Fremsat den 24. februar 2011 af
fødevareministeren
Forslag
til
Lov om randzoner
§ 1. For alle åbne vandløb
i landzone og for søer med et overfladeareal på mere
end 100 m2 i landzone gælder, at der efter reglerne i denne
lov i en randzone på indtil 10 m fra bredden ikke må
foretages gødskning, sprøjtning, dyrkning eller anden
jordbearbejdning.
Stk. 2.
Forbuddene i stk. 1 gælder ikke for arealer, der anvendes til
skov, have, park eller lignende.
Stk. 3.
Forbuddene i stk. 1 gælder endvidere ikke for
ikke-målsatte vandløb beliggende i marskområder
mv. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter nærmere regler om hvilke områder, der
er omfattet af 1. punktum.
Stk. 4.
Ministeren fastsætter regler om bredden af randzonen.
§ 2. I randzonerne må der, uanset
§ 1, stk. 1, ske dyrkning af vedvarende græs og
flerårige energiafgrøder, hvis dyrkningen
foregår uden anvendelse af gødskning og
sprøjtning, og hvis det i øvrigt ikke er i strid med
anden lovgivning.
Stk. 2.
Flerårige energiafgrøder må dog kun dyrkes i
randzonen, hvis der dyrkes tilsvarende afgrøder på de
landbrugsarealer, der grænser op til randzonen.
Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, i hvilket omfang der kan ske
omlægning af vedvarende græs, jf. stk. 1, samt om
hvilke plantearter, der må anvendes til dyrkning af
flerårige energiafgrøder, jf. stk. 1.
§ 3. § 1, stk. 1, finder ikke
anvendelse for de arealer, der ligger inden for de 2 m
bræmmer, der gælder efter § 69 i lov om
vandløb.
§ 4. Bredden af den i § 1
nævnte randzone beregnes fra vandløbets eller
søens øverste kant. Ved den øverste kant
forstås overgangen fra det skrånende terræn mod
vandløbet eller søen til det flade terræn, der
normalt kan jordbearbejdes.
Stk. 2.
Hvor der ikke er en identificerbar øverste kant, beregnes
randzonens bredde fra overgangen mellem bevoksning af vand- og
sumpplanter og egentlige landplanter.
§ 5. Omfatter det samlede areal af
randzoner beregnet efter denne lov mere end 5 pct. af en bedrifts
samlede areal på tidspunktet for lovens ikrafttræden,
meddeler ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri efter
ansøgning tilladelse til en forholdsmæssig reduktion
af bredden af randzonen på den pågældende
bedrift, således at det samlede areal af randzoner kommer til
at udgøre 5 pct., jf. dog stk. 2. Ansøgning skal ske
inden en tidsfrist, der fastsættes af ministeren.
Stk. 2.
En forholdsmæssig reduktion efter stk. 1 af bredden af
randzonen på en bedrift forbliver gældende uanset
efterfølgende ændringer af bedriften, herunder ved hel
eller delvis overdragelse eller bortforpagtning af bedriften eller
ved en udvidelse heraf.
Stk. 3.
Ved en bedrift forstås i denne lov en driftsenhed, der
anvendes til jordbrugsmæssige formål, og som drives af
samme fysiske eller juridiske person. Bedriften kan bestå af
en eller flere ejendomme samt tilforpagtede arealer.
§ 6. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan dispensere fra § 1, stk. 1, når
særlige grunde taler for det.
§ 7. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri har til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse adgang til offentlige eller
private ejendomme, dog ikke bygninger, med henblik på at
kontrollere overholdelsen af lovens regler eller regler fastsat i
medfør af loven.
Stk. 2.
Politiet yder om nødvendigt bistand hertil. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter aftale med
justitsministeren fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om kontrol og tilsyn med, at
loven og de i medfør af loven fastsatte regler
overholdes.
§ 8. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri, eller den ministeren bemyndiger dertil, kan
hos andre offentlige myndigheder indhente de oplysninger, der er
nødvendige for at kontrollere overholdelsen af loven samt de
regler, der er udstedt i medfør af loven, blandt andet med
henblik på registersamkøring og sammenstilling af
oplysninger i kontroløjemed.
§ 9. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
eller kommunale organisation fastsætte regler om en anden
offentlig myndigheds eller institutions varetagelse af opgaver
efter loven. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte
regler om adgangen til at klage over myndighedens eller
institutionens afgørelser, herunder om, at klage ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens
eller institutionens adgang til at genoptage en sag efter, at der
er indgivet klage.
Stk. 2.
Henlægger ministeren sine beføjelser efter loven til
en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte
regler om adgangen til at klage over myndighedens
afgørelser, herunder, at klage ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed, og om myndighedens adgang til at genoptage
en sag efter, at der er indgivet klage.
§ 10. Medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
overtræder § 1, stk. 1.
Stk. 2.
I forskrifter fastsat i medfør af § 2, stk. 3, kan der
fastsættes straf i form af bøde for overtrædelse
af forskrifterne.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 11. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
§ 12. I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 933 af 24. september 2009, som
ændret ved lov nr. 1519 af 27. december 2009, lov nr. 484 af
11. maj 2010 og lov nr. 1608 af 22. december 2010, foretages
følgende ændring:
1. § 24,
stk. 4, 2. pkt.,affattes således:
»Bestemmelsen gælder heller ikke de
bræmmer langs vandløb og søer, som efter lov om
vandløb skal holdes udyrkede, eller udyrkede arealer, der
henligger som randzoner efter lov om randzoner, medmindre
bræmmerne eller randzonerne grænser op til arealer, der
er åbne for offentlighedens adgang.«
§ 13. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse:
|
1. | Indledning |
2. | Baggrund for lovforslaget |
3. | Gældende ret |
4. | Lovforslagets indhold |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
7. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
8. | Miljømæssige
konsekvenser |
9. | Forholdet til EU-retten |
10. | Hørte myndigheder og
organisationer |
11. | Skematisk oversigt over konsekvenserne af
forslaget |
1. Indledning
Som led i gennemførelsen af regeringens og Dansk
Folkepartis aftale om Grøn Vækst af 16. juni 2009
(herefter Grøn Vækst aftalen) foreslås
etablering af sprøjte-, gødnings- og dyrkningsfrie
randzoner langs alle åbne vandløb og søer
større end 100 m2 i landzone.
Det forudsættes, at der indgår ca. 50.000 ha
landbrugsareal i randzonen. Randzonen vil blive udlagt i en bredde
af indtil 10 m. Den endelige bredde af randzonerne vil
afhænge af en igangværende kortlægning af de
omfattede bredstrækninger. Kortlægningen forventes
afsluttet medio 2012. De 50.000 ha landbrugsareal svarer til ca.
2,2 pct. af landets samlede dyrkningsareal.
Dette vil i betydeligt omfang bidrage til at realisere de
målsætninger om at sikre et vandmiljø af god
kvalitet og etablering af mere natur, som er blandt formålene
bag Grøn Vækst aftalen, og som samlet skal sikre, at
Danmark lever op til sine forpligtelser i henhold til EU's
vandrammedirektiv og Natura 2000 direktiverne.
I forhold til vandmiljøet forventes etableringen af
randzonerne således at bidrage med en årlig reduktion
af kvælstofudledningen på indtil 2550 t og af
fosforudledningen på indtil 160 t.
Den forventede effekt af randzoner på 160 tons
fosfor-reduktion er opgjort på baggrund af resultatet af
Virkemiddeludvalg I og II, hvori blandt andre Danmarks
Miljøundersøgelser (DMU) og Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet (DJF) deltog. Virkemiddelarbejdet
udgør et væsentligt fagligt grundlag for Grøn
Vækst-indsatsen på vandmiljøområdet.
I et høringssvar til lovforslaget har DMU anført,
at effekten kan være betydelig mindre end 160 tons. DMU
indregner imidlertid ikke effekten af reduceret brinkerosion
på det betydelige antal vandløbsstrækninger,
hvor der ikke i dag er udlagt en lovpligtig 2 meter bræmme.
Hertil kommer, at der generelt er betydelige usikkerheder knyttet
til beregninger af fosforeffekter. Sammen med yderligere forhold
lægges det fortsat til grund, at fosforeffekten af de
foreslåede randzoner kan være op til 160 tons.
Etableringen af randzonerne vil samtidigt bidrage til at
reducere skadevirkningerne på flora og fauna som følge
af forbuddet mod pesticidanvendelse i randzonerne.
I forhold til målsætningen i Grøn Vækst
aftalen om at etablere 75.000 ha ny natur forventes udlægget
af randzonerne at bidrage med op til 50.000 ha nye
naturarealer.
Herudover foreslås der i randzonerne etableret mulighed
for, som en undtagelse fra det generelle dyrkningsforbud, at dyrke
vedvarende græs eller flerårige energiafgrøder,
såsom pil, poppel, hassel, ask, rødel,
præriegræs eller elefantgræs. Denne produktion af
vedvarende græs eller flerårige energiafgrøder
vil skulle ske inden for de rammer, der sættes af de
generelle krav om sprøjte- og gødningsfrihed i
randzonerne, og vil dermed kunne understøtte indsatsen for
at fremme dyrkningen af flerårige energiafgrøder, som
også er en del af Grøn Vækst aftalen.
Af hensyn til det samlede landskabsbillede er denne mulighed dog
begrænset til plantninger, der foretages i umiddelbar
sammenhæng med plantning eller dyrkning af tilsvarende
afgrøder på de bagvedliggende arealer.
Dyrkning af vedvarende græs eller flerårige
energiafgrøder kan kun finde sted i det omfang, dette ikke
er i uoverensstemmelse med anden lovgivning, herunder f.eks.
specifikke naturbeskyttelses-, fredningsbestemmelser el. lign.
Energiafgrøder vil desuden ikke kunne dyrkes i de
eksisterende 2 m bræmmer, der er udlagt efter
vandløbslovens § 69, jf. lovbekendtgørelse nr.
927 af 24. september 2009.
Samtidig med denne lovs ikrafttræden indføres en
støtteordning til kompensation af de landbrugere, der som
følge af loven skal udlægge randzoner på
landbrugsarealer. Støtteordningen skal gennemføres
under landdistriktsprogrammet med hjemmel i lov nr. 316 af 31.
marts 2007 om udvikling af landdistrikterne (landdistriktsloven) og
i RFO 1698/2005 (landdistriktsforordningen), hvorved der kan ydes
støtte til kompensation for pålagte forpligtelser iht.
vandrammedirektivet/Natura 2000 direktiverne. En sådan
støtteordning kræver EU-kommissionens godkendelse og
kan først indføres, når de endelige statslige
vandplaner foreligger, og når der foreligger et detaljeret
kortgrundlag, som kan danne grundlag for støtteordningen.
Det fremgår af aftalen om Grøn Vækst, at
såfremt antagelsen i aftalen om landdistriktsprogrammets
omfang for 2014 og frem ikke holder, vil omfanget af de igangsatte
initiativer, herunder finansiering, blive drøftet på
ny. Det fremgår ligeledes, at de berørte initiativer
vil blive drøftet på ny, såfremt
landdistriktsprogrammets gennemførelsesbestemmelser ikke
gør det muligt at finansiere de forudsatte initiativer med
landdistriktsmidler. Såvel rådsforordning (RFO
1698/2005) som gennemførselsbestemmelser skal revideres med
virkning fra 2014.
2. Baggrund for lovforslaget
Forslaget er en del af Grøn Vækst aftalen, som skal
sikre, at et højt niveau af miljø-, natur- og
klimabeskyttelse går hånd i hånd med en moderne
og konkurrencedygtig landbrugs- og fødevareproduktion.
2.1. Miljø
Det er målet med Grøn Vækst aftalen at sikre
et vandmiljø af god kvalitet gennem en markant reduktion af
udledningen af næringsstoffer og pesticider til
vandmiljøet.
Etableringen af randzoner langs alle vandløb og
søer med et overfladeareal på mere end 100 m2 i
landzone er et væsentligt element i at nå denne
målsætning.
2.2. Natur
Det er en del af Grøn Vækst aftalen, at der skal
etableres op til ca. 75.000 ha nye og mere sammenhængende
naturarealer, og etableringen af de dyrkningsfrie randzoner er med
et forventet areal på ca. 50.000 ha et meget væsentligt
element heri.
Denne nye natur vil skabe nye levesteder for vilde dyr og
planter og vil også være af stor betydning for
biodiversiteten ved at give plante- og dyrearter forbedrede
muligheder for at sprede sig. Etableringen af den nye natur, hvoraf
størstedelen som nævnt vil udgøres af
randzonerne, vil ligeledes bidrage til et forbedret klima gennem en
reduktion af udledningen af drivhusgasser.
2.3. Energiafgrøder
Det er et afgørende element i Grøn Vækst
aftalen, at sikringen af miljø-, natur- og klimabeskyttelsen
går hånd i hånd med en moderne og
bæredygtig landbrugsproduktion. Samtidig bidrager anvendelsen
af flerårige energiafgrøder positivt til reduktionen i
udledningen af både drivhusgasser, kvælstof og
pesticider. Det foreslås derfor, at mulighederne for at
etablere flerårige energiafgrøder smidiggøres,
hvorfor der som en undtagelse fra det generelle dyrkningsforbud i
randzonerne etableres mulighed for at dyrke visse flerårige
energiafgrøder, når dette sker i umiddelbar
tilknytning til dyrkning eller plantning af tilsvarende
afgrøder på de bagvedliggende arealer.
Dette indebærer dog ingen undtagelse fra det generelle
forbud mod gødskning eller sprøjtning i randzonerne,
jf. § 1, stk. 1.
2.4. Vedvarende græs
Det er ligeledes et element i Grøn Vækst aftalen,
at der som en undtagelse fra det generelle dyrkningsforbud i
randzonerne etableres mulighed for at pleje arealerne med ekstensiv
afgræsning eller slet af hensyn til naturen.
Dette indebærer dog ingen undtagelse fra det generelle
forbud mod gødskning og sprøjtning i randzonerne, jf.
§ 1, stk. 1. Vandløbslovens bestemmelser
vedrørende hegning berøres heller ikke.
3. Gældende ret
Der gælder i dag i medfør af vandløbslovens
§ 69 et forbud mod dyrkning, jordbehandling, plantning,
terrænændring og opførelse af
bygningsværker i en bræmme på 2 m langs naturlige
eller i regionplanen højt målsatte vandløb og
søer.
Denne bestemmelse om 2 m bræmmer gælder kun for
vandløb i landzone og ikke for rørlagte
vandløb. Bestemmelsen om 2 m bræmmer gælder ej
heller for enkeltmandsvandløb eller enkeltmandssøer,
som generelt ikke er omfattet af vandløbsloven.
Hensigten med bestemmelsen om 2 m bræmmer er at bevare og
sikre bræmmen i en stabil tilstand for derved at beskytte
selve vandløbet mod udskridning m.v. blandt andet i
forbindelse med landbrugets anvendelse af tunge maskiner, hvorved
behovet for omkostningskrævende og miljømæssigt
belastende oprensning mindskes.
Bestemmelsen om 2 m bræmmer forudsættes opretholdt
uændret, således at de specifikke arealer, der allerede
i dag er omfattet af denne bestemmelse, ikke samtidig omfattes af
de foreslåede regler om randzoner.
Dette indebærer, at randzonebestemmelserne langs de
vandløb, hvor der er udlagt 2 m bræmmer efter
vandløbslovens § 69, alene gælder for randzonen,
der ligger uden på 2 m bræmmerne, dvs. i området
fra 2 m og indtil 10 m.
Der er i dag ingen specifik miljømæssig
lovregulering af de arealer, der vil blive omfattet af de
foreslåede bestemmelser om randzoner. Dog kan dele af de
berørte arealer være omfattet af anden lovgivning,
f.eks. naturbeskyttelseslovens § 3 naturområder og
naturbeskyttelseslovens § 16 om sø- og
åbeskyttelseslinien eller bestemmelser om internationale
naturbeskyttelsesområder. Der kan endvidere for visse
vandløb være fastsat særlige bestemmelser med et
miljømæssigt sigte i medfør af de enkelte
vandløbs vandløbsregulativer.
4. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer, at der etableres randzoner langs
alle vandløb og søer med et overfladeareal på
mere end 100 m2, som fastlagt i Grøn Vækst aftalen.
Det forudsættes, at der indgår ca. 50.000 ha
landbrugsareal i randzonen.
Dette sker gennem et generelt forbud mod gødskning,
sprøjtning og dyrkning eller anden jordbehandling i
randzonen langs bredden af alle åbne vandløb og
søer med et overfladeareal på mere end 100 m2
beliggende i landzone.
Lovforslaget indeholder alene to undtagelser fra disse
forbud.
Der er således en generel undtagelse fra selve
dyrkningsforbuddet, idet det fastsættes, at der i de udlagte
randzonearealer må ske dyrkning af vedvarende græs samt
af flerårige energiafgrøder. Denne undtagelse
indebærer dog ikke en samtidig undtagelse fra forbuddene imod
gødskning og sprøjtning, hvorfor dyrkning af
vedvarende græs og flerårige energiafgrøder kun
kan ske i en dyrkningsform, hvor der ikke anvendes gødning
eller sprøjtemidler.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges
til at fastsætte nærmere bestemmelser om, hvilke
plantearter der må anvendes til bevoksninger med
flerårige energiafgrøder i randzoner, samt i hvilket
omfang vedvarende græsarealer må omlægges.
De randzonearealer, der udgår af dyrkningen som
følge af dette lovforslag, vil være underlagt
rydningspligt i medfør af lov nr. 191 af 12. marts 2009 om
drift af landbrugsjorder.
Der henvises til lovforslagets § 2.
Der er endvidere i forslaget en mere specifik
undtagelsesbestemmelse, hvorefter det samlede areal af randzonerne
maksimalt kan omfatte 5 pct. af det samlede areal af en bedrift.
Overskrides denne procentsats, kan der ske en forholdsmæssig
reduktion af bredden af randzonen på den
pågældende bedrift.
Definitionen af bedriftsbegrebet er i denne lov parallelt til
den tilsvarende definition i § 2 i lov om landbrugsejendomme,
jf. lovbekendtgørelse nr. 616 af 1. juni 2010.
Der henvises til lovforslagets § 5.
I det omfang der måtte være enkelte landbrugere, der
rammes uforholdsmæssigt hårdt, indeholder lovforslaget
en generel dispensationsadgang, hvorefter ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan dispensere fra
bestemmelserne i § 1. Denne hjemmel forudsættes anvendt
i situationer, hvor en fastholdelse af kravet om randzoner, jf.
lovforslagets § 1, stk. 1, vil ramme enkelte landbrugere
uforholdsmæssigt hårdt, f.eks. på arealer med
særlige højværdiafgrøder,
væksthuse, forsøgsanlæg el. lign.
Det er dog forventningen, at denne undtagelsesbestemmelse kun
vil kunne bringes i anvendelse i relativt få tilfælde,
og at den derfor ikke vil have nogen signifikant effekt på
hverken det samlede arealmæssige udlæg eller på
den miljømæssige effekt af disse på
landsplan.
Der henvises til lovforslagets § 6.
Lovforslaget indeholder en bestemmelse om, at det skal
være muligt at foretage besigtigelse af randzonearealer med
henblik på kontrol af overholdelse af lovens
bestemmelser.
Der henvises til lovforslagets § 7.
Lovforslaget indeholder desuden en bestemmelse om, at det i
kontroløjemed skal være muligt at indhente oplysninger
hos andre offentlige myndigheder, og at der herunder kan ske
registersamkøring og sammenstilling af data til
kontrolformål.
Der henvises til lovforslagets § 8.
Lovforslaget indeholder endvidere hjemmel til at delegere
varetagelsen af opgaver efter loven til andre offentlige
myndigheder efter aftale med vedkommende minister eller kommunale
organisation.
Der henvises til lovforslagets § 9.
Lovforslaget undtager randzonerne for offentlighedens adgang i
samme omfang som for 2 m bræmmer udlagt efter
vandløbsloven.
Der henvises til lovforslagets § 12.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Der vil være statslige udgifter til etablering og
vedligehold af det nødvendige kortmateriale til udpegning af
de berørte vandløb og søer og til
fastlæggelse af den afgrænsning langs med disse, der
skal danne udgangspunktet for udmålingen af randzonerne.
Dette vil indebære engangsomkostninger til etablering af
et randzonetema, nødvendige IT tilpasninger og til
ændring af markbloksystemet i FødevareErhvervs
enkeltbetalingsadministration.
Hertil kommer udgifter til den løbende administration,
til kontrol og til en ledsagende kompensationsordning under
landdistriktsprogrammet.
De løbende kompensationsudbetalinger til landbrugere, jf.
nedenfor, forudsættes afholdt under de midler, der er afsat
under landdistriktsprogrammet. Satserne herfor er endnu ikke
fastsat, jf. nedenfor, hvorfor de årlige udgifter hertil
endnu ikke kendes.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Som nævnt i indledningen forudsættes det, at der
indgår ca. 50.000 ha landbrugsareal i randzonen. Dette svarer
til ca. 2,2 pct. af landets samlede dyrkningsareal.
De i loven indeholdte restriktioner i arealanvendelsen vil for
mange landbrugere medføre et tab af dyrkningsareal svarende
til det areal, der konkret belægges med et dyrkningsforbud
på den enkelte bedrift. Dette tab af dyrkningsareal kan, i
det omfang dette indregnes i bedriftens samlede harmoniareal,
også få afledte konsekvenser i forhold til en animalsk
produktion.
Endvidere vil plejeforpligtelsen på de arealer, der
udtages som følge af loven, indebære en udgift for de
berørte landbrugere.
Herudover skal den enkelte landbruger konkret træffe de
fornødne foranstaltninger til at sikre sig den
nødvendige viden om og eventuel afmærkning af, hvor
grænsen fysisk forløber på vedkommendes bedrift,
for at kunne overholde afstandskravet.
Samtidig med denne lovs ikrafttræden indføres en
støtteordning til kompensation af de landbrugere, der som
følge af loven skal udlægge randzoner på
landbrugsarealer. Støtteordningen skal gennemføres
under landdistriktsprogrammet med hjemmel i lov nr. 316 af 31.
marts 2007 om udvikling i landdistrikterne (landdistriktsloven) og
i RFO 1698/2005 (landdistriktsforordningen), hvorved der kan ydes
støtte til kompensation for pålagte forpligtelser iht.
vandrammedirektivet/Natura 2000 direktiverne. En sådan
støtteordning kræver EU-kommissionens godkendelse og
kan først indføres, når de endelige statslige
vandplaner foreligger, og når der foreligger et detaljeret
kortgrundlag, som kan danne grundlag for
støtteordningen.
Under støtteordningen vil den enkelte landbruger kunne
søge om 1-årig kompensation for den del af
randzonearealet, der har status som landbrugsareal, og som ikke er
omfattet af de eksisterende regler om 2 m bræmmer i
medfør af vandløbslovens § 69. Satserne
forudsættes fastsat ved bekendtgørelse.
I det omfang de berørte landbrugere vælger at
gøre brug af den ovenfor beskrevne støtteordning, vil
ansøgningsproceduren i forbindelse hermed kunne
udgøre en begrænset administrativ merbelastning. Da
det er hensigten, at ansøgningsproceduren integreres i
fællesskemaet for de arealbaserede støtteordninger,
der omfattes af enkeltbetalingsordningen, vil denne merbelastning
dog som udgangspunkt blive meget begrænset.
Forslaget har været forelagt for Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i erhvervsregulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Etableringen af ca. 50.000 ha randzoner gennem udlægget af
randzoner langs alle åbne vandløb og søer med
et overfladeareal på mere end 100 m2 i landzone vil bidrage
med op til 2/3 af det samlede udlæg af ny natur som
følge af Grøn Vækst aftalen.
Etableringen af randzonerne forventes at bidrage til den samlede
effekt af Grøn Vækst pakken med en reduktion af
kvælstofudledningen på op til 2550 t årligt og
med en reduktion af fosforudledningen på op til 160 t
årligt.
Etableringen af randzonerne vil samtidig bidrage til at reducere
skadevirkningerne af pesticidanvendelsen, om end denne effekt ikke
umiddelbart lader sig kvantificere.
Etableringen af randzonerne udgør således et
væsentligt element i Miljø- og Naturplan Danmark frem
mod 2020, som skal sikre bedre miljø og klima samt mere
natur af høj kvalitet. Med denne plan forventes det, at
Danmark lever op til sine forpligtelser i EU's vandrammedirektiv og
Natura 2000-direktiverne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er en del af den samlede Grøn Vækst
aftale, som skal sikre, at Danmark lever op til sine forpligtelser
i EU's vandrammedirektiv og i Natura 2000-direktiverne. Det
forudsættes i den forbindelse, at den samlede indsats
godkendes af EU-kommissionen.
Lovforslaget indeholder herudover ingen direkte EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi Brancheforening, Dansk
Gartneri, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Kvæg,
Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Pelsdyravlerforening, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danske Regioner, Danske Svineproducenter,
Dansk Skovforening, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening, De Danske
Skovdyrkerforeninger, Det Biovidenskabelige fakultet, Det Danske
Fjerkræråd, Hedeselskabet, Det Økologiske
Råd, Fagligt Fælles Forbund, Foreningen af Biodynamisk
Jordbrug, Foreningen af Vandværker i Danmark, Frie
Bønder - Levende Land, Friluftsrådet, Kommunernes
Landsforening (KL), Kødbranchens Fællesråd,
LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Mejeriforeningen, Naturrådet, Parcelhusejernes Landsforening,
Politimesterforeningen, Realkreditrådet, Sammenslutningen af
Danske Småøer, Småskovsforeningen Danmark,
Økologisk Landsforening og samtlige
jordbrugskommissioner.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/-mindreudgifter | Negative konsekvenser/-merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Der vil være merudgifter til
sagsbehandling og kontrol af ordningen. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Der vil være behov for etablering af
organisatoriske rammer for administrationen og kontrollen af
ordningen, herunder for etablering af det nødvendige
kortmateriale og den løbende opdatering heraf. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | 50.000 ha randzoner omfatter principielt
ca. 2,2 pct. af Danmarks dyrkningsareal. Der vil følgelig kunne opstå
tab af dyrkningsjord og harmoniareal. Forslaget indebærer endvidere en
plejeforpligtelse af de arealer, der omfattes af randzonerne. Den enkelte landbruger vil konkret skulle
sikre sig, hvor grænsen fysisk forløber på egen
ejendom for at kunne overholde afstandskravet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Forslaget indebærer en beskeden
ekstrabelastning i det omfang, der gøres brug af den
ledsagende støtteordning. | Miljømæssige
konsekvenser | Forslaget indebærer etablering af op
til 50.000 ha ny natur, en beregnet reduktion af
kvælstofudledningen med op til 2550 tons samt af
fosforudledningen med op til 160 tons. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Ingen. | Ingen. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Med bestemmelsen foreslås et forbud mod gødskning,
sprøjtning, og dyrkning eller anden jordbearbejdning i en
afstand af indtil 10 m fra bredden langs alle åbne
vandløb og søer med et overfladeareal større
end 100 m2 i landzone. Randzonerne forudsættes at omfatte i
alt ca. 50.000 ha, og vil blive udlagt i en bredde af indtil 10 m.
Den endelige bredde af randzonerne afhænger af en
nærmere kortlægning af bredstrækningerne langs
alle de vandløb og søer, der er omfattet af lovens
bestemmelser.
Det eksisterende kortgrundlag er aktuelt ikke
tilstrækkeligt fyldestgørende til at kunne danne
grundlag for en endelig beregning af bredden af randzonerne.
Kortgrundlaget forventes forbedret i perioden frem til lovens
ikraftsættelse, således at der vil kunne
fastsættes en endelig bredde af randzonen i forbindelse med
ikraftsættelsen af loven, jf. hermed lovforslagets §
11.
Randzonebredden beregnet efter et samlet randzoneareal på
ca. 50.000 ha vil dog ikke overstige 10 m som forudsat i
Grøn Vækst aftalen.
Ved vandløb forstås i denne sammenhæng
åbne, ferske vandløb, uanset om disse er i naturlige
eller kunstige løb, herunder grøfter, kanaler mv.
Grøblerender er ikke omfattet.
Ved søer forstås i denne sammenhæng
områder dækket permanent med stillestående
vand.
Ved dyrkning forstås her en egentlig kultivering af
arealet med jordbehandling, såning eller plantning af en
eller flere typer af afgrøder eller vækster.
Dyrkningsforbuddet omfatter således ikke opvækst af
naturligt forekommende vegetation i randzonerne, jf. dog
rydningspligten efter lov om drift af landbrugsjorder.
Dyrkningsforbuddet omfatter ej heller ekstensiv afgræsning,
fældning eller beskæring af sådanne naturligt
forekommende vækster, eller plukning af frugter, bær og
lign. fra sådanne naturligt forekommende vækster, eller
eksisterende beplantninger.
Ved marskområder mv. forstås som udgangspunkt de
områder i de syd- og sønderjyske marskområder,
der er pålagt digebidragspligt i Darum-Tjæreborg
marsken, Ribe marsken, Rejsby marsken, Ballum marsken og
Tønder marsken.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i §
1, stk. 1, at forbuddet mod gødskning, sprøjtning og
dyrkning m.v. knytter sig til selve randzonen. I det omfang der
etableres nye vandløb eller søer vil disse derfor
også blive omfattet af lovens bestemmelser, og tilsvarende
vil randzonerne langs eksisterende vandløb eller søer
bortfalde i det omfang disse overdækkes eller
nedlægges.
Da målsætningen med lovforslaget er at bidrage til
at sikre et vandmiljø af god kvalitet og til at skabe mere
ny natur, retter lovforslaget sig primært mod
dyrkningsjorden. Bestemmelsen i § 1, stk. 2, undtager derfor
skove, hvor der normalt ikke sprøjtes eller gødes,
samt haver, parker og lignende, hvor et udlæg af en randzone
ville kunne være et meget alvorligt indgreb, både i
forhold til anvendelsen og rent visuelt.
Bemyndigelsen i § 1, stk. 3, forudsættes anvendt
således, at undtagelsen ud over de nævnte områder
også udstrækkes til at omfatte andre områder af
tilsvarende karakter, dvs. med en tilsvarende tæt struktur af
åbne afvandingsgrøfter, etableret som led i et samlet
afvandingssystem.
Bestemmelsen i § 1, stk. 4, indeholder en adgang for
ministeren til at fastlægge den endelige bredde af
randzoneudlægget inden for en maksimal bredde af 10 m. Den
endelige bredde vil først kunne fastlægges, når
den igangværende kortlægning af bredstrækningerne
langs alle vandløb og søer, der omfattes af lovens
bestemmelser, er afsluttet. Den endelige bredde vil blive fastlagt
således, at det samlede landbrugsareal i randzonerne vil
udgøre ca. 50.000 ha.
Til §
2
Som en undtagelse fra dyrkningsforbuddet i § 1
foreslås det i bestemmelsen, at der i randzonearealerne
må ske dyrkning af vedvarende græs og flerårige
energiafgrøder, idet bestemmelsen bemyndiger ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til at fastsætte regler
om, i hvilket omfang der kan ske omlægning af vedvarende
græsarealer samt om hvilke plantearter, der må anvendes
til tilplantning med flerårige energiafgrøder.
Bestemmelsen i § 2, stk. 1, om dyrkning af vedvarende
græs og flerårige energiafgrøder indebærer
ingen undtagelse fra de generelle forbud mod gødskning og
sprøjtning, jf. § 1, stk. 1.
Bestemmelsen i § 2, stk. 1, indebærer dog ikke en
undtagelse fra regler fastsat i eller i medfør af anden
lovgivning, herunder f.eks. opdyrkningsforbud iht.
naturbeskyttelsesloven, specifikke fredninger, bestemmelser i
vandløbsregulativer efter vandløbsloven om et
arbejdsbælte i forbindelse med vedligeholdelse af
vandløb el. lign. Endvidere forudsættes det, at
dyrkning kun kan ske uden anvendelse af gødskning eller
sprøjtning.
For at undgå, at dyrkningen af flerårige
energiafgrøder kommer til at tage form af et smalt
bælte langs det enkelte vandløb, hvilket vil
være uhensigtsmæssigt ud fra et landskabsmæssigt
synspunkt, foreslås det i stk. 2, at dyrkningen af
flerårige energiafgrøder i randzonerne alene må
ske i umiddelbar sammenhæng med dyrkning af tilsvarende
afgrøde på landbrugsarealer beliggende ind til
randzonen. Det vil i praksis sige, at eventuelle plantninger af
flerårige energiafgrøder uden for, men umiddelbart ind
til randzonerne, må udstrækkes ind i disse. Arealet med
flerårige energiafgrøder skal mindst have samme bredde
i det bagvedliggende landbrugsareal som i randzonen.
Det påregnes, at den i § 2, stk. 3, nævnte
liste over hvilke planter, der kan anvendes som
energiafgrøder i randzoner som udgangspunkt vil omfatte
bevoksninger med planter af pileslægten (Salix sp. ),
Poppelslægten (Poppulus sp. ), Hassel (Corylus avellana), Ask
(Fraxius exelsior), Rødel (Alnus glutinosa),
Præriegræs (Andropogon gerardii, Sorghastrum nutans og
Sporobolus heterolepis) eller Elefantgræs (Miscantus
giganteus).
Adgangen til at foretage omlægning af vedvarende
græs, jf. § 2, stk. 3, forudsættes at være
relativt begrænset, og alene sigtende på at bevare de
pågældende randzonearealer i en tilstand, hvor de er
praktisk anvendelige til afgræsning. Herved vil en eventuel
utilsigtet tilgroning kunne undgås, og arealerne kunne
bevares som lysåbne græsningsarealer.
Omlægning af vedvarende græs vil som udgangspunkt
kun blive tilladt i perioder svarende til de perioder, der i dag er
fastsat i bekendtgørelsen om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække
(gødningsbekendtgørelsen)
Til §
3
Med bestemmelsen foreslås det, at loven ikke gælder
for de arealer, der omfattes af de eksisterende 2 m bræmmer
langs visse vandløb, der er udlagt i medfør af
vandløbslovens § 69.
For vandløb, hvor der er udlagt 2 m bræmmer efter
vandløbslovens § 69, vil nærværende lovs
bestemmelser om randzoner alene gælde for den del af den
samlede indtil 10 m brede zone, regnet fra bredden af
vandløbet eller søen, der ikke er omfattet af
bestemmelsen i vandløbsloven.
Til §
4
Med bestemmelsen foreslås det fra hvilken kantlinje,
randzonebredden skal måles. Denne kantlinje fastlægges
i denne lov på samme måde, som ved de eksisterende 2 m
bræmmer, der er udlagt efter vandløbslovens § 69,
således at der sikres et fælles udgangsmålepunkt
for udlægget af såvel 2 m bræmmerne efter
vandløbslovens § 69 som randzonerne efter
nærværende lov.
Det vil være nødvendigt at sikre et sådant
fælles udgangsmålepunkt på de
bredstrækninger, hvor der er udlagt både 2 m
bræmmer og randzonearealer, både af hensyn til
overskueligheden for landbrugerne og af hensyn til kontrollen.
Beliggenheden af de konkrete randzonearealer på
landbrugsarealer vil blive anført på de markblokkort,
der er tilgængelige for alle landbrugsbedrifter, der er
tilmeldt enkeltbetalingsordningen. Den enkelte landbruger vil i
forbindelse med ansøgningen herom kunne foretage rettelser i
markblokangivelserne, hvis disse ikke stemmer overens med de
faktiske forhold.
I det omfang kantlinjen flyttes, enten som følge af
permanente vandstandsændringer, som følge af
vandløbs naturlige flytninger eller som følge af
reguleringer, vil der skulle ske en regulering af kantlinjen, og
dermed af randzonens beliggenhed.
Til §
5
Der vil naturligt være en vis variation i, hvor stor en
del af den enkelte bedrift, der vil blive omfattet af reglerne om
randzoner. Ikke mindst i lavtliggende eller afvandede områder
med mange vandløb vil det kunne forekomme, at det samlede
areal af randzoner på en bedrift konkret vil kunne
berøre større procentdele af enkelte bedrifter.
Ud fra en generel rimelighedsbetragtning foreslås det
derfor, at det samlede areal af randzoner inden for en bedrift, med
de rådighedsindskrænkninger dette medfører, ikke
kan overstige 5 pct. af det samlede areal af den enkelte
bedrift.
Bestemmelsen indebærer, at landbrugeren i tilfælde
af, at randzonearealerne berører mere end 5 pct. af en
konkret bedrift, har ret til at få en forholdsmæssig
reduktion af bredden af randzoneudlægget på den
pågældende bedrift, således at randzonearealet
totalt set ikke overstiger grænseværdien på 5
pct. Landbrugeren har dog ikke pligt til at få en
forholdsmæssig reduktion af bredden.
Dette forudsættes administreret således, at de
landbrugere, der mener sig berettiget til, og ønsker en
forholdsmæssig reduktion af randzonens bredde på
grundlag af denne bestemmelse, selv skal indsende ansøgning
heraf til kontrolmyndigheden, der herefter foretager en konkret
verifikation og eventuelt reduktion af randzonebredden på den
pågældende bedrift. Såfremt landbrugeren ikke
ønsker en forholdsmæssig reduktion, skal han blot
undlade at indsende ansøgningen.
Grænseværdien på 5 pct. skal være
overskredet på tidspunktet for lovens ikrafttræden, og
de landbrugere, der ønsker en reduktion af randzonens
bredde, skal indsende ansøgning herom inden en tidsfrist,
der fastsættes af ministeren. Når denne tidsfrist er
udløbet, vil der ikke mere kunne ske en reduktion af
randzonens bredde efter lovens § 5.
Det foreslås i § 5, stk. 2, at hvis der er sket en
reduktion af bredden af randzonen efter stk. 1, vil denne bredde
forblive gældende, uanset om der efterfølgende vil ske
ændringer i bedriftsstrukturen, f.eks. fordi en
landbrugsejendom med en reduceret randzone overdrages til en anden
landbruger, som har en bedrift, der ikke overstiger grænsen
på 5 pct. I denne situation vil landbrugeren således
inden for sin bedrift have arealer med 2 forskellige
randzonebredder.
Bestemmelsen indebærer således ikke, at der skal
foretages en genberegning af randzonearealet i forhold til
bedriftsstørrelsen ved efterfølgende ændringer
af bedriftens struktur, herunder også ændringer i
forpagtningsforhold, idet randzoneudlægget i denne situation
vil udgøre et på forhånd kendt vilkår.
Det eksisterende kortgrundlag er aktuelt ikke
tilstrækkeligt fyldestgørende til at kunne danne
grundlag for den endelige beregning af randzonerne, og det er
dermed ikke muligt på forhånd endeligt at
opgøre, hvor mange bedrifter der vil kunne blive
berørt af denne undtagelsesbestemmelse, men det formodes, at
bestemmelsen kun vil berøre relativt få bedrifter.
Bedriftsbegrebet er i denne lov defineret parallelt med
bedriftsbegrebet i § 2 i lov om landbrugsejendomme. Bedriften
udgøres således af det samlede areal af de ejendomme,
inklusive tilforpagtede arealer, der drives af samme fysiske eller
juridiske person.
Til §
6
Bestemmelsen indebærer en generel adgang for ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri til i særlige
tilfælde at dispensere fra kravet om randzonens bredde samt
forbuddet mod at gødske, sprøjte, dyrke eller
foretage anden jordbearbejdning på randzonearealet.
Bestemmelsen har til formål at sikre imod, at enkelte
landbrugere rammes uforholdsmæssigt hårdt af
randzoneudlæg. Det er dog forventningen, at denne
undtagelsesbestemmelse kun vil skulle bringes i anvendelse i
relativt få tilfælde, og at den derfor ikke vil have
nogen signifikant effekt på hverken det samlede
arealmæssige udlæg eller på den
miljømæssige effekt af disse på landsplan.
Dispensationsadgangen forudsættes administreret
restriktivt, men vil kunne anvendes i situationer, hvor et
udlæg af randzonearealer vil ramme den enkelte landbruger
uforholdsmæssigt hårdt, f.eks. på arealer med
særlige højværdiafgrøder,
juletræer, væksthuse, forsøgsanlæg el.
lign, eller på områder, der er undergivet anden
anvendelse, uden at disse er omfattet af den generelle
undtagelsesbestemmelse i § 1, stk. 2.
Dispensationsadgangen vil bl.a. også kunne anvendes i
situationer, hvor en særlig dyrkningsform er ønskelig
ud fra andre hensyn, herunder landskabelige eller
fredningsmæssige hensyn.
Bestemmelsen vil endvidere kunne anvendes i situationer, hvor
det vil være hensigtsmæssigt at gennemføre
foranstaltninger, der er omfattet af de generelle forbud i §
1, stk. 1. Dette kunne f.eks. være målrettet
sprøjtning eller pensling mod kæmpebjørneklo
som led i kommunale indsatsplaner.
Til §
7
Den foreslåede bestemmelse i § 7 svarer
indholdsmæssigt til bestemmelsen i § 4 i lov om
administration af Det Europæiske Fællesskabs
forordninger om ordninger under Den Fælles Landbrugspolitik
finansieret af Den Europæiske Garantifond for Landbruget m.v.
(landbrugsstøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 445
af 23. april 2010.
Bestemmelsen nødvendiggøres af, at kontrollen med
overholdelsen af nærværende lov påtænkes
udført som en integreret del af kontrollen med
enkeltbetalingsordningen og med den påtænkte ledsagende
kompensationsordning under EU's landdistriktsprogram, jf. herved
afsnit 1 i lovforslagets alm. bemærkninger.
Det foreslås i § 7, at ministeren eller den,
ministeren bemyndiger hertil, til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse har adgang til offentlige eller
private ejendomme, dog ikke bygninger, i kontroløjemed.
Bestemmelsen vil skulle anvendes til at foretage besigtigelse af
randzonearealer med henblik på kontrol af overholdelse af
bestemmelserne i denne lov. Der henvises til reglerne om randzonens
bredde, reglerne om forbud mod at gødske, sprøjte,
dyrke eller foretage anden jordbearbejdning samt reglerne om
dyrkning af vedvarende græs og flerårige
energiafgrøder. Besigtigelse og kontrol vil så vidt
muligt skulle ske i sammenhæng med anden arealkontrol,
primært kontrollen med enkeltbetalingsordningen.
Det præciseres i § 7, stk. 2, at politiet om
nødvendigt yder bistand hertil, og at regler herom kan
fastsættes efter aftale med justitsministeren.
Det foreslås i § 7, stk. 3, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
for kontrol og tilsyn.
Til §
8
Den foreslåede bestemmelse i § 8 fastslår, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri i
kontroløjemed har adgang til at indhente oplysninger hos
andre offentlige myndigheder. Der kan herunder ske
registersamkøring og sammenstilling af data til
kontrolformål.
Som eksempel på anvendelsen af hjemlen kan det
nævnes, at registersamkøring og sammenstilling af data
kan ske i forbindelse med kontrollen med de eksisterende 2 m
bræmmer udlagt efter vandløbslovens § 69.
Fødevareministeriet vil i forbindelse med
administrationen af den foreslåede bestemmelse nøje
iagttage de procedurer omkring indhentelse, samkøring og
sammenstilling af personoplysninger, der følger af lov om
behandling af personoplysninger.
Bestemmelsen er parallel til den tilsvarende bestemmelse i
§ 22a i Lov om administration af Det Europæiske
Fællesskabs forordninger om ordninger under Den Fælles
Landbrugspolitik finansieret af Den Europæiske Garantifond
for Landbruget m.v. (landbrugsstøtteloven), jf.
lovbekendtgørelse. nr. 445 af 23. april 2010.
Parallelliteten er nødvendig henset til, at kontrollen
med lovens overholdelse forudsættes at skulle foregå
fuldt integreret med kontrollen med den ledsagende
kompensationsordning, jf. afsnit 6 i de almindelige
bemærkninger.
Til §
9
Kontrollen med overholdelsen af forbuddet mod gødskning,
sprøjtning og dyrkning eller anden jordbearbejdning i
henhold til lovens § 1, kontrollen med overholdelsen af
reglerne om dyrkning af vedvarende græs eller flerårige
energiafgrøder i henhold til lovens § 2, samt
administrationen af dispensationsbestemmelsen i § 6
forudsættes som anført i bemærkningerne til
§ 7 udført som en integreret del af kontrollen med
enkeltbetalingsordningen og med den påtænkte ledsagende
kompensationsordning under EU's landdistriktsprogram.
Denne kontrol udføres aktuelt af Plantedirektoratet.
Kontrollen med de eksisterende 2 m bræmmer udlagt efter
vandløbslovens § 69 varetages af kommunerne som
vandløbsmyndighed.
På sigt vil det derfor af hensyn til såvel
ressourceudnyttelsen i kontrollen som hensynet til landbrugerne
kunne være hensigtsmæssigt, hvis antallet af
kontrolmyndigheder på en given bredstrækning
begrænses.
For at sikre muligheden for en sådan eventuel ændret
opgavefordeling mellem de kommunale vandløbsmyndigheder og
Fødevareministeriet etableres i stk. 1 en hjemmel til at
delegere varetagelsen af opgaver efter loven til andre myndigheder
eller institutioner.
En sådan delegation af varetagelsen af opgaver efter loven
til andre myndigheder forudsætter en forudgående
forhandling med vedkommende minister eller kommunale
organisation.
Kontrollen forudsættes dog indtil videre samlet hos
Plantedirektoratet, idet miljøministeren i indeværende
samling har fremsat forslag herom (Forslag til lov om ændring
af naturbeskyttelsesloven, planloven, vandløbsloven,
miljømålsloven, miljøbeskyttelsesloven og
vandforsyningsloven).
Bestemmelsen i § 9, stk. 2, indeholder en hjemmel til at
delegere varetagelsen af opgaver efter loven til myndigheder under
ministeriet.
Bestemmelserne i såvel stk. 1 som stk. 2 bemyndiger
ministeren til at fastsætte nærmere regler om
klageadgangen, herunder om, at klager ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed, og om adgangen til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.
Udgangspunktet for klageadgangen er to-instansprincippet.
Muligheden for helt eller delvist at afskære klageadgangen,
vil således kun blive benyttet, såfremt særlige
grunde taler herfor, og der ikke er væsentlige
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder herved. Det vil
f.eks. gælde for afgørelser, der beror på en
skønsmæssig vurdering, der udelukkende er baseret
på lokale forhold.
Forbuddet mod gødskning, sprøjtning og dyrkning i
randzonerne følger direkte af lovens tekst, og
implementeringen heraf forudsætter derfor ikke konkrete
administrative afgørelser. Påklage af administrative
afgørelser vil derfor kun kunne forekomme i forbindelse med
konkrete afgørelser efter loven, herunder efter
dispensationsbestemmelsen i § 6.
Til §
10
Efter bestemmelsen straffes overtrædelse af loven eller af
bestemmelser fastsat i medfør af loven med bøde, med
mindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Til §
11
Det foreslås, at tidspunktet for lovens ikrafttræden
fastsættes af ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri. Loven forventes sat i kraft pr. 1. september 2012,
således at den kan få effekt fra dyrkningssæsonen
2012-13.
Da det er hensigten, at loven og kompensationsordningen skal
træde i kraft samtidig, kan det blive aktuelt at udskyde
ikraftsættelsen af loven, hvis kompensationsordningen
måtte blive forsinket.
Til §
12
Lovforslaget indebærer, at der ikke er offentlig adgang
til randzonerne. Den eksisterende regel i naturbeskyttelseslovens
§ 24, stk. 4, hvorefter arealer udlagt som 2 m bræmmer
efter vandløbsloven er undtaget fra hovedreglen om
offentlighedens adgang til udyrkede arealer, foreslås
udstrakt til også at gælde udyrkede arealer udlagt som
randzone efter nærværende lovs bestemmelser.
Til §
13
Det foreslås i § 13, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Den i lovforslaget indeholdte ændring
af vandløbsloven sammenholdt med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | 1.§ 24, stk. 4, 2. pkt., affattes
således: | Bestemmelsen gælder heller ikke de
bræmmer langs vandløb og søer, som efter lov om
vandløb skal holdes uopdyrkede, medmindre de grænser
op til arealer, der er åbne for offentlighedens adgang. | | »Bestemmelsen gælder heller
ikke de bræmmer langs vandløb og søer, som
efter lov om vandløb skal holdes udyrkede, eller udyrkede
arealer, der henligger som randzoner efter lov om randzoner,
medmindre bræmmerne eller randzonerne grænser op til
arealer, der er åbne for offentlighedens adgang.« |
|