Fremsat den 24. februar 2011 af
socialministeren (Benedikte Kiær)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Tabt arbejdsfortjeneste og handicapbil til
familier med børn med funktionsnedsættelse anbragt
uden for hjemmet)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 81 af 4. februar 2011, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 42 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Kravet i
stk. 1 om, at barnet skal være forsørget i hjemmet,
gælder ikke i forhold til de i stk. 1 nævnte
børn, som er anbragt uden for hjemmet efter § 52, stk.
3, nr. 7, i forbindelse med barnets hospitalsbesøg. Det er
en betingelse, at moderens eller faderens tilstedeværelse
på hospitalet er en nødvendig konsekvens af barnets
funktionsnedsættelse, og at tilstedeværelsen er det
mest hensigtsmæssige for barnet.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
2. I
§ 42, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
3. I
§ 114, stk. 4, udgår
»og«.
4. I
§ 114, stk. 4, nr. 7, ændres
».« til: », og«.
5. I
§ 114, stk. 4,
indsættes som nr. 8:
»8) i hvilket
omfang et barn eller en ung under 18 år, som er omfattet af
personkredsen, jf. stk. 1, og som anbringes uden for hjemmet efter
§ 52, stk. 3, nr. 7, kan bevare støtte til køb
af bil eller få bevilget støtte til køb af
bil.«
6. I
§ 182, stk. 3, ændres
»§ 42, stk. 2« til: »§ 42, stk.
3«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1 | Tabt arbejdsfortjeneste | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Tabt arbejdsfortjeneste til familier med
børn med funktionsnedsættelse anbragt uden for
hjemmet | | 2.2. | Handicapbil | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Handicapbil til familier med børn
med funktionsnedsættelse anbragt uden for hjemmet | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget fremsættes som led i
udmøntningen af aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Det Radikale Venstre,
Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti om fordeling af
satspuljemidlerne for 2011.
Lovforslaget indeholder to elementer: For det
første et forslag om ændring af reglerne om
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ved
pasning af børn med funktionsnedsættelse eller
indgribende lidelse, sådan at kravet om, at barnet skal
være forsørget i hjemmet fraviges i forbindelse med
anbragte børns hospitalsbesøg, når moderens
eller faderens tilstedeværelse på hospitalet er en
nødvendig konsekvens af barnets funktionsnedsættelse,
og tilstedeværelsen er det mest hensigtsmæssige for
barnet. For det andet et forslag om at udvide målgruppen for
støtte til køb af handicapbil således, at der i
videre omfang end efter de gældende regler gives adgang til
at bevare en bevilget handicapbil eller få bevilget en
handicapbil, når et barn med funktionsnedsættelse
anbringes eller er anbragt uden for hjemmet.
Lovforslaget bygger på det
grundlæggende synspunkt, at familier med børn med
funktionsnedsættelse skal kunne leve et familieliv, der
ligger så tæt på det normale som muligt, på
trods af barnets funktionsnedsættelse. Dette gælder,
uanset om barnet bor hos forældrene eller er anbragt uden for
hjemmet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Tabt
arbejdsfortjeneste
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste findes i servicelovens § 42 og i
bekendtgørelse nr. 1675 af 22. december 2010 om tilskud til
pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom.
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens
§ 42, stk. 1, yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et
barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig
lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig
konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i
hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen
eller faderen, der passer det.
Der kan ydes hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste fra nogle få timer om ugen og op til
37 timer ugentligt. Det er også muligt at yde hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste på enkeltdage
fordelt over tid, f.eks. hvis en af forældrene skal
følge barnet til ambulant behandling på hospital,
ligesom der kan ydes hjælp i forbindelse med barnets
hospitalsindlæggelser, hvis det er nødvendigt, at
forældrene er til stede på hospitalet, fordi
funktionsnedsættelsen eller lidelsen er så alvorlig, at
det kræver forældrenes tilstedeværelse.
Kommunalbestyrelsen skal i hvert enkelt tilfælde foretage en
konkret og individuel vurdering af, hvor mange timers tabt
arbejdsfortjeneste der er behov for. Ved denne vurdering skal der
blandt andet lægges vægt på, om der er tale om et
fravær fra arbejde, som rækker ud over, hvad
forældre til børn uden funktionsnedsættelse
eller indgribende lidelse må påregne.
Det er en af betingelserne for at modtage
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, at barnet
forsørges i hjemmet. Dette betyder, at barnet skal bo hos
forældrene eller andre pårørende i
modsætning til, at barnet ved medvirken fra de sociale
myndigheder er anbragt uden for hjemmet. Et barn, der er indlagt
på hospital, er på aflastning, eller midlertidigt - som
et led i almindelig skolegang - går på kost- eller
efterskole, forsørges i hjemmet. I disse tilfælde vil
forældrene kunne modtage tabt arbejdsfortjeneste, hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt. Derimod kan der ikke ydes
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, hvis
barnet frivilligt eller tvangsmæssigt er anbragt uden for
hjemmet i medfør af servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7.
Dette gælder også i de tilfælde, hvor det
anbragte barn bliver indlagt på hospital eller skal til
kontrol m.v.,
Det er en forudsætning for at modtage
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, at den
person, der ansøger, har et indtægtstab som
følge af, at den pågældende må passe
barnet i hjemmet. Den ydelse, som vedkommende modtager som
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,
fastsættes på baggrund af den pågældendes
tidligere bruttoindtægt, dog højst med et beløb
på 19.613 kr. om måneden, jf. servicelovens § 42,
stk. 2. Maksimumbeløbet reduceres i forhold til den andel,
de visiterede timer til tabt arbejdsfortjeneste udgør af den
samlede arbejdstid. Der beregnes bidrag til pensionsordning af
bruttoydelsen, og der indbetales ATP-bidrag.
Ved § 2, stk. 3, i lov nr. 1613 af 22.
december 2010 om ændring af lov om social service (Loft over
ydelsen for tabt arbejdsfortjeneste) er der fastsat en
overgangsregel i forhold til ydelsesloftet for tabt
arbejdsfortjeneste. Ifølge denne overgangsregel skal
personer, der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i
løbet af 2010, have fastsat ydelsen på baggrund af
deres hidtidige bruttoindtægt uden hensyntagen til
ydelsesloftet på 19.613 kr. om måneden, hvis
betingelserne for at modtage hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste i øvrigt er opfyldt.
2.1.2. Tabt arbejdsfortjeneste
til familier med børn med funktionsnedsættelse anbragt
uden for hjemmet
Det foreslås, at kravet om, at barnet skal
være forsørget i hjemmet som betingelse for tabt
arbejdsfortjeneste fraviges i forbindelse med anbragte børns
hospitalsbesøg, når moderens eller faderens
tilstedeværelse på hospitalet er en nødvendig
konsekvens af barnets funktionsnedsættelse, og
tilstedeværelsen er det mest hensigtsmæssige for
barnet.
På baggrund af oplysninger fra SFI - Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd - om antallet af
børn, der er anbragt uden for hjemmet på grund af
nedsat funktionsevne eller langvarig sygdom, skønnes det, at
ca. 1.000 familier vil være omfattet af den foreslåede
ændring.
2.2. Handicapbil
2.2.1. Gældende ret
Reglerne for tilkendelse af støtte til
køb af handicapbil findes i servicelovens § 114 og i
bekendtgørelse nr. 1043 af 1. september 2010 om
støtte til køb af bil efter servicelovens § 114.
Reglerne suppleres af Ankestyrelsens principafgørelser om
fortolkninger af reglerne.
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens
§ 114, stk. 1, yde støtte til køb af bil til
personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
der i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at
opnå eller fastholde et arbejde, at gennemføre en
uddannelse uden brug af bil eller i væsentlig grad forringer
evnen til at færdes, i tilfælde, hvor personen har
aktiviteter uden for hjemmet, som medfører et betydeligt
behov for kørsel med bil.
Vurderingen af, om en person, der ansøger
om støtte til køb af handicapbil, er berettiget til
støtte, baseres på oplysninger om
pågældendes sociale forhold sammenholdt med oplysninger
om helbredsforhold.
Formålet med støtte til køb
af bil på andet grundlag end erhverv og uddannelse er at
forøge eller bevare personens udfoldelsesmuligheder og
dermed medvirke til, at den pågældende kan leve et liv
så tæt på det normale som muligt. I den
forbindelse vil fritidsaktiviteter, f.eks. sport,
familiebesøg, fritidsundervisning, udflugter og lignende
kunne have betydning for pågældendes mulighed for
livsudfoldelse og sociale netværk.
En af betingelserne for at få støtte
til køb af bil er, at en bil i væsentlig grad vil
gøre personen selvhjulpen, og dermed give en væsentlig
lettelse i den daglige tilværelse. Dette vurderes på
baggrund af den konstaterede funktionsnedsættelse og det
konkrete daglige kørselsbehov.
Derudover er bilstøtte betinget af, at
behovet for kørsel i egen bil, sammenholdt med den
konstaterede funktionsnedsættelse, er af tilstrækkeligt
omfang til, at der reelt bliver tale om en væsentlig
afhjælpning af følgerne af
funktionsnedsættelsen.
Der kan ikke ydes støtte til køb af
bil, hvis det samlede kørselsbehov ud fra en vurdering af
alder, almentilstand og forholdene i øvrigt mere
hensigtsmæssigt kan løses ved andre ordninger. Det er
f.eks. tilfældet, når transportbehovet efter en konkret
vurdering må antages at kunne tilgodeses på forsvarlig
måde gennem udnyttelse af trafikselskabernes individuelle
kørselsordninger for bevægelseshæmmede eller ved
befordring med individuelle transportmidler, jf. servicelovens
§ 117.
Forældre og en eventuel værge kan
ansøge om støtte til bil på vegne af et barn
med nedsat funktionsevne, men det er barnet, der skal fremstå
som ansøger, og det er barnets funktionsevne,
kørselsbehov mv., der er afgørende for, om der kan
ydes støtte til køb af bil.
I de tilfælde, hvor en person har eller
får ophold i et botilbud, en døgninstitution eller en
plejefamilie efter serviceloven, skal det vurderes, om der (stadig)
foreligger et kørselsbehov, hvis opfyldelse i
væsentlig grad afhjælper følgerne af lidelsen og
letter den daglige tilværelse.
Der skal i den forbindelse foretages en konkret
vurdering af, om kørselsbehovet mere hensigtsmæssigt
kan dækkes ved andre befordringsordninger. Et
kørselsbehov i forbindelse med hjemmebesøg få
gange om året, en enkelt ferie og lignende er ikke i sig selv
tilstrækkeligt. Der skal være tale om et
kørselsbehov ved deltagelse i et antal aktiviteter, som den
pågældende selv kan køre til, eller hvor der er
personer, som fast kan køre for ham eller hende. Endelig
skal der være tale om et kørselsbehov, der ikke
dækkes af en befordringsordning i botilbuddet eller
døgninstitutionen, offentlige befordringsmidler eller andre
befordringsordninger.
Ankestyrelsen har flere gange behandlet sager
vedrørende ansøgning om bil til både
børn og voksne med ophold på døgninstitution
eller i et botilbud. Ankestyrelsen har i alle sager foretaget en
konkret vurdering af, om ansøgeren findes at have et
kørselsbehov, hvis opfyldelse kan siges at lette den daglige
tilværelse og ikke mere hensigtsmæssigt kan
dækkes gennem andre kørselsordninger. Ankestyrelsen
har i flere af afgørelserne gjort det klart, at et
kørselsbehov i forbindelse med hjemmebesøg i
weekender, ferier og lignende ikke er tilstrækkeligt til at
kunne få bevilget en bil. I sager vedrørende
børn har Ankestyrelsen særligt lagt vægt
på, at institutionen i et vist omfang har opfyldt barnets
kørselsbehov i det daglige. For så vidt angår et
udækket kørselsbehov, mens børn er hjemme
på weekend og i ferierne, har Ankestyrelsen lagt vægt
på, at kørselsbehovet mere hensigtsmæssigt
findes at kunne tilgodeses ved brug af andre transportordninger,
herunder ordninger om individuel handicapkørsel.
2.2.2. Handicapbil til familier
med børn med funktionsnedsættelse anbragt uden for
hjemmet
Det foreslås, at børn og unge under
18 år med en varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, som er anbragt uden for hjemmet, får ret til
bilstøtte i videre omfang end efter de gældende
regler.
Forslaget omfatter de situationer, hvor en
handicapbil er nødvendig på grund af barnets
funktionsnedsættelse og samtidig kan sikre barnets
befordringsmuligheder, når barnet opholder sig i hjemmet. Det
forudsættes, at der under samvær med forældrene,
den øvrige familie mv. er aktiviteter, som medfører
et behov for kørsel med bil af et vist omfang.
Det foreslås, at socialministeren får
bemyndigelse til at fastsætte regler for, hvornår et
barn eller en ung under 18 år med en varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne, som anbringes uden for hjemmet i
medfør af servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7, kan bevare
eller få nybevilget støtte til køb af bil.
Reglerne påtænkes udformet således, at adgangen
til at bevare og nybevilge en handicapbil forbedres i de
situationer, hvor en handicapbil er nødvendig for befordring
i forbindelse med barnets eller den unges besøg i hjemmet,
under ferier mv., og hvor der samtidig er et behov for
kørsel med bil af et vist omfang.
Det relevante bedømmelsesgrundlag for
målgruppens kørselsbehov vil blive fastsat til at
være de perioder, hvor barnet har samvær med
forældrene i forbindelse med weekendbesøg, ferier
eller lignende samvær og kontakt. Er der i disse perioder et
behov for kørsel med bil af et vist omfang, kan bilen
opretholdes eller nybevilges under forudsætning af, at
funktionsevnen er nedsat i tilstrækkeligt omfang.
Efter gældende ret kan der ikke bevilges
støtte til køb af bil, hvis kørselsbehovet er
utilstrækkeligt, og det samlede kørselsbehov ud fra en
vurdering af alder, almentilstand og forholdene i øvrigt
mere hensigtsmæssigt kan tilgodeses ved andre ordninger,
herunder ordninger om individuel handicapkørsel. Der
henvises herved til afsnit 2.2.1 om gældende ret.
Såfremt lovforslaget vedtages, er det via
en bekendtgørelsesændring hensigten at gøre det
muligt for ovennævnte målgruppe at bevare eller
få nybevilget støtte til køb af bil, selvom
kørselsbehovet efter de gældende regler ikke er
tilstrækkeligt, og selvom væsentlighedskriteriet efter
nugældende regler ikke er opfyldt.
Der vil tillige blive fastsat regler om, at
bevillingen skal gælde, så længe den
pågældende bil er indregistreret til samme person.
Baggrunden herfor er at undgå, at det mere restriktive
bedømmelsesgrundlag for bevilling af bil til voksne, jf.
servicelovens § 114, stk. 1, skal anvendes, når barnet
fylder 18 år, hvilket ellers vil kunne føre til
frakendelse.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen kan
dække eventuelle merudgifter i forbindelse med bilen efter
servicelovens § 52 a, stk. 1, nr. 4, om støtte til
udgifter, der bl.a. bevirker, at støtten i væsentlig
grad kan bidrage til en stabil kontakt mellem forældre og
barnet eller den unge under anbringelsen uden for hjemmet. Det vil
især gælde den situation, hvor familien har en bil
alene til befordring af barnet/den unge. Det vil også
gælde, hvis det kan sandsynliggøres, at familien ikke
ville have haft bil, hvis der ikke var et særligt
kørselsbehov som følge af barnets/den unges nedsatte
funktionsevne eller lidelse. Det vil endvidere gælde i en
situation, hvor en familie har en ekstraordinær stor og
driftsmæssig kostbar bil som følge af barnets /den
unges nedsatte funktionsevne eller lidelse. I disse situationer kan
der ydes tilskud til betaling af f.eks. forsikringer, benzin,
reparationer mv., når udgiften må anses som en
merudgift ved forsørgelsen af barnet/den unge. Merudgiften
skal altid beregnes konkret.
Det skønnes, at ca. 50 børn med
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der på
nuværende tidspunkt er anbragt uden for hjemmet, vil kunne
få bevilget støtte til køb af bil. Derudover
skønnes der at være ca. 20 børn årligt,
der ved anbringelse uden for hjemmet vil kunne få adgang til
at beholde eller få bevilget en handicapbil.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Den del af lovforslaget, der vedrører tabt
arbejdsfortjeneste, skønnes at medføre offentlige
merudgifter på 4,0 mio. kr. årligt fra 2012.
Merudgifterne er fordelt ligeligt mellem stat og kommune, da der er
50 pct. refusion på kommunernes udgifter.
Den del af lovforslaget, der vedrører
handicapbil, forventes at medføre offentlige merudgifter
på 11,0 mio. kr. i 2012, 0,5 mio. kr. i 2013 og 0,5 mio. kr.
i 2014. Som følge af, at lovforslagets bestemmelser
også gælder børn, der på nuværende
tidspunkt er anbragt, har merudgifterne en skæv
indfasningsprofil. Det endelige niveau nås i 2019, hvor de
offentlige merudgifter forventes at være 4,0 mio. kr.
årligt.
Lovforslaget medfører ingen administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
De samlede økonomiske konsekvenser for det
offentlige fremgår af nedenstående skema:
| Tabel
1: Samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget | Mio. kr. (2011-pl) | 20111 | 2012 | 2013 | 2014 | Tabt arbejdsfortjeneste til familier med
børn med funktionsnedsættelse anbragt uden for
hjemmet | 0,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | Handicapbil til familier med børn
med funktionsnedsættelse anbragt uden for hjemmet | 0,0 | 11,0 | 0,5 | 0,5 | I alt | 0,0 | 15,0 | 4,5 | 4,5 | 1) Lovforslaget træder i kraft 1.
januar 2012. 2) Fuldt indfaset er merudgiften 4,0 mio. kr. | |
|
Ved satspuljeaftalen for 2011 er der afsat en
ramme på i alt 15,0 mio. kr. i 2012, 4,5 mio. kr. i 2013 og
4,5 mio. kr. i 2014 til gennemførelse af ovenstående
initiativer vedrørende anbragte børn med
funktionsnedsættelse. Lovforslagets økonomiske
konsekvenser skal forhandles med kommunerne. Eventuelt uforbrugte
midler forudsættes tilbageført til satspuljen.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at have
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, Ergoterapeutforeningen, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Forældrelandsforeningen, KL, PTU
(Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede),
Sjældne Diagnoser og Spastikerforeningen.
| | | 9. Sammenfattende skema |
|
| | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/udgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget om tabt arbejdsfortjeneste
skønnes at medføre offentlige merudgifter på
4,0 mio. kr. fra 2012 og frem. Heraf vedrører halvdelen
kommunerne og halvdelen staten. Forslaget om handicapbiler
skønnes at medføre kommunale merudgifter på
11,0 mio. kr. i 2012. Fuldt indfaset skønnes de årlige
kommunale merudgifter at være 4,0 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse fraviges
kravet om, at barnet skal være forsørget i hjemmet,
som forudsætning for forældrenes ret til tabt
arbejdsfortjeneste i forhold til børn med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende
kronisk eller langvarig lidelse anbragt uden for hjemmet efter
§ 52, stk. 3, nr. 7, hvis forældrenes behov for tabt
arbejdsfortjeneste opstår i forbindelse med barnets
hospitalsbesøg, som skyldes funktionsnedsættelsen
eller den indgribende lidelse hos barnet. Det er en betingelse, at
moderens eller faderens tilstedeværelse på hospitalet
er en nødvendig konsekvens af barnets
funktionsnedsættelse, og at tilstedeværelsen er det
mest hensigtsmæssige for barnet.
Det foreslås dermed, at det sikres, at
forældre til børn med funktionsnedsættelse eller
indgribende lidelse anbragt uden for hjemmet efter servicelovens
§ 52, stk. 3, nr. 7, får mulighed for at modtage
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ved
barnets hospitalsbesøg. Det er en betingelse, at barnet har
en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Det
foreslås dermed, at der stilles samme betingelser i forhold
til barnets funktionsnedsættelse/lidelse, som der gør
ved ansøgninger om tabt arbejdsfortjeneste i de
tilfælde, hvor barnet forsørges i hjemmet.
Det bemærkes, at det er uden betydning for
retten til hjælp, om forældrene har modtaget tabt
arbejdsfortjeneste, mens barnet var forsørget i hjemmet. Det
afgørende foreslås dermed at være, at barnet har
en funktionsnedsættelse eller lidelse som beskrevet, og om
barnet er anbragt uden for hjemmet efter servicelovens § 52,
stk. 3, nr. 7.
Det foreslås endvidere, at retten til tabt
arbejdsfortjeneste til forældre, hvis børn er anbragt
uden for hjemmet, er betinget af, at der er tale om fravær
fra arbejde i forbindelse med barnets hospitalsbesøg, som
skyldes funktionsnedsættelsen eller den indgribende lidelse
hos barnet. Endvidere skal moderens eller faderens
tilstedeværelse på hospitalet være en
nødvendig konsekvens af funktionsnedsættelsen, og
tilstedeværelsen skal være det mest
hensigtsmæssige for barnet. Forældrenes ret til tabt
arbejdsfortjeneste foreslås således at gælde ved
hospitalsbesøg, herunder indlæggelser, ambulante
besøg eller kontrolbesøg. Det er i den forbindelse et
krav for at yde hjælp, at der skal være
årsagssammenhæng mellem barnets
funktionsnedsættelse eller lidelse og
hospitalsbesøget. Der vil således ikke kunne ydes tabt
arbejdsfortjeneste, hvis hospitalsbesøget ikke skyldes
barnets funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse. Det
bemærkes herved, at der i hver enkelt sag må foretages
en konkret og individuel vurdering af, om kravet om
årsagssammenhæng er opfyldt.
Vedrørende den foreslåede betingelse
om, at moderens eller faderens tilstedeværelse på
hospitalet skal være en nødvendig konsekvens af
funktionsnedsættelsen, og at tilstedeværelsen skal
være det mest hensigtsmæssige for barnet,
bemærkes, at der ved vurderingen af, hvorvidt en af
forældrenes tilstedeværelse på hospitalet er en
nødvendig konsekvens af funktionsnedsættelsen, ud over
barnets behov for forældreomsorg i en fremmedartet situation,
kan der blandt andet lægges vægt på årsagen
til hospitalsbesøget samt på, om barnet har
kommunikationsvanskeligheder som følge af sin
funktionsnedsættelse eller let bliver angst.
Vedrørende det, at moderens eller faderens
tilstedeværelse på hospitalet skal være det mest
hensigtsmæssige for barnet, bemærkes, at der kan
være tilfælde, f.eks. hvis forældrene har
alkoholproblemer, misbrugsproblemer, eller hvis forholdet til
barnet er problematisk, hvor forældrenes
tilstedeværelse på hospitalet ikke altid vurderes at
være det mest hensigtsmæssige for barnet. Det
foreslås derfor, at det gøres til en betingelse for
ret til hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,
at moderens eller faderens tilstedeværelse på
hospitalet vurderes som det mest hensigtsmæssige for
barnet.
Hvis barnet forsørges i hjemmet, vil
forældrenes adgang til hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste under barnets hospitalsindlæggelser mv.
ikke være omfattet af forslaget, men vil skulle
bedømmes efter de nugældende regler, jf. afsnit 2.1.1
om gældende ret.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at der foreslås indsat et nyt stk. 2 i §
42, hvorved det nugældende stk. 2 vil blive stk. 3.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 5
Med den foreslåede udvidelse af
bemyndigelsesbestemmelsen får socialministeren adgang til at
fastsætte regler, som skal gøre det muligt for
børn og unge under 18 år med en varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne, og som er anbragt uden for hjemmet
efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7, at bevare eller
få nybevilget støtte til køb af bil i videre
omfang end efter de gældende regler.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
vil, hvis lovforslaget vedtages, blive udnyttet til at ændre
bekendtgørelse nr. 1043 af 1. september 2010 om
støtte til køb af bil efter servicelovens § 114.
Ændringen vil betyde, at kommunalbestyrelsen skal bevilge
støtte til køb af bil til børn og unge, som er
anbragt uden for hjemmet, og som har en tilstrækkelig nedsat
funktionsevne, men som efter de gældende regler har et
kørselsbehov, der er utilstrækkeligt. Det vil dog
være en betingelse for bilstøtte, at der er et
kørselsbehov af et sådant omfang, at familiens
befordringsbehov og aktivitetsniveau med barnet eller den unge
under samværet medfører et behov for kørsel med
bil af et vist omfang. Med et behov for kørsel med bil af et
vist omfang menes, at behovet som minimum skal svare til, hvad der
er sædvanligt for en familie.
I nævnte bekendtgørelse vil det i en
ny paragraf (som indsættes efter den nugældende §
3) blive beskrevet, at kommunalbestyrelsen i sin vurdering af
kørselsbehov og væsentlighedskriteriet, jf. den
nugældende bekendtgørelses §§ 1-3, skal
foretage denne vurdering på baggrund af perioderne, hvor
barnet eller den unge har samvær, ferie eller lignende med
forældrene. Desuden vil det fremgå, at det er
tilstrækkeligt, hvis barnets eller den unges og familiens
samlede aktiviteter i forbindelse med samvær, ferie og
lignende medfører et kørselsbehov af et vist omfang.
Kommunalbestyrelsen skal således i sin vurdering af
kørselsbehovet hos børn og unge, som er omfattet af
personkredsen, og som samtidig er anbragt uden for hjemmet efter
servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7, anlægge en mildere
bedømmelse af kørselsbehovet end efter
bekendtgørelsens § 1, stk. 1, nr. 3, jf. § 2, stk.
4, hvorefter det er en betingelse, at personen har aktiviteter uden
for hjemmet, som medfører et betydeligt behov for
kørsel med bil. Der foreslås ikke nogen
ændringer i de nugældende øvrige
visitationskriterier. Om gældende ret henvises i det hele til
afsnit 2.2.1 i de almindelige bemærkninger.
Der vil endvidere i bekendtgørelsen blive
fastsat regler om, at bevillingen af bilstøtte efter de
lempeligere regler skal gælde, så længe den
pågældende bil er indregistreret til samme person.
Baggrunden herfor er at undgå, at det mere restriktive
bedømmelsesgrundlag for bevilling af bil til voksne, jf.
servicelovens § 114, stk. 1, skal anvendes, når barnet
fylder 18 år, hvilket ellers vil kunne føre til
frakendelse. Det vil f.eks. betyde, at en 16-årig kan beholde
sin bil tilkendt efter det lempeligere bedømmelsesgrundlag
for under 18-årige, så længe bilen er
indregistreret til personen.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at der foreslås indsat et nyt stk. 2 i §
42, hvorved det nugældende stk. 2 vil blive stk. 3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 81 af 4. februar 2011, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, foretages
følgende ændringer: | | | | § 42.
Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et
barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig
lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig
konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i
hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen
eller faderen, der passer det. Stk. 2. Ydelsen
fastsættes på baggrund af den tidligere
bruttoindtægt, dog højst med et beløb på
19.613 kr. om måneden. Maksimumsbeløbet reduceres i
forhold til den andel, de visiterede timer til tabt
arbejdsfortjeneste udgør af den samlede arbejdstid. Der
beregnes bidrag til pensionsordning, som udgør 10 pct. af
bruttoydelsen. Bidraget kan dog højst udgøre et
beløb svarende til det hidtidige arbejdsgiverbidrag.
Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension ATP-bidrag af hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste. Ydelsesmodtageren skal betale 1/3 af
ATP-bidraget, og kommunen skal betale 2/3 af bidraget. Stk. 3.
Socialministeren fastsætter nærmere regler om beregning
og regulering af tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 2, herunder om
beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning, og efter
indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om
betaling af ATP-bidrag. | | 1. I § 42 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke: »Stk. 2. Kravet
i stk. 1 om, at barnet skal være forsørget i hjemmet,
gælder ikke i forhold til de i stk. 1 nævnte
børn, som er anbragt uden for hjemmet efter § 52, stk.
3, nr. 7, i forbindelse med barnets hospitalsbesøg. Det er
en betingelse, at moderens eller faderens tilstedeværelse
på hospitalet er en nødvendig konsekvens af barnets
funktionsnedsættelse, og at tilstedeværelsen er det
mest hensigtsmæssige for barnet.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4. 2. I § 42, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 2« til:
»stk. 3«. | | | | § 114. Kommunalbestyrelsen skal yde
støtte til køb af bil til personer med en varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig
grad 1)vanskeliggør muligheden for at
opnå eller fastholde et arbejde uden brug af bil, 2)vanskeliggør muligheden for at
gennemføre en uddannelse uden brug af bil eller 3)forringer evnen til at færdes, i
tilfælde hvor personen har aktiviteter uden for hjemmet, som
medfører et betydeligt behov for kørsel med
bil.« Stk. 2. Støtten
efter stk. 1 ydes som et rentefrit lån inden for en ramme
på 160.000 kr. Stk. 3. Foreligger der
ganske særlige forhold i forbindelse med den nedsatte
funktionsevne, kan der ydes et rente- og afdragsfrit lån til
betaling af forskellen mellem støtte efter stk. 1 og
anskaffelsesprisen. Stk. 4.
Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler
om 1) betingelserne for at opnå
støtte efter stk. 1 og 3 og om vilkårene for
støtte, herunder regler om personkredsen, som er berettiget
til at opnå støtte, 2) fremgangsmåden i forbindelse med
afprøvning og valg af bil, herunder om private
aktørers deltagelse heri, 3) tilbagebetaling af lån og
indkomstgrundlaget for tilbagebetalingen og om henstand med
tilbagebetaling og eftergivelse af lån til bil som
følge af manglende betalingsevne og som følge af
frakendelse i forbindelse med ændringer i den fysiske eller
psykiske funktionsevne eller forhold, der knytter sig dertil, 4) adgangen til at modtage støtte til
udskiftning af en bil, hvortil der er ydet støtte, jf. stk.
1-3, herunder regler om fremgangsmåden i forbindelse med
genbevilling af støtte til køb af bil og om
anvendelse af provenu ved afhændelse af en bil, der tidligere
er ydet støtte til, herunder i forbindelse med genbevilling
af støtte til køb af en bil, 5) støtte til nødvendig
indretning m.v., herunder i hvilket omfang ansøgeren selv
skal betale en del af udgiften til indretningen, 6) i hvilket omfang der kan ydes tilskud til
betaling af køreundervisning m.v., og 7) støtte til personer, der ved indrejse
her i landet medbringer en bil. | | 3. I § 114, stk. 4, udgår »og«. 4. I § 114, stk. 4, nr. 7, ændres ».« til: »,
og«. 5. I § 114, stk. 4, indsættes som
nr. 8: »8 i hvilket
omfang et barn eller en ung under 18 år, som er omfattet af
personkredsen, jf. stk. 1, og som anbringes uden for hjemmet efter
§ 52, stk. 3, nr. 7, kan bevare støtte til køb
af bil eller få bevilget støtte til køb af
bil.« | | | | § 182.
Det beløb, der er nævnt i § 41, reguleres en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 8. Stk. 2. Det
beløb, der er nævnt i § 32, stk. 8, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang den 1. januar 2009. Stk. 3. Det
beløb, der er nævnt i § 42, stk. 2, reguleres en
gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller
fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar 2012. Stk. 4. Det
beløb, der er nævnt i § 45, stk. 5, og § 97,
stk. 7, reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar 2006. Stk. 5. Det
beløb, der er nævnt i § 112, stk. 5, reguleres en
gang årligt den 1. januar med Danmarks Statistiks
forbrugerprisindeks. Ved beregningen anvendes ændringen i
forbrugerprisindekset 2 år forud for finansåret.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar 2014. Stk. 6. Det
beløb, der er nævnt i § 114, stk. 2, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 1.000. Stk. 7. Det
beløb, der er nævnt i § 118, stk. 2, reguleres en
gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller
fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det
beløb, der fremkommer efter regulering, afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang pr. 1. januar 2006. Stk. 8. Det
beløb, der er nævnt i § 120, stk. 2, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang pr. 1. januar 2006. Stk. 9.
Fradragsbeløb og den maksimale betaling pr. time, der
fastsættes i medfør af § 161, stk. 1, reguleres
en gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Fradragsbeløb afrundes
til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100. Den
maksimale betaling pr. time afrundes til nærmeste
kronebeløb. Stk. 10. De
beløb, der er nævnt i § 176, reguleres en gang
årligt den 1. januar, første gang pr. 1. januar 2007,
med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Grænserne afrundes til nærmeste 10.000 kr. | | 6. I § 182, stk. 3, ændres
»§ 42, stk. 2« til: »§ 42, stk.
3«. | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1.
januar 2012. | | | |
|