Betænkning afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 11. maj 2011
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlem af udvalget har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2011 og var til 1.
behandling den 15. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og fødevareministeren
sendte den 14. februar 2011 dette udkast til udvalget, jf. FLF alm.
del - bilag 181. Den 24. februar 2011 sendte
fødevareministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget. Den 29. marts 2011 sendte
fødevareministeren desuden et revideret høringsnotat
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Danske Planteskoler/Dansk Gartneri,
Landbrug & Fødevarer,
Landwirtschaftlicher Hauptverein für Nordschleswig
og
Hans Otto Sørensen, Skærbæk.
Fødevareministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Landbrug & Fødevarer,
Landwirtschaftlicher Hauptverein für Nordschleswig
og
Hans Otto Sørensen, Skærbæk.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 60 spørgsmål til
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål og
fødevareministerens svar herpå er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Flertallet stemmer imod de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker:
Over en årrække er der gennemført en
række tiltag til gavn for vandmiljøet i Danmark. Alle
med det formål at mindske næringsstofbelastningen af
vandmiljøet.
Loven om randzoner har ligeledes dette formål. Dansk
Folkeparti er enig i, at udledningen af kvælstof til
vandmiljøet skal mindskes. Dansk Folkepart er ligeledes enig
i, at randzoner er et virkemiddel til at opnå dette
formål på nuværende tidspunkt. Men vi forventer,
at når der kommer dokumenteret viden omkring
rodzoneanlæg, minivådområder, pil og andre tiltag
og målinger af værdien af de enkelte randzoner er
dokumenteret, så kan og skal der indarbejdes disse nye
værktøjer i lovgivningen. Formålet med dette er,
at man kan fravige reglerne om randzoner, hvor dette er muligt, og
hvor det ikke bringer miljømålsætningerne i
fare.
Dansk Folkeparti mener ligeledes, at der på sigt
bør kunne byttes jorder ud, så der dermed kommer mere
sammenhængende natur. Selvfølgelig med et fastholdt
udledningskrav og ligeledes med en fastholdelse af de
naturfremmende målsætninger.
Dansk Landbrug og danske landmænd er meget innovative og
omstillingsparate. Det bør lovgivningen ligeledes
være. Der skal være mulighed for at implementere ny
viden i lovgivningen med det formål at give gode
rammevilkår for erhvervet.
Dansk Folkeparti opfatter landbruget som en vigtig del af
dansk erhvervsliv, og hvis der er landmænd, som ønsker
at investere i miljøtiltag, bør der være en
mulighed for øget produktion.
Ifølge ministerens svar på spørgsmål
57 mødes partierne bag loven i foråret 2014 for
at drøfte, i hvilket omfang effekten af rodzoneanlæg,
minivådområder og andre kvælstofreducerende
tiltag kan erstatte en tilsvarende effekt i udlagte randzoner,
under forudsætning af at lovforslagets miljø- og
naturmålsætninger fastholdes.
Et mindretal i udvalget (S, SF,
RV, EL og Christian H. Hansen (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Såfremt de
stillede ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil
mindretallet ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget og Christian H.
Hansen (UFG) bemærker, at lovforslaget indgår i
regeringens samlede plan »Grøn Vækst«, der
omfatter regeringens og forligspartiet Dansk Folkepartis planer for
landbrugserhvervets fremtid og for håndteringen af
miljøproblemerne tilknyttet erhvervet. Virkningen er
grundlæggende skæv, og planen lægger op til meget
store ændringer i landbrugets struktur, uden at der
ligger grundlæggende analyser af erhvervets fremtid til
grund, uden vurderinger af betydningen for landdistrikterne, uden
beskæftigelseskonsekvenser og uden tilstrækkelig
effektiv og fremadrettet indsats på
miljøområdet. Det tydeliggøres bl.a. ved en
mangelfuld gennemførelse af EU's vandrammedirektiv.
Mindretallet har derfor taget afstand fra aftalen mellem V, KF og
DF og fralægger sig ansvaret for »Grøn
Vækst«s gennemførelse.
Mindretallet ønsker i stedet, at der laves en grundig
analyse af erhvervets fremtid samtidig med en effektiv
miljøindsats, hvor de mange miljøproblemer, der er
knyttet til landbruget, søges løst i samme proces.
Det gælder effektiv begrænsning af kvælstof- og
fosforforurening, tilpasning til klimaændringerne,
begrænsning i udledningen af drivhusgasser og stop for
forringelserne af biodiversiteten.
Derfor har mindretallet foreslået, at der
nedsættes en uafhængig landbrugskommission, der skal
udarbejde forslag til fremadrettede løsninger på
landbrugets strukturelle og økonomiske udfordringer og
herunder belyse konsekvenserne for udviklingen i landdistrikterne.
Det skal samtidig sikres, at vand- og naturplanerne og den danske
naturlovgivning bringes i overensstemmelse med EU-lovgivningen. Det
økologiske landbrugsareal skal tredobles inden 2020.
Landbrugets regulering skal omlægges, så større
husdyrbrug reguleres som industri med faste udlederkrav og
placering i områder for større husdyrbrug. Landbrugets
muligheder for bæredygtig energiproduktion under hensyn til
natur, biodiversitet og jordkvalitet samt jordens mulighed for at
binde kulstof skal fremmes, og der skal udarbejdes en samlet
naturplan for Danmark.
Hovedlinjen i den samlede aftale om »Grøn
Vækst« er grundlæggende forkert, men der findes
naturligvis delelementer, som mindretallet anser for forbedringer.
Derfor vil mindretallet undlade at stemme ved alle
»Grøn Vækst«-forslagene. Mindretallets
stemmeafgivning afspejler, at mindretallet ikke vil tage ansvar for
den samlede løsning, og viser, at mindretallet finder det
nødvendigt at kulegrave hele området efter et valg med
henblik på at få bedre løsninger og en sikker
retning for dansk landbrug, der satser på kvalitet,
økologi, miljøvenlig produktion og en omfattende brug
af miljøteknologi i bred forstand.
Mindretallet finder dog, at etableringen af randzoner på
et areal svarende til ca. 50.000 ha er et godt og billigt
virkemiddel til at opnå en række ønskelige
miljøforbedringer, som har en gunstig virkning på
kvælstof, fosfor, natur og biodiversitet og på brugen
af pesticider. Hvis ikke randzoner implementeres, skal der findes
generelle virkemidler svarende til ca. 2.500 t N. Det vil f.eks.
svare til en normsænkning på 6 pct. Derfor er randzoner
set i forhold til de alternative muligheder for at opnå
miljøforbedringer en driftsmæssig fornuftig
løsning, og udlægning af 25.000 km dyrknings- og
sprøjtefri randzoner langs landets opgjorte 69.000 km
vandløb kan opfylde målene.
Det er klart, at udtagningen af et dyrkningsareal af denne
størrelse har visse konsekvenser for de berørte
landbrug, hvilket også er begrundelsen for, at lovforslaget
forventes ledsaget af en kompensationsordning under
Landdistrikts?programmet.
Mindretallet mener, at de stillede ændringsforslag kan
forbedre lovforslaget ved at holde arealerne dyrkningsfri og sikre
offentligheden adgang hertil, når det er offentlige penge,
der skal kompensere for oprettelse af randzonerne.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, SF, RV og Christian H. Hansen (UFG)):
1) I
stk. 1 udgår »og
flerårige energiafgrøder«.
[Mulighed for at dyrke
energiafgrøder udgår]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, SF, RV og Christian H. Hansen (UFG)):
2) Stk.
2 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, SF, RV og Christian H. Hansen (UFG)):
3) I
stk. 3, der bliver stk. 2, udgår
», og om, hvilke plantearter der må anvendes til
dyrkning af flerårige energiafgrøder, jf. stk.
1«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 12
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, SF, RV og Christian H. Hansen (UFG)):
4) §
12 udgår.
[Offentlig adgang til
arealerne]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Med ændringsforslagene udgår mulighed for at dyrke
energiafgrøder.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget sikres offentligheden adgang til
den nye natur i randzonearealerne.
Torsten Schack Pedersen (V) nfmd. Tina Nedergaard (V) Erling
Bonnesen (V) Jens Kirk (V) Eyvind Vesselbo (V) René
Christensen (DF) fmd. Bent
Bøgsted (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Tage Leegaard (KF)
Bjarne Laustsen (S) Ole Vagn Christensen (S) Benny Engelbrecht (S)
Christian H. Hansen (UFG) Kristen Touborg (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Bente Dahl (RV) Per Clausen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 158
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra fødevareministeren |
2 | Henvendelse af 4/3-11 fra
Landwirtschaftlicher Hauptverein für Nordschleswig |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 25/3-11 fra Landbrug &
Fødevarer |
5 | Henvendelse af 25/3-11 fra Danske
Planteskoler/Dansk Gartneri |
6 | Revideret høringsnotat, fra
fødevareministeren |
7 | Materiale fra Landwirtschaftlicher
Hauptverein für Nordschleswigs foretræde for udvalget
den 30/3-11 |
8 | Henvendelse af 3/4-11 fra Hans Otto
Sørensen, Skærbæk |
9 | Henvendelse af 13/4-11fra Hans Otto
Sørensen, Skærbæk |
10 | 1. udkast til betænkning |
11 | Henvendelse af 2/5-11 fra
Landwirtschaftlicher Hauptverein für Nordschleswig |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 158
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/3-11 fra Landwirtschaftlicher Hauptverein für Nordschleswig,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om en nærmere
undersøgelse af, hvor de lavbundede områder findes,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvornår kortgrundlaget for
de relevante områder forventes at foreligge, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om en sikring af, at loven indeholder
fleksibilitet til, at der kan foretages miljø- og
vandkvalitetstiltag i randzonerne, uden at zonerne flyttes, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvilken dokumentation der
foreligger for, at dyrkning af flerårige
energiafgrøder i de dyrkningsfrie randzoner vil føre
til mere biodiversitet, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om konsekvenserne for
biodiversiteten, hvis der etableres et forbud mod at dyrke
flerårige energiafgrøder i de dyrkningsfrie randzoner,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om de økonomiske gevinster ved
at dyrke flerårige energiafgrøder i de dyrkningsfrie
randzoner, når der hverken må sprøjtes eller
gødskes i disse, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvorvidt det er
hensigtsmæssigt, at de 10 m brede dyrkningsfrie randzoner
administreres af Fødevareministeriet, mens de eksisterende
regler om 2-meter-bræmmer langs vandløbene
administreres af Miljøministeriet, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, at loven først vil kunne
få virkning for dyrkningssæsonen 2013-2014, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om opfølgning på
samråd i Folketingets Miljøudvalg 19/5-10, hvor
ministeren lovede, »at et dyrkningsforbud i randzonerne kan
træde i kraft efter høsten i 2011, så alle
randzonerne er en realitet i 2012, sådan som det var meningen
med Grøn Vækst«, til fødevareministeren,
og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvorvidt de
2-meter-bræmmer, som allerede er etableret, er omfattet af de
50.000 ha »ny natur«, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om de samfundsøkonomiske
omkostninger ved at købe de relevante arealer, give
kompensation til landmændene og efterfølgende
sælge dem, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvorfor de 50.000 ha »ny
natur«, som bliver konsekvensen af dette lovforslag, ikke
åbnes op for offentlighedens adgang, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvorfor randzonearealet maksimalt
kan udgøre 5 pct. af en bedrifts samlede areal, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre den
fornødne overvågning af de dyrkningsfrie randzoner,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af et ændringsforslag, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
17 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af et ændringsforslag, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
18 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
25/3-11 fra Landbrug & Fødevarer, jf. L 158 - bilag 4,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
19 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
25/3-11 fra Danske Planteskoler/Dansk Gartneri, jf. L 158 - bilag
5, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. , om det er foreneligt med god
landbrugspraksis at etablere sprøjtefri eller dyrkningsfri
randzoner, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm. , om ministeren er enig i, at det er
en god løsning for natur og mennesker at udlægge
randzoner langs vandløb og søer, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. , om ministeren er enig i, at det er
en god løsning for miljøet at udlægge randzoner
langs vandløb og søer, til fødevareministeren,
og ministerens svar herpå |
23 | Spm. , om ministeren er enig i, at det er
godt for driften af et landbrug at udlægge randzoner langs
vandløb og søer, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
24 | Spm. , om ministeren er enig i, at det er
god landbrugspraksis at placere ekstensive randzoner langs
vandløb og søer, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
25 | Spm. , om ministeren er enig i, at
landbruget bidrager til at opfylde miljømål ved at
etablere sprøjtefri eller dyrkningsfri randzoner, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. , om den tidligere praksis med
braklægninger betød, at etablering af randzoner havde
begrænset indflydelse på økonomien, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm. om, hvilken gevinst landbruget har
fået ved at inddrage de braklagte områder, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. , om ophævelse af braklagte
områder har medført brug af flere sprøjtemidler
for landbrugsdriften, til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå |
29 | Spm. , om ophævelse af
braklægningerne har medført et større
kvælstofforbrug, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
30 | Spm. om, hvad det vil betyde, hvis vi skal
have opfyldt målsætningen om, at 20.000 km af vores
vandløb skal bringes i en bedre tilstand, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. , om omsættelige
kvælstofkvoter vil forbedre økonomien i at etablere
randzoner, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om borgernes adgang til
samfundsfinansieret sprøjtefrie/dyrkningsfrie randzoner, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
33 | Spm. , om en større pulje kunne
medvirke til, at landbruget selv kunne løfte de
økonomiske konsekvenser, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
34 | Spm. , om det ikke er rimeligt, at hele
landbruget bidrager til oprettelse af de
sprøjtefrie/dyrkningsfrie randzoner m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om, hvilken betydning reduktionen af
kvælstofudledningen i limfjordslandet får for
beskæftigelsen, til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå |
36 | Spm. om en opgørelse over
konsekvensen for beskæftigelsen i de øvrige store
randzoneområder, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
37 | Spm. om, på hvilket grundlag
regeringen har beregnet, at randzoner vil bidrage med en reduktion
på 2.561 t N pr. år, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
38 | Spm. , om det med den foreslåede
ændring i randzoner vil være muligt at deponere
oprenset materiale fra kanaler og afvandingsgrøfter i
randzonen, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
39 | Spm. om kommentar til materialet fra
Landwirtschaftlicher Hauptverein für Nordschleswigs
foretræde for udvalget den 30/3-11, jf. L 158 - bilag 7, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/4-11 fra Hans Otto Sørensen, Skærbæk, jf. L
158 - bilag 8, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
41 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/4-11 fra Hans Otto Sørensen, Skærbæk, jf. L
158 - bilag 9, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
42 | Spm. , om de lavbundede arealer på
eksempelvis Lolland ikke er relevante i forhold til randzoneloven,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
43 | Spm. om, hvorvidt arealer beliggende
mellem to grøfter med et uforholdsmæssigt lille
dyrkningsareal vil være omfattet af en dispensationsordning,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
44 | Spm. , om ministeren kan oplyse, hvor
mange kilometer vandløb der forventes at få forbedret
vandkvalitet set i lyset af de målsætninger, som bl.a.
skitseres i L 158 - svar på spørgsmål 30 m.v.,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
45 | Spm. , om ministeren kan oplyse, hvor
mange kilometer vandløb, der indgik i
braklægningsordningerne m.v., til fødevareministeren,
og ministerens svar herpå |
46 | Spm. , om ministeren kan oplyse,
hvornår resultatet af arbejdet i det såkaldte
Kvælstofudvalg kan forventes m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
47 | Spm. , om ministeren kan vurdere, hvad
braklægningsordningen har betydet for beskæftigelsen og
for udviklingsmulighederne for landbruget, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
48 | Spm. , om ministeren kan forklare, hvilke
forbedringer etablering af randzonerne indebærer for det
samlede landbrug, til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå |
49 | Spm. , om ministeren kan oplyse, hvad han
har gjort for at etablere en samlet frivillig ordning under den
såkaldte artikel 68 m.v., til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
50 | Spm. , om ministeren er enig i, at
lovforslaget ikke har hjemmel til at stille krav om reduktion af
den samlede mængde kvælstof på et landbrugsareal
m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
51 | Spm. , om ministeren vil udarbejde et
ændringsforslag, der sikrer offentligheden fri adgang til de
arealer, hvor der skal etableres randzoner m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
52 | Spm. , om der med forslaget udlægges
randzoner langs mere eller mindre end 20.000 km søer og
vandløb, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
53 | Spm. om, hvornår kortgrundlaget over
de berørte søer og vandløb er til stede, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
54 | Spm. om, hvorfor man i
Fødevareministeriet ikke kender længden af
vandløb, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
55 | Spm. om, hvorfra medfinansieringen til
kompensationsordningen under landdistriktsprogrammet skal komme
fra, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
56 | Spm. om, hvilken økonomisk fordel
og dermed behov for mindre kompensation der vil være tale om,
hvis landmanden kan sælge overskuddet fra den reducerede
kvælstofnorm, til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå |
57 | Spm. om indkaldelse af partierne bag
randzoneloven i foråret 2014 m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
58 | Spm. om problemstillingen mellem den
private ejendomsret og offentlig adgang til randzonearealerne, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
59 | Spm. , om landbruget selv bidrager til
finansiering af kompensationsordningen, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
60 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
2/5-11 fra Landwirtschaftlicher Hauptverein für Nordschleswig,
jf. L 158 - bilag 11, til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål og
fødevareministerens svar herpå
Udvalgets spørgsmål nr. 3, 13, 31, 33, 35, 46,
49-51, 54, 55 og 59 og ministerens svar herpå er optrykt
efter ønske fra S.
Udvalgets spørgsmål nr. 57 og ministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 3:
Vil ministeren oplyse, hvornår kortgrundlaget for de
relevante områder forventes at foreligge?
Svar:
Det er i Grøn Vækst besluttet at udlægge
50.000 ha landbrugsjord til randzoner med op til 10 meters bredde.
For at kunne fastlægge den endelige bredde er det
nødvendigt at have en detaljeret kortlægning med
udgangspunkt i kronekanterne langs alle vandløb
større end 2,5 m. Denne kortlægning forventes klar
medio 2012. Der er ligeledes behov for at få kortlagt de
eksisterende 2 meter bræmmer langs alle højt
målsatte og naturlige vandløb, da disse arealer ikke
kompenseres og derfor heller ikke indgår i de 50.000 ha.
Kortlægningen af 2 meter bræmmer forventes klar medio
2012. Endelig vil der i løbet af 2011 blive
gennemført en analyse og kortlægning af, om der er
andre marsklignende områder, der skal undtages fra
randzoneforpligtelsen jf. lovforslagets § 1 stk. 3. Denne
kortlægning forventes klar ultimo 2011.
Spørgsmål 13:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor de 50.000 ha
»ny natur«, som bliver konsekvensen af dette
lovforslag, ikke åbnes op for offentlighedens adgang?
Svar:
Det er korrekt, at forslag til randzonelov ikke indeholder en
ret for offentligheden til adgang i de kommende randzoner, ligesom
der heller ikke er offentlig adgang til de 2 m bræmmer, som
vi allerede har i dag i medfør af
Vandløbsloven.
Formålet med randzonerne er forbedring af
vandmiljøet og skabelse af ny natur, ikke mindst af hensyn
til biodiversiteten. Hensynet til øget adgang til
friluftsliv indgår ikke heri.
Hensynet til adgang til friluftsliv varetages af andre
elementer i Grøn Vækst aftalen som f.eks. mere
bynær skov og en tilskudspulje til friluftsaktiviteter.
Spørgsmål 31:
Er ministeren enig i, at omsættelige
kvælstofkvoter vil forbedre økonomien i at etablere
randzoner?
Svar:
Der er som følge af Grøn Vækst aftalerne
iværksat et udredningsarbejde vedrørende et system med
omsættelige kvælstofkvoter. Den samlede analyse skal
være færdig i 2011. Da arbejdsgruppen ikke er
færdig med sit arbejde, er det pt. ikke muligt at vurdere,
hvorvidt omsættelige kvælstofkvoter vil forbedre
økonomien i at etablere randzoner.
Spørgsmål 33:
Er ministeren enig i, at omkring modulation vil en
større pulje kunne medvirke til at landbruget selv kunne
løfte de økonomiske konsekvenser?
Svar:
Den direkte landbrugsstøtte i EU er i dag omfattet af
obligatorisk modulation, hvor den direkte støtte til en
landbruger, som modtager mere end 5000 euro pr år reduceres
med en procentsats, som fra 2012 udgør 10 procent. Disse
modulerede midler overføres til anvendelse under
landdistriktspolitikken. En del af de midler, som Danmark anvender
under landdistriktsprogrammet, hidrører således fra
denne obligatoriske modulation.
Danmark har ikke mulighed for at øge modulationen
frivilligt. Derimod er der mulighed for at anvende den
såkaldte artikel 68, hvor der under visse betingelser kan
ydes en særlig støtte, som kan finansieres ved en
reduktion på op til 10 procent af den direkte støtte.
Det er imidlertid et grundprincip for ordninger finansieret under
denne artikel 68, at der skal være tale om frivillige
ordninger. Det vil således ikke under den nuværende
artikel 68 være muligt at yde kompensation for pålagte
tiltag, som fx lovforslagets krav om etablering af randzoner.
Spørgsmål 35:
I det af regeringen fremlagte materiale fremgår det, at
ud af de 9000 tons reduktion i kvælstofudledning udgør
mængden reduktionen ved randzoner 2561 tons NT pr år.
Hvilken betydning får denne reduktion i limfjordslandet for
beskæftigelsen?
Svar:
Den samlede Grøn Vækst pakke vil have en
række effekter på beskæftigelsen, både
positive og negative. De positive effekter kommer fra en
række vækstinitiativer, mens de negative effekter
følger af initiativer på natur- og
miljøsiden.
Som en del af Grøn vækst 2.0 er der
iværksat et analysearbejde om vandplanernes konsekvenser for
beskæftigelsen og udviklingsmulighederne i visse egne af
landet, heriblandt Limfjordsoplandet. Dette skal skabe yderligere
klarhed om konsekvenserne af den eksisterende og forudsatte
indsats. Arbejdet foregår i det såkaldte
Kvælstofudvalg, der er et tværministerielt udvalg ledet
af Finansministeriet. Udvalget forventer at levere sit bidrag i
løbet af 2011
Spørgsmål 46:
Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af L 158
- spørgsmål 35 mere præcist oplyse,
hvornår resultatet af arbejdet i det såkaldte
Kvælstofudvalg kan forventes?
Svar:
Resultaterne af Kvælstofudvalgets arbejde forventes at
foreligge ultimo 2011. Det er ikke muligt at præcisere
tidspunktet yderligere, da det blandt andet afhænger af
bidrag fra de forskningsinstitutioner, der bistår regeringen
med faglige beregninger mv.
Spørgsmål 49:
Vil ministeren - i forlængelse af sin besvarelse af L
128 - spørgsmål 33 - oplyse, hvad han har gjort for at
etablere en samlet frivillig ordning under den såkaldte
artikel 68?
Svar:
Som nævnt i min besvarelse af spørgsmål 45
blev der i 2005 etableret en frivillig MVJ-tilskudsordning til
braklagte randzoner under landdistriktsprogrammet. Der blev i 2008
givet tilskud til ca. 700 ha. braklagte randzoner. Det blev med
evalueringen af VMPIII klart, at det ikke var muligt at nå
målsætningen om 50.000 ha i 2015 med en frivillig
tilskudsordning. Med Grøn vækst besluttede regeringen
at gøre udlæg af permanente randzoner til et lovkrav
På den baggrund er der i artikel 68 programmet ikke arbejdet
med en ny frivillig tilskudsordning til braklagte randzoner.
Spørgsmål 50:
Er ministeren enig i, at lovforslaget ikke har hjemmel til at
stille krav om reduktion af den samlede mængde kvælstof
på et landbrugsareal, således at de landbrugsbedrifter,
der nu skal etablere randzoner, vil kunne fortsætte med at
anvende en uændret gødningsmængde, blot på
et mindre areal?
Svar:
Nej. Det er ikke muligt for jordbruger at anvende en
uændret gødningsmængde, hvis landbrugsarealet
på den enkelte bedrift bliver mindre. Det skyldes reglerne i
Gødskningsloven, hvori der er krav om, at et areal skal have
afgrøder med en kvælstofnorm for at kunne indregnes i
bedriftens samlede tilladte gødningsforbrug. Da randzonerne
ikke må dyrkes og derved ikke kan have afgrøder med en
kvælstofnorm, vil bedriftens samlede tilladte forbrug af
kvælstof blive reduceret.
Spørgsmål 51:
Vil ministeren - som teknisk bistand - udarbejde et
ændringsforslag, der sikrer offentligheden fri adgang til de
arealer, hvor der skal etableres randzoner, og hvor staten vil
skulle yde økonomisk kompensation?
Svar:
Jeg skal henvise til min besvarelse af spørgsmål
17.
Da den støtteordning, der indføres til
kompensation af de landbrugere, der skal udlægge randzoner,
gennemføres under Landdistriktsprogrammet, med hjemmel i
Landdistriktsloven, vil en eventuel økonomisk kompensation
for offentlighedens adgang ikke skulle reguleres i
Randzoneloven.
Spørgsmål 54:
Vil ministeren oplyse, hvorfor man i
Fødevareministeriet ikke kender længden af
vandløb, når man i Miljøministeriet opererer
med 69.000 km. vandløb i Danmark?
Svar:
Det er korrekt at længden på vandløb i
Danmark med betydelig sikkerhed kan opgøres til ca. 69.000
km. Forslag til lov om randzoner forudsættes at omfatte ca.
50.000 ha landbrugsareal. Loven skal således kun regulere
åbne vandløb i landzone, og kun arealer, der ikke
anvendes til skov, have, park eller lignende, ligesom
ikke-målsatte vandløb i marskområder heller ikke
er omfattet. Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt
en præcis kortlægning af hvilke vandløb, der
ligger på arealer, der er reguleret af randzoneloven.
Spørgsmål 55:
Vil ministeren oplyse, hvorfra medfinansieringen til
kompensationsordningen under landdistriktsprogrammet skal komme
fra?
Svar:
Regeringen har med Grøn Vækst besluttet at
kompensere randzonearealet under landdistriktsprogrammet. Den
nationale medfinansiering udgøres af statslige midler, og er
indbudgetteret på finansloven.
Spørgsmål 57:
Vil ministeren give tilsagn om at indkalde partierne bag
randzoneloven i foråret 2014 med henblik på at
drøfte, om og hvorledes ny viden kan føre til
justeringer i implementeringen af loven, idet der p.t. arbejdes
på at tilvejebringe ny viden om alternative
kvælstofreducerende tiltag, f.eks. rodzoneanlæg,
drænfiltre og minivådområder, samt alternative
naturarealer og i løbet af de kommende år er det
muligt, at der vil være forskningsmæssig dokumentation
for, at det vil være hensigtsmæssigt - ift.
miljø såvel som driftsøkonomi - i nogle
tilfælde at lade disse alternative tiltag erstatte
randzoner?
Svar:
Jeg vil gerne hermed give tilsagn om, at partierne bag
randzoneloven i foråret 2014 inviteres til en sådan
drøftelse om behov for evt. justeringer i implementeringen
af ny dokumenteret viden i loven.
Spørgsmål 59:
Vil ministeren oplyse, om landbruget selv bidrager til
finansiering af kompensationsordningen?
Svar:
Kompensationsordningen forudses udbetalt under
landdistriktsprogrammet, hvor op til 75 pct. medfinansieres af EU.
Den nationale medfinansiering udgøres af statslige
midler.