jordbruger-ordningen. De
garantiforpligtigelser, som staten har påtaget sig over for
yngre jordbrugere, vil fortsat kunne føre til
indløsninger og dermed potentielt kunne påføre
staten tab.
Administrativt vil staten på lidt
længere sigt opnå en besparelse, da der efter
ordningens udløb ikke vil komme nye ansøgere på
ordningen. Det anslås, at de administrative besparelser vil
andrage mellem 200.000-240.000 kr. årligt at regne fra 2012,
dvs. når den væsentligste del af behandlingen af
ansøgninger indgået i 2011 er gennemført. Der
vil være tale om en samlet afviklingsperiode for yngre
jordbruger-ordningen på ca. 21 år.
Udgifter til indfrielse af garantier for
lån til yngre jordbrugere forventes ifølge
Økonomistyrelsen at udgøre 44 mio. kr. i 2011; 32,8
mio. kr. i 2012; 20,4 mio. kr. i 2013 og 15,4 mio. kr. i 2014.
Disse tal vedrører garantier ydet fra og med år 2000,
hvor præmiesystemet blev indført.
Præmien for 2012 er foreløbig af
Økonomistyrelsen blevet beregnet til 7,64 pct. ud fra en
forudsætning om indløsning af garantier for lån
til yngre jordbrugere i 2011 på 44 mio. kr. - for så
vidt angår tilsagn ydet fra og med 2000, hvor
præmiesystemet blev indført - og en forudsætning
om 50 nye garantier på gennemsnitlig 3,2 mio. kr. Denne
beregning viser, hvordan præmien ville kunne udvikle sig,
hvis ordningen ikke bliver lukket nu.
Økonomistyrelsen forventer et provenu fra
præmiebetaling på 9,8 mio. kr. i 2011, på 8,1
mio. kr. i 2012, på 7,7 mio. kr. i 2013 og på 7,1 mio.
kr. i 2014. Disse tal vedrører årene fra og med
år 2000, hvor præmiesystemet blev indført.
De anførte udgifts- og
indtægtsskøn er behæftet med usikkerhed.
Ændringer i det forventede antal ansøgninger kan
indebære større eller mindre, negative eller positive
ændringer i statens nettotab på ordningen.
Nedlæggelse af yngre jordbruger-ordningen vil dels
medføre færre garantier, og dermed færre
udgifter til indløsninger af garantier, og dels en vis
reduktion af præmiebetalingen og dermed af
indtægtsgrundlaget. På længere sigt vurderes
nedlæggelsen dog at understøtte en begrænsning
af statens tabsrisiko vedrørende ordningen.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
For enkelte jordbrugere vil ophør af yngre
jordbruger-ordningen kunne have en umiddelbar negativ
økonomisk effekt, idet alternativ finansiering skal optages
med mulig større renteomkostning til følge. Dette
forhold skal imidlertid ses i lyset af, at en fortsættelse af
den gældende yngre jordbruger-ordning ville forudsætte
en betydelig stigning i præmien, hvis ordningen skal kunne
opretholdes uden statsstøttenotifikation. Yngre
jordbruger-ordningen har i de seneste år oplevet en faldende
tilgang af ansøgere. Ordningen har endvidere været
karakteriseret af en relativ høj andel ansøgninger,
der vedrører familiehandler.
Antallet af stillede yngre jordbruger-garantier
er de senere år endvidere faldet i forhold til antallet af
tinglyste salg af landbrugsejendomme. Det må således
konstateres, at yngre jordbruger-ordningens ophør
vedrører et begrænset antal jordbrugere.
Derudover vurderes det som tidligere nævnt,
at yngre jordbruger-ordningen til en vis grad i
købssituationen har en kapitaliserende effekt på
ejendomsprisen, der kan medføre, at yngre jordbrugere ikke i
fuldt omfang får den gavn af ordningen, som de ville have
kunnet få uden denne effekt.
Forslaget har været forelagt Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i erhvervsregulering (CKR),
der har vurderet, at lovforslaget ikke vil medføre
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Ordningen med statsgaranti for lån til
yngre jordbrugere er national og har som nævnt oven for under
punkt 3 hidtil været 100 pct. selvfinansieret. De
større og øgede antal indfrielser af statens
garantiforpligtelser vurderes på sigt ikke at kunne udlignes
af brugerpræmierne. En uændret fortsat opretholdelse af
ordningen vurderes derfor at ville skulle
statsstøtteanmeldes i henhold til bestemmelserne i pkt. 3.4.
, litra e), i Kommissionens meddelelse (2008/C 155/02) om
anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88 på
statsstøtte i form af garantier, jf. nu TEUF-traktatens
artikel 107-108.
9. Høring
Forslaget har været sendt i høring
hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheudvalget
for Frø, Danmarks Biavlerforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk
Industri, DI Fødevarer, Dansk Kvæg, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Planteskoleejerforening, Dansk Skovforening, Danske Biavleres
Landsforening, Danske Godser og Herregårde, Danske Regioner,
De samvirkende Invalideorganisationer, Den danske
Landinspektørforening, Det Økologiske
Fødevareråd, DLR Kredit, Dyrenes Beskyttelse, Fagligt
Fælles Forbund-3F, Finansrådet, Foreningen af Danske
Landbrugskonsulenter, Foreningen af Statsautoriserede revisorer,
Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, Foreningen for Danske
Landbrugsskoler, Foreningen Registrerede Revisorer,
Friluftsrådet, HedeDanmark, Jordbrugsakademikernes Forbund,
Kommunernes Landsforening, Kødbranchens
Fællesråd, LandboUngdom, Landbrug og Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen af Danske Svineproducenter,
Landsforeningen af Frie Bønder - Levende Land,
Landsforeningen Økologisk Jordbrug, Landsorganisationen i
Danmark, Landsorganisationen 4 H, Mejeriforeningen, Nordea Kredit,
Nykredit, Nærings- og Nydelsesmiddelarbejderforbundet,
Realkredit Danmark, Realkreditrådet, Sammenslutningen af
Danske Erhvervsbiavlere, Sammenslutningen af Danske
Småøer, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Skovdyrkerforeningen, Slagteriernes
Forskningsinstitut, Videnscentret for landbrug og Økologisk
Landsforening.
Lovforslaget har desuden været
offentliggjort på Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeris hjemmeside www.fvm.dk
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Det anslås, at de administrative
besparelser vil andrage mellem 200.000-240.000 kr. årligt at
regne fra 2012, dvs. når den væsentligste del af
behandlingen af ansøgninger indgået i 2011 er
gennemført. Det vurderes, at nedlæggelsen af yngre
jordbruger-ordningen på længere sigt vil
understøtte en reduktion af statens tabsrisiko sammenlignet
med en statsstøttenotificeret videreførelse af
ordningen. | Nedlæggelse af yngre
jordbruger-ordningen vil dels medføre færre garantier,
og dermed færre udgifter til indløsninger af
garantier, og dels en vis reduktion af præmiebetalingen og
dermed af indtægtsgrundlaget. På længere sigt
vurderes nedlæggelsen dog at understøtte en
begrænsning af statens tabsrisiko vedrørende
ordningen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Efter ikrafttræden af loven
forventes den statslige administration af yngre
jordbruger-ordningen fra 2012 gradvist reduceret frem til
tidspunktet, hvor al administration vedrørende ordningen er
afsluttet, og ordningen er gjort op. Tidshorisonten for dette er
ca. 21 år. | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Den grad af kapitaliserende effekt
på ejendomsprisen, som garantiordningen i
købssituationen vurderes at have medført,
forsvinder. | På kort sigt evt. forøget
låneomkostning for de yngre jordbrugere, der ville have
benyttet sig af ordningen med garanti for lån. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Med nedlæggelsen af yngre
jordbruger-ordningen pr. 1. januar 2012 vil de gældende
ansøgningsfrister for en gruppe af ansøgere blive
afkortet. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ordningen er national og har hidtil
været 100 pct. selvfinansieret. Hvis ordningen
fortsætter uændret, vurderes det, at ordningen skal
anmeldes som statsstøtte i henhold til bestemmelserne i pkt.
3.4. , litra e), i Kommissionens meddelelse (2008/C 155/02) om
anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88 på
statsstøtte i form af garantier (jf. nu TEUF-traktatens
artikel 107-108). | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Den gældende lov om statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1202 af 10. december 2009 regulerer, ud over garantier for
lån til yngre jordbrugere, tillige en række
landdistriktsrelaterede tilskudsordninger, der er opregnet i lovens
kapitel 2. Som konsekvens af, at yngre jordbruger-ordningen
foreslås nedlagt, og loven herefter alene kommer til at
omfatte de landdistriktsrelaterede tilskudsordninger,
foreslås lovens titel ændret til »Lov om visse
landdistriktsrelaterede tilskudsordninger m.v.«
Til nr. 2
Reglerne om yngre jordbruger-ordningen findes i
kapitel 3 i lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1202 af 10. december 2009.
Det foreslås, at kapitel 3 ophæves, hvorved yngre
jordbruger-ordningen nedlægges.
Til § 2
Til stk. 1.
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012. Nedlæggelsen af yngre
jordbruger-ordningen pr. 1. januar 2012 indebærer, at sidste
dato, Økonomistyrelsen kan modtage rettidige
ansøgninger om garanti for lån, tillægslån
og supplerende lån, vil være den 31. december 2011.
Lukkedatoen den 31. december 2011 for yngre jordbruger-ordningen
vil kunne medføre en afkortning af de gældende
ansøgningsfrister, men aldrig en forlængelse af
disse.
Til stk. 2
Med nedlæggelsen af yngre
jordbruger-ordningen pr. 1. januar 2012 vil de gældende
ansøgningsfrister blive afkortet til den 31. december 2011.
Ansøgninger om statsgaranti for lån, supplerende
lån og tillægslån efter reglerne i
lovbekendtgørelse nr. 1202 af 10. december 2009 skal
således være indgivet senest den 31. december 2011,
selvom de gældende regler opererer med hhv. 7 års
ansøgningsfrist for supplerende lån og 2 års
ansøgningsfrist for tillægslån. Bestemmelsen
medfører endvidere endegyldig nedlæggelse af de
muligheder, der i et vist omfang fortsat eksisterer, for at indgive
ansøgning om garanti for tillægslån og
supplerende lån under tidligere yngre jordbruger-ordninger.
For supplerende lån drejer det sig om
ansøgningsfristerne i lovbekendtgørelse nr. 728 af
29. juni 2004, lovbekendtgørelse nr. 1015 af 9. oktober 2006
og lovbekendtgørelse nr. 856 af 25. august 2008. For
tillægslån drejer det sig om ansøgningsfristerne
i lovbekendtgørelse nr. 856 af 25. august 2008.
Til stk. 3
Det foreslås i stk. 3, at ansøgninger om
statsgaranti for lån, tillægslån og supplerende
lån til yngre jordbrugere, der er modtaget inden lovens
ikrafttræden, færdigbehandles efter de hidtil
gældende regler, herunder bekendtgørelser udstedt i
medfør af lov om statsgaranti for lån til yngre
jordbrugere m.v., jf. bekendtgørelse nr. 1441 af 15.
december 2009 om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere
m.v. som ændret ved bekendtgørelse nr. 1450 af 15.
december 2010. Dette indebærer fx, at en ansøgning om
garanti for et supplerende lån vedrørende erhvervelse
af fx ekstra jord, der i overensstemmelse med de gældende
regler er modtaget i Økonomistyrelsen inden 7 år fra
det første låns udbetaling og inden 12 måneder
efter erhvervelsen af den supplerende jord samt inden lovens
ikrafttræden, vil få meddelt garanti for det
supplerende lån, forudsat at ansøgeren i øvrigt
opfylder de gældende regler. Modsat vil ansøgninger om
statsgaranti for lån, tillægslån og supplerende
lån til yngre jordbrugere, der er modtaget på datoen
for lovens ikrafttræden eller senere, blive afvist af
Økonomistyrelsen.
Til stk. 4
Det foreslås i stk.
4, at de hidtil gældende regler i medfør af lov
om statsgaranti og rentetilskud m.m. ved udlån til yngre
jordbrugere, lov om statsgaranti og ydelsestilskud ved lån
til yngre jordbrugere, lov om støtte til udvikling af
landdistrikterne og lov om statsgaranti for lån til yngre
jordbrugere m.v., med dertilhørende bekendtgørelser
fortsat finder anvendelse for statsgarantier ydet for lån,
supplerende lån og tillægslån. Bestemmelsen
indebærer, at samtlige regler, der i dag skal overholdes og
krav, der i dag stilles til yngre jordbrugere, der har fået
meddelt garanti under nuværende og tidligere yngre
jordbruger-ordninger, fortsat vil skulle overholdes og
opfyldes.
Til stk. 5
Det foreslås i stk. 5, at fødevareministeren,
indtil ordningen med garanti for lån til yngre jordbrugere er
fuldt udfaset, kan fastsætte regler i henhold til de hidtil
gældende regler i lov om statsgaranti for lån til yngre
jordbrugere m.v. Der vil som konsekvens af lovforslaget bl.a.
skulle foretages en gennemgribende revision af
bekendtgørelse nr. 1441 af 15. december 2009 om statsgaranti
for lån til yngre jordbrugere m.v. Bekendtgørelsen vil
således blive ændret med henblik på at
tydeliggøre, at yngre jordbruger-ordningen nedlægges.
Det vurderes herudover, at der fortsat kan opstå behov for at
tilpasse formkrav og eventuelt præcisere reglerne
vedrørende garantitilsagnene, bl.a. med henblik på at
sikre en fortsat mere rationel administration af disse. Med
bemyndigelsen til ministeren muliggøres således den
fortsatte administration af yngre jordbruger-ordningen inden for
rammerne af den ændrede lov frem til det tidspunkt, hvor alle
sager vedrørende lånegarantier meddelt under ordningen
er afsluttede og samtlige lånegarantier udløbet
og/eller indløste.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | 1. Lovens
titel affattes således: | | | | Lov om statsgaranti for lån
til yngre jordbrugere m.v. | | »Lov om visse
landdistriktsrelaterede tilskudsordninger m.v.« | | | | Kapitel 3 | | 2.Kapitel 3 ophæves. | | | | Støtteordning for yngre
jordbrugeres etablering | | | | | | § 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri yder
statsgaranti for lån finansieret med realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer til jordbrugere, der
opfylder betingelserne i §§ 5 og 10. | | | Stk. 2.
Ministeren yder endvidere statsgaranti for lån, jf.
stk. 1, til interessentskaber, jf. § 5 a. | | | Stk. 3.
Lånet skal være udbetalt senest 6 måneder efter
meddelelsen om tilsagn om statsgaranti for lånet. | | | Stk. 4. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
præmie. Ministeren fastsætter præmiens
størrelse. | | | Stk. 5. Den i
stk. 4 omhandlede præmie tilfalder statskassen. | | | Stk. 6.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
opkrævning af præmien. | | | | | | § 4 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri yder
statsgaranti for lån finansieret med realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer til jordbrugere, der
opfylder betingelserne i § 10 a. | | | Stk. 2.
Ministeren yder endvidere statsgaranti for lån, jf.
stk. 1, til interessentskaber, jf. § 5 a. | | | Stk. 3.
Lånet skal være udbetalt senest 6 måneder efter
meddelelsen om tilsagn om statsgaranti for lånet. | | | Stk. 4. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
præmie. Ministeren fastsætter præmiens
størrelse. | | | Stk. 5. Den i
stk. 4 omhandlede præmie tilfalder statskassen. | | | Stk. 6.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
opkrævning af præmien. | | | | | | § 5.
Statsgaranti, jf. § 4, ydes for lån til
jordbrugere, der første gang etablerer sig som
selvstændige jordbrugere og er under 40 år, jf.
stk. 6. | | | Stk. 2. Det er en
betingelse, at jordbrugeren | | | 1) erhverver en jordbrugsbedrift, herunder en
anpart på mindst 20 pct. af en jordbrugsbedrift, jf.
stk. 6, | | | 2) opfylder et uddannelseskrav, jf.
stk. 6, | | | 3) opfylder et egenkapitalkrav, jf.
stk. 6, | | | 4) ved budgetter godtgør økonomisk
overlevelsesevne, jf. stk. 6, | | | 5) er beskæftiget på
jordbrugsbedriften mindst 833 timer pr. år opgjort på
grundlag af normtimesatser, jf. stk. 6, og | | | 6) driver jordbrugsbedriften for egen regning og
risiko, jf. stk. 6. | | | Stk. 3. Det er en
betingelse, at jordbrugsbedriften | | | 1) er økonomisk levedygtig, jf.
stk. 6, og | | | 2) har et arbejdskraftbehov på mindst 833
timer pr. år opgjort på grundlag af normtimesatser, jf.
stk. 6. | | | Stk. 4.
Betingelserne om arbejdstid, jf. stk. 2, nr. 5, om drift for
egen regning og risiko, jf. stk. 2, nr. 6, og om at have et
arbejdskraftbehov på mindst 833 timer pr. år opgjort
på grundlag af normtimesatser, jf. stk. 3, nr. 2, skal
være opfyldt i hele lånets løbetid. | | | Stk. 5.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan, når
særlige omstændigheder taler derfor, gøre
undtagelse fra betingelserne i stk. 2, nr. 2 og 6, og
stk. 4. | | | Stk. 6.
Ministeren fastsætter nærmere regler om opfyldelse af
de i stk. 1-3, nævnte betingelser. | | | | | | § 5 a.
Statsgaranti, jf. § 4, ydes for lån til
interessentskaber, der første gang erhverver en
jordbrugsbedrift og driver denne for egen regning og risiko. | | | Stk. 2. Det er en
betingelse, at interessentskabet er baseret på en skriftlig
interessentskabskontrakt, der skal godkendes af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. Ministeren skal endvidere
godkende ændringer i interessentskabskontrakten. | | | Stk. 3. Det er en
betingelse, at mindst en af interessenterne er under 40 år og
ikke tidligere har etableret sig som selvstændig
jordbruger. | | | Stk. 4. Det er en
betingelse, at personer omfattet af stk. 3 | | | 1) erhverver en andel i interessentskabet på
mindst 20 pct. og opnår en dispositionsret på mindst 20
pct., | | | 2) opfylder et uddannelseskrav, | | | 3) opfylder et egenkapitalkrav og | | | 4) er beskæftiget på
jordbrugsbedriften, jf. stk. 1, mindst 833 timer pr. år
opgjort på grundlag af normtimesatser. | | | Stk. 5. Det er en
betingelse, at jordbrugsbedriften, | | | 1) er økonomisk levedygtig, | | | 2) ved budgetter godtgør økonomisk
overlevelsesevne og | | | 3) har et arbejdskraftbehov på mindst 833
timer pr. år opgjort på grundlag af
normtimesatser. | | | Stk. 6.
Betingelserne om, at interessentskabet skal drive
jordbrugsbedriften for egen regning og risiko, jf. stk. 1, at
personer omfattet af stk. 3 skal eje en andel i
interessentskabet på mindst 20 pct. og have en
dispositionsret på mindst 20 pct., jf. stk. 4, nr. 1, at
personer omfattet af stk. 3 skal være beskæftiget
på jordbrugsbedriften, jf. stk. 1, mindst 833 timer pr.
år opgjort på grundlag af normtimesatser, jf.
stk. 4, nr. 4, og at jordbrugsbedriften skal have et
arbejdskraftbehov på mindst 833 timer pr. år opgjort
på grundlag af normtimesatser, jf. stk. 5, nr. 3, skal
være opfyldt i hele lånets løbetid. | | | Stk. 7.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan, når
særlige omstændigheder taler derfor, gøre
undtagelse fra betingelserne om, at interessentskabet første
gang erhverver en jordbrugsbedrift, jf. stk. 1, at
interessentskabet skal drive jordbrugsbedriften for egen regning og
risiko, jf. stk. 1 og 6, og at personer omfattet af
stk. 4, nr. 2, opfylder et uddannelseskrav. | | | Stk. 8.
Ministeren fastsætter nærmere regler om opfyldelse af
de i stk. 1-5 nævnte betingelser. | | | | | | § 6.
(Ophævet). | | | | | | § 7.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
træffe aftale med et eller flere realkreditinstitutter om, at
instituttet yder lån efter denne lov mod statsgaranti, jf.
§§ 5, 5 a og 10 samt § 13,
stk. 8. | | | Stk. 2.
Ministeren fastsætter regler om de nærmere vilkår
for statsgarantien, herunder om opgørelse og godkendelse af
tab på lånet m.v. | | | Stk. 3.
Ministeren godkender satser for gebyrer og administrationsbidrag
for de lån, for hvilke der ydes garanti efter loven, jf.
stk. 1. | | | | | | § 7 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
træffe aftale med et eller flere realkreditinstitutter om, at
instituttet yder lån efter denne lov mod statsgaranti, jf.
§ 10 a. | | | Stk. 2.
Ministeren fastsætter regler om de nærmere vilkår
for statsgarantien, herunder om gebyrer og godkendelse af tab
på lånet m.v. | | | Stk. 3.
Ministeren godkender satser for gebyrer og administrationsbidrag
for de lån, for hvilke der ydes garanti efter loven, jf.
stk. 1. | | | | | | § 8.
Udmålingsgrundlaget for lånet efter § 9, jf.
§§ 5 og 5 a, er den konstaterede handelspris for
jordbrugsbedriften omregnet til kontant handelspris. Den kontante
handelspris korrigeres for ændringer i jordbrugsbedriftens
erhvervsaktiver foretaget inden ansøgningstidspunktet.
Udmålingsgrundlaget kan dog ikke overstige den ved en
værdiansættelse af jordbrugsbedriften foretaget af det
långivende institut på ansøgningstidspunktet
opgjorte og af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
godkendte kontante handelsværdi. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om udmålingsgrundlag, om
omregning af den konstaterede handelspris til kontant handelspris,
om korrektion af den kontante handelspris og om opgørelse af
den kontante handelsværdi. | | | Stk. 2. Ved
etablering inden for væksthusgartneri kan værdien af
bedriftens beholdning af potteplanter under kultur på
ansøgningstidspunktet tillægges bedriftens
udmålingsgrundlag efter stk. 1. Det samme gælder
for planteskolers beholdning af containerplanter. | | | Stk. 3. Ved
etablering på en anpart af en jordbrugsbedrift udmåles
lånet i forhold til anpartens værdi. Ministeren kan
fastsætte regler om, at udmålingsgrundlaget udvides til
at omfatte hele jordbrugsbedriften, hvis ansøger ejer mindst
halvdelen af jordbrugsbedriften og den resterende del ejes af
ansøgers ægtefælle eller samlever. | | | Stk. 4. Lån
efter § 5 a, stk. 1, udmåles i forhold til de
andele i interessentskabet, der tilhører personer, der
opfylder betingelserne i § 5 a. Kun interessentskabets
aktiver vedrørende jordbrugsbedriften kan indgå i
udmålingsgrundlaget. | | | Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om reduktion af
udmålingsgrundlaget, hvis ansøger modtager
støtte eller overtager bevilget støtte efter anden
lovgivning til investeringer i bedriftens erhvervsaktiver. | | | | | | § 9. Lån
til jordbrugere, der opnår statsgaranti efter § 5,
udgør 20 pct. af den del af udmålingsgrundlaget, der
overstiger 500.000 kr. Lånet kan dog højst
udmåles af 24.500.000 kr. Ansøger er ikke forpligtet
til at ansøge om maksimalt lån. Såfremt en
jordbruger har foranlediget udmåling af lån til et
eller flere interessentskaber, jf. § 5 a, og det eller de
udmålte lån ikke er indfriet, kan det samlede
udmålingsgrundlag for lån til jordbrugeren, jf.
§ 5, og til interessentskaber, jf. § 5 a, for
så vidt angår lån, som er foranlediget
udmålt af jordbrugeren, højst udgøre 24.500.000
kr. | | | Stk. 2. Lån
til interessentskaber, der opnår statsgaranti efter
§ 5 a, udgør 20 pct. af den del af
udmålingsgrundlaget, der overstiger 500.000 kr. Lånet
kan dog højst udmåles af 24.500.000 kr. Ansøger
er ikke forpligtet til at ansøge om maksimalt lån.
Såfremt flere interessenter opfylder betingelserne efter
§ 5 a, forhøjes de i 1. og 2. pkt. nævnte
beløb tilsvarende. | | | Stk. 3. Lån
efter stk. 1 og 2 ydes som et 20-årigt nominelt
forrentet lån og afdrages efter annuitetsprincippet.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter nærmere regler om ydelse af
lånet. | | | Stk. 4.
Lånene skal sikres ved oprykkende panteret i jordbrugernes
ejendomme efter de bestående pantehæftelser,
således at lånene i forbindelse med restgælden
på disse pantehæftelser får pantesikkerhed inden
for 95 pct. af ejendommenes kontante handelsværdi, jf.
§ 8, stk. 1. Ministeren kan, når særlige
omstændigheder taler derfor, tillade, at lån ydet
på grundlag af statsgaranti efter §§ 5 og 5 a
og § 10, jf. §§ 5 og 5 a, opnår
pantesikkerhed ud over 95 pct. af ejendommenes kontante
handelsværdi. | | | Stk. 5. Ved
lån efter denne lov behøver alene den, til hvem
lånet ydes, at være påført pantebrevet som
debitor. | | | Stk. 6.
Ministeren kan fastsætte en maksimumsgrænse for det i
stk. 2, 4. pkt., jf. 2. pkt., nævnte beløb. | | | | | | § 10.
Statsgaranti, jf. § 4, ydes for et eller flere
supplerende lån til en låntager, der ikke har
opnået maksimumslån, jf. § 9, indtil der er
opnået maksimalt lån. Ansøger er ikke forpligtet
til at ansøge om maksimalt lån. Lånet ydes og
sikres som anført i § 9, stk. 3-5. | | | Stk. 2.
Statsgaranti for lån efter stk. 1 kan alene ydes, hvis
låntager inden 7 år fra det første låns
udbetaling erhverver | | | 1) suppleringsjord, | | | 2) anden ejendom til sammenlægning med den
belånte ejendom, | | | 3) anden ejendom til samdrift med den
belånte ejendom, | | | 4) anpart af anden ejendom til samdrift med den
belånte ejendom, | | | 5) yderligere anpart af den belånte ejendom
eller | | | 6) anden jordbrugsbedrift efter afhændelse
af den belånte ejendom og overførsel af det tidligere
ydede lån, jf. § 12. | | | Stk. 3. Det er en
betingelse for statsgaranti for lån efter stk. 1, at
jordbrugeren opfylder de i § 5, stk. 2, nr. 3-6, og
§ 5, stk. 4, nævnte betingelser, og at
jordbrugsbedriften opfylder de i § 5, stk. 3 og 4,
nævnte betingelser. Det er ligeledes en betingelse for
statsgaranti for lån efter stk. 1, at personer i et
interessentskab, der opfylder betingelserne i § 5 a,
opfylder de i § 5 a, stk. 4, nr. 3 og 4, og
§ 5 a, stk. 6, nævnte betingelser, samt
opnår en dispositionsret, der mindst svarer til den
tilkøbte andel. Det er endvidere en betingelse for
statsgaranti for lån til et interessentskab, jf. 2. pkt., at
jordbrugsbedriften opfylder betingelserne i § 5 a,
stk. 5 og 6, og at interessentskabet driver bedriften for egen
regning og risiko, jf. § 5 a, stk. 1. | | | Stk. 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan, når
særlige omstændigheder taler derfor, gøre
undtagelse fra betingelserne i § 5, stk. 2, nr. 6,
og § 5, stk. 4. Ministeren kan ligeledes, når
særlige omstændigheder taler derfor, gøre
undtagelse fra betingelsen i § 5 a, stk. 1, om at
drive jordbrugsbedriften for egen regning og risiko. | | | Stk. 5.
Udmålingsgrundlaget for lån, for hvilke der ydes
statsgaranti i henhold til stk. 1, er den konstaterede
handelspris af det i stk. 2 nævnte aktiv omregnet til
kontant handelspris. Udmålingsgrundlaget kan ikke overstige
den ved en vurdering af det erhvervede aktiv på
ansøgningstidspunktet opgjorte kontante handelsværdi,
jf. § 8, stk. 1. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om omregning af den konstaterede handelspris
til kontant handelspris og om opgørelse af den i 2. pkt.
nævnte kontante handelsværdi. Ministeren kan endvidere
fastsætte nærmere regler for ydelse af statsgaranti for
lån efter stk. 1, herunder om egenkapitalkravet, jf.
§ 5, stk. 2, nr. 3. | | | Stk. 6. Ved et
interessentskabs erhvervelse af aktiver nævnt i stk. 2,
for hvilke der ydes statsgaranti i henhold til stk. 1,
udmåles lånet efter reglerne i stk. 5, 1. -3.
pkt., i forhold til de andele i interessentskabet, der
tilhører personer, der opfylder betingelserne i
§ 5 a. Kun interessentskabets aktiver vedrørende
jordbrugsbedriften kan indgå i udmålingsgrundlaget.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler for ydelse af
statsgaranti for lån efter stk. 1, herunder om
egenkapitalkravet, jf. § 5 a, stk. 4, nr. 3. | | | Stk. 7.
Lånet udgør 20 pct. af udmålingsgrundlaget, jf.
stk. 5. | | | | | | § 10 a.
Låntager kan ansøge om et tillægslån, jf.
§ 4a, hvis låntageren | | | 1) har erhvervet
førstegangsetableringsbedriften, jf. §§ 5 og
5 a, efter den 8. december 2003, | | | 2) ikke har indgivet ansøgning om lån
inden den 8. oktober 2004, og | | | 3) har fået udmålt lån efter
reglerne i § 8, stk. 1 og 2. | | | Stk. 2.
Låntageren er ikke forpligtet til at ansøge om
maksimalt lån. | | | Stk. 3.
Udmålingsgrundlaget ved ansøgninger om lån
på grundlag af erhvervelse af
førstegangsetableringsbedriften efter den 1. januar 2006
udgør det beløb for værdien af
betalingsrettighederne, der er fastsat i adkomstdokumentet eller i
et andet dokument udstedt i forbindelse med erhvervelsen af
førstegangsetableringsbedriften. I udmålingsgrundlaget
kan kun indgå betalingsrettigheder, der vedrører den
erhvervede førstegangsetableringsbedrift. | | | Stk. 4.
Lånet udmåles med 90 pct. af det
udmålingsgrundlag, der følger af stk. 3, jf. dog
stk. 5 og 6. | | | Stk. 5.
Lånet kan dog kun udmåles med 70 pct. af det
udmålingsgrundlag, der følger af stk. 3, hvis det
långivende instituts værdiansættelse af
jordbrugsbedriften, jf. § 8, stk. 1 og 2, er
større end den kontante handelsværdi, jf.
§ 8, stk. 1. | | | Stk. 6.
Lånet kan dog sammen med det lån, der er udmålt
efter § 9, jf. § 5, højst udmåles
til et beløb svarende til 30 pct. af det långivende
instituts værdiansættelse af jordbrugsbedriften, jf.
§ 8, stk.1 og 2. Ved denne beregning kan
værdiansættelsen efter fradrag af værdien af
betalingsrettigheder højst indgå med 25.000.000
kr. | | | Stk. 7.
Lånet skal have pantesikkerhed inden for 100 pct. af
ejendommens kontante handelsværdi, jf. § 8,
stk. 1. | | | Stk. 8.
Lånet ydes som et 20-årigt nominelt lån og
afdrages efter annuitetsprincippet. Der ydes kun lån, der
udmåles til mindst 200.000 kr. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter
nærmere regler om ydelse af lånet. | | | Stk. 9. Lån
udmålt efter § 9, jf. § 5, og lån
udmålt efter stk. 3, kan udbetales som et samlet
lån, hvis det udmålte lån efter § 9,
jf. § 5, ikke er udbetalt. Det samlede lån skal
have pantesikkerhed inden for 100 pct. af ejendommens kontante
handelsværdi, jf. § 8, stk. 1. | | | Stk. 10.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler for beregningen
af udmålingsgrundlaget og for udmålingen af
lånet. | | | | | | § 11.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan tillade,
at lånet rykker tilbage for lån til finansiering af
investeringer i ejendommen og dens drift. Efter tilbagerykning skal
lånet have pantesikkerhed inden for 95 pct. af ejendommens
kontante handelsværdi, jf. § 8, stk. 1.
Ministeren kan, når særlige omstændigheder taler
derfor, tillade, at lånet opnår pantesikkerhed ud over
95 pct. af ejendommens kontante handelsværdi. | | | | | | § 12.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan tillade,
at lånet overføres til en ny ejendom på de
hidtidige vilkår, hvis låntager erhverver anden
jordbrugsbedrift eller anpart heraf. | | | Stk. 2. Ved
overførsel af lån, jf. stk. 1, må
restgælden ikke overstige summen af de lån, der kunne
ydes. Lånet kan respektere nødvendig låntagning
til finansiering af erhvervelsen. Lånet skal dog være
pantesikret i den erhvervede ejendom som anført i
§ 9. | | | | | | § 13.
Lånet kan til enhver tid indfries helt eller delvis. | | | Stk. 2.
Lånet forfalder til indfrielse ved ejerskifte, jf. dog
§ 14, og ved salg af de andele i interessentskabet, der
tilhører personer, der opfylder betingelserne i
§ 5 a, samt ved opløsning eller ophør af
interessentskabet. | | | Stk. 3.
Lånet skal nedbringes forholdsmæssigt, hvis en
låntager afhænder en anpart af den belånte
ejendom, og ved salg af de andele i interessentskabet, der
tilhører personer, der opfylder betingelserne i
§ 5 a. | | | Stk. 4.
Lånet kan forlanges nedbragt forholdsmæssigt, hvis
ejendommens kontante handelsværdi, jf. § 8,
stk. 1, nedbringes ved salg af en del af ejendommen.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte nærmere regler herom. | | | Stk. 5.
Ministeren kan bestemme, at lånet forlanges indfriet, hvis
betingelserne i § 5, stk. 4, eller § 5 a,
stk. 6, ikke længere er opfyldt, samt hvis betingelser
stillet i forbindelse med ydelse af statsgarantien eller i
forbindelse med ydelse af lånet ikke opfyldes. Ministeren kan
endvidere bestemme, at lånet forlanges indfriet, hvis det er
overtaget af låntagerens ægtefælle eller samlever
og betingelserne herfor ikke længere er opfyldt. | | | Stk. 6.
Ministeren kan, hvis låntageren har afgivet urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for
afgørelser, der træffes vedrørende garanti og
lån, bestemme, at lånet forlanges indfriet. | | | Stk. 7.
Ministeren kan, hvis låntager, herunder en interessent, hvis
et interessentskab har fået bevilget statsgaranti for et
lån, tilsidesætter sine pligter i medfør af
regler udstedt efter § 20, stk. 1, eller pligter i
medfør af § 20, stk. 3, og § 21,
bestemme, at lånet forlanges indfriet. | | | Stk. 8.
Lånet kan til enhver tid konverteres til et nyt lån.
Ministeren fastsætter nærmere regler herom. | | | | | | § 14.
Erhverver låntagerens efterlevende ægtefælle
adkomst på den belånte ejendom ved overtagelse til
hensidden i uskiftet bo eller ved arv, eller erhverver den
efterlevende samlever adkomst på den belånte ejendom
ved arv, kan ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
tillade, at lånet overtages af ægtefællen eller
samleveren. | | | Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om de
vilkår, der i øvrigt skal opfyldes for at opnå
tilladelse efter stk. 1 til at overtage lånet. | | | | | | § 15.
(Ophævet). | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012. | | | Stk. 2.
Ansøgning om statsgaranti for lån, supplerende
lån og tillægslån i medfør af lov om
statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v. skal
være indgivet til Økonomistyrelsen senest den 31.
december 2011. Ansøgning om statsgaranti for supplerende
lån i medfør af lovbekendtgørelse nr. 728 af
29. juni 2004, lovbekendtgørelse nr. 1015 af 9. oktober 2006
og lovbekendtgørelse nr. 856 af 25. august 2008 skal
være indgivet til Økonomistyrelsen senest den 31.
december 2011. Ansøgning om statsgaranti for
tillægslån i medfør af lovbekendtgørelse
nr. 856 af 25. august 2008 skal være indgivet til
Økonomistyrelsen senest den 31. december 2011. | | | Stk. 3.
Ansøgninger om statsgaranti for lån, supplerende
lån og tillægslån til yngre jordbrugere, der er
modtaget inden lovens ikrafttræden, færdigbehandles
efter de hidtil gældende regler, herunder
bekendtgørelser udstedt i medfør af lov om
støtte til udvikling af landdistrikterne eller lov om
statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v. | | | Stk. 4. De hidtil
gældende love og bekendtgørelser om statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere finder fortsat anvendelse for
statsgarantier, der ydes eller er ydet for lån, supplerende
lån og tillægslån , jf. dog stk. 2. | | | Stk. 5.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan, indtil
ordningen med garanti for lån til yngre jordbrugere er fuldt
udfaset, fastsætte regler i henhold til de hidtil
gældende regler i lov om statsgaranti for lån til yngre
jordbrugere m.v. |
|